Programmabegroting 2022
|
Blz. 1
|
Programmabegroting 2022
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Algemeen
|
Blz. 4
|
Bestuurlijke hoofdlijn
|
Blz. 5
|
Samen verder bouwen aan een mooi Veldhoven
|
Blz. 6
|
Financiële hoofdlijn
|
Blz. 7
|
Algemeen
|
Blz. 8
|
Actualisatie meerjarenperspectief 2022-2025
|
Blz. 9
|
Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid
|
Blz. 10
|
Financieel resumé
|
Blz. 11
|
Leeswijzer
|
Blz. 12
|
Opzet van de begroting
|
Blz. 13
|
Autorisatie door de Raad op programmaniveau
|
Blz. 14
|
Programmaopbouw
|
Blz. 15
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 16
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 17
|
Hoofdkader
|
Blz. 18
|
Doelstellingen
|
Blz. 19
|
0.1 Samenspraak
|
Blz. 20
|
0.2 Toegankelijkheid van informatie
|
Blz. 21
|
0.3 Meldingen
|
Blz. 22
|
0.4 Woonlasten
|
Blz. 23
|
0.5 Formatie, bezetting, apparaatskosten externe inhuur, overhead
|
Blz. 24
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 25
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 26
|
Bijstelling bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 27
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 28
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 29
|
Hoofdkader
|
Blz. 30
|
Doelstellingen
|
Blz. 31
|
1.1 High Impact Crimes/incidenten
|
Blz. 32
|
1.2 Personen met verward gedrag
|
Blz. 33
|
1.3 Problematische jeugd(groepen)
|
Blz. 34
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 35
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 36
|
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 37
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 38
|
Hoofdkader
|
Blz. 39
|
Doelstellingen
|
Blz. 40
|
2.1 Fietsgebruik woon-werk
|
Blz. 41
|
2.2 Kruising Nieuwstraat-Kromstraat
|
Blz. 42
|
2.3 Doorstroming Kempenbaan (Oost en West)
|
Blz. 43
|
2.4 Parkeren Citycentrum
|
Blz. 44
|
2.5 Eindhoven Airport
|
Blz. 45
|
2.6 Inzicht in verkeersongevallen
|
Blz. 46
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 47
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 48
|
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 49
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 50
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 51
|
Hoofdkader
|
Blz. 52
|
Doelstellingen
|
Blz. 53
|
3.1 Ondernemersimago
|
Blz. 54
|
3.2 Bedrijventerreinen
|
Blz. 55
|
3.3 Citycentrum
|
Blz. 56
|
3.4 Werkgelegenheid
|
Blz. 57
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 58
|
Subsidies in dit programma
|
Blz. 59
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 60
|
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 61
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 62
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 63
|
Hoofdkader
|
Blz. 64
|
Doelstellingen
|
Blz. 65
|
4.1 Huisvesting onderwijs
|
Blz. 66
|
4.2 Uitvoering integrale kadernota jeugd “Focus op alle jeugd”
|
Blz. 67
|
4.3 Taalverwerving/beheersing
|
Blz. 68
|
4.4 Terugdringen absoluut schoolverzuim
|
Blz. 69
|
4.5 Terugdringen relatief schoolverzuim
|
Blz. 70
|
4.6 Voorkomen vroegtijdig schoolverlaten
|
Blz. 71
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 72
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 73
|
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 74
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 75
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 76
|
Hoofdkader
|
Blz. 77
|
Doelstellingen
|
Blz. 78
|
5.1 Groenonderhoud en zwerfafval
|
Blz. 79
|
5.2 Veldhoven Beweegt!
|
Blz. 80
|
5.3 Verduurzamen sportaccommodaties
|
Blz. 81
|
5.4 Zwembad
|
Blz. 82
|
5.5 Cultuur verbindt Veldhoven!
|
Blz. 83
|
5.6 Uitbreiding foyer Art4U
|
Blz. 84
|
5.7 Ontwikkelen visie op beeldende kunst en het onderhoud hiervan in de openbare ruimte
|
Blz. 85
|
5.8 Ontwikkelen visie op volwaardige bibliotheekvoorziening
|
Blz. 86
|
5.9 Afname % niet-sporters
|
Blz. 87
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 88
|
Subsidies in dit programma
|
Blz. 89
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 90
|
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 91
|
Programma 6 | Sociaal Domein
|
Blz. 92
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 93
|
Hoofdkader
|
Blz. 94
|
Doelstellingen
|
Blz. 95
|
6.1 Klanttevredenheid
|
Blz. 96
|
6.2 Schulddienstverlening
|
Blz. 97
|
6.3 Cliëntondersteuning
|
Blz. 98
|
6.4 Kwaliteit van leven
|
Blz. 99
|
6.5 Wmo
|
Blz. 100
|
6.6 Jeugdhulp
|
Blz. 101
|
6.7 Inclusieve arbeidsmarkt
|
Blz. 102
|
6.8 Minimabeleid
|
Blz. 103
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 104
|
Subsidies in dit programma
|
Blz. 105
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 106
|
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 107
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 108
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 109
|
Hoofdkader
|
Blz. 110
|
Doelstellingen
|
Blz. 111
|
7.1 Volksgezondheid
|
Blz. 112
|
7.2 Actueel laadpalenbeleid
|
Blz. 113
|
7.3 Verlaging restafval
|
Blz. 114
|
7.4 Hernieuwbare energie
|
Blz. 115
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 116
|
Subsidies in programma
|
Blz. 117
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 118
|
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 119
|
Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 120
|
Wat willen bereiken?
|
Blz. 121
|
Hoofdkader
|
Blz. 122
|
Doelstellingen
|
Blz. 123
|
8.1 Omgevingswet
|
Blz. 124
|
8.2 Woningbouwversnelling (WBV)
|
Blz. 125
|
8.3 Woningcorporaties
|
Blz. 126
|
8.4 Actueel woonbeleid
|
Blz. 127
|
8.5 Woningbouwprogramma
|
Blz. 128
|
8.6 Regionaal bouwperspectief
|
Blz. 129
|
8.7 WOZ-waarde
|
Blz. 130
|
8.8 Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden.
|
Blz. 131
|
8.9 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.
|
Blz. 132
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 133
|
Wat gaat dat kosten? (taakveldenraming)
|
Blz. 134
|
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 135
|
Paragrafen
|
Blz. 136
|
Lokale heffingen
|
Blz. 137
|
Inleiding
|
Blz. 138
|
1. Onroerende zaakbelasting
|
Blz. 139
|
2. Afvalstoffenheffing
|
Blz. 140
|
3. Rioolheffing
|
Blz. 141
|
4. Hondenbelasting
|
Blz. 142
|
5. Begraafrechten
|
Blz. 143
|
6. Marktgelden
|
Blz. 144
|
7. Toeristenbelasting
|
Blz. 145
|
8. Tarieven dienstverlening aan derden
|
Blz. 146
|
9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp
|
Blz. 147
|
10. Reclamebelasting Veldhoven City Centrum
|
Blz. 148
|
11. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum
|
Blz. 149
|
12. Leges
|
Blz. 150
|
13. Parkeerbelasting
|
Blz. 151
|
14. Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 152
|
15. Woonlasten gemiddeld gezin
|
Blz. 153
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 154
|
Inleiding
|
Blz. 155
|
Risico’s
|
Blz. 156
|
Weerstandscapaciteit
|
Blz. 157
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 158
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 159
|
Kengetallen
|
Blz. 160
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 161
|
Algemeen
|
Blz. 162
|
Wegen
|
Blz. 163
|
Openbaar groen
|
Blz. 164
|
Openbare verlichting
|
Blz. 165
|
Riolering
|
Blz. 166
|
Verkeersregelinstallaties (VRI’s)
|
Blz. 167
|
Financiering
|
Blz. 168
|
Uitgangspunten treasurybeleid
|
Blz. 169
|
Vermogenspositie
|
Blz. 170
|
Treasury acties 2022
|
Blz. 171
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 172
|
Taakveld treasury
|
Blz. 173
|
Algemeen
|
Blz. 174
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 175
|
Renterisiconorm
|
Blz. 176
|
Overige financieringsrisico’s
|
Blz. 177
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 178
|
Inleiding
|
Blz. 179
|
Missie / Visie
|
Blz. 180
|
Personeel
|
Blz. 181
|
(Netwerk)organisatie
|
Blz. 182
|
Huisvesting
|
Blz. 183
|
Samenwerking
|
Blz. 184
|
Dienstverlening
|
Blz. 185
|
Juridische kwaliteitszorg
|
Blz. 186
|
Centrale inkoop
|
Blz. 187
|
Informatievoorziening
|
Blz. 188
|
Planning en Control
|
Blz. 189
|
Bedrijfsvoeringskosten
|
Blz. 190
|
Verbonden partijen
|
Blz. 191
|
Inleiding
|
Blz. 192
|
Wettelijk kader
|
Blz. 193
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 194
|
Bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 195
|
Grondbeleid
|
Blz. 196
|
1. Inleiding
|
Blz. 197
|
2. Gemeentelijke grondprijzen
|
Blz. 198
|
3. Projecten gebiedsontwikkeling
|
Blz. 199
|
4. Beheer gemeentelijke gronden en panden (kapitaalgoederen)
|
Blz. 200
|
5. Gemeentelijk kostenverhaal en Bovenwijkse Voorzieningen (BOVO)
|
Blz. 201
|
6. Richtlijnen en aanbevelingen van de Commissie besluit begroting en verantwoording (BBV)
|
Blz. 202
|
7. Invoering vennootschapsbelasting voor overheden
|
Blz. 203
|
Financiële begroting
|
Blz. 204
|
Kerngegevens
|
Blz. 205
|
Sociaal
|
Blz. 206
|
Fysiek
|
Blz. 207
|
Financieel
|
Blz. 208
|
Overzicht baten en lasten en de toelichting
|
Blz. 209
|
Inleiding
|
Blz. 210
|
Overzicht baten en lasten per programma (exclusief mutaties reserves)
|
Blz. 211
|
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 212
|
Overzicht van de kosten van overhead
|
Blz. 213
|
Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
|
Blz. 214
|
Bedrag voor onvoorzien
|
Blz. 215
|
Overzicht mutaties in reserves per programma
|
Blz. 216
|
Resultaat
|
Blz. 217
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 218
|
Overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 219
|
Structureel begrotingssaldo
|
Blz. 220
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 221
|
Inleiding
|
Blz. 222
|
Raming van de financiële gevolgen van bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 223
|
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
|
Blz. 224
|
Investeringen 2022
|
Blz. 225
|
Stand en verloop van de reserves
|
Blz. 226
|
Stand en verloop van de voorzieningen
|
Blz. 227
|
EMU-saldo
|
Blz. 228
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 229
|
Cash flow overzicht
|
Blz. 230
|
Bijlagen
|
Blz. 231
|
Baten en lasten per taakveld
|
Blz. 232
|
Baten en lasten begroting 2022-2025
|
Blz. 233
|
Totaal nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid
|
Blz. 234
|
Bijstellingen
|
Blz. 235
|
Grafiek overzicht lasten per programma
|
Blz. 236
|
Lasten per programma
|
Blz. 237
|
Lasten in % per programma
|
Blz. 238
|
Grafiek overzicht baten per programma
|
Blz. 239
|
Baten per programma
|
Blz. 240
|
Baten in % per programma
|
Blz. 241
|
Specificatie baten
|
Blz. 242
|
Baten per categorie
|
Blz. 243
|
Specificatie baten in %
|
Blz. 244
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|