Uitgaven

3,86%
€ 6.914
x €1.000
3,86% Complete

Inkomsten

0,63%
€ 1.117
x €1.000
0,63% Complete

Saldo

370,48%
€ -5.797
x €1.000

Programma 4 | Onderwijs

Uitgaven

3,86%
€ 6.914
x €1.000
3,86% Complete

Inkomsten

0,63%
€ 1.117
x €1.000
0,63% Complete

Saldo

370,48%
€ -5.797
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

We willen dat alle jongeren in Veldhoven – ongeacht hun achtergrond en hun eventuele lichamelijke, mentale of financiële beperkingen – opgroeien met gelijke kansen en zich kunnen ontwikkelen tot zelfredzame volwassenen. School is een belangrijke plek waar kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Daarom vinden we het belangrijk dat alle jongeren als het mogelijk is een opleiding volgen en een diploma halen.

De inhoud van het onderwijsaanbod wordt bepaald door de schoolbesturen. Zij zijn samen met alle andere kind- en jeugdpartijen belangrijke partners met wie we gezamenlijk uitvoering geven aan de visie en het uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd. Samen met hen bouwen we aan een sterk netwerk om jongeren en hun ouders waar nodig zo goed als mogelijk te ondersteunen bij het opgroeien en ontwikkelen.

Op het gebied van onderwijs zijn we als gemeente verantwoordelijk voor voldoende onderwijshuisvesting, voor leerlingenvervoer voor wie daar recht op heeft, voor voorschoolse educatie (VE) en peuterwerk. En we zetten in op het voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim door de inzet van leerplicht. Daarnaast zijn we (mede)verantwoordelijk voor de aansluiting tussen het onderwijs en preventief jeugdbeleid en preventieve jeugdhulp.

We zorgen ervoor dat kinderen zoveel als mogelijk dichtbij huis naar school kunnen gaan en gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening. Omdat er meer inwoners en kinderen komen, moeten we de capaciteit van scholen en voorschoolse voorzieningen uitbreiden. We voeren hiervoor het vernieuwde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs uit. Ook het aantal nieuwkomers in de gemeente zal waarschijnlijk de komende jaren blijven toenemen. Daarom vinden we internationalisering van het onderwijs belangrijk. Alle jongeren moeten een passende plek krijgen in het onderwijs en, indien van toepassing, VE en peuterwerk. Het tekort aan personeel op de arbeidsmarkt zorgt hierbij voor een uitdaging.

Ook volwassenen moeten naar eigen vermogen meedoen in Veldhoven. Dit kan moeilijk als je de Nederlandse taal nog niet goed spreekt of niet goed met digitale middelen kunt omgaan. We willen ervoor zorgen dat niemand achterblijft door taalproblemen of het gebrek aan digitale vaardigheden.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen

4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen - 4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Jongeren krijgen de kans om dichtbij huis naar school te gaan, het liefst in de buurt waar ze opgroeien. De gemeente zorgt voor genoeg en goede schoolgebouwen. Met de schoolbesturen en maatschappelijke partners proberen we het onderwijs inclusiever te maken. Dit betekent dat jongeren als het mogelijk is naar een reguliere school gaan. Als het niet mogelijk is om dichtbij huis naar school te gaan, hebben jongeren onder bepaalde voorwaarden recht op leerlingenvervoer.

4.02 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen - 4.02 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

We streven ernaar om alle leerlingen aan het onderwijs deel te laten nemen, zodat zij zich goed kunnen ontwikkelen tot zelfredzame burgers. In dit kader zorgen we ervoor dat ongeoorloofd schoolverzuim en vroegtijdig stoppen met school zoveel mogelijk wordt voorkomen door preventieve maatregelen. Als een leerling toch stopt met school of zonder toestemming afwezig is, proberen we de leerling als het kan weer terug naar school te laten gaan.    

4.02.01 Tegengaan van absoluut-, relatief- en overig schoolverzuim

De adviseurs leerplicht controleren of alle jongeren die leerplichtig zijn, op een school staan ingeschreven. Als een leerling niet is ingeschreven (absoluut verzuim), krijgen de adviseurs leerplicht daar automatisch een melding van. Als een leerling niet is ingeschreven, komen zij meteen in actie. Zij sturen dan een brief, doen een huisbezoek en/of nodigen ouders en jongeren uit voor een gesprek. Door preventieve maatregelen ondernemen zij acties om relatief en overig schoolverzuim tegen te gaan. De adviseurs leerplicht doen dit door goed contact te onderhouden met de scholen. Ook voeren ze (preventieve) gesprekken met ouders en jongeren in samenwerking met het voorliggend veld, scholen, klantmanagers jeugd en het generalisten- en specialistenteam van de gemeente.

  • Thomas van Broekhoven

4.02.02 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

De adviseurs leerplicht werken nauw samen met het Doorstroompunt. Dit heette vroeger de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaters (RMC). Het Doorstroompunt probeert, samen met scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen, te voorkomen dat jongeren stoppen met school, voordat zij een startkwalificatie hebben. Ook worden kwetsbare jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs door meerdere partijen gemonitord. Hierdoor zijn en blijven zij in beeld binnen de arbeidsmarktregio Eindhoven de Kempen. Wanneer de wet 'Van school naar duurzaam werk' in werking treedt (medio 2026), krijgt het Doorstroompunt meer mogelijkheden om jongeren tot zelfs 27 jaar (nu nog 23 jaar) te ondersteunen bij de overgang van school naar werk en het behoud van werk. 

  • Thomas van Broekhoven

4.03 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen - 4.03 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Jongeren krijgen de kans om zich te ontwikkelen tot volwassenen die zelf- en samenredzaam zijn en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Om dit te bereiken moeten alle jongeren gelijke kansen krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We willen dat peuters zonder taalachterstand kunnen beginnen op de basisschool.

4.03.01 We stimuleren de talentontwikkeling van de jeugd

Samen met de partners in het jeugddomein continueren we in 2026 de activiteiten uit het uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd 2024-2025. Daarnaast schrijven we het uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd voor 2027-2028, samen met onze partners. Op basis hiervan, en op basis van de visies op  sociaal maatschappelijke ontwikkeling, sport en cultuur, wordt blijvend aandacht besteed aan talentontwikkeling van jeugdigen. Hiervoor wordt in nauwe samenwerking met het onderwijs gebruik gemaakt van de inzet van onze combinatiefunctionarissen sport en cultuur. De activiteiten op zowel het gebied van sport als cultuur, hebben naast talentontwikkeling, een duidelijke preventieve component ter vergroting van het bewustzijn, de gezondheid en welbevinden van onze jeugdigen. 

  • Thomas van Broekhoven

4.03.02 We zetten in op het voorkomen van (taal)achterstand bij peuters

We geven zoveel mogelijk kinderen in de leeftijd van 2,5 t/m 6 jaar met (een risico op) een toekomstige (taal)achterstand de kans om gebruik te maken van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). Op basis van de aangescherpte doelgroepdefinitie, uit het uitvoeringsplan ‘Focus op alle jeugd 2024-2025’, verzorgt de GGD de indicatie voor VVE. De GGD beoordeelt op basis hiervan voortaan in een breder perspectief de kans op het ontstaan van een taal- /onderwijsachterstand bij peuters. Daarnaast worden binnen de pilot van het Ondersteuningsteam 4-(OST 4-) kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte beter en eerder in beeld gebracht. Vooruitlopend op de start van de basisschool, kunnen zij hierdoor eerder passende ondersteuning krijgen. Deze pilot is een samenwerking van GGD, kinderopvangorganisaties en basisonderwijs. Wanneer nodig, sluiten ook de klantmanagers jeugd aan bij de gesprekken van het ondersteuningsteam. 

  • Thomas van Broekhoven

4.03.03 Inzetten op voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers

De capaciteit van het nieuwkomersonderwijs staat zowel landelijk als regionaal nog altijd onder grote druk. De schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor dit aanbod. Wij vinden het van belang dat alle jongeren de mogelijkheid hebben om onderwijs te volgen, waar het kan zo thuisnabij mogelijk. Zowel regionaal als binnen de gemeente Veldhoven vindt structureel afstemming plaats met onze onderwijspartners en de samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs om zo te zorgen voor voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers. We ondersteunen dit verder door de aanwezigheid van voldoende onderwijshuisvesting. 

  • Thomas van Broekhoven

4.04 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen - 4.04 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

We ondersteunen volwassen inwoners waar nodig in hun basisvaardigheden op het gebied van taal en digitaal meedoen, zodat zij zelfstandig deel kunnen nemen aan de samenleving.    

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2025 2026 2027 2028 2029
4.01 Het aantal leerlingen - binnen regulier onderwijs - dat niet binnen eigen deelgebied Aantal leerlingen IHP 2024 0 0 0 0 0 0
naar school kan op basis van het aantal beschikbare vierkante meters onderwijshuisvesting.
4.02 Absoluut verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 2023* 6,30 2,26 7 ** ** ** ** **
4.02 Relatief verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 2023* 27 19,3 9 ** ** ** ** **
4.03 Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (BBV) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO/Ingrado 2024*** 2,29 2% 2,1% ** ** ** ** **
4.03 Het aantal deelnemers aan: Aantal deelnemende kinderen Gemeente 2025 1.497 1.497 >2025 >2026 >2027 >2028
- Sjors Sportief 838 838
- Sjors creatief 659 659
4.04 Het aantal deelnemers aan: Bereik volwasseneneducatie activiteiten Jaarlijkse stijging 5% van (educatieve) activiteiten DigiTaalhuis 2024 2.402 2.522 2.648 2.781 2.920 3.066
- Spreekuren-Bezoekers 280
- Spreekuren-telefonische aanvragen 91
- Spreekuren e-mail aanvragen 167
- Taalmaatjes-Nieuwe matches 47
- Taalcafé-Deelnemers 1.320
- Klik & Tik-Deelnemers 58
- Nieuwe activiteiten-Deelnemers 99
- Leesclub NT2 340
t
* De periodeaanduiding 2023 staat voor schooljaar 2022-2023
** Streefwaarde gelijk of lager dan gemiddelde realisatie in Nederland
*** Schooljaar '23-`24 (voorlopige cijfers) en streefwaarde gelijk of lager dan gemiddelde realisatie in Nederland

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2026 2027 2028 2029
Investering nieuwbouw deel Meerhoef (investering 2026: € 454) 0 -19 -18 -18
Saldo (- = nadeel) 0 -19 -18 -18

Nieuwbouw deel Meerhoef 

Na onderzoek, zoals afgesproken in het IHP, is voor het laagbouwgedeelte bij de Meerhoef besloten te kiezen voor nieuwbouw in plaats van renoveren. De extra kosten van de nieuwbouw ten opzichte van renovatie voor het laagbouwgedeelte bedragen eenmalig € 454. Dit bedrag is tot stand gekomen door te rekenen met kengetallen. Voor renovatie wordt gerekend met een prijs van € 2.560/m3, voor nieuwbouw met een prijs van € 3.568/m3. De laagbouw is 450 m3. Gezien de afshcrijvingstermijn voor nieuwbouw langer is dan renovatie (40 i.p.v. 25 jaar), blijven de kapitaallasten nagenoeg gelijk.  Het krediet voor de renovatie is beschikbaar als investering in 2025. In de 3e burap 2025 zal worden voorgesteld een deel van het renovatiekrediet over te hevelen naar het krediet voor de nieuwbouw.