Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Inleiding

Deze paragraaf gaat in op de onderdelen die betrekking hebben op de lokale heffingen van de gemeente Veldhoven. Dat zijn de volgende:

1.    onroerende zaakbelasting
2.    afvalstoffenheffing
3.    rioolheffing
4.    hondenbelasting
5.    begraafrechten
6.    marktgelden
7.    toeristenbelasting
8.    tarieven dienstverlening aan derden
9.    reclamebelasting Kromstraat
10.  bedrijveninvesteringszone Citycentrum Veldhoven
11.  leges
12.  parkeerbelasting
13.  kwijtscheldingsbeleid
14.  woonlasten (voor een eigenaar/gebruiker).

1. Onroerendezaakbelasting

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 1. Onroerendezaakbelasting

WOZ-waarde is de basis voor de bepaling van de hoogte van de onroerendezaakbelasting (OZB). De waardepeildatum ligt wettelijk een jaar vóór het begin van de periode waarvoor deze wordt gebruikt. Voor belastingjaar 2026 is de wettelijke waardepeildatum dus 1 januari 2025. Alle WOZ-objecten worden getaxeerd naar de waarde op de waardepeildatum.

In Veldhoven zijn de WOZ-waarden van woningen gemiddeld 10,20% gestegen. De gemiddelde woningwaarde komt daarmee op € 531.000,- (voor belastingjaar 2025 was dit € 482.000,-). De waarden van de niet-woningen zijn ongeveer 3,46% gestegen. Overigens wint of verliest de gemeente niet aan de waardeontwikkeling. De waardeontwikkeling wordt jaarlijks gecorrigeerd op de tarieven van de OZB. 

Opbrengst voor 2026
Rekening houdend met de uitbreiding van het aantal onroerende zaken (areaaluitbreiding) bedraagt de verwachte opbrengst over 2026 € 17.762.710,-. Dat met toepassing van het inflatiepercentage van 2,60%.

OZB-tarieven 2026
De tarieven voor 2026 worden:

  • eigenarendeel woningen: 0,0877% (tarief 2025: 0,0928%)
  • eigenarendeel niet-woningen: 0,1822% (tarief 2025: 0,1926%)
  • gebruikersdeel niet-woningen: 0,0940% (tarief 2025: 0,1011%)

2. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 2. Afvalstoffenheffing

De kosten die de gemeente maakt voor het beheer van de huishoudelijke afvalstoffen worden omgezet in tarieven die de kosten moeten dekken.
Het tarief voor eenpersoonshuishoudens bedraagt 70% van het tarief voor meerpersoonshuishoudens.

Voor het jaar 2026 verwachten we dat de totale kosten van het beheer van de afvalstromen € 8.857.476,- bedragen. Deze kosten worden over de daarvoor in aanmerking komende huishoudens omgeslagen.

Tabel 1: Ontwikkeling afvalstoffenheffing

2020 2021 2022 2023 2025 2026
Eenpersoonshuishoudens   166,17   169,39 192,87 207,69 229,89 330,61
Basistarief
tarief minicontainer
tarief ondergronds
meerpersoonshuishoudens   237,39   241,98 275,53 296,70 328,42 472,30
Basistarief
tarief minicontainer
tarief ondergronds

De tarieven voor de afvalstoffenheffing stijgen fors voor 2026, namelijk met 43,8%. Die kostenstijging wordt veroorzaakt door een nieuwe aanbesteding voor inzameling en verwerking. Deze kosten worden doorberekend in de tarieven. Bij de afvalstoffenheffing is het goed gebruik om het overschot op rekening van het voorgaande jaar terug te geven aan de inwoners. Het overschot op de rekening van 2025 is dermate gering (€ 1,84 per huishouden, totaal € 38.211,-) dat het opnemen van de teruggaaf niet opweegt tegen de kosten die het verwerken van de teruggaaf op het aanslagbiljet met zich meebrengt.

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Berekening kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente € 8.244.421,00
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen € 1.368.004,00
Netto kosten taakveld € 6.876.417,00
Toe te rekenen kosten:
Overhead incl. (omslag)rente € 359.130,10
BTW € 1.621.928,70
Totale kosten € 8.857.475,80
Opbrengst heffingen € 8.857.476,00
Dekkingspercentage 100,00%

3. Rioolheffing

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 3. Rioolheffing

Gemeenten hebben vanuit de Wet gemeentelijke watertaken de zorg voor het transport voor afval- en hemelwater en ook de zorg om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand tegen te gaan. De rioolheffing is het instrument om deze taken te bekostigen. 

Om de kosten volledig te kunnen betalen wordt het tarief voor 2026 verhoogd naar € 278,00,-. Sinds 2024 geldt een nieuwe klassenindeling. De doelstellingen waren:

  • het eerlijker verdelen van de lasten door grootverbruikers meer te belasten; en
  • een beperkter aantal klassen waardoor de uitvoering overzichtelijker en eenvoudiger is.

De introductie van de vereenvoudigde klassenindeling is succesvol gebleken en deze wordt daarom ook in 2026 voortgezet.  

Tabel 2 toont het tarievenverloop. Vanwege extra inkomsten over voorafgaande jaren wordt, conform besluit gemeenteraad, een bedrag van € 5,61 aan de inwoners teruggegeven middels een korting op het aanslagbiljet gemeentebelastingen 2026. 
 
Tabel 2: Tarievenverloop rioolheffing

2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Rioolheffing 158,16 186,32 183,43 186,69 201,05 272,87 278,00


Berekening kostendekkendheid rioolheffing

Berekening kostendekkendheid van de rioolheffing
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente € 4.838.695
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen € 164.541
Netto kosten taakveld € 4.674.154
Toe te rekenen kosten:
Overhead incl. (omslag)rente € 320.674
BTW € 909.039
Totale kosten € 5.903.866
Opbrengst heffingen € 5.903.866
Dekkingspercentage 100%

4. Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 4. Hondenbelasting

De Tweede Kamer heeft op 10 juni 2021 een motie aangenomen waarin het kabinet de opdracht wordt gegeven ‘op termijn’ de hondenbelasting af te schaffen. Daarbij is aangegeven dat gemeenten om diverse redenen in financieel zwaar weer zitten en dat directe afschaffing van hondenbelasting gemeenten daarbij niet helpt. Afschaffing van de hondenbelasting betekent namelijk niet dat de kosten worden verminderd. Ook in Veldhoven geldt dat afschaffing van de hondenbelasting betekent dat kosten niet langer worden gedekt.

Hoewel de hondenbelasting een algemene belasting is, waarvan de inkomsten van een dergelijke belasting ten gunste komen van de algemene middelen, is bij de invoering van de hondenbelasting in Veldhoven door de raad aangegeven dat het bedrag van de belasting in principe de kosten moet dekken. Daarvan is per 2025 afgestapt. Bij de Programmabegroting 2024 heeft de raad het college de opdracht gegeven om kritisch te kijken naar de hoogte van de hondenbelasting in de Programmabegroting 2025-2028. Het college heeft die opdracht uitgelegd als opdracht om het tarief te verlagen, mede in relatie tot de tarieven van omliggende gemeenten. Veldhoven zat daarbij aan de hoge kant. Uw raad heeft het tarief verlaagd naar € 50,00,- per hond. Dit bedrag wordt in 2026 geïndexeerd.

Het bedrag voor het houden van een hond voor het jaar 2026 bedraagt € 51,50. Voor 
kennels wordt het tarief € 154,50.

De onderstaande tabel toont het tarievenverloop.

Tabel 3: Tarievenverloop hondenbelasting

2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
tarief per hond 89,12 79,81 83,24 90,25 95,94 50,00 51,50
kenneltarief 267,36 239,43 249,72 270,75 287,82 150,00 154,50

5. Begraafrechten

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 5. Begraafrechten

Voor het jaar 2026 worden de bestaande tarieven verhoogd met het inflatiepercentage van 2,60%. Ook zal een nieuw tarief worden toegevoegd voor het gebruik van de nieuwe urnentuin die per 1 januari 2026 in gebruik gaat worden genomen.

6. Marktgelden

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 6. Marktgelden

De marktgelden worden geheven van standhouders op de weekmarkt op het Meiveld. De gemeente heeft het Meiveld aangewezen als marktplaats voor de verkoop van goederen waarvoor de markt bestemd is. Zij betalen deze vergoeding voor het innemen van een standplaats op de marktplaats.

Voor het jaar 2026 worden de marktgelden verhoogd met het inflatiepercentage van 2,60%. 

De onderstaande tabel toont het tarievenverloop.

Tabel 4: Tarievenverloop marktgelden

2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
losse standplaats, per dag per meter 1,84 1,87 1,90 1,95 2,01 2,07 2,12
vaste standplaats, per kwartaal per meter 20,35 20,68 20,97 21,47 22,14 22,76 23,35
standwerkersplaats, per dag 1,84 1,87 1,90 1,95 2,01 2,07 2,12

7. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 7. Toeristenbelasting

Mensen die binnen de gemeente verblijven met overnachting tegen vergoeding, maar niet in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven, moeten deze belasting betalen. Toeristen maken namelijk wel gebruik van gemeentelijke voorzieningen, maar betalen geen andere gemeentelijke belastingen binnen Veldhoven. 

De tarieven voor 2026 worden niet gewijzigd ten opzichte van 2025. De tarieven zijn per persoon per overnachting:

  • In hotels: € 2,70.
  • In groepsaccommodaties: € 1,60.
  • Op kampeerterreinen: € 1,60.

Vanaf 2026 wordt aan deze bestaande tarieven een toevoeging gedaan, die voor een vereenvoudiging zal zorgen van de toeristenbelasting voor vaste standplaatsen. 
Het gaat hierbij om langdurig verblijf, bijvoorbeeld een bezoeker van een (eigen) stacaravan. Die huurt een plek voor een jaar, maar is niet het hele jaar aanwezig, kan gaan en staan waar en wanneer die wil, onafhankelijk van het aantal personen dat verblijft. In die situatie is het lastig te bepalen hoeveel toeristenbelasting we in rekening moeten brengen. Om dat administratief te vereenvoudigen is voorgesteld om vanaf 2026 met onderstaande tarieven voor de vaste standplaatsen te werken: 

  • Maandtarief: € 40,-.
  • Seizoentarief: € 200,-.
  • Jaartarief: € 300,-.

Deze methode is afgestemd met de branche en met Integrale Veiligheid. Evaluatie van deze systematiek zal plaatsvinden na een volledig opgelegd belastingjaar.

9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp

In Veldhoven-Dorp (Kromstraat) is een centrummanagement in het leven geroepen. Om ervoor te zorgen dat alle ondernemers meebetalen om de kwaliteit van deze winkelstraat te verbeteren is vanaf 2011 reclamebelasting ingevoerd. De jaarlijkse opbrengst is zo'n € 55.000,-. 

De belasting bestaat enerzijds uit een minimum te betalen bedrag van € 250,- per belastingplichtige. Anderzijds wordt voor het jaar 2026 een bedrag  in rekening gebracht van € 3,65 per € 1.000,- aan WOZ-waarde zodra de WOZ-waarde € 69.000,- overstijgt. Het maximum te betalen bedrag is € 850,-. De opbrengsten worden rechtstreeks, na aftrek van de kosten die de gemeente maakt, in een ondernemersfonds gestort. Uit dit fonds worden activiteiten betaald die de kwaliteit van het winkelgebied moeten stimuleren en het winkelklimaat aantrekkelijk maken.

Tabel 5: Tarievenverloop reclamebelasting Veldhoven-Dorp 

2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
tarief per € 1.000,- WOZ-waarde 2,77 3,49 3,56 3,20 3,00 3,55 3,65

10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum Veldhoven

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum Veldhoven

De ondernemers in het Citycentrum hebben de afgelopen vijf jaar (2021-2025) parkeren blauwe zones in het leven geroepen, in samenwerking met de gemeente. Binnen deze blauwe zones kan twee uur gratis worden geparkeerd. Op sommige terreinen geldt na verloop van die tijd het normale parkeertarief. 

Om een Bedrijven Investeringszone (BIZ) voor het Citycentrum te continueren in de komende jaren, is in 2025 een BIZ-traject ingezet. Het ondernemersfonds heeft aangegeven voor 2026-2030 een hernieuwde BIZ te willen invoeren. De voorbereidingen hiervoor zijn getroffen en op dit moment wordt de volgens wetgeving verplichte draagvlakmeting uitgevoerd, waaruit zal moeten blijken of de voorgestelde BIZ doorgang kan vinden vanaf 2026.

Het tarief, zoals deze is voorgesteld, zal 0,385% bedragen van de WOZ-waarde zoals deze voor belastingjaar 2026 is vastgesteld, met een minimum bijdrage van € 640,- en een maximum bijdrage van € 6.400,-. 

11. Leges

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 11. Leges

De gemeente probeert een goede balans te vinden tussen de kosten en de opbrengsten van de leges. De wettelijk voorgeschreven tarieven vormen hierop een uitzondering. Bij de vaststelling van de tarieven wordt rekening gehouden met de uitgangspunten die voor de leges zijn vastgesteld.

De tarieven zijn in aanleg verhoogd met de prijsindex van 2,60%. Daar waar sprake is van maximumtarieven, zoals bij rijbewijzen en paspoorten, is daarvan afgeweken. Daarnaast geldt voor de leges in hoofdstuk 2 van de tarieventabel (de leges in het kader van de Omgevingswet) dat we steeds meer zicht krijgen op hoe de nieuwe Omgevingswet doorwerkt in de gemeentelijke processen. Hierbij zijn tekstuele aanpassingen gedaan en een aantal aanvragen geactualiseerd. De tarieven zijn daarop aangepast en de uitwerking daarvan is te vinden bij het raadsvoorstel ter vaststelling van de legesverordening 2026.

Aan het einde van deze paragraaf zijn de dekkingspercentages van de verschillende hoofdstukken en paragrafen van de legesverordening duidelijk weergegeven.

Tabel 6: kostendekkendheid leges

Gemeente Veldhoven Rapport Kostendekkendheid begroting 2026
Onderwerp legesverordening Directe kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Hoofdstuk 1 - Algemene dienstverlening
Paragraaf 1.1 - Burgerlijke stand 62.910 73.489 116,82%
Paragraaf 1.2 - Reisdocumenten 571.949 631.534 110,42%
Paragraaf 1.3 - Rijbewijzen 233.890 248.630 106,30%
Paragraaf 1.4 - Verstrekkingen uit de basisregistratie personen 27.464 24.350 88,66%
Paragraaf 1.9 - Overige publiekszaken 37.197 33.926 91,21%
Paragraaf 1.15 - Kansspelen 5.052 590 11,68%
Paragraaf 1.17 - Telecommunicatiewet 59.522 47.101 79,13%
Paragraaf 1.18 - Verkeer en vervoer 10.356 10.356 100,00%
Paragraaf 1.19 - Diversen 65.817 8.489 12,90%
Totaal hoofdstuk 1 1.074.157 1.080.654 100,60%
Hoofdstuk 2 - Omgevingswet
Paragraaf 2.1 - Algemene bepalingen
Paragraaf 2.2 - Voorfase 374.618 59.000 15,75%
Paragraaf 2.3 - Activiteiten met betrekking tot bouwwerken 897.067 1.491.523 166,27%
Paragraaf 2.4 - Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed 8.892 264 2,97%
Paragraaf 2.5 - Milieubelastende activiteiten 17.496 15.384 87,93%
Paragraaf 2.7 - Aanlegactiviteiten 6.063 1.583 26,11%
Paragraaf 2.9 - Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten 3.194 264 5,32%
Paragraaf 2.11 - Overige tarieven 168 1.453 864,88%
Paragraaf 2.12 - Modaliteiten 450.965 236.436 52,43%
Paragraaf 2.13 - Vermindering 4.260 -31.264 -733,90%
Paragraaf 2.14 - Teruggaaf -16.500
Totaal hoofdstuk 2 1.762.724 1.764.224 99,97%
Hoofdstuk 3 - Europese dienstenrichtlijn
Paragraaf 3.1 - Horeca 11.729 11.724 99,96%
Paragraaf 3.2 - Organiseren evenementen of markten 94.506 5.185 5,49%
Paragraaf 3.6 - Kinderopvang 10.157
Totaal hoofdstuk 3 106.235 27.194 25,60%
Totaal 2.943.116 2.872.072 97,52%
Recapitulatie Hoofdstuk 1, 2 en 3 Directe kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Kostendekking Hoofdstuk 1 1.074.157 1.080.654 100,60%
Kostendekking Hoofdstuk 2 1.762.724 1.764.224 99,97%
Kostendekking Hoofdstuk 3 106.235 27.194 25,60%
Kostendekking totale tarieventabel 2.943.116 2.872.072 97,52%
Kostendekkendheid %: Leges/Kosten
Hoofdstukken waar geen kosten en leges te verwachten zijn, zijn niet gepresenteerd.

12. Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 12. Parkeerbelasting

De gemeente heft op daartoe aangewezen gebieden parkeerbelasting. Als uit een controle blijkt dat de parkeerder geen of te weinig parkeerbelasting heeft betaald, volgt een naheffing. Dit geldt op de parkeerterreinen Repel en Bree. Hier kan men lang parkeren. De eerste twee uur zijn gratis. Daarna betaal je het uurtarief van € 1,30 met een maximum van € 4,- per dag. In de parkeergarage Geer (onder het Minneveld/Meiveld), geldt na twee uur gratis parkeren een uurtarief van € 1,30 zonder maximum. Je moet daar betalen bij het verlaten van de garage.

Om het Citycentrum aantrekkelijker te maken zijn blauwe zones van twee uur ingevoerd op parkeerterreinen Braak Noord en Zuid, Geer, Lei, Meent Noord en Zuid en Meiveld en is het betaald parkeren hier afgeschaft. Je kan hier maximaal twee uur gratis parkeren. 

Wel heeft een herberekening plaatsgevonden ten aanzien van de kosten voor naheffingsaanslagen. Naheffingsaanslagen worden opgelegd als een parkeerder geen of te weinig parkeerbelasting heeft betaald. De kosten daarvoor mogen in rekening worden gebracht. In de verordening zijn de kostenposten opgenomen die op grond van het landelijke Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen mogen worden opgevoerd. Daarnaast geeft de Gemeentewet aan dat bovenop de naheffingsaanslag één uur parkeren moet worden gerekend. De uitwerking van de kosten voor de naheffing maken verplicht onderdeel uit van de Verordening parkeerbelasting 2026 en worden in het raadsvoorstel daartoe nader uitgewerkt.

Tabel 7: Tarievenverloop parkeerbelasting

2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
parkeertarief per uur 1,30 1,30 1,30 1,30 1,30 1,30 1,30

13. Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 13. Kwijtscheldingsbeleid

Wie de belastingen niet kan betalen, komt in aanmerking voor (volledige) kwijtschelding. Dit geldt voor de onroerende zaakbelasting (onder voorwaarden), de hondenbelasting (alleen voor één hond) en de riool- en afvalstoffenheffing. Voor leges, marktgelden en begraafrechten is er geen kwijtschelding omdat het hier gaat om diensten die de gemeente op aanvraag van de mensen verleent.

Onder bepaalde voorwaarden kan men in aanmerking komen voor geautomatiseerde toetsing van hun kwijtscheldingsverzoek. Ondernemers kunnen voor hun privé-belastingschulden ook in aanmerking komen voor kwijtschelding.

14. Woonlasten gemiddeld gezin

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - 14. Woonlasten gemiddeld gezin

Voor een gemiddeld gezin stijgen de lasten in 2026 gemiddeld met € 191,43 ten opzichte van 2025. Uitgaande van een gemiddelde waardestijging van de woningen van 10,20% bedraagt de te verwachte WOZ-waarde voor een gemiddelde woning voor het jaar 2025 ongeveer € 531.000,-. Voor de berekening van de gemiddelde onroerende zaakbelasting is van deze waarde uitgegaan.

Tabel 8: Verloop woonlasten

2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
OZB eigenaren 312,01 333,20 357,59 397,82 425,44 439,87 465,69
afvalstoffenheffing 237,39 241,98 275,53 296,70 310,96 328,42 472,30
rioolrechten 158,16 186,32 183,43 186,69 201,05 272,87 278,00
707,56 761,50 816,55 881,21 937,45 1.041,16 1215,99
lastenvermindering:
afvalstoffenheffing -0,24 -0,21 0,00 -0,93 -0,36 0,00 0,00
rioolheffing -6,93 -10,73 11,85 -16,75 -23,94 -22,21 -5,61
totale woonlasten 700,39 750,56 804,70 863,53 913,15 1.018,95 1.210,38

Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden, kortweg COELO genaamd, doet jaarlijks onderzoek naar de economische en financiële kanten van decentrale overheden zoals gemeenten, waterschappen en provincies. In 2025 staat gemeente Veldhoven op plaats 234 (van de 346 in de  lijst), waar de nummer 1 de laagste lasten heeft. Het gaat daarbij om eigenaren/bewoners.

Tabel 9: Begrote opbrengsten belastingen en heffingen (x € 1.000,-)

begr. 2023 rek. 2023 begr. 2024 rek. 2024 begr. 2025 begr. 2026
OZB 15.053 15.016 17.206 17.205 16.591 17.763
parkeerbelasting 704 692 704 719 704 704
toeristenbelasting 299 378 443 478 456 469
hondenbelasting 394 368 403 372 198 201
marktgelden * 20 22 20 21 20 20
(bouw)leges * 1.407 1.400 1.149 1.112 1.161 1.763
begraafrechten * 132 126 132 112 132 132
afvalstoffenheffing * 5.410 5.439 5.667 5.799 6.109 8.973
rioolheffing * 3.753 3.734 3.802 3.961 5.405 5.904
reclamebelasting Dorp 51 49 52 46 54 55
Bedrijveninvesteringszone 314 300 319 283 325 180
totaal 27.537 27.524 29.897 30.108 31.155 36.164
* Deze belastingen en heffingen worden geheven met kostendekkendheid als uitgangspunt