Uitgaven

17,91%
€ 32.036
x €1.000
17,91% Complete

Inkomsten

67,7%
€ 120.067
x €1.000
67,7% Complete

Saldo

5625,92%
€ 88.031
x €1.000

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

17,91%
€ 32.036
x €1.000
17,91% Complete

Inkomsten

67,7%
€ 120.067
x €1.000
67,7% Complete

Saldo

5625,92%
€ 88.031
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Inleiding

De gevolgen van de sterke groei van Veldhoven en de regio zorgen voor grote opgaven en uitdagingen op diverse terreinen.

Dat vraagt om een gezonde en flexibele organisatie (bestuurlijk en ambtelijk) die dicht bij de inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties van Veldhoven staat. En in de regio zichtbaar en actief is. Het vraagt ook om een innovatieve, betrouwbare, datagedreven en digitaalvaardige organisatie.  

De gemeente Veldhoven is open, transparant en omgevingsbewust. We betrekken de samenleving en zoeken verbinding, zodat de samenleving in staat is zelf de leefomgeving mee vorm te geven. Inwoners en organisaties mogen rekenen op goede dienstverlening. Hierbij gaat het niet alleen om wat we leveren, maar ook om hoe we dat leveren. In de gemeente Veldhoven staat daarbij de vraag centraal. We staan dan ook voor toegankelijke en passende dienstverlening, waarin we inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties zo goed mogelijk helpen.

Gemeenten gaan de komende jaren uitdagende financiële tijden tegemoet. De taken die we lokaal op ons bordje krijgen, worden vanuit het Rijk niet altijd in voldoende mate financieel gecompenseerd.  Het is  aan ons om de gemeentelijke financiën gezond te houden en te zorgen dat de ambtelijke organisatie de opgaven en uitdagingen van nu en de toekomst aan kan.  

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen

0.01 Veldhoven profileert zich als een zelfbewuste gemeente met een eigen identiteit.

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.01 Veldhoven profileert zich als een zelfbewuste gemeente met een eigen identiteit.

We weten wie we zijn en waar we naartoe willen groeien. We dragen dit actief uit naar de Veldhovense samenleving (inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties) en regionale partners en overheden. 

0.02 Ontwikkeling van een samenhangend communicatie- en participatiebeleid

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.02 Ontwikkeling van een samenhangend communicatie- en participatiebeleid

We stellen een eenduidig communicatiebeleid op dat zorgt voor consistente interne en externe communicatie. Daarnaast zorgen we structureel voor meer participatie structureel door een plan te ontwikkelen en te beschermen, zodat we inwoners en samenwerkingspartners actief betrekken bij beleid en uitvoering.

0.03 Integratie en ondersteuning van participatie in programma's en projecten

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.03 Integratie en ondersteuning van participatie in programma's en projecten

Participatie wordt een vast onderdeel van externe programma's en projecten. Wij gebruiken daarbij standaardmethoden om belanghebbenden effectief te betrekken. 

0.04 De gemeentelijke organisatie is flexibel, gezond en slagvaardig

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.04 De gemeentelijke organisatie is flexibel, gezond en slagvaardig

Het is fijn werken bij de gemeente Veldhoven. We zijn er voor de samenleving. Naast het uitvoeren van wettelijke taken, zijn we in staat om wensen en ambities te realiseren en kunnen we inspelen op ontwikkelingen.  

0.04.01 We faciliteren leren en ontwikkelen

In 2026 starten we, volgens onze vastgestelde organisatie visie, met de uitwerking en uitvoering van het strategisch opleidingsplan, gericht op het versterken van de duurzame inzetbaarheid en professionele ontwikkeling van onze medewerkers. Het plan wordt in de eerste helft van 2026 uitgewerkt in samenwerking met HR, teamleiders en andere relevante stakeholders. De focus ligt op leer- en ontwikkeltrajecten die aansluiten bij de strategische koers van de organisatie en de toekomstige competentiebehoeften.

  • Jeroen Rooijakkers

0.04.02 We evalueren de huidige organisatiestructuur

Sinds oktober 2024 is de organisatiestructuur gewijzigd. In 2026 wordt deze structuur geëvalueerd om te beoordelen of de beoogde doelen zijn bereikt en waar eventuele aanpassingen nodig zijn. 

  • Jeroen Rooijakkers

0.04.03 We dragen zorg voor onze medewerkers, zodat iedereen op een fijne manier kan werken

We willen een aantrekkelijk en goed werkgever zijn. Hiervoor staan we in verbinding met de medewerkers en bieden we ondersteuning aan de teamleiders op gebied van HRM. Daarnaast dragen we zorg voor volledige personeelsdossiers en een adequate salarisadministratie. Tot slot bieden we medewerkers die wat extra hulp nodig hebben maatwerk oplossingen aan om hun duurzame inzetbaarheid te verbeteren.  

  • Jeroen Rooijakkers

0.04.04 We stellen een nieuwe (wettelijke) regeling op voor reiskosten woon- en werkverkeer.

Per 1 januari 2026 is het verplicht om een regeling te hebben in het kader van woon-werkverkeer zoals afgesproken in de nieuwe CAO. Hiervoor is een regeling opgesteld. In de regeling is rekening gehouden met de aspecten mobiliteit, duurzaamheid, vitaliteit en parkeer tekort.

  • Jeroen Rooijakkers

0.05 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.05 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Onze Visie Dienstverlening is ons uitgangspunt. Onze inwoners, ondernemers en organisaties staan centraal (passend binnen het algemeen belang). Onze dienstverlening is toegankelijk. We zijn professioneel.

0.05.01 We voeren het meerjarige uitvoeringsprogramma Dienstverlening uit.

In het uitvoeringsprogramma Dienstverlening staan activiteiten en projecten die bijdragen aan de ambitie uit de visie Dienstverlening. In 2026 gaan we verder met de uitvoering van dit meerjarige programma dat in 2024 gestart is. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.05.02 We monitoren continu de klanttevredenheid van de website en balie.

Wij willen graag weten wat de inwoners van onze (digitale) dienstverlening vinden. Daarom monitoren wij dit continu en gebruiken wij de ontvangen feedback om onze (digitale) dienstverlening te verbeteren. Wij meten dit via onze website en via informatiezuilen bij de receptie en de balies. Hier kunnen inwoners hun ervaringen delen. Deze feedback, inclusief eventuele toelichtingen, gebruiken wij om informatie of processen aan te passen en te optimaliseren. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.05.03 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit.

We gaan verder met de uitvoering van het plan van aanpak voor digitale toegankelijkheid. Hierbij richten we ons op het beheer van het landelijk dashboard toegankelijkheidsverklaringen en het verhogen van bewustwording binnen de organisatie. We laten ook de toegankelijkheid toetsen van minimaal 5 websites die onder onze verantwoordelijkheid vallen en belangrijk zijn voor onze dienstverlening en informatievoorziening.  

  • Mariëlle Giesbertz

0.05.04 We gaan verder met de acties en projecten uit het verbeterplan voor de telefonische bereikbaarheid.

In 2026 gaan we verder met de verbeteracties uit het verbeterplan voor de telefonische bereikbaarheid. We gaan ook meer inzetten op het volgen van, het signaleren en het rapporteren over de telefonische bereikbaarheid.  

  • Mariëlle Giesbertz

0.05.05 We werken aan en met een kanalenstrategie.

We realiseren ons dat er meerdere kanalen (online en offline) zijn om de inwoner te bereiken en voor de inwoner om ons te bereiken. Dit is afhankelijk van de behoefte, wettelijke eisen en de doelgroep. Dat maken we inzichtelijk en beheersbaar met een kanalenstrategie waarin we bepalen met welke dienstverlenings- en communicatiekanalen we werken en waarvoor we die inzetten. Hiervoor is een projectopdracht in 2025 opgesteld. In 2026 gaan we verder met de uitwerking van deze kanalenstrategie. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.05.06. We optimaliseren het proces Melding Openbare Ruimte

We willen het proces ‘melding openbare ruimte’ gaan verbeteren. We gaan eerst een grondig onderzoek doen naar de huidige situatie zodat we weten waar de grootste verbeterpunten liggen. Dat doen we onder andere door een klantreis in beeld te brengen en de bestaande data te onderzoeken. Deze analyse wordt uitgewerkt in een advies voor de organisatie en zal worden vormgegeven in een plan van aanpak.  

  • Mariëlle Giesbertz

0.06 We zijn een innovatieve, data-gedreven en digitaal vaardige organisatie met een toekomstbestendig, veilig en toegankelijk IT- en informatielandschap.

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.06 We zijn een innovatieve, data-gedreven en digitaal vaardige organisatie met een toekomstbestendig, veilig en toegankelijk IT- en informatielandschap.

Veldhoven is een innovatieve organisatie die digitaal samenwerkt binnen een toekomstbestendig, veilig en toegankelijk IT- en informatielandschap waarin informatiebeveiliging en privacy structureel geborgd zijn. Ons IT- en informatiebeleid ondersteunt het belang van een betrouwbaar, datagedreven en digitaalvaardige organisatie. We zetten waar mogelijk innovatieve technologie in die helpt bij het bereiken van onze strategische doelen, het bieden van optimale en inclusieve dienstverlening, en het creëren van maatschappelijke waarde.

 

0.07 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.07 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Veldhoven heeft een betrouwbaar en sterk financieel beleid. We dekken structurele uitgaven met structurele inkomsten.  

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2025 2026 2027 2028 2029
0.01
0.02 Klanttevredenheid balie Rapportcijfer Eigen gegevens 2024 - - 8,7 7,5 7,5 7,5 7,5 7,5
0.02 Klanttevredenheid website Rapportcijfer Eigen gegevens 2024 - - 6,9 6,5 6.5 6,5 6,5 6,5
0.02 Dashboard DigiToegankelijk Status Logius 2024 - - E D C C C B
0.03 Bekendheid instrumentenkoffer % betrokkenen die op de hoogte zijn van de instrumentenkoffer participatie 70% 80% 90% 100%
0.03 Gebruik instrumentenkoffer % betrokkenen die de instrumentenkoffer gebruiken 70% 80% 90% 100%
0.04 Formatie (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2024 - 8,2 (excl. Houten, gegeven niet voorhanden) 7,5 7,8 7,7 7,6 7,5 7,4
0.04 Bezetting (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2024 - 7,5 (excl. Houten, gegeven niet voorhanden) 7,3 7,8 7,7 7,6 7,5 7,4
0.04 Apparaatskosten (BBV) Kosten per inwoner Eigen gegevens 2024 - 844 (excl. Houten, gegeven niet voorhanden) € 973 € 961 € 963 € 967 € 982 € 980
0.04 Externe inhuur (BBV) Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens 2024 - 20% (excl. Houten en Barendrecht gegeven niet voorhanden) 23,4% 9,7% 5,8% 5,5% 8,0% 8,1%
0.05
0.06
0.07 Overhead (BBV) % van totale lasten Eigen gegevens 2024 - 14,3% (excl. Houten, gegeven niet voorhanden) 9,0% 8,3% 10,6% 10,1% 10,7% 10,9%
0.07 Structureel sluitend Ja/Nee Eigen gegevens 2024 - Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja
0.07 Solvabiliteitsratio Percentage Eigen gegevens 2024 - 37% 31% 37% 35% 30% 29% 32%
0.07 Netto schuldquote Percentage Eigen gegevens 2024 - 52% 64% 82% 79% 106% 118% 110%
0.07 Kengetal grondexploitatie Percentage Eigen gegevens 2024 - 2,3% 27% 10% 2% -1% 4% 6%

Bijstelling bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Bijstelling bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2026 2027 2028 2029
Bijstelling Inkoop BIZOB -128 -128 -128 -128
Reiskostenvergoeding woon-werk verkeer -300 -300 -300 -300
Vast-Mobiel integratie -40 -40 -40 -40
Aanbesteding software belastingen -30 -150 -40 -40
Aanbesteding software publiekszaken -15 -150 -20 -20
LED verlichting plus W-install. Gemeentehuis (investering 2026: € 295, subsidie DuMaVa: € 61) 8 -16 -15 -15
ICT budget voor O-prognose gebouwenbeheer -15 -15 -15 -15
Voorbereiding gemeenteraadsverkiezingen -55 0 0 0
Branding Veldhoven -25 0 0 0
Strategische slagkracht -20 -20 -20 -20
Nulmeting digitale vaardigheden organisatie en raadsleden -50 0 0 0
Instrumentenkoffer Participatie -20 -20 -20 -20
OZB (niet-woningen) 0 157 473 787
Omzetten catering -72 -72 -72 -72
Dekkingsreserve VRI 0 0 0 94
Dekkingsreserve Sondervick 30 0 0 0 15
Actualisatie beheerplan maatschappelijk vastgoed -111 -111 -111 -111
Verspreid liggende terreinen 10 10 10 10
Stelpost onvoorzien 75 75 75 75
Verhoging stelpost BCF-plafond gemeentefonds 150 150 150 150
Vormen reserve gebiedsontwikkeling Citycentrum (2027: € 6.000) ten laste van de algemene vrije reserve 0 0 0 0
Saldo (- = nadeel) -638 -630 -73 350

Bijstelling inkoop BIZOB
De gemeente Veldhoven werkt samen met BIZOB voor het inkopen van diensten en producten. Door deze samenwerking zijn er meer inkooptrajecten nodig en zijn de uurtarieven hoger geworden. Dit zorgt voor extra kosten.
In de eerste bestuursrapportage van 2025 is besloten om alleen de kostenstijging binnen het sociaal domein structureel te verhogen. In de begroting wordt nu ook rekening gehouden met de verwachte extra kosten voor andere inkooptrajecten. Deze kosten bedragen structureel € 128 per jaar.

Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer
Vanaf 1 januari 2026 moeten gemeenten volgens de nieuwe cao een regeling maken voor woon-werkverkeer. De gemeente Veldhoven heeft hiervoor een regeling opgesteld. Deze is gebaseerd op afspraken die zijn gemaakt met de medezeggenschap over mobiliteit, duurzaamheid, vitaliteit en het tekort aan parkeerplekken.
De kosten zijn berekend op basis van hoe medewerkers nu reizen. Daarbij is ook rekening gehouden met de verwachting dat meer mensen door deze regeling kiezen voor actief en duurzaam vervoer, zoals fietsen of het openbaar vervoer. De verwachte structurele kosten zijn € 300 per jaar.

Vast-Mobiel integratie
Sinds 2024 heeft elke medewerker van de gemeente Veldhoven een smartphone van de gemeente. Deze telefoons zijn niet verbonden met het vaste telefoonnetwerk. Ook Microsoft Teams werkt los van de telefooncentrale. Daardoor is het lastig om medewerkers goed telefonisch bereikbaar te houden.
In 2025 onderzoekt de gemeente een oplossing waarbij vaste en mobiele telefonie worden samengevoegd. Dit heet ‘vast-mobiel integratie’. We verwachten dat we in 2026 kunnen starten met het invoeren van deze oplossing. Hiervoor is extra geld nodig.
De integratie is belangrijk, omdat de huidige applicatie niet goed werkt met mobiele telefoons. Dit maakt het moeilijk voor medewerkers om flexibel en goed bereikbaar te zijn, vooral nu hybride werken steeds vaker voorkomt. Ook het Klantcontactcentrum (KCC) heeft een oplossing nodig waarbij vaste en mobiele telefonie goed samenwerken. Zo kunnen we inwoners sneller en beter helpen.
De huidige applicatie voldoet technisch niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarom is een nieuwe aanbesteding nodig. We moeten rekening houden met structureel hogere kosten van € 40 per jaar. De nieuwe oplossing is toekomstbestendig, makkelijk uit te breiden en gebruiksvriendelijk.

Aanbesteding software belastingen
De gemeente Veldhoven gebruikt de applicaties Key2Belastingen en Key2Waarderen voor belangrijke taken zoals het innen van belastingen, het bepalen van belastingbedragen, het verlenen van kwijtschelding en het uitvoeren van de Wet WOZ.
Deze applicaties ondersteunen de Basisregistratie WOZ. Dit is een belangrijk register met gegevens over de waarde van woningen en bedrijfspanden. Ook staan er adresgegevens, kadastrale informatie en gegevens van eigenaren in. Overheidsinstanties gebruiken deze gegevens voor het heffen van belastingen.
De applicatie Key2Waarderen is verouderd. Dit zorgt voor problemen in het werkproces en de dienstverlening. Daarnaast lopen de contracten voor beide applicaties af. Daarom is een nieuwe aanbesteding nodig.
In 2026 voert de gemeente een marktverkenning uit en rondt zij de aanbesteding af. In 2027 worden de nieuwe applicaties geïmplementeerd. Voor 2026 is € 30 nodig voor de voorbereiding en aanbesteding. In 2027 zijn de kosten voor de invoering € 150. Hierbij is uitgegaan van de vervanging van één applicatie.
Door technologische ontwikkelingen zoals werken in de cloud en SaaS, verwachten we dat het nieuwe onderhoudscontract duurder wordt. Vanaf 2028 is hiervoor € 40 aan extra structurele kosten opgenomen in de begroting.
De nieuwe oplossing is toekomstbestendig, schaalbaar en gebruiksvriendelijk.
              
Aanbesteding software publiekszaken
De gemeente Veldhoven gebruikt de applicatie Key2Burgerzaken/Centric Burgerzaken voor het registreren en beheren van persoonsgegevens. Deze applicatie is belangrijk voor de Basisregistratie Personen (BRP). Het huidige contract loopt af, waardoor een nieuwe aanbesteding nodig is. Zo kunnen we zorgen dat de registratie en dienstverlening goed blijven werken.
In 2026 worden de kosten voor de marktverkenning en aanbesteding opgenomen. Dit is € 15. In 2027 volgen de kosten voor het invoeren van de nieuwe applicatie. Deze zijn € 150.
Door technologische ontwikkelingen, zoals werken in de cloud en SaaS, verwachten we dat het nieuwe onderhoudscontract duurder wordt dan het oude. Daarom is vanaf 2028 € 20 aan extra structurele kosten opgenomen in de begroting.
De nieuwe oplossing is toekomstbestendig, veilig en gebruiksvriendelijk.      
                             
LED verlichting plus W-install. Gemeentehuis (DUMAVA) (investering 2026: € 234)
Voor de actualisatie van Meiveld 1 (LED verlichting en warmte installatie), wordt € 295 geïnvesteerd in 2026. Een deel van de investering wordt gedekt met de DuMaVa subsidie, € 61. Als de werkzaamheden niet uitgevoerd worden, moeten we het reeds ontvangen subsidie bedrag terug geven aan de RVO. Het gemeentehuis is een grootverbruiker in gas, met een hoge CO2 uitstoot. Door deze werkzaamheden uit te voeren, draagt de gemeente bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Deze klimaatdoelstellingen stellen dat de gemeente in 2030 55% CO2 moet reduceren. Daarnaast zorgen de aanpassingen voor een betere energie-efficiëntie.

ICT budget voor O-prognose gebouwenbeheer
Het huidige ICT-budget voor het programma O-prognose is niet voldoende. Daarom is een structurele bijstelling nodig van € 15 per jaar voor softwarelicenties.
Deze software is belangrijk voor het efficiënt beheren van gemeentelijke gebouwen. Met O-prognose kan de gemeente beter plannen en sturen op onderhoud en gebruik van gebouwen.

Voorbereiding gemeenteraadsverkiezingen
In de huidige begroting is geen geld gereserveerd voor de wisseling van de gemeenteraad. Deze wisseling gebeurt elke vier jaar, en staat opnieuw gepland in 2026.
De kosten hiervoor zijn incidenteel € 55. Dit bedrag is nodig voor activiteiten zoals het Kieskompas Veldhoven, een heisessie voor de nieuwe raad, een afscheid voor vertrekkende raadsleden en het organiseren van trainingen en sprekers.
Het is belangrijk om deze kosten mee te nemen in de begroting, zodat de overgang goed verloopt en de nieuwe raad goed van start kan gaan.

Branding Veldhoven
De gemeente Veldhoven wil haar profilering verbeteren. Daarom wordt er een strategische brandingstrategie opgezet en verankerd. Dit helpt om duidelijker te laten zien waar Veldhoven voor staat en wat de gemeente belangrijk vindt.
De eenmalige kosten voor dit project zijn € 25.

Strategische slagkracht
Om het werkveld Strategie goed uit te kunnen voeren, is een structureel budget van € 20 per jaar nodig.
Dit budget is nodig voor werkzaamheden zoals:
-het volgen en analyseren van ontwikkelingen,
-het verbeteren van sturingsinstrumenten,
-het schrijven en vormgeven van rapportages,
-strategische en bestuurlijke ondersteuning,
-en het behartigen van de belangen van Veldhoven via lobbyactiviteiten.

Nulmeting digitale vaardigheden organisatie en raadsleden
Digitale processen zijn de basis van bijna alle gemeentelijke diensten. Daarom is het belangrijk dat medewerkers en raadsleden voldoende digitale vaardigheden hebben. In het coalitieakkoord benadrukt de gemeente Veldhoven het belang van digitalisering. Dit helpt om als gemeente efficiënt, toegankelijk en veilig te werken.
Om iedereen mee te laten doen, zet de gemeente in op goede ondersteuning en toegankelijkheid – zowel digitaal als fysiek.
Een nulmeting van digitale vaardigheden laat zien waar we als organisatie staan, wat beter kan en waar extra training nodig is. Zo zorgen we ervoor dat niemand achterblijft in de digitale ontwikkeling. Ook kunnen opleidingsbudgetten dan gericht worden ingezet, in plaats van versnipperd.
Het toetsen en verbeteren van digitale vaardigheden is geen luxe, maar een randvoorwaarde om onze taken goed en toekomstbestendig uit te voeren.
Voor dit project is een eenmalig budget van € 50 nodig.

Instrumentenkoffer Participatie
De gemeente Veldhoven wil inwoners en partners betrekken bij maatschappelijke onderwerpen, ook als daar nog geen programma of project voor is. Daarom wordt er € 20 per jaar gereserveerd.
Dit budget wordt gebruikt voor het organiseren van bijeenkomsten, het maken van visuele communicatie, het inzetten van participatie-instrumenten en het voeren van campagnes via (sociale) media. Het doel is om inwoners en partners te activeren om mee te denken en mee te doen bij brede, overkoepelende thema’s.

OZB (niet-woningen)
Op basis van de financiële situatie in 2025 stelt de gemeente Veldhoven voor om de ozb-tarieven voor Niet-Woningen (eigendom en gebruik) extra te verhogen, naast de jaarlijkse indexering.
Voor Woningen stijgen de tarieven alleen met de indexering. Dit heeft weinig invloed op de woonlasten. De extra verhoging voor Niet-Woningen heeft géén effect op de woonlasten van inwoners.
ASML betaalt 61% van de ozb-opbrengsten voor Niet-Woningen. De overige 39% komt van andere ondernemers. Een extra verhoging heeft geen negatieve invloed op het vestigingsklimaat. De tarieven blijven namelijk lager dan in omliggende gemeenten.
Daarom stelt de gemeente voor om de verhoging in stappen uit te voeren:
In 2026 geen verhoging, 2027 een verhoging van 2% (€ 157), 2028 een verhoging van 6% (€ 473) en vanaf 2029 een verhoging van 10% (€ 787).

Omzetten catering
In februari 2025 heeft het college het voorstel ‘Toekomst catering/faciliteiten gemeentehuis’ goedgekeurd. Hierin staat dat de gemeente de catering in het gemeentehuis weer zelf wil gaan doen. Daarvoor willen we 2 medewerkers (2 fte) in dienst nemen. Op dit moment huren we het cateringpersoneel in. Dat heeft een paar nadelen:
-Inhuur is vaak duurder dan eigen personeel.
-We hebben minder invloed op wie er werkt.
Hoewel we nu tevreden zijn over het ingehuurde personeel, mogen we hun contracten niet verlengen vanwege de aanbestedingsregels.
Om de catering weer zelf te kunnen doen, is een extra budget van € 72 per jaar nodig.

Dekkingsreserve VRI en Sondervick 30
Deze reserve is bedoeld om de kapitaallasten te betalen. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u naar programma 2.

Actualisatie beheerplan maatschappelijk vastgoed
De gemeente Veldhoven beheert en onderhoudt maatschappelijk vastgoed, zoals scholen, buurthuizen en sportaccommodaties. In het beheerplan staat hoe het onderhoud de komende jaren wordt uitgevoerd. Het vorige plan is verlopen. Daarom wordt er nu een nieuw plan vastgesteld, dat loopt tot en met 2029.
Om dit goed uit te voeren, is een structurele bijstelling van € 111 per jaar nodig.

Verspreid liggende terreinen
Uit onderzoek van een extern bureau blijkt dat dit budget, op basis van de realisatie van afgelopen jaren, structureel niet volledig nodig is. We verlagen het met € 10, zonder effect op onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

Stelpost onvoorzien
Uit onderzoek van een extern bureau blijkt dat dit budget, op basis van de realisatie van afgelopen jaren, structureel niet volledig nodig is. We verlagen het met € 75, zonder effect op onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

Verhoging stelpost BCF-plafond gemeentefonds
Gemeenten kunnen de betaalde btw terugvragen via het BTW-compensatiefonds (BCF). Dit fonds heeft een jaarlijks maximum. Als er meer wordt teruggevraagd dan beschikbaar is, betaalt het gemeentefonds het verschil. Als er minder wordt teruggevraagd, gaat het overgebleven bedrag terug naar het gemeentefonds.
De verwachting is dat er de komende jaren geld overblijft in het BCF. Gemeenten mogen hier rekening mee houden in hun meerjarenbegroting. In 2024 bleef er € 332 miljoen over. Voor Veldhoven betekent dit een voordeel van ongeveer € 750.

Uit voorzichtigheid is in de meicirculaire 2025 een bedrag van € 600 opgenomen. Dit is ook verwerkt in de bestuursrapportage II 2025. Onderzoeksbureau BMC adviseert om het volledige bedrag van € 750 op te nemen. Dit levert € 150 extra op, maar brengt ook een iets groter risico met zich mee. Dit bedrag is nu structureel opgenomen in de begroting.

Vormen reserve gebiedsontwikkeling Citycentrum
Zie toelichting programma 3

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
2024 2025 2026 2027 2028 2029
1 Lokale heffingen 18.384 18.189 18.822 20.074 21.791 23.567
2 Algemene uitkering gemeentefonds 88.303 92.631 94.666 98.018 99.082 103.635
3 Dividend 75 75 75 75 75 75
4 Saldo financieringsfunctie -51 -402 -51 -349 -116 -168
5 Overige algemene dekkingsmiddelen 0 0 0 0 0 0
Totaal algemene dekkingsmiddelen 106.711 110.493 113.512 117.818 120.832 127.109

Overhead

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Overhead
Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
2024 2025 2026 2027 2028 2029
1 Lasten overhead 18.160 20.967 20.367 20.611 20.427 20.726
2 Baten overhead -670 -107 -61 -62 -63 -64
3 Doorbelasting overhead -1.403 -1.295 -1.624 -1.630 -1.537 -1.560
Totaal overhead 16.087 19.565 18.682 18.919 18.827 19.102