Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2026
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemeen
        1. Blz. 5 Bestuurlijke hoofdlijn
          1. Blz. 6 Op koers!
        2. Blz. 7 Financiële hoofdlijn
          1. Blz. 8 Inleiding
          2. Blz. 9 Actualisatie meerjarenperspectief 2026-2029
          3. Blz. 10 Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid
          4. Blz. 11 Financieel resumé
        3. Blz. 12 Infographic
          1. Blz. 13 Infographic
        4. Blz. 14 Leeswijzer
          1. Blz. 15 Opzet van de begroting
          2. Blz. 16 Autorisatie door de Raad op programmaniveau
          3. Blz. 17 Programmaopbouw
      2. Blz. 18 Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 19 Inleiding
        2. Blz. 20 Bronnen
        3. Blz. 21 Doelstellingen
          1. Blz. 22 0.01 Veldhoven profileert zich als een zelfbewuste gemeente met een eigen identiteit.
            1. Blz. 23 0.01.01 We werken aan beleid voor onze regionale positionering.
            2. Blz. 24 0.01.02 We versterken onze strategische slagkracht.
            3. Blz. 25 0.01.03 We werken aan de branding van Veldhoven.
          2. Blz. 26 0.02 Ontwikkeling van een samenhangend communicatie- en participatiebeleid
            1. Blz. 27 0.02.01 We leggen richtlijnen voor interne en externe communicatie vast.
          3. Blz. 28 0.03 Integratie en ondersteuning van participatie in programma's en projecten
            1. Blz. 29 0.03.01. We integreren participatie in alle externe programma’s en projecten
            2. Blz. 30 0.03.02. We geven continue participatie een plek in onze processen.
          4. Blz. 31 0.04 De gemeentelijke organisatie is flexibel, gezond en slagvaardig
            1. Blz. 32 0.04.01 We faciliteren leren en ontwikkelen
            2. Blz. 33 0.04.02 We evalueren de huidige organisatiestructuur
            3. Blz. 34 0.04.03 We dragen zorg voor onze medewerkers, zodat iedereen op een fijne manier kan werken
            4. Blz. 35 0.04.04 We stellen een nieuwe (wettelijke) regeling op voor reiskosten woon- en werkverkeer.
          5. Blz. 36 0.05 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend
            1. Blz. 37 0.05.01 We voeren het meerjarige uitvoeringsprogramma Dienstverlening uit.
            2. Blz. 38 0.05.02 We monitoren continu de klanttevredenheid van de website en balie.
            3. Blz. 39 0.05.03 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit.
            4. Blz. 40 0.05.04 We gaan verder met de acties en projecten uit het verbeterplan voor de telefonische bereikbaarheid.
            5. Blz. 41 0.05.05 We werken aan en met een kanalenstrategie.
            6. Blz. 42 0.05.06. We optimaliseren het proces Melding Openbare Ruimte
          6. Blz. 43 0.06 We zijn een innovatieve, data-gedreven en digitaal vaardige organisatie met een toekomstbestendig, veilig en toegankelijk IT- en informatielandschap.
            1. Blz. 44 0.06.01 We stellen in 2026 een informatiebeleidsplan 2026-2030 op.
            2. Blz. 45 0.06.02 We stellen vanaf 2026 een jaarlijkse ‘IT (Informatietechnologie) & IV (Informatievoorziening) -volwassenheidsrapportage’ op.
            3. Blz. 46 0.06.03 We ronden jaarlijks minimaal drie innovatieve pilots af.
            4. Blz. 47 0.06.04 We toetsen en verhogen daar waar nodig de digitale-vaardigheden­score van alle medewerkers en raadsleden.
          7. Blz. 48 0.07 Het financieel beleid van de gemeente is op orde
            1. Blz. 49 0.07.01 Voldoen aan repressief toezicht van de provincie
        4. Blz. 50 Meetindicatoren
        5. Blz. 51 Verbonden partijen
        6. Blz. 52 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 53 Bijstelling bestaand en nieuw beleid
        8. Blz. 54 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        9. Blz. 55 Overhead
        10. Blz. 56 Geraamd bedrag voor onvoorzien
        11. Blz. 57 Overzicht vennootschapsbelasting
      3. Blz. 58 Programma 1 | Veiligheid
        1. Blz. 59 Inleiding
        2. Blz. 60 Bronnen
        3. Blz. 61 Doelstellingen
          1. Blz. 62 1.01 Bijdrage aan het veiligheidsgevoel en -beleving van onze inwoners.
            1. Blz. 63 1.01.01 Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan veiligheid 2025-2026
            2. Blz. 64 1.01.02 Buurtpreventie en wijkgericht werken blijvend doorontwikkelen met (keten)partners en vanuit de gemeente ondersteunen, waar noodzakelijk.
            3. Blz. 65 1.01.03 Doorontwikkelen van branche-keurmerken op het vlak van veilig uitgaan, veilig sporten, veilige winkelgebieden en veilige bedrijventerreinen.
            4. Blz. 66 1.01.04 Ontwikkelen en inzetten van (trend)analyse op het gebied van veiligheid, ter bevordering van de veiligheidsbeleving in Veldhoven.
          2. Blz. 67 1.02 Het voorkomen en verminderen van veel voorkomende criminaliteit met aandacht voor verschillende (kwetsbare) doelgroepen.
            1. Blz. 68 1.02.01 Gerichte activiteiten ontwikkelen en inzetten ter bevordering van de weerbaarheid van inwoners, ondernemers en organisaties en het kunnen signaleren van veel voorkomende criminaliteit.
            2. Blz. 69 1.02.02 Bij strafrechtelijke overtredingen ook kijken of bestuurlijke maatregelen gepast en/of nodig zijn.
          3. Blz. 70 1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit.
            1. Blz. 71 1.03.01 Inzetten van informatie en datagedreven werken om de aanpak van ondermijning te versterken.
            2. Blz. 72 1.03.02 Inzetten op vroegsignalering ter voorkoming van jonge aanwas.
            3. Blz. 73 1.03.03 Het creëren van een gezamenlijke aanpak op doorgroeiers en (potentiële) probleemlocaties.
            4. Blz. 74 1.03.04 Ontwikkelen en uitrollen van een opleidingsplan voor interne en externe partners ter bevordering van kennis en expertise rondom ondermijning.
            5. Blz. 75 1.03.05 Aandachtsgebieden in kaart brengen op het vlak van ondermijning en hier gerichte acties op uitvoeren.
            6. Blz. 76 1.03.06 We onderzoeken de mogelijkheden om bestuurlijk afpakken in te zetten.
          4. Blz. 77 1.04 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving.
            1. Blz. 78 1.04.01 Gemeente Veldhoven heeft in 2026 alle netwerkstructuren ingericht en werkt volgens afgesproken werkwijzen op zowel groepsniveau, als individueel niveau aan casuïstiek omtrent jeugd, zorg & veiligheid, maatschappelijke onrust, familienetwerken
            2. Blz. 79 1.04.02 Meldroutes en meldpunten onder de aandacht brengen/houden en terugkoppelen aan melders wat met meldingen wordt/is gedaan.
            3. Blz. 80 1.04.03 We werken volgens de bedoeling en passen maatwerk toe, waar mogelijk.
          5. Blz. 81 1.05 We zorgen voor een veilige fysieke leefomgeving.
            1. Blz. 82 1.05.01 Het (door)ontwikkelen en het paraat houden van de gemeentelijke crisisorganisatie.
            2. Blz. 83 1.05.02 Samen met de 21 gemeenten binnen de VRBZO sturen we actief op een veilige fysieke leefomgeving voor inwoners van Veldhoven.
        4. Blz. 84 Meetindicatoren
        5. Blz. 85 Verbonden partijen
        6. Blz. 86 Wat gaat dat kosten?
        7. Blz. 87 Bijstelling bestaand en nieuw beleid
      4. Blz. 88 Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 89 Inleiding
        2. Blz. 90 Bronnen
        3. Blz. 91 Doelstellingen
          1. Blz. 92 2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met deelmobiliteit.
            1. Blz. 93 2.01.01 Opstarten van de aanleg fietsverbinding Veldhoven west
            2. Blz. 94 2.01.02 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken
            3. Blz. 95 2.01.03 Invoeren 30 km- zone Zeelst
            4. Blz. 96 2.01.04 We werken aan de HOV4 verbinding
          2. Blz. 97 2.02 Verbeteren bereikbaarheid bedrijventereinen
            1. Blz. 98 2.02.01 Onderzoeken bereikbaarheid Habraken
            2. Blz. 99 2.02.02 Onderzoeken ontsluiting Heerseweg, Run 7000/8000
          3. Blz. 100 2.03 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.
            1. Blz. 101 2.03.01 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven
          4. Blz. 102 2.04 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.
            1. Blz. 103 2.04.01 We voeren visuele weginspecties uit.
            2. Blz. 104 2.04.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting
            3. Blz. 105 2.04.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.
            4. Blz. 106 2.04.04 Voorzien in de laadbehoefte van elektrische voertuigen
          5. Blz. 107 2.05 We streven naar een betere verkeersveiligheid
            1. Blz. 108 2.05.01 We monitoren de verkeersongevallen in Veldhoven
            2. Blz. 109 2.05.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.
        4. Blz. 110 Meetindicatoren
        5. Blz. 111 Wat gaat dat kosten?
        6. Blz. 112 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      5. Blz. 113 Programma 3 | Economie
        1. Blz. 114 Inleiding
        2. Blz. 115 Bronnen
        3. Blz. 116 Doelstellingen
          1. Blz. 117 3.01 Samen werken aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat
            1. Blz. 118 3.01.01 We voeren samen met Brainport Development en onze partners de afspraken gemaakt in de Strategische Agenda uit
            2. Blz. 119 3.01.02 Samen met onze partners zorgen we ervoor dat talent beschikbaar is en verbonden blijft aan onze regio
            3. Blz. 120 3.01.03 We participeren actief in netwerk- en ondernemersorganisaties en onderhouden het accountmanagement richting bedrijven
            4. Blz. 121 3.01.04 We meten de waardering van ons ondernemersklimaat en gaan aan de slag met de aanbevelingen
          2. Blz. 122 3.02 Het aanbod van werklocaties sluit aan bij de huidige en toekomstige behoefte
            1. Blz. 123 3.02.01 We brengen Habraken in gereedheid voor uitgifte
            2. Blz. 124 3.02.02 We stellen Masterplannen en uitvoeringsplannen op voor De Run
            3. Blz. 125 3.02.03 We gaan adaptief programmeren en actief aan de slag met de regionale Uitvoeringsagenda Werklocaties regionale visie Werklocaties
            4. Blz. 126 3.02.04 We nemen deel aan de regionale aanpak voor het opzetten van energiehubs op De Run en Habraken
          3. Blz. 127 3.03 Onze (centrum)gebieden zijn compact, compleet en comfortabel en sluiten aan bij de huidige en toekomstige behoefte
            1. Blz. 128 3.03.01 We maken het Citycentrum het kloppend hart van Veldhoven
        4. Blz. 129 Meetindicatoren
        5. Blz. 130 Verbonden partijen
        6. Blz. 131 Subsidies in dit programma
        7. Blz. 132 Wat gaat dat kosten?
        8. Blz. 133 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      6. Blz. 134 Programma 4 | Onderwijs
        1. Blz. 135 Inleiding
        2. Blz. 136 Bronnen
        3. Blz. 137 Doelstellingen
          1. Blz. 138 4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen
            1. Blz. 139 4.01.01 Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
            2. Blz. 140 4.01.02 Beschikbaar stellen van adequaat leerlingenvervoer
          2. Blz. 141 4.02 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim
            1. Blz. 142 4.02.01 Tegengaan van absoluut-, relatief- en overig schoolverzuim
            2. Blz. 143 4.02.02 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
          3. Blz. 144 4.03 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd
            1. Blz. 145 4.03.01 We stimuleren de talentontwikkeling van de jeugd
            2. Blz. 146 4.03.02 We zetten in op het voorkomen van (taal)achterstand bij peuters
            3. Blz. 147 4.03.03 Inzetten op voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers
          4. Blz. 148 4.04 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen
            1. Blz. 149 4.04.01 Bewustzijn vergroten rondom laaggeletterdheid
        4. Blz. 150 Meetindicatoren
        5. Blz. 151 Wat gaat dat kosten?
        6. Blz. 152 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      7. Blz. 153 Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 154 Inleiding
        2. Blz. 155 Bronnen
        3. Blz. 156 Doelstellingen
          1. Blz. 157 5.01 Beschikbaar stellen van sport-, beweeg- en cultuuraanbod
            1. Blz. 158 5.01.01 Versterking van het veilig sportklimaat.
            2. Blz. 159 5.01.02 We faciliteren en versterken het cultureel aanbod.
            3. Blz. 160 5.01.03 Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Sport (IHP)
            4. Blz. 161 5.01.04 Opleveren URBAN voorziening
          2. Blz. 162 5.02 Deelname aan sport en cultuur
            1. Blz. 163 5.02.01 We voeren het uitvoeringsplan 'Cultuur Verbindt Veldhoven 2025-2027' uit
            2. Blz. 164 5.02.02 We voeren het uitvoeringsprogramma 'Veldhoven Beweegt! 3.0' uit
          3. Blz. 165 5.03 Behouden van historisch erfgoed
            1. Blz. 166 5.03.01 Aanwijzen van 10 gemeentelijke monumenten
            2. Blz. 167 5.03.02 Uitvoeren van het erfgoedbeleid
          4. Blz. 168 5.04 Bevorderen van een duurzame en natuurvriendelijke leefomgeving.
            1. Blz. 169 5.04.01 We voeren het onderhoud uit op afgesproken kwaliteitsniveau
            2. Blz. 170 5.04.02 We voeren acties uit om biodiversiteit in stand te houden en uit te breiden
            3. Blz. 171 5.04.03 We bestrijden explosief woekerende exotische planten, plagen en ziekten
            4. Blz. 172 5.04.04 We faciliteren een kinderboerderij die openbaar toegankelijk is voor het publiek
        4. Blz. 173 Meetindicatoren
        5. Blz. 174 Subsidies in dit programma
        6. Blz. 175 Wat gaat dat kosten?
        7. Blz. 176 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      8. Blz. 177 Programma 6 | Sociaal Domein
        1. Blz. 178 Inleiding
        2. Blz. 179 Bronnen
        3. Blz. 180 Doelstellingen
          1. Blz. 181 6.01 Versterken van de sociale basis
            1. Blz. 182 6.01.01 We geven vervolg aan het programma Uitvoeringsagenda sociaal maatschappelijke ontwikkeling 2025-2026
            2. Blz. 183 6.01.02 We subsidieren organisaties in de sociale basis
          2. Blz. 184 6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken
            1. Blz. 185 6.02.01 We werken wijkgericht en integraal samen op basis van gebiedsprofielen
            2. Blz. 186 6.02.02 We versterken sociale netwerken in de wijken
            3. Blz. 187 6.02.03 We investeren in de kwaliteit van ontmoetingsplekken in de wijken
          3. Blz. 188 6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname
            1. Blz. 189 6.03.01 We bieden maatwerkvoorzieningen in maatschappelijke ondersteuning
            2. Blz. 190 6.03.02 We zetten in op het innoveren en ontwikkelen van collectieve voorzieningen
            3. Blz. 191 6.03.03 We stimuleren de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis
            4. Blz. 192 6.03.04 We maken passend lokaal beleid voor maatschappelijke opvang
            5. Blz. 193 6.03.05 We treffen maatregelen om de continuïteit van maatschappelijke ondersteuning te waarborgen
          4. Blz. 194 6.04 Bevorderen inclusieve samenleving
            1. Blz. 195 6.04.01 We geven uitvoering aan de inclusieagenda.
          5. Blz. 196 6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen
            1. Blz. 197 6.05.01 We geven vervolg aan het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd 2024 - 2025
            2. Blz. 198 6.05.02 We bieden passende en tijdige jeugdhulp aan jeugdigen, waarbij we inzetten op een daling van het aantal kinderen in, en de duur van de jeugdhulp
            3. Blz. 199 6.05.03 We implementeren van de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd
          6. Blz. 200 6.06 Bestrijden van armoede en bieden van bestaanszekerheid
            1. Blz. 201 6.06.01 We vinden en ondersteunen inwoners met beginnende betaalproblemen
            2. Blz. 202 6.06.02 We vergroten het bereik van de minimaregelingen
            3. Blz. 203 6.06.03 We voeren de armoedeagenda uit
            4. Blz. 204 6.06.04 We begeleiden inwoners met een uitkering naar betaald werk
          7. Blz. 205 6.07 Vergroten integratie internationale inwoners
            1. Blz. 206 6.07.01 We ondersteunen inburgeraars bij hun inburgeringstraject
            2. Blz. 207 6.07.02 We ontwikkelen beleid gericht op de integratie van internationals en nieuwkomers
        4. Blz. 208 Meetindicatoren
        5. Blz. 209 Verbonden partijen
        6. Blz. 210 Subsidies in dit programma
        7. Blz. 211 Wat gaat dat kosten?
        8. Blz. 212 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      9. Blz. 213 Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 214 Inleiding
        2. Blz. 215 Bronnen
        3. Blz. 216 Doelstellingen
          1. Blz. 217 7.01 Het bevorderen van positieve gezondheid
            1. Blz. 218 7.01.01. We bereiden het nieuwe gezondheidsbeleid voor op basis van positieve gezondheid
            2. Blz. 219 7.01.02. We zetten in op initiatieven die brede welvaart en veerkrachtige gemeenschappen versterken
            3. Blz. 220 7.01.03. Uitvoering geven aan het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord
          2. Blz. 221 7.02 We voeren het onderhoud aan de gemeentelijke riolering uit op het afgesproken niveau
            1. Blz. 222 7.02.01 We voeren het onderhoud aan de gemeentelijke riolering uit op afgesproken kwaliteitsniveau.
          3. Blz. 223 7.03 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen.
            1. Blz. 224 7.03.01 Actualiseren van het afvalbeleid
          4. Blz. 225 7.04 We zetten in op een toekomstgerichte, groene en gezonde leefomgeving
            1. Blz. 226 7.04.01 We ontwikkelen beleid voor een groene en klimaatbestendige leefomgeving
            2. Blz. 227 7.04.02 We nemen maatregelen voor een klimaatbestendige leefomgeving
            3. Blz. 228 7.04.03 We ontwikkelen (milieu)beleid voor een schone, gezonde en veilige leefomgeving
            4. Blz. 229 7.04.04 We werken aan een goede luchtkwaliteit
            5. Blz. 230 7.04.05 We werken samen om de milieubelasting van Luchthaven Eindhoven te verminderen
          5. Blz. 231 7.05 We verkleinen de ecologische voetafdruk door energie en materialen
            1. Blz. 232 7.05.01 Uitvoeringsprogramma Energietransitie
            2. Blz. 233 7.05.02 We verkennen het thema Circulair
          6. Blz. 234 7.06 De begraafplaats onderhouden om kwaliteit en beschikbaarheid van rustplaatsen te waarborgen.
            1. Blz. 235 7.07.01 We onderhouden de begraafplaats op afgesproken kwaliteitsniveau om de beschikbaarheid en kwaliteit van rustplaatsen te waarborgen.
        4. Blz. 236 Meetindicatoren
        5. Blz. 237 Verbonden partijen
        6. Blz. 238 Subsidies in programma
        7. Blz. 239 Wat gaat dat kosten?
        8. Blz. 240 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      10. Blz. 241 Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 242 Inleiding
        2. Blz. 243 Bronnen
        3. Blz. 244 Doelstellingen
          1. Blz. 245 8.01 De woningvoorraad sluit aan bij de huidige en toekomstige behoefte
            1. Blz. 246 8.01.01 Implementatie Woon(zorg)visie
            2. Blz. 247 8.01.02 Opstellen volkshuisvestingsprogramma
            3. Blz. 248 8.01.03 Uitvoeren woningbouwversnelling
            4. Blz. 249 8.01.04 Voorbereiden implementatie concept-wet Versterking Regie Volkshuisvesting
            5. Blz. 250 8.01.05 Regionale samenwerking wonen (en zorg)
          2. Blz. 251 8.02 Nieuwe stedelijke woon- en werkmilieus creëren
            1. Blz. 252 8.02.01 Het omgevingsplan verder vullen
            2. Blz. 253 8.02.02 De gebiedstypes uit de omgevingsvisie uitwerken
            3. Blz. 254 8.02.03 Voldoende ruimte bieden voor groei en vestiging van voorzieningen
          3. Blz. 255 8.03 De dienstverlening en beheersing van onze processen en producten blijft op peil
            1. Blz. 256 8.03.01 Dienstverlening zichtbaar maken
            2. Blz. 257 8.03.02 Opstellen locatiebeleid voor evenementen
        4. Blz. 258 Meetindicatoren
        5. Blz. 259 Verbonden partijen
        6. Blz. 260 Wat gaat dat kosten?
        7. Blz. 261 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
    3. Blz. 262 Paragrafen
      1. Blz. 263 Lokale heffingen
        1. Blz. 264 Inleiding
        2. Blz. 265 1. Onroerendezaakbelasting
        3. Blz. 266 2. Afvalstoffenheffing
        4. Blz. 267 3. Rioolheffing
        5. Blz. 268 4. Hondenbelasting
        6. Blz. 269 5. Begraafrechten
        7. Blz. 270 6. Marktgelden
        8. Blz. 271 7. Toeristenbelasting
        9. Blz. 272 8. Tarieven dienstverlening aan derden
        10. Blz. 273 9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp
        11. Blz. 274 10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum Veldhoven
        12. Blz. 275 11. Leges
        13. Blz. 276 12. Parkeerbelasting
        14. Blz. 277 13. Kwijtscheldingsbeleid
        15. Blz. 278 14. Woonlasten gemiddeld gezin
      2. Blz. 279 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 280 Inleiding
        2. Blz. 281 Risico’s
        3. Blz. 282 Weerstandscapaciteit
        4. Blz. 283 Weerstandsvermogen
        5. Blz. 284 Ontwikkelingen
        6. Blz. 285 Kengetallen
        7. Blz. 286 Bronnen
      3. Blz. 287 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 288 Algemeen
        2. Blz. 289 Wegen
        3. Blz. 290 Openbaar groen
        4. Blz. 291 Bomen
        5. Blz. 292 Speelvoorzieningen
        6. Blz. 293 Openbare verlichting
        7. Blz. 294 Riolering en Stedelijk water
        8. Blz. 295 Verkeersregelinstallaties (VRI’s)
        9. Blz. 296 Civieltechnische kunstwerken
        10. Blz. 297 Gebouwen
      4. Blz. 298 Financiering
        1. Blz. 299 Uitgangspunten treasurybeleid
        2. Blz. 300 Vermogenspositie
        3. Blz. 301 Treasury acties 2025
        4. Blz. 302 Leningenportefeuille
        5. Blz. 303 Taakveld treasury
        6. Blz. 304 Algemeen
        7. Blz. 305 Kasgeldlimiet
        8. Blz. 306 Renterisiconorm
        9. Blz. 307 Overige financieringsrisico’s
      5. Blz. 308 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 309 Inleiding
        2. Blz. 310 Personeel
        3. Blz. 311 Informatievoorziening
        4. Blz. 312 Organisatie
        5. Blz. 313 Financiën
        6. Blz. 314 Administratieve organisatie & interne beheersing
        7. Blz. 315 Communicatie
        8. Blz. 316 Huisvesting & Facilitaire zaken
        9. Blz. 317 Bedrijfsvoeringskosten
      6. Blz. 318 Verbonden partijen
        1. Blz. 319 Inleiding
        2. Blz. 320 Wettelijk kader
        3. Blz. 321 Ontwikkelingen
        4. Blz. 322 Bijdragen aan verbonden partijen
        5. Blz. 323 Bronnen
      7. Blz. 324 Grondbeleid
        1. Blz. 325 1. Inleiding
        2. Blz. 326 2. Gemeentelijke grondprijzen
        3. Blz. 327 3. Projecten gebiedsontwikkeling
        4. Blz. 328 4. Beheer gemeentelijke gronden en panden (kapitaalgoederen)
        5. Blz. 329 5. Gemeentelijk kostenverhaal en financiële bijdragen
        6. Blz. 330 6. Richtlijnen en aanbevelingen van de Commissie besluit begroting en verantwoording (BBV)
        7. Blz. 331 7. Scenarioanalyse
      8. Blz. 332 Wet open overheid
        1. Blz. 333 Inleiding
      9. Blz. 334 Brede welvaart - duurzaamheid
        1. Blz. 335 Inleiding
        2. Blz. 336 Algemeen
        3. Blz. 337 Sociale parameters
        4. Blz. 338 Economische parameters
        5. Blz. 339 Ecologische parameters
        6. Blz. 340 Borging en monitoring
    4. Blz. 341 Financiële begroting
      1. Blz. 342 Kerngegevens
        1. Blz. 343 Sociaal
        2. Blz. 344 Fysiek
        3. Blz. 345 Financieel
      2. Blz. 346 Overzicht baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 347 Inleiding
        2. Blz. 348 Overzicht baten en lasten per programma (exclusief mutaties reserves)
        3. Blz. 349 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 350 Overzicht van de kosten van overhead
        5. Blz. 351 Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
        6. Blz. 352 Bedrag voor onvoorzien
        7. Blz. 353 Overzicht mutaties in reserves per programma
        8. Blz. 354 Resultaat
        9. Blz. 355 Overzicht incidentele baten en lasten
        10. Blz. 356 Overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        11. Blz. 357 Structureel begrotingssaldo
      3. Blz. 358 Uiteenzetting financiële positie
        1. Blz. 359 Inleiding
        2. Blz. 360 Raming van de financiële gevolgen van bestaand en nieuw beleid
        3. Blz. 361 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        4. Blz. 362 Investeringen
        5. Blz. 363 Stand en verloop van de reserves
        6. Blz. 364 Stand en verloop van de voorzieningen
        7. Blz. 365 EMU-saldo
        8. Blz. 366 Geprognosticeerde balans
      4. Blz. 367 Baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 368 Baten en lasten begroting 2025-2028
    5. Activiteiten
    6. Overzicht
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap