Uitgaven

5,15%
€ 9.207
x €1.000
5,15% Complete

Inkomsten

0,28%
€ 502
x €1.000
0,28% Complete

Saldo

556,32%
€ -8.705
x €1.000

Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

5,15%
€ 9.207
x €1.000
5,15% Complete

Inkomsten

0,28%
€ 502
x €1.000
0,28% Complete

Saldo

556,32%
€ -8.705
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Mensen verplaatsen zich over allerlei afstanden, om verschillende redenen, op diverse tijdstippen en met verschillende vervoermiddelen. Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens. We werken daarom structureel regionaal samen. Daarin komen strategische en tactische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit aan de orde, maar ook de relatie van bereikbaarheid met het verbeteren van ons leef-, woon- en vestigingsklimaat.

We investeren steeds meer in andere en duurzamere vormen van mobiliteit.  De geleidelijke overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en auto's.  Door vooruit te kijken zijn we beter voorbereid op ontwikkelingen in de toekomst. Dit alles wordt ‘de transitie duurzame mobiliteit’ genoemd. Gelijktijdig draagt duurzame mobiliteit bij aan een gezonde leefomgeving en leefvorm. Wie meer gebruikmaakt van fiets, openbaar vervoer en zich te voet voortbeweegt, zorgt voor een betere luchtkwaliteit en fysieke gezondheid.

Plannen voor wonen, werken en bereikbaarheid stellen we in samenhang op. De hieruit voortkomende plaatselijke en regionale maatregelen sluiten we op elkaar aan. Daarnaast richten we ons ook lokaal op de integrale verbinding met de onderwerpen als welzijn, gezonde groei en duurzame toekomst.

In december 2023 is de Mobiliteitsvisie Veldhoven 2040 door de gemeenteraad vastgesteld. In de Mobiliteitsvisie is aangegeven dat Veldhoven voor grote opgaven staat op het gebied van mobiliteit. De uitdaging is daarbij niet alleen om Veldhoven bereikbaar te maken en te houden, maar om er ook voor te zorgen dat Veldhoven een fijne plek is om te wonen, werken en recreëren. Dat kan niet als we blijven doen wat we altijd deden. Een mobiliteitstransitie is noodzakelijk. 

We gebruiken beschikbare data en moderne technieken (Smart Mobility), die ons helpen bij de opgaven waar we voor staan. Daarnaast helpen ze ons bij een objectieve monitoring en/of toetsing.

Daarnaast blijven we in de komende jaren werken aan het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid van Veldhoven en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we binnen de kaders van de Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant, de regionale mobiliteitsvisie MRE, het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, de Mobiliteitsvisie Veldhoven 2040 en het nog vast te stellen Mobiliteitsprogramma en uitvoeringsplan. Ook de Omgevingsvisie en het maatregelenpakket De Run, Project Beethoven en de Brainportdeal infrastructuur 2022 zijn een belangrijke leidraad.

Onze aanwezige infrastructuur onderhouden we goed. De wegen zijn door weggebruikers veilig en makkelijk te gebruiken. Het Integraal Maatschappelijk Beheerkader Openbare Ruimte (IMBK) en de beheerplannen zijn handvatten bij de uitvoering van dit onderhoud.

 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen

2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met deelmobiliteit.

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met deelmobiliteit.

Doordat meer mensen komen wonen en werken in Veldhoven, wordt het ook drukker in de schaarse openbare ruimte. De auto neemt relatief veel ruimte in. Maar we willen naar een duurzamere samenleving. Daarom is het verstandig om duurzame mobiliteit te stimuleren: te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer of kiezen voor deelmobiliteit. Dat heeft ook een positief effect op de luchtkwaliteit/gezondheid.

2.01.01 Opstarten van de aanleg fietsverbinding Veldhoven west

De uitvoering van de werkzaamheden voor een veilige en comfortabele fietsverbinding Veldhoven west start in het voorjaar van 2026.

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.02 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken

We ronden de voorbereiding tot het komen van een definitief ontwerp van de fietsverbinding F67 af. We starten daarna met de aanbesteding. Ons doel is om de uitvoering van de werkzaamheden eind 2026 op te starten. Daarmee leggen we een snelle en aantrekkelijke regionale fietsverbinding aan als volwaardig alternatief voor de auto. Het gaat om de fietsverbindingen Reusel-Eersel-Veldhoven en Bergeijk-Riethoven-Veldhoven.

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.03 Invoeren 30 km- zone Zeelst

Met de aanpassing van de inrichting van de Peter Zuidlaan – Julianstraat en de bijbehorende verkeersstromen starten we met het invoeren van een 30km-zone voor Zeelst. De voorbereidingen zijn opgestart zodat er een aanbesteding kan plaatsvinden. Eind 2026 kunnen de werkzaamheden starten.

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.04 We werken aan de HOV4 verbinding

We zijn gestart met project HOV4. In dit project maken we een hoogwaardige verbinding voor het openbaarvervoer. Die loopt van Station Eindhoven Centraal naar Koningshof via bedrijventerrein De Run. Er komt een vrijliggende busbaan. Voor langzaam verkeer (voetganger en fietser) komen tunnels bij de kruispunten op de Kempenbaan. Ook realiseren we een busstation dat functioneert als hub. In 2026 werken we aan de voorbereiding van uitvoering. We leggen de planologische wijziging voor aan de raad en doorlopen het aanbestedingstraject voor de realisatie. 

  • Jeroen Rooijakkers

2.02 Verbeteren bereikbaarheid bedrijventereinen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.02 Verbeteren bereikbaarheid bedrijventereinen

Door de sterke groei van onze economie op bedrijventerrein De Run, Habraken en op omliggende economische toplocaties, staat de bereikbaarheid onder druk. Er lopen diverse (regionale) bereikbaarheidsprojecten om tot oplossingen te komen.

2.03 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.03 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.

Door het netwerk van voetpaden, fietspaden en wegen zorgen we ervoor dat inwoners, werknemers en bezoekers zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.
We werken toe naar de hoofdstructuren voor lopen, fietsen en autoverkeer zoals vastgelegd in het Mobiliteitsprogramma.

2.04 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.04 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

We onderhouden de gemeentelijke infrastructuur (wegen, kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties) op de afgesproken onderhoudsniveaus, vanuit de verschillende beheerplannen.

2.04.01 We voeren visuele weginspecties uit.

We vormen een actueel kwaliteitsbeeld volgens de landelijke richtlijnen. De uitgevoerde inspectie van 2025 is hiervoor de basis. In 2027 voeren we de volgende weginspectie uit.

  • Mariëlle Giesbertz

2.04.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting

Met de nieuwe contractpartner zetten we verder in op het ‘verledden’ van de openbare verlichting (aanbrengen ledverlichting), waardoor we naar minder storingen aan lampen werken. Daarnaast besteden we ook in 2026 de beheerwerkzaamheden op het gebied van aansturing op meldingen opnieuw aan.

  • Mariëlle Giesbertz

2.04.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.

Door het uitvoeren van klein- en groot onderhoud aan de verhardingen onderhouden wij de wegen. Hierbij wordt afgewogen of een reconstructie nodig is, door bijvoorbeeld een veranderende woonomgeving of door mee te liften met andere vakdisciplines. In 2026 zetten we verder in op de geplande projecten van het IMBK, zoals oa de uitvoering van de werkzaamheden aan de Dreef, Lange Mees en de verdere werkvoorbereiding en aanbesteding van de Meester Reijkenstraat. Daarnaast blijven we actief om de fietspaden een kwaliteitsimpuls te geven. Denk hierbij aan de aanpak van oneffenheden.

  • Mariëlle Giesbertz

2.04.04 Voorzien in de laadbehoefte van elektrische voertuigen

Het aantal elektrische voertuigen neemt de komende jaren toe. In de laadstrategie is aangegeven hoe we in Veldhoven omgaan met het voorzien in de laadbehoefte van deze voortuigen.
We voeren in 2026 de acties van de laadstrategie uit en geven uitvoering aan de (landelijke en Europese) regelgeving. Daarnaast actualiseren we de laadstrategie in 2026.

  • Mariëlle Giesbertz

2.05 We streven naar een betere verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.05 We streven naar een betere verkeersveiligheid

Zowel de provincie Noord-Brabant als de gemeente streven naar 0 verkeersslachtoffers.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Meetindicatoren
Nr. Naam Eenheid Bron Peiljaar Realisatie peiljaar Streefwaarden
doel NL Vergelijk Vhvn 2025 2026 2027 2028 2029
2.01 Gebruik van deelmobiliteit Aantal gebruikers Gemeente Veldhoven 2024 - Geen gegevens voorhanden onbekend 3% 3% 3% 3% 3%
2.03 Fietsgebruik Aantal fietsers in Veldhoven (gemiddeld per werkdag) Realisatie 2024: 1.687 met 29 telpunten). Realisatie 2023: 1.595 met 27 telpunten). Gemeente Veldhoven 2023 - Geen gegevens  voorhanden 5,8% 5% 5% 5% 5% 5%
2.04 Wegverharding dat voldoet aan de CROW- kwaliteitsnorm % Gemeente Veldhoven 2024 - Geen gegevens voorhanden 90% 90% 90% 90% 90% 90%
2.04 Storingen lampen Openbare Verlichting Aantal meldingen storingen lampen Nobralux 2024 - Geen gegevens voorhanden 1.562 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500
2.05 Bewustwordingsacties Aantal bewustwordingsacties Gemeente Veldhoven 2024 - Geen gegevens voorhanden 5 5 5 5 5 5
2.05 Ongevallen met uitsluitend materiële schade Aantal geregistreerde ongevallen met uitsluitend materiële schade Gemeente Veldhoven 2024 - Houten: 174 311 - 0 0 0 0
Dronten: 247
B''drecht: 501
2.05 Ongevallen met slachtoffers Aantal geregistreerde  ongevallen met slachtoffers Gemeente Veldhoven 2024 - Houten: 30 30 - 0 0 0 0
Dronten: 23
B"drecht: 103
2.05 Ongevallen met dodelijke slachtoffers Aantal geregistreerde ongevallen met dodelijke slachtoffers Gemeente Veldhoven 2024 - Houten: 3 0 - 0 0 0 0
Dronten: 2
B"drecht: 2
t

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2026 2027 2028 2029
Vervangingsinvestering VRI (investering 2028: € 1.700) 0 0 0 -122
Doorschuiven investering Wegen Meester Rijkenstraat (doorschuiven:€ 5.000 2026 naar 2027) 0 461 -6 -6
Vrijval investering Wegen Provincialeweg (vrijval 2026: € 6.971) 0 286 283 280
Vrijval investering Dorpstraat (vrijval 2026: € 3.807) 0 156 155 153
Doorschuiven investering Wegen De Run 4400 (doorschuiven: € 1.250 van 2026 naar 2027) 0 20 0 0
Regionale bereikbaarheid -150 0 0 0
Wegen Sondervick 30 (investering 2026: € 50, 2027 & 2028: €775,5) 0 -1 -13 -66
Sondervick OV masten (investering 2028: € 53) 0 0 0 -2
Sondervick OV armaturen (investering 2028: € 13) 0 0 0 -1
Parkeerbeleid Citycentrum -206 -206 -206 -206
Parkeren 55 55 55 55
Saldo (- = nadeel) -301 771 268 85

Vervangingsinvestering VRI
De raming van de geplande vervanging van VRI’s valt aanzienlijk hoger uit dan de beschikbare middelen. Hierdoor wordt de aanbesteding opgesplitst in 2 fases. Om de vervangingsopgave van fase 2 uit te kunnen voeren is een aanvullende investering nodig van 1.700 in 2028. De financiële afwijking wordt voornamelijk veroorzaakt door aangepaste marktconforme eenheidsprijzen t.o.v. eerder opgestelde raming en nieuwe inzichten in de technische functionaliteiten van de VRI’s.

Doorschuiven investering Wegen Meester Rijkenstraat
De vertraagde start van de voorbereiding en aanvullende afstemming met netbeheerders zorgen voor een verplaatsing van het gewenste aanbestedingsmoment. Hierdoor zijn uitvoeringsgelden later nodig dan voorzien.

Vrijval investering Wegen Provincialeweg en Dorpstraat
De realisatie van een veiligere langzaam verkeer route aan de Sondervick; vanuit de Heerbaan richting de aanliggende wijken, winkelcentrum Kromstraat, het Citycentrum, de Run en het Sondervick college. Dit is mogelijk door het niet uitvoeren van projecten uit het IMBK. De projecten Dorpstraat en Provincialeweg komen in de planning van het IMBK te vervallen. Hiervoor is een separaat collegeadvies voor opgesteld.

Doorschuiven investering Wegen De Run 4400
Vooronderzoeken zijn opgestart. Door complexiteit nieuwe toekomstige ontwikkelwensen revitalisatie De Run is extra afstemming nodig in relatie tot renovatiewerkzaamheden en interne en externe communicatie. Dit vraagt meer voorbereidingstijd dan voorzien, waardoor de uitvoering later plaatsvindt.

Regionale bereikbaarheid
Eindhoven heeft een concessie uitgeschreven voor deelmobiliteit, waar ook de 21 regiogemeenten aan deelnemen. Hetzelfde geldt voor de openbaar vervoer concessie van de provincie. In verband met deze concessies dient er de komende jaren op verschillende momenten geschakeld te worden en dient er lokaal beleid ontwikkeld te worden ten aanzien van deelmobiliteit en hubs. Daarnaast wordt er inzet gevraagd op diverse regionale dossiers die de gemeente Veldhoven raken. Het gaat hier om de Brainportlijn, Noord-West ontsluiting en de MIRT verkenning A2/N2. Voor de verdere uitwerking daarvan is € 150 noodzakelijk.

Sondervick 30: Wegen, OV masten en armaturen
De realisatie van een veiligere langzaam verkeer route aan de Sondervick; vanuit de Heerbaan richting de aanliggende wijken, winkelcentrum Kromstraat, het Citycentrum, de Run en het Sondervick college. Dit is mogelijk door het niet uitvoeren van projecten uit het IMBK. De projecten Dorpstaat en Provincialeweg komen in de planning van het IMBK te vervallen. Hiervoor is een separaat collegeadvies voor opgesteld.
De totale investeringen van 2026 t/m 2028 betreft voor wegen  € 1.601, OV masten € 53, en OV armaturen € 13.

Parkeerbeleid Citycentrum
Wij vragen in deze begroting € 206 extra per jaar. Dit is nodig om de eerste twee uur gratis parkeren (blauwe zone) in het Citycentrum te kunnen voortzetten tijdens de ingrijpende herontwikkeling. Uit de evaluatie van BRO blijkt dat deze maatregel het centrum aantrekkelijk en bereikbaar houdt; tegelijk kunnen enkele partners hun eerdere bijdrage niet volledig blijven leveren, wat leidt tot minder parkeerinkomsten. Met dit bedrag vangen wij het ontstane tekort op en voorkomen we terugval in bezoekers en omzet, terwijl we alternatieve dekking (zoals aanpassing van vergunningstarieven) verder uitwerken. Dit voorstel is in september 2025 in de raad behandeld.

Parkeren
Uit onderzoek van een extern bureau blijkt dat dit budget, op basis van de realisatie van afgelopen jaren, structureel niet volledig nodig is. We verlagen het met € 55, zonder effect op onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers omdat hier sprake is van budgetonderuitputting.