Zorg in onderwijstijd
De regio gaat samen zorg inkopen die tijdens schooltijd wordt gegeven. Dit heet Zorg in Onderwijstijd. Het doel is om onderwijs en jeugdhulp beter te laten samenwerken. Zo krijgen kinderen sneller passende hulp en wordt zwaardere zorg voorkomen. Dit helpt ook om de kosten van jeugdhulp beter te beheersen. Het is nu lastig om precies te weten wat deze zorg kost, omdat niet altijd wordt vastgelegd waar de zorg plaatsvindt: op school of thuis. Daardoor is het moeilijk om de huidige kosten goed te vergelijken met de nieuwe aanpak. Een uitgebreid onderzoek naar alle cijfers zou veel tijd en geld kosten en is daarom niet verstandig.
Om toch goed te kunnen volgen wat de nieuwe aanpak oplevert, is een subsidie aangevraagd. Daarmee wordt in Zuidoost-Brabant onderzocht wat de effecten zijn, vooral op het gebied van kosten en minder administratie. Zo krijgen we meer inzicht en kunnen we het geld beter inzetten.
Kleinschalig verblijf segment 1 (10 voor de jeugd)
De pilot kleinschalig verblijf in de jeugdzorg is positief geëvalueerd. De samenwerkende gemeenten willen deze vorm van hulp blijvend opnemen in de afspraken met zorgaanbieders. Het doel van de pilot was om ervaring op te doen met kleinschalig verblijf, vooruitlopend op landelijke veranderingen in de jeugdzorg. Ook zijn er meetpunten ontwikkeld om de kwaliteit en kosten goed te kunnen volgen. Kleinschalig verblijf is duurder dan de huidige vormen van verblijf met behandeling. In 2026 wordt een kostenstijging van € 962 verwacht. Dit is het scenario met de hoogste kosten. Er zijn wel factoren die de kosten kunnen beperken. Niet alle groepen worden direct kleinschalig ingericht. Er komen minder plekken beschikbaar. Ook is het aantal jongeren in verblijf tussen 2022 en 2024 gedaald. Op langere termijn zijn er mogelijkheden om kosten te besparen. Zo wordt JeugdzorgPlus afgebouwd tot bijna nul in 2030. Ook worden dure maatwerkovereenkomsten met 1-op-1 begeleiding afgebouwd. Daarnaast is het doel om in 2028 twintig procent minder uithuisplaatsingen te hebben.
Geïndiceerde jeugdhulp
Als gevolg van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd en de komende wetswijziging Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg is het een verplichting om de bestaande regionale samenwerkingsovereenkomst Een 10 voor de Jeugd om te zetten naar een gemeenschappelijke regeling (GR). Het college heeft hier op 13 en 20 mei positief toe ingestemd. Deze GR richt zich op de regionale inkoop van specialistische jeugdzorg en waarborgt een stevige regionale basis en organisatie van deze zorg voor de meest kwetsbare kinderen, zoals vereist door de nieuwe wetgeving. De bijdrage van gemeente Veldhoven aan Een 10 voor de Jeugd stijgt door deze en andere mutaties (o.a. personeel, bedrijfsvoering en indexatie) in 2026 met €190 naar in totaal €279. Er is al een dekking van €69 aanwezig. Het restant bedrag van €210 wordt aangevraagd in deze begroting.
Formatie internationalisering & integratie
Veldhoven krijgt steeds meer nieuwe inwoners, zoals expats, statushouders en arbeidsmigranten. Daarom is het belangrijk om te werken aan goede integratie. Nu is er nog geen vaste medewerker voor dit beleid. De gemeente vindt het belangrijk dat deze mensen goed mee kunnen doen in de samenleving. Dit helpt bij het voorkomen van problemen en versterkt de sociale samenhang. Dit past bij de visie en plannen van Veldhoven.
Uitbreiding wijkmakelaarscapaciteit
Veldhoven heeft sociale uitdagingen door groei en verschillen tussen bewoners. Wijkmakelaars helpen bewoners mee te doen in hun buurt. Nu zijn er te weinig om in alle wijken actief te zijn. Met extra subsidie (0,55 fte) kunnen ze meer wijken bereiken, sneller problemen zien en bewoners beter ondersteunen. Dit voorkomt grotere problemen en helpt bij doelen zoals kansengelijkheid en vertrouwen in de overheid.
Uitvoeringsplan focus op alle jeugd
In 2017 heeft de gemeenteraad de kadernota Focus op alle Jeugd vastgesteld. Hierin staan de uitgangspunten voor alles wat de gemeente doet voor jeugd. Belangrijk is vooral het investeren in positieve ontwikkeling en het voorkomen van problemen. De nota is de basis voor beleid op jeugd, onderwijs, welzijn en sport.
Voor 2024-2025 heeft het college een uitvoeringsplan gemaakt. Hiervoor was €734 beschikbaar. Een deel van dit geld is gebruikt voor eenmalige acties, zoals het versterken van preventie en vroegsignalering. Andere activiteiten zijn gestart die nu zo goed blijken te werken, dat we ze willen voortzetten. Denk aan Buurtgezinnen, extra inzet van CJG op basisscholen en activiteiten voor de gezondheid van jongeren.
Het doel is om deze aanpak voort te zetten, zodat jongeren minder vaak zwaardere jeugdhulp nodig hebben. Dit past bij de visie van Veldhoven én bij de landelijke opdracht om jeugdzorg te verbeteren en betaalbaar te houden.
Monitoring uitvoeringsprogramma Sociaal Maatschappelijke ontwikkeling
In 2026 start Veldhoven met een pilot voor een digitaal dashboard voor het sociaal domein. Dit dashboard geeft actuele informatie over Jeugdwet, Werk en Inkomen en Wmo. Het helpt bij het volgen van de uitvoering van beleid en biedt gegevens waarmee de gemeente snel kan bijsturen als dat nodig is.
Hogere bijdrage Ergon
Het aantal plaatsingen met LKS (LoonKostenSubsidie) is stijgend. Ergon voert dit voor de gemeente uit, en door de stijgende aantallen stijgt ook de bijdrage aan Ergon. Hiervoor ontvangen we middelen van het Rijk, in de BUIG uitkering. In mei 2025 is de BUIG uitkering structureel opgehoogd voor LKS plaatsingen. Deze hogere ontvangsten nemen we op als hogere lasten voor Ergon.
Taakstelling jeugd
De gemeente wil de kosten van jeugdhulp verlagen, zonder dat minder jongeren hulp krijgen. Het doel is om lichtere hulp te bieden en kortere trajecten. Omdat de besparingen nog niet precies bekend zijn, is er een taakstelling opgesteld. Er zijn al maatregelen genomen die hieraan bijdragen.
Zo wordt de dure JeugdzorgPlus afgebouwd en vervangen door kleinschalige alternatieven. Ook wordt geïnvesteerd in Zorg in Onderwijstijd, zodat kinderen op school sneller passende hulp krijgen. Dit voorkomt zwaardere zorg en kan vanaf 2027 kosten besparen.
Daarnaast zet de gemeente in op preventie en vroegsignalering, bijvoorbeeld via het uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd. Lokale teams worden versterkt en er wordt gewerkt aan het normaliseren van gedrag, zodat minder jongeren zwaardere hulp nodig hebben.
Ook worden verwijzingen van buiten de gemeente, zoals van huisartsen, beperkt. Dit zorgt ervoor dat jongeren sneller de juiste hulp krijgen, vaak tegen lagere kosten. De taakstelling wordt goed gevolgd, zodat bijsturen mogelijk is als dat nodig blijkt.
Dienstverleningsovereenkomst (DVO) Waalre
De gemeente Veldhoven voert op dit moment werkzaamheden uit op het gebied van werk en inkomen. Dit gebeurt op basis van een dienstverleningsovereenkomst. De huidige DVO , welke niet kostendekkend is voor de gemeente Veldhoven, loopt af per 1 januari 2026. Afgesproken is deze DVO te verlengen tegen een kostendekkend tarief. Dat betekent een positieve bijstelling op de opbrengsten van iets meer dan € 560.
Subsidie maatschappelijke participatie
Uit onderzoek van een extern bureau blijkt dat dit budget, op basis van de realisatie van afgelopen jaren, structureel niet volledig nodig is. We verlagen het met € 19, zonder effect op onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
Ioaw Starters
Uit onderzoek van een extern bureau blijkt dat dit budget, op basis van de realisatie van afgelopen jaren, structureel niet volledig nodig is. We verlagen het met € 25, zonder effect op onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
Uitstel abonnementstarief
Het wetsvoorstel voor de afschaffing van het abonnementstarief is controversieel verklaard. De VNG geeft aan dat met de controversieel verklaring uitstel van dit wetsvoorstel naar 1 januari 2028 onvermijdelijk is. Hierdoor komt ook de positieve bijstelling door het afschaffen van het abonnementstarief Wmo van 2,3 miljoen in jaarschijf 2027 te vervallen. Tegelijkertijd is er een aantal activiteiten in het uitvoeringsplan sociaal maatschappelijke ontwikkeling opgenomen waarbij besparingen gerealiseerd zouden kunnen worden. Wanneer de inwerkingtreding van de wijziging van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 ten aanzien van het afschaffen van het abonnementstarief verder wordt uitgesteld, is het niet aannemelijk dat we met deze activiteiten gaan komen tot de bezuiniging van € 2,3 mln. die was opgenomen in 2027.