Uitgaven

37,8%
€ 67.623
x €1.000
37,8% Complete

Inkomsten

7,78%
€ 13.803
x €1.000
7,78% Complete

Saldo

3439,54%
€ -53.820
x €1.000

Programma 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

37,8%
€ 67.623
x €1.000
37,8% Complete

Inkomsten

7,78%
€ 13.803
x €1.000
7,78% Complete

Saldo

3439,54%
€ -53.820
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

"In Veldhoven werken we aan een inclusieve, gezonde, zelf- en samenredzame gemeenschap, waar inwoners zich thuis voelen, waar iedereen mee kan doen en zich kan ontwikkelen. We staan hierbij voor verschillende uitdagingen, zoals een snelgroeiend aantal (internationale) inwoners, kansenongelijkheid, meer gezondheidsrisico’s, vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Daardoor is het niet meer vanzelfsprekend dat we inwoners kunnen ondersteunen op het gebied van zorg en welzijn. Wij richten ons daarom op activiteiten die gericht zijn op preventie, normalisering, sociale cohesie en het versterken van zelfredzaamheid en samenredzaamheid. We willen een kentering maken en een stap naar voren zetten, zodat inwoners zich voorbereiden op hun toekomst.

Er blijven altijd mensen bestaan die extra (tijdelijke) ondersteuning en hulp nodig hebben. Voor hen hebben we een vangnet, zodat zij toch kunnen (blijven) meedoen in de samenleving. Dit kan gaan om financiële steun (werk en inkomen), voorzieningen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Op het gebied van jeugdhulp geeft de landelijke hervormingsagenda ons richting om problemen in de jeugdzorg op te lossen en het systeem financieel gezond te maken.

Bestaanszekerheid en armoede blijven landelijk en ook in Veldhoven een belangrijk thema. We zetten intensief in op het voorkomen en vroegtijdig signaleren van problematische schulden. Voor de inwoners die (tijdelijk) niet financieel zelfredzaam zijn bieden we schuldhulp en een vangnet in bestaanszekerheid.  

Met werkgevers, maatschappelijke organisaties, gemeenten en onderwijsinstellingen werken we samen aan sociale vraagstukken in de regio, in de stichting Brainport voor Elkaar.

We streven naar een inclusieve samenleving waarin iedereen, van jong tot oud, kan meedoen en zich verbonden voelt. Maatschappelijke voorzieningen spelen hierin een belangrijke rol, omdat inwoners erdoor in verbinding komen met elkaar. Er is behoefte aan ontmoetingsplekken waar mensen, ongeacht hun achtergrond, samen kunnen komen. Waar mogelijk passen we een gebiedsgerichte aanpak toe, zodat we de saamhorigheid en verbondenheid tussen inwoners versterken. Dit draagt bij aan een veilige en fijne leefomgeving voor iedereen. 

Bronnen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Bronnen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen

6.01 Versterken van de sociale basis

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.01 Versterken van de sociale basis

We verbeteren de sociale basis. Zo blijven inwoners toegang houden tot laagdrempelige hulp, initiatieven voor de gemeenschap en activiteiten die problemen in gezondheid en welzijn voorkomen. Dit helpt bij het versterken van zelf- en samenredzaamheid van de inwoners, het versterken van de sociale cohesie en het meedoen van iedereen in onze gemeente. 

6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken

We helpen mee om een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid te creëren en te versterken onder inwoners. Dit zorgt voor een veilige en fijne leefomgeving. Het kan ook helpen om eenzaamheid te verminderen, een groter sociaal netwerk op te bouwen en ervoor te zorgen dat meer mensen meedoen en betrokken zijn in de wijk. 

6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

We helpen inwoners om zelfstandig te wonen en te leven, zodat ze zo lang mogelijk in hun eigen omgeving kunnen blijven. We leggen de nadruk op de eigen kracht van de inwoners en stimuleren dat zij zoveel mogelijk hulp vragen binnen hun eigen netwerk. Daar waar een inwoner (nog) niet zelfstandig kan wonen, bieden we een vangnet in de vorm van beschermd wonen en/of maatschappelijke opvang. 

6.03.01 We bieden maatwerkvoorzieningen in maatschappelijke ondersteuning

Zelfredzame en samenredzame mensen die (goed) deelnemen aan de maatschappij, hebben een beter welzijn en doen minder beroep op (zware) vormen van zorg. Om dit te bevorderen bieden we individuele voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning, zoals bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, begeleiding of de toekenning van een scootmobiel. De klantmanagers voeren hiertoe een keukentafelgesprek, volgens de bedoeling, met de inwoner waarbij ze de behoefte aan ondersteuning integraal bekijken en beoordelen.

  • Huub Stroeks

6.03.02 We zetten in op het innoveren en ontwikkelen van collectieve voorzieningen

We gaan inzetten op preventie in de Wmo. Dit doen we door meer algemene en collectieve voorzieningen te ontwikkelen. Deze zullen voorrang krijgen op individuele maatwerkvoorzieningen die enkel als vangnet dienen. Dit doen we om de individuele maatwerkvoorzieningen beschikbaar te houden voor inwoners die deze het hardst nodig hebben.

  • Huub Stroeks

6.03.03 We stimuleren de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis

Beschermd wonen is en blijft een vangnet voor de inwoners die dit nodig hebben. We zetten ook actief in op preventie en hulp aan de voorkant. Beschermd Thuis is hier een voorbeeld van. Iemand met een psychische of psychosociale kwetsbaarheid kan thuis blijven wonen met 24 uur per dag begeleiding op oproep. We proberen zo veel mogelijk inwoners beschermd thuis te laten (gaan) wonen. Daarbij vragen we meer inzet van het voorliggend veld en het eigen netwerk.

  • Huub Stroeks

6.03.04 We maken passend lokaal beleid voor maatschappelijke opvang

In 2025 is de ETHOS-telling uitgevoerd, waarbij we het aantal dak- en thuisloze mensen in de regio hebben geteld. Op basis van deze cijfers gaan we lokaal beleid ontwikkelen dat het beste aansluit op deze doelgroep in Veldhoven. Hierbij leggen we extra focus op jongeren die 18 jaar worden en van de Jeugdwet doorstromen naar de Wmo, om te voorkomen dat zij dak- of thuisloos raken. Ook geven we verder uitvoering aan het Actieplan Dakloosheid regio Eindhoven 2025-2030. 

  • Huub Stroeks

6.03.05 We treffen maatregelen om de continuïteit van maatschappelijke ondersteuning te waarborgen

Maatschappelijke ondersteuning blijft een vangnet voor inwoners die het hard nodig hebben. Om bewustzijn te creëren over wat inwoners zelf kunnen doen om lang en prettig thuis te kunnen blijven wonen, starten we een bewustzijnscampagne. Deze campagne legt de nadruk op preventie en het normaliseren van bepaalde problemen rondom ouder worden. Hierbij vragen we meer van het sociale netwerk. Het doel is om meer zelf- en samenredzame inwoners te krijgen, met minder beroep op Wmo-ondersteuning. Hierdoor kunnen we de ondersteuning blijven bieden aan degenen die de hulp het hardst nodig hebben.

  • Huub Stroeks

6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

In Veldhoven kan iedereen, ongeacht achtergrond, leeftijd, geslacht, inkomen of beperking, gelijkwaardig deelnemen aan de samenleving. We staan voor gelijke kansen. De inclusieagenda helpt hierbij.

6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

We helpen ouders bij het opvoeden en jongeren bij het opgroeien, om problemen zoveel als mogelijk te voorkomen. Door onder andere de (preventieve) diensten van het Centrum voor Jeugd en Gezin aan te bieden. Als het nodig is, zetten we jeugdhulp in. Bij risicovolle situaties grijpen we snel en effectief in. Professionals in het jeugddomein zorgen ervoor dat de ondersteuning goed wordt afgestemd.

6.05.01 We geven vervolg aan het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd 2024 - 2025

Samen met de partners in het jeugddomein continueren we in 2026 de activiteiten uit het uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd 2024-2025. Daarnaast schrijven we het uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd voor 2027-2028, samen met onze partners. 

  • Huub Stroeks

6.05.02 We bieden passende en tijdige jeugdhulp aan jeugdigen, waarbij we inzetten op een daling van het aantal kinderen in, en de duur van de jeugdhulp

Geïndiceerde jeugdhulp wordt ingezet wanneer een kind of gezin geen passende oplossing kan vinden binnen het eigen netwerk of het voorliggend veld. Inzet van geïndiceerde jeugdhulp biedt een vangnet bij situaties waarin lichtere vormen van ondersteuning niet voldoende zijn. In de afgelopen jaren zien we een toename in de aantallen en de duur van de indicaties jeugdhulp. We willen dit doorbreken en streven naar minder indicaties en een verkorting van de indicatieduur. Dit doen we naast ons uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd, ook via het programmaplan Een 10 voor de Jeugd. Met als doel inzetten op tijdige, passende en betaalbare zorg, zo veel mogelijk thuis. Daarbij fungeren we als ‘lerende regio', onder andere door data over het jeugdhulpgebruik inzichtelijk te maken en te analyseren. 

  • Huub Stroeks

6.05.03 We implementeren van de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd

De landelijke Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 bevat veel maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren en betaalbaar te houden. Dit vraagt zowel regionaal als lokaal om een gedegen implementatietraject, samen met alle betrokkenen. We zullen in 2026 voortborduren op de in 2025 gestarte implementatie van deze hervormingsagenda in Veldhoven. Daarnaast werken we vanaf 2026 regionaal via een Gemeenschappelijke Regeling (GR) aan de inkoop en het contractmanagement van gespecialiseerde jeugdhulp. 

  • Huub Stroeks

6.06 Bestrijden van armoede en bieden van bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.06 Bestrijden van armoede en bieden van bestaanszekerheid

We helpen inwoners die financieel kwetsbaar zijn. Dit doen we door te helpen met inkomen, minimaregelingen en schulddienstverlening, zodat men kan deelnemen aan de samenleving. We leggen nadruk op het vroeg zien aankomen van schulden en geven advies over hoe je met je geld kunt omgaan. Daarnaast helpen we inwoners met een uitkering om betaald werk te vinden. Als werk (nog) niet mogelijk is, proberen we vrijwilligerswerk of deelname aan sociale activiteiten te vinden, zodat iedereen actief meedoet. 

6.06.01 We vinden en ondersteunen inwoners met beginnende betaalproblemen

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners bij ons. Hiervoor zijn afspraken gemaakt die de privacy van inwoners beschermen. Het team Schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of zij hulp nodig hebben. Ook werkt team Schulddienstverlening samen met energiecoaches. Als zij merken dat iemand niet alleen hulp nodig heeft bij energiebesparing, maar ook financiële problemen heeft, verwijzen ze die persoon door naar het team Schulddienstverlening.

  • Caroline van Brakel

6.06.02 We vergroten het bereik van de minimaregelingen

Gemeente Veldhoven heeft verschillende minimaregelingen zoals, de meedoen-voorziening, een collectieve ziektekostenverzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We willen het gebruik stimuleren, zodat we inwoners op tijd kunnen helpen en problemen kunnen voorkomen. Daarom informeren we via de communicatiekanalen van de gemeente en zetten we in op normaliseren door geldzorgen meer bespreekbaar te maken. Dit doen we onder andere door aandacht te besteden aan de ‘potjes-check’ van Geldfit. De potjes-check geeft aan op welke landelijke voorzieningen inwoners recht hebben, naast de lokale minimaregelingen. 

  • Caroline van Brakel

6.06.03 We voeren de armoedeagenda uit

De Armoede Agenda Veldhoven is een paraplunota voor armoedebestrijding en bestaanszekerheid. Het is een levend document dat we regelmatig bijwerken. Het geeft een overzicht van de plannen voor komende jaren en bevat elk jaar een update van acties voor het komende kalenderjaar. De Armoede Agenda is opgebouwd rond drie pijlers: Financiële redzaamheid, Inkomensondersteuning en het Armoedenetwerk. Preventie en communicatie vormen de rode draad tussen deze onderdelen. De drie pijlers van het armoedebeleid zijn te herleiden naar de drie sociale pijlers van de Visie op sociaal maatschappelijke ontwikkeling.  

  • Caroline van Brakel

6.06.04 We begeleiden inwoners met een uitkering naar betaald werk

We maken gebruik van een diagnosetool om de competenties van de inwoners in beeld te brengen. De input die daaruit komt is de basis voor de gesprekken om de inwoner te ondersteunen in zijn of haar weg naar werk. Ook maken we gebruik van de inzet van onze samenwerkingspartner Ergon om de inwoners zo veel mogelijk arbeidsfit te maken.

  • Caroline van Brakel

6.07 Vergroten integratie internationale inwoners

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.07 Vergroten integratie internationale inwoners

Onze samenleving wordt steeds internationaler. Integratie, het kunnen meedoen, is daarom een belangrijk thema voor huidige Veldhovenaren en nieuwkomers. Van onze huidige inwoners vraagt dit dat zij openstaan voor en omgaan met cultuurverschillen, wat wederzijds begrip en inclusie bevordert. 

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2025 2026 2027 2028 2029
6.03 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (BBV) Aantal per 10.000 inwoners GMSD 2025 720 523 820 <700 <825 <850 <800 <800
6.05 Jongeren met jeugdreclassering (BBV) % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 2024 (voorlopig) 0,4% 0,2% 0,4% <0,4% <0,4% <0,4% <0,4% <0,4%
6.05 Jongeren met jeugdbescherming (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2024 (voorlopig) 1,0% 1,0% 0,8% <0,8% <0,8% <0,8% <0,8% <0,8%
6.05 Jongeren met jeugdhulp (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2024 (voorlopig) 13,7% 12,9% 15,3% < 15,3% < 15,3% < 15,3% < 15,3% < 15,3%
6.05 Jongeren met een delict voor de rechter (BBV) % 12 t/m 21 jarigen CBS 2023 1% 1% 1% <1% <1% <1% <1% <1%
6.06 Vroegsignalering Aantal inwoners dat zich meldt voor een informatief gesprek over financiele vragen klantvolgsysteem schulddienstverlening 2025 nvt nvt -- -- > in 2025 > in 2026 > in 2027 > in 2028
6.06 Minimaregelingen Aantal unieke inwoners dat gebruik maakt van een minimaregeling suite 2024 nvt nvt 1.005 >  in 2024 > in 2025 > in 2026 > in 2027 > in 2028
6.06 Kinderen in uitkeringsgezin (BBV) % kinderen tot 18 jaar CBS 2023 6% 3% 3% 3% 3% 3% 3% 3%
6.07 Banen (BBV) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar CBS 2023 836 819,5 1.422 1.400 1.400 1.400 1.400 1.400
6.07 Netto arbeidsparticipatie (BBV) % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 2024 73,2 75,5 75,5 75 75 75 75 75
6.07 Werkloze jongeren (BBV) % 16 t/m 22 jarigen CBS 2023 2 1 1 1 1 1 1 1
6.07 Personen met een bijstandsuitkering (BBV) Aantal per 10.000 inwoners CBS 2024 343,6 197,6 169,6 169 169 169 169 169
6.07 Lopende re-integratievoorzieningen (BBV) Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar CBS 2024 203,1 143,3 188.3 188 188 188 188 188
6.08 Asielinburgeraars Percentage geslaagde inburgeringstrajecten binnen termijn suite 2024 nvt nvt 75 75 75 75 75 75

Subsidies in dit programma

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Subsidies in dit programma

Omschrijving (toelichting)

Conform de aanbeveling van de rekenkamercommissie wordt per programma zichtbaar gemaakt welke subsidies zijn opgenomen in het Welzijnsbudgetplan (WBP).

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

WBP bedrag

Jeugdactiviteiten en scouting 181
Jeugdwerk algemeen 128
Vluchtelingen 73
Maatschappelijke participatie 1.611
Samenlevingsopbouw algemeen 917
Buurt- en wijkactiviteiten 23
Mantelzorg 39
Clientondersteuning 245
Minimabeleid 249
Indicatievrije inloop 154

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2026 2027 2028 2029
Zorg in Onderwijstijd (10 voor de jeugd) -113 -271 -271 -271
Kleinschalig verblijf segment 1 (10 voor de jeugd) -961 -961 -961 -961
Bijstelling geïndiceerde Jeugdhulp -210 -210 -210 -210
Formatieve uitbreiding Internationalisering & Integratie -111 -111 -111 -111
Uitbreiding wijkmakelaarscapaciteit -75 -75 -75 -75
Vervolg geven aan de activiteiten van het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd -190 -190 -190 -190
Monitoring uitvoeringsprogramma Sociaal Maatschappelijke Ontwikkeling -50 0 0 0
Gemeenschappelijkeregeling verhoging bijdrage Ergon -106 -183 -197 -406
Taakstelling jeugd 200 300 500 700
DVO Waalre 568 588 598 607
Subsidie maatschappelijke participatie 19 19 19 19
Ioaw Starters 25 25 25 25
Uitstel abonnementstarief WMO 0 -2.269 0 0
Saldo (- = nadeel) -1.004 -3.338 -873 -873

Zorg in onderwijstijd  
De regio gaat samen zorg inkopen die tijdens schooltijd wordt gegeven. Dit heet Zorg in Onderwijstijd. Het doel is om onderwijs en jeugdhulp beter te laten samenwerken. Zo krijgen kinderen sneller passende hulp en wordt zwaardere zorg voorkomen. Dit helpt ook om de kosten van jeugdhulp beter te beheersen. Het is nu lastig om precies te weten wat deze zorg kost, omdat niet altijd wordt vastgelegd waar de zorg plaatsvindt: op school of thuis. Daardoor is het moeilijk om de huidige kosten goed te vergelijken met de nieuwe aanpak. Een uitgebreid onderzoek naar alle cijfers zou veel tijd en geld kosten en is daarom niet verstandig.
Om toch goed te kunnen volgen wat de nieuwe aanpak oplevert, is een subsidie aangevraagd. Daarmee wordt in Zuidoost-Brabant onderzocht wat de effecten zijn, vooral op het gebied van kosten en minder administratie. Zo krijgen we meer inzicht en kunnen we het geld beter inzetten. 

Kleinschalig verblijf segment 1 (10 voor de jeugd)  
De pilot kleinschalig verblijf in de jeugdzorg is positief geëvalueerd. De samenwerkende gemeenten willen deze vorm van hulp blijvend opnemen in de afspraken met zorgaanbieders. Het doel van de pilot was om ervaring op te doen met kleinschalig verblijf, vooruitlopend op landelijke veranderingen in de jeugdzorg. Ook zijn er meetpunten ontwikkeld om de kwaliteit en kosten goed te kunnen volgen. Kleinschalig verblijf is duurder dan de huidige vormen van verblijf met behandeling. In 2026 wordt een kostenstijging van  € 962 verwacht. Dit is het scenario met de hoogste kosten. Er zijn wel factoren die de kosten kunnen beperken. Niet alle groepen worden direct kleinschalig ingericht. Er komen minder plekken beschikbaar. Ook is het aantal jongeren in verblijf tussen 2022 en 2024 gedaald. Op langere termijn zijn er mogelijkheden om kosten te besparen. Zo wordt JeugdzorgPlus afgebouwd tot bijna nul in 2030. Ook worden dure maatwerkovereenkomsten met 1-op-1 begeleiding afgebouwd. Daarnaast is het doel om in 2028 twintig procent minder uithuisplaatsingen te hebben.

Geïndiceerde jeugdhulp  
Als gevolg van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd en de komende wetswijziging Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg is het een verplichting om de bestaande regionale samenwerkingsovereenkomst Een 10 voor de Jeugd om te zetten naar een gemeenschappelijke regeling (GR). Het college heeft hier op 13 en 20 mei  positief toe ingestemd. Deze GR richt zich op de regionale inkoop van specialistische jeugdzorg en waarborgt een stevige regionale basis en organisatie van deze zorg voor de meest kwetsbare kinderen, zoals vereist door de nieuwe wetgeving. De bijdrage van gemeente Veldhoven aan Een 10 voor de Jeugd stijgt door deze en andere mutaties (o.a. personeel, bedrijfsvoering en indexatie) in 2026 met €190 naar in totaal €279. Er is al een dekking van €69 aanwezig. Het restant bedrag van  €210 wordt aangevraagd in deze begroting.

Formatie internationalisering & integratie 
Veldhoven krijgt steeds meer nieuwe inwoners, zoals expats, statushouders en arbeidsmigranten. Daarom is het belangrijk om te werken aan goede integratie. Nu is er nog geen vaste medewerker voor dit beleid. De gemeente vindt het belangrijk dat deze mensen goed mee kunnen doen in de samenleving. Dit helpt bij het voorkomen van problemen en versterkt de sociale samenhang. Dit past bij de visie en plannen van Veldhoven.

Uitbreiding wijkmakelaarscapaciteit  
Veldhoven heeft sociale uitdagingen door groei en verschillen tussen bewoners. Wijkmakelaars helpen bewoners mee te doen in hun buurt. Nu zijn er te weinig om in alle wijken actief te zijn. Met extra subsidie (0,55 fte) kunnen ze meer wijken bereiken, sneller problemen zien en bewoners beter ondersteunen. Dit voorkomt grotere problemen en helpt bij doelen zoals kansengelijkheid en vertrouwen in de overheid.

Uitvoeringsplan focus op alle jeugd  
In 2017 heeft de gemeenteraad de kadernota Focus op alle Jeugd vastgesteld. Hierin staan de uitgangspunten voor alles wat de gemeente doet voor jeugd. Belangrijk is vooral het investeren in positieve ontwikkeling en het voorkomen van problemen. De nota is de basis voor beleid op jeugd, onderwijs, welzijn en sport.

Voor 2024-2025 heeft het college een uitvoeringsplan gemaakt. Hiervoor was €734 beschikbaar. Een deel van dit geld is gebruikt voor eenmalige acties, zoals het versterken van preventie en vroegsignalering. Andere activiteiten zijn gestart die nu zo goed blijken te werken, dat we ze willen voortzetten. Denk aan Buurtgezinnen, extra inzet van CJG op basisscholen en activiteiten voor de gezondheid van jongeren.

Het doel is om deze aanpak voort te zetten, zodat jongeren minder vaak zwaardere jeugdhulp nodig hebben. Dit past bij de visie van Veldhoven én bij de landelijke opdracht om jeugdzorg te verbeteren en betaalbaar te houden.

Monitoring uitvoeringsprogramma Sociaal Maatschappelijke ontwikkeling  
In 2026 start Veldhoven met een pilot voor een digitaal dashboard voor het sociaal domein. Dit dashboard geeft actuele informatie over Jeugdwet, Werk en Inkomen en Wmo. Het helpt bij het volgen van de uitvoering van beleid en biedt gegevens waarmee de gemeente snel kan bijsturen als dat nodig is. 

Hogere bijdrage Ergon 
Het aantal plaatsingen met LKS (LoonKostenSubsidie) is stijgend. Ergon voert dit voor de gemeente uit, en door de stijgende aantallen stijgt ook de bijdrage aan Ergon. Hiervoor ontvangen we middelen van het Rijk, in de BUIG uitkering. In mei 2025 is de BUIG uitkering structureel opgehoogd voor LKS plaatsingen. Deze hogere ontvangsten nemen we op als hogere lasten voor Ergon.

Taakstelling jeugd 
De gemeente wil de kosten van jeugdhulp verlagen, zonder dat minder jongeren hulp krijgen. Het doel is om lichtere hulp te bieden en kortere trajecten. Omdat de besparingen nog niet precies bekend zijn, is er een taakstelling opgesteld. Er zijn al maatregelen genomen die hieraan bijdragen.
Zo wordt de dure JeugdzorgPlus afgebouwd en vervangen door kleinschalige alternatieven. Ook wordt geïnvesteerd in Zorg in Onderwijstijd, zodat kinderen op school sneller passende hulp krijgen. Dit voorkomt zwaardere zorg en kan vanaf 2027 kosten besparen.
Daarnaast zet de gemeente in op preventie en vroegsignalering, bijvoorbeeld via het uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd. Lokale teams worden versterkt en er wordt gewerkt aan het normaliseren van gedrag, zodat minder jongeren zwaardere hulp nodig hebben.
Ook worden verwijzingen van buiten de gemeente, zoals van huisartsen, beperkt. Dit zorgt ervoor dat jongeren sneller de juiste hulp krijgen, vaak tegen lagere kosten. De taakstelling wordt goed gevolgd, zodat bijsturen mogelijk is als dat nodig blijkt.

Dienstverleningsovereenkomst (DVO) Waalre  
De gemeente Veldhoven voert op dit moment werkzaamheden uit op het gebied van werk en inkomen. Dit gebeurt op basis van een dienstverleningsovereenkomst. De huidige DVO , welke niet kostendekkend is voor de gemeente Veldhoven, loopt af per 1 januari 2026. Afgesproken is deze DVO te verlengen tegen een kostendekkend tarief. Dat betekent een positieve bijstelling op de opbrengsten van iets meer dan € 560.   

Subsidie maatschappelijke participatie 
Uit onderzoek van een extern bureau blijkt dat dit budget, op basis van de realisatie van afgelopen jaren, structureel niet volledig nodig is. We verlagen het met € 19, zonder effect op onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

Ioaw Starters
Uit onderzoek van een extern bureau blijkt dat dit budget, op basis van de realisatie van afgelopen jaren, structureel niet volledig nodig is. We verlagen het met € 25, zonder effect op onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

Uitstel abonnementstarief
Het wetsvoorstel voor de afschaffing van het abonnementstarief is controversieel verklaard.  De VNG geeft aan dat met de controversieel verklaring uitstel van dit wetsvoorstel naar 1 januari 2028 onvermijdelijk is. Hierdoor komt ook de positieve bijstelling door het afschaffen van het abonnementstarief Wmo van 2,3 miljoen in jaarschijf 2027 te vervallen.  Tegelijkertijd is er een aantal activiteiten in het uitvoeringsplan sociaal maatschappelijke ontwikkeling opgenomen waarbij besparingen gerealiseerd zouden kunnen worden. Wanneer de inwerkingtreding van de wijziging van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 ten aanzien van het afschaffen van het abonnementstarief verder wordt uitgesteld, is het niet aannemelijk dat we met deze activiteiten gaan komen tot de bezuiniging van € 2,3 mln. die was opgenomen in 2027.