De bedrijfsvoering ondersteunt de primaire doelstellingen van de gemeente in het realiseren van de maatschappelijke opgaven van de gemeente Veldhoven. In lijn met de organisatievisie ‘Gelukkig in Veldhoven’ en het concernplan 2025–2028 werken we aan een wendbare, professionele en toekomstbestendige organisatie. In deze paragraaf lichten we de ontwikkelingen op de verschillende bedrijfsvoeringsthema’s toe.
Bedrijfsvoering
Personeel
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - PersoneelOnze medewerkers zijn belangrijk voor de organisatie. De opgaven en werkzaamheden die we als gemeente uitvoeren groeien en worden steeds complexer. Dit vraagt om verdere ontwikkeling van het personeel en het personeelsbestand.
- In 2026 zetten we de lijn voort om te komen en te werken volgens een strategische personeelsplanning (SPP).
- We investeren in opleiding en ontwikkeling via de Veldhoven Academy en het meerjarige leiderschapsprogramma voor teamleiders.
- We sturen actief op het terugdringen van externe inhuur en werken aan de duurzame inzetbaarheid van eigen medewerkers. Vitaliteit, diversiteit en werkplezier blijven speerpunten.
Informatievoorziening
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - InformatievoorzieningDe informatiehuishouding is essentieel voor het goed functioneren van de organisatie, omdat vrijwel alle processen afhankelijk zijn van betrouwbare en toegankelijke gegevens. Een goede informatiehuishouding zorgt ervoor dat besluiten zorgvuldig genomen kunnen worden en dat de gemeente voldoet aan wettelijke verplichtingen zoals de Archiefwet en de AVG.
- In 2026 ronden we de migratie naar een nieuw zaaksysteem Djuma af en werken we verder aan ‘samenwerken via Microsoft 365’.
- We stellen een informatiebeleidsplan op met strategische kaders voor datagedreven werken en de inzet van kunstmatige intelligentie.
- Digitale toegankelijkheid en begrijpelijke taal worden verder geïmplementeerd.
- Privacy, informatiebeveiliging en gegevensbescherming krijgen meer aandacht in onze werkprocessen.
Organisatie
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - OrganisatieDe organisatie is bepalend voor hoe effectief en efficiënt de gemeente haar taken uitvoert. Een goed ingerichte organisatie zorgt voor duidelijke verantwoordelijkheden, voldoende capaciteit en wendbaarheid om in te spelen op maatschappelijke en bestuurlijke ontwikkelingen. De nieuwe organisatiestructuur met drie afdelingen en vijftien teams is in 2025 geïmplementeerd, hier bouwen we in 2026 op voort.
- In 2026 ligt de focus op het versterken van de sturing via teamplannen en het concernplan.
- Programmatisch werken wordt verder ingebed in de organisatie.
- De cultuurontwikkeling richting een professionele, afmakende en op samenwerking gerichte organisatie krijgt vorm.
- Daarnaast is de nieuwe gesprekscyclus opgestart en zal deze in 2026 worden voortgezet.
Financiën
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - FinanciënFinanciën vormen de basis voor het uitvoeren van gemeentelijk beleid en het waarborgen van continuïteit. Een stabiele en transparante financiële huishouding maakt het mogelijk om middelen doelmatig in te zetten, risico’s te beheersen en verantwoording af te leggen aan bestuur en samenleving.
- We versterken de financiële basis door het verbeteren van budgetbeheersing en het voorspellend vermogen. Hiermee bouwen we voort op de nieuwe verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen de budgethouder en de budgetbeheerder.
- We luisteren naar de adviezen van de rekenkamercommissie en passen onze financiële processen aan waar mogelijk.
- Aan de hand van verschillende financiële onderzoeken in 2025 werken we aan verdere verbetering van de financiële kennis in de organisatie en passen de taken en verantwoordelijkheden aan waar nodig.
Administratieve organisatie & interne beheersing
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Administratieve organisatie & interne beheersingDe administratieve organisatie en interne beheersing zorgen ervoor dat processen binnen de gemeente betrouwbaar, controleerbaar en efficiënt verlopen. Ze vormen de basis voor het voorkomen van fouten, het beperken van risico’s en het voldoen aan eisen rondom rechtmatigheid en verantwoording.
- Planmatig werken wordt verder uitgerold met een integrale planning van projecten en capaciteit.
- We actualiseren onze sturingsinstrumenten, waaronder de strategische agenda en trendanalyse.
- De rollen en verantwoordelijkheden tussen teamleiders en managers worden verder verduidelijkt.
- De interne beheersing wordt versterkt door het actualiseren van beschrijvingen van onze interne werkprocessen en het uitvoeren van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC). We hanteren hiervoor het Three Lines of Defense model.
Rechtmatigheid & Fraude
Sinds het boekjaar 2023 is het college van B en W zelf verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Om deze verantwoordelijkheid goed te kunnen dragen, wordt jaarlijks een werkplan opgesteld voor de VIC. Deze interne controle wordt uitgevoerd door ambtenaren binnen de organisatie, onder regie van de concerncontroller.
In de jaarrekening 2026 worden afwijkingen in de rechtmatigheid expliciet toegelicht. Daarbij worden ook de genomen maatregelen beschreven om herhaling te voorkomen. Naast financiële rechtmatigheid wordt ook aandacht besteed aan niet-financiële onrechtmatigheden, zoals het niet naleven van de Wet fido en bijbehorende regelingen.
Tot slot is fraudepreventie een belangrijk onderdeel van de administratieve organisatie. Inzicht in kwetsbare processen die fraudegevoelig zijn helpt om fraude te bestrijden. Hiervoor zijn risicoanalyses op procesniveau gemaakt en is er in 2025 een frauderisicoanalyse opgesteld.
Communicatie
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - CommunicatieCommunicatie is essentieel voor het goed informeren, betrekken en verbinden van medewerkers, inwoners en bestuur. Een effectieve communicatieaanpak draagt bij aan transparantie, samenwerking en het tijdig delen van relevante informatie binnen en buiten de organisatie.
- We versterken onze communicatie en participatie met inwoners en partners.
- De leergang Duidelijke taal wordt standaard onderdeel van het inwerkprogramma van nieuwe medewerkers.
Huisvesting & Facilitaire zaken
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Huisvesting & Facilitaire zakenHuisvesting en facilitaire zaken zorgen voor een veilige, functionele en duurzame werkomgeving die de uitvoering van gemeentelijke taken ondersteunt. Hiervoor staan in 2026 geen grote ontwikkeling op de planning. We voorzien onze medewerkers van een fijne werkomgeving en blijven het hybride werken faciliteren.
Bedrijfsvoeringskosten
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Bedrijfsvoeringskosten| Bedragen (x € 1.000) | Rek. | Begr. | Begroting | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
| 1 Personele bedrijfsvoeringskosten | 40.228 | 40.877 | 39.893 | 40.643 | 42.518 | 43.029 | |||
| 2 Huisvestings- en facilitaire kosten | 1.955 | 1.646 | 1.626 | 1.652 | 1.674 | 1.705 | |||
| 3 Kosten informatisering & automatisering | 2.940 | 3.945 | 3.755 | 3.861 | 3.386 | 3.455 | |||
| 4 Overige bedrijfsvoeringskosten | 1.210 | 1.437 | 1.345 | 1.432 | 1.461 | 1.493 | |||
| Totale bedrijfsvoeringskosten | 46.333 | 47.905 | 46.619 | 47.588 | 49.039 | 49.682 | |||
| Bedragen (x € 1.000) | Rek. | Begr. | Begroting | ||||||
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
| 1 Loonkosten/sociale uitkeringen | 30.588 | 34.955 | 36.788 | 37.618 | 38.304 | 38.726 | |||
| 2 Inhuurkosten | 9.341 | 5.018 | 2.250 | 2.173 | 3.340 | 3.409 | |||
| 3 Opleidingskosten | 299 | 384 | 327 | 309 | 316 | 324 | |||
| 4 Algemene personele kosten | 433 | 519 | 529 | 543 | 557 | 570 | |||
| 5 Vergoeding voor personeel | -433 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Totale personele bedrijfsvoeringskosten | 40.228 | 40.876 | 39.894 | 40.643 | 42.517 | 43.029 | |||
Toelichting
De begrote bedrijfsvoeringskosten nemen in 2026 af met €1.285 ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2025. De verwachte daling wordt voornamelijk veroorzaakt door de afname van de personele bedrijfsvoeringskosten met €984.
De grootste verschillen zitten enerzijds in de verwachte kosten voor inhuur en anderzijds in de loonkosten / sociale uitkeringen. De verwachting is dat in 2026 meer werkzaamheden worden uitgevoerd door medewerkers in dienst bij gemeente Veldhoven en minder door inhuurkrachten. Hierdoor verwachten we €2.768 minder aan inhuur uit te geven en €1.833 meer aan eigen formatie. Dat levert een voordeel op van €935.