Uitgaven

11,06%
€ 19.786
x €1.000
11,06% Complete

Inkomsten

9,9%
€ 17.563
x €1.000
9,9% Complete

Saldo

142,07%
€ -2.223
x €1.000

Programma 7 | Volksgezondheid en milieu

Uitgaven

11,06%
€ 19.786
x €1.000
11,06% Complete

Inkomsten

9,9%
€ 17.563
x €1.000
9,9% Complete

Saldo

142,07%
€ -2.223
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Wij werken aan een gezonde leefomgeving waarin mensen worden gestimuleerd om zelfstandig en vitaal te blijven. We richten ons hierbij op positieve gezondheid, waarbij zowel lichamelijke als mentale gezondheid belangrijk zijn.

De gezondheidszorg heeft te maken met grote uitdagingen. De bevolking wordt ouder, er is meer druk op de eerstelijnszorg, steeds meer jongeren hebben mentale gezondheidsproblemen en de veranderende leefomgeving heeft invloed op de gezondheid van mensen. Dit vraagt om een integrale en toekomstbestendige aanpak waarbij preventie, samenwerking en innovatie centraal staan. Wij zetten daarom in op vroegsignalering, preventie en normalisering . Dat betekent dat we problemen proberen te voorkomen, ze op tijd herkennen en mensen helpen voordat de problemen groter worden. Ook willen we inwoners ervan bewust maken dat niet voor iedere hulpvraag professionele zorg nodig is. Dit doen we samen met zorgaanbieders, maatschappelijke organisaties en inwoners.

Het landelijke Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) werkt aan een gezonde generatie in 2040. Dit akkoord richt zich op het verminderen van gezondheidsverschillen en het creëren van een gezonde leefomgeving die mensen meer met elkaar verbindt. Er wordt ook gekeken naar de kracht van sociale netwerken. Dit past bij onze lokale doelen voor positieve gezondheid. Door nu te investeren in gezondheid, leggen we de basis voor een gezonde samenleving die klaar is voor de toekomst.

Om nu en in de toekomst in Veldhoven te kunnen leven en ondernemen is een veerkrachtige leefomgeving nodig. Dit omvat basisbehoeften, zoals een schone lucht en bodem, veilig en voldoende (drink)water, droge voeten, verkoeling en ruimte voor beweging en recreatie.  Het is verder van belang om voorzieningen zoals energie en grondstoffen toegankelijk en betaalbaar te houden voor onze inwoners en ondernemers. Maar we lopen tegen grenzen aan, wat te merken is aan problemen zoals netcongestie, wateroverlast, hitte en stijgende maatschappelijke kosten voor het verwerken van reststromen. Door de sterke groei van onze regio neemt de druk op de leefomgeving nog verder toe. We willen daarom balans houden tussen ecologische,  ruimtelijk-economische en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen, gericht op brede welvaart. Samen met onze partners, inwoners en ondernemers moeten we onze lokale verantwoordelijkheid nemen. De Duurzaamheidsagenda geeft hierbij onze koers aan.

Een goed functionerend rioolstelsel zorgt voor een schone, veilige en gezonde omgeving. Om de veranderingen van het klimaat op te vangen nemen we maatregelen om de riolering hiervoor klaar te maken. Het integraal maatschappelijk beheerkader (IMBK) met het bijbehorende beheerplan riool vormt hiervoor de basis.

Bronnen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Bronnen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen

7.01 Het bevorderen van positieve gezondheid

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.01 Het bevorderen van positieve gezondheid

We kijken op een brede manier naar gezondheid, volgens de uitgangspunten van  positieve gezondheid. Het gaat niet alleen om het niet ziek zijn, maar ook om hoe je je mentaal voelt, wat je belangrijk vindt in het leven, of je mee kunt doen, de kwaliteit van je leven en hoe je dagelijks functioneert.

7.01.01. We bereiden het nieuwe gezondheidsbeleid voor op basis van positieve gezondheid

We bereiden het nieuwe gezondheidsbeleid voor. Daarbij gebruiken we het brede concept van positieve gezondheid. We kijken niet alleen naar ziektepreventie, maar ook naar mentaal welzijn, zingeving, meedoen, dagelijks functioneren en de kwaliteit van leven. We zetten in op normaliseren en vragen inwoners en partners actief naar hun ervaringen en behoeften. We zetten in op normaliseren: we stimuleren dat hulpvragen zoveel mogelijk worden opgepakt binnen het gewone leven en de eigen omgeving, voordat zwaardere vormen van zorg nodig zijn. Daarbij vragen we inwoners en partners actief naar hun ervaringen en behoeften. Dit alles doen we op basis van de landelijke gezondheidsnota, die dit jaar opnieuw verschijnt en richtinggevend is voor ons lokale beleid. 

  • Huub Stroeks

7.01.02. We zetten in op initiatieven die brede welvaart en veerkrachtige gemeenschappen versterken

We zetten actief in op het initiëren, verbinden en versterken van initiatieven die bijdragen aan brede welvaart. Deze initiatieven richten zich op het verbeteren van gezondheid, welzijn en leefbaarheid, met oog voor zowel het hier en nu als toekomstige generaties. We integreren sociale, economische en ecologische dimensies in onze aanpak. We stimuleren zelf- en samenredzaamheid van inwoners en bevorderen sociale cohesie. Daarbij werken we integraal samen, zowel binnen de organisatie als met externe partners. Brede welvaart zal leidend zijn in keuzes en op deze wijze werken we proactief aan veerkrachtige, inclusieve en duurzame gemeenschappen. Deze activiteiten worden integraal opgepakt in samenhang met andere programma’s, zodat er optimaal wordt bijgedragen aan gezamenlijke doelstellingen.

  • Huub Stroeks

7.01.03. Uitvoering geven aan het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord

In 2023 zijn het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord vastgesteld. De thema’s uit deze akkoorden zijn verwerkt in een plan van aanpak, dat we uitvoeren samen met organisaties in het voorliggend veld. Daarnaast ontwikkelen we de regionale preventie-infrastructuur verder, waarbij gemeenten en zorgverzekeraars samenwerken op het gebied van preventie. De projecten DE STAP naar Gezonder en Sterk met Ouderen worden voortgezet en verder uitgewerkt.

  • Huub Stroeks

7.02 We voeren het onderhoud aan de gemeentelijke riolering uit op het afgesproken niveau

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.02 We voeren het onderhoud aan de gemeentelijke riolering uit op het afgesproken niveau

Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor een goed functionerend gemeentelijk rioolstelsel. Een goede riolering zorgt voor een schone, veilige en gezonde omgeving. Daarnaast nemen we maatregelen om de riolering klaar te maken om de gevolgen van klimaatverandering op te kunnen vangen.

7.03 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen.

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.03 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen.

De gemeente is verantwoordelijk voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval. In Veldhoven streven we ernaar om afvalstromen beter te scheiden, zodat deze zoveel mogelijk opnieuw gebruikt kunnen worden als grondstoffen. En om de kosten voor verwerking van restafval beheersbaar te houden.

7.04 We zetten in op een toekomstgerichte, groene en gezonde leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.04 We zetten in op een toekomstgerichte, groene en gezonde leefomgeving

We willen dat Veldhoven nu en in de toekomst een gezonde leefomgeving heeft voor het welbevinden van onze inwoners. Dit brengt verschillende uitdagingen met zich mee, die bovendien steeds dringender worden door de staat van ons klimaat en de schaalsprong die Veldhoven doormaakt. We moeten daarom nu maatregelen nemen, zoals het versterken van de hoeveelheid en kwaliteit van groen in de gemeente en het verminderen van negatieve invloeden op mens, dier en milieu.

7.04.01 We ontwikkelen beleid voor een groene en klimaatbestendige leefomgeving

We werken uit wat nodig is om Veldhoven groen en klimaatbestendig te maken. Ook moeten we bepalen hoe we als gemeente kunnen anticiperen op de verstedelijkingsopgave in Veldhoven en wat we hierin van onszelf en anderen verwachten. Vanwege de overlap in opgaven en koppelkansen in de beleidsontwikkeling en -uitvoering, ontwikkelen we één beleidskader voor Groen en Klimaatbestendig. Streven is om het beleid in 2026 te ontwikkelen en uiterlijk 2027 vast te stellen. Dit is afhankelijk van beschikbare capaciteit.
Na vaststelling van het beleidskader kunnen we instrumenten inrichten en actualiseren. Bijvoorbeeld de klimaattool en eventueel het instellen van een groenfonds voor (juridische) borging van het beleid in de instrumenten van de Omgevingswet. 

  • Mariëlle Giesbertz

7.04.02 We nemen maatregelen voor een klimaatbestendige leefomgeving

Bij elke nieuwe ontwikkeling/herinrichting onderzoeken we welke klimaatadaptieve maatregelen we kunnen nemen om een toekomstbestendige omgeving te bouwen. Daarnaast stimuleren we inwoners en ondernemers om ook maatregelen te nemen, bijvoorbeeld met bewustwordingsacties, helpen met afkoppelen, en groene inrichting van tuinen en bedrijfslocaties.

  • Mariëlle Giesbertz

7.04.03 We ontwikkelen (milieu)beleid voor een schone, gezonde en veilige leefomgeving

Om goede keuzes en afwegingen te maken voor een schone, gezonde en veilige leefomgeving is beleid nodig op het vlak van milieuthema's. Bijvoorbeeld zodat we in de schaalsprong de balans kunnen houden tussen leefomgevingskwaliteit en voldoende ontwikkelruimte voor de verstedelijkingsopgave. Om te bepalen welke streefwaarden we in Veldhoven willen hanteren in verschillende gebiedstypen, is het zaak om onderzoek te doen naar waar mogelijke kansen liggen of risico’s ontstaan. Streven is om het beleid in 2026 te ontwikkelen en uiterlijk 2027 vast te stellen. Dit is afhankelijk van beschikbare capaciteit.
Aan de hand van dit beleid kunnen we, door middel van instrumenten van de Omgevingswet, sturen op een goede leefomgevingskwaliteit, bijvoorbeeld door het beleid (juridisch) te borgen in het omgevingsplan. 

  • Mariëlle Giesbertz

7.04.04 We werken aan een goede luchtkwaliteit

Een goede luchtkwaliteit is van belang voor de gezondheid van onze inwoners. Daarom zetten we stappen om deze te verbeteren. We zijn hiervoor aangesloten bij het Schone Lucht Akkoord en het Regionaal Meetnet Zuidoost-Brabant. 

  • Mariëlle Giesbertz

7.04.05 We werken samen om de milieubelasting van Luchthaven Eindhoven te verminderen

We nemen deel aan het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO). Het LEO heeft vijf speerpunten:

  1. Verbetering van de luchtkwaliteit.
  2. Actief sturen op minder geluidbelasting. 
  3. Bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. 
  4. Meerwaarde bieden voor de regio.
  5. Vertrouwen vanuit de omgeving. 

Daarnaast dient het LEO de functie van Commissie Overleg & Voorlichting Milieu (COVM), die iedere militaire luchthaven verplicht moet hebben volgens de Luchtvaartwet.  

  • Mariëlle Giesbertz

7.05 We verkleinen de ecologische voetafdruk door energie en materialen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.05 We verkleinen de ecologische voetafdruk door energie en materialen

We zetten in op een robuust energiesysteem op basis van hernieuwbare bronnen en een circulaire economie, waarin grondstoffen efficiënter worden (her)gebruikt.  Dit doen we om uitstoot van broeikasgassen en uitputting van de aarde te verminderen. En om de toegang tot energie en grondstoffen te waarborgen en minder afhankelijk te worden van externe omstandigheden. We voldoen minimaal aan nationale en regionale afspraken.

7.05.01 Uitvoeringsprogramma Energietransitie

Vanuit het in 2022 vastgestelde uitvoeringsprogramma ondernemen we verschillende activiteiten op het vlak van energie besparen en opwekken, de overgang naar duurzame warmte en een toekomstbestendig energiesysteem. Omdat het onderwerp energie constant in beweging is, passen we de specifieke activiteiten aan de actualiteit aan. Hieronder een weergave van de activiteiten voor 2026.
In de gebouwde omgeving ondersteunen we inwoners bij het verduurzamen van hun woning met bijvoorbeeld isolatieprojecten en -regelingen, de Kluskar en de VVE-aanpak. We borgen hierbij de bescherming van (kwetsbare) diersoorten door middel van een soortenmanagementplan. 
Netcongestie is sinds enkele jaren een prangend probleem dat aanvullende aandacht vraagt. We werken hiervoor samen in de regio, de netbeheerder, bedrijven en andere partijen. Op De Run en Habraken faciliteren we gezamenlijke oplossingen, zoals energiehubs. Dit betreft een integrale aanpak met Programma  3 | Economie. 
In 2025 startten we met het vernieuwen van ons energiebeleid en een blik op het toekomstige energiesysteem. We vertalen dit in 2026 in een warmteprogramma en gaan op basis hiervan verder met wijkuitvoeringsprogramma’s. Hiermee bieden we handelingsperspectief aan onze inwoners, ondernemers en ontwikkelende partijen. Verder evalueren en actualiseren we in 2026 het Uitvoeringsprogramma energietransitie, om ook voor de volgende jaren invulling te geven aan de regierol die de gemeente op dit onderwerp heeft.

  • Mariëlle Giesbertz

7.05.02 We verkennen het thema Circulair

Het thema circulair wordt steeds belangrijker, vanwege de schaarste aan grondstoffen en de milieu impact van materialen en goederen. Met een verkenning in 2026 brengen we  de kansen en knelpunten voor onze gemeente in kaart, onder andere wat betreft circulair bouwen en ondernemerschap binnen onze verstedelijkingsopgave. We onderzoeken wat dit betekent voor de rol van de gemeente en stemmen dit af met regio en provincie, zodat we samen de ruimtelijke behoeften kunnen bepalen. De uitkomsten vormen de basis voor vervolgstappen in beleid en uitvoering, in samenhang met het actualiseren van het afvalbeleid (7.03.01).

  • Mariëlle Giesbertz

7.06 De begraafplaats onderhouden om kwaliteit en beschikbaarheid van rustplaatsen te waarborgen.

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.06 De begraafplaats onderhouden om kwaliteit en beschikbaarheid van rustplaatsen te waarborgen.

Door specifieke onderhoudsmaatregelen, zoals grasmaaien en bomen snoeien, zorgen we voor een nette en respectvolle omgeving. Door dit onderhoud blijft onze begraafplaats een passende en eerbiedige laatste rustplaats bieden.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2025 2026 2027 2028 2029 2030
7.01 Aantal geïmplementeerde GALA ketenaanpakken 5
7.02.01 Rioolinspectie 15-20km per jaar Aantal km Gemeente Veldhoven 2024 -  3,1 19,9 15 15 15 15 15
(Houten)
7.03 Omvang huishoudelijk restafval (BBV)* Kg/inwoner CBS 2023 177 169 137 100
(nader voorlopig cijfer)
7.04.05 Geluidhinder luchthaven Eindhoven: ambitie 7,21 km² in 2030 = 30% t.o.v. 2019 Contouren Luchthavenbesluit
7.05.01 Aantal reguliere publieke oplaadpunten aantal Regionale Klimaatmonitor 2024 177.963 577 450 622 1.398,0
7.05.01 Hernieuwbare elektriciteit* (Doel voor 2030 is 252 TJ, Beleidskader Hernieuwbare elekticiteit en besparing) TJ Regionale Klimaatmonitor 144 252
7.05.01 Verbruik elektriciteit* TJ Regionale Klimaatmonitor
7.05.01 Afname aardgasverbruik gebouwde omgeving ten opzichte van 2019, temperatuur gecorrigeerd* (Doel voor 2030 is 287 TJ (=25%) minder dan in 2019 (1147 TJ), actualisatie doel Transitievisie Warmte o.b.v. actualisatie Klimaatmonitor) TJ Regionale Klimaatmonitor 2019 287
7.05.01 Afname aardgasverbruik woningen ten opzichte van 2019, temperatuur gecorrigeerd* (Doel voor 2030 is 217 TJ (=25%) minder dan in 2019 (868 TJ), vertaling doel Transitievisie Warmte naar woningen) TJ Regionale Klimaatmonitor 2019 217
7.05.01 Afname van de uitstoot van CO2 ten opzichte van 1990* (Doel voor 2030 is 55% minder dan in 1990 (176 kTon), Nationale Klimaatwet) kTon CO2 Regionale Klimaatmonitor 1990 96,8
7.05.01 Percentage hernieuwbare energie t.o.v. totaal bekend energieverbruik* % Regionale Klimaatmonitor
t
De ambities ten aanzien van het klimaatbeleid zijn ingesteld op 2030
In de afvalcijfers 2023 is bij het CBS het afval van de kringloopwinkel meengenomen. Dat is foutief doorgeven. De hoeveelheid afval is 121 kilo per inwoner.
* Indicatoren actualiseren na 2026 o.b.v. nieuw beleid en beschikbare databronnen

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Verbonden partijen

Omschrijving (toelichting)

Bij dit programma zijn onder andere de volgende verbonden partijen betrokken:
- GGD Brabant Zuidoost;
- Omgevingsdienst Zuidoost- Brabant.
- RES-MRE
- Veldhoven Duurzaam
- 'thuis
- WoonInc
- Woonbedrijf
- Cordaad
- Swove
- Brainport Development
- Provincie Noord-Brabant
- Partijen in het Luchthaven Eindhoven Overleg
- Stichting GoClean

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2026 2027 2028 2029
Sondervick 30 riolering( investering 2026: € 50, 2027: € 2.210, 2028: € 2.210) 0 -1 -36 -135
Bijstelling opbrengst rioolheffing door Sondervick 30 riolering 0 1 36 135
Afbouwregeling oud papier -40 -27 -13 0
Aanbesteding afvalinzameling -2.136 -2.136 -2.136 -2.136
Bijstelling opbrengst afvalstoffenheffing door aanbesteding afvalinzameling 2.136 2.136 2.136 2.136
Vervangingsinvestering ondergrondse containers 2029 (investering 2029: € 90) 0 0 0 0
Tijdelijke formatieve uitbreiding Gezondheid en Welzijn -104 -26 0 0
Beleid schoon gezond en veilig -194 -104 -104 -104
Dekking formatie schoon gezond en veilig / groen en klimaat 336 156 156 156
Bladcontainers afschaffen 30 30 30 30
Bijstelling opbrengst afvalstoffenheffing door bladcontainers afschaffing -30 -30 -30 -30
Doorschuiving riolering de Run 4400 (doorschuiven € 4.000 van 2026 naar 2027) 0 64 0 0
Bijstelling opbrengst rioolheffing door doorschuiving riolering de Run 4400 0 -64 0 0
Vervangingsinvestering riolering en stedelijk water 2029 (investering 2029: € 2.619) 0 0 0 0
Saldo (- = nadeel) -2 -1 39 52

Sondervick 30 riolering en bijstelling opbrengst rioolheffing
De realisatie van een veiligere langzaam verkeer route aan de Sondervick; vanuit de Heerbaan richting de aanliggende wijken, winkelcentrum Kromstraat, het Citycentrum, de Run en het Sondervick college. Dit is mogelijk door het niet uitvoeren van projecten uit het IMBK. De projecten Dorpstaat en Provincialeweg komen in de planning van het IMBK te vervallen. Hiervoor is een separaat collegeadvies voor opgesteld.
De investering voor riolering betreft totaal € 4.470, in 2026 € 50, 2027 € 2.210, 2028 € 2.210. De opbrengst van de rioolheffing wordt bijgesteld met het effect van de kapitaallasten.

Afbouwregeling oud papier
Vanaf 1 januari 2026 start een nieuw afvalinzamelcontract. Vanaf dan wordt oud papier niet meer ingezameld met vrijwilligers van verenigingen. Deze verenigingen ontvangen een compensatie voor hun inkomstenverlies. Na de zomervakantie organiseert de gemeente een bijeenkomst voor deze verenigingen om ideeën uit te wisselen voor nieuwe inkomsten.

Aanbesteding afvalinzameling en bijstelling opbrengst afvalstoffenheffing
Er is een Europese aanbesteding geweest voor de nieuwe afvalinzameling. Hiermee wordt voldaan aan de zorgplicht van de gemeente. Er is een marktconform onderzoek uitgevoerd en hieruit is gebleken dat de eenheidsprijzen marktconform zijn.
Bestaande contract is 10 jaar geleden afgesloten. In die 10 jaar hebben allerlei ontwikkelingen plaatsgevonden. Zowel macro-economisch als binnen de afvalbranche. Maar door een langdurig contract heeft dit weinig weerslag gehad op de tarieven omdat de contractpartij alleen indexatie kon toepassen conform contract.

Vervangingsinvestering ondergrondse containers 2029
In 2029 worden 11 ondergrondse restafval en/of glascontainers vervangen. De totale kosten € 90 worden aan de vervangingsinvestering ondergrondse containers toegerekend.

Tijdelijke formatieve uitbreiding Gezondheid en Welzijn
Op het thema gezondheid en welzijn (inclusief beleid subsidies) heeft team SMB 2 fte. Door langdurig verzuim en natuurlijk personeelsverloop lopen we het risico kennis en kunde binnen de organisatie te verliezen. Om de kennis en kunde op het thema Gezondheid & Welzijn (programma 7 en 6) duurzaam te borgen is het aannemen van een tijdelijke beleidsadviseur A een betere optie dan het inhuren van vervanging voor het langdurig verzuim. Ook kan de sr. beleidsmedewerker tijdig beginnen aan overdracht van kennis en het vormgeven van nieuw lokaal gezondheidsbeleid. De vacature van het natuurlijk verloop wordt  niet opnieuw ingevuld, waardoor het gaat om een incidentele bijdrage.

Beleid schoon gezond en veilig en dekking formatie schoon gezond en veilig / groen en klimaat
Deze activiteit komt voort uit de Duurzaamheidsagenda, die recentelijk door de Raad is vastgesteld. Op het thema Schoon, gezond en veilig is er momenteel geen beleidscapaciteit binnen onze gemeente. Dit, terwijl het gezien de schaalsprong meer dan ooit van belang is om afwegingen te maken voor een goede balans tussen een schone, gezonde en veilige leefomgeving en ruimtelijk- economische ontwikkelingen in Veldhoven. Een deel van de uitvoeringscapaciteit wordt nu ingezet om beleidsmatig te adviseren in plannen en projecten, wat niet tot de kerntaken van deze medewerkers behoort en zonder beleidskaders gebeurt. Dit maakt de invulling van het thema situationeel afhankelijk. Door structureel te investeren in beleidscapaciteit ontstaat er meer focus, rolduidelijkheid en verlichting van de uitvoeringscapaciteit. Een beleidsmatige medewerker zorgt voor overzicht op het thema en speelveld, zodat we goed kunnen anticiperen op opgaven en kansen benutten. Structurele beleidscapaciteit helpt ook bij het inschatten van effectieve maatregelen in de uitvoering, onder andere van het Schone Luchtakkoord.
De formatie voor beleid schoon, gezond en veilig wordt gedekt vanuit de duurzaamheidsmiddelen. Daarnaast wordt een gedeelte van de formatie groen en klimaat, opgenomen onder programma 5 ook gedekt uit de duurzaamheidsmiddelen.

Bladcontainers afschaffen en bijstelling opbrengst afvalstoffenheffing
De gemeente plaatst in de herfst tijdelijk bladkorven voor bladeren die afkomstig zijn van de gemeentelijke bomen. De groenaannemers dienen volgens het beeldbestek deze bladeren in het openbaar gebied op te ruimen. De kostendaling van € 30.000 wordt doorberekend in de tarieven afvalstoffenheffing. 

Doorschuiving investering riolering de Run 4400 en bijstelling opbrengst rioolheffing
De vooronderzoeken zijn opgestart. Door complexiteit nieuwe toekomstige ontwikkelwensen revitalisatie De Run is extra afstemming nodig in relatie tot renovatiewerkzaamheden en interne en externe communicatie. Dit vraagt meer voorbereidingstijd dan voorzien, waardoor de uitvoering later plaats vindt. Een deel van de geplande investering in 2026 (€ 4.000) wordt doorgeschoven naar 2027.

Vervangingsinvestering riolering en stedelijk water 2029
De investeringen in de begroting zijn gelijk aan de vervangingsinvesteringen uit het beheerplan.
Voor jaarschijf 2029 zijn de investeringen € 2.619.