Uitgaven

3,1%
€ 5.546
x €1.000
3,1% Complete

Inkomsten

1,93%
€ 3.431
x €1.000
1,93% Complete

Saldo

135,17%
€ -2.115
x €1.000

Programma 3 | Economie

Uitgaven

3,1%
€ 5.546
x €1.000
3,1% Complete

Inkomsten

1,93%
€ 3.431
x €1.000
1,93% Complete

Saldo

135,17%
€ -2.115
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Brainport is een van de belangrijkste innovatiegebieden van Nederland. Dankzij open samenwerking en sterke wereldwijde netwerken in de toptechnologiesectoren heeft onze regio een belangrijke positie als economische motor van het land. Hier worden nieuwe technologieën en bedrijven ontwikkeld die bijdragen aan oplossingen voor de toekomst. De sterke economische groei in de regio is grotendeels te danken aan de aanwezigheid van bedrijven zoals ASML, samen met de innovatiekracht van andere ondernemers. De groei van ASML heeft een positieve impact op de gehele regio, met een toename van werkgelegenheid en bedrijvigheid, zowel direct in de technologie-industrie als bij lokale dienstverleners. Het schept ook een verantwoordelijkheid. De mogelijkheid om zich in Veldhoven door te ontwikkelen, is medebepalend voor het succes van Brainport en inmiddels voor de groei van de Nederlandse economie. Met de groei van de bevolking, groeit ook het lokale midden- en kleinbedrijf (mkb). Een divers en betrokken mkb is een belangrijke drager voor een sterke en veerkrachtige (lokale) economie. 

We willen de groei goed begeleiden en verantwoord plaats laten vinden. We willen balans houden tussen ecologische, ruimtelijk-economische en sociaal-maatschappelijke ontwikkeling, gericht op de brede welvaart. Samen met onze ondernemers, partners en inwoners nemen we onze regionale en lokale verantwoordelijkheid. 

Bronnen

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Bronnen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Doelstellingen

3.01 Samen werken aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Doelstellingen - 3.01 Samen werken aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat

Samen met onze ondernemers en hun belangenorganisaties werken we aan een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat. Het gaat over het beschikbaar houden van ruimte voor diverse economische sectoren, het stimuleren van ondernemerschap en innovatie, het beschikbaar krijgen en houden van talent en ervoor zorgen dat de economische groei bijdraagt aan brede welvaart (zoals voldoende voorzieningen en nabijheid van banen voor elk opleidingsniveau en voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt). Dit doen we samen met onze partners in de regio (Brainport Eindhoven en provincie) en onze ondernemers in Veldhoven. We geloven in de kracht van gezamenlijke vooruitgang en zetten in op sterk accountmanagement.

3.01.01 We voeren samen met Brainport Development en onze partners de afspraken gemaakt in de Strategische Agenda uit

In de Strategische Agenda Brainport staan de afspraken die de regio met provincie en Rijk hebben gemaakt. De agenda bestaat uit drie pijlers:

  1. Innovatie
  2. Talent
  3. Leef- en vestigingsklimaat

De uitvoering van de pijlers 1 en 2 ligt vooral bij onze partners als Brainport Development. Pijler 3 daarentegen kent juist een sterke relatie met onze organisatie.  In 2026 geven we uitvoering aan de afspraken die zijn vastgelegd in de Brainportdeal (waaronder gebiedsontwikkeling van de Run, het Citycentrum en de woningbouwversnelling) en project Beethoven.

  • Marcel Delhez

3.01.02 Samen met onze partners zorgen we ervoor dat talent beschikbaar is en verbonden blijft aan onze regio

Veel (mkb-)bedrijven ervaren dagelijks de schaarste aan talent. Binnen de  Brainportregio zetten verschillende non-profit dienstverleners en onderwijsinstellingen zich actief in om talent aan onze regio te binden, bijvoorbeeld met het Holland Expat Center.  

De EU-arbeidsmigrant is een cruciaal onderdeel van de Brainportregio. Niet alleen in de logistiek en seizoensarbeid, maar ook in de maakindustrie, horeca, detailhandel, zorg en bouw. De behoefte is blijvend groter dan ingeschat en nog steeds groeiende. Om ook dit talent aan ons te binden, sluiten we in 2026 aan op het netwerk dat zich inzet om de positie van de arbeidsmigrant te verbeteren.   

  • Thomas van Broekhoven

3.01.03 We participeren actief in netwerk- en ondernemersorganisaties en onderhouden het accountmanagement richting bedrijven

Accountmanagement is het eerste aanspreekpunt van de gemeente richting ondernemers en is extern gericht. De accountmanager ondersteunt ondernemers bij uiteenlopende vragen over onder andere vestiging, uitbreiding, netwerken en gemeentelijke dienstverlening. Dit door actief bedrijven te bezoeken, contact te onderhouden met de diverse ondernemersverenigingen, park- en centrummanagement. En door aanwezig te zijn bij relevante netwerkbijeenkomsten. Daarnaast organiseert de gemeente zelf netwerk- en ondernemersbijeenkomsten om de dialoog met het lokale bedrijfsleven te versterken, samenwerking te stimuleren en ondernemers te informeren over actuele (beleids)ontwikkelingen.

  • Thomas van Broekhoven

3.01.04 We meten de waardering van ons ondernemersklimaat en gaan aan de slag met de aanbevelingen

Om de waardering van het ondernemersklimaat te meten, hebben we de afgelopen jaren deelgenomen aan het onderzoek ‘MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland’. In het najaar van 2025 wordt de peiling voor MKB-vriendelijkste gemeente weer georganiseerd. In 2026 worden de resultaten opgeleverd en gaan we samen met de onze stakeholders aan de slag met de aanbevelingen. 

  • Thomas van Broekhoven

3.02 Het aanbod van werklocaties sluit aan bij de huidige en toekomstige behoefte

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Doelstellingen - 3.02 Het aanbod van werklocaties sluit aan bij de huidige en toekomstige behoefte

Met de groei van de economie en de bevolking groeit de vraag naar bedrijfsruimte. Vanwege de beperkte beschikbare ruimte, maken we regionaal en lokaal keuzes welke bedrijven we wel en niet willen huisvesten. Behalve extra ruimte vraagt het ook inzet om bestaande en nieuwe werklocaties toekomstbestendig te maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld betere ruimtebenutting, intensivering en transformatie naar gemengd stedelijke woon-werkmilieus. We zorgen voor een divers aanbod aan werklocaties met voldoende aandacht voor duurzame mobiliteit, groen, water, duurzaamheid, circulariteit en voorzieningen. Prioriteit ligt bij de uitwerking van Gebiedsvisie De Run, afronding van werklocatie Habraken en de Sterk Stedelijke Structuur.

3.02.01 We brengen Habraken in gereedheid voor uitgifte

We willen het lokale verzorgende mkb ontwikkelingsruimte bieden om te blijven ondernemen. Tegelijkertijd is er schuifruimte nodig voor ‘verplaatsers’ op De Run, ten behoeve van de groei van ASML en de woningbouwontwikkelingen.

In 2026 maken we het restant van werklocatie Habraken bouwrijp. Voor het realiseren van een alternatief op het gebied van energie sluiten we integraal aan op de ontwikkelingen en processen in de regio. Met Brainport Bereikbaar onderzoeken we de mogelijkheden van deelmobiliteit op Habraken. 

  • Thomas van Broekhoven

3.02.02 We stellen Masterplannen en uitvoeringsplannen op voor De Run

We zetten de volgende stappen in 2026:

  • Uitwerken integrale gebiedsvisie in masterplannen per deelgebied.
  • Uitwerken ontwikkelstrategie. Dat is een dynamisch document dat we van hoofdlijnen en uitgangspunten in 2025 steeds concreter zullen maken in 2026, in de vorm van uitvoeringsplannen per (sub)deelgebied. 

Deze zullen op verschillende schaalniveaus antwoord geven op vragen als:

  • Hoe geven we de programmatische uitwerking ruimtelijk vorm?
  • Wat is er nodig om de transformatie van De Run te realiseren? 
  • Wat zijn de juridisch-planologische spelregels: grondbeleid, ruimtelijke kaders, planologische titel?
  • Welke spelregels horen daarbij en hoe kunnen we interne en externe geldstromen activeren?
  • Welke samenwerkingsvormen zijn daarbij nodig en met welke publieke en private partijen? 
  • Wat is een passende fasering voor de uitvoering?

  • Caroline van Brakel

3.02.03 We gaan adaptief programmeren en actief aan de slag met de regionale Uitvoeringsagenda Werklocaties regionale visie Werklocaties

In de Regionale visie werklocaties hebben we afgesproken keuzes te maken in welke type economie (bedrijfsactiviteiten) we wel en geen ruimte meer willen bieden in onze regio. We gaan selectiever programmeren en selectiever zijn bij kaveluitgifte (alloceren). We hebben afgesproken in 2026 het volgende te doen:

  • Uitwerken ruimtevraag voor grootschalige logistiek naar locaties.
  • Opstellen criteria om regionale meerwaarde te beoordelen.
  • Maken afspraken om gezamenlijk vastgestelde intensiveringspercentages daadwerkelijk te behalen. 

  • Thomas van Broekhoven

3.02.04 We nemen deel aan de regionale aanpak voor het opzetten van energiehubs op De Run en Habraken

In 2026 zetten we de deelname aan het regionale project 'Energiehub Regisseur' voort. Voor de werklocaties De Run en Habraken onderzoeken we de mogelijkheden voor een energiesamenwerking tussen bedrijven. Het doel is om met bedrijven gezamenlijk oplossingen te vinden voor voldoende energiecapaciteit, zodat verdere ontwikkeling en groei van bedrijven op deze werklocaties mogelijk blijft. We pakken deze activiteit integraal op in samenhang met Programma 7. 

  • Mariëlle Giesbertz

3.03 Onze (centrum)gebieden zijn compact, compleet en comfortabel en sluiten aan bij de huidige en toekomstige behoefte

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Doelstellingen - 3.03 Onze (centrum)gebieden zijn compact, compleet en comfortabel en sluiten aan bij de huidige en toekomstige behoefte

We hebben verschillende winkel- en horecagebieden met ieder een eigen functie en kwaliteit. Dit willen we behouden en versterken. Het voorzieningenaanbod moet passen bij de groei en verandering van de bevolking. 

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2025 2026 2027 2028 2029
3.02 9 voor 1 loket Aantal aanvragen van bedrijven dat per jaar een beroep heeft gedaan op het 9 voor 1 loket. Registratie 9 voor 1 loket 2023 107 >75 >75 >75 >75
3.01 Stimuleringsregeling Metropoolregio Eindhoven Aantal toegekende aanvragen Stimuleringsregeling Metropoolregio Eindhoven. Registratie Metropoolregio 2023 30 >20 >20 >20 >20
3.02 Functiemenging (BBV) Verhouding tussen banen en woningen. 0=Alleen wonen, 100=alleen werken. waarstaatjegemeente.nl/ 2022 64,8% <75% <75% <75% <75%
3.02 Vestigingen (van bedrijven) (BBV) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar waarstaatjegemeente.nl/ LISA 2022 149 >125 >125 >125 >125
3.02 Uitgifte bedrijfskavels Aantal hectaren uitgegeven bedrijfsgrond per jaar Registratie gemeente Veldhoven 2023 3 0 5 5 5
3.01 Digitaal ondernemersloket Aantal mailcontacten digitaal ondernemersloket per jaar Registratie gemeente Veldhoven 2023 55 >75 >75 >75 >75
3.01 Waardering ondernemersklimaat Cijfer MKB vriendelijkste gemeente (indien onderzoek wordt uitgevoerd, eerstvolgende in 2025) MKB Nederland * 7.0 7.0 7.0 7.0
t
* geen nieuw onderzoek plaatsgevonden in periode 2000-2025

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2026 2027 2028 2029
Gebiedsontwikkeling Citycentrum (investering 2026: € 197, 2027: € 31) 113 0 0 0
Gebiedsontwikkeling de Run (investering 2026: € 1.450, 2027: € 1.450) 0 0 0 0
Haalbaarheidsonderzoek gebiedsontwikkeling Citycentrum 0 0 -30 -150
Regionale samenwerking / Economische ontwikkeling 50 50 50 50
Saldo (- = nadeel) 163 50 20 -100

Voorbereidingskosten gebiedsontwikkeling de Run en Citycentrum
De gemeente bereidt de ontwikkelingen van bedrijventerrein De Run en het Citycentrum verder voor. Voor dit soort voorbereidingen zijn kosten nodig, bijvoorbeeld voor onderzoeken, plannen en ontwerpwerk. Volgens de financiële regels kan een gemeente deze kosten op verschillende manieren opnemen in de begroting. Veldhoven had hier nog geen vaste werkwijze voor.

Wij stellen voor om voortaan te werken met een voorbereidingskrediet. Dit betekent dat de raad vooraf een bedrag beschikbaar stelt om de voorbereidingen te kunnen betalen. Zodra er een definitief besluit is genomen over het gebied, worden deze kosten verrekend in de grondexploitatie, een overeenkomst met een ontwikkelaar en/of een investeringskrediet. De voorbereidingskredieten zijn:
- Voor het Citycentrum een bedrag van € 228 voor de jaren 2026 en 2027. De lasten die nu in de exploitatie waren opgenomen, vervallen hiermee.
- Voor bedrijventerrein De Run een bedrag van € 2.900 voor de jaren 2026 en 2027. Dit bedrag was nog niet opgenomen in de begroting.
De rentelasten van deze kredieten worden gedekt binnen dit programma.

Haalbaarheidsonderzoek gebiedsontwikkeling Citycentrum
Op 21 oktober heeft u het haalbaarheidsonderzoek van deze gebiedsontwikkeling ontvangen en besloten de financiële consequenties te verwerken in deze programmabegroting:
- Bestemmingsreserve Citycentrum: In 2027 vormen we een bestemmingsreserve van € 6 miljoen uit de algemene reserve om eenmalige nadelen op te vangen (bijv. verlieslatende grondexploitatie of afwaardering van bezittingen). Als de gemeente later zelf grond gaat ontwikkelen, vragen we de raad om een grondexploitatie te openen. Dit is verwerkt in programma 0.
- Parkeervoorziening: voor een nieuwe parkeervoorziening reserveren we € 30 in 2028 en € 150 in 2029 voor de eerste jaarlijkse effecten (rente, afschrijving en beheer) bij de verwachte start van de aanleg medio 2028. Na oplevering (medio 2030) verwachten we een jaarlijks exploitatietekort van circa € 900. In de eerste jaren is dit tekort waarschijnlijk hoger, omdat de inkomsten geleidelijk moeten ingroeien.

Regionale samenwerking / Economische ontwikkeling
Uit onderzoek van een extern bureau blijkt dat dit budget, op basis van de realisatie van afgelopen jaren, structureel niet volledig nodig is. We verlagen het met € 50, zonder effect op onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.