Uitgaven

9,96%
€ 17.821
x €1.000
9,96% Complete

Inkomsten

10,55%
€ 18.704
x €1.000
10,55% Complete

Saldo

56,43%
€ 883
x €1.000

Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

9,96%
€ 17.821
x €1.000
9,96% Complete

Inkomsten

10,55%
€ 18.704
x €1.000
10,55% Complete

Saldo

56,43%
€ 883
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Veldhoven groeit en zal de komende jaren blijven groeien. Door de economische groei in de Brainportregio is er steeds meer vraag naar wonen en werken. Deze ontwikkeling biedt kansen, maar stelt ons ook voor uitdagingen. Zo zorgt de groei voor druk op onder andere de ruimte, woningmarkt, leefbaarheid en leefkwaliteit. Daarom willen we de groei goed begeleiden en verantwoord plaats laten vinden met de focus op brede welvaart en kwaliteit van leven. 

We zoeken vooral ruimte om te groeien in gebieden die al verstedelijkt zijn. Hier willen we nieuwe woon- en werkmilieus creëren. Dit zijn gebieden die in de omgevingsvisie zijn aangewezen als ‘stedelijk werkgebied’ en ‘sterk stedelijke structuur’. Door de focus op deze te verstedelijken gebieden te leggen, verminderen we de druk op het buitengebied, de woonwijken en de dorpskernen en kunnen we voldoen aan de afspraken die we hebben gemaakt in het Project Beethoven. Hierbij zetten we in op vergroening en verduurzaming van de omgeving, voldoende voorzieningen en een gevoel van thuis voor alle Veldhovenaren. Zo dragen we bij aan de kwaliteit van de leefomgeving en kunnen we straks zeggen dat we goed zijn gegroeid.  

Om goed wonen in een groeiend Veldhoven te kunnen faciliteren is in 2023 in aanvulling op de Omgevingsvisie de Woon(zorg)visie vastgesteld. In de komende jaren wordt, in lijn met de conceptwet Versterking Regie Volkshuisvesting, een Volkshuisvestingsprogramma opgesteld. Op basis daarvan werken we aan een toekomstbestendige, flexibele, passende en betaalbare woningvoorraad voor diverse doelgroepen en mensen met en zonder zorgvraag of begeleiding in een aantrekkelijke en inclusieve omgeving.

De ontwikkelingen vragen om een passende en efficiënte dienstverlening, waarbij zo goed mogelijk gebruikt wordt gemaakt van de instrumenten uit de nieuwe Omgevingswet. Dat doen we samen met onze partners, waaronder bijvoorbeeld de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Doelstellingen

8.01 De woningvoorraad sluit aan bij de huidige en toekomstige behoefte

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Doelstellingen - 8.01 De woningvoorraad sluit aan bij de huidige en toekomstige behoefte

Het woonbeleid, zoals vastgelegd in de gemeentelijke Woon(zorg)visie Goed wonen in een groeiend Veldhoven, is gebaseerd op de drie pijlers: 1. een passende woningvoorraad, 2. wonen en zorg verbonden en 3. de juiste toevoegingen.

Door de betaalbaarheid en de differentiatie van de woningvoorraad te vergroten kunnen we tegemoet komen aan de (toekomstige) behoefte van verschillende huishoudenstypen, doelgroepen en aandachtsgroepen die in Veldhoven willen wonen. Zo ontstaat ruimte voor Veldhovenaren die een andere, beter passende woning zoeken, voor nieuwe Veldhovenaren en voor specifieke aandachtsgroepen, zoals mensen met een zorgbehoefte. Zo kunnen mensen zo lang mogelijk zelfstandig in hun eigen omgeving of netwerk (blijven) wonen. In de woningbouwversnelling gaan woningaantallen, werkproces en ruimtelijke en programmatische kwaliteit hand in hand. Daarbij ligt de prioriteit bij de afronding van Zilverackers en de nieuwe stedelijke milieus van het Citycentrum, De Run en de sterk stedelijke structuur. 

8.01.01 Implementatie Woon(zorg)visie

We geven uitvoering aan de Woon(zorg)visie op basis van het Uitvoeringsprogramma. Het speelveld van het woonbeleid is ondertussen volop in beweging, onder meer door landelijke politieke ontwikkelingen.  Daarom worden de onderdelen van het uitvoeringsprogramma en de prioritering daarvan doorlopend geactualiseerd. De kernactiviteiten zijn uitgelicht in de activiteiten van programma 8.  Daarnaast wordt komend jaar lokaal o.a. gewerkt aan uitwerking van het woonbehoefteonderzoek rondom woonwagens,  de voortzetting van de samenwerkingstafel wonen en zorg, de jaarlijkse prestatieafspraken met de woningcorporaties, uitwerking van het woonzorgbeleid en -analyse, monitoring en analyse van het woningbouwprogramma, starters- en stimuleringsleningen en de doorvertaling van de woon(zorg)visie naar het omgevingsplan.

  • Caroline van Brakel

8.01.02 Opstellen volkshuisvestingsprogramma

Het gemeentelijk woningbouwprogramma zal worden uitgewerkt tot een volkshuisvestingsprogramma dat eind 2026 zal worden opgeleverd. Dit in lijn met de conceptwet Versterking regie volkshuisvesting. Het volkshuisvestingsprogramma geeft op gebiedsniveau weer aan welke woningcategorieën, -typen en -aantallen behoefte is en welke doel- en aandachtsgroepen bediend moeten worden (denk aan woonwagenbewoners, statushouders, arbeidsmigranten, senioren en mensen die uitstromen uit een instelling). Het volkshuisvestingsprogramma is een programma onder de omgevingsvisie en een bevoegdheid van het college.

  • Caroline van Brakel

8.01.03 Uitvoeren woningbouwversnelling

In 2025 is de vervolgaanpak van de woningbouwversnelling vastgesteld. Het doel is om tussen 2020 en 2032 5.000 woningen in Veldhoven toe te voegen. Dit gebeurt de komende jaren vooral in Zilverackers, Citycentrum, rond HOV4 (op De Run) en langs de Sterk Stedelijke Structuur. In 2026 zetten we de afgesproken aanpak van de woningbouwversnelling voortvarend door. Op de publieke woningbouwkaart is een actueel overzicht te zien van projecten en locaties. 

  • Caroline van Brakel

8.01.04 Voorbereiden implementatie concept-wet Versterking Regie Volkshuisvesting

Het wettelijk kader rond het woonbeleid is volop in beweging. Het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting ligt in de Tweede Kamer. Door de val van het kabinet in mei 2025 is invoering per 1 januari 2026 onzeker.  De ontwikkelingen worden gevolgd en waar mogelijk bereiden we de implementatie voor. Dit heeft ook betrekking op de te verwachten bijbehorende middelen, zoals de Realisatiestimulans (zie ook paragraaf grondbeleid). 

  • Caroline van Brakel

8.01.05 Regionale samenwerking wonen (en zorg)

We werken in de regio samen op het thema Wonen binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) en de Metropoolregio Eindhoven (MRE). Op basis van het Samenwerkingsakkoord MRE werken we met de provincie en het Rijk in 2026 aan de Regionale Woondeal Zuidoost- Brabant en Project Beethoven. Ook maken we een regionale woon(zorg)analyse.

De Samenwerkingsagenda en het Jaarprogramma SGE vormen de kaders voor afstemming over woonbeleid en woningbouw. In 2026 leveren we een plan van aanpak arbeidsmigranten op (in samenwerking met SGE Economie) en onderzoeken we de kansen van beter benutten van de bestaande voorraad. Ook werken we met de corporaties samen aan WoonST en voeren we de gezamenlijke urgentieregeling uit aan de hand van de Huisvestingsverordening.

Op het thema wonen voor senioren werken we samen in Het Juiste Thuis, vooral voor het uitwisselen van informatie.

De Woningwet en de Wet (in voorbereiding) versterking regie volkshuisvesting bieden wettelijke kaders voor de regionale samenwerking op deze thema's. Binnen deze samenwerkingen werken we in lijn met de doelen uit de Woon(zorg)visie.

  • Caroline van Brakel

8.02 Nieuwe stedelijke woon- en werkmilieus creëren

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Doelstellingen - 8.02 Nieuwe stedelijke woon- en werkmilieus creëren

Met de Visie op gemeente Veldhoven is ervoor gekozen om de focus te leggen op het realiseren van de sterk stedelijke structuur en de stedelijke werkmilieus zoals die zijn aangeduid in de Omgevingsvisie. Dat betekent dat we minder prioriteit geven aan andere (ruimtelijke) ontwikkelingen in Veldhoven. Natuurlijk pakken we wel die ontwikkelingen op die een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven nu en in de toekomst. Ook zullen we de kansen uit de Omgevingswet benutten en voldoen aan de wettelijke verplichtingen. 

Bij het realiseren van nieuwe  woon- en werkmilieus zorgen we voor een goed leefmilieu, met voldoende aandacht voor groen, water, duurzaamheid en voorzieningen.

8.02.01 Het omgevingsplan verder vullen

Voor Zonderwijk is een eerste invulling gegeven aan het gebiedstype woonwijk in het omgevingsplan. Dit gaan we uitbreiden voor andere woonwijken. Omdat de focus ligt op de Sterk Stedelijke Structuur en stedelijke werkmilieus, pakken we de voorbereidingen om te komen tot een omgevingsplan voor deze gebieden op, zodat we straks snel en flexibel kunnen acteren. Vanuit programma 8 dragen we integraal bij aan de activiteiten in programma 3 rondom de gebiedsontwikkeling van De Run en het Citycentrum. 

Naast de gebiedsgerichte invulling vullen we het omgevingsplan ook thematisch. Zo worden bijvoorbeeld de gemeentelijke verordeningen stapsgewijs in het omgevingsplan vertaald. Door het omgevingsplan steeds verder te vullen kunnen we aan de wettelijke eis voldoen dat we voor 2032 een gebiedsdekkend omgevingsplan hebben voor het gehele grondgebied. 

  • Caroline van Brakel

8.02.02 De gebiedstypes uit de omgevingsvisie uitwerken

Ter voorbereiding op het vullen van het omgevingsplan en om meer samenhang en integraliteit in ruimtelijke ontwikkelingen te krijgen zijn al enkele gebiedstypen uitgewerkt. Zo is voor de omgevingsplanregels voor de woonwijk Zonderwijk het gebiedstype stadse woonstraten uitgewerkt. Er is een gebiedsvisie voor De Run en een masterplan voor het Citycentrum vastgesteld. En er is een gebiedsvisie voor de Burgemeester van Hoofflaan in voorbereiding. Deze gebiedsvisie ronden we verder af in de eerste helft van 2026. Afhankelijk van de planning voor het vullen van het omgevingsplan werken we ook de andere gebiedstypen uit de omgevingsvisie uit (dorpslinten, stadse woonstraten, enzovoort) in gebiedsvisies. Zo kunnen we de kaders voor deze gebieden straks goed in het omgevingsplan meenemen. Bij deze gebiedsvisies geldt als uitgangspunt het behalen van een goed woon-, werk- en leefmilieu. Elementen als groen, water, duurzaamheid en voorzieningen nemen we dan ook nadrukkelijk mee. 

  • Caroline van Brakel

8.02.03 Voldoende ruimte bieden voor groei en vestiging van voorzieningen

Bij de actualisering van de maatschappelijke structuurvisie zijn kaders gegeven en referentierichtlijnen geformuleerd om te komen tot een toekomstbestendige voorzieningenstructuur. Van belang is dat de benodigde ruimte ook daadwerkelijk wordt gereserveerd voor de benodigde voorzieningen. In 2026 maken we een nadere uitwerking van wat hiervoor nodig is en nemen we dit op in een implementatieplan. Deze activiteit levert een integrale bijdrage aan de activiteiten uit de andere programma´s, zoals bijvoorbeeld het realiseren en verbeteren van ontmoetingsplekken, zie activiteit 06.02.03.

  • Thomas van Broekhoven

8.03 De dienstverlening en beheersing van onze processen en producten blijft op peil

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Doelstellingen - 8.03 De dienstverlening en beheersing van onze processen en producten blijft op peil

De snelle groei van Veldhoven vraagt om een efficiënte dienstverlening en – vanwege de grotere risico's – ook om een goede beheersing van onze processen. Dat vraagt onder meer om een goede positionering van het Omgevingsloket.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2025 2026 2027 2028 2029
8.01 Gemiddelde WOZ waarde (BBV) ** Duizend euro Gemeente Veldhoven 2025 531
8.01 Demografische druk (BBV) % Waarstaatjegemeente 2025 70.7 74.4 75.6 76
8.01 Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (BBV) *** In Euro’s Gemeente Veldhoven 1.068,69
8.01 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (BBV) *** In Euro’s Gemeente Veldhoven 1.210,38
8.01 Startersleningen Aantal uitgegeven leningen SVN 2024 - - 19 10 10 10 10 10
8.01 Stimuleringsleningen **** Aantal uitgegeven leningen SVN 2024 - - 2 5 5 5 5 5
8.01 Nieuw gebouwde woningen (BBV) Aantal per 1.000 woningen Waarstaatjegemeente 2024 8.4 7.9 16.4
8.01 In aanbouw genomen woningen Aantal Gemeente Veldhoven 2024 - - 1.022 400 400 400 400 400
8.01 Opgeleverde woningen Aantal Gemeente Veldhoven 2024 - - 365 400 400 400 400 400
8.01 Aandeel sociale huur (30%) Aandeel van opgeleverde woningen Gemeente Veldhoven 2024 - - 35% 30% 30% 30% 30% 30%
8.01 Aandeel betaalbare woningen (75%) Aandeel van opgeleverde woningen Gemeente Veldhoven 2024 - - 62% 75% 75% 75% 75% 75%
8.02 Leefbarometer.nl * 9 categorieën van 'Zeer onvoldoende' tot 'Uitstekend' Ministerie van Binnenlandse Zaken 2022 nvt Goed Zeer goed Zeer goed Zeer goed Zeer goed Zeer goed
8.02 Percentage gemeentelijk grondgebied waarvoor het omgevingsplan na 1-1-2024 is geactualiseerd percentage Gemeente Veldhoven 2025 nvt nvt 0 nvt 3% 6% 15% 30%
t
* Met behulp van de Leefbaarometer kan de leefbaarheid in alle bewoonde wijken, buurten en straten in Nederland gemonitord worden. De Leefbaarometer laat zien hoe de situatie van de leefbaarheid er is en hoe die zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Hiermee biedt de Leefbaarometer informatie voor beleidsvoorbereiding, -bijsturing en -evaluatie voor verschillende partijen die betrokken zijn bij de leefbaarheid van wijken en buurten. De leefbarometer wordt elke 2 jaar geactualiseerd.
** Gemiddelde WOZ waarde is peiljaar 2025 voor het belastingjaar 2026.
*** Betreft belastingjaar 2026.
**** Er zijn in 2024 twee stimuleringsleningen voor verduurzaming uitgegeven. Daarna was het deelbudget voor verduurzaming op. Daarom zijn geen verdere leningen toegekend. Het resterende budget is beschikbaar voor asbestsaneringen en aanpassingen voor langer thuis. Hiervoor zijn in 2024 geen aanvragen gedaan. Inmiddels is besloten de Stimuleringslening niet meer beschikbaar te stellen voor verduurzaming.

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2026 2027 2028 2029
Aanbesteding GEO-applicaties -150 -20 -20 -20
Formatie omgevingsloket op peil -90 -90 -90 -90
Dekking formatie omgevingsloket op peil uit leges 90 90 90 90
Werkzaamheden ODZOB -144 -144 -144 -144
Werkzaamheden ODZOB (dekking leges) 60 60 60 60
Locatiebeleid evenementen -50
Uitwerken omgevingsvisie -35 -35 -35 -35
Ontwikkelvisie Veldhoven -50 0 0 0
Saldo (- = nadeel) -369 -139 -139 -139

Aanbesteding GEO-applicaties
De gemeente heeft geo-applicaties nodig voor werk zoals vergunningen, toezicht en klimaatmaatregelen. Het huidige contract stopt binnenkort, dus er moet een nieuw contract komen. Anders is het niet volgens de aanbestedingsregels van de gemeente. 

Formatie omgevingsloket op peil
In Veldhoven wordt veel gebouwd. Daardoor moeten er meer aanvragen worden behandeld en is er extra personeel nodig. De landelijke regels voor bouwtoezicht zijn vertraagd, wat zorgt voor meer werk. Ook stellen inwoners en bedrijven veel vragen, vooral bij bouw in bestaande wijken. De gemeente wil de service verbeteren en het omgevingsloket beter laten werken. Als er minder gebouwd wordt, gaan we eerst minder personeel inhuren. 

Dekking formatie omgevingsloket op peil uit leges
De extra inkomsten uit bouwleges kunnen de kosten van extra personeel omgevingsloket dekken.

Werkzaamheden ODZOB
Er is extra geld nodig omdat de ODZOB meer werk gaat doen voor vergunningen en milieutaken. Dit komt door nieuwe regels uit de Omgevingswet. Ook is er meer toezicht nodig bij asbestsloop, waarschijnlijk door meer bouwplannen. 

Werkzaamheden ODZOB (dekking leges)
De inkomsten uit leges helpen om de kosten van de ODZOB te betalen. 

Locatie beleid evenementen
Evenementen zijn belangrijk voor de samenleving. Ze zorgen voor economische groei en brengen mensen bij elkaar. Als er veel evenementen zijn, is het belangrijk om goed te kijken hoe we die kunnen organiseren. We willen onderzoeken hoe we het proces beter kunnen laten verlopen en welke locaties geschikt zijn voor welk soort evenement. Ook kijken we of een speciaal loket voor evenementen mogelijk is. Dit onderzoek en het maken van beleid kost tijd en werk. Omdat we daar nu niet genoeg mensen voor hebben, vragen we geld aan om dit door een externe partij te laten doen.

Uitwerking omgevingsvisie
In de omgevingsvisie zijn verschillende soorten gebieden benoemd, waarvoor kaders zijn gesteld. Deze gebiedskaders moeten nog verder en integraler worden uitgewerkt. Dit betekent dat er vanuit verschillende beleidsvelden en belangen (zoals wonen, werken, mobiliteit, duurzaamheid en gezondheid) samenhangende keuzes moeten worden gemaakt. Deze uitwerking helpt om de gemeentelijke ambities beter te vertalen (bijvoorbeeld in omgevingsplannen) en biedt richting voor toekomstige ontwikkelingen. Voor 2032 moet er één omgevingsplan zijn voor heel Veldhoven, waardoor het belangrijk is om de uitwerking van deze gebieden gestructureerd op te pakken en hier budget voor beschikbaar te stellen. 

Ontwikkelvisie Veldhoven
Veldhoven wil groeien volgens het principe Brede Welvaart, met aandacht voor welvaart, gezondheid en duurzaamheid. Economische groei moet in balans zijn met een fijne leefomgeving. Daarom komt er een ontwikkelvisie die helpt bij het maken van keuzes voor de toekomst. Deze visie brengt bestaande plannen samen, zorgt voor duidelijke afwegingen en helpt om goed in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.