Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Inleiding

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Inleiding

In deze paragraaf gaan we in op de vraag hoe gemeente Veldhoven haar financiële risico’s opvangt. Hiervoor geven we inzicht in de omvang van de aanwezige risico’s, de mogelijkheden om de risico’s financieel af te dekken (weerstandscapaciteit), en de relatie daartussen: het weerstandsvermogen.
Verder maken kengetallen inzichtelijk hoeveel (financiële) ruimte de gemeente heeft om incidentele en structurele lasten te kunnen dekken of opvangen. Ze geven inzicht in de financiële weer- en wendbaarheid.

De paragraaf is als volgt opgebouwd:
•    aanwezige risico’s; 
•    beschikbare weerstandscapaciteit;
•    weerstandsvermogen;
•    ontwikkelingen;
•    kengetallen.

Het beleid over risicomanagement en weerstandsvermogen is vastgelegd in de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen gemeente Veldhoven 2022. 

Risico’s

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Risico’s

Inventariseren en kwantificeren
Voor deze begroting zijn de risico’s geïnventariseerd, samen met de kans dat ze optreden en de verwachte negatieve financiële gevolgen. Op basis van de inventarisatie hebben we een risicokaart samengesteld voor onze gemeente. Aan elk risico is een zogeheten risicoscore verbonden. Dit hebben we gedaan door de kansklasse te koppelen aan de gevolgklasse. Hierdoor kunnen we de risico’s onderling rangschikken op grootte. De risico’s met het grootste risicogetal moeten de hoogste prioriteit krijgen en dus als zodanig ‘gemanaged’ worden. De risicokaart is weergegeven in figuur 1. Het cijfer in de cel geeft het aantal risico’s weer met dezelfde risicoscore. De kaart telt op dit moment 41 risico’s. 

Figuur 1: Risicokaart

Financieel gevolg (x)
x > € 1.000 1
€ 500 < x < € 1.000 1 1 1
€ 200 < x < € 500 3 4 1
€ 50 < x < € 200 12 4 3 1 2
x < € 50 4 2 1
10% 30% 50% 70% 90%
Kans

In de tabel hieronder worden tien risico’s aangegeven die de grootste invloed hebben op het risicoprofiel van de gemeente.

Tabel 1
Belangrijkste risico's Kans (%) Gevolg (max. in € 1.000) Invloed (%)
1 Risico's BGE Zilverackers 99 686 31,2
2 Gesubsidieerde instellingen kunnen niet voldoen aan hun verplichtingen (financieel en/of beleidsmatig) 50 300 7,39
3 Heffing vennootschapsbelasting op reclame en parkeren 70 170 5,86
4 Calamiteit zoals brand, storm, blikseminslag of vliegtuigramp 4 2500 4,93
5 Ongeautoriseerde toegang ICT infrastructuur/ Cyber crime 20 500 4,93
6 Derving huuropbrengsten door brandschade aan verhuurd vastgoed 30 300 4,43
7 Negatief aanbestedingsresultaat 30 300 4,43
8 Claims door ontoereikende planschadeanalyse 30 200 2,96
9 Bosbrand (herplantplicht na brand) 30 200 2,96
10 Niet naleven beleidsregels Autoriteit Persoonsgegevens 5 1000 2,46
Totaal maximala geldgevolg top 10 risico's € 6.156
Maximaal geldgevolg overige risico's ( 31) € 3.030
Totaal maximaal geldgevolg alle risico's € 9.186

Beheersen
We vinden het belangrijk om beheersmaatregelen te treffen bij risico’s. Met deze beheersmaatregelen wordt de kans en/of het gevolg van het risico kleiner. Als we het weerstandsvermogen bepalen, houden we rekening met de beheersmaatregelen. 
Voor 6 van de 10 grootste risico’s is een beheersmaatregel actief. In totaal zijn voor 24 van de 41 risico’s maatregelen getroffen. Dit betekent niet dat wij voor 17 risico’s geen maatregelen treffen. Een risico kan worden geïdentificeerd vóór en na het toepassen van maatregelen. Er worden ook risico’s meteen geïdentificeerd op het niveau na maatregelen. Dan is het niet zinvol om alsnog maatregelen te formuleren. 

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit omvat de financiële middelen en mogelijkheden van gemeente Veldhoven om financiële tegenvallers als gevolg van risico’s op te vangen, zonder het bestaande beleid te hoeven aanpassen. 
Op basis van de beleidsnota wordt de beschikbare weerstandscapaciteit als volgt opgebouwd:

 

Reserve benoemde risico's 4.134
Begrotingspost onvoorzien 85
Beschikbare weerstandscapaciteit 4.219

Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen is een getal dat aangeeft of de gemeente risico’s financieel kan opvangen zonder beleid te hoeven aanpassen. Als dit getal 100% is of hoger, kunnen de risico’s worden opgevangen. Wij streven altijd naar 100%. Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de gekwantificeerde risico’s (benodigde weerstandscapaciteit). Om te garanderen dat ons weerstandsvermogen toereikend is, streven we naar een norm van 100%. Dit percentage is gekwalificeerd als ‘ruim voldoende’. Om ongewenste schommelingen te voorkomen, hanteren we een minimum van 82% en een maximum van 141%. Buiten deze marges vullen we de risicoreserve benoemde risico’s aan of romen we die af.

De benodigde weerstandscapaciteit bepalen we door van alle risico’s de kans te vermenigvuldigen met het maximale schadegevolg. Daarna vermenigvuldigen we dit met 1,25. Deze berekening levert een benodigde weerstandscapaciteit op van € 2.537,-. Bij dit bedrag is het weerstandsvermogen 100%.
Zoals aangegeven is de beschikbare weerstandscapaciteit nu € 4.219,-. Het weerstandsvermogen is dan € 4.219,- / € 2.537,- = 166%.
Dit percentage valt buiten de bovengrens van 141%. In de beleidsnota risicomanagement is vastgesteld dat de reserve dan bijgesteld wordt naar 100%, wat betekent dat de reserve benoemde risico's met € 642,- naar beneden wordt bijgesteld. Dit zal worden opgenomen in de 3de bestuursrapportage 2025. 

Hieronder een grafiek met het verloop van het weerstandsvermogen de afgelopen jaren:

Figuur 2: verloop weerstandsvermogen

 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Ontwikkelingen

Vergeleken met het vorige actualisatiemoment, de Jaarrekening 2024, is:

  • het risico met betrekking tot uitkeringen verstrekken aan teruggekomen SIB-deelnemers komen te vervallen. Dit risico had een kans van 20% en een maximaal schadegevolg van € 1.200,-;
  • het risico vanwege het te laat opleveren van een project vervallen. Dit risico had een kans van 50% en een maximaal schadegevolg van € 5,-. 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Kengetallen

De kengetallen die verplicht zijn volgens het BBV, gaan over het totaalplaatje van de financiën. Denk aan het totale eigen vermogen en alle inkomsten.

Het weerstandsvermogen kijkt maar naar één deel daarvan: de reserve voor risico’s.

Er is geen direct verband tussen het weerstandsvermogen en de kengetallen.

De kengetallen geven extra informatie over hoe sterk onze financiële situatie is (kunnen we tegen een financiële tegenvaller?) en hoe flexibel we zijn (kunnen we ons aanpassen als er iets verandert?). Dit komt bovenop wat we al weten uit het weerstandsvermogen.



Verloop van de kengetallen
Kengetallen Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Netto schuldquote 85% 77% 81% 109% 122% 116%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen 82% 74% 77% 105% 116% 111%
Solvabiliteitsratio 30% 36% 34% 28% 27% 28%
Structurele exploitatieruimte 8% 2% -1% -0,2% 2% 4%
Grondexploitatie 27% 10% 2% -1% 4% 6%
Belastingcapaciteit 91% 103% 115% 115% 115% 115%

Toelichting kengetallen
•    Netto schuldquote:
       Dit kengetal geeft de schulden van de gemeente aan, in een percentage van de totale baten. Op de schulden zijn de financiële vorderingen in mindering gebracht, behalve de langlopend verstrekte leningen, zoals startersleningen.
•    Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen:
       Hier wordt hetzelfde aangegeven als bij bovenstaande netto schuldquote waarbij de langlopend verstrekte leningen in mindering worden gebracht op de schuldpositie.
•    Solvabiliteitsratio:
       Deze ratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Het eigen vermogen is uitgedrukt in een percentage van het balanstotaal.
•    Structurele exploitatieruimte:
       Dit getal geeft aan in hoeverre de structurele lasten kunnen worden gedekt met structurele baten.
•    Grondexploitatie:
       Dit kengetal geeft de boekwaarde van de bouwgrondexploitatie weer in verhouding tot de totale baten.
•    Belastingcapaciteit:
       Bij dit getal worden de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing voor een gemiddeld gezin opgeteld en afgezet tegen een landelijk gemiddelde. Dit percentage kan geïnterpreteerd worden als de benutte belastingcapaciteit.

Beoordeling kengetallen
Ten eerste wordt opgemerkt dat de Begroting 2025 eerder is opgesteld dan de Rekening 2024. Verder zijn de kengetallen van de Begroting 2025 overgenomen uit de primitieve begroting.
De schuldquoten ontwikkelen zich negatief in deze begroting. Door de hoge investeringsuitgaven in 2026, 2027 en 2028 lopen de schuldquoten op. Zowel als bedrag als uitgedrukt in een percentage van de totale baten. 
De daling van de solvabiliteit wordt ook veroorzaakt door de grote investeringen, want om de investeringen te betalen lenen we geld.
De belastingcapaciteit komt uit boven het landelijk gemiddelde. Dit is vooral een gevolg van de een toename van de afvalstoffenheffing.