Algemeen

Bestuurlijke hoofdlijn

Op koers!

Terug naar navigatie - Bestuurlijke hoofdlijn - Op koers!

Met de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 in zicht, is de Begroting 2026 de laatste uit deze bestuursperiode. De algemene uitgangspunten uit de Kadernota 2026 worden in deze begroting vertaald naar concrete activiteiten. Tijdens de huidige bestuursperiode zijn flink wat visies vastgesteld. Het jaar 2026 zal dan ook vooral in het teken staan van het implementeren en uitvoeren van deze visies of het uitwerken in concreet beleid.  

In maart 2025 heeft de gemeenteraad de Visie op gemeente Veldhoven – Groeiend & Trots vastgesteld. Deze visie borduurt voort op het coalitieprogramma 2022-2026 De Veldhovense opgaven – Investeren voor een duurzame toekomst en kijkt daarnaast vooruit naar de nieuwe opgaven die tijdens deze bestuursperiode in beeld zijn gekomen. Daarmee is de nieuwe koers voor Veldhoven vastgesteld; dit document is dan ook leidend geweest bij het maken van inhoudelijke keuzes.  

De belangrijkste hoofdlijn van de Visie op gemeente Veldhoven is het sturen op de kwaliteit van leven. Dat is in de visie vertaald in drie vergezichten die handvatten bieden om de focus voor 2026 te bepalen: Goed gegroeid, Samen Sterk en Klaar voor de toekomst.   

Goed gegroeid 

Er is nog steeds sprake van bovengemiddelde economische groei in deze regio. Veldhoven zal uitvoering blijven geven aan de afspraken die zijn gemaakt in het kader van de schaalsprong (zoals bijvoorbeeld de Beethovendeal). Concreet betekent dit: we bouwen woningen, houden Veldhoven bereikbaar en faciliteren de ontwikkeling van zowel ASML als het lokale MKB .  Met de plannen voor bijvoorbeeld De Run, en HOV4 en het Citycentrum kunnen we hier uitvoering aan geven. Daarmee hebben we oog voor het vestigingsklimaat en behouden we een sterke economische positie in de regio. 

Bij goed groeien hoort ook balans; de groei mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van leven. We moeten aandacht blijven geven aan groen, klimaat, toegankelijkheid, ruimte voor ontmoeting en voorzieningen, waarbij we de principes van brede welvaart toepassen. Bij brede welvaart telt namelijk niet alleen de economische groei mee, maar ook sociale, ecologische en persoonlijke factoren. 

Samen Sterk 

De forse (economische) groei, maar ook maatschappelijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat de samenleving in rap tempo van samenstelling verandert. Een bevolking die groter, internationaler en grijzer is. Dat vraagt om aandacht voor de sociale samenhang zodat iedereen in Veldhoven mee kan blijven doen en men naar elkaar omkijkt.  Nieuwkomers willen we goed opvangen en opnemen in onze samenleving en ook werken we aan bestaanszekerheid en gelijke kansen. Met de visie op sociaal-maatschappelijke ontwikkeling is hiervoor een mooie basis gelegd. Thema's als preventie en zelf- en samenredzaamheid zijn hier voorbeelden van.  

Klaar voor de toekomst 

De gemeente Veldhoven staat voor de uitdaging om zich bestuurlijk en organisatorisch te blijven ontwikkelen in een snel veranderende wereld. Door intensieve samenwerking binnen de regio versterken we onze slagkracht en zorgen we voor een gezamenlijke aanpak van maatschappelijke opgaven.  

Digitalisering en de toenemende dreiging van cybercrime vragen om voortdurende aandacht en investeringen in digitale veiligheid. Ook zetten we in op participatie en het verbeteren van onze dienstverlening, zodat inwoners actief kunnen meedenken en meedoen. De krapte op de arbeidsmarkt dwingt ons tot strategische keuzes in personeelsbeleid, waarbij we inzetten op een flexibele, slagvaardige organisatie die klaar is voor de toekomst. We zorgen ook dat onze gemeentelijke voorzieningen, zoals onder meer sport- en onderwijsfaciliteiten, tijdig meegroeien met het aantal inwoners. Een groeiend Veldhoven vraagt er ook om dat we anders naar mobiliteit kijken. Via het mobiliteitsprogramma wordt vol ingezet op een transitie naar duurzame vormen van mobiliteit. 

De gemeente werkt aan een integrale duurzaamheidsagenda waarin duurzaamheid wordt verankerd in alle beleidsterreinen. Belangrijke thema’s zijn, Groen, Klimaatbestendig, Schoon gezond en veilig, Duurzame energie en Circulair. 

Afweegkader en meerjarensald

Om integraal afwegingen te kunnen maken heeft de gemeenteraad bij het vaststellen van de Kadernota een financieel afweegkader vastgesteld; een meetlat waar de bijstellingen langs werden gelegd. Deze is op integrale wijze toegepast. In het proces is telkens gekeken naar het grotere geheel en de opgaven van Veldhoven in de volle breedte.  

Daarnaast heeft de gemeenteraad (met een raadsbrede motie) het college de vrijheid gegeven om niet alle jaren uit de begroting sluitend te laten zijn. Zodat we niet geforceerd werden tot drastische bezuinigingen. Dat is terug te zien in deze begroting. De jaren 2026 en 2027 (deels nog de verantwoordelijkheid van de huidige bestuursperiode)  niet sluitend zijn. 

De overige jaren zijn dat wel, zodat een nieuw bestuur na het eerste halfjaar, aan de slag kan met positieve jaarsaldi.  

Financiële hoofdlijn

Inleiding

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijn - Inleiding

Deze begroting is de eerste begroting over 2026 voor de Planning & Control cyclus 2026. Daarom noemen we deze begroting ook wel de primitieve begroting. In de loop van 2026 wordt deze begroting gewijzigd binnen de P&C cyclus via de rapportages aan en besluiten van de raad.

De financiële uitgangspunten voor de meerjarenbegroting 2026-2029 vinden we in de Kadernota 2026. De vertaling van deze uitgangspunten in de primitieve begroting heeft verder geleid tot een aantal technische bijstellingen, die in dit hoofdstuk worden gepresenteerd. 

Daarnaast is er sprake van nieuwe beleidsvoorstellen en bijstellingen op bestaand beleid. Deze voorstellen zijn vertaald in een geactualiseerd meerjarenperspectief. Hiermee komen wij voor de meerjarenbegroting 2026-2029 met een positief structureel saldo voor de jaarschijven 2028 en 2029.  Alleen de jaarschijven 2026 en 2027 zijn structureel niet sluitend.  

Toepassing financieel afwegingskader gemeente Veldhoven

Inleiding

De bijstellingen in de eerste bestuursrapportage van 2025 waren omvangrijk.  Dit kwam vooral door veranderingen in de manier waarop het Rijk geld verdeelt en door aanhoudende tekorten in de jeugdzorg en WMO. De meicirculaire was toen nog niet bekend, wat voor extra onzekerheid zorgde. 

Om een realistische en sluitende begroting voor 2026–2029 te maken, is er een financieel afwegingskader opgesteld. Dit kader helpt bij het maken van keuzes en het afwegen van mogelijke bezuinigingen. 

Het college ondersteunt de motie Burap 1 2025, die u op 13 mei 2025 unaniem heeft aangenomen. In deze motie vraagt u om een extern onderzoek naar de oorzaken van de financiële situatie en om maatregelen om herhaling te voorkomen. Ook vraagt u om in de begroting niet automatisch uit te gaan van positieve cijfers als dat niet realistisch is. Het college neemt deze oproep serieus en heeft dit meegenomen in het financieel beleid.

Het externe onderzoek is inmiddels afgerond. De resultaten en aanbevelingen zijn verwerkt in de programmabegroting 2026–2029. Zo zijn ze op tijd meegenomen in de besluitvorming en vormen ze een stevige basis voor het financiële beleid van de komende jaren.

Wat is het financieel afwegingskader?

De vakgroep Financiën heeft drie manieren onderzocht om tot goede bezuinigingskeuzes te komen:
1)    Afwegingskaders: hierbij wordt gekeken naar juridische haalbaarheid, maatschappelijke gevolgen, ethiek, uitvoerbaarheid en aansluiting op beleid.
2)    Watervalmethode: een methode van de VNG met vijf stappen om keuzes gestructureerd te maken.
3)    Combinatie van beide: het college heeft gekozen voor een combinatie van de twee methoden. Zo ontstaat een stevige en praktische aanpak.

Motie Burap 1 2025

Uw raad heeft gevraagd om twee onderzoeken:
-    Financieel-technische toets
Uitgevoerd door adviesbureau BMC. Dit onderzoek keek of er ruimte of “lucht” in de begroting zit. Er is gekeken naar budgetten, kredieten en reserves. De uitkomsten zijn verwerkt in het afwegingskader en de begroting. Daarnaast heeft BMC in overweging gegeven om een maximum investeringsbedrag op te nemen in de begroting. Dit vergt verder uitwerking en dient te worden afgestemd met de toezichthouder. Deze aanbeveling zal verder worden onderzocht in 2026. 
-    Organisatieanalyse
Wordt uitgevoerd door adviesbureau Adlasz. Dit onderzoek kijkt naar de oorzaken van financiële knelpunten, de betrokken rollen en hoe de organisatie kan verbeteren. De inzichten helpen om de interne sturing en het lerend vermogen van de organisatie te versterken. 

De programmabegroting 2026–2029

De begroting die nu voor u ligt is het resultaat van het hele traject dat is gestart na de motie Burap 1 2025. De financiële bijstellingen zijn opgenomen in een overzicht per programma of activiteit.

De volledige rapporten van BMC en Adlasz zijn apart beschikbaar. Het rapport van Adlasz heeft geen directe financiële gevolgen, maar geeft wel waardevolle inzichten voor de verdere ontwikkeling van de organisatie.

 

Actualisatie meerjarenperspectief 2026-2029

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijn - Actualisatie meerjarenperspectief 2026-2029

In deze paragraaf worden deze begrotingssaldi aan de hand van diverse invalshoeken geactualiseerd. Dat leidt tot onderstaand bijgesteld meerjarenperspectief en schetst hoe deze begroting tot stand is gekomen.

Het vertrekpunt voor deze begroting, zijn de saldi zoals gepresenteerd in de meerjarenbegroting 2025-2028. Deze saldi zijn geactualiseerd. Hiermee ontstaat het meerjarenperspectief tot en met de 2e bestuursrapportage 2025. 

Begrotingssaldi 2026 t/m 2029 als vertrekpunt

Omschrijving Begroting (x € 1.000)
2026 2027 2028 2029
Vertrekpunt 579 -59 1.088 1.088
Vastgestelde raadsvoorstellen
Meerjarige doorwerking 3e bestuursrapportage 2024 1.689 1.971 1.353 1.353
Meerjarige doorwerking 1e bestuursrapportage 2025 -6.117 -3.218 -2.130 -2.130
Raadsvoorstel HOV4 (Beethovendeal) -96 -55 172 125
Meerjarige doorwerking 2e bestuursrapportage 2025 2.947 2.129 183 522
Bijgesteld meerjarenperspectief 2026-2029 -998 768 666 958

Vanuit bovenstaand meerjarenperspectief zijn wij het begrotingsproces ingegaan. 

Belangrijk binnen het proces zijn naast de bestuursrapportages, de technische bijstellingen. Technische bijstellingen zijn bijvoorbeeld rentelasten, loon-en prijsindexering en bijstellingen op de kostendekkendheid van riolering en afval. Deze worden hieronder aangegeven met de invloed op het begrotingssaldo.

Geactualiseerd meerjarenperspectief 2026 -2029

Technische bijstellingen

De technische bijstellingen hebben invloed op het begrotingssaldo. Dit is vooral het gevolg van de verwerking van de kostendekkende tarieven. 

Rente 

Na verwerking van alle begrotingswijzigingen inclusief de kadernota 2026 en de bedragen voor de investeringen vanaf 2025 inclusief het geraamde verloop van de Grondexploitatie (MJP) kan berekend worden hoeveel externe financiering de komende jaren aangetrokken moet worden.  De rentelasten daarvan worden afgezet tegen de vorige raming in de begroting 2025. Dit leidt tot deze bijstellingen. 

Nieuwe jaarschijf 

De jaarschijf 2029 is nieuw en heeft als basis de structurele budgetten uit de jaarschijf 2028 met daar bovenop de indexering. 

Indexering

De indexering voor 2026 tot en met 2029 is toegepast zoals vastgelegd in de Kadernota 2026. Hierbij wordt de indexering in de jaren 2026-2028 geactualiseerd t.o.v. indexering zoals opgenomen in de begroting 2025. 

Berekening kostendekkende tarieven 

De tarieven voor afval, riool en leges worden kostendekkend opgenomen in de begroting. Dit leidt tot deze bijstellingen.

Omschrijving Begroting (x € 1.000)
2026 2027 2028 2029
Meerjarenperspectief 2026-2029 tot en met 2e bestuursrapportage 2025 -998 768 666 958
Technische bijstellingen volgens uitgangspunten Kadernota 2026 1.733 2.109 2.996 5.880
- rente 681 607 595 313
- nieuwe jaarschijf 3.903
- indexering (prijs, areaal, loon) 25 255 686 -216
- toerekening loonkosten en overheadkosten 411 267 101 139
- kostendekkende tarieven (afval, riool en leges) 623 802 933 1.518
- overig -7 178 681 223
Meerjarenperspectief 2026-2029 incl. technische bijstellingen kadernota 2026 735 2.877 3.662 6.838

Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijn - Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid

In deze paragraaf komen de voorstellen aan bod voor nieuw beleid en de bijstellingen van bestaand beleid.  Het jaar 2026 zal daarbij vooral in het teken staan van het uitvoeren van eerder vastgestelde visies of het uitwerken van concreet beleid. Daarmee is het nieuwe beleid beperkt. Internationalisering, parkeren en de gebiedsontwikkelingen kunnen als accenten worden beschouwd in deze begroting. De bijstellingen op het bestaand beleid en het nieuwe beleid maken inzichtelijk aan welke programma’s meer of minder geld wordt uitgegeven.  

Progr Begroting (x € 1.000,-)
bijstelling bestaand en nieuw beleid 2026 2027 2028 2029
0 Bijstelling Inkoop BIZOB -128 -128 -128 -128
0 Reiskostenvergoeding woon-werk verkeer -300 -300 -300 -300
0 Vast-Mobiel integratie -40 -40 -40 -40
0 Aanbesteding software belastingen -30 -150 -40 -40
0 Aanbesteding software publiekszaken -15 -150 -20 -20
0 LED verlichting plus W-install. Gemeentehuis (investering 2026: € 295, subsidie DuMaVa: € 61) 8 -16 -15 -15
0 ICT budget voor O-prognose gebouwenbeheer -15 -15 -15 -15
0 Voorbereiding gemeenteraadsverkiezingen -55 0 0 0
0 Branding Veldhoven -25 0 0 0
0 Strategische slagkracht -20 -20 -20 -20
0 Nulmeting digitale vaardigheden organisatie en raadsleden -50 0 0 0
0 Instrumentenkoffer Participatie -20 -20 -20 -20
0 OZB (niet-woningen) 0 157 473 787
0 Omzetten catering -72 -72 -72 -72
0 Dekkingsreserve VRI 0 0 0 94
0 Dekkingsreserve Sondervick 30 0 0 0 15
0 Verspreid liggende terreinen 10 10 10 10
0 Stelpost onvoorzien 75 75 75 75
0 Verhogen stelpost BCF-plafond gemeentefonds 150 150 150 150
0 Vormen reserve gebiedsontwikkeling Citycentrum (2027: € 6.000) ten laste van de algemene vrije reserve 0 0 0 0
Div Actualisatie beheerplan maatschappelijk vastgoed -111 -111 -111 -111
1 Verhoging gemeenschappelijkeregeling bijdrage Veiligheidsregio 0 -111 -111 -111
2 Vervangingsinvestering VRI (investering 2028: € 1.700) 0 0 0 -122
2 Doorschuiven investering Wegen Meester Rijkenstraat (doorschuiven: € 5.000 2026 naar 2027) 0 461 -6 -6
2 Vrijval investering Wegen Provincialeweg (vrijval 2026: € 6.971) 0 286 283 280
2 Vrijval investering Dorpstraat (vrijval 2026: € 3.807) 0 156 155 153
2 Doorschuiven investering Wegen De Run 4400 (doorschuiven: € 1.250 van 2026 naar 2027) 0 20 0 0
2 Regionale bereikbaarheid -150 0 0 0
2 Wegen Sondervick 30 (investering 2026: € 50, 2027 & 2028: €775,5) 0 -1 -13 -66
2 Sondervick OV masten (investering 2028: € 53) 0 0 0 -2
2 Sondervick OV armaturen (investering 2028: € 13) 0 0 0 -1
2 Parkeerbeleid Citycentrum -206 -206 -206 -206
2 Parkeren 55 55 55 55
3 Gebiedsontwikkeling Citycentrum (investering 2026: € 197, 2027: € 31) 113 0 0 0
3 Gebiedsontwikkeling de Run (investering 2026: € 1.450, 2027: € 1.450) 0 0 0 0
3 Haalbaarheidsonderzoek gebiedsontwikkeling Citycentrum 0 0 -30 -150
3 Regionale samenwerking / Economische ontwikkeling 50 50 50 50
4 Investering nieuwbouw deel Meerhoef (investering 2026: € 454) 0 -19 -18 -18
5 Sondervick 30 Groen (investering 2028: € 267) 0 0 0 -13
5 Sondervick 30 Bomen (investering 2028: € 267) 0 0 0 -9
5 Gasloos maken Hemelrijken 6 (investering 2026: € 418, DuMaVa subsidie € 157) 3 -21 -21 -21
5 Actualisatie Bossebaan 60 (investering 2026: € 217, DuMaVa subsidie € 232) 4 1 1 1
5 Actualisatie Meiveld 2 (investering 2026: 207, DuMaVa subsidie € 52) 0 -13 -13 -12
5 Vervangingsinvestering voertuigen 2029 (investering 2029: € 340) 0 0 0 0
5 Beleid groen en klimaat -194 -104 -104 -104
5 Vervangingsinvestering binnensport (investering 2029: € 174) 0 0 0 0
5 Vervangen toplaag padelbanen bij TPC Metzpoint (investering 2026: € 30) 0 -4 -4 -4
5 Sportaccommodaties 25 25 25 25
5 Kunst en cultuur 13 13 13 13
6 Zorg in Onderwijstijd (10 voor de jeugd) -113 -271 -271 -271
6 Kleinschalig verblijf segment 1 (10 voor de jeugd) -961 -961 -961 -961
6 Bijstelling geïndiceerde Jeugdhulp -210 -210 -210 -210
6 Formatieve uitbreiding Internationalisering & Integratie -111 -111 -111 -111
6 Uitbreiding wijkmakelaarscapaciteit -75 -75 -75 -75
6 Vervolg geven aan de activiteiten van het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd -190 -190 -190 -190
6 Monitoring uitvoeringsprogramma Sociaal Maatschappelijke Ontwikkeling -50 0 0 0
6 Gemeenschappelijkeregeling verhoging bijdrage Ergon -106 -183 -197 -406
6 Taakstelling jeugd 200 300 500 700
6 DVO Waalre 568 588 598 607
6 Subsidie maatschappelijke participatie 19 19 19 19
6 Ioaw Starters 25 25 25 25
6 Uitstel abonnementstarief WMO 0 -2.269 0 0
7 Sondervick 30 riolering( investering 2026: € 50, 2027: € 2.210, 2028: € 2.210) 0 -1 -36 -135
7 Bijstelling opbrengst rioolheffing door Sondervick 30 riolering 0 1 36 135
7 Afbouwregeling oud papier -40 -27 -13 0
7 Aanbesteding afvalinzameling -2.136 -2.136 -2.136 -2.136
7 Bijstelling opbrengst afvalstoffenheffing door aanbesteding afvalinzameling 2.136 2.136 2.136 2.136
7 Vervangingsinvestering ondergrondse containers 2029 (investering 2029:€ 90) 0 0 0 0
7 Tijdelijke formatieve uitbreiding Gezondheid en Welzijn -104 -26 0 0
7 Beleid schoon gezond en veilig -194 -104 -104 -104
7 Dekking formatie schoon gezond en veilig / groen en klimaat 336 156 156 156
7 Bladcontainers afschaffen 30 30 30 30
7 Bijstelling opbrengst afvalstoffenheffing door bladcontainers afschaffing -30 -30 -30 -30
7 Doorschuiving riolering de Run 4400 (doorschuiven € 4.000 van 2026 naar 2027) 0 64 0 0
7 Bijstelling opbrengst rioolheffing door doorschuivinf riolering de Run 4400 0 -64 0 0
7 Vervangingsinvestering riolering en stedelijk water 2029 (investering 2029: € 2.619) 0 0 0 0
8 Aanbesteding GEO-applicaties -150 -20 -20 -20
8 Formatie omgevingsloket op peil -90 -90 -90 -90
8 Dekking formatie omgevinsloket op peil uit leges 90 90 90 90
8 Werkzaamheden ODZOB -144 -144 -144 -144
8 Werkzaamheden ODZOB (dekking leges) 60 60 60 60
8 Locatiebeleid evenementen -50
8 Uitwerken omgevingsvisie -35 -35 -35 -35
8 Ontwikkelvisie Veldhoven -50 0 0 0
Saldo (- = nadeel) -2.300 -3.520 -990 -878

Financieel resumé

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijn - Financieel resumé

Uiteindelijk leiden alle voorstellen tot onderstaand overzicht. Dit resumé geeft een beeld van het meerjarenperspectief volgens het raadsbesluit.

Omschrijving Begroting (x € 1.000)
2026 2027 2028 2029
Vertrekpunt 579 -59 1.088 1.088
Vastgestelde raadsvoorstellen
Meerjarige doorwerking 3e bestuursrapportage 2024 1.689 1.971 1.353 1.353
Meerjarige doorwerking 1e bestuursrapportage 2025 -6.117 -3.218 -2.130 -2.130
Raadsvoorstel HOV4 (Beethovendeal) -96 -55 172 125
Meerjarige doorwerking 2e bestuursrapportage 2025 2.947 2.129 183 522
Bijgesteld meerjarenperspectief 2026-2029 -998 768 666 958
Technische bijstellingen volgens uitgangspunten Kadernota 2026 1.733 2.109 2.996 5.880
- rente 681 607 595 313
- nieuwe jaarschijf 0 0 0 3.903
- indexering (prijs, areaal, loon) 25 255 686 -216
- toerekening loon- en overheadkosten 411 267 101 139
- kostendekkende tarieven (afval, riool, leges en hondenbelasting) 623 802 933 1.518
- overig -7 178 681 223
Meerjarenperspectief 2026-2029 incl. technische bijstellingen kadernota 2026 735 2.877 3.662 6.838
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid -2.300 -3.520 -990 -878
Meerjarenperspectief 2026-2029 begroting 2026 -1.565 -643 2.672 5.960
Opbouw begrotingssaldo
Incidentele baten en lasten * 309 261 207 192
Structureel saldo 2026 - 2029 -1.874 -904 2.465 5.768
* Baten en lasten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden, voor een toelichting en specificatie verwijzen wij u naar de financiële begroting.

Leeswijzer

Opzet van de begroting

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Opzet van de begroting

Met de programmabegroting stelt de gemeenteraad de kaders vast waarbinnen het college van burgemeester en wethouders het beleid dient uit te voeren.

Deze programmabegroting 2026 is volgens de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgebouwd uit een beleidsbegroting en een financiële begroting. De beleidsbegroting bestaat uit het programmaplan en de negen verplichte paragrafen. Binnen het programmaplan treft u de negen begrotingsprogramma’s, het overzicht van algemene dekkingsmiddelen en het bedrag voor onvoorzien aan.

Een begrotingsprogramma bevat voor één of meerdere met elkaar samenhangende beleidsterreinen de beantwoording van de drie ’W-vragen’:
Wat willen we bereiken? --> Doelstellingen
Wat gaan we daarvoor doen? --> Activiteiten 
Wat gaat dat kosten?

De doelstellingen zijn ingevuld met de kaderstelling uit de Kadernota 2026 als basis. Deze zijn aangevuld met de meetindicatoren en activiteiten.
Een begrotingsprogramma is opgebouwd volgens een piramidestructuur. Een programma bestaat namelijk uit diverse taakvelden.  De taakveldenraming is voor het college een instrument om deze beleidsuitvoering op meer gedetailleerd niveau te volgen en (bij) te sturen.  

Naast de programma’s bestaat de programmabegroting uit paragrafen. Deze paragrafen geven een dwarsdoorsnede van de begroting weer vanuit een bepaald perspectief. De paragrafen zijn over het algemeen programma-overstijgend. 

Deze programmabegroting is een onderdeel van de planning en control-cyclus van de gemeente Veldhoven. Hierin sluiten de verschillende instrumenten qua opzet en opbouw op elkaar aan. In de jaarstukken worden ook de drie W-vragen belicht. Tijdens het begrotingsjaar wordt de uitvoering van het in de programmabegroting opgenomen beleid gevolgd en (bij)gestuurd via  bestuursrapportages.

Autorisatie door de Raad op programmaniveau

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Autorisatie door de Raad op programmaniveau

De raad autoriseert met de vaststelling van de programmabegroting het college tot het doen van uitgaven op programmaniveau. Met de instrumenten van planning en control (programmabegroting en bestuursrapportages) en het controle-instrumentarium (rekenkamercommissie, recht van onderzoek, rechtmatigheidsverantwoording) beschikt zij hiervoor over voldoende waarborgen. In het schema hieronder wordt de verschillende verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor het doen van uitgaven samengevat weergegeven. 

Gemeenteraad Exploitatie:
Totale (bruto-)lasten en baten per programma
  • Programmabegroting
  • Begrotingswijzigingen, die leiden tot bijstelling van de raming van de totale lasten en/of baten van een programma
Investeringen:
Totale (bruto-)uitgaven en inkomsten per investeringskrediet
  • Programmabegroting
  • Begrotingswijzigingen, die leiden tot bijstelling van de raming van de totale  (bruto-)uitgaven en/of inkomsten op een investeringskrediet 
Bouwgrondexploitatie:
Totale (bruto-)uitgaven en inkomsten op bge-complexen in totaliteit
  • Meerjarenperspectief bouwgrondexploitatie
College B&W Exploitatie:
Totale lasten en baten per taakveld
  • Taakveldenraming
  • Begrotingswijzigingen, die verschuivingen binnen programma’s bevatten
Investeringen:
(Bruto-) uitgaven en inkomsten binnen totale investeringskrediet
  • Taakveldenraming
  • Begrotingswijzigingen die leiden tot bijstelling van de raming van (bruto-) uitgaven en/of inkomsten op een investeringskrediet
Bouwgrondexploitatie:
Per complex de totale (bruto-) uitgaven en inkomsten
  • Bijstellingen exploitatieopzet per complex


Autorisatie op programmaniveau betekent dat begrotingswijzigingen, met verschuivingen tussen taakvelden binnen één programma, niet door de Raad worden vastgesteld. Deze wijzigingen, die door het college worden goedgekeurd, worden wel ter inzage aan de gemeenteraad voorgelegd. 

Programmaopbouw

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Programmaopbouw

Alle programma’s zijn volgens dezelfde indeling opgebouwd:

  • Inleiding
  • Bronnen
  • Doelstellingen (Wat willen we bereiken?)
  • Activiteiten per doelstelling (Wat gaan we daarvoor doen?)
  • Meetindicatoren per programma
  • Verbonden partijen (waar van toepassing)
  • Subsidies in programma (waar van toepassing)
  • Lasten en baten per programma (Wat gaat dat kosten?)
  • Bijstellingen bestaand en nieuw beleid (waar van toepassing)


Op de programmabladen zijn de bedragen in € 1.000 weergegeven.

Per programma is een set aan meetindicatoren opgenomen. Deze indicatoren zijn gekoppeld aan de doelstellingen. De set bevat een vergelijking met andere gemeenten, landelijke cijfers en onze eigen realisatie over het peiljaar. Tot slot zijn zoveel als mogelijk de streefwaarden meerjarig aangegeven.
De meetindicatoren worden door verschillende eenheden  weergegeven.  In het tabel is de soort eenheden genoemd zoals bedrag, percentage, aantal etc.