-
Blz. 1
Programmabegroting 2025
-
Blz. 2
Programmabegroting 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Algemeen
-
Blz. 5
Bestuurlijke hoofdlijn
-
Blz. 6
Verder bouwen aan onze koers
-
Blz. 7
Financiële hoofdlijn
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Actualisatie meerjarenperspectief 2025-2028
-
Blz. 10
Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid
-
Blz. 11
Financieel resumé
-
Blz. 12
Leeswijzer
-
Blz. 13
Opzet van de begroting
-
Blz. 14
Autorisatie door de Raad op programmaniveau
-
Blz. 15
Programmaopbouw
-
Blz. 16
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 17
Inleiding
-
Blz. 18
Bronnen
-
Blz. 19
Doelstellingen
-
Blz. 20
0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief
-
Blz. 21
0.01.01 We gaan aan de slag met de verdere uitwerking van het communicatiebeleid
-
Blz. 22
0.01.02 We gaan het communicatiebeleid borgen in de organisatie
-
Blz. 23
0.02 De gemeente Veldhoven is voortdurend in gesprek met de samenleving
-
Blz. 24
0.02.01 We werken aan het uitvoeringsplan van de Visie op participatie
-
Blz. 25
0.02.02 Bij elk extern gericht programma of project is participatie een onderdeel
-
Blz. 26
0.02.03 De gemeentelijke organisatie krijgt handvatten voor participatie
-
Blz. 27
0.03 De gemeente heeft een duidelijke visie (op Veldhoven)
-
Blz. 28
0.03.01 We borgen de visie op Veldhoven in ons beleid
-
Blz. 29
0.03.02 We gaan verder met het doorontwikkelen van de sturingsinstrumenten
-
Blz. 30
0.04 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend
-
Blz. 31
0.04.01 We voeren het meerjarige uitvoeringsprogramma Dienstverlening uit
-
Blz. 32
0.04.02 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie
-
Blz. 33
0.04.03 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit
-
Blz. 34
0.04.04 We verbeteren onze telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 35
0.04.05 We werken aan en met een kanalenstrategie
-
Blz. 36
0.04.06 We zetten in op digitalisering en innovatie om de dienstverlening te verbeteren
-
Blz. 37
0.05 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig
-
Blz. 38
0.05.01 We geven verder uitvoering aan de organisatievisie Gelukkig in Veldhoven
-
Blz. 39
0.05.02 We werken verder aan de producten en activiteiten uit de Geluksexpeditie
-
Blz. 40
0.05.03 We werken met strategische personeelsplanning
-
Blz. 41
0.06 Het financieel beleid van de gemeente is op orde
-
Blz. 42
0.06.01 Begrotingsevenwicht en sluitende begroting
-
Blz. 43
Meetindicatoren
-
Blz. 44
Verbonden partijen
-
Blz. 45
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 46
Bijstelling bestaand en nieuw beleid
-
Blz. 47
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 48
Overhead
-
Blz. 49
Geraamd bedrag voor onvoorzien
-
Blz. 50
Overzicht vennootschapsbelasting
-
Blz. 51
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 52
Inleiding
-
Blz. 53
Bronnen
-
Blz. 54
Doelstellingen
-
Blz. 55
1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel
-
Blz. 56
1.01.01 Uitvoering geven aan het Integrale Veiligheidsplan en Uitvoeringsplan Basisteam De Kempen 2023-2026
-
Blz. 57
1.01.02 Doorontwikkeling, samen met onze (keten)partners, van de wijkgerichte aanpak.
-
Blz. 58
1.01.03 Meer ondersteuning bieden aan buurtpreventiegroepen.
-
Blz. 59
1.01.04 We versterken de Keurmerken veilig ondernemen voor bedrijventerreinen, winkelgebieden, horeca, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties
-
Blz. 60
1.01.05 Invoeren van een “Branche-aanpak Veiligheid”
-
Blz. 61
1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals: woninginbraken, diefstallen en oplichting
-
Blz. 62
1.02.01 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en oplichting
-
Blz. 63
1.02.02 Bij strafrechtelijke overtredingen waar mogelijk ook bestuursrechtelijk optreden
-
Blz. 64
1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 65
1.03.01 In 2025 gaan we datagedreven werken ervaring door het analyseren van gegevens om de aanpak van ondermijning te verbeteren
-
Blz. 66
1.03.02 In 2025 stellen we een actieplan op voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit (2025-2026) en voeren deze uit
-
Blz. 67
1.03.03 Aanpak van jonge aanwas en doorgroeiers
-
Blz. 68
1.03.04 Onderzoek naar inzet A.N.P.R. (automatische kentekenplaatherkenning)
-
Blz. 69
1.04 Een afname van het aantal slachtoffers op het gebied van digitale criminaliteit (cybercrime)
-
Blz. 70
1.04.01 Gericht specifieke (kwetsbare) doelgroepen actief informeren over gedigitaliseerde criminaliteit
-
Blz. 71
1.04.02 Implementeren van het handboek voor online monitoring
-
Blz. 72
1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving
-
Blz. 73
1.05.01 In 2025 zorgen we ervoor dat veiligheid nog beter aansluit bij zorg- en hulpverlening.
-
Blz. 74
1.05.02 Het doorontwikkelen van zorg- en veiligheidsnetwerken
-
Blz. 75
1.05.03 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk.
-
Blz. 76
1.05.04 Versterken Aanpak Verward Gedrag (WvGGZ)
-
Blz. 77
1.05.05 Vroegtijdige samenwerking met zorg- en veiligheidspartners op Nazorg (ex) gedetineerden en op de aanpak van de problematische jeugd
-
Blz. 78
1.05.06 Uitvoeren van de visie op criminele familienetwerken
-
Blz. 79
1.05.07 Opstellen en uitvoeren projectplan polarisatie en radicalisering
-
Blz. 80
1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
-
Blz. 81
1.06.01 Crisisorganisatie door ontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
-
Blz. 82
1.06.02 Uitvoering geven aan het nieuw integraal brandweerzorgplan
-
Blz. 83
Meetindicatoren
-
Blz. 84
Verbonden partijen
-
Blz. 85
Wat gaat dat kosten?
-
Blz. 86
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 87
Inleiding
-
Blz. 88
Bronnen
-
Blz. 89
Doelstellingen
-
Blz. 90
2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.
-
Blz. 91
2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west
-
Blz. 92
2.01.02 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.
-
Blz. 93
2.01.03 We hebben een mobiliteitsprogramma en starten met het uitvoeren van de hierin opgenomen activiteiten.
-
Blz. 94
2.01.04 We werken aan de HOV4 verbinding.
-
Blz. 95
2.01.05 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.
-
Blz. 96
2.02 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.
-
Blz. 97
2.02.01 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.
-
Blz. 98
2.02.02 We passen gereguleerd parkeren toe in en rondom het Citycentrum
-
Blz. 99
2.02.03 Invoer 30 km zone Zeelst
-
Blz. 100
2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.
-
Blz. 101
2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.
-
Blz. 102
2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.
-
Blz. 103
2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.
-
Blz. 104
2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.
-
Blz. 105
2.04.01 We monitoren de verkeersongevallen in Veldhoven.
-
Blz. 106
2.04.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.
-
Blz. 107
Meetindicatoren
-
Blz. 108
Wat gaat dat kosten?
-
Blz. 109
Programma 3 | Economie
-
Blz. 110
Inleiding
-
Blz. 111
Bronnen
-
Blz. 112
Doelstellingen
-
Blz. 113
3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem
-
Blz. 114
3.01.01 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners uitvoeren van Strategische Agenda Brainport
-
Blz. 115
3.01.02 Het innovatieve vermogen van ons bedrijfsleven stimuleren en ondersteunen door een financiële bijdrage aan het Stimuleringsfonds
-
Blz. 116
3.01.03 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners talent beschikbaar krijgen en behouden voor onze regio
-
Blz. 117
3.01.04 Inbedden Veldhovense belangen in diverse regionale overlegstructuren
-
Blz. 118
3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen
-
Blz. 119
3.02.01 Opstellen van een ontwikkelstrategie met uitvoeringsplan voor De Run
-
Blz. 120
3.02.02 Habraken in gereedheid brengen voor uitgifte
-
Blz. 121
3.02.03 Uitvoeren van de regionale visie Werklocaties en hierin een actieve rol pakken
-
Blz. 122
3.02.04 In beeld brengen kansen voor intensief ruimtegebruik op onze werklocaties
-
Blz. 123
3.02.05 Deelnemen aan regionale aanpak voor het opzetten van energiehubs op De Run en Habraken
-
Blz. 124
3.03 Realiseren van compacte, complete en comfortabele (centrum)gebieden met goed bereikbare voorzieningen op het gebied detailhandel, horeca en vrijetijdseconomie
-
Blz. 125
3.03.01 Realisatie van het Citycentrum als toekomstig en kloppend hart voor alle Veldhovenaren
-
Blz. 126
3.03.02 Voorbereiden verlenging Bedrijven Investeringszone (BIZ) Citycentrum
-
Blz. 127
3.03.03 In beeld brengen ongewenste onbenutte plancapaciteit detailhandel
-
Blz. 128
3.03.04 Zoeken naar een alternatief om het toeristisch, recreatief en cultureel aanbod van Veldhoven in beeld te brengen
-
Blz. 129
3.03.05 Actieve deelname in de regionale werkgroep voorzieningen
-
Blz. 130
3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers
-
Blz. 131
3.04.01 Verbeteren digitale zichtbaarheid en bereikbaarheid voor ondernemers
-
Blz. 132
3.04.02 Actieve rol binnen parkmanagement- en centrummanagementorganisaties
-
Blz. 133
3.04.03 Verder uitbouwen accountmanagement met ondernemers (- netwerken)
-
Blz. 134
3.04.05 Meten waardering ondernemersklimaat
-
Blz. 135
Meetindicatoren
-
Blz. 136
Verbonden partijen
-
Blz. 137
Subsidies in dit programma
-
Blz. 138
Wat gaat dat kosten?
-
Blz. 139
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 140
Inleiding
-
Blz. 141
Bronnen
-
Blz. 142
Doelstellingen
-
Blz. 143
4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen
-
Blz. 144
4.01.01 Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
-
Blz. 145
4.01.02 Beschikbaar stellen van adequaat leerlingenvervoer
-
Blz. 146
4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd
-
Blz. 147
4.02.01 We stimuleren de talentontwikkeling van de jeugd
-
Blz. 148
4.02.02 Doorontwikkelen afspraken VVE-werkgroep (Voor- en vroegschoolse educatie_
-
Blz. 149
4.02.03 Inzetten op voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers
-
Blz. 150
4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen
-
Blz. 151
4.03.01 Bewustzijn vergroten rondom laaggeletterdheid
-
Blz. 152
4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim
-
Blz. 153
4.04.01 Tegengaan van absoluut-, relatief- en overig schoolverzuim
-
Blz. 154
4.04.02 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 155
Meetindicatoren
-
Blz. 156
Wat gaat dat kosten?
-
Blz. 157
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 158
Inleiding
-
Blz. 159
Bronnen
-
Blz. 160
Doelstellingen
-
Blz. 161
5.01 Beschikbaar stellen van sport- en cultuuraanbod
-
Blz. 162
5.01.01 Versterking van het veilig sportklimaat.
-
Blz. 163
5.01.02 We faciliteren en versterken het cultureel aanbod.
-
Blz. 164
5.02 Stimuleren van deelname aan sport en cultuur
-
Blz. 165
5.02.01 We voeren het uitvoeringsplan 'Cultuur Verbindt Veldhoven 2025-2026' uit.
-
Blz. 166
5.02.02 We voeren het uitvoeringsprogramma 'Veldhoven Beweegt! 3.0' uit.
-
Blz. 167
5.03 Behouden van historisch erfgoed
-
Blz. 168
5.03.01 Aanwijzen van 10 gemeentelijke monumenten,
-
Blz. 169
5.03.02 Vaststellen van het erfgoedbeleid.
-
Blz. 170
5.04 Bevorderen van een duurzame en natuurvriendelijke leefomgeving.
-
Blz. 171
5.04.01 We voeren het onderhoud uit op afgesproken kwaliteitsniveau.
-
Blz. 172
5.04.02 We voeren acties uit om biodiversiteit in stand te houden en uit te breiden
-
Blz. 173
5.04.03 We bestrijden explosief woekerende exotische planten, plagen en ziekten.
-
Blz. 174
5.04.04 We faciliteren een kinderboerderij die openbaar toegankelijk is voor het publiek.
-
Blz. 175
5.05 Behouden en/of uitbreiden binnen- en buitensportaccommodaties
-
Blz. 176
5.05.01 Aanleg extra kunstgrasveld s.v. Marvilde.
-
Blz. 177
5.06 Volwaardige bibliotheekvoorziening
-
Blz. 178
5.06.01 Uitwerken ontwikkelperspectief kennisknooppunt bibliotheek Veldhoven.
-
Blz. 179
Meetindicatoren
-
Blz. 180
Subsidies in dit programma
-
Blz. 181
Wat gaat dat kosten?
-
Blz. 182
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
-
Blz. 183
Programma 6 | Sociaal Domein
-
Blz. 184
Inleiding
-
Blz. 185
Bronnen
-
Blz. 186
Doelstellingen
-
Blz. 187
6.01 Versterken van de sociale basisstructuur
-
Blz. 188
6.01.01 Uitvoeren subsidieregelingen sociaal domein
-
Blz. 189
6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken
-
Blz. 190
06.02.01 Versterken van sociale netwerken in de wijken
-
Blz. 191
06.02.02 Stimuleren van buurtactiviteiten- en initiatieven
-
Blz. 192
06.02.03 Investeren in de kwaliteit van ontmoetingsplekken in de wijken
-
Blz. 193
6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname
-
Blz. 194
6.03.01 We bieden maatwerkvoorzieningen in maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 195
6.03.02 We treffen maatregelen om de maatschappelijke ondersteuning te kunnen blijven bieden
-
Blz. 196
6.04 Bevorderen inclusieve samenleving
-
Blz. 197
6.04.01 Het opstellen van een inclusieagenda
-
Blz. 198
6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen
-
Blz. 199
6.05.01 Uitvoering geven aan het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd 2024 - 2025
-
Blz. 200
6.05.02 Implementeren landelijke Hervormingsagenda Jeugd
-
Blz. 201
6.06 Vergroten van financiële redzaamheid
-
Blz. 202
6.06.01 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen
-
Blz. 203
6.06.02 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen
-
Blz. 204
6.06.03 Doorontwikkelen armoedebeleid
-
Blz. 205
6.07 Vergroten arbeidsparticipatie
-
Blz. 206
6.07.01 We begeleiden inwoners met een uitkering naar betaald werk
-
Blz. 207
6.07.02 We stimuleren bij werkgevers kansengelijkheid bij werving en selectie
-
Blz. 208
6.08 Vergroten integratie nieuwkomers
-
Blz. 209
6.08.01 We ondersteunen inburgeraars bij hun inburgeringstraject
-
Blz. 210
Meetindicatoren
-
Blz. 211
Verbonden partijen
-
Blz. 212
Subsidies in dit programma
-
Blz. 213
Wat gaat dat kosten?
-
Blz. 214
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
-
Blz. 215
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 216
Inleiding
-
Blz. 217
Bronnen
-
Blz. 218
Doelstellingen
-
Blz. 219
7.01 Gezond leven bevorderen en inzet van dure zorg voorkomen
-
Blz. 220
7.01.01 Uitvoering geven aan het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord
-
Blz. 221
7.02 Sociaal-economische gezondheidsverschillen verkleinen
-
Blz. 222
7.02.01 Uitvoering geven aan het plan van aanpak Iza/Gala
-
Blz. 223
7.03 De gemeentelijke riolering blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.
-
Blz. 224
7.03.01 We voeren het onderhoud aan de gemeentelijke riolering uit op afgesproken kwaliteitsniveau.
-
Blz. 225
7.04 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen
-
Blz. 226
7.04.01 Aanbesteding afval
-
Blz. 227
7.04.02 Gescheiden invoeren GFT+E in alle hoogbouw
-
Blz. 228
7.04.03 We faciliteren de inzameling van huishoudelijk afval en de inzamelstructuur voor de overige afvalstromen (zoals glas, textiel, oud papier/karton en de milieustraatstromen)
-
Blz. 229
7.05 Faciliteren en realiseren van een duurzame leefomgeving
-
Blz. 230
7.05.01 We implementeren Klimaatadaptatie bij nieuwe ontwikkelingen/ herinrichtingen
-
Blz. 231
7.05.02 We geven invulling aan de Integrale Duurzaamheidsagenda
-
Blz. 232
7.05.03 We verminderen de milieubelasting van luchthaven Eindhoven
-
Blz. 233
7.05.04 We geven uitvoering aan het Schone Lucht Akkoord
-
Blz. 234
7.06 Afname van de uitstoot van broeikasgassen
-
Blz. 235
7.06.01 Uitvoeringsprogramma Energie transitie
-
Blz. 236
7.06.02 Inwoners ondersteunen bij het verduurzamen van hun woning
-
Blz. 237
7.06.03 Opstellen en uitvoeren van Wijkuitvoeringsprogramma’s
-
Blz. 238
7.06.04 Verduurzamen van het Maatschappelijk Vastgoed
-
Blz. 239
7.06.05 Faciliteren van hernieuwbare energie
-
Blz. 240
7.06.06 Verduurzamen van bedrijventerreinen
-
Blz. 241
7.06.07 Opstellen en uitvoeren soortenmanagementplan
-
Blz. 242
7.06.08 Mogelijk maken van het elektrisch rijden
-
Blz. 243
7.07 De begraafplaats onderhouden om kwaliteit en beschikbaarheid van rustplaatsen te waarborgen.
-
Blz. 244
7.07.01 We onderhouden de begraafplaats op afgesproken kwaliteitsniveau om de beschikbaarheid en kwaliteit van rustplaatsen te waarborgen.
-
Blz. 245
Meetindicatoren
-
Blz. 246
Verbonden partijen
-
Blz. 247
Subsidies in programma
-
Blz. 248
Wat gaat dat kosten?
-
Blz. 249
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
-
Blz. 250
Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 251
Inleiding
-
Blz. 252
Bronnen
-
Blz. 253
Doelstellingen
-
Blz. 254
8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad
-
Blz. 255
8.01.01 Opstellen actieplan bewustwording en doorstroming
-
Blz. 256
8.01.02 Verkenning pilot voorrangsregeling
-
Blz. 257
8.01.03 Verkenning en planvorming herstructurering
-
Blz. 258
8.01.04 Actualiseren prestatieafspraken woningcorporaties
-
Blz. 259
8.01.05 Regionale samenwerking thema wonen (en zorg)
-
Blz. 260
8.01.06 Actualisatie Starters en Stimuleringsleningen
-
Blz. 261
8.01.07 Verkenning mogelijkheden wonen met zorg in de bestaande (woning)voorraad
-
Blz. 262
8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg
-
Blz. 263
8.02.01 Organiseren Samenwerkingstafel Wonen en Zorg
-
Blz. 264
8.02.02 Integratie bouwprogramma woonzorg-initiatieven in woningbouwprogramma
-
Blz. 265
8.02.03 Verkenning en borging kwaliteitseisen wonen en zorg
-
Blz. 266
8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen
-
Blz. 267
8.03.01 Uitvoeren woningbouwversnelling
-
Blz. 268
8.03.02 Communicatie woningbouwprojecten
-
Blz. 269
8.03.03 Stimuleren realisatie sociale huurwoningen
-
Blz. 270
8.03.04 Vervolgaanpak n.a.v. behoefteonderzoek woonwagenlocaties
-
Blz. 271
8.03.05 Vaststellen kwaliteitseisen voor tijdelijke huisvesting van (internationale) werknemers
-
Blz. 272
8.03.06 Onderzoeken mogelijkheden meer datagedreven werken
-
Blz. 273
8.03.07 Onderzoeken mogelijkheden stimuleren innovatieve woningbouwprojecten
-
Blz. 274
8.03.08 Uitvoering geven aan Masterplan Citycentrum
-
Blz. 275
8.04 Verbeteren van onze dienstverlening bij vragen over de fysieke leefomgeving
-
Blz. 276
8.04.01 We investeren in een robuust omgevingsloket
-
Blz. 277
8.05 Op 1 januari 2032 is er één omgevingsplan voor het gehele grondgebied
-
Blz. 278
8.05.01 We streven naar een begrijpelijk en goed digitaal ontsloten omgevingsplan
-
Blz. 279
8.05.02 Na de wijk Zonderwijk vullen we het omgevingsplan met andere woonwijken
-
Blz. 280
8.05.03 We breiden het omgevingsplan gebiedsgericht uit door ook nieuwe gebiedstypen in het omgevingsplan op te nemen
-
Blz. 281
8.05.04 Naast gebiedsgericht vullen we het omgevingsplan ook themagericht.
-
Blz. 282
8.06 Zorgen voor samenhang in ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 283
8.06.01 De verschillende gebiedstypes in de omgevingsvisie worden uitgewerkt.
-
Blz. 284
8.06.02 Onderzoeken welk instrumentarium we kunnen inzetten om de doelen uit de omgevingsvisie te bereiken.
-
Blz. 285
8.07 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.
-
Blz. 286
8.07.01 De groennorm van 8 m2 per nieuwe woning wordt uitgewerkt om als kader te dienen voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 287
8.07.02De Maatschappelijke StructuurVisie wordt geactualiseerd.
-
Blz. 288
Meetindicatoren
-
Blz. 289
Wat gaat dat kosten?
-
Blz. 290
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
-
Blz. 291
Paragrafen
-
Blz. 292
Lokale heffingen
-
Blz. 293
Inleiding
-
Blz. 294
1. Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 295
2. Afvalstoffenheffing
-
Blz. 296
3. Rioolheffing
-
Blz. 297
4. Hondenbelasting
-
Blz. 298
5. Begraafrechten
-
Blz. 299
6. Marktgelden
-
Blz. 300
7. Toeristenbelasting
-
Blz. 301
8. Tarieven dienstverlening aan derden
-
Blz. 302
9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp
-
Blz. 303
10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum
-
Blz. 304
11. Leges
-
Blz. 305
12. Parkeerbelasting
-
Blz. 306
13. Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 307
14. Woonlasten gemiddeld gezin
-
Blz. 308
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 309
Inleiding
-
Blz. 310
Risico’s
-
Blz. 311
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 312
Weerstandsvermogen
-
Blz. 313
Ontwikkelingen
-
Blz. 314
Kengetallen
-
Blz. 315
Bronnen
-
Blz. 316
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 317
Algemeen
-
Blz. 318
Wegen
-
Blz. 319
Openbaar groen
-
Blz. 320
Openbare verlichting
-
Blz. 321
Riolering
-
Blz. 322
Verkeersregelinstallaties (VRI’s)
-
Blz. 323
Gebouwen
-
Blz. 324
Financiering
-
Blz. 325
Uitgangspunten treasurybeleid
-
Blz. 326
Vermogenspositie
-
Blz. 327
Treasury acties 2025
-
Blz. 328
Leningenportefeuille
-
Blz. 329
Taakveld treasury
-
Blz. 330
Algemeen
-
Blz. 331
Kasgeldlimiet
-
Blz. 332
Renterisiconorm
-
Blz. 333
Overige financieringsrisico’s
-
Blz. 334
Bedrijfsvoering
-
Blz. 335
Inleiding
-
Blz. 336
Strategische bedrijfsvoeringsthema's
-
Blz. 337
Bedrijfsvoeringsdoelstellingen
-
Blz. 338
Planning en Control
-
Blz. 339
Bedrijfsvoeringskosten
-
Blz. 340
Verbonden partijen
-
Blz. 341
Inleiding
-
Blz. 342
Wettelijk kader
-
Blz. 343
Ontwikkelingen
-
Blz. 344
Bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 345
Bronnen
-
Blz. 346
Grondbeleid
-
Blz. 347
1. Inleiding
-
Blz. 348
2. Gemeentelijke grondprijzen
-
Blz. 349
3. Projecten gebiedsontwikkeling
-
Blz. 350
4. Beheer gemeentelijke gronden en panden (kapitaalgoederen)
-
Blz. 351
5. Gemeentelijk kostenverhaal en financiële bijdragen
-
Blz. 352
6. Richtlijnen en aanbevelingen van de Commissie besluit begroting en verantwoording (BBV)
-
Blz. 353
7. Scenarioanalyse
-
Blz. 354
Wet open overheid
-
Blz. 355
Inleiding
-
Blz. 356
Duurzaamheid
-
Blz. 357
Inleiding
-
Blz. 358
Algemeen
-
Blz. 359
Klimaatadaptatie en biodiversiteit
-
Blz. 360
Energietransitie
-
Blz. 361
Circulariteit
-
Blz. 362
Financiële begroting
-
Blz. 363
Kerngegevens
-
Blz. 364
Sociaal
-
Blz. 365
Fysiek
-
Blz. 366
Financieel
-
Blz. 367
Overzicht baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 368
Inleiding
-
Blz. 369
Overzicht baten en lasten per programma (exclusief mutaties reserves)
-
Blz. 370
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 371
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 372
Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
-
Blz. 373
Bedrag voor onvoorzien
-
Blz. 374
Overzicht mutaties in reserves per programma
-
Blz. 375
Resultaat
-
Blz. 376
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 377
Overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 378
Structureel begrotingssaldo
-
Blz. 379
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 380
Inleiding
-
Blz. 381
Raming van de financiële gevolgen van bestaand en nieuw beleid
-
Blz. 382
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 383
Investeringen
-
Blz. 384
Stand en verloop van de reserves
-
Blz. 385
Stand en verloop van de voorzieningen
-
Blz. 386
EMU-saldo
-
Blz. 387
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 388
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 389
Baten en lasten begroting 2025-2028
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap