Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2025
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemeen
        1. Blz. 5 Bestuurlijke hoofdlijn
          1. Blz. 6 Verder bouwen aan onze koers
        2. Blz. 7 Financiële hoofdlijn
          1. Blz. 8 Inleiding
          2. Blz. 9 Actualisatie meerjarenperspectief 2025-2028
          3. Blz. 10 Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid
          4. Blz. 11 Financieel resumé
        3. Blz. 12 Leeswijzer
          1. Blz. 13 Opzet van de begroting
          2. Blz. 14 Autorisatie door de Raad op programmaniveau
          3. Blz. 15 Programmaopbouw
      2. Blz. 16 Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 17 Inleiding
        2. Blz. 18 Bronnen
        3. Blz. 19 Doelstellingen
          1. Blz. 20 0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief
            1. Blz. 21 0.01.01 We gaan aan de slag met de verdere uitwerking van het communicatiebeleid
            2. Blz. 22 0.01.02 We gaan het communicatiebeleid borgen in de organisatie
          2. Blz. 23 0.02 De gemeente Veldhoven is voortdurend in gesprek met de samenleving
            1. Blz. 24 0.02.01 We werken aan het uitvoeringsplan van de Visie op participatie
            2. Blz. 25 0.02.02 Bij elk extern gericht programma of project is participatie een onderdeel
            3. Blz. 26 0.02.03 De gemeentelijke organisatie krijgt handvatten voor participatie
          3. Blz. 27 0.03 De gemeente heeft een duidelijke visie (op Veldhoven)
            1. Blz. 28 0.03.01 We borgen de visie op Veldhoven in ons beleid
            2. Blz. 29 0.03.02 We gaan verder met het doorontwikkelen van de sturingsinstrumenten
          4. Blz. 30 0.04 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend
            1. Blz. 31 0.04.01 We voeren het meerjarige uitvoeringsprogramma Dienstverlening uit
            2. Blz. 32 0.04.02 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie
            3. Blz. 33 0.04.03 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit
            4. Blz. 34 0.04.04 We verbeteren onze telefonische bereikbaarheid
            5. Blz. 35 0.04.05 We werken aan en met een kanalenstrategie
            6. Blz. 36 0.04.06 We zetten in op digitalisering en innovatie om de dienstverlening te verbeteren
          5. Blz. 37 0.05 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig
            1. Blz. 38 0.05.01 We geven verder uitvoering aan de organisatievisie Gelukkig in Veldhoven
            2. Blz. 39 0.05.02 We werken verder aan de producten en activiteiten uit de Geluksexpeditie
            3. Blz. 40 0.05.03 We werken met strategische personeelsplanning
          6. Blz. 41 0.06 Het financieel beleid van de gemeente is op orde
            1. Blz. 42 0.06.01 Begrotingsevenwicht en sluitende begroting
        4. Blz. 43 Meetindicatoren
        5. Blz. 44 Verbonden partijen
        6. Blz. 45 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 46 Bijstelling bestaand en nieuw beleid
        8. Blz. 47 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        9. Blz. 48 Overhead
        10. Blz. 49 Geraamd bedrag voor onvoorzien
        11. Blz. 50 Overzicht vennootschapsbelasting
      3. Blz. 51 Programma 1 | Veiligheid
        1. Blz. 52 Inleiding
        2. Blz. 53 Bronnen
        3. Blz. 54 Doelstellingen
          1. Blz. 55 1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel
            1. Blz. 56 1.01.01 Uitvoering geven aan het Integrale Veiligheidsplan en Uitvoeringsplan Basisteam De Kempen 2023-2026
            2. Blz. 57 1.01.02 Doorontwikkeling, samen met onze (keten)partners, van de wijkgerichte aanpak.
            3. Blz. 58 1.01.03 Meer ondersteuning bieden aan buurtpreventiegroepen.
            4. Blz. 59 1.01.04 We versterken de Keurmerken veilig ondernemen voor bedrijventerreinen, winkelgebieden, horeca, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties
            5. Blz. 60 1.01.05 Invoeren van een “Branche-aanpak Veiligheid”
          2. Blz. 61 1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals: woninginbraken, diefstallen en oplichting
            1. Blz. 62 1.02.01 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en oplichting
            2. Blz. 63 1.02.02 Bij strafrechtelijke overtredingen waar mogelijk ook bestuursrechtelijk optreden
          3. Blz. 64 1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit
            1. Blz. 65 1.03.01 In 2025 gaan we datagedreven werken ervaring door het analyseren van gegevens om de aanpak van ondermijning te verbeteren
            2. Blz. 66 1.03.02 In 2025 stellen we een actieplan op voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit (2025-2026) en voeren deze uit
            3. Blz. 67 1.03.03 Aanpak van jonge aanwas en doorgroeiers
            4. Blz. 68 1.03.04 Onderzoek naar inzet A.N.P.R. (automatische kentekenplaatherkenning)
          4. Blz. 69 1.04 Een afname van het aantal slachtoffers op het gebied van digitale criminaliteit (cybercrime)
            1. Blz. 70 1.04.01 Gericht specifieke (kwetsbare) doelgroepen actief informeren over gedigitaliseerde criminaliteit
            2. Blz. 71 1.04.02 Implementeren van het handboek voor online monitoring
          5. Blz. 72 1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving
            1. Blz. 73 1.05.01 In 2025 zorgen we ervoor dat veiligheid nog beter aansluit bij zorg- en hulpverlening.
            2. Blz. 74 1.05.02 Het doorontwikkelen van zorg- en veiligheidsnetwerken
            3. Blz. 75 1.05.03 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk.
            4. Blz. 76 1.05.04 Versterken Aanpak Verward Gedrag (WvGGZ)
            5. Blz. 77 1.05.05 Vroegtijdige samenwerking met zorg- en veiligheidspartners op Nazorg (ex) gedetineerden en op de aanpak van de problematische jeugd
            6. Blz. 78 1.05.06 Uitvoeren van de visie op criminele familienetwerken
            7. Blz. 79 1.05.07 Opstellen en uitvoeren projectplan polarisatie en radicalisering
          6. Blz. 80 1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
            1. Blz. 81 1.06.01 Crisisorganisatie door ontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
            2. Blz. 82 1.06.02 Uitvoering geven aan het nieuw integraal brandweerzorgplan
        4. Blz. 83 Meetindicatoren
        5. Blz. 84 Verbonden partijen
        6. Blz. 85 Wat gaat dat kosten?
      4. Blz. 86 Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 87 Inleiding
        2. Blz. 88 Bronnen
        3. Blz. 89 Doelstellingen
          1. Blz. 90 2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.
            1. Blz. 91 2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west
            2. Blz. 92 2.01.02 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.
            3. Blz. 93 2.01.03 We hebben een mobiliteitsprogramma en starten met het uitvoeren van de hierin opgenomen activiteiten.
            4. Blz. 94 2.01.04 We werken aan de HOV4 verbinding.
            5. Blz. 95 2.01.05 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.
          2. Blz. 96 2.02 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.
            1. Blz. 97 2.02.01 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.
            2. Blz. 98 2.02.02 We passen gereguleerd parkeren toe in en rondom het Citycentrum
            3. Blz. 99 2.02.03 Invoer 30 km zone Zeelst
          3. Blz. 100 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.
            1. Blz. 101 2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.
            2. Blz. 102 2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.
            3. Blz. 103 2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.
          4. Blz. 104 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.
            1. Blz. 105 2.04.01 We monitoren de verkeersongevallen in Veldhoven.
            2. Blz. 106 2.04.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.
        4. Blz. 107 Meetindicatoren
        5. Blz. 108 Wat gaat dat kosten?
      5. Blz. 109 Programma 3 | Economie
        1. Blz. 110 Inleiding
        2. Blz. 111 Bronnen
        3. Blz. 112 Doelstellingen
          1. Blz. 113 3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem
            1. Blz. 114 3.01.01 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners uitvoeren van Strategische Agenda Brainport
            2. Blz. 115 3.01.02 Het innovatieve vermogen van ons bedrijfsleven stimuleren en ondersteunen door een financiële bijdrage aan het Stimuleringsfonds
            3. Blz. 116 3.01.03 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners talent beschikbaar krijgen en behouden voor onze regio
            4. Blz. 117 3.01.04 Inbedden Veldhovense belangen in diverse regionale overlegstructuren
          2. Blz. 118 3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen
            1. Blz. 119 3.02.01 Opstellen van een ontwikkelstrategie met uitvoeringsplan voor De Run
            2. Blz. 120 3.02.02 Habraken in gereedheid brengen voor uitgifte
            3. Blz. 121 3.02.03 Uitvoeren van de regionale visie Werklocaties en hierin een actieve rol pakken
            4. Blz. 122 3.02.04 In beeld brengen kansen voor intensief ruimtegebruik op onze werklocaties
            5. Blz. 123 3.02.05 Deelnemen aan regionale aanpak voor het opzetten van energiehubs op De Run en Habraken
          3. Blz. 124 3.03 Realiseren van compacte, complete en comfortabele (centrum)gebieden met goed bereikbare voorzieningen op het gebied detailhandel, horeca en vrijetijdseconomie
            1. Blz. 125 3.03.01 Realisatie van het Citycentrum als toekomstig en kloppend hart voor alle Veldhovenaren
            2. Blz. 126 3.03.02 Voorbereiden verlenging Bedrijven Investeringszone (BIZ) Citycentrum
            3. Blz. 127 3.03.03 In beeld brengen ongewenste onbenutte plancapaciteit detailhandel
            4. Blz. 128 3.03.04 Zoeken naar een alternatief om het toeristisch, recreatief en cultureel aanbod van Veldhoven in beeld te brengen
            5. Blz. 129 3.03.05 Actieve deelname in de regionale werkgroep voorzieningen
          4. Blz. 130 3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers
            1. Blz. 131 3.04.01 Verbeteren digitale zichtbaarheid en bereikbaarheid voor ondernemers
            2. Blz. 132 3.04.02 Actieve rol binnen parkmanagement- en centrummanagementorganisaties
            3. Blz. 133 3.04.03 Verder uitbouwen accountmanagement met ondernemers (- netwerken)
            4. Blz. 134 3.04.05 Meten waardering ondernemersklimaat
        4. Blz. 135 Meetindicatoren
        5. Blz. 136 Verbonden partijen
        6. Blz. 137 Subsidies in dit programma
        7. Blz. 138 Wat gaat dat kosten?
      6. Blz. 139 Programma 4 | Onderwijs
        1. Blz. 140 Inleiding
        2. Blz. 141 Bronnen
        3. Blz. 142 Doelstellingen
          1. Blz. 143 4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen
            1. Blz. 144 4.01.01 Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
            2. Blz. 145 4.01.02 Beschikbaar stellen van adequaat leerlingenvervoer
          2. Blz. 146 4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd
            1. Blz. 147 4.02.01 We stimuleren de talentontwikkeling van de jeugd
            2. Blz. 148 4.02.02 Doorontwikkelen afspraken VVE-werkgroep (Voor- en vroegschoolse educatie_
            3. Blz. 149 4.02.03 Inzetten op voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers
          3. Blz. 150 4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen
            1. Blz. 151 4.03.01 Bewustzijn vergroten rondom laaggeletterdheid
          4. Blz. 152 4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim
            1. Blz. 153 4.04.01 Tegengaan van absoluut-, relatief- en overig schoolverzuim
            2. Blz. 154 4.04.02 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
        4. Blz. 155 Meetindicatoren
        5. Blz. 156 Wat gaat dat kosten?
      7. Blz. 157 Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 158 Inleiding
        2. Blz. 159 Bronnen
        3. Blz. 160 Doelstellingen
          1. Blz. 161 5.01 Beschikbaar stellen van sport- en cultuuraanbod
            1. Blz. 162 5.01.01 Versterking van het veilig sportklimaat.
            2. Blz. 163 5.01.02 We faciliteren en versterken het cultureel aanbod.
          2. Blz. 164 5.02 Stimuleren van deelname aan sport en cultuur
            1. Blz. 165 5.02.01 We voeren het uitvoeringsplan 'Cultuur Verbindt Veldhoven 2025-2026' uit.
            2. Blz. 166 5.02.02 We voeren het uitvoeringsprogramma 'Veldhoven Beweegt! 3.0' uit.
          3. Blz. 167 5.03 Behouden van historisch erfgoed
            1. Blz. 168 5.03.01 Aanwijzen van 10 gemeentelijke monumenten,
            2. Blz. 169 5.03.02 Vaststellen van het erfgoedbeleid.
          4. Blz. 170 5.04 Bevorderen van een duurzame en natuurvriendelijke leefomgeving.
            1. Blz. 171 5.04.01 We voeren het onderhoud uit op afgesproken kwaliteitsniveau.
            2. Blz. 172 5.04.02 We voeren acties uit om biodiversiteit in stand te houden en uit te breiden
            3. Blz. 173 5.04.03 We bestrijden explosief woekerende exotische planten, plagen en ziekten.
            4. Blz. 174 5.04.04 We faciliteren een kinderboerderij die openbaar toegankelijk is voor het publiek.
          5. Blz. 175 5.05 Behouden en/of uitbreiden binnen- en buitensportaccommodaties
            1. Blz. 176 5.05.01 Aanleg extra kunstgrasveld s.v. Marvilde.
          6. Blz. 177 5.06 Volwaardige bibliotheekvoorziening
            1. Blz. 178 5.06.01 Uitwerken ontwikkelperspectief kennisknooppunt bibliotheek Veldhoven.
        4. Blz. 179 Meetindicatoren
        5. Blz. 180 Subsidies in dit programma
        6. Blz. 181 Wat gaat dat kosten?
        7. Blz. 182 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      8. Blz. 183 Programma 6 | Sociaal Domein
        1. Blz. 184 Inleiding
        2. Blz. 185 Bronnen
        3. Blz. 186 Doelstellingen
          1. Blz. 187 6.01 Versterken van de sociale basisstructuur
            1. Blz. 188 6.01.01 Uitvoeren subsidieregelingen sociaal domein
          2. Blz. 189 6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken
            1. Blz. 190 06.02.01 Versterken van sociale netwerken in de wijken
            2. Blz. 191 06.02.02 Stimuleren van buurtactiviteiten- en initiatieven
            3. Blz. 192 06.02.03 Investeren in de kwaliteit van ontmoetingsplekken in de wijken
          3. Blz. 193 6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname
            1. Blz. 194 6.03.01 We bieden maatwerkvoorzieningen in maatschappelijke ondersteuning
            2. Blz. 195 6.03.02 We treffen maatregelen om de maatschappelijke ondersteuning te kunnen blijven bieden
          4. Blz. 196 6.04 Bevorderen inclusieve samenleving
            1. Blz. 197 6.04.01 Het opstellen van een inclusieagenda
          5. Blz. 198 6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen
            1. Blz. 199 6.05.01 Uitvoering geven aan het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd 2024 - 2025
            2. Blz. 200 6.05.02 Implementeren landelijke Hervormingsagenda Jeugd
          6. Blz. 201 6.06 Vergroten van financiële redzaamheid
            1. Blz. 202 6.06.01 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen
            2. Blz. 203 6.06.02 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen
            3. Blz. 204 6.06.03 Doorontwikkelen armoedebeleid
          7. Blz. 205 6.07 Vergroten arbeidsparticipatie
            1. Blz. 206 6.07.01 We begeleiden inwoners met een uitkering naar betaald werk
            2. Blz. 207 6.07.02 We stimuleren bij werkgevers kansengelijkheid bij werving en selectie
          8. Blz. 208 6.08 Vergroten integratie nieuwkomers
            1. Blz. 209 6.08.01 We ondersteunen inburgeraars bij hun inburgeringstraject
        4. Blz. 210 Meetindicatoren
        5. Blz. 211 Verbonden partijen
        6. Blz. 212 Subsidies in dit programma
        7. Blz. 213 Wat gaat dat kosten?
        8. Blz. 214 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      9. Blz. 215 Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 216 Inleiding
        2. Blz. 217 Bronnen
        3. Blz. 218 Doelstellingen
          1. Blz. 219 7.01 Gezond leven bevorderen en inzet van dure zorg voorkomen
            1. Blz. 220 7.01.01 Uitvoering geven aan het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord
          2. Blz. 221 7.02 Sociaal-economische gezondheidsverschillen verkleinen
            1. Blz. 222 7.02.01 Uitvoering geven aan het plan van aanpak Iza/Gala
          3. Blz. 223 7.03 De gemeentelijke riolering blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.
            1. Blz. 224 7.03.01 We voeren het onderhoud aan de gemeentelijke riolering uit op afgesproken kwaliteitsniveau.
          4. Blz. 225 7.04 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen
            1. Blz. 226 7.04.01 Aanbesteding afval
            2. Blz. 227 7.04.02 Gescheiden invoeren GFT+E in alle hoogbouw
            3. Blz. 228 7.04.03 We faciliteren de inzameling van huishoudelijk afval en de inzamelstructuur voor de overige afvalstromen (zoals glas, textiel, oud papier/karton en de milieustraatstromen)
          5. Blz. 229 7.05 Faciliteren en realiseren van een duurzame leefomgeving
            1. Blz. 230 7.05.01 We implementeren Klimaatadaptatie bij nieuwe ontwikkelingen/ herinrichtingen
            2. Blz. 231 7.05.02 We geven invulling aan de Integrale Duurzaamheidsagenda
            3. Blz. 232 7.05.03 We verminderen de milieubelasting van luchthaven Eindhoven
            4. Blz. 233 7.05.04 We geven uitvoering aan het Schone Lucht Akkoord
          6. Blz. 234 7.06 Afname van de uitstoot van broeikasgassen
            1. Blz. 235 7.06.01 Uitvoeringsprogramma Energie transitie
            2. Blz. 236 7.06.02 Inwoners ondersteunen bij het verduurzamen van hun woning
            3. Blz. 237 7.06.03 Opstellen en uitvoeren van Wijkuitvoeringsprogramma’s
            4. Blz. 238 7.06.04 Verduurzamen van het Maatschappelijk Vastgoed
            5. Blz. 239 7.06.05 Faciliteren van hernieuwbare energie
            6. Blz. 240 7.06.06 Verduurzamen van bedrijventerreinen
            7. Blz. 241 7.06.07 Opstellen en uitvoeren soortenmanagementplan
            8. Blz. 242 7.06.08 Mogelijk maken van het elektrisch rijden
          7. Blz. 243 7.07 De begraafplaats onderhouden om kwaliteit en beschikbaarheid van rustplaatsen te waarborgen.
            1. Blz. 244 7.07.01 We onderhouden de begraafplaats op afgesproken kwaliteitsniveau om de beschikbaarheid en kwaliteit van rustplaatsen te waarborgen.
        4. Blz. 245 Meetindicatoren
        5. Blz. 246 Verbonden partijen
        6. Blz. 247 Subsidies in programma
        7. Blz. 248 Wat gaat dat kosten?
        8. Blz. 249 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      10. Blz. 250 Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 251 Inleiding
        2. Blz. 252 Bronnen
        3. Blz. 253 Doelstellingen
          1. Blz. 254 8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad
            1. Blz. 255 8.01.01 Opstellen actieplan bewustwording en doorstroming
            2. Blz. 256 8.01.02 Verkenning pilot voorrangsregeling
            3. Blz. 257 8.01.03 Verkenning en planvorming herstructurering
            4. Blz. 258 8.01.04 Actualiseren prestatieafspraken woningcorporaties
            5. Blz. 259 8.01.05 Regionale samenwerking thema wonen (en zorg)
            6. Blz. 260 8.01.06 Actualisatie Starters en Stimuleringsleningen
            7. Blz. 261 8.01.07 Verkenning mogelijkheden wonen met zorg in de bestaande (woning)voorraad
          2. Blz. 262 8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg
            1. Blz. 263 8.02.01 Organiseren Samenwerkingstafel Wonen en Zorg
            2. Blz. 264 8.02.02 Integratie bouwprogramma woonzorg-initiatieven in woningbouwprogramma
            3. Blz. 265 8.02.03 Verkenning en borging kwaliteitseisen wonen en zorg
          3. Blz. 266 8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen
            1. Blz. 267 8.03.01 Uitvoeren woningbouwversnelling
            2. Blz. 268 8.03.02 Communicatie woningbouwprojecten
            3. Blz. 269 8.03.03 Stimuleren realisatie sociale huurwoningen
            4. Blz. 270 8.03.04 Vervolgaanpak n.a.v. behoefteonderzoek woonwagenlocaties
            5. Blz. 271 8.03.05 Vaststellen kwaliteitseisen voor tijdelijke huisvesting van (internationale) werknemers
            6. Blz. 272 8.03.06 Onderzoeken mogelijkheden meer datagedreven werken
            7. Blz. 273 8.03.07 Onderzoeken mogelijkheden stimuleren innovatieve woningbouwprojecten
            8. Blz. 274 8.03.08 Uitvoering geven aan Masterplan Citycentrum
          4. Blz. 275 8.04 Verbeteren van onze dienstverlening bij vragen over de fysieke leefomgeving
            1. Blz. 276 8.04.01 We investeren in een robuust omgevingsloket
          5. Blz. 277 8.05 Op 1 januari 2032 is er één omgevingsplan voor het gehele grondgebied
            1. Blz. 278 8.05.01 We streven naar een begrijpelijk en goed digitaal ontsloten omgevingsplan
            2. Blz. 279 8.05.02 Na de wijk Zonderwijk vullen we het omgevingsplan met andere woonwijken
            3. Blz. 280 8.05.03 We breiden het omgevingsplan gebiedsgericht uit door ook nieuwe gebiedstypen in het omgevingsplan op te nemen
            4. Blz. 281 8.05.04 Naast gebiedsgericht vullen we het omgevingsplan ook themagericht.
          6. Blz. 282 8.06 Zorgen voor samenhang in ruimtelijke ontwikkelingen
            1. Blz. 283 8.06.01 De verschillende gebiedstypes in de omgevingsvisie worden uitgewerkt.
            2. Blz. 284 8.06.02 Onderzoeken welk instrumentarium we kunnen inzetten om de doelen uit de omgevingsvisie te bereiken.
          7. Blz. 285 8.07 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.
            1. Blz. 286 8.07.01 De groennorm van 8 m2 per nieuwe woning wordt uitgewerkt om als kader te dienen voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen.
            2. Blz. 287 8.07.02De Maatschappelijke StructuurVisie wordt geactualiseerd.
        4. Blz. 288 Meetindicatoren
        5. Blz. 289 Wat gaat dat kosten?
        6. Blz. 290 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
    3. Blz. 291 Paragrafen
      1. Blz. 292 Lokale heffingen
        1. Blz. 293 Inleiding
        2. Blz. 294 1. Onroerende zaakbelasting
        3. Blz. 295 2. Afvalstoffenheffing
        4. Blz. 296 3. Rioolheffing
        5. Blz. 297 4. Hondenbelasting
        6. Blz. 298 5. Begraafrechten
        7. Blz. 299 6. Marktgelden
        8. Blz. 300 7. Toeristenbelasting
        9. Blz. 301 8. Tarieven dienstverlening aan derden
        10. Blz. 302 9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp
        11. Blz. 303 10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum
        12. Blz. 304 11. Leges
        13. Blz. 305 12. Parkeerbelasting
        14. Blz. 306 13. Kwijtscheldingsbeleid
        15. Blz. 307 14. Woonlasten gemiddeld gezin
      2. Blz. 308 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 309 Inleiding
        2. Blz. 310 Risico’s
        3. Blz. 311 Weerstandscapaciteit
        4. Blz. 312 Weerstandsvermogen
        5. Blz. 313 Ontwikkelingen
        6. Blz. 314 Kengetallen
        7. Blz. 315 Bronnen
      3. Blz. 316 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 317 Algemeen
        2. Blz. 318 Wegen
        3. Blz. 319 Openbaar groen
        4. Blz. 320 Openbare verlichting
        5. Blz. 321 Riolering
        6. Blz. 322 Verkeersregelinstallaties (VRI’s)
        7. Blz. 323 Gebouwen
      4. Blz. 324 Financiering
        1. Blz. 325 Uitgangspunten treasurybeleid
        2. Blz. 326 Vermogenspositie
        3. Blz. 327 Treasury acties 2025
        4. Blz. 328 Leningenportefeuille
        5. Blz. 329 Taakveld treasury
        6. Blz. 330 Algemeen
        7. Blz. 331 Kasgeldlimiet
        8. Blz. 332 Renterisiconorm
        9. Blz. 333 Overige financieringsrisico’s
      5. Blz. 334 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 335 Inleiding
        2. Blz. 336 Strategische bedrijfsvoeringsthema's
        3. Blz. 337 Bedrijfsvoeringsdoelstellingen
        4. Blz. 338 Planning en Control
        5. Blz. 339 Bedrijfsvoeringskosten
      6. Blz. 340 Verbonden partijen
        1. Blz. 341 Inleiding
        2. Blz. 342 Wettelijk kader
        3. Blz. 343 Ontwikkelingen
        4. Blz. 344 Bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen
        5. Blz. 345 Bronnen
      7. Blz. 346 Grondbeleid
        1. Blz. 347 1. Inleiding
        2. Blz. 348 2. Gemeentelijke grondprijzen
        3. Blz. 349 3. Projecten gebiedsontwikkeling
        4. Blz. 350 4. Beheer gemeentelijke gronden en panden (kapitaalgoederen)
        5. Blz. 351 5. Gemeentelijk kostenverhaal en financiële bijdragen
        6. Blz. 352 6. Richtlijnen en aanbevelingen van de Commissie besluit begroting en verantwoording (BBV)
        7. Blz. 353 7. Scenarioanalyse
      8. Blz. 354 Wet open overheid
        1. Blz. 355 Inleiding
      9. Blz. 356 Duurzaamheid
        1. Blz. 357 Inleiding
        2. Blz. 358 Algemeen
        3. Blz. 359 Klimaatadaptatie en biodiversiteit
        4. Blz. 360 Energietransitie
        5. Blz. 361 Circulariteit
    4. Blz. 362 Financiële begroting
      1. Blz. 363 Kerngegevens
        1. Blz. 364 Sociaal
        2. Blz. 365 Fysiek
        3. Blz. 366 Financieel
      2. Blz. 367 Overzicht baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 368 Inleiding
        2. Blz. 369 Overzicht baten en lasten per programma (exclusief mutaties reserves)
        3. Blz. 370 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 371 Overzicht van de kosten van overhead
        5. Blz. 372 Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
        6. Blz. 373 Bedrag voor onvoorzien
        7. Blz. 374 Overzicht mutaties in reserves per programma
        8. Blz. 375 Resultaat
        9. Blz. 376 Overzicht incidentele baten en lasten
        10. Blz. 377 Overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        11. Blz. 378 Structureel begrotingssaldo
      3. Blz. 379 Uiteenzetting financiële positie
        1. Blz. 380 Inleiding
        2. Blz. 381 Raming van de financiële gevolgen van bestaand en nieuw beleid
        3. Blz. 382 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        4. Blz. 383 Investeringen
        5. Blz. 384 Stand en verloop van de reserves
        6. Blz. 385 Stand en verloop van de voorzieningen
        7. Blz. 386 EMU-saldo
        8. Blz. 387 Geprognosticeerde balans
      4. Blz. 388 Baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 389 Baten en lasten begroting 2025-2028
    5. Activiteiten
    6. Overzicht
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap