Programma 1 | Veiligheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De zorg voor veiligheid is een kerntaak van de gemeente. Die verantwoordelijkheid dragen we samen met vele (keten)partners, inwoners en ondernemers. Veiligheid is veelomvattend en gaat om zaken waar inwoners en ondernemers dagelijks (bewust en onbewust) mee te maken krijgen. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor een aantrekkelijke woon-, werk- en leef gemeente en voor een goede economische en sociale ontwikkeling. 

Om dit te bereiken, werken wij vanuit een gezamenlijke visie: Wij willen een aantrekkelijke gemeente zijn waar inwoners, bedrijven en bezoekers zich thuis en veilig voelen. Wij vinden voorkomen beter dan genezen. Samenwerken is hierbij erg belangrijk; inwoners, bedrijven, organisaties en veiligheidspartners zijn actief en helpen mee. Er is vertrouwen in de lokale overheid en de gemeente staat dichtbij haar inwoners en ondernemers. Op het gebied van veiligheid opereren wij als een eenheid in de regio met aandacht voor (lokale) verschillen.

Hierbij zijn de volgende punten leidend:
•    We werken aan veiligheid vanuit de eigen kracht van onze inwoners;
•    We zorgen voor een overheid die snel, daadkrachtig en betrouwbaar handelt;
•    We benutten de mogelijkheden van data gedreven werken;
•    We zorgen voor een balans tussen preventie en repressie en zorg en veiligheid;
•    We hebben een intensieve samenwerking op zorg en veiligheid;
•    We hanteren een wijk- en persoonsgerichte aanpak.

Als gemeente hebben we zowel een regisserende, faciliterende als uitvoerende rol.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel

Terug naar navigatie - 1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel

Inwoners en ondernemers van Veldhoven moeten met een veilig gevoel in hun wijk of buurt kunnen leven en ondernemen. Om dit veiligheidsgevoel te verbeteren, wordt ingezet op een aantal onderdelen:
- een verdere afname van de criminaliteit;
- een verdere afname van incidenten en verstoringen van de openbare orde;
- een verbeterde verankering van veiligheid in buurten en wijken;
- een goede samenwerking, waarin we met ketenpartners een gezamenlijke focus hebben.

1.01.01 Uitvoering geven aan het Integrale Veiligheidsplan en Uitvoeringsplan Basisteam De Kempen 2023-2026

In 2022 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan (IVP) vastgesteld. Deze vierjaarlijkse kadernota geeft sturing aan de lokale veiligheid. De projecten en activiteiten die hieruit voortvloeien staan in het tweejaarlijkse Uitvoeringsplan (UVP).  Komend jaar gaan we deze projecten en activiteiten uitvoeren. Jaarlijks evalueren we deze uitvoering met partners en gemeenteraad.

  • Marcel Delhez

1.01.02 Doorontwikkeling, samen met onze (keten)partners, van de wijkgerichte aanpak.

Veldhoven is in 2022 gestart met wijkgericht werken met onder andere de partners Cordaad, Politie, Woningbouwstichtingen en zorgpartners (onder andere de GGD en Lumens). Bij een wijkgerichte aanpak wordt er samengewerkt om te voorkomen dat de leefbaarheid en veiligheid in een wijk of gebied (met multiproblematiek) verslechtert. Vanuit veiligheid sluiten we periodiek aan bij overleggen van onze bewoners, zoals o.a. wijkplatforms en buurtpreventie.

  • Marcel Delhez

1.01.03 Meer ondersteuning bieden aan buurtpreventiegroepen.

Buurtpreventiegroepen zijn onze ogen en oren in de wijk. Om deze reden gaan we meer investeren in en samenwerken met de buurtpreventiegroepen. De buurtpreventiegroepen worden ook ingezet bij de informatievoorziening naar onze inwoners toe. Tot slot, organiseren we jaarlijks een gezamenlijke buurtpreventieavond.

  • Marcel Delhez

1.01.04 We versterken de Keurmerken veilig ondernemen voor bedrijventerreinen, winkelgebieden, horeca, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties

Als preventieve actie willen we bestaande Keurmerken Veilig ondernemen, bedrijventerreinen en winkelgebieden verder versterken en onze informatiebronnen (netwerkpartners) uitbreiden. Het is de bedoeling om hiermee zowel de objectieve als subjectieve veiligheid te verhogen. We gaan actief informatie bij de betrokken doelgroep ophalen en bespreken. Voor de horeca van Veldhoven gaan we een keurmerk Veilig Uitgaan opzetten om de samenwerking tussen overheid en horecaondernemers te versterken.

  • Marcel Delhez

1.01.05 Invoeren van een “Branche-aanpak Veiligheid”

Jaarlijks selecteert Integrale Veiligheid een branche of thema, waarop intensief wordt ingezet dat jaar. Gedurende het jaargeven we deze branche of thema extra aandacht. Dit doen we o.a. door preventieve acties, trainingen, inzetten van controles en voorlichting.

  • Marcel Delhez

1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals: woninginbraken, diefstallen en oplichting

Terug naar navigatie - 1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals: woninginbraken, diefstallen en oplichting

Ter preventie besteden wij meer aandacht aan het goed informeren van onze inwoners/ ondernemers. Dit doen wij door inwoners en ondernemers bewuster te maken van de gevaren  en tips te geven over hoe dit te voorkomen.  

1.02.01 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en oplichting

Ter preventie besteden wij meer aandacht aan het goed informeren van onze inwoners/ ondernemers. Dit doen wij door inwoners en ondernemers bewuster te maken van de gevaren  en tips te geven over hoe dit te voorkomen.  Dit doen wij onder andere door gerichte campagnes (donkere dagen, oplichting aan de deur) en door voorlichting op locatie. 

  • Marcel Delhez

1.02.02 Bij strafrechtelijke overtredingen waar mogelijk ook bestuursrechtelijk optreden

Bij het aantreffen van drugs in een woning voert de gemeente een twee sporenbeleid. Dit wil zeggen dat justitie verantwoordelijk is voor de strafrechtelijke vervolging en de gemeente de impact voor de buurt probeert te verkleinen door bv de woning te sluiten. Gezien het succes wordt dit beleid uitgebreid naar 12 andere thema’s waarbij ook bestuursrechtelijk opgetreden kan worden. Het gaat hier om thema’s die de leefbaarheid van de buurt kunnen aantasten zoals: jeugdoverlast, drugs op straat, woninginbraken, bijtincidenten of overlast gevende personen. Inmiddels zijn de werkprocessen gereed. In 2025 worden de opgestelde werkprocessen toegepast en na evaluatie waar nodig aangepast. 

  • Marcel Delhez

1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit

Terug naar navigatie - 1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit

Ondermijnende criminaliteit zorgt voor een vermenging van de onderwereld (criminelen) met de bovenwereld (de samenleving). Daarmee is ondermijnende criminaliteit een minder zichtbare vorm van criminaliteit, maar kent daarentegen grote gevolgen en impact voor de samenleving in zijn geheel. Ondermijnende criminaliteit creëert gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld brand- en explosiegevaar, afpersing, intimidatie met geweld of milieuschade. Ondermijning zorgt ook voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van onze inwoners, ondernemers en organisaties.  Door deze criminaliteit zichtbaar te maken , kunnen we effectief de genoemde facetten  (voorkomen, verstoren en stoppen) aanpakken.

1.03.01 In 2025 gaan we datagedreven werken ervaring door het analyseren van gegevens om de aanpak van ondermijning te verbeteren

De gemeente wil op een vernieuwende manier het werkproces van ondermijning verbeteren. Inmiddels beschikt de gemeente over een werkproces ondermijning en bijbehorende datasysteem, dit wordt in 2025 ingezet om meer regisserend, gestructureerd en efficiënter te gaan werken. Jaarlijks worden de bevindingen geëvalueerd.

  • Marcel Delhez

1.03.02 In 2025 stellen we een actieplan op voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit (2025-2026) en voeren deze uit

Het actieplan ondermijning omvat een groot aantal onderdelen. Het raakt de inwoners,  organisaties en ondernemers in Veldhoven, maar ook de gemeentelijke organisatie. Het actieplan zet in op bewustwording en weerbaarheid, een verbeterde informatiepositie, actuele wet- en regelgeving en de inzet van (bestuurlijke) controles.

  • Marcel Delhez

1.03.03 Aanpak van jonge aanwas en doorgroeiers

Veel jongeren komen in aanraking met de verleidingen van het ´snelle geld´. We investeren in het voorkomen van criminele carrières van onze jongeren. Dit doen we door o.a. vroegsignalering, specifieke coachingstrajecten, stevige regie bij zorg- en veiligheid en ouderbetrokkenheid.

  • Marcel Delhez

1.03.04 Onderzoek naar inzet A.N.P.R. (automatische kentekenplaatherkenning)

In het kader van het versterken van onze informatiepositie wordt er onderzocht of Veldhoven kan worden aangesloten op het huidige A.N.P.R.-netwerk.

  • Marcel Delhez

1.04 Een afname van het aantal slachtoffers op het gebied van digitale criminaliteit (cybercrime)

Terug naar navigatie - 1.04 Een afname van het aantal slachtoffers op het gebied van digitale criminaliteit (cybercrime)

Gedigitaliseerde criminaliteit is een verzamelterm geworden van alle criminaliteit die met een computer en op internet wordt gepleegd. Ook incidenten zoals sexting of digitaal pesten vallen onder deze term. Dit thema is inmiddels het snelst groeiende thema in de veiligheidswereld en daarom zetten we in op een afname van het aantal slachtoffers.

1.04.01 Gericht specifieke (kwetsbare) doelgroepen actief informeren over gedigitaliseerde criminaliteit

De games Hackshield en Cyber 24 worden specifiek ingezet voor de doelgroep jeugdigen. Voor onder andere de doelgroep (minder computervaardige) ouderen worden kennisartikelen in het Veldhovens Weekblad gepubliceerd en worden er kennismiddagen op locatie verzorgd. Ouderen die wel computervaardig zijn, worden geïnformeerd door de gebruikelijke informatiekanalen, zoals de gemeentelijke nieuwspagina en sociale media.  Digitale fraude bij ouderen heeft de speciale aandacht. 

  • Marcel Delhez

1.04.02 Implementeren van het handboek voor online monitoring

De online wereld en de fysieke leefwereld raken steeds meer met elkaar vervlochten. In regionaal verband werkt de gemeente aan een handboek om de bevoegdheden van de digitale wijkagent, toezichthouder en jongerenwerker uit te werken. Daarnaast komen we met een aanbeveling hoe deze taken lokaal geïmplementeerd kunnen worden en welke lokale regels hiervoor nodig zijn.

  • Marcel Delhez

1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving

Terug naar navigatie - 1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving

Onder complexe zorg- en veiligheidsproblematieken vallen meerdere onderwerpen: Jeugdzorg- en veiligheid, Jeugdproblematiek, Polarisatie en Radicalisering, Woonoverlast, Personen met onbegrepen gedrag, Nazorg ex-gedetineerden en criminele familienetwerken. In deze veiligheidsthema's zien we als trend, een toename in de complexiteit van de zaken en daarentegen minder mogelijkheden om deze zaken op te lossen. Veldhoven streeft naar een juiste balans tussen preventie, repressie en zorg. We kijken daarbij binnen alle domeinen en denken vanuit de bedoeling en de leefwereld van onze kwetsbare inwoners. Het is van belang om met elkaar voorwaarden te creëren, waardoor iemand "fijn" kan wonen, zonder dat de buurt overlast ervaart. We praten waar kan en pakken door waar moet!

1.05.01 In 2025 zorgen we ervoor dat veiligheid nog beter aansluit bij zorg- en hulpverlening.

Dit doen we onder andere door het borgen van een goede structuur en werkwijze binnen het zorg- en veiligheidsdomein met de partners: de wijkagent, de Wijk-GGD’ers, de kwartiermaker GGzE met specifieke aandacht voor (overlastgevende) kwetsbare personen. We werken gestructureerd door het vastgestelde AVE-model uit te voeren, waarin iedereen elkaars rol, taak, bevoegdheden in het totale proces kent en toepast. Zie ook programma 6 Sociaal Domein. 

  • Marcel Delhez

1.05.02 Het doorontwikkelen van zorg- en veiligheidsnetwerken

Per genoemd veiligheidsthema wordt verder ingezet op netwerkversterkingen op basis van trends en ontwikkelingen. Per casus wordt inzichtelijk gemaakt met welke professionals we te maken kunnen hebben/krijgen en regulier overlegd hoe de stappen in het proces het beste kunnen lopen. Ook bespreken we regelmatig het inschalen van casussen en wie per casus de regie heeft.

  • Marcel Delhez

1.05.03 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk.

We kiezen voor maatwerk en het werken volgens de bedoeling, zodat de aansluiting op de leefwereld van onze inwoner goed plaatsvindt. Zie ook programma 6 Sociaal Domein.

  • Marcel Delhez

1.05.04 Versterken Aanpak Verward Gedrag (WvGGZ)

In 2025 ontwikkelen we samen met onze partners de aanpak Verward Gedrag door. Belangrijke aandachtspunten zijn het werken vanuit de bedoeling en de inzet van ervaringsdeskundigheid. Daarnaast wordt er een werkproces opgesteld en dragen we bij aan aan de doorontwikkeling van het Meldpunt Zorg en Veiligheid.

  • Marcel Delhez

1.05.05 Vroegtijdige samenwerking met zorg- en veiligheidspartners op Nazorg (ex) gedetineerden en op de aanpak van de problematische jeugd

Samen met Zorg & Veiligheid pakken we casuïstiek op. We leggen vroegtijdig contact met de gedetineerde en de instelling waar hij/zij verblijft. Door inzet te plegen op vijf leefgebieden trachten we de kans op recidive te verminderen. Binnen de aanpak jeugd ligt voor 2025 de focus op het vroeg signaleren en het versterken van samenwerkingsverbanden, hiervoor is in 2024 een rapport ter ondersteuning ontvangen. 

  • Marcel Delhez

1.05.06 Uitvoeren van de visie op criminele familienetwerken

In 2024 zijn er interviews gehouden met betrokken organisaties en medewerkers. In 2025 wordt de verkregen informatie verwerkt in de werkwijze. Eventuele bijsturing vindt plaats na de evaluatie. 

  • Marcel Delhez

1.05.07 Opstellen en uitvoeren projectplan polarisatie en radicalisering

In 2025 wordt er een projectplan polarisatie en radicalisering opgesteld. Het actieplan polarisatie en radicalisering omvat een groot aantal onderdelen. Het raakt de inwoners van Veldhoven, maar ook de gemeentelijke organisatie. Het actieplan zet in op signalering,  netwerkoprichting,  bewustwording en voorlichting.

  • Marcel Delhez

1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.

Terug naar navigatie - 1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.

We zijn onderdeel van de regionale crisisbeheersingsorganisatie. Hierbij werken wij regionaal samen aan bestaande en veranderende fysieke veiligheidsvraagstukken. De veranderende vraagstukken (zoals vergrijzing, klimaatverandering, gezondheidscrisis, dreiging van terrorisme en extreem geweld) vragen om het up-do-date houden en het doorontwikkelingen van onze crisisorganisatie. 

1.06.01 Crisisorganisatie door ontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost

We zijn onderdeel van de regionale crisisbeheersingsorganisatie. Hierbij werken wij regionaal samen aan bestaande en veranderende fysieke veiligheidsvraagstukken. De veranderende vraagstukken (zoals vergrijzing, klimaatverandering, gezondheidscrisis, dreiging van terrorisme en extreem geweld) vragen om het up-do-date houden en een doorontwikkeling van onze crisisorganisatie. Dit doen we door medewerkers (interne rampen- en crisisorganisatie), het college en het managementteam structureel te blijven enthousiasmeren, informeren, trainen en betrekken in hun rol in de crisis- en rampenbestrijding. Ook worden de facilitaire randzaken regelmatig door de organisatie getest en goed voorbereid op een mogelijke crisis.

  • Marcel Delhez

1.06.02 Uitvoering geven aan het nieuw integraal brandweerzorgplan

De Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) gaat een integraal Brandweerzorgplan opstellen. Activiteiten uit het plan worden gekoppeld aan gemeentelijk beleid en nieuwe ontwikkelingen. Samenwerking wordt gezocht met medewerkers op het gebied van gebouwenbeheer en vergunningen.

  • Marcel Delhez

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2024 2025 2026 2027 2028
1.01 Sociale veiligheid, index overlast Index (2014=100) CBS Veiligheidsmonitor 2021 98 97 92 92,00 94,00 95,00 97,00 98,00
1.01 Winkeldiefstallen Per 10.000 inwoners Politie 2023 25,19 7,38 11,2 11,20 10,24 9,28 8,32 7,38
1.01 Brandstichting Per 10.000 inwoners Politie 2023 2,34 0,61 0,86 0,86 0,80 0,73 0,67 0,61
1.01 Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag (BBV) Per 1.000 inwoners CBS 2023 4,7 4,2 5,8 5,50 5,20 4,90 4,60 4,20
1.01 Diefstal van brom-, snor-, fietsen Per 10.000 inwoners Politie 2023 54,38 38,31 37,27 37,27 37,27 37,27 37,27 37,27
1.01 Diefstal van motorvoertuigen Per 10.000 inwoners Politie 2023 5,22 5,33 4,96 4,96 4,96 4,96 4,96 4,96
1.01 Diefstal en inbraak bij bedrijven Per 10.000 inwoners Politie 2023 7,27 3,28 6,46 6,46 5,66 4,86 4,06 3,28
1.01 Verboden wapenbezit en -handel Per 10.000 inwoners Politie 2023 3,75 2,87 2,59 2,59 2,59 2,59 2,59 2,59
1.01 Geluidshinder Per 10.000 inwoners Politie 2023 60,77 41,79 42,87 42,87 42,60 42,33 42,06 41,79
1.01 Sociaal-preventief gedrag Somscore (0 t/m 4) CBS Veiligheidsmonitor 2021 2,1 2,2 2,4 2,40 2,40 2,40 2,40 2,40
1.01 Preventieve voorzieningen in en rond de woning Somscore (0 t/m 6 CBS Veiligheidsmonitor 2021 1,7 1,9 2 2,00 2,00 2,00 2,00 2,00
1.02 Diefstal en inbraak uit woning (BBV) Per 1.000 inwoners Politie 2023 1 0,9 1,3 1,30 1,20 1,10 1,00 0,90
1.02 Verwijzingen Halt (BBV) Per 1.000 inwoners Halt 2023 9 3 9 9,00 9,00 9,00 9,00 9,00
1.02 Geweldsmisdrijven (BBV) Per 1.000 inwoners Politie 2023 4,3 3,1 2,9 2,90 2,90 2,90 2,90 2,90
1.02 Levensdelicten per 10.000 inwoners Politie 2023 1,43 1,23 0,65 0,65 0,65 0,65 0,65 0,65
1.02 Overval Per 10.000 inwoners Politie 2023 0,3 0,2 0,43 0,43 0,37 0,31 0,25 0,20
1.02 Straatroof Per 10.000 inwoners Politie 2023 1,37 5,12 0,22 0,22 0,22 0,22 0,22 0,22
1.02 Aantasting lichamelijke integriteit: Per 10.000 inwoners Politie 2023
- Bedreiging 13,14 8,4 9,48 9,48 9,21 8,94 8,67 8,40
- Mishandeling 22,12 15,98 13,36 13,36 13,36 13,36 13,36 13,36
- Openlijk geweld (persoon) 2,29 2,87 1,29 1,29 1,29 1,29 1,29 1,29
1.02 Zedenmisdrijven Per 10.000 inwoners Politie 2023 4,67 4,51 3,88 3,88 3,88 3,88 3,88 3,88
1.03 Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit Per 10.000 inwoners Politie 2023 7,58 3,07 3,23 3,23 3,20 3,17 3,11 3,07
1.03 Ondermijning: Aantallen Politie- en gemeentelijke cijfers 2023
- Damocles waarschuwingen Onbekend Onbekend 2 2,00 2,00 2,00 2,00 2,00
- Sluitingen Onbekend Onbekend 5 5,00 5,00 5,00 5,00 5,00
- Wet Bibob Onbekend Onbekend 21 21,00 21,00 21,00 21,00 21,00
1.04 Slachtoffers van online koop- en verkoopfraude Percentages Waarstaatjegemeente (basisteam) 2021 8,3 8,2 6,9 6,90 6,90 6,90 6,90 6,90
1.04 Slachtoffers van hacken Cijfers percentages CBS Veiligheidsmonitor 2021 6,9 6,7 6,3 6,30 6,30 6,30 6,30 6,30
1.05 Veilig Thuis-meldingen (ex)partnergeweld Per 100.000 inwoners Politie 2023 277 275 200 200,00 200,00 200,00 200,00 200,00
1.05  Veilig Thuis-meldingen kindermishandeling Per 100.000 inwoners Politie 2023 366 346 250 250,00 250,00 250,00 250,00 250,00
1.05 Politieregistraties overlast door verward persoon Per 10.000 inwoners Politie 2023 79,62 52,86 61,62 61,62 59,43 57,24 55,05 52,86
1.05 Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 2023 0,3 0,1 0,3 0,30 0,25 0,20 0,15 0,10
1.05 Politieregistraties overlast jeugd Per 10.000 inwoners Politie 2023 47,02 68,22 52,57 52,57 51,19 49,81 48,46 47,02
1.06 Gemelde incidenten bij de brandweer Per 10.000 inwoners Waarstaatjegemeente 2023 77,7 75,8 49,1 49,10 49,10 49,10 49,10 49,10
t

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten 4.423 4.194 4.247 4.328 4.412 4.501
Baten 332 199 91 91 91 92
Saldo (- = nadeel) -4.091 -3.995 -4.156 -4.237 -4.321 -4.409