Programma 6 | Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Met de vastgestelde visie op het sociaal domein werken we  aan een gezonde toekomst voor al onze inwoners. We staan hierbij voor verschillende uitdagingen, zoals het oplopende tekort aan arbeidskrachten (vooral in de zorg en het onderwijs), groeiende kansenongelijkheid, meer gezondheidsrisico’s,  vergrijzing en de groeiende behoefte aan voorzieningen.

Het armoedevraagstuk wordt steeds urgenter en in 2025 zullen we een armoede-agenda opstellen om dit aan te pakken. Ook  wordt het steeds moeilijker om noodzakelijke hulp te bieden op het gebied van zorg en ondersteuning. We zoeken daarom naar  oplossingen  om  zoveel mogelijk hulp te kunnen blijven bieden.

Op het gebied van Jeugdhulp is de landelijke hervormingsagenda een belangrijke ontwikkeling in 2025. Het doel van deze  agenda is om de knelpunten in de jeugdzorg structureel aan te pakken en het stelsel financieel houdbaar te maken voor de toekomst.

Om ervoor te zorgen dat iedereen kan meedoen, zijn we in 2024  gestart  met de inclusie-agenda. In het jaar 2025  worden er vervolgactiviteiten ontwikkeld.

Ook de groei van Veldhoven, de vraag naar maatschappelijke voorzieningen en de veranderende samenleving door internationalisering  vragen extra inzet. Uit de visie op Veldhoven blijkt dat inwoners zich zorgen maken over de ‘saamhorigheid’, vooral met het toenemende aantal internationals binnen de gemeente. De wil om met elkaar te verbinden is er. Er is steeds meer behoefte aan plekken waar inwoners uit verschillende culturen elkaar kunnen ontmoeten, waar ze kunnen ontspannen en samen kunnen meedoen aan activiteiten.  Daar waar nieuwe initiatieven en oplossingen moeten komen, zullen we moeten  investeren in meer ontwikkelcapaciteit. Ook kan het investeren in het strategisch denkvermogen binnen het sociaal domein er voor zorgen dat de de diverse onderdelen beter op elkaar aansluiten en dat complexe vraagstukken beter opgepakt kunnen worden.

We voeren als gemeente actief regie op de concretisering van de doelstellingen en integraal samenwerken is daarbij onze focus.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

6.01 Versterken van de sociale basisstructuur

Terug naar navigatie - 6.01 Versterken van de sociale basisstructuur

We geven subsidie voor activiteiten van maatschappelijke- en culturele organisaties om onze doelen te bereiken. Door meer samenhang en verbinding tussen organisaties en activiteiten versterken we de sociale basisstructuur. 

6.01.01 Uitvoeren subsidieregelingen sociaal domein

Op basis van de subsidieregelingen Vitale Samenleving en Goed Woon- en Leefklimaat  verlenen we subsidies voor activiteiten die op het gebied
van sport, kunst, cultuur, recreatie, onderwijs, zorg en welzijn bijdragen aan een prettige samenleving waarin iedereen kan
meedoen

  • Jeroen Rooijakkers

6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken

Terug naar navigatie - 6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken

We helpen mee om een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid te creëren en te versterken onder inwoners. Dit moet zorgen voor een veilige en fijne leefomgeving. Het kan ook helpen om eenzaamheid te verminderen, een groter sociaal netwerk op te bouwen en ervoor te zorgen dat er meer mensen meedoen en betrokken zijn  in de wijk.

06.02.01 Versterken van sociale netwerken in de wijken

Wijkmakelaars worden ingezet om buurtbewoners te ondersteunen en te verbinden, waardoor zij een belangrijke rol spelen in het vergroten van de sociale cohesie en het aanpakken van buurtproblemen. Daarnaast worden formele en informele netwerken in de wijken met elkaar in contact gebracht. 

  • Huub Stroeks

06.02.02 Stimuleren van buurtactiviteiten- en initiatieven

Wij bieden subsidies en ondersteuning aan bewonersinitiatieven en straat- en buurtactiviteiten die gericht zijn op het verbeteren van de leefbaarheid en het versterken van de sociale cohesie in de wijk. 

  • Huub Stroeks

06.02.03 Investeren in de kwaliteit van ontmoetingsplekken in de wijken

Wij verbeteren en onderhouden ontmoetingsplekken in zowel buitenruimten als fysieke accommodaties. Deze plekken fungeren als ontmoetingspunten waar buurtbewoners samenkomen, wat de sociale cohesie en betrokkenheid bevordert. Het draagt bij aan een positieve leefomgeving en vermindert gevoelens van onveiligheid. In dit kader wordt nauw samengewerkt binnen de Samenwerkingstafel Wonen en Zorg. In deze samenwerking staat het multifunctionele gebruik van deze plekken centraal, waarbij wordt gekeken naar een breder spectrum van ontmoetingsmogelijkheden, niet alleen binnen gemeentelijke panden, maar ook daarbuiten.

  • Huub Stroeks

6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

Terug naar navigatie - 6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

We ondersteunen inwoners bij het zelfstandig wonen en leven, zodat zij zo lang als mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven.

6.03.01 We bieden maatwerkvoorzieningen in maatschappelijke ondersteuning

Zelfredzame mensen die (goed) deelnemen aan de maatschappij, hebben een beter welzijn en doen minder beroep op (zware) vormen van zorg. Om dit te bevorderen bieden we individuele voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning, zoals bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, begeleiding of de toekenning van een scootmobiel. De klantmanagers voeren hiertoe een keukentafelgesprek met de inwoner waarbij de behoefte aan ondersteuning integraal bekeken en beoordeeld wordt.

  • Huub Stroeks

6.03.02 We treffen maatregelen om de maatschappelijke ondersteuning te kunnen blijven bieden

Continuiteit in de Wmo is niet vanzelfsprekend.  Er zijn uitdagingen zoals vergrijzing, terugloop van beschikbaarheid mantelzorgers, tekort aan handjes in de zorg aanzuigende werking van maatregelen op de Wmo-aanvragen, lang(er) zelfstandig thuis wonen, afbouw intramurale voorzieningen en decentralisatie van Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang.  We onderzoeken en ontwikkelen diverse (nieuwe) vormen van ondersteuning in het kader van de Wmo.

  • Huub Stroeks

6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

In Veldhoven kan iedereen zelfstandig mee doen. We staan voor kansengelijkheid. De activiteiten van o.a. de inclusie-agenda dragen hieraan bij.

6.04.01 Het opstellen van een inclusieagenda

De lokale inclusie agenda is een plan waarin staat hoe wij als gemeente uitvoering geven aan het VN-verdrag. Dit verdrag heeft als doel om mensen met een beperking mee te kunnen laten doen in de samenleving.  Na de vaststelling van de visie op het sociaal domein zal het onderwerp inclusie verder worden opgepakt. 

  • Caroline van Brakel

6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - 6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

We helpen ouders en jeugdigen bij het opvoeden en opgroeien, onder andere door  de toegankelijke diensten van het Centrum voor Jeugd en Gezin aan te bieden. Als het nodig is, zetten we jeugdhulp in. Bij risicovolle situaties grijpen we snel en effectief in. Professionals in het jeugddomein zorgen ervoor dat de ondersteuning onderling goed wordt afgestemd.

6.05.01 Uitvoering geven aan het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd 2024 - 2025

Samen met de partners in het jeugddomein voeren we het uitvoeringsplan van de kadernota 'Focus op alle Jeugd' uit. Het Uitvoeringsplan heeft een looptijd van 2024 - 2025. Het uitvoeringsplan zal o.a. aandacht hebben voor de fysieke en mentale gezondheid van jeugdigen. 

  • Huub Stroeks

6.05.02 Implementeren landelijke Hervormingsagenda Jeugd

De landelijke hervormingsagenda jeugd bevat een groot pakket maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen. 
Dit vraagt zowel regionaal als ook lokaal om een gedegen implementatietraject samen met alle betrokkenen.  In 2025 zal gestart worden met de implementatie van deze hervormingsagenda.

  • Huub Stroeks

6.06 Vergroten van financiële redzaamheid

Terug naar navigatie - 6.06 Vergroten van financiële redzaamheid

We helpen inwoners die financieel kwetsbaar zijn, zodat ze geen ernstige schulden krijgen. Dit doen we door te helpen met inkomen, de minimaregelingen en schulddienstverlening. De nadruk ligt op het vroeg zien aankomen van schulden die kunnen ontstaan, advies hoe je met je geld om kunt gaan en inwoners attenderen gebruik te maken van alle regelingen en voorzieningen waarvoor ze in aanmerking komen.

6.06.01 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners. Hiervoor zijn convenanten afgesproken waarmee de privacy is gewaarborgd. Het team schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of ondersteuning gewenst is. Daarnaast staat team schulddienstverlening in verbinding met energiecoaches, zij verwijzen inwoners die naast een vraag naar energiebesparende maatregelen  ook financiele vragen hebben door naar team schulddienstverlening.

  • Caroline van Brakel

6.06.02 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen

De gemeente Veldhoven heeft diverse minimaregelingen zoals de meedoen voorziening, een collectieve ziektekosten verzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We gaan het gebruik hiervan extra stimuleren, onder andere door breed aandacht te vragen voor het doen van de 'potjescheck' van Geldfit. De 'potjescheck' geeft naast de lokale minimaregelingen ook aan op welke landelijke voorzieningen inwoners recht maken.

  • Caroline van Brakel

6.06.03 Doorontwikkelen armoedebeleid

Het armoedevraagstuk vraagt om een brede en integrale benadering.  Gezien de huidige problematieken en groeiende urgentie op het onderwerp is het noodzakelijk om hier beleid in brede context op te ontwikkelen, bestaande uit een nieuw beleidsplan schulddienstverlening, een doorontwikkeling op het minimabeleid, de samenwerking tussen partners in het voorliggend veld en de regionale samenwerking binnen het financieel fit programma van Brainport voor Elkaar.  Dit wordt vastgelegd in de Armoede agenda.

  • Caroline van Brakel

6.07 Vergroten arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - 6.07 Vergroten arbeidsparticipatie

We helpen inwoners met een uitkering om betaald werk te vinden. Als werk (nog) niet mogelijk is, wordt er geprobeerd om  vrijwilligerswerk te vinden of deel te nemen aan sociale activiteiten, met als doel dat iedereen actief meedoet. 

6.07.01 We begeleiden inwoners met een uitkering naar betaald werk

We maken gebruik van een diagnosetool om de competenties van de inwoners in beeld te brengen.  Deze input is de basis van de gesprekken om de inwoner te ondersteunen in zijn of haar weg naar werk. Ook maken we gebruik van de inzet van onze samenwerkingspartner 'Ergon' om de inwoners zo veel mogelijk arbeidsfit te maken.

  • Caroline van Brakel

6.07.02 We stimuleren bij werkgevers kansengelijkheid bij werving en selectie

We zetten in op bewustwording van kansen(on)gelijkheid op de huidige arbeidsmarkt en wat werkgevers kunnen bijdragen aan gelijke kansen. Daarnaast voeren we Social Return on Investment (SROI) uit, waarbij  opdrachtnemers van overheidsopdrachten mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten bij het uitvoeren van de opdracht.

  • Thomas van Broekhoven

6.08 Vergroten integratie nieuwkomers

Terug naar navigatie - 6.08 Vergroten integratie nieuwkomers

We vinden internationalisering in het sociaal domein een belangrijke ontwikkeling omdat het aantal inwoners van niet-Nederlandse afkomst zal naar verwachting de komende jaren verder toenemen. We zoeken naar manieren waarop deze inwoners zo goed mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.

Daarnaast helpen we  vergunninghouders die moeten inburgeren met hun inburgeringstraject.

6.08.01 We ondersteunen inburgeraars bij hun inburgeringstraject

Op basis van de Wet inburgering 2021 begeleiden we nieuwkomers bij hun inburgeringstraject zodat ze binnen de daarvoor gestelde termijn succesvol inburgeren. Naast het aanbieden van taallessen is maatschappelijke en economische participatie een belangrijk onderdeel van het inburgeringstraject.

  • Caroline van Brakel

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2024 2025 2026 2027 2028
6.05 Jongeren met jeugdreclassering (BBV) % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 0 2023: 0,3% < 0,3% < 0,3% < 0,3% < 0,3% < 0,3%
6.05 Jongeren met jeugdbescherming (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 0 2023: 0,7% < 0,7% < 0,7% < 0,7% < 0,7 % < 0,7%
6.03 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (BBV) Aantal per 10.000 inwoners GMSD 2023 810 700 <700 <700 <700 <700 <700
6.05 Jongeren met jeugdhulp (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 0 2023: 14,2% < 14,2 < 14,2 < 14,2 < 14,2 < 14,2
6.05 Jongeren met een delict voor de rechter (BBV) % 12 t/m 21 jarigen 0 2022: 1% < 1% < 1% < 1% < 1% < 1%
6.06 Vroegsignalering Aantal inwoners dat zich meldt voor schulddienstverlening naar aanleiding van vroegsignalering klantvolgsysteem schulddienstverlening 2023 nvt 19,0 >2024 >2025 >2026 >2027
6.06 Minimaregelingen Aantal unieke inwoners dat gebruik maakt van een minimaregeling suite 2023 nvt 2.323,0 >2024 >2025 >2026 >2027
6.06 Kinderen in uitkeringsgezin (BBV) % kinderen tot 18 jaar CBS 2022 600,0% 300,0% 3 3 3 3 3
6.07 Banen (BBV) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar LISA 2022 825 1.300 1.300 1.300 1.300 1.300 1.300
6.07 Netto arbeidsparticipatie (BBV) % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 2023 7300,0% 7400,0% 74 74 74 74 74
6.07 Werkloze jongeren (BBV) % 16 t/m 22 jarigen CBS 2023 100,0% 100,0% 1 1 1 1 1
6.07 Personen met een bijstandsuitkering (BBV) Aantal per 10.000 inwoners CBS 2023 34400% 17400% 174 174 174 174 174
6.07 Lopende re-integratievoorzieningen (BBV) Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar CBS 2023 191,0 192,0 192 192 192 192 192
6.08 Asielinburgeraars Percentage geslaagde inburgeringstrajecten binnen termijn Suite/CBS 2022 nnb nnb 75% 75% 75% 75%

Subsidies in dit programma

Terug naar navigatie - Subsidies in dit programma

Conform de aanbeveling van de rekenkamercommissie wordt per programma zichtbaar gemaakt welke subsidies zijn opgenomen in het Welzijnsbudgetplan (WBP). In onderstaande tabel is voor 2025 vooralsnog de bijstelling Subsidie-ophoging  WBP niet verwerkt. Deze bijstelling moet binnen het WBP namelijk nog gealloceerd worden aan de subsidie-ontvangers.

Omschrijving

WBP bedrag

Jeugdactiviteiten en scouting 175
Jeugdwerk algemeen 125
Vluchtelingen 71
Maatschappelijke participatie 1.438
Samenlevingsopbouw algemeen 836
Buurt- en wijkactiviteiten 32
Mantelzorg 39
Clientondersteuning 239
Minimabeleid 243
Indicatievrije inloop 150

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten 57.904 60.212 60.151 59.340 59.866 61.171
Baten 13.051 13.780 12.839 13.018 12.544 13.887
Saldo (- = nadeel) -44.853 -46.432 -47.312 -46.322 -47.322 -47.284

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2025 2026 2027 2028
Subsidie-ophoging WBP -187 -192 -196 -201
Verruimen minimaregelingen -150 -150 -150 -150
Formatie inburgering -129 -131 -133 -135
Saldo (- = nadeel) -466 -473 -479 -486

Subsidie-ophoging WBP
Via het WelzijnsBudgetPlan (WBP) subsidiëren we voorzieningen en activiteiten op het gebied van sport, kunst, cultuur, recreatie, zorg en welzijn. Naast particuliere en commerciële mogelijkheden is deze subsidiëring de lokale basisstructuur van Veldhoven. Deze structuur is een randvoorwaarde om Veldhoven verder te ontwikkelen naar een inclusieve samenleving waarin alle inwoners kunnen meedoen in een prettige leefomgeving. 
De gesubsidieerde instellingen vragen meer subsidie aan. Dit komt door gestegen loonkosten, huisvestingskosten en energiekosten. Daarnaast is de hulp- en ondersteuningsvraag groter, groeit Veldhoven in aantal inwoners en is er vergrijzing.

Verruimen minimaregelingen
Door de minimaregelingen te verruimen vergroten we de financiële zelfredzaamheid en creëren we meer kansengelijkheid van inwoners met een laag inkomen. Dit is een maatschappelijke opgave uit het coalitieakkoord. De mogelijke verruimingen worden vooraf besproken met de participatieraad van het sociaal domein Veldhoven aan Tafel. Binnen Veldhoven aan Tafel is een werkgroep bezig met een onderzoek naar armoede in Veldhoven. De resultaten van dit onderzoek worden meegenomen in de concrete uitwerking van de verruimingen. Nadat de begroting is vastgesteld, beginnen we aan deze uitwerking.

Formatie Inburgering
We hebben een wettelijke taakstelling vanuit de inburgeringswet. Een inburgeringsperiode duurt minimaal 3 jaar. De taakstelling wordt jaarlijks groter. Om deze taak uit te kunnen voeren is structureel meer personele capaciteit nodig. Deze capaciteit komt voort uit de beschikbare vacatureruimte als gevolg van de organisatieontwikkeling.