Programma 3 | Economie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

We wonen en werken samen in dé technologie- en maakregio van Nederland, Brainport Eindhoven. De regio is uitgegroeid tot een belangrijke mainport van Nederland. Dit brengt enorme economische groei met zich mee, maar schept ook een verantwoordelijkheid. Met de vestiging van ASML, als sleutelspeler van de Brainportregio, hebben we een belangrijke opgave om de economische groei en het bijbehorend ecosysteem op een zo gezond mogelijke manier te faciliteren.  Dat betekent niet alleen aandacht voor bedrijfslocaties, maar ook inspelen op de grote behoefte aan talent. Samen met het bedrijfsleven richten we ons op het realiseren van  betaalbare woningen, een goede bereikbaarheid, voldoende zorg en goed onderwijs.

Naast het (boven) regionale belang, moeten we het belang en de waarde van ons lokaal MKB niet uit het oog verliezen. Ook het lokaal MKB groeit en vormt door haar maatschappelijke lokale betrokkenheid de ruggengraat van onze Veldhovense economie.

Ons voorzieningenniveau moet meegroeien met de groei van onze gemeente en arbeidsplaatsen.  Het Citycentrum is daarin een belangrijke spil. Met  de uitvoering van het masterplan  Citycentrum maken we een toekomstbestendig en kloppend hart voor alle Veldhovenaren.

De economische welvaart heeft ook een keerzijde. De brede welvaart komt steeds meer onder druk te staan en de sociale verschillen worden groter. Ook hier slaan bedrijfsleven, maatschappelijke en kennisinstellingen en overheden de handen in elkaar om iedereen goede kansen te geven op een fijne toekomst.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem

Terug naar navigatie - 3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem

We versterken de economie in de Brainportregio door:

•    het beschikbaar houden en maken van ruimte voor diverse economische sectoren (vraaggericht en regionaal) ;
•    het zoveel mogelijk beschikbaar krijgen en houden van talent en;
•    ervoor te zorgen dat de economische groei bijdraagt aan Brede Welvaart in onze regio.

Binnen de Strategische Agenda Brainport maken we als regio afspraken met de rijksoverheid en de provincie. Door deelname aan Brainport Eindhoven, maken we samen deze agenda en werken we aan de verdere doorontwikkeling van de mainportstatus.

3.01.01 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners uitvoeren van Strategische Agenda Brainport

In de Strategische Agenda Brainport staan de afspraken die de regio met provincie en Rijk hebben gemaakt. De agenda bestaat uit drie pijlers: de pijlers Innovatie, Talent en Leef-en vestigingsklimaat. De uitvoering van de pijlers 1 en 2 ligt vooral bij onze partners als Brainport Development. Pijler 3 daarentegen kent juist een sterke relatie met onze organisatie.  We staan samen aan de lat voor de uitvoering van de afspraken die zijn vastgelegd in de Brainportdeal en Beethoven. 

  • Marcel Delhez

3.01.02 Het innovatieve vermogen van ons bedrijfsleven stimuleren en ondersteunen door een financiële bijdrage aan het Stimuleringsfonds

Prachtige ideeën een kans bieden en zo de economie in de regio versterken, dat doet het Stimuleringsfonds. Ondernemers, kennisinstellingen en overheden kunnen subsidie krijgen voor bijvoorbeeld een haalbaarheidsstudie, het uitwerken van een business case, het opzetten van een pilot of de ontwikkeling van een prototype. Als het maar gaat om samenwerken, innovatie en versterken van de regionale economie in Zuidoost-Brabant. Het Stimuleringsfonds geeft al jaren subsidie en zijn er zeer succesvolle ondernemingen uit voortgekomen. Het Stimuleringsfonds wordt beheerd en uitgevoerd door de de organisatie van de Metropoolregio Eindhoven.

  • Thomas van Broekhoven

3.01.03 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners talent beschikbaar krijgen en behouden voor onze regio

Veel (MKB) bedrijven ervaren dagelijks de schaarste aan talent. Binnen regio Brainport zijn verschillende non-profit dienstverleners en onderwijsinstellingen actief in het verbinden van werkzoekenden met bedrijven uit de regio.  Brainport Development, overheden en opleiders zijn samen bezig met het om-, her- en bijscholen van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden.  Ook helpt Brainport Development  en het Holland Expat Center met het aantrekken en binden van internationals aan onze regio.

  • Thomas van Broekhoven

3.01.04 Inbedden Veldhovense belangen in diverse regionale overlegstructuren

We werken op veel thema's, schaalniveaus en concrete projecten samen. Deze ambities en projecten worden vastgelegd in de diverse samenwerkingsakkoorden en actieagenda's.  Voorbeelden hiervan zijn het samenwerkingsakkoord Metropoolregio Eindhoven inclusief bijbehorende jaarplannen, en het meerjarenplan Brainport Development inclusief bijbehorende jaarplannen.

  • Thomas van Broekhoven

3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen

Terug naar navigatie - 3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen

We ontwikkelen onze bestaande werklocaties De Run en Habraken verder door naar aantrekkelijke en toekomstbestendige werklocaties voor de high-tech (maak)industrie en ons lokaal MKB . Hierin komen de wensen en behoeften van ondernemers samen met onze (publieke) ambities en opgaven op het gebied van duurzame mobiliteit, energietransitie/-congestie, nieuwe vormen van stedelijke mixmilieus, groen/water en klimaatadaptatie.  We werken  samen met betrokken partijen aan de uitwerking van de gebiedsvisie De Run, met onder andere wonen en werken langs de HOV-as.

3.02.01 Opstellen van een ontwikkelstrategie met uitvoeringsplan voor De Run

De gebiedsvisie De Run beschrijft het ‘wat’, maar nog niet ‘hoe’ deze visie gerealiseerd kan worden. Hiervoor is een ontwikkelstrategie met uitvoeringsplan nodig voor het hele gebied en de verschillende deelgebieden. 
Deze ontwikkelstrategie moet op deze verschillende schaalniveaus antwoord geven op vragen als:
•   Wat wordt het te realiseren programma voor wonen, werken, voorzieningen, mobiliteit, groen, energie enz. ?
•   Wat zijn de juridisch-planologische spelregels: grondbeleid, ruimtelijke kaders?
•   Wat is de financiële haalbaarheid en wat zijn de financiële spelregels?
•   Hoe kunnen we samenwerken met betrokken partijen: bedrijven, ontwikkelaars, woningcorporaties enz.?
•   Wat is een passende fasering voor de uitvoering?

 

  • Caroline van Brakel

3.02.02 Habraken in gereedheid brengen voor uitgifte

We willen het lokale verzorgende MKB ontwikkelingsruimte bieden om te blijven ondernemen. Tegelijkertijd is schuifruimte noodzakelijk voor verplaatsers op De Run ten behoeve groei van ASML en de woningbouwontwikkelingen vanuit de woningbouwversnelling.  Om ruimte te realiseren wordt het totale bedrijventerrein Habraken in gereedheid gebracht voor uitgifte.  Dat betekent concreet:  het vaststellen van het  omgevingsplan; het opstellen van uitgiftebeleid en het bouwrijp maken  van de gronden.  Voor het realiseren van een alternatief op het gebied van energie wordt integraal aangesloten op de ontwikkelingen en processen in de regio (zie activiteit 3.02.05 en 7.06.06).

  • Thomas van Broekhoven

3.02.03 Uitvoeren van de regionale visie Werklocaties en hierin een actieve rol pakken

In de regionale visie Werklocaties hebben we vastgesteld welke keuzes we gaan maken voor het  behoud van onze economische toppositie. 
Er zijn keuzes gemaakt over:

  • welke bedrijven we wel en niet willen huisvesten;
  • hoe we omgaan met bestaande bedrijventerreinen;
  • hoe we in de toekomst nieuwe werklocaties gaan programmeren;
  • en hoe we ervoor gaan zorgen dat het juiste  bedrijf op de juiste plek kan groeien en/of doorgroeien (alloceren).

Dit alles vraagt een continue proces van monitoring en afstemming tussen gemeenten (o.a. herpositioneren 9 voor 1 loket), provincie, en partners in de regio.

  • Thomas van Broekhoven

3.02.04 In beeld brengen kansen voor intensief ruimtegebruik op onze werklocaties

Om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte blijft om te ondernemen hebben we in de regionale visie Werklocaties afgesproken prioriteit te geven aan het creëren van ruimte op bestaande terreinen.  Meer ruimte om te ondernemen is echter niet de enige claim.  Ook de energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteitstransitie en circulaire economie, doen een beroep op dezelfde schaarse ruimte .  Om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden op onze bestaande werklocaties, gaan we de intensiveringskansen op De Run en Habraken onderzoeken. 

  • Thomas van Broekhoven

3.02.05 Deelnemen aan regionale aanpak voor het opzetten van energiehubs op De Run en Habraken

Het economisch vestigingsklimaat staat onder druk door de energietransitie. Netbeheerders en overheden werken aan de uitbreiding en verzwaring van het netwerk, maar de verwachting blijft dat de komende 5 tot 10 jaar de wachtlijsten blijven groeien. De consequenties voor bedrijven zijn enorm. Plannen voor nieuwvestiging, uitbreiding en verduurzaming moeten ‘on hold’ gezet worden. Om de economische ontwikkeling en de verduurzaming van bedrijven niet tot stilstand te laten komen, is inzetten op slimme oplossingen en samenwerking essentieel. Vanuit het programma 3 Economie dragen we integraal bij aan de activiteit 7.06.06 Verduurzamen van bedrijventerreinen. 

  • Mariëlle Giesbertz

3.03 Realiseren van compacte, complete en comfortabele (centrum)gebieden met goed bereikbare voorzieningen op het gebied detailhandel, horeca en vrijetijdseconomie

Terug naar navigatie - 3.03 Realiseren van compacte, complete en comfortabele (centrum)gebieden met goed bereikbare voorzieningen op het gebied detailhandel, horeca en vrijetijdseconomie

Veldhoven gaat de komende jaren flink groeien en dus komt er meer behoefte aan winkel- en horecameters.  We hebben verschillende winkel- en horecagebieden met ieder een eigen functie en kwaliteit. De verschillende kenmerken van de gebieden willen we graag behouden.  Het  voorzieningenaanbod moet passen bij de groei en verandering van de bevolking.   Belangrijke ontwikkeling is de realisatie van het Citycentrum als toekomstbestendig en kloppend hart voor alle Veldhovenaren (zowel bezoekers als inwoners)

3.03.01 Realisatie van het Citycentrum als toekomstig en kloppend hart voor alle Veldhovenaren

Samen met onze partners buiten (ondernemers en vastgoedeigenaren) gaan we aan de slag  met uitvoering van de ambities in het masterplan.  Door actief te 'makelen en schakelen' pakken we samen de handschoen op om de realisatiekracht te verhogen.  Voor de activiteit Uitvoering Masterplan Citycentrum verwijzen we naar Programma 8.3).

  • Thomas van Broekhoven

3.03.02 Voorbereiden verlenging Bedrijven Investeringszone (BIZ) Citycentrum

De BIZ maakt mogelijk dat alle ondernemers in het Citycentrum samen investeren in de aantrekkelijkheid en economische ontwikkeling van het winkelgebied.  In 2026 loopt de huidige regeling af.  Een verlenging van de BIZ vraagt om een gedegen voorbereiding in 2025, waarbij een eventuele verbreding met  vastgoedeigenaren wordt onderzocht. 

  • Thomas van Broekhoven

3.03.03 In beeld brengen ongewenste onbenutte plancapaciteit detailhandel

Om compacte, complete en comfortabele winkelgebieden te realiseren dienen ongewenste vestigingen van supermarkten en andere vormen van detailhandel voorkomen te worden. Het is daarom noodzakelijk ongewenste onbenutte plancapaciteit juridisch te saneren. Deze actie is vastgelegd in zowel de lokale als regionale detailhandelsvisie. Binnen Veldhoven is gekozen voor een stapsgewijze aanpak waarbij we beginnen met het in beeld brengen van de Veldhovense situatie. 

  • Thomas van Broekhoven

3.03.04 Zoeken naar een alternatief om het toeristisch, recreatief en cultureel aanbod van Veldhoven in beeld te brengen

In 2024 is de samenwerking met Regioradar geëindigd.  We gaan (al dan niet) samen met de regio op zoek naar een alternatief podium om het toeristisch, recreatief en cultureel aanbod van Veldhoven in beeld te brengen. 

  • Thomas van Broekhoven

3.03.05 Actieve deelname in de regionale werkgroep voorzieningen

Op basis van onderzoek in 2024 naar de huidige voorzieningenstructuur, worden vervolgacties uitgezet om het voorzieningenniveau in de regio op peil te houden.  Door een actieve rol in de regio te pakken sluiten we aan op kansen voor Veldhoven.  Het gaat in dit programma over de voorzieningen met een commerciële functies en topvoorzieningen in de regio.  

  • Thomas van Broekhoven

3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers

Terug naar navigatie - 3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers

Het is belangrijk in contact te blijven met onze bedrijven en haar belangenorganisaties om hun wensen te vertalen naar de gemeentelijke opgaven voor de toekomst.  We geloven in de kracht van gezamenlijke vooruitgang en zetten in op een sterk accountmanagement. 

3.04.01 Verbeteren digitale zichtbaarheid en bereikbaarheid voor ondernemers

We richten onze gemeentelijke website zo in dat ook ondernemers  informatie op een eenvoudige manier vinden . Ook zetten we andere communicatiemiddelen in om onze zichtbaarheid te vergroten.

  • Thomas van Broekhoven

3.04.02 Actieve rol binnen parkmanagement- en centrummanagementorganisaties

We werken intensief samen met de bestaande parkmanagementorganisaties op Habraken en met onze centrummanagementorganisaties van het Citycentrum en de Kromstraat. Op De Run onderzoeken we de mogelijkheden om georganiseerd parkmanagement op te zetten. 

  • Thomas van Broekhoven

3.04.03 Verder uitbouwen accountmanagement met ondernemers (- netwerken)

Veldhoven Verbindt, Koninklijke Horeca Veldhoven, Lokaal Toeristische Adviesraad en het VOC  zijn voorbeelden van netwerkorganisaties waarmee we structurele contacten onderhouden. We informeren elkaar over belangrijke ontwikkelingen en initiatieven. Daarnaast vragen gebiedsontwikkelingen  op De Run en in het Citycentrum  om structurele inzet van accountmanagement. 

  • Thomas van Broekhoven

3.04.05 Meten waardering ondernemersklimaat

Om de waardering van het ondernemersklimaat te meten, hebben we de afgelopen jaren deelgenomen  aan het onderzoek MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. Het onderzoek biedt ons inzicht voor nieuw beleid of initiatieven om het lokale ondernemersklimaat te stimuleren. Het is de vraag of de peiling in 2025 door MKB wordt uitgevoerd. We bekijken alternatieve opties om de waardering van ons ondernemersklimaat in beeld te brengen.  

  • Thomas van Broekhoven

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2024 2025 2026 2027 2028
3.02 9 voor 1 loket Aantal aanvragen van bedrijven dat per jaar een beroep heeft gedaan op het 9 voor 1 loket. Registratie 9 voor 1 loket 2023 107 >75 >75 >75 >75
3.01 Stimuleringsregeling Metropoolregio Eindhoven Aantal toegekende aanvragen Stimuleringsregeling Metropoolregio Eindhoven. Registratie Metropoolregio 2023 30 >15 >15 >15 >15
3.02 Functiemenging (BBV) Verhouding tussen banen en woningen. 0=Alleen wonen, 100=alleen werken. waarstaatjegemeente.nl/ 2022 64,8% <70% <70% <70% <70%
LISA
3.02 Vestigingen (van bedrijven) (BBV) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar waarstaatjegemeente.nl/ LISA 2022 149 >125 >125 >125 >125
3.02 Uitgifte bedrijfskavels Aantal hectaren uitgegeven bedrijfsgrond per jaar Registratie gemeente Veldhoven 2023 3 5 7 9 3
3.04 Digitaal ondernemersloket Aantal mailcontacten digitaal ondernemersloket per jaar Registratie gemeente Veldhoven 2023 55 >50 >60 >70 >75
3.04 Waardering ondernemersklimaat Cijfer MKB vriendelijkste gemeente (indien onderzoek wordt uitgevoerd, eerstvolgende in 2024) MKB Nederland * 7,0 7,0 7,0 7,0
t
* geen nieuw onderzoek plaatsgevonden in periode 2000-2024

Subsidies in dit programma

Terug naar navigatie - Subsidies in dit programma

Conform de aanbeveling van de rekenkamercommissie wordt per programma zichtbaar gemaakt welke subsidies zijn opgenomen in het Welzijnsbudgetplan (WBP). In onderstaande tabel is voor 2025 vooralsnog de bijstelling Subsidie-ophoging  WBP niet verwerkt. Deze bijstelling moet binnen het WBP namelijk nog gealloceerd worden aan de subsidie-ontvangers.

Omschrijving

WBP bedrag

Volksfeesten 16

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten 3.521 9.409 13.612 5.134 4.947 3.605
Baten 3.381 5.570 14.094 4.450 4.059 1.313
Saldo (- = nadeel) -140 -3.839 482 -684 -888 -2.292