Deze paragraaf gaat in op de onderdelen die betrekking hebben op de lokale heffingen van de gemeente Veldhoven. Dat zijn de volgende:
1. onroerende zaakbelasting;
2. afvalstoffenheffing;
3. rioolheffing;
4. hondenbelasting;
5. begraafrechten;
6. marktgelden;
7. toeristenbelasting;
8. tarieven dienstverlening aan derden;
9. reclamebelasting Kromstraat;
10. bedrijven investeringszone City Centrum
11. leges;
12. parkeerbelasting;
13. kwijtscheldingsbeleid;
14. woonlasten (voor een eigenaar/gebruiker).
Lokale heffingen
1. Onroerende zaakbelasting
Terug naar navigatie - 1. Onroerende zaakbelastingWOZ-waarde is de basis voor de bepaling van de hoogte van de OZB. De waardepeildatum ligt wettelijk een jaar vóór het begin van de periode waarvoor deze wordt gebruikt. Voor 2025 is de wettelijke waardepeildatum dus 1 januari 2024. Alle WOZ-objecten worden getaxeerd naar de waarde op de waardepeildatum.
In Veldhoven zijn de WOZ-waarden van woningen 3% gestegen. De gemiddelde woningwaarde komt daarmee op € 474.000 (2024 was € 461.000). De waarden van de niet-woningen zijn ongeveer 1,2% gestegen. In de media is een aantal keren aangegeven dat er sprake is van daling van huizenprijzen. Zoals bij een groot aantal andere gemeente is daarvan in Veldhoven rondom peildatum 1 januari 2024 geen sprake. Overigens wint of verliest de gemeente niet aan de waardeontwikkeling. De waardeontwikkeling wordt jaarlijks gecorrigeerd op de tarieven van de OZB.
Opbrengst voor 2025
Rekening houdend met de uitbreiding van het aantal onroerende zaken (areaaluitbreiding) bedraagt de verwachte opbrengst voor 2025, met toepassing van het inflatiepercentage van 2,8% over 2025 plus de inflatiecorrectie over 2024, € 16.590.694.
OZB-tarieven 2025
De tarieven voor 2025 worden:
• eigenarendeel woningen: 0,0928% (tarief 2024: 0,0911%)
• eigenarendeel niet-woningen: 0,1926% (tarief 2024: 0,2375%)
• gebruikersdeel niet-woningen: 0,1011% (tarief 2024: 0,1251%)
2. Afvalstoffenheffing
Terug naar navigatie - 2. AfvalstoffenheffingDe kosten die de gemeente maakt voor het beheer van de huishoudelijke afvalstoffen worden omgezet in tarieven die de kosten moeten dekken.
Het tarief voor éénpersoonshuishoudens bedraagt 70% van het tarief voor meerpersoonshuishoudens.
Voor het jaar 2025 verwachten we dat de totale kosten van het beheer van de afvalstromen € 6.109.750 bedragen. Deze kosten worden over de daarvoor in aanmerking komende huishoudens omgeslagen.
Tabel 1: Ontwikkeling afvalstoffenheffing
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Eenpersoonshuishoudens | 166,17 | 169,39 | 192,87 | 207,69 | 217,67 | 229,89 |
Basistarief | ||||||
tarief minicontainer | ||||||
tarief ondergronds | ||||||
meerpersoonshuishoudens | 237,39 | 241,98 | 275,53 | 296,70 | 310,96 | 328,42 |
Basistarief | ||||||
tarief minicontainer | ||||||
tarief ondergronds | ||||||
Bij de afvalstoffenheffing is het goed gebruik om het overschot op rekening van het voorgaande jaar terug te geven aan de inwoners. Het overschot op de rekening van 2023 is dermate gering (€ 0,08 per huishouden, totaal € 1.549) dat het opnemen van de teruggaaf niet opweegt tegen de kosten die het verwerken van de teruggaaf op het aanslagbiljet met zich meebrengt.
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | € 5.824.487,00 |
---|---|
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | € 1.064.216,00 |
Netto kosten taakveld | € 4.760.271,00 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | € 229.492,55 |
BTW | € 1.119.987,12 |
Totale kosten | € 6.109.750,67 |
Opbrengst heffingen | € 6.109.751,00 |
Dekkingspercentage | 100,00% |
3. Rioolheffing
Terug naar navigatie - 3. RioolheffingGemeenten hebben vanuit de Wet gemeentelijke watertaken de zorg voor het transport voor afval- en hemelwater en ook de zorg om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand tegen te gaan. De rioolheffing is het instrument om deze taken te bekostigen.
Om de kosten volledig te kunnen betalen wordt het tarief voor 2025 verhoogd naar € 272,87. Sinds 2024 geldt een nieuwe klassenindeling De doelstellingen waren:
- het eerlijker verdelen van de lasten door grootverbruikers meer te belasten;
- een beperkter aantal klassen waardoor de uitvoering overzichtelijker en eenvoudiger is.
De introductie de vereenvoudigde klassenindeling is succesvol gebleken en deze wordt daarom in 2025 voortgezet.
Tabel 2 toont het tarievenverloop. Vanwege extra inkomsten over voorafgaande jaren wordt, conform besluit gemeenteraad, een bedrag van € 22,21 aan de inwoners teruggegeven middels een korting op het aanslagbiljet “Gemeentebelastingen 2025”.
Tabel 2: Tarievenverloop rioolheffing
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rioolheffing | 151,55 | 158,16 | 186,32 | 183,43 | 186,69 | 201,05 | 272,87 |
Berekening kostendekkendheid rioolheffing
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | € 4.752.360,00 | |
---|---|---|
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | € 520.184,00 | |
Netto kosten taakveld | € 4.232.176,00 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | € 250.776,73 | |
BTW | € 922.490,51 | |
Totale kosten | € 5.405.443,24 | |
Opbrengst heffingen | € 5.405.443,00 | |
Dekkingspercentage | 100% |
4. Hondenbelasting
Terug naar navigatie - 4. HondenbelastingDe Tweede Kamer heeft op 10 juni 2021 een motie aangenomen waarin het kabinet de opdracht wordt gegeven ‘op termijn’ de hondenbelasting af te schaffen. Daarbij is aangegeven dat gemeenten om diverse redenen in financieel zwaar weer zitten en dat directe afschaffing van hondenbelasting gemeenten daarbij niet helpt. Afschaffing van de hondenbelasting betekent namelijk niet dat de kosten worden verminderd. Ook in Veldhoven geldt dat afschaffing van de hondenbelasting betekent dat kosten niet langer worden gedekt.
Hoewel de hondenbelasting een algemene belasting is, waarvan de inkomsten van een dergelijke belasting ten gunste komen van de algemene middelen, is bij de invoering van de hondenbelasting in Veldhoven door de raad aangegeven dat het bedrag van de belasting in principe de kosten moet dekken. Daarvan wordt per 2025 afgestapt. Bij de Programmabegroting 2024 heeft de raad het college de opdracht gegeven om kritisch te kijken naar de hoogte van de hondenbelasting in de Programmabegroting 2025-2028. Het college heeft die opdracht uitgelegd als opdracht om het tarief te verlagen, mede in relatie tot de tarieven van omliggende gemeenten. Veldhoven zat daarbij aan de hoge kant. Dat past overigens ook in de lijn zoals die door de Tweede kamer is aangegeven. Het college stelt voor om het tarief per hond te verlagen naar € 50,00. De inkomsten op de hondenbelasting zijn in de begroting daarop verlaagd van € 408.000 naar € 198.000. Daar staat nauwelijks verlaging van de kosten tegenover, omdat het tegengaan van overlast van honden een gemeentelijke taak blijft, bijvoorbeeld via het groenonderhoud. De totale kosten blijven, inclusief overhead etc. rond de vier ton. De verlaging van de inkomsten wordt voor 2025 opgevangen binnen de bestaande exploitatie.
Het bedrag voor het houden van een hond voor het jaar 2025 bedraagt € 50,00. Voor kennels wordt het tarief verlaagd naar € 150,00.
De onderstaande tabel toont het tarievenverloop.
Tabel 3: Tarievenverloop hondenbelasting
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
tarief per hond | 89,12 | 79,81 | 83,24 | 90,25 | 95,94 | 50,00 |
kenneltarief | 267,36 | 239,43 | 249,72 | 270,75 | 287,82 | 150,00 |
5. Begraafrechten
Terug naar navigatie - 5. BegraafrechtenVoor het jaar 2025 worden de bestaande tarieven verhoogd met het inflatiepercentage van 2,8%.
6. Marktgelden
Terug naar navigatie - 6. MarktgeldenDe marktgelden worden geheven van standhouders op de weekmarkt op het Meiveld. De gemeente heeft het Meiveld aangewezen als marktplaats voor de verkoop van goederen waarvoor de markt bestemd is. Zij betalen deze vergoeding voor het innemen van een standplaats op de marktplaats.
Voor het jaar 2025 worden de marktgelden verhoogd met het inflatiepercentage van 2,8%.
De onderstaande tabel toont het tarievenverloop.
Tabel 4: Tarievenverloop marktgelden
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
losse standplaats, per dag per meter | 1,84 | 1,87 | 1,90 | 1,95 | 2,01 | 2,07 |
vaste standplaats, per kwartaal per meter | 20,35 | 20,68 | 20,97 | 21,47 | 22,14 | 22,76 |
standwerkersplaats, per dag | 1,84 | 1,87 | 1,90 | 1,95 | 2,01 | 2,07 |
7. Toeristenbelasting
Terug naar navigatie - 7. ToeristenbelastingMensen die binnen de gemeente verblijven door overnachting tegen vergoeding moeten deze belasting betalen. Toeristen maken namelijk wel gebruik van gemeentelijke voorzieningen, maar betalen geen belastingen binnen Veldhoven.
De tarieven voor 2025 worden niet gewijzigd ten opzichte van 2024. De tarieven zijn per persoon per overnachting:
in hotels € 2,70
in groepsaccommodaties € 1,60
op kampeerterreinen € 1,60
8. Tarieven dienstverlening aan derden
Terug naar navigatie - 8. Tarieven dienstverlening aan derdenVoor 2025 worden de tarieven ten opzichte van 2024 met het inflatiepercentage van 2,8% verhoogd. Daarbij moet worden opgemerkt dat deze tarieven niet als belastingen gelden, maar als privaatrechtelijke bedragen.
9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp
Terug naar navigatie - 9. Reclamebelasting Veldhoven-DorpIn Veldhoven-Dorp (Kromstraat) is een Centrummanagement in het leven geroepen. Om ervoor te zorgen dat alle ondernemers meebetalen om de kwaliteit van deze winkelstraat te verbeteren is vanaf 2011 reclamebelasting ingevoerd. De jaarlijkse opbrengst is zo'n € 45.000. De ondernemers hebben de gemeente gevraagd de inkomsten per 2025 met € 10.000 te verhogen, vanwege gestegen kosten. Daarop heeft de gemeente de stichting die de gelden ontvangt gevraagd bij de ondernemers in het gebied het draagvlak daarvoor te peilen. Van de 74 ondernemers hebben er 60 (met handtekening) aangegeven akkoord te zijn met de verhoging, 8 waren tegen en 6 hebben zich onthouden of hebben niet gereageerd. De verhoging van de opbrengst moet leiden tot een tariefstijging van 20%, die wordt doorgevoerd op alle facetten van de heffing. Dat wil zeggen dat het minimumtarief, het maximumtarief en het tarief per € 1.000 WOZ-waarde met 20% worden verhoogd. De belasting bestaat dan enerzijds uit een minimum te betalen bedrag van € 240 per belastingplichtige. Anderzijds wordt voor het jaar 2025 een bedrag van € 3,55 per € 1.000 aan WOZ-waarde in rekening gebracht zodra de WOZ-waarde € 68.000 overstijgt. Het maximum te betalen bedrag is € 840. De opbrengsten worden rechtstreeks, met uitzondering van de kosten die de gemeente maakt, in een ondernemersfonds gestort. Uit dit fonds worden activiteiten betaald die de kwaliteit van het winkelgebied moet stimuleren en het winkelklimaat aantrekkelijk maken.
Tabel 5: Tarievenverloop reclamebelasting Veldhoven-Dorp
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
tarief per € 1.000,- WOZ-waarde | 3,00 | 2,77 | 3,49 | 3,56 | 3,20 | 3,00 | 3,55 |
10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum
Terug naar navigatie - 10. Bedrijveninvesteringszone CitycentrumDe ondernemers in het Citycentrum hebben in samenwerking met de gemeente voor het parkeren blauwe zones in het leven geroepen. Binnen deze blauwe zones kan dan 2 uur gratis worden geparkeerd. Op sommige terreinen geldt na verloop van die tijd het normale parkeertarief.
Om dit te realiseren is op 15 december 2020 door de raad de verordening vastgesteld en geldt voor de jaren 2021 tot en met 2025. Het tarief bedraagt 0,55% van de WOZ-waarde zoals deze voor belastingjaar 2019 is vastgesteld met een minimum van € 800,- en een maximum bijdrage van € 8.000,-. 2025 is dus het laatste jaar. Voor daarna zal een nieuwe traject moeten worden ingezet. Volgens de wetgeving maakt een draagvlakmeting daarvan onderdeel uit. Of en op welke wijze aan een ondernemersfonds invulling wordt gegeven vanaf 2026 zal begin 2025 met de ondernemers worden besproken.
11. Leges
Terug naar navigatie - 11. LegesDe gemeente probeert een goede balans te vinden tussen de kosten en de opbrengsten van de leges. De wettelijk voorgeschreven tarieven vormen hierop een uitzondering. Bij de vaststelling van de tarieven wordt rekening gehouden met de uitgangspunten die voor de leges zijn vastgesteld.
Sinds 1 januari 2024 zijn zowel de Omgevingswet als de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) van kracht. Voor Veldhoven is voor 2024 ook een geheel nieuwe legesverordening opgesteld voor de nieuwe taken en producten die deze nieuwe wetten met zich mee brengen. Mede naar aanleiding van de aanbeveling van de rekenkamer hebben we de ‘cijfermatige resultaten’ van onder andere de toegepaste legesartikelen bijgehouden. De belangrijkste bevinding: de termijn waarop we nu kunnen terugkijken is nog te kort om conclusies te kunnen trekken. Uiteraard wordt de monitoring doorgezet. Naar verwachting is een meer getrouw beeld van de werkelijke impact pas te zien in het eerste kwartaal van 2025. Pas dan is de invloed van het oude stelsel gedurende een looptijd van een jaar voldoende verminderd om een goed beeld van het nieuwe stelsel te krijgen. Overigens blijkt uit de landelijke gremia dat het Veldhovense beeld aansluit bij het landelijke beeld. In het raadsvoorstel waarin de legesverordening 2025 wordt gepresenteerd zal nader op de gevolgen van de Omgevingswet/Wkb worden ingegaan.
Aan het einde van deze paragraaf zijn de dekkingspercentages van de verschillende hoofdstukken en paragrafen van de legesverordening duidelijker weergegeven. Het betreft de tabellen 'oude stijl'. In het raadsvoorstel ter vaststelling van de verordeningen zullen u de definitieve tabellen ten aanzien van de kostendekkendheid 'nieuwe stijl' worden gepresenteerd. Van de indeling 'titel/hoofdstuk' wordt volgens de modelverordening van de VNG de indeling omgezet naar 'Hoofdstuk/paragraaf'. Op de financieel inhoudelijke kant van de leges heeft dat geen effect.
Tabel 6: kostendekendheid leges
Titel I | Taakveld (A) | Overhead (B) | BTW BCF (C) | Kosten (A+B+C) | Leges | Kstdek % | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
hoofdstuk 1 Burgerlijke stand | 47 | 8 | 5 | 60 | 100 | 165% | ||
hoofdstuk 2 Reisdocumenten | 147 | 58 | 7 | 212 | 183 | 86% | ||
hoofdstuk 3 Rijbewijzen | 152 | 52 | 6 | 210 | 199 | 95% | ||
hoofdstuk 4 Verstrekkingen GBA persoonsgegevens | 16 | 8 | 2 | 26 | 22 | 84% | ||
hoofdstuk 9 Overige publiekszaken | 28 | 7 | 1 | 36 | 42 | 116% | ||
hoofdstuk 10 Gemeentearchief | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0% | ||
hoofdstuk 12 Leegstandswet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | ||
hoofdstuk 15 Kansspelen | 3 | 2 | 0 | 5 | 1 | 11% | ||
hoofdstuk 16 Kinderopvang | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0% | ||
hoofdstuk 17 Telecommunicatie | 13 | 7 | 1 | 21 | 46 | 217% | ||
hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0% | ||
hoofdstuk 19 Diversen (niet in titel I genoemd) | 41 | 20 | 4 | 65 | 1 | 2% | ||
Totaal titel I | 447 | 162 | 26 | 606 | 606 | 100% | ||
Titel II | Taakveld (A) | Overhead (B) | BTW BCF (C) | Kosten (A+B+C) | Leges | Kstdek % | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omgevingsvergunningen algemeen | 19 | 3 | 0 | 22 | 44 | 251% | ||
hoofdstuk 3.1 Bouwactiviteiten | 764 | 51 | 69 | 884 | 1.226 | 139% | ||
hoofdstuk 3.2 Aanlegactiviteiten | 11 | 1 | 0 | 12 | 2 | 11% | ||
hoofdstuk 3.3 Planologisch strijdig gebruik | 404 | 33 | 2 | 439 | 169 | 31% | ||
hoofdstuk 3.5 Gebruik bouwwerken irt brandveiligheid | 16 | 1 | 0 | 17 | 9 | 44% | ||
hoofdstuk 3.6 Monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten | 10 | 1 | 0 | 11 | 0 | 2% | ||
hoofdstuk 3.10 Kappen | 16 | 1 | 0 | 17 | 1 | 3% | ||
hoofdstuk 3.13 Flora- en Faunawet | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0% | ||
hoofdstuk 4 Vermindering | 0 | 0 | 0 | 0 | -116 | 0% | ||
hoofdstuk 8 Bestemmingswijziging zonder activiteit | 8 | 1 | 0 | 9 | 0 | 0% | ||
Totaal titel II | 1.248 | 91 | 72 | 1.411 | 1.336 | 100% | ||
Titel III | Taakveld (A) | Overhead (B) | BTW BCF (C) | Kosten (A+B+C) | Leges | Kstdek % | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
hoofdstuk 1 Horeca | 6 | 4 | 1 | 11 | 11 | 107% | ||
hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten | 58 | 38 | 4 | 100 | 5 | 5% | ||
Totaal titel III | 64 | 42 | 5 | 111 | 16 | 15% | ||
Totaal legesverordening | 1.317 | 549 | 121 | 1.987 | 1.875 | 94% | ||
Kostendekkendheid %: Leges/Kosten | ||||||||
Hoofdstukken waar geen kosten en leges te verwachten zijn, zijn niet gepresenteerd. | ||||||||
12. Parkeerbelasting
Terug naar navigatie - 12. ParkeerbelastingDe gemeente heft op daartoe aangewezen gebieden parkeerbelasting. Als uit een controle blijkt dat de parkeerder geen of te weinig parkeerbelasting heeft voldaan, volgt een naheffing. Dit geldt op de parkeerterreinen Repel en Bree. Hier kan men lang parkeren. De eerste 2 uur zijn gratis. Daarna betaal je het uurtarief van € 1,30 met een maximum van € 4,00 per dag. In de parkeergarage Geer (onder het Minneveld/Meiveld), geldt na 2 uur gratis parkeren een uurtarief van € 1,30 zonder maximum. Je moet daar betalen bij het verlaten van de garage.
Om het Citycentrum aantrekkelijker te maken zijn blauwe zones van 2 uur ingevoerd op parkeerterreinen Braak Noord en Zuid, Geer, Lei, Meent Noord en Zuid en Meiveld en is het betaald parkeren hier afgeschaft. Je kan hier maximaal 2 uur gratis parkeren. De tarieven wijzigen in 2025 niet.
Wel heeft een herberekening plaatsgevonden ten aanzien van de kosten voor naheffingsaanslagen. Naheffingsaanslagen worden opgelegd als een parkeerder geen of te weinig parkeerbelasting heeft betaald. De kosten daarvoor mogen in rekening worden gebracht en waren in Veldhoven al jaren niet gewijzigd. In de verordening zijn de kostenposten opgenomen die op grond van het landelijke Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen mogen worden opgevoerd. Daarnaast geeft de Gemeentewet aan dat bovenop de naheffingsaanslag één uur parkeren moet worden gerekend. De uitwerking van de kosten voor de naheffing maken verplicht onderdeel uit van de Verordening parkeerbelasting 2025 en worden in het raadsvoorstel daartoe nader uitgewerkt.
Tabel 7: Tarievenverloop parkeerbelasting
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
parkeertarief per uur | 1,30 | 1,30 | 1,30 | 1,30 | 1,30 | 1,30 |
13. Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - 13. KwijtscheldingsbeleidAls je de belastingen niet kunt betalen, kun je in aanmerking komen voor (volledige) kwijtschelding. Dit geldt voor de onroerende zaakbelasting (onder voorwaarden), de hondenbelasting (alleen voor één hond) en de riool- en afvalstoffenheffing. Voor leges, marktgelden en begraafrechten krijg je geen kwijtschelding omdat het hier gaat om diensten die de gemeente op aanvraag van de mensen verleent.
Onder bepaalde voorwaarden kan men in aanmerking komen voor geautomatiseerde toetsing van hun kwijtscheldingsverzoek.
Ondernemers kunnen voor hun privé-belastingschulden ook in aanmerking komen voor kwijtschelding.
14. Woonlasten gemiddeld gezin
Terug naar navigatie - 14. Woonlasten gemiddeld gezinVoor een gemiddeld gezin stijgen de lasten in 2025 gemiddeld met €105,80 ten opzichte van 2024. Uitgaande van een gemiddelde waardestijging van de woningen van 3% bedraagt de te verwachte WOZ-waarde voor een gemiddelde woning voor het jaar 2025 ongeveer € 474.000. Voor de berekening van de gemiddelde onroerende zaakbelasting is van deze waarde uitgegaan.
Tabel 8: Verloop woonlasten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OZB eigenaren | 312,01 | 333,20 | 357,59 | 397,82 | 425,44 | 439,87 | ||
afvalstoffenheffing | 237,39 | 241,98 | 275,53 | 296,70 | 310,96 | 328,42 | ||
rioolrechten | 158,16 | 186,32 | 183,43 | 186,69 | 201,05 | 272,87 | ||
707,56 | 761,50 | 816,55 | 881,21 | 937,45 | 1.041,16 | |||
lastenvermindering: | ||||||||
afvalstoffenheffing | -0,24 | -0,21 | 0,00 | -0,93 | -0,36 | 0,00 | ||
rioolheffing | -6,93 | -10,73 | 11,85 | -16,75 | -23,94 | -22,21 | ||
totale woonlasten | 700,39 | 750,56 | 804,70 | 863,53 | 913,15 | 1.018,95 |
Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden, kortweg COELO genaamd, doet jaarlijks onderzoek naar de economische en financiële kanten van decentrale overheden zoals gemeenten, waterschappen en provincies. In 2024 staat de gemeente Veldhoven op plaats 159 van de goedkoopste gemeenten van Nederland. Het gaat daarbij om eigenaren/bewoners.
Tabel 9: Begrote opbrengsten belastingen en heffingen (x € 1.000,-)
begr. 2022 | rek. 2022 | begr. 2023 | rek. 2023 | begr. 2024 | begr. 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZB | 13.115 | 13.618 | 15.053 | 15.016 | 17.206 | 16.591 | |
parkeerbelasting | 819 | 681 | 704 | 692 | 704 | 704 | |
toeristenbelasting | 335 | 183 | 299 | 378 | 443 | 456 | |
hondenbelasting * | 362 | 350 | 394 | 368 | 403 | 198 | |
marktgelden * | 20 | 22 | 20 | 22 | 20 | 20 | |
(bouw)leges | 1.270 | 2.151 | 1.407 | 1.400 | 1.149 | 1.161 | |
begraafrechten * | 132 | 119 | 132 | 126 | 132 | 132 | |
afvalstoffenheffing * | 4.953 | 5.038 | 5.410 | 5.439 | 5.667 | 6.109 | |
rioolheffing * | 3.632 | 3.758 | 3.753 | 3.734 | 3.802 | 5.405 | |
reclamebelasting Dorp | 48 | 49 | 51 | 49 | 52 | 54 | |
Bedrijveninvesteringszone | 300 | 294 | 314 | 300 | 319 | 325 | |
totaal | 24.986 | 26.263 | 27.537 | 27.524 | 29.897 | 31.155 | |
* Deze belastingen en heffingen worden geheven met kostendekkendheid als uitgangspunt |