Programma 4 | Onderwijs

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Inleiding

We willen dat al onze Veldhovense jeugdigen goed voor zichzelf kunnen zorgen wanneer ze later volwassen zijn. Onderwijs helpt hen om dit te leren. School is een belangrijke plek waar kinderen talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. We vinden het daarom van belang dat jeugdigen - indien dit binnen hun mogelijkheden ligt - een opleiding volgen en een diploma halen. Als gemeente zijn wij verantwoordelijk voor voldoende onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer, leerplicht, het aanbod van Voorschoolse Educatie (VE) en peuterwerk. Daarnaast zijn we (mede)verantwoordelijk voor de aansluiting tussen het onderwijs en preventief jeugdbeleid/jeugdhulp. De inhoud van het onderwijs ligt bij de schoolbesturen.

We zorgen ervoor dat kinderen - zoveel als mogelijk - dichtbij huis naar school kunnen en gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening. De toename van het aantal inwoners en kinderen maakt uitbreiding van de onderwijscapaciteit en voorschoolse voorzieningen noodzakelijk. We geven uitvoering aan het geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. Ook het aantal nieuwkomers in de gemeente zal naar verwachting de komende jaren verder toenemen. Internationalisering van het onderwijs vinden wij daarom een belangrijke ontwikkeling. Alle jeugdigen moeten een passende plaats krijgen binnen het onderwijs en -indien van toepassing- VE en peuterwerk. Het tekort aan personeel op de arbeidsmarkt zorgt hierbij voor een uitdaging.

Wij willen dat iedereen naar eigen kunnen meedoet in Veldhoven. Dat kan lastig zijn als je de Nederlandse taal niet goed spreekt of niet zo digitaal vaardig bent. We willen zoveel mogelijk voorkomen dat iemand achterblijft door taalproblemen of ongelijke kansen, of het nu gaat om jeugdigen of volwassenen. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen

4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen - 4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Jeugdigen krijgen de mogelijkheid om dicht bij huis naar school te gaan. Het liefst in de buurt waar zij opgroeien. De gemeente zorgt voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Daarnaast ondersteunen wij onze onderwijspartners in het streven naar inclusiever onderwijs. Dit houdt in dat jeugdigen - voor zover mogelijk - naar een reguliere school gaan. Als het niet mogelijk is om dichtbij huis onderwijs te volgen, hebben jeugdigen - onder bepaalde voorwaarden - recht op leerlingenvervoer.  

4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen - 4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Jeugdigen krijgen de kans om zich te ontwikkelen tot burgers die zichzelf kunnen redden en zo een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Om dat te kunnen bereiken, moeten jeugdigen de gelegenheid krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We willen ook dat peuters die het basisonderwijs instromen, geen achterstand meer hebben in taal.

4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen - 4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

We ondersteunen volwassen inwoners - waar nodig - in hun basisvaardigheden op het gebied van taal en digitaal meedoen.

4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Doelstellingen - 4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

We zorgen ervoor dat ongeoorloofd schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten zoveel mogelijk wordt voorkomen door preventieve maatregelen. Als een leerling toch stopt met school of ongeoorloofd afwezig is, proberen we de leerling  - zo mogelijk -  terug te laten keren naar het onderwijs.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2024 2025 2026 2027 2028
4.01 Het aantal leerlingen - binnen regulier onderwijs - dat niet binnen eigen deelgebied naar school kan op basis van het aantal beschikbare vierkante meters onderwijshuisvesting. IHP 2023 0 0 0 0 0 0
4.02 Het aantal deelnemers aan Sjors Sportief en Sjors Creatief: Aantal deelnemende kinderen Gemeente 2023 > dan 2023 >dan > dan 2025 > dan 2026 > dan 2027
Sjors Sportief 1.070 2.024
Sjors Creatief 750
4.02 Taalachterstand peuters % doelgroepbereik voorschoolse Educatie VE-monitor 2022-2023 * nb >90% >90% >90% >90% >90%
4.03 Bereik volwasseneneducatie activiteiten Jaarlijkse stijging 5% van (educatieve) activiteiten DigiTaalhuis 2023 >1590 >1669 >1753 >1840 >1932
Spreekuren – Bezoekers 164
Spreekuren – telefonische aanvragen 11
Spreekuren - e-mail aanvragen 23
Taalmaatjes – Nieuwe matches 42
Taalcafé – Deelnemers 1.110
Klik & Tik – Deelnemers 79
En nu zelf aan de slag! – Deelnemers 21
Handig met je smartphone – Deelnemers 30
Veilig op het internet - Deelnemers 12
DigiVitaler - Deelnemers 22
Totaal: 1.514
4.04 Absoluut verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 2022 4.2 1.6 8 ** ** ** ** **
4.04 Relatief verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 2022 24 20 11 ** ** ** ** **
4.04 Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (BBV) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO/Ingrado 2023 2.4 1.8 1.8 ** ** ** ** **
voorlopig
t
* In de monitor van 2022-2023  konden de bereikcijfers van de GGD niet correct worden aangeleverd in verband met een overgang van systemen. Hierover zijn met de GGD verbeterafspraken gemaakt.
** Streefwaarde: gelijk of lager dan de gemiddelde realisatie in Nederland