Programma 4 | Onderwijs

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

We willen dat al onze Veldhovense jeugdigen goed voor zichzelf kunnen zorgen wanneer ze later volwassen zijn. Onderwijs helpt hen om dit te leren. School is een belangrijke plek waar kinderen talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. We vinden het daarom van belang dat jeugdigen - indien dit binnen hun mogelijkheden ligt - een opleiding volgen en een diploma halen. Als gemeente zijn wij verantwoordelijk voor voldoende onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer, leerplicht, het aanbod van Voorschoolse Educatie (VE) en peuterwerk. Daarnaast zijn we (mede)verantwoordelijk voor de aansluiting tussen het onderwijs en preventief jeugdbeleid/jeugdhulp. De inhoud van het onderwijs ligt bij de schoolbesturen.

We zorgen ervoor dat kinderen - zoveel als mogelijk - dichtbij huis naar school kunnen en gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening. De toename van het aantal inwoners en kinderen maakt uitbreiding van de onderwijscapaciteit en voorschoolse voorzieningen noodzakelijk. We geven uitvoering aan het geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. Ook het aantal nieuwkomers in de gemeente zal naar verwachting de komende jaren verder toenemen. Internationalisering van het onderwijs vinden wij daarom een belangrijke ontwikkeling. Alle jeugdigen moeten een passende plaats krijgen binnen het onderwijs en -indien van toepassing- VE en peuterwerk. Het tekort aan personeel op de arbeidsmarkt zorgt hierbij voor een uitdaging.

Wij willen dat iedereen naar eigen kunnen meedoet in Veldhoven. Dat kan lastig zijn als je de Nederlandse taal niet goed spreekt of niet zo digitaal vaardig bent. We willen zoveel mogelijk voorkomen dat iemand achterblijft door taalproblemen of ongelijke kansen, of het nu gaat om jeugdigen of volwassenen. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Terug naar navigatie - 4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Jeugdigen krijgen de mogelijkheid om dicht bij huis naar school te gaan. Het liefst in de buurt waar zij opgroeien. De gemeente zorgt voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Daarnaast ondersteunen wij onze onderwijspartners in het streven naar inclusiever onderwijs. Dit houdt in dat jeugdigen - voor zover mogelijk - naar een reguliere school gaan. Als het niet mogelijk is om dichtbij huis onderwijs te volgen, hebben jeugdigen - onder bepaalde voorwaarden - recht op leerlingenvervoer.  

4.01.01 Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)

We voeren de voor 2025 vastgestelde projecten uit conform het in 2024 geactualiseerde IHP. 

  • Thomas van Broekhoven

4.01.02 Beschikbaar stellen van adequaat leerlingenvervoer

We voeren de verordening leerlingenvervoer uit. Leerlingen die het nodig hebben en hier op basis van de verordening recht op hebben  kunnen met behulp van leerlingenvervoer voor hen passend onderwijs volgen. 

  • Thomas van Broekhoven

4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Terug naar navigatie - 4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Jeugdigen krijgen de kans om zich te ontwikkelen tot burgers die zichzelf kunnen redden en zo een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Om dat te kunnen bereiken, moeten jeugdigen de gelegenheid krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We willen ook dat peuters die het basisonderwijs instromen, geen achterstand meer hebben in taal.

4.02.01 We stimuleren de talentontwikkeling van de jeugd

Op basis van het uitvoeringsplan 2024-2025  'Focus op alle jeugd' en de visies op sport en cultuur wordt aandacht besteed aan talentontwikkeling van jeugdigen. Hiervoor wordt o.a. gebruik gemaakt van de inzet van onze combinatiefunctionarissen sport en cultuur.

  • Thomas van Broekhoven

4.02.02 Doorontwikkelen afspraken VVE-werkgroep (Voor- en vroegschoolse educatie_

We geven zoveel mogelijk kinderen in de leeftijd van 2,5 t/m 6 jaar met (een risico op) een taalachterstand de kans om gebruik te maken van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE).  In het uitvoeringsplan  2024-2025  'Focus op alle jeugd' zijn activiteiten opgenomen rondom het ontwikkelen van een ondersteuningsteam 4- en een evaluatie van de doelgroepdefinitie voor voorschoolse educatie. 

  • Thomas van Broekhoven

4.02.03 Inzetten op voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers

De capaciteit van het nieuwkomersonderwijs staat zowel landelijk als regionaal onder grote druk.  De schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor dit aanbod. Wij vinden het van belang dat alle jongeren de mogelijkheid hebben om onderwijs te volgen. Zowel regionaal als binnen de gemeente Veldhoven ondersteunen wij onze onderwijspartners om voldoende onderwijscapaciteit te realiseren bijvoorbeeld door de aanwezigheid van voldoende onderwijshuisvesting.

  • Thomas van Broekhoven

4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

Terug naar navigatie - 4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

We ondersteunen volwassen inwoners - waar nodig - in hun basisvaardigheden op het gebied van taal en digitaal meedoen.

4.03.01 Bewustzijn vergroten rondom laaggeletterdheid

Samen met de lokale partners vergroten we het bewustzijn en het creëren van begrip rondom het thema laaggeletterdheid en het gebrek aan digitale vaardigheden. Verder vergroten we de naamsbekendheid van het Digitaalhuis onder inwoners en organisaties. En wij stimuleren organisaties om inwoners waar nodig door te verwijzen naar het Digitaalhuis

  • Thomas van Broekhoven

4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

Terug naar navigatie - 4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

We zorgen ervoor dat ongeoorloofd schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten zoveel mogelijk wordt voorkomen door preventieve maatregelen. Als een leerling toch stopt met school of ongeoorloofd afwezig is, proberen we de leerling  - zo mogelijk -  terug te laten keren naar het onderwijs.

4.04.01 Tegengaan van absoluut-, relatief- en overig schoolverzuim

De adviseur leerplicht controleert of alle jongeren die onder de Leerplichtwet vallen, op een school staan ingeschreven. Indien dit niet het geval is, onderneemt de adviseur leerplicht meteen actie. Door preventieve maatregelen ondernemen we acties om relatief en overig schoolverzuim tegen te gaan. Dit doen de adviseurs leerplicht onder andere door middel van goede contacten met scholen, het voeren van (preventieve) gesprekken met ouders en jongeren en samenwerking met het voorliggend veld en het generalisten- en specialistenteam.

  • Thomas van Broekhoven

4.04.02 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

RMC-regio’s (Regionale Meld- Coördinatiefunctie Voortijdig schoolverlaters), scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen proberen te voorkomen dat jongeren stoppen met school voordat zij een startkwalificatie hebben. Ook worden kwetsbare jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs door meerdere partijen gemonitord. Hierdoor zijn en blijven zij in beeld binnen de arbeidsmarktregio Eindhoven de Kempen

  • Thomas van Broekhoven

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2024 2025 2026 2027 2028
4.01 Het aantal leerlingen - binnen regulier onderwijs - dat niet binnen eigen deelgebied naar school kan op basis van het aantal beschikbare vierkante meters onderwijshuisvesting. IHP 2023 0 0 0 0 0 0
4.02 Het aantal deelnemers aan Sjors Sportief en Sjors Creatief: Aantal deelnemende kinderen Gemeente 2023 > dan 2023 >dan > dan 2025 > dan 2026 > dan 2027
Sjors Sportief 1.070 2.024
Sjors Creatief 750
4.02 Taalachterstand peuters % doelgroepbereik voorschoolse Educatie VE-monitor 2022-2023 * nb >90% >90% >90% >90% >90%
4.03 Bereik volwasseneneducatie activiteiten Jaarlijkse stijging 5% van (educatieve) activiteiten DigiTaalhuis 2023 >1590 >1669 >1753 >1840 >1932
Spreekuren – Bezoekers 164
Spreekuren – telefonische aanvragen 11
Spreekuren - e-mail aanvragen 23
Taalmaatjes – Nieuwe matches 42
Taalcafé – Deelnemers 1.110
Klik & Tik – Deelnemers 79
En nu zelf aan de slag! – Deelnemers 21
Handig met je smartphone – Deelnemers 30
Veilig op het internet - Deelnemers 12
DigiVitaler - Deelnemers 22
Totaal: 1.514
4.04 Absoluut verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 2022 4.2 1.6 8 ** ** ** ** **
4.04 Relatief verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 2022 24 20 11 ** ** ** ** **
4.04 Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (BBV) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO/Ingrado 2023 2.4 1.8 1.8 ** ** ** ** **
voorlopig
t
* In de monitor van 2022-2023  konden de bereikcijfers van de GGD niet correct worden aangeleverd in verband met een overgang van systemen. Hierover zijn met de GGD verbeterafspraken gemaakt.
** Streefwaarde: gelijk of lager dan de gemiddelde realisatie in Nederland

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten 5.397 6.718 6.827 7.294 7.476 8.043
Baten 1.159 1.474 1.170 1.144 1.149 1.152
Saldo (- = nadeel) -4.238 -5.244 -5.657 -6.150 -6.327 -6.891