Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gevolgen van de sterke groei van Veldhoven en de regio zorgen voor grote opgaven en uitdagingen op diverse terreinen. Dat vraagt om een gezonde en flexibele organisatie (bestuurlijk en ambtelijk) die dicht bij de inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties van Veldhoven staat. En in de regio zichtbaar en actief is.

De gemeente Veldhoven is open, transparant en omgevingsbewust. We betrekken de samenleving en zoeken verbinding, zodat de samenleving in staat is zelf mee vorm te geven aan de leefomgeving. 

Inwoners en organisaties mogen rekenen op een goede dienstverlening. Hierbij gaat het niet alleen om wat we leveren, maar ook om hoe we dat leveren.  In de gemeente Veldhoven staat daarbij de vraag centraal. We staan dan ook voor toegankelijke en passende dienstverlening, waarin we inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties zo goed mogelijk helpen. 

Gemeenten gaan de komende jaren uitdagende financiële tijden tegemoet. De taken die we lokaal op ons bordje krijgen, worden vanuit het Rijk niet altijd in voldoende mate financieel gecompenseerd.  Het is  aan ons om de gemeentelijke financiën gezond te houden en te zorgen dat de ambtelijke organisatie de opgaven en uitdagingen van nu en de toekomst aan kan.  

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

Terug naar navigatie - 0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

We staan als organisatie in contact met onze doelgroepen en netwerken in onze samenleving en passen onze communicatie daarop aan.

0.01.01 We gaan aan de slag met de verdere uitwerking van het communicatiebeleid

In 2024 hebben we een start gemaakt met ons communicatiebeleid. Dit gaan we komend jaar verder uitwerken. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.01.02 We gaan het communicatiebeleid borgen in de organisatie

Het is belangrijk dat de organisatie eenduidig communiceert. Daarom zorgen we ervoor we de collega's meenemen in de uitgangspunten van ons communicatiebeleid. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.02 De gemeente Veldhoven is voortdurend in gesprek met de samenleving

Terug naar navigatie - 0.02 De gemeente Veldhoven is voortdurend in gesprek met de samenleving
  • We willen in verbinding staan met onze samenleving (luisteren en betrekken)
  • We staan open voor initiatieven uit de samenleving 
  • We benaderen participatie op een gestructureerde en professionele manier

0.02.01 We werken aan het uitvoeringsplan van de Visie op participatie

In 2024 is de Visie op participatie vastgesteld. In 2025 gaan we aan de slag met het uitvoeringsplan. Dat betekent bijvoorbeeld dat we online participatie beter en nadrukkelijker inzetten en dat we een inwonerpanel ontwikkelen. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.02.02 Bij elk extern gericht programma of project is participatie een onderdeel

De impact van programma's en projecten kan groot zijn. Daarom spreken we af dat bij elk programma of project, dat zich richt op de buitenwereld, aandacht wordt besteed aan participatie. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.02.03 De gemeentelijke organisatie krijgt handvatten voor participatie

Participatie raakt de hele organisatie en veel collega's hebben krijgen hiermee te maken. Daarom geven we de organisatie handvatten om goed uitvoering te kunnen geven aan participatie. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.03 De gemeente heeft een duidelijke visie (op Veldhoven)

Terug naar navigatie - 0.03 De gemeente heeft een duidelijke visie (op Veldhoven)

We weten wie we zijn, wat we willen worden, dragen dat uit en borgen dat in ons dagelijks werk.
We weten welke thema's we in Veldhoven belangrijk vinden en waar we als gemeente naar toe willen groeien. 

0.03.01 We borgen de visie op Veldhoven in ons beleid

In 2024 is de Inwonersvisie op Veldhoven vastgesteld. Op basis van deze inwonersvisie gaan we een visie op Veldhoven formuleren die ingaat op alle belangrijke uitdagingen voor onze gemeente. Het is de bedoeling deze begin 2025 vast te stellen. 

De komende jaren dragen we deze visie uit en borgen we de uitgangspunten in ons beleid.  

  • Marcel Delhez

0.03.02 We gaan verder met het doorontwikkelen van de sturingsinstrumenten

Om te anticiperen op nieuwe trends en ontwikkelingen en focus aan te kunnen brengen in bestuurlijke keuze werken we aan diverse sturingsinstrumenten. Voorbeelden hiervan zijn de trendanalyse en het overdrachtsdocument. 

  • Marcel Delhez

0.04 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Terug naar navigatie - 0.04 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Onze Visie Dienstverlening is ons uitgangspunt.

  • Onze inwoners,  ondernemers en organisaties staan centraal (passend binnen het algemeen belang)
  • Onze dienstverlening is toegankelijk
  • We zijn professioneel

0.04.01 We voeren het meerjarige uitvoeringsprogramma Dienstverlening uit

In het uitvoeringsprogramma Dienstverlening staan activiteiten en projecten die bijdragen aan de ambitie uit de visie Dienstverlening. In 2025 gaan we verder met de uitvoering van dit meerjarige programma dat in 2024 gestart is. 

  • Thomas van Broekhoven

0.04.02 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie

Wij willen graag weten wat de inwoners van onze (digitale) dienstverlening vinden. Daarom monitoren we dat continu en die feedback gebruiken we om de (digitale) dienstverlening te verbeteren. 

  • Thomas van Broekhoven

0.04.03 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit

We gaan verder met de uitvoering van het plan van aanpak voor digitale toegankelijkheid dat in 2024 is opgesteld. De focus ligt op interne bewustwording en het maken van afspraken zodat we bij de aanschaf van nieuwe websites, webapplicaties of online platform voldoen aan de wetgeving. Voor bestaande websites en platforms gaan we, als dat nodig is, maatregelen bepalen en uitzetten bij leveranciers om de statussen van deze platforms en websites te verbeteren. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.04.04 We verbeteren onze telefonische bereikbaarheid

In 2024 zijn we gestart met verbeteren van de telefonische bereikbaarheid. In 2025 gaan we verder met de verbeteracties, onder andere met het meetbaar maken en continu monitoren van onze telefonische bereikbaarheid.  

  • Thomas van Broekhoven

0.04.05 We werken aan en met een kanalenstrategie

We realiseren ons dat er meerdere kanalen (online en offline) zijn om de inwoner te bereiken en voor de inwoner om ons te bereiken. Dit is afhankelijk van de behoefte, wettelijke eisen en de doelgroep. Dat maken we inzichtelijk en beheersbaar met een kanalenstrategie waarin we bepalen met welke dienstverlenings- en communicatiekanalen we werken en waarvoor we die inzetten. Deze kanalen zijn altijd actueel, begrijpelijk, veilig en toegankelijk, op elkaar afgestemd en ingericht vanuit de klantreis.  

  • Mariëlle Giesbertz

0.04.06 We zetten in op digitalisering en innovatie om de dienstverlening te verbeteren

We zetten maximaal in op digitalisering. Dit draagt bij aan transparantie zodat de inwoner zelf zaken kan regelen of kan inzien bijvoorbeeld via een webportaal. Ook draagt dit bij aan een efficiëntere bedrijfsvoering en de continuïteit. Het strategisch informatiebeleidsplan dat in 2024/2025 wordt opgesteld geeft hiervoor de kaders bijvoorbeeld op het gebied van datagedreven werken en voor het (veilig) inzetten van kunstmatige intelligentie (AI). In 2025 werken we dit informatiebeleidsplan uit in concrete activiteiten en beginnen alvast aan het op orde brengen en/of vernieuwen van ons ICT-landschap. 

  • Mariëlle Giesbertz

0.05 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Terug naar navigatie - 0.05 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Het is fijn werken bij de gemeente Veldhoven. We zijn er voor de samenleving. Naast het uitvoeren van wettelijke taken, zijn we in staat om wensen en ambities te realiseren en kunnen we inspelen op ontwikkelingen.  

0.05.01 We geven verder uitvoering aan de organisatievisie Gelukkig in Veldhoven

In 2024 is de organisatievisie Gelukkig in Veldhoven vastgesteld en is er gewerkt aan de herinrichting van de organisatie. In oktober 2024 is deze vernieuwde organisatiestructuur van start gegaan. 

In 2025 geven we verder vorm en inhoud aan de organisatievisie.

  • Jeroen Rooijakkers

0.05.02 We werken verder aan de producten en activiteiten uit de Geluksexpeditie

In het programma Geluksexpeditie werken we aan de ontwikkeling van onze organisatie, het werkgeluk van onze medewerkers en de prestatie die we leveren aan onze inwoners. In 2023 zijn medewerkers gezamenlijk gestart met verbeteringen van diverse onderdelen binnen de organisatie, zodat we komen tot  een krachtige organisatie met een duidelijk profiel en een duidelijk maatschappelijk resultaat. Er zijn al flink wat stappen gezet en activiteiten afgerond. In 2025 werken we verder aan de laatste activiteiten. 

  • Jeroen Rooijakkers

0.05.03 We werken met strategische personeelsplanning

Met strategisch personeelsplanning kunnen we op het gebied van personeel inspelen op veranderingen en ambities in de toekomst. De afgelopen jaren hebben we de kwantitatieve analyse gedaan. In 2025 starten we met de kwalitatieve doorvertaling. 

  • Jeroen Rooijakkers

0.06 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Terug naar navigatie - 0.06 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Veldhoven heeft een betrouwbaar en sterk financieel beleid, met een jaarlijks sluitende meerjarenbegroting. We dekken structurele uitgaven met structurele inkomsten.  

0.06.01 Begrotingsevenwicht en sluitende begroting

Een meerjarig sluitende begroting. Dit houdt in dat alle begrotingsjaren (2025 t/m 2028) een positief saldo (≥ 0) hebben. Ook moet er een positieve algemene vrije reserve zijn voor al deze jaren. 

  • Jeroen Rooijakkers

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2024 2025 2026 2027 2028
0.01 Er is geen geschikte indicator
0.02 Klanttevredenheid balie Rapportcijfer Eigen gegevens 2023 - - 8,6 7,5 7,5 7,5 7,5 7,5
0.02 Klanttevredenheid website Rapportcijfer Eigen gegevens 2023 - - 6,8 6,5 6,5 6,5 6,5 6,5
0.02 Dashboard DigiToegankelijk Status Logius 2023 - - E D D C C C
0.03 Er is geen geschikte indicator
0.04 Er is geen geschikte indicator
0.05 Formatie (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2023 - 7,5 7,3 7,8 7,8 7,6 7,5 7,4
0.05 Bezetting (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2023 - 7,4 7 7,8 7,8 7,6 7,5 7,4
0.05 Apparaatskosten (BBV) Kosten per inwoner Eigen gegevens 2023 - € 829 € 891 € 905 € 961 € 944 € 916 € 937
0.05 Externe inhuur (BBV) Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens 2023 - 18,7% 23,7% 8,4% 9,7% 9,0% 6,5% 9,2%
0.06 Overhead (BBV) % van totale lasten Eigen gegevens 2023 - 25,3% 9,3% 8,6% 8,3% 9,0% 8,8% 8,8%
0.06 Structureel sluitend Ja/Nee Eigen gegevens 2023 - Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja
0.06 Solvabiliteitsratio Percentage Eigen gegevens 2023 - 40% 30% 36% 37% 37% 31% 30%
0.06 Netto schuldquote Percentage Eigen gegevens 2023 - 35% 85% 77% 82% 87% 115% 121%
0.06 Kengetal grondexploitatie Percentage Eigen gegevens 2023 - 2,5% 37% 10% 10% -9% -6% -1%
t

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten 38.101 42.442 32.826 29.857 29.541 29.524
Baten 112.705 119.832 115.501 111.052 115.021 118.746
Saldo (- = nadeel) 74.604 77.390 82.675 81.195 85.480 89.222

Bijstelling bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Bijstelling bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting
2025 2026 2027 2028
Extra formatie Burgerzaken -311 -269 -250 -253
Verlagen opbrengst hondenbelasting -213 -225 -238 -253
Uitvoeringsplan dienstverlening -200 -250 -90 -90
Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) -60
Spreekkamers en balies aanpassen en optimaliseren (uitvoeringsplan dienstverlening) -50
Bijdrage Veldhoven aan het VNG jaarcongres 2025 -47
Applicaties in de cloud onderbrengen (versneld) -40 -25
Formatie nieuw voor oud -22 -22 -23 -23
Saldo (- = nadeel) -943 -791 -601 -619

Extra formatie Burgerzaken
Er is een toename van werkzaamheden door de meerjarige paspoortpiek (deze is landelijk), een meer dan gemiddelde bevolkingsgroei en wijziging van samenstelling van de bevolking. Hierdoor zijn er substantieel meer afspraken en is de complexiteit toegenomen. Hierdoor staat de formatie kwalitatief en kwantitatief onder druk. Een en ander vraagt om een structurele uitbreiding van de bestaande formatie.  En de komende jaren zullen een aantal medewerkers met pensioen gaan, waardoor veel wordt ingeboet op kennis en ervaring. Mede gelet op de krapte op de arbeidsmarkt is het van belang hierop te anticiperen. Ervaren medewerkers zijn niet of nauwelijks te vinden. De oplossing kan worden gevonden door tijdig nieuwe medewerkers aan te trekken en via opleiding ‘klaar te stomen’ voor de toekomst.  Extra formatie 2025: € 311, 2026 € 269, 2027: € 250 en 2028: € 253.                

Verlagen opbrengst hondenbelasting
Het college kiest er voor om in de begroting een tarief hondenbelasting te hanteren van € 50 per hond en € 150 per kennel. Het op te nemen bedrag in de begroting  dient te worden aangepast aan het te hanteren tarief van € 50 per hond en € 150 per kennel. Verlagen hondenbelasting 2025: € 213, 2026 € 225, 2027: € 238 en 2028: € 253.                

Uitvoeringsplan dienstverlening
In 2025 breiden we uit naar twee beloftes uit het uitvoeringsplan dienstverlening zijnde: belofte 1: Onze inwoner staat centraal en belofte 3: We zijn professioneel. Het benodigde budget is 2025: € 200 en 2026: € 250. In 2027 en 2028 zullen we vooral vervolg geven aan de opgestarte ontwikkelingen en nog een paar nieuwe zaken toevoegen, maar 2027 en 2028 zijn nog niet gedetailleerd in kaart gebracht.  Benodigde budget 2027 en 2028: € 90.

Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO)
De arbowet verplicht werkgevers voor het periodiek uitvoeren van een periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek  € 60. Dit onderzoek is gericht op risico's die arbeid voor de gezondheid van de medewerker met zich meebrengt zoveel mogelijk te voorkomen.             
                   
Spreekkamers en balies aanpassen en optimaliseren (uitvoeringsplan dienstverlening)
In 2025 willen we een deel van de spreekkamers en balies aanpassen en optimaliseren voor de dienstverlening, met name op het gebied van privacy. Benodigde budget € 50.                       
                             
Bijdrage Veldhoven aan het VNG jaarcongres 2025
De VNG heeft de "Brainportregio" toegewezen voor de organisatie van het VNG jaarcongres 2025. De bijdrage voor Veldhoven zal € 47 bedragen.

Applicaties in de cloud onderbrengen (versneld)
De VDI omgeving is aan vervanging toe. De toekomst vaste en moderne werkplek maakt geen gebruik meer van VDI, maar vindt plaats op de locatie laptops. Om de VDI omgeving uit te faseren is het noodzakelijk om de applicaties te verplaatsen naar de Cloud of af te nemen als SAAS oplossing van onze leveranciers. Uitfaseren van de VDI omgeving maakt dat de kosten voor deze omgeving en het datacenter geleidelijk zullen afnemen. De geraamde kosten 2025: € 40 en 2026: € 25.

Formatie Nieuw voor oud 
De vacatureruimte (door de organisatieontwikkeling) biedt ruimte om € 21 budget af te ramen bij cluster financiën en € 38 bij cluster communicatie. Deze ruimte komt gedeeltelijk ten gunste van programma 0, 1 en 6 voor de behandeling van bezwaarschriften WOZ, maatwerkoplossingen dienstverlening, een preventiemedewerker en medewerkers inburgering. 

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
1 Lokale heffingen 16.111 18.424 17.625 18.403 19.244 20.165
2 Algemene uitkering gemeentefonds 81.617 85.821 88.909 87.452 90.846 93.881
3 Dividend 88 75 75 75 75 75
4 Saldo financieringsfunctie 118 -611 10 -160 -1.298 -1.502
5 Overige algemene dekkingsmiddelen 0 0 0 0 0 0
Totaal algemene dekkingsmiddelen 97.934 103.709 106.619 105.770 108.867 112.619

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead
Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
1 Lasten overhead 16.094 16.951 16.358 16.443 16.327 16.524
2 Baten overhead -413 -131 -113 -115 -117 -120
3 Doorbelasting overhead -1.539 -1.508 -1.477 -1.477 -1.482 -1.495
Totaal overhead 14.142 15.312 14.768 14.851 14.728 14.909