Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Mensen verplaatsen zich over allerlei afstanden, om verschillende redenen, op diverse tijdstippen en met verschillende vervoermiddelen. Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens. We werken daarom structureel regionaal samen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Daarin komen strategische en tactische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit aan de orde, maar ook de relatie van bereikbaarheid met het verbeteren van ons leef-, woon- en vestigingsklimaat.

We investeren steeds meer in andere en duurzamere manieren van mobiliteit. Dit wordt de transitie duurzame mobiliteit genoemd. De geleidelijke overgang naar een duurzaam, integraal mobiliteitssysteem dat ook anticipeert op komende ontwikkelingen.

Plannen voor wonen, werken en bereikbaarheid worden in samenhang opgesteld. De hieruit voortkomende plaatselijke- en regionale maatregelen sluiten we op elkaar aan. Daarnaast richten we ons ook lokaal op de integrale verbinding met de onderwerpen als welzijn, gezonde groei en duurzame toekomst.

We gebruiken beschikbare data en moderne technieken, die ons helpen bij de opgaven waar we voor staan. Daarnaast helpen ze ons bij een objectieve monitoring en/of toetsing.

De komende jaren werken we aan het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid van Veldhoven en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we binnen de kaders van de Bereikbaarheidsagenda, het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan de Mobiliteitsvisie en het uit te werken Mobiliteitsprogramma. Ook de Omgevingsvisie en het Maatregelenpakket De Run zijn een belangrijke leidraad.

Onze aanwezige infrastructuur onderhouden we goed. Hiermee is de veiligheid en het comfort van de weggebruiker geborgd. Handvat voor de uitvoering van dit onderhoud vormt het Integraal Maatschappelijk Beheerkader Openbare Ruimte en de beheerplannen.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.

Terug naar navigatie - 2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.

Doordat in Veldhoven meer mensen komen wonen en werken, wordt het ook drukker in de schaarse openbare ruimte. De auto neemt relatief veel ruimte in. Ook willen we naar een duurzamere samenleving. Daarom is het verstandig om duurzame mobiliteit te stimuleren: te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer of kiezen voor deelmobiliteit. Daarnaast heeft dit een positief effect op de luchtkwaliteit/gezondheid.

2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west

We realiseren een veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Zilverackers en het centrum in de periode 2024-2026

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.02 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.

We starten met het aanleggen van snelle en aantrekkelijke regionale fietsverbindingen als volwaardig alternatief voor de auto. Het gaat om de fietsverbindingen Reusel-Eersel-Veldhoven en Bergeijk-Riethoven-Veldhoven.

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.03 We hebben een mobiliteitsprogramma en starten met het uitvoeren van de hierin opgenomen activiteiten.

Het mobiliteitsprogramma stellen we vast en we starten met het uitvoeren van de hierin opgenomen activiteiten.

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.04 We werken aan de HOV4 verbinding.

Economische groei blijven faciliteren op de Run en gelijktijdig meeliften met schaalsprong regio/ duurzame mobiliteitsvormen. Met de inpassingsfase van HOV4 is de start gemaakt.

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.05 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.

Onderzoek of een autoluwe toegang (Burg. van Hoofflaan) tot het centrum mogelijk is. Dit doen we in combinatie met het masterplan Citycentrum en het mobiliteitsprogramma.

  • Jeroen Rooijakkers

2.02 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 2.02 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.

Door het netwerk van voetpaden, fietspaden en wegen zorgen we ervoor dat inwoners, werknemers en bezoekers zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.

2.02.01 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.

We meten het fietsgebruik. Hiermee ontstaat een beeld over hoe bestaande structuren worden gebruikt en of nieuwe structuren effectief zijn.

  • Jeroen Rooijakkers

2.02.02 We passen gereguleerd parkeren toe in en rondom het Citycentrum

Door optimaal gebruik te maken van de parkeervoorzieningen in het centrum reguleren we de parkeerstromen om de aantrekkelijkheid van het City Centrum te vergroten.  Bij de ontwikkelingen in het Citycentrum wordt het parkeren meegenomen. In 2025 wordt de evaluatie rondom parkeren Citycentrum afgerond. Die resultaten worden verwerkt tot een vernieuwde regulering.

  • Thomas van Broekhoven

2.02.03 Invoer 30 km zone Zeelst

Met de aanpassing van de inrichting van de Peter Zuidlaan – Julianstraat en de bijbehorende verkeersstromen
starten we met het invoeren van een 30km zone voor Zeelst.

  • Jeroen Rooijakkers

2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

We onderhouden de gemeentelijke infrastructuur (wegen, kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties) op de afgesproken onderhoudsniveau's vanuit de verschillende beheerplannen.

2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.

Eén keer per 2 jaar voeren we een visuele weginspectie uit volgens landelijke richtlijnen om een actueel kwaliteitsbeeld te krijgen. Deze gegevens helpen ons bij het maken van afwegingen.

  • Jeroen Rooijakkers

2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.

Door doelmatig onderhoud en verledden hebben we minder storingen aan lampen.

  • Jeroen Rooijakkers

2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.

 Om het wegonderhoud in de openbare ruimte zo goed mogelijk uit te voeren, vinden onderhoud en beheer van wegen plaats op basis van het IMBK. Door het uitvoeren van klein- en groot onderhoud aan de verhardingen onderhouden wij de wegen.  Hierbij wordt afgewogen of een reconstructie nodig is, door bijvoorbeeld een veranderende woonomgeving of door mee te liften met andere vakdisciplines.

  • Jeroen Rooijakkers

2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Terug naar navigatie - 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Zowel de Provincie Noord-Brabant als de gemeente streven naar 0 verkeersslachtoffers. Dit doen we volgens het gemeentelijk en provinciaal verkeersbeleid.

2.04.01 We monitoren de verkeersongevallen in Veldhoven.

We volgen en analyseren de ongevallenstatistieken.  We streven naar 0 verkeersslachtoffers.

  • Jeroen Rooijakkers

2.04.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.

Op de inzet van mobiliteit en verkeersveiligheid in relatie tot andere werkvelden (onderwijs) en externe partners (scholen, Veldhoven Samen Verkeersveilig) voeren we 5 bewustwordingsacties uit.

  • Jeroen Rooijakkers

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2024 2025 2026 2027 2028
2.01 Gebruik van deelmobiliteit Aantal gebruikers Gemeente Veldhoven 2023 - - 1.745 0 3% 3% 3% 3%
2.02 Fietsgebruik Aantal fietsers in Veldhoven (29 telpunten, gemiddeld per werkdag) (Realisatie 2024 : 1.687) Gemeente Veldhoven 2023 - - 1.595 0 5% 5% 5% 5%
2.03 Wegverharding dat voldoet aan de CROW- kwaliteitsnorm % Gemeente Veldhoven 2022 - - 89 90 90 90 90 90
2.03 Storingen lampen Openbare Verlichting Aantal meldingen storingen lampen Nobralux 2023 - - 584 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500
2.04 Bewustwordingsacties Aantal bewustwordingsacties Gemeente Veldhoven 2023 - - 5 5 5 5 5 5
2.04 Ongevallen met uitsluitende materiële schade Aantal geregistreerde ongevallen met uitsluitend materiële schade Gemeente Veldhoven 2022 98.837 272 231 - 0 0 0 0
2.04 Ongevallen met slachtoffers Aantal geregistreerde ongevallen met slachtoffers Gemeente Veldhoven 2022 22.270 56 32 - 0 0 0 0
2.04 Ongevallen met dodelijke slachtoffers Aantal geregistreerde ongevallen met dodelijke slachtoffers Gemeente Veldhoven 2022 615 1 1 - 0 0 0 0
t

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten 7.137 8.010 8.836 9.402 10.810 11.557
Baten 798 518 483 496 512 529
Saldo (- = nadeel) -6.339 -7.492 -8.353 -8.906 -10.298 -11.028