Uitgaven

3,59%
€ 6.050
x €1.000
3,59% Complete

Inkomsten

0,74%
€ 1.244
x €1.000
0,74% Complete

Saldo

2895,18%
€ -4.806
x €1.000

Programma 4 | Onderwijs

Uitgaven

3,59%
€ 6.050
x €1.000
3,59% Complete

Inkomsten

0,74%
€ 1.244
x €1.000
0,74% Complete

Saldo

2895,18%
€ -4.806
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onze samenleving is aan grote veranderingen onderhevig. We willen dat al onze Veldhovense jongeren goed voor zichzelf kunnen zorgen wanneer ze later volwassen zijn. Onderwijs helpt jongeren om dit te leren. School is een belangrijke plek waar kinderen talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. We vinden het daarom van belang dat jongeren -indien dit binnen hun mogelijkheden ligt- een opleiding volgen en diploma halen. 

We zorgen ervoor dat kinderen zoveel als mogelijk dichtbij huis naar school kunnen en gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening. Het liefst in de buurt waar zij opgroeien. Indien het niet mogelijk is om dichtbij huis onderwijs te volgen, hebben leerlingen -onder bepaalde voorwaarden- recht op leerlingenvervoer. 

Door de woningbouwopgave wordt de komende jaren een aanzienlijke groei van het aantal inwoners en daarmee kinderen verwacht. Een toename van het aantal inwoners van de gemeente, kan de uitbreiding van de onderwijscapaciteit en voorschoolse voorzieningen noodzakelijk maken. Dit vraagt om het actueel houden van het Integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP). 

Het aantal nieuwkomers in de gemeente zal naar verwachting de komende jaren verder toenemen. Niet alleen vanwege de voorspelde groei van ASML, maar ook door de komst van statushouders en vluchtelingen. Internationalisering van het onderwijs vinden wij daarom een belangrijke ontwikkeling. Maar bovenal vinden wij het belangrijk dat iedereen naar eigen vermogen meedoet in Veldhoven. Dat is moeilijk als je de Nederlandse taal niet goed beheerst of digitaal niet zo handig bent. We willen daarom taalachterstanden en kansenongelijkheid voorkomen en oplossen, zowel bij jeugdigen als bij volwassenen. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

4.01 Leerlingen kunnen thuisnabij onderwijs volgen

Terug naar navigatie - 4.01 Leerlingen kunnen thuisnabij onderwijs volgen

Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) biedt mogelijkheden  dat leerlingen kunnen kiezen voor zo thuisnabij mogelijk passend onderwijs in kwalitatief goede onderwijshuisvesting.

4.01.01 Uitvoering geven aan het IHP

Er wordt uitvoering gegeven aan het door de Raad vastgestelde IHP, door het opstellen en uitvoeren van afzonderlijke projectplannen voor behoud en uitbreiding van het aanbod van onderwijshuisvesting.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

4.01.02 Er adequaat leerlingenvervoer beschikbaar is

Leerlingen die dit nodig hebben en hier recht op hebben kunnen met behulp van leerlingenvervoer voor hen passend onderwijs volgen.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

4.02 Jeugdigen kunnen zo optimaal mogelijk opgroeien en zich ontwikkelen

Terug naar navigatie - 4.02 Jeugdigen kunnen zo optimaal mogelijk opgroeien en zich ontwikkelen

We zetten actief in op optimale opgroeikansen en ontwikkeling van jeugdigen.

4.02.01 Uitvoering te geven aan de visie verwoord in de Kadernota 'Focus op alle jeugd'

Met de jeugdpartners betrokken bij de totstandkoming van de kadernota 'Focus op alle jeugd' wordt in 2023 een uitvoeringsplan opgesteld. Het uitvoeringsplan omvat activiteiten waarmee de oorspronkelijke en nieuwe samenwerkingspartners de komende 2 jaar concreet aan de slag gaan. Bij de totstandkoming wordt voor het onderdeel (talent)ontwikkeling nadrukkelijk gekeken naar samenwerking met o.a. sport- en cultuurpartners.

Portefeuillehouder

  • Huub Stroeks

4.03 Taalachterstand bij peuters wordt voorkomen

Terug naar navigatie - 4.03 Taalachterstand bij peuters wordt voorkomen

We zetten in op het voorkomen dan wel oplossen van taalachterstanden van
(doelgroep)peuters.

4.03.01 Doorontwikkeling afspraken VVE-werkgroep

We geven zoveel mogelijk kinderen in de leeftijd van 2,5 t/m 6 jaar met (een risico op) een taalachterstand de kans om gebruik te maken van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). We hebben structureel een VVE-werkgroep ingericht waarin onderwijs, kinderopvang, GGD, Bibliotheek en gemeente bij elkaar komen. Samen maken we -mede op basis van uitkomsten uit de monitor- nieuwe -afspraken om het bereik van de doelgroep en de ouderbetrokkenheid te vergroten, en om tevens de doorgaande leerlijn voor kinderen te verbeteren. Daarnaast stellen we in de werkgroep nieuwe resultaatafspraken vast. In de jaarlijks op te stellen VE-monitor wordt vervolgens gemeten of deze resultaten ook daadwerkelijk worden gehaald. 

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

4.04 Kansengelijkheid wordt bevorderd

Terug naar navigatie - 4.04 Kansengelijkheid wordt bevorderd

We zetten in op het voorkomen dan wel oplossen van taalachterstanden en
kansenongelijkheid van (nieuwe) Veldhovenaren.

4.04.01 Meer inzetten op taal- en digitale vaardigheden

We helpen inwoners met een Nederlandse achtergrond en nieuwkomers waar nodig om beter te worden met taal en computer.  Dit doen we samen met het DigiTaalhuis Veldhoven en de Stichting Lezen en Schrijven, daarnaast voeren we het Regionaal Educatief Plan uit. Hierin staan afspraken over een gezinsgerichte aanpak, de manier waarop we werkgevers benaderen en over kwaliteit en monitoring. 

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

4.05 Schoolverzuim wordt voorkomen

Terug naar navigatie - 4.05 Schoolverzuim wordt voorkomen

We zorgen ervoor dat schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten zoveel als mogelijk worden voorkomen. Indien er sprake is van schooluitval of voortijdig schoolverlaten zetten we waar mogelijk in op terugkeer naar het onderwijs.

4.05.01 Bestrijden absoluut verzuim

De adviseur leerplicht controleert of alle jongeren die onder de Leerplichtwet vallen, op een school staan ingeschreven. Indien dit niet het geval is, onderneemt de adviseur leerplicht meteen actie. 

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

4.05.02 Tegengaan relatief schoolverzuim

Door preventieve maatregelen proberen we het relatieve schoolverzuim te verminderen. Er wordt onder meer ingezet op goede contacten met scholen, het op tijd voeren van gesprekken met ouders en jongeren en samenwerking met het generalisten- en specialistenteam.  

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

4.05.03 Voorkomen voortijdig schoolverlaten

RMC-regio’s (Regionale Meld- Coördinatiefunctie Voortijdig schoolverlaters), scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen proberen te voorkomen dat jongeren stoppen met school voordat zij een startkwalificatie hebben. Ook worden kwetsbare jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs door meerdere partijen gemonitord. Hierdoor zijn en blijven zij in beeld binnen de arbeidsmarktregio Eindhoven de Kempen.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

4.05.04 Inzet op overig verzuim

Wanneer een leerplichtige  minder dan de wettelijke termijn – 16 uur in 4 weken –begint te verzuimen wordt samen met de school (na melding bij adviseur leerplicht) een preventieve aanpak afgesproken. Indien nodig wordt er bijvoorbeeld zorg ingezet en/of een waarschuwingsgesprek gevoerd. 

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2022 2023 2024 2025 2026
4.01 Uitvoering geven aan de projecten de zijn vastgesteld in het IHP Opgeleverde projecten volgens tijdspad IHP Projectbureau - * * *
4.02 Opstellen uitvoeringsplan Document Nxt nvt - - - nvt gereed
4.03 Taalachterstand peuters % doelgroepbereik voorschoolse Educatie VE-monitor 2020-2021 - - 95% >90% >90% >90% >90%
4.04 Deelnemers bij het Veldhovense Digitaalhuis: Aantal deelnemers bij het Veldhovense Digitaalhuis Digitaalhuis 2021 - - 846 >900 >900 >900 >900 >900
2021
Spreekuren – Bezoekers    107
Spreekuren – Telefonische aanvragen    97
Spreekuren – E-mailaanvragen    66
Taalmaatjes (nieuwe matches)    28
Taalcafé – Deelnemers    493
Klik & Tik – Deelnemers    36
En nu zelf aan de slag! – Deelnemers    6
Digisterker – Deelnemers    13
Totaal: 846
4.05 Absoluut verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 2021 2.5 1.1 3.4 ** ** ** ** **
4.05 Relatief verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 2021 19 16 7 ** ** ** ** **
4.05 Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (BBV) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO/Ingrado 2021 1.9 1.6 1.5 ** ** ** ** **
t
* Tijdspad van projecten vastgesteld in het IHP:
- 2023: Zilverackers nieuwbouw permanente voorziening en kinderopvang
- 2024: Levensduur verlengende renovantie de Meerhoef
- 2025: Levensduur verlengende renovatie 't Heike
- 2027: Levensduur verlengende renovatie of vervangende nieuwbouw Zeelsterhof
** Streefwaarde: gelijk of lager dan de gemiddelde realisatie in Nederland

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2021 2022 2023 2024 2025 2026
Lasten 5.218 6.167 6.050 6.213 6.446 6.865
Baten 1.204 1.449 1.244 1.071 1.074 1.075
Saldo (- = nadeel) -4.014 -4.718 -4.806 -5.142 -5.372 -5.790