Mobiliteitsvisie
De gemeente Veldhoven mist op dit moment een visie op hoe we als gemeente, lokaal en regionaal, met mobiliteit om willen gaan (zowel voor de korte als de lange termijn). Er spelen diverse ontwikkelingen die weerslag hebben op de mobiliteit. Denk hierbij onder andere aan de schaalsprong, het bereikbaarheidsakkoord, HOV4, de Brainportlijn, effecten van deelmobiliteit en de transitie naar duurzame mobiliteit. Door een mobiliteitsvisie op te stellen kunnen de kaders gesteld worden op basis waarvan de gemeente de juiste keuzes richting de toekomst kan maken. De kosten bedragen € 90. Deze kosten zijn ten behoeve van onder andere het uitvoeren van verkeerskundige scenariostudies, het opstellen van de visie en het participatietraject.
Uitbreiding personele capaciteit programma 2 (onderhoud en realisatie infrastructuur)
Aan de hand van de capaciteitsplanning 2023 is er een tekort van civiel adviseur/ontwerper en toezichthouders naar voren gekomen om aan de huidige vraag vanuit het projectenbureau te kunnen voldoen. De afgelopen jaren zien we een toename in de gevraagde capaciteit van de clusters planvorming en uitvoering werken op projecten. De binnen de organisatie beschikbaar gestelde capaciteit bleek niet toereikend en maakte prioritering van werkzaamheden noodzakelijk. Dit heeft de afgelopen jaren geresulteerd in het doorschuiven van reguliere (onderhouds)projecten in de planning. Dit is echter vanaf 2023 en verder niet langer wenselijk en daarom worden de onderhoudsprojecten volgens planning uitgevoerd. De grote vraag naar inzet van personeel op (realisatie)projecten (onder andere woningbouw, infra, onderwijs blijft de komende jaren onverminderd groot en daarom is structurele uitbreiding van capaciteit benodigd. Nadeel vanaf april 2023 € 66 en structureel vanaf 2024 van € 90.
Laadpalen
Er komen steeds meer elektrische auto's in Nederland die moeten laden aan een elektrische laadpaal. Er zijn binnen Veldhoven een aantal plekken waar de hoeveelheid laadpalen achterblijft. Door een aantal kleine aanvullende werkzaamheden kunnen we ook op die plekken het dekkingspercentage van het aantal laadpalen vergroten. De totale kosten bedragen incidenteel €20.
Verbeteren fietsstructuur west-Veldhoven
Het plan voor een fietspad in het park Vogelzang gaat niet door. De vraag voor een betere fietsstructuur in het westen van Veldhoven blijft staan om fietsgebruik te stimuleren. Mogelijk wordt het nieuwe plan ontwikkeld rondom de Sitterlaan. Om een project te kunnen starten is een budget benodigd van € 2.700.
Vervanging: masten/armaturen
Investeringen in ombouw naar energiezuinige LED verlichting is duurder per lamp omdat bestaande lampen niet meer leverbaar zijn. Het beschikbare budget is hierdoor niet toereikend om de gewenst grootschalige toepassing van LED lampen in uitvoering te brengen. In de begroting 2023 vragen we hiervoor structureel € 250 aan.
Bewaakte fietsenstalling
Om het fietsgebruik te stimuleren en het autogebruik voor de kleine afstanden binnen Veldhoven te ontmoedigen wordt een bewaakte fietsenstalling in het City Centrum gecreëerd. Voor dit plan uit het coalitieakkoord is een eenmalige investering nodig van € 50.
Toezicht kabels & leidingen
De werkzaamheden rondom het toezicht op het leggen van kabels en leidingen voor derde partijen zijn toegenomen de afgelopen jaren. Op dit moment zijn we niet in staat om overal toezicht op te kunnen houden waardoor we mogelijke degeneratievergoedingen mislopen. Door het onregelmatige karakter van het werk is vaste formatie niet wenselijk. Door een inhuurbudget van €50 kunnen we een flexibel inzetbare toezichthouder inhuren. Daartegenover staan meer inkomsten uit de degeneratievergoedingen van € 50.
Vervanging: verschillende wegen
Volgens de beheerkaders staan er 4 wegen op de planning die in 2026 vervangen moeten worden. Het gaat om de wegen de Adriaansdreef (€ 1.000), de Europalaan (€ 400), de Riethovensedijk (€ 600) en de Hogeloonsedijk/Molenvelden (€ 900).
Vervanging: voertuigen
Een gedeelte van de voertuigen voor het dagelijkse werk in het wijkonderhoud is de aankomende jaren aan vervanging toe. Vanuit de regeling 'bevordering schone werkvoertuigen' is het verplicht het wagenpark verder te verduurzamen. De huidige budgetten in de vervangingsinvesteringen voor het wagenpark zijn niet toereikend om deze verduurzamingsslag uit te voeren. Extra krediet voor deze verduurzaming is daarom noodzakelijk. Het gaat om € 138 in 2023.