Uitgaven

36,13%
€ 57.903
x €1.000
36,13% Complete

Inkomsten

7,99%
€ 13.052
x €1.000
7,99% Complete

Saldo

1428,69%
€ -44.851
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

36,13%
€ 57.903
x €1.000
36,13% Complete

Inkomsten

7,99%
€ 13.052
x €1.000
7,99% Complete

Saldo

1428,69%
€ -44.851
x €1.000

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Vanuit het sociaal domein dragen we bij aan een duurzame toekomst voor al onze inwoners. Dat doen we vanuit een gezamenlijke visie, waarbij we willen dat onze inwoners:
•    zich zo gezond, positief en veilig mogelijk ontwikkelen;
•    zo optimaal mogelijk mee kunnen doen in de (lokale) samenleving;
•    zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen;
•    zo goed en lang mogelijk sociaal en financieel zelfredzaam zijn en eigen regie over hun leven kunnen voeren.

De verantwoordelijkheid om dit te bereiken ligt primair bij de inwoner zelf vanuit oogpunt van solidariteit. Daarbij vinden we ‘een beroep doen op de naaste omgeving’ vanzelfsprekend. Inwoners die (nog) niet zelfredzaam zijn of dat tijdelijk niet kunnen zijn, ondersteunen we (tijdelijk) met als doel om hen zoveel mogelijk weer zelfredzaam te maken dan wel de kwaliteit van leven te verbeteren.

Wij vinden voorkomen beter dan genezen. Daarom zetten we in op preventie en voorliggende voorzieningen die toegankelijk en laagdrempelig zijn. Onze maatwerkvoorzieningen vanuit de sociaal domein-wetten zien we als vangnet en sluitstuk van onze ondersteuning.

We werken hiervoor integraal samen en zorgen voor de verbinding in de opgaven van het sociale en het fysieke domein. We betrekken hierbij  nadrukkelijk zowel externe partners als  inwoners zowel bij de ontwikkeling als de uitvoering van beleid. Als gemeente hebben we zowel een regisserende, faciliterende als uitvoerende rol. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

6.01 Opstellen visie sociaal domein als onderdeel van de visie op Veldhoven.

Terug naar navigatie - 6.01 Opstellen visie sociaal domein als onderdeel van de visie op Veldhoven.

De ontwikkelingen in het sociaal domein met een toenemende zorgvraag, dubbele vergrijzing, vluchtelingen, extramuralisering en schaalsprong vragen om een overkoepelende visie waar we als Veldhoven met het sociaal domein en onze partners naartoe willen. Deze visie dient onderdeel uit te maken van de totale visie op Veldhoven. 

6.01.01 visie traject sociaal domein

Omschrijving

In 2023 wordt een aanvang gemaakt met het traject om te komen tot een visie op het sociaal domein als onderdeel van een totaalvisie op Veldhoven voor zowel het fysiek, economisch als sociale domein.

Resultaat

G

Toelichting

In 2023 hebben we in verschillende visie trajecten (zoals visie op Veldhoven, mobiliteitsvisie) de verbinding gemaakt met het sociaal domein. Deze verbindingen zullen verder worden uitgewerkt in de visie op het sociaal domein.

6.02 Behoud en versterken van een goede sociale basis

Terug naar navigatie - 6.02 Behoud en versterken van een goede sociale basis

We zetten in op een goede sociale basisstructuur voor iedereen o.a. door en op het stimuleren van  preventie, vroegsignalering, positieve gezondheid en normaliseren.

6.02.01 Alle basisvoorzieningen zijn vindbaar op Steunwijzer

Omschrijving

Door meer bekendheid te geven aan Steunwijzer zijn basisvoorzieningen eenvoudig vindbaar voor onze inwoners. We investeren voortdurend in het actueel houden en verbeteren van deze sociale kaart.

Resultaat

G

Toelichting

In 2023  stonden de basisvoorzieningen in onze digitale sociale kaart Steunwijzer. 

6.02.02 Ouders en verzorgers kennen het Centrum voor Jeugd en Gezin

Omschrijving

Door meer bekendheid te geven aan het CJG weten meer ouders het CJG te vinden met hun opvoed- en opgroeivragen. Hierdoor ontvangen zij eerder ondersteuning bij eventuele opvoedvragen.

Resultaat

G

Toelichting

Aan deze activiteit is uitvoering gegeven, o.a. door de aanwezigheid van CJG-contactpersonen op de scholen en informatie over het CJG in de nieuwsbrieven van scholen aan ouders. 

6.02.03 We zorgen voor de beschikbaarheid van toegankelijke, laagdrempelige collectieve voorzieningen in de sociale basis

Omschrijving

We subsidiëren maatschappelijke organisaties. In gesprekken sturen op belangrijke aspecten zoals samenwerking, normalisering en preventie.

Resultaat

G

Toelichting

De accountgesprekken naar aanleiding van de tussentijdse beoordelingen zijn gevoerd.  Hierin zijn meegenomen de maatschappelijke ontwikkelingen en trends om vanuit hier het voorliggend veld te versterken.  De voorbereidingen voor het subsidietijdvak 2025-2027 zijn opgestart inclusief de aanschaf van een nieuw subsidiesysteem. 

6.02.04 We zetten in op Wmo-transformatie

Omschrijving

In 2023 stellen we een plan op voor transformatie naar meer voorliggende voorzieningen en het stimuleren van het gebruik daarvan. 

Resultaat

G

Toelichting

We hebben de verordening sociaal domein Veldhoven en de bijbehorende beleidsregels in 2023 geactualiseerd en laten vaststellen. Hier in zijn veranderingen van werkwijze verwerkt die bijdragen aan betere dienstverlening en rechtszekerheid voor cliënten. Ook hebben we gewerkt aan meer algemene, vrij toegankelijke voorzieningen.  Voorbeelden hiervan zijn de scootmobielpool en Samen de Dag Door van SWOVE.

6.02.05 Het wijkgericht werken ontwikkelen we door

Omschrijving

In 2023 worden activiteiten georganiseerd om in Veldhoven het wijkgericht werken door te ontwikkelen, op basis van de reeds bestaande initiatieven en wijkactiviteiten.

Resultaat

G

Toelichting

Er is geïnvesteerd in het versterken van de relatie met wijkplatforms. Door nauwe samenwerking met professionele partijen zijn wijkprofielen ontwikkeld, die als basis dienen voor wijkgerichte activiteiten. De wijkprofielen zijn uitgediept met de wijkplatforms. Deze aanpak heeft geleid tot een dieper inzicht in de specifieke behoeften van elke wijk. Door wijkplatforms actief te betrekken bij het proces, is er een vruchtbare samenwerking ontstaan waarin lokale kennis en professionele expertise samenkomen. 

6.03 We bieden een vangnet voor hen die extra ondersteuning nodig hebben

Terug naar navigatie - 6.03 We bieden een vangnet voor hen die extra ondersteuning nodig hebben

Wanneer mensen niet geholpen zijn met de voorzieningen vanuit de sociale basis bieden we hen een vangnet. 

6.03.01 Uitwerken van de vastgestelde Regiovisie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regiogemeenten worden op basis van de vastgestelde regiovisie uitvoeringsprogramma’s gemaakt met betrekking tot Toegang, Zorglandschap en Geschikte Woonruimte. Tevens implementeren we de nieuwe werkwijze ten aanzien van de contracten Beschermd Wonen.

Resultaat

G

Toelichting

De regionale projectgroep en werkgroepen zijn op de diverse thema's doorlopend aan de slag. Vanaf 1 januari 2023 werken de toegangsmedewerkers met de nieuwe werkwijze. Diverse werkbezoeken en evaluatiemomenten hebben geleid tot betere afstemming met de aanbieders en met het beleidsterrein van maatschappelijke opvang. De trajecten lopen door in 2024.

6.03.02 Voorbereiden doordecentralisatie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regiogemeenten treffen we voorbereidingen  zodat de doordecentralisatie Beschermd Wonen op inhoud, proces en financieel per 1-1-2024 in onze gemeente ingevoerd kan worden. 

Resultaat

G

Toelichting

Inmiddels is duidelijk dat de doordecentralisatie is uitgesteld tot (in ieder geval) 1-1-2025.  Dit betekent dat afspraken over verantwoordelijkheden en financiën nog niet in 2023 worden voorgelegd aan de gemeenten. Op inhoud blijven de regiogemeenten wel samenwerken om de Regiovisie-ambities vorm te geven, op gebied van toegang, zorgdragen voor een adequaat zorglandschap en zorgen voor passende woonvormen bij uitstroom uit een instelling. Dat betekent dat we op schema (blijven) liggen om op het moment dat de doordecentralisatie een feit wordt, dit op de juiste manier uit te voeren.

6.03.03 Deelname aan de regionale aanpak Preventie dak- en thuisloosheid.

Omschrijving

We stellen een lokaal plan op voor de aanpak en verdere implementatie van de activiteiten vanuit de regionale aanpak Preventie dak- en thuisloosheid. Het gaat daarbij o.a. over briefadres/woonadres, voorkomen huisuitzettingen, uitstroom.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben samen met centrumgemeente Eindhoven en de regiogemeenten het concept regioplan geschreven voor de aanpak van dak- en thuisloosheid. Dit plan is gebaseerd op het Nationaal Actieplan Dakloosheid.

6.04 We hebben bij complexe problematieken een integrale benadering

Terug naar navigatie - 6.04 We hebben bij complexe problematieken een integrale benadering

We benaderen complexe problematieken zoveel als mogelijk integraal . We kijken daarbij binnen alle domeinen en denken vanuit de bedoeling en de leefwereld van onze kwetsbare inwoners.

6.04.01 Versterken Aanpak Verward Gedrag (WvGGZ)

Omschrijving

In 2023 ontwikkelen we samen met onze partners de aanpak Verward Gedrag door met als aandachtspunten het werken vanuit de bedoeling en de inzet van ervaringsdeskundigheid. Onderdeel hiervan is de verdere uitrol, implementatie en borging van het AVE escalatiemodel voor de verbinding van zorg en veiligheid bij (complexe) problematiek (zie ook programma 1 veiligheid).  Daarnaast werken we verder aan de doorontwikkeling van het Meldpunt Zorg en Veiligheid, met specifieke aandacht voor de verbinding met de Wet Verplichte GGZ, de Wet Zorg en Dwang en de samenwerking met de (veiligheids)partners.

Resultaat

G

Toelichting

De betrokken partners (Wmo-uitvoering, Generalisten-Specialistenteam, Integrale Veiligheid, beleid en Zorg-enVeiligheidshuis) werkten in Q2 en Q3 het AVE-model voor Veldhoven uit en namen stappen om - waar nodig - de werkzaamheden hierop aan te passen. De uitwerking is in Q4 in concept opgesteld voor nadere vaststelling. De trainingen voor medewerkers en de implementatie gaan in Q1 en Q2 2024 plaatsvinden

6.04.02 In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen voor de invoering van de wet Aanpak Meervoudige Problematiek in het Sociaal Domein (Wams)

Omschrijving

In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen voor de invoering van de wet Aanpak Meervoudige Problematiek in het Sociaal Domein (Wams), die naar verwachting per 1-1-2024 van kracht zal zijn. Deze wet heeft effect op de Jeugdwet, Wmo, participatiewet en schuldhulpverlening; en wijze waarop casus- en procesregie wordt uitgevoerd; en op de uitwisseling van (cliënt)gegevens. 

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. De beoogde inwerkingtreding van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is verschoven van 1 januari 2024 naar 1 juli 2024.

6.05 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk

Terug naar navigatie - 6.05 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk

We kiezen voor maatwerk en het werken volgens de bedoeling, zodat de aansluiting op de leefwereld van onze inwoner goed plaatsvindt.

6.05.01 We zetten in op een nieuwe structuur van toezicht en handhaving

Omschrijving

Samen met de regio zetten we een nieuwe structuur op voor toezicht en handhaving van de aanbieders van Wmo-voorzieningen. In 2023 onderzoeken we nader of de PGB-aanbieders ook al in deze aanpak meegenomen kunnen worden.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben samen met de gemeenten Best, Oirschot en de Kempengemeenten onderzocht hoe de totale structuur van kwaliteit, toezicht en handhaving kon worden verbeterd, waarbij PGB-aanbieders specifiek de aandacht kregen. De focus op proactief toezicht was ook een belangrijk onderdeel. Hiervoor is een werkgroep opgericht, waarmee we het werk in 2024 weer gaan oppakken.

6.05.02 We monitoren het aantal maatwerkvoorzieningen

Omschrijving

We monitoren de inzet van voorzieningen in het sociaal domein om beter grip te krijgen op de inzet van o.a. maatwerkvoorzieningen.

Resultaat

G

Toelichting

Deze activiteit blijft doorlopend van belang in een tijd waar vergrijzing en een groeiend beroep op de Wmo aan de orde zijn. Voor Jeugd geldt dat het voortdurend monitoren ons in staat stelt om jeugdhulpproducten te blijven door ontwikkelen, zodat de meest passende en effectieve hulp kan worden geboden.  Waar nodig hebben we bijgestuurd en concrete acties uitgewerkt om in te spelen op uitdagingen die zich voordoen. 

6.06 We zijn een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 6.06 We zijn een inclusieve samenleving

We willen toegroeien naar een inclusieve samenleving waar iedereen ertoe doet en van waarde is en mee kan doen ongeacht herkomst, seksuele voorkeur of beperking. We hebben daarbij aandacht voor kwetsbare inwoners en hun behoeften.

6.06.01 We geven uitvoering aan de inclusieagenda

Omschrijving

We gaan aan de slag met de activiteiten benoemd in de in 2022 vastgestelde inclusieagenda.

Resultaat

G

Toelichting

In 2023 zijn het proces inclusief diverse acties beschreven in een RIB om van het VN-verdrag handicap naar brede inclusie te komen.  Binnen de organisatie en met externe partners  zijn verkennende gesprekken gevoerd. Ook is deelgenomen aan de Prokkeldag. Daarmee is een start gemaakt met bewustwording over dit onderwerp. 

6.06.02 We geven uitvoering aan de woonzorgvisie

Omschrijving

In  het voorjaar van 2023 wordt de Woonvisie ter vaststelling aangeboden aan de raad. Onderdeel hiervan is een woonzorgvisie. We voeren de activiteiten uit die gericht zijn op inclusiviteit, sociale samenhang, en draagkracht binnen buurten wijken.

Resultaat

G

Toelichting

De Woon(zorg)visie is in april 2023 vastgesteld in de raad. Conform het uitvoeringsprogramma zijn diverse activiteiten gestart, waaronder de voorbereidingen voor een samenwerkingstafel Wonen en Zorg. De 1e samenwerkingstafel wonen en zorg heeft afgelopen oktober plaatsgevonden. Diverse acties vanuit die tafel zijn opgepakt of in gang gezet. De tweede bijeenkomst is gepland in februari 2024.

6.07 Voorkomen van uitsluiting

Terug naar navigatie - 6.07 Voorkomen van uitsluiting

We zetten in op het voorkomen van uitsluiting van kwetsbare doelgroepen binnen onze Veldhovense gemeenschap.

6.07.01 Continueren inzet Wijk-GGD'ers

Omschrijving

We continueren de samenwerking met de Wijk-GGD’ers en kwartiermaker GGzE met specifieke aandacht voor de impact van (overlastgevende) kwetsbare personen op de directe omgeving.

Resultaat

G

Toelichting

In 2023 hebben de wijk-GGD'ers en kwartiermaker in nauwe samenwerking met de gemeentelijke uitvoering adequaat zorg geboden aan kwetsbare personen en hun omgeving en zijn afspraken mbt samenwerking en casusregie verder uitgewerkt en verstevigd. E.e.a.  conform de afspraken die hierover meerjarig met de GGD zijn gemaakt.

6.07.02 Maken van regionale afspraken rondom woonbegeleiding

Omschrijving

We maken in de regio afspraken met woningcorporaties en zorgaanbieders over het plaatsen en begeleiden van kwetsbare mensen in huurwoningen.

Resultaat

G

Toelichting

Er is in 2023 voorgesorteerd op de (concept)Wet Versterking regie Volkshuisvesting, vooral in overleg in de regio, met corporaties en andere gemeenten. Het uitvoeringsprogramma Beschermd Wonen en het Actieplan Maatschappelijke Opvang zijn op dit onderwerp in de regio (15 gemeenten) aan elkaar gekoppeld. Er is een nieuwe éénloketwerkwijze voor het afgeven van urgentie opgezet binnen de SGE. Lokaal is in de prestatie-afspraken met de corporaties ook aandacht voor de zorgdoelgroepen in huurwoningen. Omdat de Wet nog niet is vastgesteld, zijn er in 2023 de afspraken hierover nog niet formeel vastgelegd in overeenkomsten met corporaties of zorgaanbieders.

6.08 We zorgen voor optimale opgroeikansen

Terug naar navigatie - 6.08 We zorgen voor optimale opgroeikansen

We zorgen  ervoor dat kinderen en jongeren optimale opgroeikansen hebben en opgroeien in een omgeving die hun ontwikkeling stimuleert.

6.08.01 Uitvoering geven aan de Kadernota 'Focus op alle jeugd'

Omschrijving

Met de jeugdpartners betrokken bij de totstandkoming van de kadernota 'Focus op alle jeugd' wordt in 2023 een uitvoeringsplan opgesteld. Het uitvoeringsplan omvat activiteiten waarmee de oorspronkelijke en nieuwe samenwerkingspartners de komende 2 jaar concreet aan de slag gaan. Belangrijke pijlers in het uitvoeringsplan hebben betrekking op opvoeden en opgroeien.

Resultaat

G

Toelichting

Met de jeugd- en onderwijspartners betrokken bij de totstandkoming  van de kadernota 'Focus op alle jeugd' is in 2023 een uitvoeringsplan opgesteld. Het uitvoeringsplan omvat activiteiten waarmee de oorspronkelijke en nieuwe samenwerkingspartners de komende 2 jaar concreet aan de slag gaan. Er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd om input voor het uitvoeringsplan op te halen. Hierbij zijn jongeren, hun ouders, vrijwilligers en professionals betrokken. 

6.08.02 We vergroten de meldbereidheid van vermoedens van kindermishandeling

Omschrijving

Middels presentaties aan het onderwijs over het belang van de meldcode vergroten we de meldbereidheid van huiselijk geweld en kindermishandeling. 

Resultaat

O

Toelichting

Aan deze activiteit is deels uitvoering gegeven. Met het onderwijs zijn we in overleg gegaan om presentaties in te plannen om de meldbereidheid te vergroten.  Aan de leerkrachten van de vier locaties van Dick Bruna is in december 2023 een informatiebijeenkomst gegeven over het belang van het signaleren en bespreekbaar maken van vermoedens van kindermishandeling en het vervolgens toepassen van de meldcode. 

6.08.03 We zetten in op criminaliteitspreventie onder jeugdigen

Omschrijving

Door de preventiemedewerker van Halt worden op scholen diverse voorlichtingen gegeven op het gebied van:
- Invloed van de groep
- Online veiligheid
- Jeugdcriminaliteit
- Overlast tijdens de jaarwisseling

Met de inzet van Halt willen we de jeugdcriminaliteit voorkomen en overlast  door jeugdigen terugdringen.

Resultaat

G

Toelichting

Aan deze activiteit is volgens planning uitvoering gegeven door de inzet van de Halt preventiemedewerker op scholen. 

De Halt preventiemedewerker heeft diverse voorlichtingen geven op de basisscholen en middelbare school. Ook heeft zij individuele gesprekken gevoerd met overlast-gevende jongeren. 

6.09 Vergroten van financiële zelfredzaamheid

Terug naar navigatie - 6.09 Vergroten van financiële zelfredzaamheid

We zetten in op het vergroten van de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners door ondersteuning te bieden aan  inwoners in een financieel kwetsbare positie.

6.09.01 We evalueren het effect van het minimabeleid

Omschrijving

We doen breed onderzoek naar de effecten van ons minimabeleid, waaronder of een verhoging van de inkomensgrens van de bijzondere bijstand van 110% naar 120% significant kan bijdragen aan het verminderen van schuldenproblematiek.

Resultaat

G

Toelichting

Het onderzoek naar de effecten van ons minimabeleid is afgerond. De raad is geinformeerd over de resultaten van het onderzoek. In december 2023 heeft de raad besloten het huidige plan schulddienstverlening met 2 jaar te verlengen.  In afwachting van de armoede-agenda waar in 2024 een start mee gemaakt wordt.

6.09.02 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen

Omschrijving

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners. Hiervoor zijn convenanten afgesloten waarmee de privacy is gewaarborgd. Het team schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of ondersteuning gewenst is.

Resultaat

G

Toelichting

Conform afspraak heeft het team Schulddienstverlening contact opgenomen met alle inwoners waar een melding van  is binnengekomen. De mate van de melding en hoeveelheid meldingen voor eenzelfde persoon maken de intensiteit van de inzet, varierend van het sturen van een brief, telefonisch contact of op huisbezoek gaan. 

6.09.03 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen

Omschrijving

De gemeente Veldhoven heeft diverse minimaregelingen zoals  de meedoenvoorziening, een collectieve ziektekostenverzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We gaan het gebruik hiervan extra stimuleren.

Resultaat

G

Toelichting

Om het gebruik van de diverse minimaregelingen te stimuleren is hier het afgelopen jaar regelmatig aandacht aan besteed in het Veldhovens Weekblad en is hierover de informatie op de gemeentelijke website aangescherpt. Daarnaast is extra ingestoken op de samenwerking met Bureau Sociaal Raadslieden, zij dragen dezelfde informatie uit en zijn het eerste contact voor inwoners hieromtrent. Deze inzet heeft zijn vruchten afgeworpen in 2023 maakte 2321 unieke personen gebruik van onze minimaregelingen, in 2022 waren dat er 2166.

6.10 Uitstroom naar betaald werk

Terug naar navigatie - 6.10 Uitstroom naar betaald werk

We vergroten het aantal bijstandsgerechtigden dat uitstroomt naar betaald werk.

6.10.01 We bemiddelen bijstandsgerechtigden naar een betaalde baan

Omschrijving

De klantmanagers 'Werk' van het cluster Werk&Inkomen ondersteunen de bijstandsgerechtigden bij hun re-integratie naar betaald werk waardoor  ze bijstandsonafhankelijk worden. We maken hierbij gebruik van een nog aan te schaffen en te implementeren systeem voor het in beeld brengen van competenties.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben in het jaar 2023 mensen begeleid naar betaald werk waarmee ze bijstandsonafhankelijk zijn geworden. Bij 58 personen is dit succesvol geweest. Daarnaast zijn 24 mensen in deeltijd gaan werken, waarbij het inkomen niet voldoende was en er nog een gedeeltelijke uitkering is verstrekt.

6.10.02 We begeleiden bijstandsgerechtigden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar vrijwilligerswerk

Omschrijving

De klantmanagers 'Werk' van het cluster Werk&Inkomen ondersteunen de bijstandsgerechtigden bij hun reintegratie.

Resultaat

G

Toelichting

In het jaar 2023 zijn 77 mensen begeleid naar vrijwilligerswerk.

6.10.03 In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen en uitvoeringsaspecten in verband met de wijzigingen van de participatiewet

Omschrijving

In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen en uitvoeringsaspecten in verband met de wijzigingen van de participatiewet.

Resultaat

G

Toelichting

De nieuwe verordening Sociaal Domein, waarin de wijzigingen zijn verwerkt, is op 24 oktober 2023 door de gemeenteraad vastgesteld.

6.11 Integratie van nieuwkomers

Terug naar navigatie - 6.11 Integratie van nieuwkomers

We versnellen de integratie van nieuwkomers.

6.11.01 We begeleiden nieuwkomers bij hun inburgeringstraject.

Omschrijving

Op basis van de Wet inburgering 2021 begeleiden we nieuwkomers bij hun inburgeringstraject zodat ze binnen de daarvoor gestelde termijn succesvol inburgeren.

Resultaat

G

Toelichting

Vanaf 2021 is de gemeente verantwoordelijk voor het aanbieden en monitoren van inburgeringstrajecten. Gebruikelijk duurt een inburgeringstraject maximaal 3 jaar. In het jaar 2023 hebben 8 inburgeraars die met succes hun inburgeringstraject afgesloten. Deze inburgeraars hebben hun traject binnen 2 jaar afgesloten, daarmee is sprake van een versneld traject.

6.11.02 We bemiddelen nieuwkomers naar werk

Omschrijving

Doel van de nieuwe Wet inburgering is dat nieuwkomers versneld integreren door het vinden van een betaalde baan. We ondersteunen hen bij het vinden van betaald werk. Bij dit ondersteunen hoort het aanbieden van opleidingen.

Resultaat

G

Toelichting

Een inburgeringstraject start met het vestigen in Veldhoven, het financieel ontzorgen en het leren van de Nederlandse taal en het participatieverklaringstraject. Zodra dit goed is ingeregeld komt het onderdeel participatie erbij. Vanaf januari is dit onderdeel voor  inburgeraars ingezet. In het jaar 2023 zijn 3 inburgeraars naar betaald werk begeleid.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
6.01 Visie sociaal domein Opleveren visie 1 niet gereed
6.02 Subsidies sociaal domein Aantal gesubsidieerde organisaties WelzijnsBudgetPlan 130
6.05 Jongeren met jeugdreclassering (BBV) % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS <0,4 0
6.05 Jongeren met jeugdbescherming (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS < 0,8 1
6.05 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (BBV) Aantal per 10.000 inwoners GMSD <800 760
6.05 Jongeren met jeugdhulp (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS <13,3 12
6.08 Presentaties aan scholen over de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling Aantal presentaties op scholen - 5 1
6.08 Jongeren met een delict voor de rechter (BBV) % 12 t/m 21 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1 1
6.09 Inkomensnorm Een onderzoek naar de effecten van ophogen inkomensnorm bijzondere bijstand gereed gereed
6.09 Vroegsignalering Aantal inwoners dat zich meldt voor schulddienstverlening naar aanleiding van vroegsignalering klantvolgsysteem schulddienstverlening nvt  19
6.09 Minimaregelingen Aantal unieke inwoners dat gebruik maakt van een minimaregeling suite > aantal in jaar 2022  > 2022
6.09 Kinderen in uitkeringsgezin (BBV) % kinderen tot 18 jaar Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel <4  3%
6.10 Banen (BBV) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar LISA >1.000 1.093
6.10 Netto arbeidsparticipatie (BBV) % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS >70 74
6.10 Werkloze jongeren (BBV) % 16 t/m 22 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel <3 1
6.10 Personen met een bijstandsuitkering (BBV) Aantal per 10.000 inwoners CBS <250 17
6.10 Lopende re-integratievoorzieningen (BBV) Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar CBS >200 10
6.10 Opstellen van een uitvoeringsplan Focus op alle jeugd Document Nxt Gereed Gereed
6.10 Bemiddeling naar werk Aantal klanten naar werk suite >60 58
6.10 Begeleiding naar vrijwilligerswerk Aantal klanten naar vrijwilligerswerk suite >30 77
6.11 Asielinburgeraars Percentage geslaagde inburgeringstrajecten binnen termijn suite/CBS nnb 3
6.11 Nieuwkomers naar werk Percentage nieuwkomers met betaalde baan binnen inburgeringstermijn suite/CBS nnb 7
t

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Programma 6 Rek. Begroting 2023 Rek. Verschil rek. 2023 met
2022 oorspr. incl. wijz. 2023 begr. 2023 rek. 2022
Lasten 54.033 53.948 57.942 57.903 39 -3.870
Baten 10.734 10.061 12.370 13.052 682 2.317
Saldo (- = nadeel) -43.299 -43.886 -45.572 -44.851 721 -1.553

Toelichtingen

De lagere lasten van € 38 (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Samenkracht en burgerparticipatie (€ 265 voordeel)
€ 252 Lagere lasten door een lagere instroom van statushouders en onvoldoende beschikbare woningen voor statushouders.
€ 64 Lagere uitgaven aan subsidies. Niet alle subsidieregelingen zijn optimaal benut. Verder is het budget voor de Inclusie agenda vanwege vertraging niet benut.
€ 39 Lagere lasten voor initiatieven en innovatie. En een aantal aanvragen zijn gedekt uit de IZA/ GALA middelen. 
€ 90 Hogere lasten voor bouwkundige aanpassingen en inrichting voor opvangplekken voor Oekraïners. Hiervoor ontvangen we vergoedingen van het Rijk.

Applicatiesoftware (€ 160 voordeel)
De kosten van de applicaties die specifiek voor dit programma worden gebruikt, zijn geboekt binnen programma 0.

Inkomensregelingen (€ 490 nadeel)
€ 411 Nadeel op bijzondere bijstand door lagere premies zorgverzekeringen en verstrekte energietoeslag. Voor de energietoeslag zijn binnen programma 0 middelen ontvangen.
€ 281 Nadeel op bijstandsuitkeringen vanwege de stijging van de uitkeringen op 1 januari en 1 juli. Daarnaast was het saldo instroom-uitstroom in 2023 beperkt.
€ 144 Nadeel op bijzondere bijstand vanwege meer uitkeringen langdurigheidstoeslag. En hogere inrichtingskosten omdat meer statushouders zich in Veldhoven hebben gevestigd.
€ 156 Voordeel op loonkostensubsidie. In 2023 zijn alle mensen die daarvoor in aanmerking kwamen geplaatst op gesubsidieerde arbeid. Dit waren er minder dan verwacht.
€ 190 Voordeel omdat de voorziening voor dubieuze debiteuren kon worden verlaagd. Vooral omdat er in 2023 veel is afgelost op de TOZO regeling.

WMO (€ 359 voordeel)
€ 149 Lagere lasten voor begeleiding. Van resultaatfinanciering is overgegaan naar p x q (= prijs maal hoeveelheid), waardoor alleen de daadwerkelijk ingezette uren worden gefactureerd. Per 1 april 2023 is het overgangsjaar van het oude naar het nieuwe contract afgerond. Deze nieuwe financiering zorgt voor een voordeel op begeleiding.
€ 114 Lagere lasten op hulp bij huishouden. Het aantal cliënten was weliswaar hoger, maar door personeelsgebrek bij aanbieders was de ureninzet lager.
€ 61 Lagere lasten vervoer. Het aantal ritten was lager dan begroot en de tarieven die in rekening worden gebracht waren ook lager.
€ 35 Lagere lasten omdat inzet van BIZOB op programma 0 is geboekt.

Specialistische jeugdzorg (€ 323 nadeel)
€ 311 Nadeel omdat voor meer jongeren een 'maatregel gesloten plaatsing' is afgegeven.
€ 203 Nadeel door meer maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering.
€ 198 Nadeel door verzwaring van problematiek bij jongeren waardoor meer behandeling is ingezet.
€ 389 Voordeel omdat er minder jongeren zijn aangemeld voor begeleiding. Dit komt door verzwaring van de problematiek bij jongeren. En daardoor is meer behandeling ingezet.

De hogere baten van € 682 (voordeel)  op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Opvang vluchtelingen (€ 787 voordeel)
Van het Rijk hebben we een nabetaling ontvangen voor de kosten van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

Inburgering (€ 240 voordeel)
We hebben meer rijksmiddelen ontvangen voor inburgering van nieuwkomers. Dit is ook gedeeltelijk een voorschot voor de kosten in 2024.

Samenkracht en burgerparticipatie (€ 168 nadeel)
Omdat het aantal statushouders lager was, hebben we minder rijksmiddelen ontvangen.