Uitgaven

36,13%
€ 57.903
x €1.000
36,13% Complete

Inkomsten

7,99%
€ 13.052
x €1.000
7,99% Complete

Saldo

1428,69%
€ -44.851
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

36,13%
€ 57.903
x €1.000
36,13% Complete

Inkomsten

7,99%
€ 13.052
x €1.000
7,99% Complete

Saldo

1428,69%
€ -44.851
x €1.000

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Inleiding

Vanuit het sociaal domein dragen we bij aan een duurzame toekomst voor al onze inwoners. Dat doen we vanuit een gezamenlijke visie, waarbij we willen dat onze inwoners:
•    zich zo gezond, positief en veilig mogelijk ontwikkelen;
•    zo optimaal mogelijk mee kunnen doen in de (lokale) samenleving;
•    zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen;
•    zo goed en lang mogelijk sociaal en financieel zelfredzaam zijn en eigen regie over hun leven kunnen voeren.

De verantwoordelijkheid om dit te bereiken ligt primair bij de inwoner zelf vanuit oogpunt van solidariteit. Daarbij vinden we ‘een beroep doen op de naaste omgeving’ vanzelfsprekend. Inwoners die (nog) niet zelfredzaam zijn of dat tijdelijk niet kunnen zijn, ondersteunen we (tijdelijk) met als doel om hen zoveel mogelijk weer zelfredzaam te maken dan wel de kwaliteit van leven te verbeteren.

Wij vinden voorkomen beter dan genezen. Daarom zetten we in op preventie en voorliggende voorzieningen die toegankelijk en laagdrempelig zijn. Onze maatwerkvoorzieningen vanuit de sociaal domein-wetten zien we als vangnet en sluitstuk van onze ondersteuning.

We werken hiervoor integraal samen en zorgen voor de verbinding in de opgaven van het sociale en het fysieke domein. We betrekken hierbij  nadrukkelijk zowel externe partners als  inwoners zowel bij de ontwikkeling als de uitvoering van beleid. Als gemeente hebben we zowel een regisserende, faciliterende als uitvoerende rol. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen

6.01 Opstellen visie sociaal domein als onderdeel van de visie op Veldhoven.

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.01 Opstellen visie sociaal domein als onderdeel van de visie op Veldhoven.

De ontwikkelingen in het sociaal domein met een toenemende zorgvraag, dubbele vergrijzing, vluchtelingen, extramuralisering en schaalsprong vragen om een overkoepelende visie waar we als Veldhoven met het sociaal domein en onze partners naartoe willen. Deze visie dient onderdeel uit te maken van de totale visie op Veldhoven. 

6.02 Behoud en versterken van een goede sociale basis

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.02 Behoud en versterken van een goede sociale basis

We zetten in op een goede sociale basisstructuur voor iedereen o.a. door en op het stimuleren van  preventie, vroegsignalering, positieve gezondheid en normaliseren.

6.02.01 Alle basisvoorzieningen zijn vindbaar op Steunwijzer

Omschrijving

Door meer bekendheid te geven aan Steunwijzer zijn basisvoorzieningen eenvoudig vindbaar voor onze inwoners. We investeren voortdurend in het actueel houden en verbeteren van deze sociale kaart.

Resultaat

G

Toelichting

In 2023  stonden de basisvoorzieningen in onze digitale sociale kaart Steunwijzer. 

6.02.02 Ouders en verzorgers kennen het Centrum voor Jeugd en Gezin

Omschrijving

Door meer bekendheid te geven aan het CJG weten meer ouders het CJG te vinden met hun opvoed- en opgroeivragen. Hierdoor ontvangen zij eerder ondersteuning bij eventuele opvoedvragen.

Resultaat

G

Toelichting

Aan deze activiteit is uitvoering gegeven, o.a. door de aanwezigheid van CJG-contactpersonen op de scholen en informatie over het CJG in de nieuwsbrieven van scholen aan ouders. 

6.02.03 We zorgen voor de beschikbaarheid van toegankelijke, laagdrempelige collectieve voorzieningen in de sociale basis

Omschrijving

We subsidiëren maatschappelijke organisaties. In gesprekken sturen op belangrijke aspecten zoals samenwerking, normalisering en preventie.

Resultaat

G

Toelichting

De accountgesprekken naar aanleiding van de tussentijdse beoordelingen zijn gevoerd.  Hierin zijn meegenomen de maatschappelijke ontwikkelingen en trends om vanuit hier het voorliggend veld te versterken.  De voorbereidingen voor het subsidietijdvak 2025-2027 zijn opgestart inclusief de aanschaf van een nieuw subsidiesysteem. 

6.02.04 We zetten in op Wmo-transformatie

Omschrijving

In 2023 stellen we een plan op voor transformatie naar meer voorliggende voorzieningen en het stimuleren van het gebruik daarvan. 

Resultaat

G

Toelichting

We hebben de verordening sociaal domein Veldhoven en de bijbehorende beleidsregels in 2023 geactualiseerd en laten vaststellen. Hier in zijn veranderingen van werkwijze verwerkt die bijdragen aan betere dienstverlening en rechtszekerheid voor cliënten. Ook hebben we gewerkt aan meer algemene, vrij toegankelijke voorzieningen.  Voorbeelden hiervan zijn de scootmobielpool en Samen de Dag Door van SWOVE.

6.02.05 Het wijkgericht werken ontwikkelen we door

Omschrijving

In 2023 worden activiteiten georganiseerd om in Veldhoven het wijkgericht werken door te ontwikkelen, op basis van de reeds bestaande initiatieven en wijkactiviteiten.

Resultaat

G

Toelichting

Er is geïnvesteerd in het versterken van de relatie met wijkplatforms. Door nauwe samenwerking met professionele partijen zijn wijkprofielen ontwikkeld, die als basis dienen voor wijkgerichte activiteiten. De wijkprofielen zijn uitgediept met de wijkplatforms. Deze aanpak heeft geleid tot een dieper inzicht in de specifieke behoeften van elke wijk. Door wijkplatforms actief te betrekken bij het proces, is er een vruchtbare samenwerking ontstaan waarin lokale kennis en professionele expertise samenkomen. 

6.03 We bieden een vangnet voor hen die extra ondersteuning nodig hebben

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.03 We bieden een vangnet voor hen die extra ondersteuning nodig hebben

Wanneer mensen niet geholpen zijn met de voorzieningen vanuit de sociale basis bieden we hen een vangnet. 

6.03.01 Uitwerken van de vastgestelde Regiovisie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regiogemeenten worden op basis van de vastgestelde regiovisie uitvoeringsprogramma’s gemaakt met betrekking tot Toegang, Zorglandschap en Geschikte Woonruimte. Tevens implementeren we de nieuwe werkwijze ten aanzien van de contracten Beschermd Wonen.

Resultaat

G

Toelichting

De regionale projectgroep en werkgroepen zijn op de diverse thema's doorlopend aan de slag. Vanaf 1 januari 2023 werken de toegangsmedewerkers met de nieuwe werkwijze. Diverse werkbezoeken en evaluatiemomenten hebben geleid tot betere afstemming met de aanbieders en met het beleidsterrein van maatschappelijke opvang. De trajecten lopen door in 2024.

6.03.02 Voorbereiden doordecentralisatie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regiogemeenten treffen we voorbereidingen  zodat de doordecentralisatie Beschermd Wonen op inhoud, proces en financieel per 1-1-2024 in onze gemeente ingevoerd kan worden. 

Resultaat

G

Toelichting

Inmiddels is duidelijk dat de doordecentralisatie is uitgesteld tot (in ieder geval) 1-1-2025.  Dit betekent dat afspraken over verantwoordelijkheden en financiën nog niet in 2023 worden voorgelegd aan de gemeenten. Op inhoud blijven de regiogemeenten wel samenwerken om de Regiovisie-ambities vorm te geven, op gebied van toegang, zorgdragen voor een adequaat zorglandschap en zorgen voor passende woonvormen bij uitstroom uit een instelling. Dat betekent dat we op schema (blijven) liggen om op het moment dat de doordecentralisatie een feit wordt, dit op de juiste manier uit te voeren.

6.03.03 Deelname aan de regionale aanpak Preventie dak- en thuisloosheid.

Omschrijving

We stellen een lokaal plan op voor de aanpak en verdere implementatie van de activiteiten vanuit de regionale aanpak Preventie dak- en thuisloosheid. Het gaat daarbij o.a. over briefadres/woonadres, voorkomen huisuitzettingen, uitstroom.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben samen met centrumgemeente Eindhoven en de regiogemeenten het concept regioplan geschreven voor de aanpak van dak- en thuisloosheid. Dit plan is gebaseerd op het Nationaal Actieplan Dakloosheid.

6.04 We hebben bij complexe problematieken een integrale benadering

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.04 We hebben bij complexe problematieken een integrale benadering

We benaderen complexe problematieken zoveel als mogelijk integraal . We kijken daarbij binnen alle domeinen en denken vanuit de bedoeling en de leefwereld van onze kwetsbare inwoners.

6.04.01 Versterken Aanpak Verward Gedrag (WvGGZ)

Omschrijving

In 2023 ontwikkelen we samen met onze partners de aanpak Verward Gedrag door met als aandachtspunten het werken vanuit de bedoeling en de inzet van ervaringsdeskundigheid. Onderdeel hiervan is de verdere uitrol, implementatie en borging van het AVE escalatiemodel voor de verbinding van zorg en veiligheid bij (complexe) problematiek (zie ook programma 1 veiligheid).  Daarnaast werken we verder aan de doorontwikkeling van het Meldpunt Zorg en Veiligheid, met specifieke aandacht voor de verbinding met de Wet Verplichte GGZ, de Wet Zorg en Dwang en de samenwerking met de (veiligheids)partners.

Resultaat

G

Toelichting

De betrokken partners (Wmo-uitvoering, Generalisten-Specialistenteam, Integrale Veiligheid, beleid en Zorg-enVeiligheidshuis) werkten in Q2 en Q3 het AVE-model voor Veldhoven uit en namen stappen om - waar nodig - de werkzaamheden hierop aan te passen. De uitwerking is in Q4 in concept opgesteld voor nadere vaststelling. De trainingen voor medewerkers en de implementatie gaan in Q1 en Q2 2024 plaatsvinden

6.04.02 In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen voor de invoering van de wet Aanpak Meervoudige Problematiek in het Sociaal Domein (Wams)

Omschrijving

In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen voor de invoering van de wet Aanpak Meervoudige Problematiek in het Sociaal Domein (Wams), die naar verwachting per 1-1-2024 van kracht zal zijn. Deze wet heeft effect op de Jeugdwet, Wmo, participatiewet en schuldhulpverlening; en wijze waarop casus- en procesregie wordt uitgevoerd; en op de uitwisseling van (cliënt)gegevens. 

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. De beoogde inwerkingtreding van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is verschoven van 1 januari 2024 naar 1 juli 2024.

6.05 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.05 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk

We kiezen voor maatwerk en het werken volgens de bedoeling, zodat de aansluiting op de leefwereld van onze inwoner goed plaatsvindt.

6.06 We zijn een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.06 We zijn een inclusieve samenleving

We willen toegroeien naar een inclusieve samenleving waar iedereen ertoe doet en van waarde is en mee kan doen ongeacht herkomst, seksuele voorkeur of beperking. We hebben daarbij aandacht voor kwetsbare inwoners en hun behoeften.

6.07 Voorkomen van uitsluiting

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.07 Voorkomen van uitsluiting

We zetten in op het voorkomen van uitsluiting van kwetsbare doelgroepen binnen onze Veldhovense gemeenschap.

6.08 We zorgen voor optimale opgroeikansen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.08 We zorgen voor optimale opgroeikansen

We zorgen  ervoor dat kinderen en jongeren optimale opgroeikansen hebben en opgroeien in een omgeving die hun ontwikkeling stimuleert.

6.08.01 Uitvoering geven aan de Kadernota 'Focus op alle jeugd'

Omschrijving

Met de jeugdpartners betrokken bij de totstandkoming van de kadernota 'Focus op alle jeugd' wordt in 2023 een uitvoeringsplan opgesteld. Het uitvoeringsplan omvat activiteiten waarmee de oorspronkelijke en nieuwe samenwerkingspartners de komende 2 jaar concreet aan de slag gaan. Belangrijke pijlers in het uitvoeringsplan hebben betrekking op opvoeden en opgroeien.

Resultaat

G

Toelichting

Met de jeugd- en onderwijspartners betrokken bij de totstandkoming  van de kadernota 'Focus op alle jeugd' is in 2023 een uitvoeringsplan opgesteld. Het uitvoeringsplan omvat activiteiten waarmee de oorspronkelijke en nieuwe samenwerkingspartners de komende 2 jaar concreet aan de slag gaan. Er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd om input voor het uitvoeringsplan op te halen. Hierbij zijn jongeren, hun ouders, vrijwilligers en professionals betrokken. 

6.08.02 We vergroten de meldbereidheid van vermoedens van kindermishandeling

Omschrijving

Middels presentaties aan het onderwijs over het belang van de meldcode vergroten we de meldbereidheid van huiselijk geweld en kindermishandeling. 

Resultaat

O

Toelichting

Aan deze activiteit is deels uitvoering gegeven. Met het onderwijs zijn we in overleg gegaan om presentaties in te plannen om de meldbereidheid te vergroten.  Aan de leerkrachten van de vier locaties van Dick Bruna is in december 2023 een informatiebijeenkomst gegeven over het belang van het signaleren en bespreekbaar maken van vermoedens van kindermishandeling en het vervolgens toepassen van de meldcode. 

6.08.03 We zetten in op criminaliteitspreventie onder jeugdigen

Omschrijving

Door de preventiemedewerker van Halt worden op scholen diverse voorlichtingen gegeven op het gebied van:
- Invloed van de groep
- Online veiligheid
- Jeugdcriminaliteit
- Overlast tijdens de jaarwisseling

Met de inzet van Halt willen we de jeugdcriminaliteit voorkomen en overlast  door jeugdigen terugdringen.

Resultaat

G

Toelichting

Aan deze activiteit is volgens planning uitvoering gegeven door de inzet van de Halt preventiemedewerker op scholen. 

De Halt preventiemedewerker heeft diverse voorlichtingen geven op de basisscholen en middelbare school. Ook heeft zij individuele gesprekken gevoerd met overlast-gevende jongeren. 

6.09 Vergroten van financiële zelfredzaamheid

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.09 Vergroten van financiële zelfredzaamheid

We zetten in op het vergroten van de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners door ondersteuning te bieden aan  inwoners in een financieel kwetsbare positie.

6.09.01 We evalueren het effect van het minimabeleid

Omschrijving

We doen breed onderzoek naar de effecten van ons minimabeleid, waaronder of een verhoging van de inkomensgrens van de bijzondere bijstand van 110% naar 120% significant kan bijdragen aan het verminderen van schuldenproblematiek.

Resultaat

G

Toelichting

Het onderzoek naar de effecten van ons minimabeleid is afgerond. De raad is geinformeerd over de resultaten van het onderzoek. In december 2023 heeft de raad besloten het huidige plan schulddienstverlening met 2 jaar te verlengen.  In afwachting van de armoede-agenda waar in 2024 een start mee gemaakt wordt.

6.09.02 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen

Omschrijving

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners. Hiervoor zijn convenanten afgesloten waarmee de privacy is gewaarborgd. Het team schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of ondersteuning gewenst is.

Resultaat

G

Toelichting

Conform afspraak heeft het team Schulddienstverlening contact opgenomen met alle inwoners waar een melding van  is binnengekomen. De mate van de melding en hoeveelheid meldingen voor eenzelfde persoon maken de intensiteit van de inzet, varierend van het sturen van een brief, telefonisch contact of op huisbezoek gaan. 

6.09.03 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen

Omschrijving

De gemeente Veldhoven heeft diverse minimaregelingen zoals  de meedoenvoorziening, een collectieve ziektekostenverzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We gaan het gebruik hiervan extra stimuleren.

Resultaat

G

Toelichting

Om het gebruik van de diverse minimaregelingen te stimuleren is hier het afgelopen jaar regelmatig aandacht aan besteed in het Veldhovens Weekblad en is hierover de informatie op de gemeentelijke website aangescherpt. Daarnaast is extra ingestoken op de samenwerking met Bureau Sociaal Raadslieden, zij dragen dezelfde informatie uit en zijn het eerste contact voor inwoners hieromtrent. Deze inzet heeft zijn vruchten afgeworpen in 2023 maakte 2321 unieke personen gebruik van onze minimaregelingen, in 2022 waren dat er 2166.

6.10 Uitstroom naar betaald werk

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.10 Uitstroom naar betaald werk

We vergroten het aantal bijstandsgerechtigden dat uitstroomt naar betaald werk.

6.10.01 We bemiddelen bijstandsgerechtigden naar een betaalde baan

Omschrijving

De klantmanagers 'Werk' van het cluster Werk&Inkomen ondersteunen de bijstandsgerechtigden bij hun re-integratie naar betaald werk waardoor  ze bijstandsonafhankelijk worden. We maken hierbij gebruik van een nog aan te schaffen en te implementeren systeem voor het in beeld brengen van competenties.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben in het jaar 2023 mensen begeleid naar betaald werk waarmee ze bijstandsonafhankelijk zijn geworden. Bij 58 personen is dit succesvol geweest. Daarnaast zijn 24 mensen in deeltijd gaan werken, waarbij het inkomen niet voldoende was en er nog een gedeeltelijke uitkering is verstrekt.

6.10.02 We begeleiden bijstandsgerechtigden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar vrijwilligerswerk

Omschrijving

De klantmanagers 'Werk' van het cluster Werk&Inkomen ondersteunen de bijstandsgerechtigden bij hun reintegratie.

Resultaat

G

Toelichting

In het jaar 2023 zijn 77 mensen begeleid naar vrijwilligerswerk.

6.10.03 In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen en uitvoeringsaspecten in verband met de wijzigingen van de participatiewet

Omschrijving

In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen en uitvoeringsaspecten in verband met de wijzigingen van de participatiewet.

Resultaat

G

Toelichting

De nieuwe verordening Sociaal Domein, waarin de wijzigingen zijn verwerkt, is op 24 oktober 2023 door de gemeenteraad vastgesteld.

6.11 Integratie van nieuwkomers

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.11 Integratie van nieuwkomers

We versnellen de integratie van nieuwkomers.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
6.01 Visie sociaal domein Opleveren visie 1 niet gereed
6.02 Subsidies sociaal domein Aantal gesubsidieerde organisaties WelzijnsBudgetPlan 130
6.05 Jongeren met jeugdreclassering (BBV) % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS <0,4 0
6.05 Jongeren met jeugdbescherming (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS < 0,8 1
6.05 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (BBV) Aantal per 10.000 inwoners GMSD <800 760
6.05 Jongeren met jeugdhulp (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS <13,3 12
6.08 Presentaties aan scholen over de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling Aantal presentaties op scholen - 5 1
6.08 Jongeren met een delict voor de rechter (BBV) % 12 t/m 21 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1 1
6.09 Inkomensnorm Een onderzoek naar de effecten van ophogen inkomensnorm bijzondere bijstand gereed gereed
6.09 Vroegsignalering Aantal inwoners dat zich meldt voor schulddienstverlening naar aanleiding van vroegsignalering klantvolgsysteem schulddienstverlening nvt  19
6.09 Minimaregelingen Aantal unieke inwoners dat gebruik maakt van een minimaregeling suite > aantal in jaar 2022  > 2022
6.09 Kinderen in uitkeringsgezin (BBV) % kinderen tot 18 jaar Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel <4  3%
6.10 Banen (BBV) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar LISA >1.000 1.093
6.10 Netto arbeidsparticipatie (BBV) % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS >70 74
6.10 Werkloze jongeren (BBV) % 16 t/m 22 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel <3 1
6.10 Personen met een bijstandsuitkering (BBV) Aantal per 10.000 inwoners CBS <250 17
6.10 Lopende re-integratievoorzieningen (BBV) Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar CBS >200 10
6.10 Opstellen van een uitvoeringsplan Focus op alle jeugd Document Nxt Gereed Gereed
6.10 Bemiddeling naar werk Aantal klanten naar werk suite >60 58
6.10 Begeleiding naar vrijwilligerswerk Aantal klanten naar vrijwilligerswerk suite >30 77
6.11 Asielinburgeraars Percentage geslaagde inburgeringstrajecten binnen termijn suite/CBS nnb 3
6.11 Nieuwkomers naar werk Percentage nieuwkomers met betaalde baan binnen inburgeringstermijn suite/CBS nnb 7
t

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Wat heeft het gekost?
Programma 6 Rek. Begroting 2023 Rek. Verschil rek. 2023 met
2022 oorspr. incl. wijz. 2023 begr. 2023 rek. 2022
Lasten 54.033 53.948 57.942 57.903 39 -3.870
Baten 10.734 10.061 12.370 13.052 682 2.317
Saldo (- = nadeel) -43.299 -43.886 -45.572 -44.851 721 -1.553

Toelichtingen

De lagere lasten van € 38 (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Samenkracht en burgerparticipatie (€ 265 voordeel)
€ 252 Lagere lasten door een lagere instroom van statushouders en onvoldoende beschikbare woningen voor statushouders.
€ 64 Lagere uitgaven aan subsidies. Niet alle subsidieregelingen zijn optimaal benut. Verder is het budget voor de Inclusie agenda vanwege vertraging niet benut.
€ 39 Lagere lasten voor initiatieven en innovatie. En een aantal aanvragen zijn gedekt uit de IZA/ GALA middelen. 
€ 90 Hogere lasten voor bouwkundige aanpassingen en inrichting voor opvangplekken voor Oekraïners. Hiervoor ontvangen we vergoedingen van het Rijk.

Applicatiesoftware (€ 160 voordeel)
De kosten van de applicaties die specifiek voor dit programma worden gebruikt, zijn geboekt binnen programma 0.

Inkomensregelingen (€ 490 nadeel)
€ 411 Nadeel op bijzondere bijstand door lagere premies zorgverzekeringen en verstrekte energietoeslag. Voor de energietoeslag zijn binnen programma 0 middelen ontvangen.
€ 281 Nadeel op bijstandsuitkeringen vanwege de stijging van de uitkeringen op 1 januari en 1 juli. Daarnaast was het saldo instroom-uitstroom in 2023 beperkt.
€ 144 Nadeel op bijzondere bijstand vanwege meer uitkeringen langdurigheidstoeslag. En hogere inrichtingskosten omdat meer statushouders zich in Veldhoven hebben gevestigd.
€ 156 Voordeel op loonkostensubsidie. In 2023 zijn alle mensen die daarvoor in aanmerking kwamen geplaatst op gesubsidieerde arbeid. Dit waren er minder dan verwacht.
€ 190 Voordeel omdat de voorziening voor dubieuze debiteuren kon worden verlaagd. Vooral omdat er in 2023 veel is afgelost op de TOZO regeling.

WMO (€ 359 voordeel)
€ 149 Lagere lasten voor begeleiding. Van resultaatfinanciering is overgegaan naar p x q (= prijs maal hoeveelheid), waardoor alleen de daadwerkelijk ingezette uren worden gefactureerd. Per 1 april 2023 is het overgangsjaar van het oude naar het nieuwe contract afgerond. Deze nieuwe financiering zorgt voor een voordeel op begeleiding.
€ 114 Lagere lasten op hulp bij huishouden. Het aantal cliënten was weliswaar hoger, maar door personeelsgebrek bij aanbieders was de ureninzet lager.
€ 61 Lagere lasten vervoer. Het aantal ritten was lager dan begroot en de tarieven die in rekening worden gebracht waren ook lager.
€ 35 Lagere lasten omdat inzet van BIZOB op programma 0 is geboekt.

Specialistische jeugdzorg (€ 323 nadeel)
€ 311 Nadeel omdat voor meer jongeren een 'maatregel gesloten plaatsing' is afgegeven.
€ 203 Nadeel door meer maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering.
€ 198 Nadeel door verzwaring van problematiek bij jongeren waardoor meer behandeling is ingezet.
€ 389 Voordeel omdat er minder jongeren zijn aangemeld voor begeleiding. Dit komt door verzwaring van de problematiek bij jongeren. En daardoor is meer behandeling ingezet.

De hogere baten van € 682 (voordeel)  op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Opvang vluchtelingen (€ 787 voordeel)
Van het Rijk hebben we een nabetaling ontvangen voor de kosten van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

Inburgering (€ 240 voordeel)
We hebben meer rijksmiddelen ontvangen voor inburgering van nieuwkomers. Dit is ook gedeeltelijk een voorschot voor de kosten in 2024.

Samenkracht en burgerparticipatie (€ 168 nadeel)
Omdat het aantal statushouders lager was, hebben we minder rijksmiddelen ontvangen.