Uitgaven

22,53%
€ 36.113
x €1.000
22,53% Complete

Inkomsten

68,97%
€ 112.705
x €1.000
68,97% Complete

Saldo

2439,75%
€ 76.591
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

22,53%
€ 36.113
x €1.000
22,53% Complete

Inkomsten

68,97%
€ 112.705
x €1.000
68,97% Complete

Saldo

2439,75%
€ 76.591
x €1.000

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De sterke groei van Veldhoven, de ontwikkelingen in de regio en de betekenis van ASML voor Veldhoven en daarbuiten raakt onze hele samenleving. De grote taken en vraagstukken waar we voor staan, vragen om een organisatie (bestuurlijk en ambtelijk) die dicht bij de inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties van Veldhoven staat. En in de regio zichtbaar en actief is.

Inwoners en organisaties mogen rekenen op een goede dienstverlening van gemeenten.  Hierbij gaat het niet alleen over wat we leveren, maar ook hoe we onze diensten leveren.  In de gemeente Veldhoven staat hierbij de vraag van de klant centraal. Het gaat niet alleen om houding en gedrag, techniek en processen, maar ook om een goede interne samenwerking. We helpen inwoners en organisaties zo goed mogelijk vanuit het principe ' digitaal waar het kan'. We staan voor een toegankelijke en passende dienstverlening.

De gemeente Veldhoven vraagt inwoners om mee te denken over nieuw beleid en projecten en wil aansluiten bij moderne ontwikkelingen op het gebied van (online) participatie en democratisering. Dat vraagt om een omgevingsbewuste en communicatieve organisatie.

Gemeenten gaan de komende jaren uitdagende financiële tijden tegemoet. De taken die we lokaal op ons bordje krijgen worden vanuit het Rijk niet altijd in voldoende mate financieel gecompenseerd. Het is  aan ons, om zorg te dragen voor financiering van dit beleid. Het is van belang om de gemeentelijke financiën gezond te houden en een ambtelijke organisatie te hebben die de opgaven van nu en de toekomst aan kan met voldoende capaciteit. De uitdagingen die op ons pad komen vragen om een vitale en slagvaardige gemeentelijke organisatie. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

0.01 De gemeentelijke organisatie werkt omgevingsbewust en communicatief

Terug naar navigatie - 0.01 De gemeentelijke organisatie werkt omgevingsbewust en communicatief

We staan als organisatie steeds meer in verbinding met de samenleving, leven ons in  de inwoner in en sluiten aan bij bestaande netwerken. In ons werken zijn de effecten op onze omgeving leidend. Daarbij zetten we communicatie in als instrument. 

0.01.01 We gaan participatie en democratisering herzien en uitbreiden

Omschrijving

Ontwikkeling van een visie op participatie en democratisering. Er is behoefte aan een nieuwe, hedendaagse visie op participatie en democratisering die ons beter in staat stelt om in gesprek en overleg te gaan en te blijven met inwoners, bedrijven en organisaties. 

Resultaat

G

Toelichting

De voortgang van de visie op participatie en democratisering ligt op schema. Het voorstel gaat in maart in procedure; de gemeenteraad spreekt erover in de vergaderingen van 9 april en 7 mei.

0.02 Toegankelijke en passende (digitale) dienstverlening

Terug naar navigatie - 0.02 Toegankelijke en passende (digitale) dienstverlening

Veldhoven groeit, dat betekent meer inwoners waaraan passende (digitale) dienstverlening geleverd moet worden. We zijn voor iedereen bereikbaar en hebben oog voor de behoefte en de belangen van de klant. Onze koers gaan we uitzetten in een nieuwe realistische visie. 

0.02.01 Ontwikkelen van een (digitale) dienstverleningsopgave

Omschrijving

Naar aanleiding  van het rapport van de rekenkamercommissie ontwikkelen  wij in 2023 een nieuwe dienstverleningsopgave. Dit betekent dat we een nieuwe visie op onze (digitale) dienstverlening gaan maken die wij voorleggen aan de gemeenteraad.

Resultaat

O

Toelichting

De visie Dienstverlening is gereed en wordt binnenkort ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. De oordeelsvormende vergadering is op 27 februari 2024 en de besluitvormende vergadering is op 19 maart 2024.

0.02.02 Wij voldoen aan de Europese verordening Single Digital Gateway

Omschrijving

De Single Digital Gateway verplicht EU-lidstaten om bepaalde overheidsdiensten toegankelijk te maken voor Europese inwoners en ondernemers. Dat gebeurt via het portaal YourEurope.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben de 1ste fase van de SDG volgens planning afgerond. De vervolgstappen voor de 2e fase gaan we vanuit het uitvoeringsprogramma visie Dienstverlening oppakken. Het uitvoeringsprogramma visie Dienstverlening is op dit moment nog niet bekend. 

0.02.03 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie

Omschrijving

Wij willen graag weten wat de inwoners van onze (digitale)dienstverlening vinden. Daarom monitoren we dat continu en die feedback gebruiken we om de (digitale)dienstverlening te verbeteren.

Resultaat

G

Toelichting

Wekelijks wordt de input van de klantmonitor bekeken. De feedback wordt gebruikt om formulieren, processen en pagina’s aan te passen.

0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijk profiel

Terug naar navigatie - 0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijk profiel

We weten wie we zijn, wat we willen worden en dragen dat uit.

0.03.01 We ontwikkelen een visie op Veldhoven.

Omschrijving

We gaan met verschillende groepen uit de samenleving (inwoners, instellingen, bedrijven, verenigingen etc.) verkennen wat voor gemeente wij willen zijn. We starten hiermee in 2022. 

Resultaat

G

Toelichting

In 2023 hebben we het participatietraject voor de visie op Veldhoven afgerond. Dit participatietraject vormt de basis voor de uiteindelijke visie. De visie zal medio 2024 worden vastgesteld. 

0.04 De gemeentelijke organisatie is vitaal en slagvaardig

Terug naar navigatie - 0.04 De gemeentelijke organisatie is vitaal en slagvaardig

Naast het uitvoeren van wettelijke taken, zijn we in staat om bepaalde wensen en ambities te realiseren en kunnen we inspelen op de snelle groei in onze regio.

0.04.01 We maken strategisch personeelsbeleid

Omschrijving

Met strategisch personeelsbeleid kunnen we, op het gebied van personeel, inspelen op veranderingen en ambities in de toekomst. We gaan hier mee aan de slag in 2023.

Resultaat

G

Toelichting

Met alle afdelingen is een begin gemaakt met strategische personeelsplanning . Hierin staat het kwantitatieve onderzoek centraal.  In dat kwantitatieve onderzoek wordt het toekomstplaatje per afdeling geschetst op basis van het bestaande BMC rapport.  Hierin moet duidelijk worden waar we in de komende jaren op personeelsgebied tegenaan gaan lopen (hoge uitstroom door pensioen, nieuwe opgave door veranderingen in de samenleving, etc). In 2024 zal  de gap-analyse centraal staan en wordt daar verder vorm aangegeven.

0.04.02 Producten Geluksexpeditie.

Omschrijving

Er zijn in het kader van de Routekaart en Geluksexpeditie in juli 2022 een aantal producten opgeleverd vanuit de deelprojecten. Onder andere de personeelsdoorkijk, kwantitatieve analyse en cultuurscan zijn uitgevoerd. Deze opgeleverde producten zullen in 2023 verder uitgewerkt worden. 

Resultaat

G

Toelichting

De organisatie is in 2023 gestart met verbeteringen op diverse onderdelen binnen de organisatie. Dit doen we aan de hand van een Expeditieplan met daarin verschillende onderwerpen die zijn beschreven als stip. De aanpak verloopt volgens planning: de onderdelen van fase 1 en 2 zijn grotendeels gestart in 2023, fase 3 start in januari 2024. 

Inmiddels zijn ook een aantal stippen afgerond en geborgd in de organisatie. Hiermee zijn verbeteringen aangebracht op diverse thema's zoals het aantrekken en behouden van talent,  informatiebeveiliging, een aantrekkelijk werkklimaat, de organisatievisie en het gebruik van duidelijke taal.   

0.05 Gezond financieel beleid

Terug naar navigatie - 0.05 Gezond financieel beleid

Veldhoven voert een solide financieel beleid met een jaarlijks meer dan sluitende meerjarenbegroting.

0.05.01 Begrotingsevenwicht en sluitende begroting

Omschrijving

Een meerjarig sluitende begroting, dit houdt in dat alle begrotingsjaren (2023 t/m 2026) een positief saldo (≥ 0) hebben. Tevens dient er een positieve algemene vrije reserve te zijn voor al deze jaren.

Resultaat

G

Toelichting

De jaarrekening 2023 geeft een positief saldo van € 3.137, ook meerjarig 2024 tot en met 2026 verwachten wij een positief saldo.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
0.02 Klanttevredenheid balie Rapportcijfer Eigen gegevens 7,5 9
0.02 Klanttevredenheid website Rapportcijfer Eigen gegevens 6,5 7
0.04 Formatie (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,6 7,3
0.04 Bezetting (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,6 7,0
0.04 Apparaatskosten (BBV) Kosten per inwoner Eigen gegevens 864 891
0.04 Externe inhuur (BBV) Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens 8,4% 23,7%
0.04 Overhead (BBV) % van totale lasten Eigen gegevens 7,9% 9,3%
t

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
Programma 0 Rek. Begroting 2023 Rek. Verschil rek. 2023 met
2022 oorspr. incl. wijz. 2023 begr. 2023 rek. 2022
Lasten 27.064 26.073 40.674 38.103 2.572 -11.035
Baten 98.107 97.136 117.420 112.705 -4.715 14.598
Saldo (- = nadeel) 71.043 71.063 76.746 74.602 -2.143 3.563

Toelichting

De lagere lasten van € 2.572  (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Inhuurkosten griffie (voordeel € 106)
Vanwege de terugkeer van ziekteverlof van de te vervangen medewerker, is een deel van dit inhuurbudget onbenut gebleven.

21 voor de jeugd (voordeel € 404)
De kosten voor 21 voor de Jeugd worden door alle gemeenten in Zuidoost-Brabant gedragen. Daartoe wordt op basis van de jaarbegroting een bijdrage bij de 21 gemeenten opgehaald. De begroting op de jaarrekening Veldhoven 2023 komt niet overeen met de werkelijke begroting (de lasten) en daarmee ook niet overeen met de opgehaalde bijdragen uit de 21 gemeenten (de baten). De begroting 21 voor de jeugd lag in het verleden hoger en er is verzuimd de jaarbegroting Veldhoven aan te passen aan de lagere werkelijke begroting. Dat verklaart dat de lasten ongeveer € 400 te hoog zijn opgenomen en de baten bijna € 400 te laag.

Aankoop van grond (nadeel € 293) 
Deze aankoop van grond maakt onderdeel uit van een grondruil met het Waterschap en een particulier. Het verkochte stuk grond heeft dezelfde waarde en staat ook op hetzelfde product.  De grondruil was niet begroot.

Storting voorziening voor verlofsaldi (nadeel € 162)
Deze voorziening is dit jaar hoger dan vorig jaar. Dit komt voornamelijk door:
-    De verlofsaldi zijn opgelopen ten opzichte van vorig jaar. 
-    Daarnaast is het gemiddeld uurloon met ongeveer 5,65% gestegen. 

Systeem software (nadeel € 189)
Op programma 0 zijn de lasten van systeem software geboekt, de ramingen staan op programma's 1, 6 en 8.

Inhuur- en loonkosten overhead (nadeel € 707)
Op overhead zijn hogere inhuur- en loonkosten toegerekend dan volgens raming was voorzien.

Werkelijk betaalde rente (voordeel € 50)
Voor het voordeel werkelijke betaalde rente verwijzen wij naar de uitleg bij het renteresultaat die is opgenomen in de paragraaf financiering. 

Stelpost onvoorzien (voordeel € 101)
Het voordeel is ontstaan doordat de post onvoorzien niet geheel benut is.

Storting reserves (nadeel € 2.470)
Het nadeel op storting reserves van € 2.470 is voornamelijk veroorzaakt door: 
-    Hogere storting in de algemene reserve door hoger resultaat Bouwgrondexploitatie bedrijven van € 2.320 dit geeft voor programma 0 een nadeel en op programma 3 een voordeel.
-    Hogere storting in de doelreserve energietransitie gebouwde omgeving van € 197 dit geeft voor programma 0 een nadeel en op programma 7 een voordeel.

Rekeningresultaat (voordeel € 5.595)
Het lager rekeningresultaat dan geraamd  van € 5.595 dit geeft op taakveld 0.11 (programma 0) een voordeel.

De lagere baten van € 4.715 (nadeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door: 

Onttrekking voorziening wethouder pensioenen (voordeel € 75)
Bij het vaststellen van de voorziening wethouder pensioenen wordt uitgegaan van een rekenrente, welke is afgestemd met het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Deze rekenrente verschilt jaarlijks (voordeel € 75).

21 voor de jeugd (nadeel € 367)
Voor een verklaring verwijzen wij naar de toelichting onder de lasten.

Verkoop van grond (nadeel € 7.600) 
De geraamde opbrengst van twee grondverkopen aan hetzelfde bedrijf op De Run bedragen in totaal € 7.600 (nadeel). De notariële levering van deze twee percelen zal plaatsvinden in 2024.

Verkoop van grond (voordeel € 293)
Deze verkoop van grond maakt onderdeel uit van een grondruil met het Waterschap en een particulier. Het aankochte stuk grond heeft dezelfde waarde en staat ook op hetzelfde product.  De grondruil was niet begroot.

Werkelijk ontvangen rente (voordeel € 77)
Voor het voordeel werkelijke ontvangen rente verwijzen wij naar de uitleg bij het renteresultaat die is opgenomen in de paragraaf financiering. 

Toerekening overhead (voordeel € 141)
Door meer inhuur zijn er hogere overheadkosten toegerekend aan projecten  en bouwgrondexploitatie, dit geeft voor de exploitatie een voordeel.

Gemeentefondsuitkeringen (voordeel € 2.085)
Het voordeel komt enerzijds door verrekeningen over de jaren 2021 en 2022 (voordeel € 93). Daarnaast is de opbrengst gemeentefonds 2023 van € 81.500 gebaseerd op de decembercirculaire 2023. Het voordeel gemeentefonds middels de decembercirculaire 2023 € 1.992 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat middelen (decentralisatie uitkering energietoeslag) aan het gemeentefonds zijn toegevoegd om mensen met een laag inkomen te ondersteunen bij het voldoen van de energierekening (voordeel € 1.236) en een decentralisatie uitkering invoeringskosten omgevingswet (voordeel € 232) en de stijging van aantal eenheden basisgegevens die in de decembercirculaire zijn gemuteerd (voordeel € 481).

Onttrekking reserves (voordeel € 519)
Het voordeel op onttrekking reserves van € 519 is voornamelijk veroorzaakt door: 
-    Lagere storting in de algemene reserve door lager resultaat Bouwgrondexploitatie woningen van € 443 dit geeft voor taakveld 0.10 een voordeel en op taakveld 8.2 een nadeel.
-    De naheffing van Attero € 175  is gedekt uit de risicoreserve, dit geeft voor taakveld 0.10 een voordeel en op taakveld 7.3 een nadeel.

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Project Programma 0 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
nr. Omschrijving 2023 2023 2023 2024-2027 Budget gereed
727705 Grond De Run 1000 I 309 0 309 0 309 2024
706500 Kempenbaan West: verkoop Moormanlaan 6 U 163 163 0 0 0 2023
729100 Sondervick 11 (grond) I 163 0 163 0 163 2024
729101 Sondervick 11 (opstal) I 139 0 139 0 139 2024
740008 Thin clients en monitoren gemeentehuis I 85 0 85 0 85 2023
740013 Thin clients en monitoren 2021 I 23 0 23 0 23 2023
740016 TPOW - bureau's en bureaustoelen U 21 20 1 0 1 2023
740017 TPOW - beeldbelunits U 2 2 0 0 0 2023
780198 Lening LED-verlichting sportpark VLTC I 5 5 0 14 14 Nvt
780199 Lening LED-verlichting sportpark Zeelst I 2 2 0 6 6 Nvt
799112 Leningen u/g: startersleningen I 60 46 14 115 129 Nvt
799115 Starterslening 1e woning aankopen U 718 665 53 0 53 Nvt
799115 Starterslening 1e woning aankopen I 80 71 9 0 9 Nvt
799116 Stimuler.lening aanpass.koopwoningen U 475 304 170 0 170 Nvt
799116 Stimuler.lening aanpass.koopwoningen I 132 150 -18 0 -18 Nvt
Totaal programma 2.377 1.427 949 135 1.084

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Begroting 2023 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2023
Lokale heffingen 15.941 16.111 16.111
Algemene uitkering gemeentefonds 77.120 79.532 81.617
Dividend 75 88 88
Saldo financieringsfunctie 23 -9 118
Totalen 93.159 95.722 97.934

Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting

Begroting 2023 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2023
Vennootschapsbelasting 810 81 41
Totalen 810 81 41

Bedrag voor onvoorzien

omschrijving bedrag
Oorspronkelijke begroting 142 ddddddddddddddddddddddddddddddddddddd
Onderzoek huisvestingslocaties -40
Totalen 102

Overzicht van de kosten van de overhead

Begroting 2023 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2023
1. Lasten overhead 14.704 15.346 16.093
2. Baten overhead -88 -156 -413
3. Doorbelasting overhead -1.397 -1.397 -1.539
Totaal overhead 13.218 13.793 14.141

Overzicht incidentele baten en lasten

Progr Begroting Begroting Rekening
nr. Omschrijving oorspr. na wijz.
LASTEN:
3.2/8.2 bouwgrondexploitatie 18.844 21.229 18.412
3.2/8.2 verrekening bouwgrondexploitatie 21.499 2.611 1.102
0.4 Invoering Wet open overheid (Woo) 68 90 0
3.2 Centrum ontwikkelings programma 274 504 325
3.2 Programma De Run 551 543 346
8,1 Projecten derden niet BGE 505 1.215 830
8.1 Afboeken Sondervick 11 tbv plan Lindehof 200 200 0
8.1 Invoering omgevingswet 47 516 422
0.9 vennootschapsbelasting 798 81 41
0.10 reserves (BGE) 4.524 -341 1.934
Totaal incidentele lasten 47.310 26.648 23.412
BATEN:
3.2/8.2 bouwgrondexploitatie 44.867 22.315 19.821
3.2 Centrum ontwikkelings programma 0 30 30
3.2 Programma De Run 0 69 57
8,1 Projecten derden niet BGE 511 3.442 1.534
0.10 reserves (VpB) 798 66 41
0.10 reserves (BGE) 0 1.184 1.627
Totaal incidentele baten 46.176 27.106 23.110
Saldo (-/- = nadeel) -1.134 458 -302