Uitgaven

2,76%
€ 4.423
x €1.000
2,76% Complete

Inkomsten

0,2%
€ 332
x €1.000
0,2% Complete

Saldo

130,32%
€ -4.091
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 1 | Veiligheid

Uitgaven

2,76%
€ 4.423
x €1.000
2,76% Complete

Inkomsten

0,2%
€ 332
x €1.000
0,2% Complete

Saldo

130,32%
€ -4.091
x €1.000

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De zorg voor veiligheid is een kerntaak van de gemeente. Die verantwoordelijkheid dragen we samen met vele (keten)partners. Veiligheid is veelomvattend en gaat om zaken waar inwoners dagelijks (bewust en onbewust) mee te maken krijgen. Denk daarbij aan veiligheid tijdens grote evenementen of de wetenschap dat de brandweer op tijd arriveert bij een brand, maar ook vervelende zaken zoals fietsendiefstal, woninginbraak, geweldpleging, ondermijning en jeugd- woon- of drugsoverlast. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor een aantrekkelijke woon-, werk- en leef gemeente en voor een goede economische en sociale ontwikkeling. Om dit te bereiken, werken wij vanuit een gezamenlijke visie: Wij willen een aantrekkelijke gemeente zijn waar inwoners, bedrijven en bezoekers zich thuis en veilig voelen. Daarbij wordt gekozen voor een aanpak met een balans tussen preventie, zorg en repressie. Wij vinden voorkomen beter dan genezen. Samenwerken is hierbij het sleutelwoord. Inwoners, bedrijven, organisaties en veiligheidspartners zijn actief en helpen mee aan een veilige, leefbare en gezonde leefomgeving. Daarnaast heeft men het vertrouwen in de lokale overheid en de gemeente staat dichtbij haar inwoners en ondernemers. Op het gebied van veiligheid opereren wij als een eenheid met aandacht voor de lokale diversiteit en eigenheid.

Concreet betekent dit de volgende uitgangspunten:
• Werken aan veiligheid vanuit de eigen kracht van onze inwoners.
• Eén slagvaardige, daadkrachtige en integere overheid.
• Balans tussen preventie, zorg en repressie (praten waar kan en doorpakken waar moet).
• Verbinding tussen zorg en veiligheid.
• Wijk- en persoonsgerichte aanpak.
• Datagedreven werken.

Als gemeente hebben we zowel een regisserende, faciliterende als uitvoerende rol. Binnen de veiligheidsthema's (High Impact Crime, Ondermijning, Digitale Veiligheid, Zorg en Veiligheid en Fysieke Veiligheid) stellen we prioriteiten. Alle thema's pakken we integraal met onze partners aan. Het succes van de aanpak zijn de incidenten die nooit hebben plaatsgevonden en adequate de-escalatie bij incidenten. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel met 5% ten opzichte van 2021.

Terug naar navigatie - 1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel met 5% ten opzichte van 2021.

Het verbeteren van de veiligheid bestaat uit de volgende onderdelen: 
- een verdere afname van de criminaliteit;
- een toename van het veiligheidsgevoel;
- een verbeterde verankering van veiligheid in buurten en wijken;
- een integralere aanpak in het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, incidenten en verstoringen van de openbare orde;
- een effectievere samenwerking en juiste gezamenlijke prioritering;
- een innovatieve overheid die op het gebied van veiligheid datagedreven werkt.

1.01.01 Het opstellen van het Integrale Veiligheidsplan en Uitvoeringsplan Basisteam De Kempen 2023-2026

Omschrijving

De gemeente heeft de regie op het gebied van lokale veiligheid. Om dit goed in te vullen, is het integraal veiligheidsplan (IVP) van belang. Het IVP is dé kadernota voor ons veiligheidsbeleid. Met het IVP kun je als gemeente sturing geven aan de lokale veiligheid. Om de prioriteiten en de doelstellingen uit het IVP concrete invulling te geven, maakt Veldhoven gebruik van een uitvoeringsplan. In het IVP en UVP staat beschreven wat en hoe we de komende jaren op het gebied van veiligheid en leefbaarheid binnen de acht basisteam gemeenten (Bergeijk, Best, Bladel, Eersel, Oirschot, Reusel-De Mierden, Waalre en Veldhoven), het Openbaar Ministerie en de Politie prioriteren. 

Resultaat

G

Toelichting

Het Integrale Veiligheidsplan van Basisteam De Kempen is integraal opgesteld en op 7 maart jl. door de gemeenteraad vastgesteld. Het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid basisteam De Kempen 2023-2024 is op 12 september jl. door het college van B&W vastgesteld en voor de gemeenteraadsleden ter inzage gelegd via de griffie.

1.01.02 In 2023 ontwikkelen we samen met onze (keten)partners de wijkgerichte aanpak verder door.

Omschrijving

Bij een wijkgerichte aanpak wordt er integraal en multidisciplinair samengewerkt om te voorkomen dat de leefbaarheid in een wijk of gebied (met multiproblematiek) verslechtert. De aanpak wordt ook effectief ingezet in wijken en gebieden die vaker voorkomen in meldingen, signalen en gesprekken. In Veldhoven is in 2022 een start gemaakt met het wijkgericht werken met onder andere de partners Cordaad, Politie, Woningbouwstichtingen en zorgpartners (onder andere de GGD en Lumens). Deze aanpak, samen met het datagedreven werken, wordt in 2023 doorontwikkeld. Zo worden er onder andere wijkprofielen per wijk gemaakt op basis van beschikbare data van zorg- en veiligheidspartners. In 2023 wordt getart met het opzetten van de methodiek Bondgenootschap. De Bondgenotenmethodiek is een bijzondere netwerkmethodiek tussen overheid, politie en inwoners. In de methodiek worden daartoe met zorgvuldig geselecteerde inwoners ‘bondgenoten’.

Resultaat

G

Toelichting

Activiteiten en processen liggen op schema. De wijkprofielen zijn afgerond. In overleg met partners worden concrete activiteiten aan de wijkprofielen verbonden. Verder hebben er inmiddels een drietal bondgenoten overleggen plaatsgevonden en dit is een onderdeel geworden van onze werkwijze. 

1.02 Het verminderen van incidenten met een hoge maatschappelijke, financiële en /of persoonlijke impact (HIC-feiten) met 5% ten op zichte van 2021

Terug naar navigatie - 1.02 Het verminderen van incidenten met een hoge maatschappelijke, financiële en /of persoonlijke impact (HIC-feiten) met 5% ten op zichte van 2021

Deze delicten hebben veel impact op slachtoffers en zijn daarom belangrijk om te bestrijden. We staan als organisatie steeds meer in verbinding met de samenleving en zetten actief in op actuele HIC-feiten. Onder preventieve acties wordt verstaan het vergroten van de weerbaarheid van onze inwoners. Vanuit het programma High Impact Crimes (HIC) zetten we daarbij in op het (verder) verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid door de slachtofferkans te beperken, de pakkans te vergroten en de aangiftebereidheid onder slachtoffers te verhogen. Onder repressieve acties wordt verstaan, acties die gericht zijn op het daderschap zoals onder andere: de veelplegers-, de Persoonsgerichte aanpak en effectieve inzet van bestuursrechtelijke instrumenten. Verder wordt er adequaat geageerd op trends- en ontwikkelingen. Mochten er incidenten met een groot maatschappelijk, financieel en/of persoonlijke impact plaatsvinden, dan wordt er ingezet op integrale preventieve en repressieve acties. 

1.02.01 Meer ondersteuning bieden aan buurtpreventiegroepen.

Omschrijving

Als preventieve actie gaan we meer ondersteuning bieden aan bestaande en nieuwe buurtpreventiegroepen en hen betrekken bij trends en ontwikkelingen. Daarnaast gaan we specifieke doelgroepen actief informeren over het voorkomen van bijvoorbeeld woninginbraken en digitale fraude.

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit loopt. De buurtpreventiegroepen zijn in kaart gebracht en worden op maat ondersteund door regelmatig contact.  

1.02.02 De Keurmerken veilig ondernemen, bedrijventerreinen en winkelgebieden versterken en uitbreiden.

Omschrijving

Als preventieve actie willen het bestaande Keurmerken Veilig ondernemen, bedrijventerreinen en winkelgebieden verder versterken en uitbreiden. Het is de bedoeling om hiermee zowel de objectieve als subjectieve veiligheid te verhogen.

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. De bestaande Keurmerken Veilig ondernemen: bedrijventerreinen en winkelgebieden worden middels diverse activiteiten verder versterkt en uitgebreid. Zo zijn we druk doende met de her-certificering in maart 2024 en zijn diverse preventieve acties ingezet zoals een preventie-dag op bedrijventerrein De Run, bewustwordingsflyers en mails. Daarnaast is ingespeeld op actualiteiten middels communicatie en voorlichting tijdens een ondernemersavond. 

1.02.03 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen zoals woninginbraken en digitale fraude.

Omschrijving

Als preventieve actie wordt meer ingezet op het actief informeren van kwetsbare doelroepen als focusgroep over onderwerpen zoals woninginbraken en digitale fraude. 

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema, zo zijn diverse kwetsbare doelgroepen over onderwerpen zoals woninginbraken en digitale fraude geïnformeerd. Verder wordt er structurele invulling geven door het bieden van trainingen op het gebied van internet gebruik door diverse partners. 

1.02.04 Meer inzetten op bestuursrechtelijke instrumenten zoals een dwangsom of gebiedsontzegging.

Omschrijving

Onder bestuursrechtelijke instrumenten (repressieve actie) wordt onder andere verstaan: de dwangsom voor drugshandel, inbrekerswerktuig en gebiedsontzeggingen (bijvoorbeeld in het kader van geweldsincidenten en dreigende escalatie). In 2023 wordt gezorgd dat de werkprocessen op het gebied van bestuurs- en strafrecht op orde zijn.  Daarnaast wordt gezorgd dat onze medewerkers en partners hierbij voldoende getraind zijn om deze juiste instrumenten in te zetten.  

Resultaat

G

Toelichting

Diverse projecten zijn opgestart. Zo zijn er al diverse werkprocessen zoals zwervers, vuurwerk, Damocles, bijtincidenten, inbraak, heling en prostitutie opgesteld. De werkprocessen worden proefondervindelijk verder geïmplementeerd met interne- en externe veiligheidspartners en heeft als doel een efficiëntere bestuurs- strafrecht samenwerking .  

1.03 We optimaliseren de integrale aanpak op het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit.

Terug naar navigatie - 1.03 We optimaliseren de integrale aanpak op het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit.

We pakken via de integrale aanpak ondermijning lokaal in de buurten en wijken aan. We investeren op het verstoren van lokale criminele netwerken, fenomenen en zorgen voor repressie met perspectief. We richten ons op de geprioriteerde thema's en verstevigen onze informatiepositie. We zetten in 2023 hierbij verder in op de bewustwording, signalering van en weerbaarheid tegen ondermijning. Daarbij worden onze netwerkpartners intensiever betrokken en uitgebreid waar kan. In de aanpak maken we onder andere gebruik van de Wet Bibob, integrale bestuurlijke controles van het Kempen Interventie Team (KIT) en bestuursrechtelijke maatregelen zoals het Damocles-beleid en bestuurlijk afpakken.

1.03.01 In 2023 starten we met een pilot datagedreven werken op het gebied van ondermijningssignalen

Omschrijving

De gemeente wil op een innovatieve manier de basis van het werkproces ondermijning gaan optimaliseren, door in haar veilige informatiehuishouding en het daarbij behorende overzicht te investeren. In de vorm van een pilot worden verschillende datasystemen (Meld een Vermoeden, Atlas en openbronnen-applicatie) ingezet om meer regisserend, gestructureerd en efficiënter te gaan werken. 

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit zijn opgestart. Zo is de gemeente Veldhoven de eerste gemeente in Nederland die in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) aan de slag is gegaan met de pilot Datavoorziening Onregelmatigheden op de Kaart (DOOK). 

1.03.02 In 2023 stellen we een actieplan op voor de aanpak van Ondermijnende criminaliteit

Omschrijving

In het actieplan voor de aanpak van Ondermijnende criminaliteit zetten we onder andere verder in op:
- Bewustwording en weerbaarheid van inwoners (maatschappelijke weerbaarheid), instellingen/organisaties en ondernemers. Dit doen we door de meervoudige inzet van verschillende soorten preventieve acties (campagnes, voorlichting en gesprekken).
- Het verstevigen van onze informatiepositie (bestuurlijke weerbaarheid), door onze partners in de aanpak actief te betrekken en uit te breiden, waardoor ondermijning vroegtijdig wordt gesignaleerd en er integraal wordt doorgepakt.
- Het optimaliseren van een werkproces van signalen op het gebied van ondermijning, waarin signalen van melding tot interventie worden geregisseerd (bestuurlijke weerbaarheid). 
- Een betrouwbare overheidsorganisatie, die haar preventieve en repressieve middelen (voorlichtingscampagnes en integrale controles) in de aanpak van ondermijning op een rechtvaardige, daadkrachtige en transparante manier inzet (bestuurlijke weerbaarheid en actiegerichtheid). 

Resultaat

G

Toelichting

Het actieplan ondermijning 2023-2024 is gemaakt en loopt op schema. Dit plan is een omvangrijk plan en vraagt veel aandacht en tijd van de organisatie en partners.

1.04 We verminderen slachtofferschap op het gebied van gedigitaliseerde criminaliteit (Cybercrime) met 5% ten opzichte van 2021

Terug naar navigatie - 1.04 We verminderen slachtofferschap op het gebied van gedigitaliseerde criminaliteit (Cybercrime) met 5% ten opzichte van 2021

Gedigitaliseerde criminaliteit is een verzamelterm geworden van alle delicten die met een computer en op internet worden gepleegd. Maar ook incidenten zoals sexting of digitaal pesten vallen onder deze term. Dit thema is inmiddels het snelst groeiende thema in de veiligheidswereld. We zetten ons in om te voorkomen dat inwoners, instellingen/organisaties en bedrijven slachtoffer worden van  gedigitaliseerde criminaliteit. Ook zorgen we ervoor dat de informatiebeveiliging van de gemeente op orde is en dat we goed voorbereid zijn op cybercrises en online aangejaagde ordeverstoringen. Daarnaast werken we aan een veilige, transparante en stabiele informatiesamenleving door het inzetten van preventieve- en repressieve acties. Bij repressieve acties wordt ingestoken op het voorkomen van recidive en door het bieden van positieve alternatieven. We blijven aansluiten bij trends en ontwikkelingen op dit thema en gaan pilots actief volgen en implementeren die passend en succesvol zijn.

1.04.01 Het inzetten van het programma Hackshield (game) en Cyber 24 ter bewustwording van jeugdigen.

Omschrijving

Onder preventieve acties gaan we het programma Hackshield (game) en Cyber 24 inzetten ter bewustwording van jeugdigen. Hackshield en Cyber 24 zijn cybersecurity games voor jongeren waarbij diverse aspecten van gedigitaliseerde criminaliteit aan bod komen. Slachtofferschap bij specifieke (kwetsbare) doelgroepen wordt zoveel mogelijk voorkomen door inwoners, instellingen/organisaties en ondernemers actief voor te lichten.   

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. Cyber 24 loopt reeds een aantal jaren en wordt uitgevoerd door o.a. jongerenwerk, onderwijs, politie en boa's. Trainers zijn inmiddels opgeleid. Hackshield wordt nog geïmplementeerd. 

Wordt na de zomer ingezet. Cordaad heeft opdracht gekregen van digitale bewustwording en draait een pilot op basisscholen.

1.04.02 Gericht specifieke (kwetsbare) doelgroepen actief informeren over onderwerpen gericht op gedigitaliseerde criminaliteit.

Omschrijving

Slachtofferschap bij specifieke (kwetsbare) doelgroepen wordt zoveel mogelijk voorkomen door inwoners, instellingen/organisaties en ondernemers actief te gaan informeren (inspelen op trends en ontwikkelingen).

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit is opgepakt en er wordt ingespeeld op leggen van verbindingen bij belangengroepen zoals o.a. arbeidsmigranten, statushouders en vluchtelingen om preventief slachtofferschap tegen te gaan. 

1.05 We hebben bij complexe veiligheidsproblematieken een integrale benadering.

Terug naar navigatie - 1.05 We hebben bij complexe veiligheidsproblematieken een integrale benadering.

Onder het thema Zorg- en Veiligheid vallen meerdere sub thema's; Jeugdzorg- en veiligheid, Polarisatie en Radicalisering, Woonoverlast, Personen met onbegrepen gedrag en Nazorg ex-gedetineerden. In deze veiligheidsthema's zien we als trend een stijgende lijn in problematiek en dalende lijn in mogelijkheden. Veldhoven streeft naar een juiste balans tussen preventie, repressie en zorg. Dit doen we onder andere door het borgen van een goede structuur en werkwijze binnen het zorg- en veiligheidsdomein. We kijken daarbij binnen alle domeinen en denken vanuit de bedoeling en de leefwereld van onze kwetsbare inwoners. Het is van belang om met elkaar voorwaarden te creeren waardoor iemand "fijn" kan wonen en de buurt zo min mogelijk overlast ervaart. We praten waar kan en pakken door waar moet! 

1.05.01 In 2023 zorgen we ervoor dat Veiligheid nog beter aansluit bij zorg- en hulpverlening.

Omschrijving

Dit doen we door onder andere het continueren en verbeteren van de samenwerking tussen de domeinen Zorg & Veiligheid, met de Wijk-GGD’ers, de kwartiermaker GGzE met specifieke aandacht voor (overlastgevende) kwetsbare personen. Zie ook programma 6 Sociaal Domein.

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit is opgepakt. Zo is het model aanpak voorkoming escalatie (AVE-model) verder geïmplementeerd binnen het domein Zorg en Veiligheid. 

1.05.02 Het doorontwikkelen van zorg- en veiligheidsnetwerken.

Omschrijving

Per genoemd veiligheidsthema wordt verder ingezet op netwerkversterkingen op basis van trends en ontwikkelingen.

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit is opgepakt. O.a. is ingezet op netwerkversterking met scholen, maatschappelijke instellingen, woningstichtingen en zorgpartners. 

1.05.03 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk.

Omschrijving

We kiezen voor maatwerk en het werken volgens de bedoeling, zodat de aansluiting op de leefwereld van onze inwoner goed plaatsvindt. Zie ook programma 6 Sociaal Domein.

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit is opgepakt. Vanuit Veiligheid is elke casus uniek en werken we voor een goede balans tussen de algemene en individuele belangen van inwoners. 

1.05.04 Versterken Aanpak Verward Gedrag (WvGGZ)

Omschrijving

In 2023 ontwikkelen we samen met onze partners de aanpak Verward Gedrag door met als aandachtspunten het werken vanuit de bedoeling en de inzet van ervaringsdeskundigheid. Onderdeel hiervan is de verdere uitrol, implementatie en borging van het AVE escalatiemodel voor de verbinding van zorg en veiligheid bij (complexe) problematiek. Er wordt een werkproces opgesteld. Daarnaast werken we verder mee aan de doorontwikkeling van het Meldpunt Zorg en Veiligheid, met specifieke aandacht voor de verbinding met de Wet Verplichte GGZ, de Wet Zorg en Dwang en de samenwerking met de (veiligheids)partners. In samenwerking met het sociaal domein wordt verdere invulling gegeven aan de toekomst van outreachend werk. Zie ook programma 6 Sociaal Domein.

Resultaat

G

Toelichting

De betrokken partners (Wmo-uitvoering, Generalisten-Specialistenteam, Integrale Veiligheid, beleid en Zorg- en Veiligheidshuis) hebben het AVE-model voor Veldhoven uitgewerkt en nemen stappen om - waar nodig - de werkzaamheden hierop aan te passen. 

1.06 We zorgen voor het behouden van een veilige en fysieke leefomgeving en zijn toegerust op adequate reactie op rampen en crisissituaties.

Terug naar navigatie - 1.06 We zorgen voor het behouden van een veilige en fysieke leefomgeving en zijn toegerust op adequate reactie op rampen en crisissituaties.

Dit thema concentreert zich op fysieke veiligheidsvraagstukken, zoals brandveiligheid, externe veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing. De gemeente Veldhoven behoudt haar professionele crisisbeheersings- en incidentenbestrijdingsorganisatie, die op haar taak is toegerust. Daarnaast beschikt Veldhoven over een actuele brandweerzorg, met een voldoende niveau van bluswater en bereikbaarheid. 

1.06.01 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.

Omschrijving

We zijn onderdeel van de regionale crisisbeheersingsorganisatie. Hierbij werken wij regionaal samen aan bestaande en veranderende fysieke veiligheidsvraagstukken. De veranderende vraagstukken (zoals vergrijzing, klimaatverandering, gezondheidscrisis, dreiging van terrorisme en extreem geweld) vragen om het up-do-date houden en een doorontwikkeling van onze crisisorganisatie. 

Resultaat

G

Toelichting

De doorontwikkeling van onze crisisorganisatie is gestart. Het college, managementteam alsook de medewerkers worden doorlopend getraind en bij de doorontwikkeling betrokken. 

1.06.02 Opstellen van een nieuw integraal brandweerzorgplan.

Omschrijving

De Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) gaat een integraal Brandweerzorgplan opstellen in 2023. 

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit ligt bij Veiligheidsregio Brabant Zuidoost.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
1.01 Sociale veiligheid, index overlast Index (2014=100) CBS Veiligheidsmonitor <87,4 92,00
1.01 Winkeldiefstallen Per 10.000 inwoners Politie <5,42 11,20
1.01 Brandstichting Per 10.000 inwoners Politie <0,42 0,22
1.01 Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (BBV) Per 10.000 inwoners CBS <27,98 35,98
1.01 Diefstal van brom-, snor-, fietsen Per 10.000 inwoners Politie <11,4 9,05
1.01 Diefstal van motorvoertuigen Per 10.000 inwoners Politie <1.24 2,37
1.01 Diefstal en inbraak bij bedrijven Per 10.000 inwoners Politie <5,84 6,46
1.01 Verboden wapenbezit en -handel Per 10.000 inwoners Politie <3,34 2,37
1.01 Geluidshinder Per 10.000 inwoners Politie <2,91 -
1.01 Sociaal-preventief gedrag Somscore (0 t/m 4) CBS Veiligheidsmonitor <2,28 2,40
1.01 Preventieve voorzieningen in en rond de woning Somscore (0 t/m 6 CBS Veiligheidsmonitor <1,9 2,00
1.02 Diefstal en inbraak uit woning (BBV) Per 10.000 inwoners Politie <2,90 3,02
1.02 Verwijzingen Halt (BBV) Per 1.000 inwoners Halt <7,6 6,00
1.02 Geweldsmisdrijven (BBV) Per 10.000 inwoners Politie <84,56
1.02 Levensdelicten per 10.000 inwoners Politie <0,21 0,43
1.02 Overval Per 10.000 inwoners Politie <0,21 0,22
1.02 Straatroof Per 10.000 inwoners Politie <0,21 0,22
1.02 Aantasting lichamelijke integriteit: Per 10.000 inwoners Politie
- Bedreiging <2,07 1,72
- Mishandeling <2,70 3,02
- Openlijk geweld (persoon) <0,62 0,43
1.02 Zedenmisdrijven Per 10.000 inwoners Politie <3,14 3,88
1.03 Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit Per 10.000 inwoners Politie <5,84 3,45
1.03 Ondermijning: Aantallen Politie- en gemeentelijke cijfers
- Damocles waarschuwingen <1,9 1,00
- Sluitingen <5,7 4,00
- Wet Bibob <14,25 21,00
1.04 Gedigitaliseerde Veiligheid Aantallen Politiecijfers <15,20
1.04 Slachtoffers van hacken Cijfers percentages CBS Veiligheidsmonitor <5,98 6,30
1.05 Veilig Thuis-meldingen (ex)partnergeweld Per 100.000 inwoners Politie <62,70 108 *
1.05  Veilig Thuis-meldingen kindermishandeling Per 100.000 inwoners Politie <114,95 129 *
1.05 Overlast door personen met onbegrepen gedrag Per 10.000 inwoners Politie <20,10 16,37
1.05 Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS <0,38 0,40
1.05 Overlast door  jeugd Per 10.000 inwoners Politie <7,47 9,26
1.06 Brand - ontploffing Aantallen Politie 11,40
t
* eerste halfjaar 2023

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
Programma 1 Rek. Begroting 2023 Rek. Verschil rek. 2023 met
2022 oorspr. incl. wijz. 2023 begr. 2023 rek. 2022
Lasten 3.781 3.665 4.004 4.423 -419 -642
Baten 142 83 83 332 249 190
Saldo (- = nadeel) -3.639 -3.582 -3.921 -4.091 -170 -452

Toelichting

De hogere lasten van € 419 (nadeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Terugbetaling corona middelen (€ 162 nadeel)
In 2023 is € 162 aan het Rijk terugbetaald. Dit waren ontvangen middelen van het Rijk in het kader van de Corona aanpak. Deze middelen waren niet besteed en zijn terugbetaald aan het Rijk.

Niet afgemelde verplichtingen (€89 nadeel)
Voor € 89 zijn verplichtingen niet op tijd afgemeld. Dit is omgezet in een balanspost.

Hogere loonkosten (€ 77 nadeel)

Onderzoek en advies (€ 32 nadeel)
Voor € 32 zijn onvoorziene kosten gemaakt voor onderzoek en advisering door Hoffmann bedrijfsrecherche.

De hogere baten van € 249 (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Baten openbare orde en veiligheid (€ 203 voordeel)
Vanuit een aantal speciale regelingen (bijdrage nazorg regeling ex-gedetineerden, ontvangen vergoedingen voor de KIT coördinator, regeling regionale versterkingsgelden en ontvangen zorgonderzoek Nederland) hebben wij baten ontvangen die niet eerder bij de begroting zijn opgevoerd.

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Project Programma 1 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
nr. Omschrijving 2023 2023 2023 2024-2027 Budget gereed
780903 Vervanging dienstvoertuig H&T U 70 61 9 0 9 2023
Totaal programma 70 61 9 0 9