Voortgang activiteiten

Financiering

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf leggen we verantwoording af over het gevoerde financieringsbeleid in 2023. Financiering betekent: ‘het voorzien in de benodigde financiële middelen voor de uitvoering van het beleid over de periode van tenminste één jaar’. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen als vreemd vermogen. In deze paragraaf worden elementen van financiering nader belicht. 

Uitgangspunten treasurybeleid

Terug naar navigatie - Uitgangspunten treasurybeleid

Treasury gaat om financiering van het gemeentelijk beleid tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden, het te allen tijde zorgen voor voldoende liquide middelen, waarbij een tijdelijk overschot tegen een zo hoog mogelijk rendement wordt belegd, en het daarbij afdekken van rente- en kredietrisico’s. En dat alles op de meest doelmatige wijze en waarbij we voldoen aan de wettelijke voorschriften (Wet financiering decentrale overheden, FIDO). Van het begrip treasury kan de volgende definitie worden gegeven:
Treasury is het sturen en beheersen, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.

Vermogenspositie

Terug naar navigatie - Vermogenspositie

Wanneer een oordeel moet worden geveld over de vermogenspositie van een organisatie wordt gekeken naar de creditzijde van de balans. Het eigen vermogen wordt daar uitgedrukt in termen van reserves. Reserves zijn feitelijk niets anders dan een boekhoudkundige sluitpost waarmee aan het eind van een boekjaar het verschil tussen baten en lasten wordt uitgedrukt. De vermogenspositie van de gemeente Veldhoven ziet er ultimo 2023 als volgt uit:

Bedragen (x € 1.000) Realisatie Begroting Realisatie Afwijking
Omschrijving ultimo 2022 ultimo 2023 ultimo 2023 2023
Algemene reserves 47.021 51.755 53.435 1.680
Bestemmingsreserves 21.801 23.284 23.555 271
Saldo rekening 7.432 8.732 3.137 -5.595
Eigen vermogen 76.254 83.771 80.127 -3.644
Voorzieningen 20.246 19.094 19.486 392
Vaste schulden met rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 129.560 140.808 129.808 -11.000
Vlottende schulden 43.715 29.638 36.340 6.702
Vreemd vermogen 193.521 189.540 185.634 -3.906
Totaal vermogen 269.775 273.311 265.761 -7.550
Solvabiliteitsratio (eigen vermogen/ totaal vermogen) 28,3% 30,7% 30,2%
Vermogensratio (solvabiliteitsratio excl vlottende schulden) 33,7% 34,4% 34,9%
Debt ratio (vreemd vermogen/ totaal vermogen) 71,7% 69,3% 69,8%
test

De solvabiliteitsratio is ultimo 2023 nagenoeg conform begroting.

Treasurystatuut

Terug naar navigatie - Treasurystatuut

In 2022 is het treasurystatuut uit 2016 geactualiseerd. In december 2022 heeft de raad een nieuw meerjarig treasurystatuut vastgesteld. Het treasurystatuut bevat de meerjarige beleidskaders voor de uitvoering van de treasuryfunctie. Ook worden de uitgangspunten, doelstellingen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden hierin vastgelegd. Daarnaast beschrijft het de financiële kaders voor financieringen, uitzettingen en derivaten gebruik. 

Treasury acties

Terug naar navigatie - Treasury acties

De uitvoering van treasury maakt deel uit van het reguliere instrumentarium van de planning & control cyclus. 

Renteontwikkelingen 2023 en vooruitblik
De situatie op de rentemarkt kan worden bezien op de lange en korte termijn. Als referentierente voor de korte markt (geldmarkt) wordt gewoonlijk de 3-maands Euribor1 gebruikt. Op de lange markt ofwel kapitaalmarkt fungeert het tarief van de 10-jaars IRS2 als ankerpunt. In onderstaande tabel is te zien wat de ontwikkeling is van de daadwerkelijke renteniveaus vanaf januari 2023 tot begin februari 2024.

1 De Euribor (Euro Interbank Offered Rate) is de rente die gehanteerd wordt in het interbancaire circuit in het Eurogebied.
2  Interest Rate Swap. De renteswap is een ruiltransactie die geschiedt op een internationale financiële markt, waarbij partijen de rentebetalingen gedurende de looptijd, of een deel van de looptijd, tegen elkaar ruilen. De koper van een renteswap koopt een renteswap om zich te beschermen tegen renterisico's. De koper kan zo kiezen om een lopende lening tegen een variabele rente niet om te zetten in een nieuwe lening, maar met de swap het renterisico af te dekken. De hoofdsommen van de leningen worden bij een IRS niet uitgewisseld. Die zijn alleen in theorie, in de berekeningen herkenbaar. Uitwisseling vindt uitsluitend plaats tussen de rentes.

 

Rente % Rente % Rente % Rente %
2-1-2023 1-7-2023 2-1-2024 1-2-2024
3 maands euribor 2,16% -0,18% 3,91% 3,88%
10-jaars IRS 3,15% 3,02% 2,52% 2,56%
test

De rentes op zowel de korte als de lange markt zijn in de loop van 2023 behoorlijk volatiel geweest. In 2023 heeft de ECB op diverse momenten de beleidsrente verhoogd om de inflatie te beteugelen. De inflatie is gedurende de eerste helft van 2023 behoorlijk hoog gebleven en daalde minder snel dan verwacht. In maart is de 10-jaars rente gedaald door onzekerheid op de financiële markten na de faillissementen van de Silicon Valley Bank en het ineenzakken van Credit Suisse. Daarna steeg de rente weer door omdat er geen nieuwe probleemgevallen bijkwamen en de focus opnieuw kwam te liggen op het beteugelen van de inflatie. Vanaf oktober heeft de ECB geen renteverhogingen meer doorgevoerd en beginnen de maatregelen hun vruchten af te werpen.  Door de verdere daling van de inflatie gaat de markt er vanuit dat de centrale banken over zullen gaan tot renteverlagingen in de loop van 2024. De 10-jaars swaprente is in december gedaald tot ca 2,5%, de 3 maands euribor staat nog wel op bijna 4%. De verwachting is dat deze in 2024 gaat dalen. De ECB wil meer zekerheid dat de lagere inflatie blijvend is, daarom is er nog niets bekend over de timing van de eerste renteverlagingen door de ECB.

a) Liquiditeitenplanning en financiering
In 2023 is één langlopende lening aangetrokken van € 14.000.000, terwijl begroot was een lening aan te trekken van € 25.000.000. De reden hiervoor was dat het liquditeitstekort langzamer opliep dan verwacht. Gedurende 35 dagen is de financieringsbehoefte gefinancierd met een kortlopende kasgeldlening van € 10.000.000.

b) Huisbankierschap
Sinds begin 2015 is de Bank Nederlandse Gemeenten onze huisbankier. De dienstverlening verloopt naar volle tevredenheid. Eind 2022 is een nieuwe overeenkomst afgesloten met de Bank Nederlandse Gemeenten. Deze overeenkomst heeft een looptijd tot 31 december 2025 met een stilzwijgende verlengingsmogelijkheid voor tweemaal een periode van 2 jaar, derhalve tot uiterlijk 31 december 2029.

c) Schatkistbankieren
In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden behoudens het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor onze gemeente is dat voor 2023 € 3.261.000. In 2023 heeft geen overschrijding plaats gevonden van het drempelbedrag. Voor een gedetailleerde toelichting per kwartaal verwijzen we naar de toelichting op de balans.

Opgenomen geldleningen

Terug naar navigatie - Opgenomen geldleningen

Opgenomen leningenportefeuille van de gemeente per 31 december 2023

Leningnr Afsluitdatum Soort Oorspr. Restant bedrag Oorspr. Rente Laatste
Lening bedrag (€) 31-12-2023 looptijd (jr) % jaar van aflossing
NWB 1-27963 26-jun-13 Aflossing ineens einde looptijd 15.000.000 15.000.000 25 3,404 2038
NWB 1-27964 26-jun-13 Aflossing ineens einde looptijd 15.000.000 15.000.000 35 3,594 2048
NWB 1-27965 26-jun-13 Aflossing ineens einde looptijd 20.000.000 20.000.000 30 3,473 2043
NWB 10028477 1-okt-14 Lineair 24.000.000 2.400.000 10 0,923 2024
BNG 40.111202 1-jun-17 Lineair 10.000.000 4.000.000 10 0,538 2027
BNG 40.111296 17-jul-17 Lineair 48.519.898 19.407.959 10 2,065 2027
BNG 40.111882 2-mei-18 Lineair 10.000.000 5.000.000 10 0,667 2028
BNG 40.114397 2-dec-20 Lineair 10.000.000 7.000.000 10 -0,155 2030
NWB I-31001 8-jun-21 Lineair 25.000.000 20.000.000 10 -0,150 2031
BNG 40.115229 25-nov-21 Lineair 10.000.000 8.000.000 10 0,000 2031
Prov.Gelderland 29-nov-23 Lineair 14.000.000 14.000.000 7 3,180 2030
201.519.898 129.807.959

Op 31 december 2023 bedraagt het totale bedrag aan opgenomen geldleningen € 129,8 miljoen.

Uitstaande geldleningen

Terug naar navigatie - Uitstaande geldleningen

Verstrekte leningenportefeuille van de gemeente per 31 december 2023

Geldnemer Aantal Oorspr. Restant bedrag Rente
leningen bedrag (€) 31-12-2023 %
Startersleningen (oude regeling) 15 244.651 207.167 4,52%
Starters- en combinatieleningen (nieuwe regeling) 59 1.958.272 1.956.388 2,75%
Stimuleringsleningen (nieuwe regeling) 178 1.498.980 1.311.805 1,40%
Stichting Accommodatie UNA 1 40.000 28.000 0,00%
Tennisvereniging VLTC 1 67.000 25.550 0,00%
254 3.808.903 3.528.910 2,31%

In 2008 is gestart met het verstrekken van startersleningen. In bovenstaand overzicht betreft dit de startersleningen (oude regeling). Hiermee wilde Veldhoven de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name starters op de woningmarkt. In totaal is voor een bedrag van € 2.841.380 aan startersleningen verstrekt. Van de € 2.841.380 aan verstrekte startersleningen is inmiddels € 2.596.729 volledig afgelost. Van de nog lopende startersleningen is € 37.484 afgelost. 

In mei 2019 is besloten om per 1 januari 2020 opnieuw € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor de 'starterslening' ten behoeve van eerste-woning-aankopen door koopstarters op de woningmarkt in Veldhoven. Ook is € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor de invoering per 1 januari 2020 van de 'stimuleringslening' ten behoeve van de aanpassing van koopwoningen in Veldhoven voor:
a.    het langer thuis wonen van oudere bewoners dan wel bewoners met kinderen met een beperking;
b.    het verduurzamen van de woning;
c.    het saneren van asbestdaken in verband met het asbestverbod per 2025.
Deze budgetten worden revolverend ingelegd op de rekening courant bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn). Revolverend betekent dat ontvangen aflossingen weer opnieuw beschikbaar komen om als lening te worden verstrekt.

De twee leningen in het overzicht aan Stichting Accommodatie UNA en Tennisvereniging VLTC betreffen renteloze leningen ten behoeve van de aanschaf van LED-verlichting.

Taakveld treasury

Terug naar navigatie - Taakveld treasury

De onderstaande tabel toont het treasury overzicht in de begroting 2023 t.o.v. de realisatie.

Bedragen (x € 1.000) Realisatie Begroting Realisatie Afwijking
Omschrijving 2022 2023 * 2023 (- is nadeel)
Externe rentelasten 2.653 2.449 2.399 50
Externe rentebaten 192 743 821 78
Saldo rentelasten en rentebaten 2.461 1.706 1.578 128
De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend 1.076 811 811 0
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 1.385 895 767 128
Aan taakvelden toegerekende rente (rente omslag) 1.440 917 917 0
Rente resultaat treasury -55 -22 -150 128


* Laatst vastgestelde begroting 2023 (burap III 2023)

Uitgangspunt bij de doorberekening van de rentelasten naar taakvelden (programma’s) is een omslagrentepercentage van 0,6%, de doorbelasting van rente naar de bouwgrondexploitatie (BGE) is begroot en gerealiseerd op 1,3%. Dit resulteert op begrotingsbasis in een voordelig rentesaldo van € 22. 

De rentelasten zijn iets lager dan begroot doordat minder financiering nodig was (zowel langlopend als kortlopend) dan begroot. Ook is het rentepercentage van de eind 2023 opgenomen lening iets gunstiger dan ingeschat.

De rentebaten zijn hoger dan begroot omdat we in het 4e kwartaal van 2023 meer rentebaten hebben ontvangen op onze rekening bij de schatkist dan begroot.|

In de uiteindelijke realisatie van 2023 komt het renteresultaat uit op een voordeel van € 150. Een positieve afwijking ten opzichte van de begroting van € 128. 

Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet is het gekwantificeerde risico dat een gemeente mag lopen op de korte schuld (looptijd < 1 jaar). Van het begrotingstotaal van een jaar mag 8,5% worden gefinancierd met kort geld. De kasgeldlimiet (o.b.v. primitieve begroting) bedraagt voor 2023 € 13.860. In 2023 is de kasgeldlimiet niet overschreden.  Als de kasgeldlimiet voor het derde achtereenvolgende kwartaal wordt overschreden moet aan de provincie een herstelplan worden voorgelegd. De onderschrijdingen per kwartaal zijn respectievelijk het 1e, 2e, 3e en 4e kwartaal € 41.602, € 49.936, € 37.103 en € 22.812.

Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Renterisiconorm

In de wet Fido wordt eveneens een norm gehanteerd ten aanzien van het renterisico dat de gemeente loopt op de opgenomen vaste geldleningen. De norm wordt berekend als 20% van het begrotingstotaal (van de lasten) van het betreffende jaar.

De onderstaande tabel brengt de renterisico’s voor de vaste schuld in relatie tot de renterisiconorm in beeld voor het jaar 2023 en de komende 4 jaren. 

Bedragen (x € 1.000) 2023 2024 2025 2026 2027
Omschrijving
1. Nieuw aangetrokken vaste schuld 14.000 15.000 15.000 20.000
2. Nieuw verstrekte langlopende leningen 970 678 251 302 319
3. Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (1-2) 13.030 -678 14.749 14.698 19.681
4. Renteherzieningen 0 0 0 0 0
5. Aflossingen 13.752 15.752 13.352 14.852 16.352
6. Herfinanciering (laagste van 3 en 5) >0 13.030 0 13.352 14.698 16.352
7. Renterisico (4+6) 13.030 0 13.352 14.698 16.352
8. Renterisico norm 32.611 32.018 30.555 31.123 29.940
9a. Ruimte onder renterisiconorm (8>7) 19.581 32.018 17.203 16.425 13.588
9b Overschrijding renterisiconorm (7>8)
10a. Begrotingstotaal 163.054 160.088 152.776 155.617 149.699
10b. Vastgesteld percentage 20% 20% 20% 20% 20%
10c. Renterisiconorm (10a x 10b) 32.611 32.018 30.555 31.123 29.940
test

Overige financieringsrisico's

Terug naar navigatie - Overige financieringsrisico's

Ten aanzien van uitstaande geldleningen nemen we, behoudens de startersleningen, nagenoeg geen positie in. Het renterisico is daardoor verwaarloosbaar.
We hebben in 2023 geen vorderingen, liquiditeiten en/of beleggingen in vreemde valuta aangehouden en hebben dus geen valutarisico gelopen.
Voor het risico van oninbare debiteuren is in 2023 een voorziening getroffen. Het kredietrisico wordt in voldoende mate door deze voorziening afgedekt.
Door het periodiek actualiseren van de liquiditeitsprognose en het bewaken van de geldstromen is het liquiditeitsrisico beheersbaar.