Voortgang activiteiten

Lokale heffingen

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onze inzet

De aanslagen gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking zijn op 24 februari 2023 aan de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen bekend gemaakt. De Wet WOZ vereist verzending door de gemeente binnen acht weken na aanvang van het kalenderjaar. Het betreft een WOZ-waarde naar peildatum 1 januari 2022. De waardeontwikkeling van de woningen liet tussen de peildatum en de vorige peildatum (1 januari 2021) een stijging zien van gemiddeld 19%. Bij niet-woningen is de gemiddelde waarde ten opzichte van een jaar eerder 1% gestegen.

Tegen de 29.908 waardebeschikkingen zijn 2.011 bezwaren binnengekomen. Dat is 6,72%. In 2022 lag het aantal bezwaren nog op 613 (2,06%). Het zwaartepunt van de bezwaren lag vanwege de waardestijging vooral op bezwaren tegen woningen. Tegen de waarde van woningen is 1.962 keer bezwaar gemaakt. Dat is 1.349 meer dan in 2022. Van die bezwaren waren er 551 gegrond. Vanwege het enorme aantal zijn de bezwaarschriften niet allemaal vóór de wettelijke termijn van 31 december 2023 afgehandeld . Wel zijn ze, op een enkeling na, afgehandeld binnen de verdagingstermijn van zes weken na 1 januari 2024. Belanghebbenden zijn daarover, als daarvan sprake was, allemaal geïnformeerd.  

De forse waardestijging heeft grote invloed gehad op het aantal ingediende bezwaarschriften en de afhandeling daarvan. Daarnaast is het aandeel ingediende bezwaarschriften van zogenaamde No-Cure-No-Pay-bureaus (NCNP-bureaus) buitensporig toegenomen. De behandeling van deze bezwaarschriften neemt veel meer tijd in beslag dan bezwaarschriften van inwoners zelf. Zo wordt standaard verzocht om alle aan de waardering ten grondslag liggende stukken (door een uitspraak elders in het land zijn gemeenten verplicht die gegevens te verstrekken), en wordt standaard verzocht om een hoorzitting. Daarmee neemt de druk op het bezwaarproces toe. Bovendien leidt een gegrond bezwaar van een NCNP-bureau tot forse kostenvergoedingen. Omdat de WOZ-waarde geen exacte wetenschap is, maar een indicatie van de marktwaarde, is deze betwistbaar en ligt het percentage gegronde bezwaren rond de 28,1%. Dat ligt iets onder het landelijk gemiddelde. Overigens is de verwachting dat het aantal bezwaarschriften en beroepschriften de komende jaren en de daarmee gemoeide kosten wat zal afnemen, vanwege een wetswijziging ten aanzien van de hoogte van proceskostenvergoeding en de uitbetaling daarvan.

De Waarderingskamer, wettelijke toezichthouder op de uitvoering van de Wet WOZ, heeft aan Veldhoven in 2023 het maximaal aantal van vijf sterren gegeven voor de uitvoering.  De WOZ-waarde wordt niet alleen gebruikt voor de gemeentelijke OZB, en in Veldhoven ook voor de reclamebelasting en de BIZ, maar ook voor de watersysteemheffing (waterschap), eigenwoningforfait inkomstenbelasting, verhuurdersheffing, erfbelasting, hypotheekaanvragen en voor de bepaling van de maximale huur in het woningwaarderingsstelsel.

Door van de verdergaande digitalisering en dienstverlening is ook in 2023 gebruik gemaakt van de berichtenbox van MijnOverheid. Dat betekent dat aanslagen gemeentelijke belastingen en herinneringen, wanneer inwoners daarvoor toestemming hebben gegeven, in de berichtenbox worden geplaatst. Ongeveer de helft van alle aanslagen werd digitaal verzonden. Daarnaast heeft de afdeling de digitale belastingbalie ingericht. Inwoners en bedrijven kunnen zo eenvoudiger zelf bezwaar indienen, verzoeken om een betalingsregeling of een automatische incasso afsluiten. Ook in 2023 kon daarvan gebruik worden gemaakt.

Deze paragraaf gaat in op de onderdelen die betrekking hebben op de lokale heffingen van de gemeente Veldhoven. Dat zijn de volgende:
1. onroerende zaakbelasting;
2. afvalstoffenheffing;
3. rioolheffing;
4. hondenbelasting;
5. begraafrechten;
6. marktgelden;
7. toeristenbelasting;
8. reclamebelasting Veldhoven dorp;
9. bedrijven investeringszone City Centrum;
10. leges;
11. parkeerbelasting;
12. kwijtscheldingsbeleid;
13. lokale lastendruk.

Voor de heffingen genoemd bij de nummers 2/3/4/5/6 geldt, dat we ervan uitgaan dat, met de tarieven die zijn vastgesteld, we niet meer geld aan de burgers vragen dan dat het de gemeente kost.
Met de inkomsten moeten de kosten worden betaald. In deze paragraaf geven we met een percentage aan in hoeverre dat is gelukt.

In 2023 zijn voor deze producten de navolgende inkomsten begroot/bereikt:

Heffingssoort Bereikt 2022 Begroot 2023 Bereikt 2023
OZB 13.618 15.053 15.016
parkeerbelasting 681 704 692
toeristenbelasting 183 299 378
hondenbelasting * 350 394 368
marktgelden * 22 20 22
(bouw)leges 2.151 1.407 1.400
begraafrechten * 119 132 126
afvalstoffenheffing * 5.038 5.410 5.439
rioolheffing * 3.758 3.753 3.734
reclamebelasting Dorp 49 51 49
Bedrijveninvesteringszone 294 314 300
totaal 26.263 27.537 27.524
* Deze belastingen en heffingen worden geheven met kostendekkendheid als uitgangspunt

1. Onroerend zaakbelasting

Terug naar navigatie - 1. Onroerend zaakbelasting

De onroerende zaakbelastingen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de gemeente voldoende geld heeft om alle kosten te betalen. Elk jaar wordt van alle onroerende zaken (gebouwen en grond) de waarde vastgesteld. Het bedrag dat men aan onroerende zaakbelasting moet betalen is een percentage van deze waarde.

De bedoeling is om de onroerende zaakbelastingen elk jaar te verhogen met het inflatiepercentage. Voor het jaar 2023 is dit percentage 2,4%. Daarnaast is besloten tot een extra verhoging van 4% en een inflatiecorrectie van 3,8% over eerdere jaren. De totale verhoging van de opbrengst ten opzichte van 2022 komt daarmee op 10,2%. In 2023 bedraagt de opbrengst € 15.016.

De tarieven voor 2023 zijn aangepast aan de waardeontwikkeling van de onroerende zaken in de periode tussen 1 januari 2021 en 1 januari 2022. Zo verdient of verliest de gemeente niets aan de waardeontwikkeling. De gemiddelde waardeontwikkeling voor het belastingjaar 2023 was voor woningen + 19%. Voor niet-woningen, zoals bedrijven en instellingen, was de gemiddelde waardeontwikkeling +1%.

De percentages zijn voor het belastingjaar 2023:     
Woningen
eigenaar       0,0888%    
Niet-woningen
eigenaar       0,2451%
gebruiker     0,1399%

2. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 2. Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing moet door huishoudens worden betaald. De gemeente is wettelijk verplicht bij elk huishouden waar huishoudelijk afval kan ontstaan, dit te verzamelen. Voor panden die geen woning zijn, bestaat deze wettelijke verplichting niet.
In 2023 bedragen de tarieven:

Afvalstoffenheffing 
Eenpersoonshuishouden     € 207,69    
Meerpersoonshuishouden    € 296,70    
De afvalstoffenheffing mag alleen worden gebruikt om de kosten die de gemeente heeft, voor de inzameling en verwerking van afval, te dekken. In het jaar 2023 werd een bedrag teruggegeven van € 0,93.

Berekening kostendekking van de Afvalstoffenheffing
kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente 5.334
inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen 993
netto kosten taakveld 4.341
toe te rekenen kosten:
- overhead inclusief (omslag)rente 147
- btw 1.094
totale kosten 5.582
opbrengst heffingen 5.439
Dekkingspercentage 97,45%

3. Rioolheffing

Terug naar navigatie - 3. Rioolheffing

Rioolheffing moet je betalen zodat de gemeente de kosten van beheer- en onderhoud van het gemeentelijke rioleringsstelsel kan bekostigen. De gemeente Veldhoven heeft steeds volledige kostendekking voor ogen. In 2023 is het tarief voor gebruikers, bij een jaarlijkse waterafvoer tot en met 350m3, verhoogd van € 183,43 naar € 186,69.

In 2023 werd een bedrag van € 16,75 aan inwoners en bedrijven teruggegeven. De gemeente deed dat door dit bedrag in mindering te brengen op het totaalbedrag van de aanslag “Gemeentebelastingen 2023”.

Berekening kostendekking van de rioolheffing
kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente 3.559
inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen 720
netto kosten taakveld 2.839
toe te rekenen kosten:
- overhead inclusief (omslag)rente 264
- btw 630
totale kosten 3.734
opbrengst heffingen 3.734
Dekkingspercentage 100,01%

4. Hondenbelasting

Terug naar navigatie - 4. Hondenbelasting

Deze belasting moet worden betaald als je één of meerdere honden houdt. Een gemeente is vrij om te bepalen wat zij per hond daarvoor vraagt. In Veldhoven is het bedrag gekoppeld aan de kosten die de gemeente heeft voor het in stand brengen en houden en het schoonhouden van uitlaatterreinen voor honden en voor het handhavingsbeleid. In 2023 is de hondenbelasting verhoogd naar de volgende tarieven:

Tarieven
Per hond      €    90,25
Kennel          € 270,75

Het dekkingspercentage voor 2023 is uitgekomen op 65,80%.

5. Begraafrechten

Terug naar navigatie - 5. Begraafrechten

Begraafrechten moet je betalen als iemand op begraafplaats de Hoge Boght wordt begraven of een urn wordt geplaatst. De tarieven voor de begraafrechten zijn in 2023 ten opzichte van 2022 met het inflatiepercentage van 6,2% verhoogd. De lasten zijn ongeveer een ton hoger dan vorig jaar, terwijl de opbrengsten wat lager zijn. Uiteindelijk is een dekking van 29,61 % bereikt. 

6. Marktgelden

Terug naar navigatie - 6. Marktgelden

Marktgelden betalen degenen die een marktkraam op de weekmarkt op het Meiveld hebben. De bedragen moeten worden betaald voor het innemen van een standplaats op de als marktplaats aangewezen gemeentegrond voor de verkoop van goederen waarvoor de markt bestemd is. De tarieven zijn in 2023 met het inflatiepercentage van 6,2% verhoogd.

Tarieven:
Losse standplaats per dag per strekkende meter                 €       2,02
Vaste standplaats per kwartaal per strekkende meter     €    22,27
Standwerkersplaats per dag                                                              €      2,02

Voor het belastingjaar 2023 is de kostendekking 67%.

7. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 7. Toeristenbelasting

Deze belasting betalen toeristen als ze binnen de gemeente verblijven met overnachting tegen vergoeding. De toeristen maken namelijk gebruik van gemeentelijke voorzieningen, maar betalen binnen Veldhoven geen belastingen. Voor het jaar 2023 is het tarief ten opzichte van 2022 voor hotelovernachtingen verhoogd naar € 2,70. De overige tarieven zijn gehandhaafd op  € 1,60.
Vanwege de coronacrisis is het aantal overnachtingen sinds 2020 sterk verminderd. In 2023 heeft het herstel zich echter ingezet. Het gevolg daarvan is dat de gemeente meer inkomsten heeft ontvangen dan begroot. De meeropbrengst ten opzichte van de begroting is ruim € 78.000.

9. Bedrijveninvesteringszone Ciytcentrum

Terug naar navigatie - 9. Bedrijveninvesteringszone Ciytcentrum

De bedrijveninvesteringszone is een belasting die op verzoek van ondernemers door de gemeente wordt geheven. De opbrengst van de belasting wordt als subsidie uitgekeerd aan de Stichting BIZ Citycentrum Veldhoven, die de subsidie gebruikt voor activiteiten ter versterking van de centrumfunctie. 

In 2023 is een opbrengst van € 300.000 bereikt. Dat is € 14.000 minder dan begroot.

De reclamebelasting en de bedrijveninvesteringszone vormen geen inkomstenbron voor de gemeente. De opbrengsten komen, met uitzondering van de kosten die de gemeente maakt, geheel ten goede aan de ondernemers. De te betalen bedragen zijn dan ook afhankelijk van het bedrag dat de ondernemers bij de begroting aangeven dat er bij hen geïnd moet worden.

10. Leges

Terug naar navigatie - 10. Leges

Leges moet je betalen als je de gemeente vraagt om voor jou een dienst te verlenen die door de gemeente vanuit haar publieke en/of wettelijke taken wordt verleend.
De gemeente vraagt niet meer dan wat de dienstverlening kost.

De legestabel is in 3 titels onderverdeeld
Titel I        Algemene Dienstverlening
Titel II      Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Titel III    Dienstverlening vallen onder Europese dienstenrichtlijn

Voor Titel I is in de begroting over 2023 een dekkingspercentage van 93,23% opgenomen. Bereikt is een dekkingspercentage van 120,89%.

Het dekkingspercentage Titel II werd begroot op 100,03%. Bereikt is een percentage van 93,53%. Dat wordt met name veroorzaakt door extra bouwactiviteiten.

Voor Titel III heeft de raad besloten om niet kostendekkend te werken.
Voor 2023 werd een dekkingspercentage begroot van 14,88%.
Bereikt is een percentage van 15,62%.

Voor de totale legesverordening is een kostendekking begroot van 94,40%. Gerealiseerd is een percentage van 97,13%.

Een nadere uitwerking van de kosten en opbrengsten van de specifieke legesonderdelen verwijzen wij naar de bijlage.

11. Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - 11. Parkeerbelasting

Nadat de gemeenteraad van Veldhoven heeft besloten om bepaalde locaties aan te wijzen als parkeerterreinen, waarvoor men voor parkeren moet betalen, geldt de tariefheffing als een belastingheffing (zgn. parkeerbelasting). Vanaf november 2020 is er op de parkeerterreinen in en om het Citycentrum en in de parkeergarage Geer, voor de eerste 2 uur, gratis parkeren ingevoerd. De ondernemers in het Citycentrum betalen mee aan de kosten die dit met zich meebrengt. 

In 2023 zijn de tarieven niet verhoogd. Een dekkingspercentage wordt voor de parkeerbelastingen niet gehanteerd. Dit komt omdat de inkomsten afhankelijk zijn van het aantal keren dat geparkeerd wordt en de tarieven niet afhankelijk zijn gemaakt van de kosten.

12. Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - 12. Kwijtscheldingsbeleid

Voor personen die niet in staat zijn om hun gemeentelijke belastingen te betalen wordt, onder voorwaarden, volledige kwijtschelding verleend. Kwijtschelding kan alleen worden verleend voor:
   -    de afvalstoffenheffing (met uitzondering van extra kliko’s); 
   -    de rioolheffing (tot het bedrag van een verbruik tot en met 350m3); 
   -    de hondenbelasting (voor de ’eerste’ hond);
   -    de onroerende zaakbelasting (in zeer uitzonderlijke gevallen). 

Kwijtschelding van overige belastingen en heffingen wordt niet verleend.

In boekjaar 2023 is aan kwijtschelding € 218.460 verleend.
Deze kwijtschelding verleende kwijtschelding per belastingsoort bedraagt:

Heffingssoort 2023
OZB 0
hondenbelasting 8
afvalstoffenheffing 115
rioolheffing 95
totaal 218

In 2023 zijn er 630 verzoeken om kwijtschelding ingediend. Hiervan zijn 517 verzoeken geheel, en 11 verzoeken gedeeltelijk toegekend. In 2023 werden in totaal 11 aanvragen minder ingediend dan in 2022, maar werden er 18 meer toegekend.

Kwijtschelding die wordt verleend op de hondenbelasting en de onroerende zaakbelasting, wordt in mindering gebracht op de totaalopbrengst van dit product. Kwijtschelding verleend voor de afvalstoffen- en rioolheffing komt ten laste van het minimabeleid (programma 6). 

13. Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - 13. Lokale lastendruk

In de begroting van 2023 is uitgegaan van een WOZ-waarde van een gemiddelde woning van € 448.000. Uiteindelijk is de gemiddelde waarde uitgekomen op € 444.000. De lastendruk voor een gemiddeld gezin bedroeg in 2023:

2022 2023
Gemiddelde waarde 376.000 444.000
OZB eigenaren 355,70 394,27
afvalstoffenheffing 275,53 296,70
Lastenverlichting 0,00 -0,93
rioolheffing 183,43 186,69
Lastenverlichting -11,85 -16,75
totaal 802,81 859,98

In de tabel van Coelo (Centrum Onderzoek Economie Lagere Overheden) waar de woonlasten per gemeente worden vergeleken, staat Veldhoven in 2023 in de ranking van laagste woonlasten op plek 155 bij eigenaren/gebruikers en 194 bij huurders (van de 342 gemeenten).

Samenvatting kostendekkingen

Terug naar navigatie - Samenvatting kostendekkingen
Begroot 2023 Bereikt 2023
Afvalstoffenheffing 100,00% 97,45%
Rioolheffing 100,00% 100,01%
Marktgelden 100,00% 67,00%
Begraafrechten 48,00% 29,61%
Hondenbelasting 100,00% 65,80%
Leges Titel I, II en III 94,40% 97,13%
test


* De bedragen van de leges komen tot stand op basis van begrote aantallen en begrote kosten. Deze aantallen en kosten worden per hoofdstuk bepaald.
Tussen de hoofdstukken binnen een titel mag “kruisbestuiving” plaatsvinden. Dit betekent dat het mogelijk is om op bepaalde onderdelen meer dan 100% dekking te bereiken waarmee de lagere opbrengst op andere onderdelen kan worden gecompenseerd.
Een uitzondering hierop vormen de vergunningen, die vallen onder de Europese Dienstrichtlijn. Deze vergunningen mogen per hoofdstuk maximaal kostendekkend zijn en zijn daarom ook geclusterd in titel III van de tarieventabel.