Uitgaven

4,45%
€ 7.137
x €1.000
4,45% Complete

Inkomsten

0,49%
€ 798
x €1.000
0,49% Complete

Saldo

201,92%
€ -6.339
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

4,45%
€ 7.137
x €1.000
4,45% Complete

Inkomsten

0,49%
€ 798
x €1.000
0,49% Complete

Saldo

201,92%
€ -6.339
x €1.000

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Mensen verplaatsen zich over allerlei afstanden, om verschillende redenen, op diverse tijdstippen en met verschillende vervoermiddelen. Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens. We werken daarom structureel regionaal samen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Daarin komen strategische en tactische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit aan de orde, maar ook de relatie van bereikbaarheid met het verbeteren van ons leef-, woon- en vestigingsklimaat.

We investeren steeds meer in andere en duurzamere manieren van mobiliteit. Dit wordt de transitie duurzame mobiliteit genoemd. De geleidelijke overgang naar een duurzaam, integraal mobiliteitssysteem dat ook anticipeert op komende ontwikkelingen.

Plannen voor wonen, werken en bereikbaarheid worden in samenhang opgesteld. De hieruit voortkomende plaatselijke- en regionale maatregelen sluiten we op elkaar aan. Daarnaast richten we ons ook lokaal op de integrale verbinding met de onderwerpen als welzijn, gezonde groei en duurzame toekomst.

We gebruiken beschikbare data en moderne technieken, die ons helpen bij de opgaven waar we voor staan. Daarnaast helpen ze ons bij een objectieve monitoring en/of toetsing.

De komende jaren werken we aan het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid van Veldhoven en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we binnen de kaders van de bereikbaarheidsagenda en het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en een op te stellen mobiliteitsvisie. Ook de Omgevingsvisie en het Maatregelenpakket De Run zijn een belangrijke leidraad.

Onze aanwezige infrastructuur onderhouden we goed. Hiermee is de veiligheid en het comfort van de weggebruiker geborgd. Handvat voor de uitvoering van dit onderhoud vormt het integraal beheerkader met de bijbehorende beheerplannen.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 Inzetten op transitie duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - 2.01 Inzetten op transitie duurzame mobiliteit

Met de regio en lokaal inzetten op een mobiliteitstransitie die aansluit op de veranderende maatschappelijke behoefte en ideeën.

2.01.01 We starten met het meten van het fietsgebruik

Omschrijving

We starten met het meten van het fietsgebruik en voeren hiervoor op verschillende locaties in Veldhoven een 0-meting uit voor toekomstig gebruik. Hiermee ontstaat een beeld over hoe bestaande structuren worden gebruikt en of nieuwe structuren effectief zijn.

Resultaat

G

Toelichting

In april zijn op 29 locaties fietstellingen uitgevoerd. Hiermee gaat een meerjarig beeld ontstaan van het fietsgebruik. Door het jaarlijks uitvoeren van de tellingen kunnen we een stijgende, dalende of constante trendlijn waarnemen.

2.01.02 We faciliteren deelmobiliteit

Omschrijving

We gaan het gebruik van deelmobiliteit (delen van vervoersmiddelen met anderen) stimuleren, monitoren en analyseren.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben het gebruik van deelmobiliteit gemonitord en meldingen die zijn binnengekomen bij de gemeente geanalyseerd.  Over 2023 hebben we een onvolledig beeld van het aantal actieve gebruikers omdat beperkte informatie beschikbaar is.  Eén aanbieder heeft opgegeven in de eerste helft van 2023 1.745 actieve Veldhovense gebruikers te hebben. Jaarlijks proberen we via de deelaanbieders in Veldhoven, inzichtelijk te krijgen hoeveel actieve gebruikers er in Veldhoven zijn. Hieruit kunnen we na enkele jaren een trendlijn inzichtelijk maken.

2.02 Nieuwe mobiliteitsvraagstukken integraal benaderen

Terug naar navigatie - 2.02 Nieuwe mobiliteitsvraagstukken integraal benaderen

Bij nieuwe mobiliteitsvraagstukken de integrale verbinding leggen met andere thema’s/ontwikkelingen en faciliteren bij de groei van het aantal inwoners, arbeidsplaatsen en mobiliteit.

2.02.01 We stellen een mobiliteitsvisie op

Omschrijving

We stellen een mobiliteitsvisie op die de hoofdlijnen beschrijft van mobiliteit nu en in de toekomst.

Resultaat

G

Toelichting

De mobiliteitsvisie is vastgesteld op 12 december 2023.

2.02.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.

Omschrijving

We voeren 5 bewustwordingsacties uit op de inzet van mobiliteit en verkeersveiligheid  in relatie tot andere werkvelden (onderwijs) en externe partners (scholen,  Veldhoven Samen Verkeersveilig).

Resultaat

G

Toelichting

We hebben 5 bewustwordingsacties uitgevoerd op de inzet van mobiliteit en verkeersveiligheid in relatie tot andere werkvelden (onderwijs) en externe partners (scholen, Veldhoven Samen Verkeersveilig). Voorbeelden van deze acties zijn:

Fietsexamens (theorie en praktijk) uitgevoerd op alle 11 Veldhovense basisscholen,  Brabants verkeersveiligheid Label (structureel aandacht voor verkeer in de lessen op 6 Veldhovense basisscholen), Reflection Day, Jongleren in het verkeer bij 5 kinderdagopvangcentra, en project Go Mono op het Sondervick College.

2.03 Onderhoudskwaliteitsniveau gemeentelijke verhardingen op peil houden

Terug naar navigatie - 2.03 Onderhoudskwaliteitsniveau gemeentelijke verhardingen op peil houden

De gemeentelijke verhardingen onderhouden op het vastgestelde kwaliteitsniveau volgens het beheerplan wegen.

2.03.01 We controleren de bestaande kwaliteitsafspraken

Omschrijving

We controleren de bestaande kwaliteitsafspraken. Dit doen we door het analyseren van weginspecties, elke 2 jaar.

Resultaat

G

Toelichting

De inspecties zijn uitgevoerd en de resultaten zijn geanalyseerd in relatie tot de kwaliteitsafspraken.

2.04 Inzicht in verkeersongevallen behouden

Terug naar navigatie - 2.04 Inzicht in verkeersongevallen behouden

We willen inzicht hebben in het aantal verkeersongevallen; Provincie Noord-Brabant en dus ook Veldhoven, streeft naar 0 verkeersdoden.

2.04.01 We willen inzicht blijven houden in verkeersongevallen

Omschrijving

We volgen en analyseren de ongevalstatistieken.  We streven naar 0 verkeersdoden. 

Resultaat

G

Toelichting

We hebben de (voorlopige) ongeval-statistieken gevolgd en geanalyseerd.  Om de snelheid op de Abdijlaan en De Run 5300 te verlagen hebben we in de begroting 2024 een budget opgenomen voor het aanbrengen van plateaus. In 2023 waren er geen verkeersdoden. Bij de meetindicatoren zijn het aantal verkeersslachtoffers vermeld (materieel, letsel en dodelijk).  In 2023 waren er 247 ongevallen materieel (voertuig en fiets) tegenover 139 ongevallen in (coronajaar) 2021 en er waren 33 ongevallen met letsel (voertuig en fiets) tegenover 25 ongevallen in (coronajaar) 2021.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
2.01 Uitvoeren 0-meting fietsgebruik 0-meting Gemeente Veldhoven 1 1
2.01 Monitoren en analyseren van het gebruik van deelmobiliteit Aantal gebruikers Gemeente Veldhoven 1 1
2.02 Vaststellen mobiliteitsvisie Aantal Gemeente Veldhoven 1 1
2.02 Uitvoeren bewustwordingsacties Aantal bewustwordingsacties Gemeente Veldhoven 5 5
2.03 Analyseren van weginspecties, elke 2 jaar Aantal Gemeente Veldhoven 1 1
2.04 Inzicht in verkeersongevallen (BBV) Aantal ongevallen met letsel (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen <2021 33
2.04 Inzicht in verkeersongevallen (BBV) Aantal ongevallen materieel (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen <2021 247
2.04 Inzicht in verkeersongevallen (BBV) Aantal dodelijke ongevallen (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen 0 0
t

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
Programma 2 Rek. Begroting 2023 Rek. Verschil rek. 2023 met
2022 oorspr. incl. wijz. 2023 begr. 2023 rek. 2022
Lasten 6.362 7.181 6.778 7.137 -359 -775
Baten 647 397 496 798 302 151
Saldo (- = nadeel) -5.715 -6.784 -6.282 -6.339 -57 -624

Toelichting

De hogere lasten van € 359 (nadeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Energielasten OV en VRI (€ 90 nadeel)
Hogere eindafrekening energiebelasting en netwerkkosten openbare verlichting (OV) en verkeersregelinstallaties (VRI) aansluitingen. De begroting 2024 is hierop aangepast.

Onderhoud wegen (€ 300 nadeel)
Door de extreme droogte in de zomer en door de extreme wateroverlast eind van het jaar zijn veel meer herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan voetpaden en fietspaden dan gepland. Ook zijn er meer werkzaamheden ten behoeve van nutsbedrijven geweest.

Inrichting openbaar gebied (€ 100 nadeel)
Verschillende inbreidingsplannen/projecten hebben meer tijd gevraagd.

Uitgaven parkeren (€ 180 voordeel)
Door het veranderende winkelpatroon van bezoekers zijn er minder lasten parkeren noodzakelijk geweest. In 2024 wordt gestart met het onderzoek naar de structurele gevolgen/effecten in o.a. de evaluatie van het parkeerbeleid Citycentrum.

De hogere baten van € 302 (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Degeneratievergoedingen (€ 150 voordeel)
We hebben meer vergoedingen voor het ingraven voor kabels en leidingen (zogenaamde degeneratievergoedingen) ontvangen. Ook en meer ontvangsten vanwege innemen openbare gemeentegrond zijn er meer baten.

Belastingen en leges (€ 130 voordeel) 
Er zijn meer ontvangsten voor innemen openbare gemeentegrond en abrireclame binnengekomen. Ook zijn door verscherpt toezicht op uitgevoerde (telecommunicatie-) werkzaamheden meer legesbaten gerealiseerd.

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Project Programma 2 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
nr. Omschrijving 2023 2023 2023 2024-2027 Budget gereed
707203 Aansluiting A67 (BNR) U 875 1.767 -892 0 -892 2023
707203 Aansluiting A67 (BNR) I 302 1.982 -1.680 0 -1.680 2023
729001 vervanging wegen: gebied 12-B U 21 17 4 42 46 2024
729002 vervanging wegen: gebied Dreef U 151 49 102 80 182 2024
729003 vervanging wegen: riolering Oude Kerkstr U 461 201 260 450 710 2024
729004 vervanging wegen: St.Janstraat U 3 0 2 155 157 2024
729005 verv.wegen: Heiberg (verv.drukrioolsyst) U 19 0 19 0 19 2024
729007 verv.wegen:Mr Rijkenstr./Kerkakkerstr. U 15 0 15 485 500 2024
729009 verv.wegen: Kerkweg/Pastoor Verhoevenstr U 70 0 70 71 140 2024
729010 vervanging wegen: Frits verhaegenstraat U 1 0 1 196 197 2024
729014 vervanging wegen: Banstraat U 65 1 64 725 789 2024
729015 vervanging wegen: Sondervick U 1 0 0 936 936 2024
729016 vervang.wegen: Run 4200 (niet Slowlane) U 5 0 4 475 479 2025
729017 vervanging wegen: De Run 4400 U 5 0 5 596 601 2025
729018 vervanging wegen: De Run 4300 U 4 0 4 450 454 2025
729019 vervanging weg: stille deklaag Heerbaan U 250 91 158 0 158 2023
729021 Kruispunt Kromstraat U 2 0 2 0 2 2023
729022 Aansluiting Peter Zuidlaan/Julianastraat U 75 174 -99 2.342 2.243 2025
729022 Aansluiting Peter Zuidlaan/Julianastraat I 16 0 16 1.000 1.016 2025
730061 Maatregelen randweg A2/fietspad F67 U 100 0 100 5.909 6.009 2026
730061 Maatregelen randweg A2/fietspad F67 I 51 0 51 3.028 3.079 2026
730062 HOV4 U 500 0 500 44.850 45.350 2027
707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) U 25.482 23.397 2.086 1.452 3.538 2024
707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) I 21.490 19.584 1.905 1.433 3.338 2024
707208 Slowlane U 1.291 1.452 -162 0 -162 2024
707208 Slowlane I 1.081 1.275 -194 0 -194 2024
707209 Nazorgbudget groen Zilverbaan U 73 22 51 80 131 2024
707210 Nazorgbudget archeologie Zilverbaan U 58 0 58 0 58 2024
709114 Herinrichting Oude Kerkstraat U 499 440 59 0 59 2024
709114 Herinrichting Oude Kerkstraat I 255 255 0 0 0 2024
712701 Verblijfsgebied 't Look - fase 3 U 120 123 -3 0 -3 2023
712702 Verblijfsgebied 't Look fase 4 U 134 30 105 1.834 1.939 2024
712702 Verblijfsgebied 't Look fase 4 I 133 0 133 0 133 2024
728900 Reconstructie St. Jansstraat U 100 0 99 400 499 2024
729025 Vervanging brug Runstraat U 68 67 1 0 1 2023
740019 Fietsstructuur west-Veldhoven U 100 8 92 2.600 2.692 2024
780923 Vervanging investeringen VRI 2023 U 84 15 69 0 69 2023
780923 Vervanging investeringen VRI 2023 I 0 15 -15 0 -15 2023
780523 Vervangingsinvesteringen masten 2023 U 452 61 391 0 391 2023
780623 Vervangingsinvesteringen armaturen 2023 U 610 232 378 0 378 2023
780716 Verlichting Oersebaan U 98 30 67 0 67 2024
740011 Fietsenstalling i.r.t. impuls City-Centr U 1 0 1 86 87 2024
740018 Fietsenstalling U 50 0 50 0 50 2024
Totaal programma 55.167 51.289 3.878 69.674 73.552

Toelichting

707203 Aansluiting A67 (BNR) (lasten € 892 nadeel en baten € 1.680 voordeel)
Bij het samenstellen van het investeringsbudget van het project was de verwachting dat er dekking was vanuit het beheerbudget VRI (VerkeersRegelInstallaties). Later bleek echter dat hier geen ruimte was, omdat dit budget bleek te dienen voor vervanging en niet voor het nieuw plaatsen van VRI’s. Verder hebben we inkomsten ontvangen van ASML uit een oude afspraak. Hier hadden we in het projectbudget geen rekening meer mee gehouden.

729002 Vervanging wegen: gebied Dreef (lasten € 102 voordeel)

De voorbereiding van de vervanging wegen gebied Dreef is gestart waarbij het participatietraject is doorlopen. Begin januari 2024 wordt het definitief ontwerp vastgesteld waardoor het restant van de geplande uitgaven vervanging wegen gebied Dreef in 2024 wordt gerealiseerd.

729003 Vervanging wegen: riolering Oude Kerkstr (lasten € 260 voordeel)
De vervanging van de wegen en riolering van de Oude Kerkstraat is afgerond. Door riool- en reconstructiewerkzaamheden te combineren zijn de werkzaamheden goedkoper uitgevoerd dan vooraf ingeschat. Hierdoor kan bij dit project € 260 vrijvallen. 

729019 Vervanging weg: stille deklaag Heerbaan (lasten € 158 voordeel)
Door de vervangingswerkzaamheden in combinatie met het project Groen Blauwe Zone te realiseren zijn de werkzaamheden goedkoper uitgevoerd. Hierdoor kan bij dit project € 158 vrijvallen.

730061 Maatregelen randweg A2/fietspad F67 (lasten € 100 voordeel)
De uitvoering is in 2023 nog niet gestart.

730062 HOV4 (lasten € 500 voordeel)
De ontwerpfase van de HOV4 is vertraagd. Gaandeweg het jaar is inzichtelijk geworden dat het inpassen van de HOV4 op diverse plekken langs de Kempenbaan nader uitgezocht moet worden. We hebben daarom een inpassingsfase ingelast om het tracé in Veldhoven te bepalen en hiervoor draagvlak te creëren. De verwachting is dat deze kosten in 2024 worden gemaakt.  

707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) (lasten € 2.432 voordeel en baten € 1.905 nadeel)
Ten eerste hebben we het project in 2023 nog niet kunnen afronden vanwege slechte weersomstandigheden. Alles asfalteren is niet op tijd gelukt. Daarnaast zijn er onvoorziene herstelwerkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.  Tot slot is een deel van het werk nog niet uitgevoerd omdat er sprake is van een aanpassing in de scope van het contract met uitvoerende partij (door een verzoek tot wijziging). Met als gevolg een verschuiving van werkzaamheden naar 2024. Doordat we minder kosten hebben gemaakt, hebben we logischerwijs naar rato ook minder subsidie-inkomsten (maatregelenpakket De Run) kunnen inzetten ter dekking van de kosten.

707208 Slowlane (lasten € 162 nadeel en baten € 195 voordeel)
Tijdens de aanleg hebben we extra maatregelen moeten treffen als gevolg van het ontwerp binnen de projectgrenzen die niet helemaal aansloot op de bestaande situatie buiten de projectgrenzen. Omdat we meer lasten hebben gemaakt hebben we meer ontvangen bijdragen/subsidies als dekking kunnen inzetten.

712702 Verblijfsgebied 't Look fase 4 (lasten € 105 voordeel en baten € 133 nadeel)
Zoals in burap III 2023 gemeld heeft fase IV vertraging opgelopen door een woningbouwproject in de omgeving van de Ambachtslaan.    
Hierdoor wordt het restant van de (voor voorbereiding) geplande uitgaven 2023 (€ 105) en de geplande inkomsten 2023 (€ 133) gerealiseerd in 2024.

780523 Vervangingsinvesteringen masten 2023 en 780623 Vervangingsinvesteringen armaturen 2023 (lasten € 769 voordeel)
Door vertraging bij de aanbesteding, als gevolg van onderbezetting bij derden, wordt een deel van de vervangingsinvesteringen masten en armaturen 2023 in 2024 uitgevoerd.