Uitgaven

3,72%
€ 5.512
x €1.000
3,72% Complete

Inkomsten

0,71%
€ 1.102
x €1.000
0,71% Complete

Saldo

59,34%
€ -4.410
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 4 | Onderwijs

Uitgaven

3,72%
€ 5.512
x €1.000
3,72% Complete

Inkomsten

0,71%
€ 1.102
x €1.000
0,71% Complete

Saldo

59,34%
€ -4.410
x €1.000

Voortgang activiteiten

Hoofdkader

Terug naar navigatie - Hoofdkader

Jongeren moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen wanneer ze later volwassen zijn. Onderwijs helpt jongeren om dit te leren. Op school leren kinderen hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. We proberen ervoor te zorgen dat kinderen dicht bij huis naar school kunnen. Het liefst in de buurt waar zij opgroeien. Om goed onderwijs te kunnen geven is een goed schoolgebouw belangrijk. In de wet staat dat gemeenten moeten zorgen voor de schoolgebouwen van basisscholen, middelbare scholen en speciaal onderwijs.

Internationalisering van onderwijs vinden wij een belangrijke ontwikkeling. Daarnaast vinden wij het belangrijk om de leerlingen ook tijdens de coronacrisis alle kansen te geven op goed onderwijs en een goede toekomst. Alle scholen krijgen via het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) extra geld van de overheid om achterstanden in te halen en het onderwijs te verbeteren. Als gemeente helpen we waar mogelijk. De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de sociale ontwikkeling van jongeren. Samen met onze CJG-partners blijven we jongeren en ouders hiermee helpen. 

De kadernota jeugd “Focus op alle jeugd” geeft voor ons de richting aan waar we naartoe willen. De nota legt de nadruk op àlle jeugd. Samen met onze partners zetten we in op het   versterken van de omgeving van de jongere. Daarnaast zetten we ons in om de weerbaarheid van de kinderen te vergroten. De voorzieningen waar alle jeugdigen gebruik van kunnen maken in Veldhoven willen we overeind houden en op sommige plekken versterken.

De onderwerpen ‘Participatie aan de samenleving’ en ‘Woon- en leefomgeving’ in de kadernota ‘Focus op alle jeugd’ zullen meer aandacht krijgen in het komende jaar. Dit betekent:
•    Meer aandacht voor kwetsbare jongeren.
•    Naast onze jeugdpartners ook samen met andere organisaties de onderwerpen ‘Participatie aan de samenleving’ en ‘Woon- en leefomgeving’ verder oppakken.
•    Jeugdigen meer betrekken bij beleidsontwikkeling en de uitvoering.
Scholen en de gemeente stemmen Passend onderwijs en jeugdbeleid op elkaar af. Hier besteden we de komende periode extra aandacht aan, omdat de samenwerking nog verbeterd kan worden. Ook als een jongere gebruik maakt van jeugdhulp stimuleren we dat zij onderwijs blijven volgen. We werken hierbij nauw samen met partijen uit het jeugd- en onderwijsveld. Samen zorgen we ervoor dat de jeugd uit Veldhoven zo veel mogelijk kans krijgt om goed op te groeien en om zich te ontwikkelen. 

We willen taalachterstand voorkomen en oplossen, zowel bij jeugdigen als bij volwassenen. We vinden het belangrijk dat iedereen meedoet in Veldhoven. Dat is moeilijk als je de Nederlandse taal niet goed beheerst. Of als je digitaal niet zo handig bent. Veldhoven heeft inwoners met een niet-Nederlandse achtergrond met deze problemen (NT2-doelgroep). We zorgen ervoor dat statushouders versneld Nederlands leren. In Veldhoven zijn ook mensen met een Nederlandse achtergrond die moeite hebben met lezen, schrijven en de digitale wereld. Zij hebben daardoor moeite met meedoen in de maatschappij. Deze mensen doen vaak niet mee aan activiteiten om beter te leren lezen en met de computer om te gaan. We gaan ons inspannen om deze doelgroep te vinden en te helpen. We bieden in Veldhoven en omgeving trainingen, cursussen en activiteiten aan. Hier leren Veldhovenaren beter met taal en met de computer om te gaan. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

4.1 Huisvesting onderwijs

Terug naar navigatie - 4.1 Huisvesting onderwijs

4.2 Uitvoering integrale kadernota jeugd “Focus op alle jeugd”

Terug naar navigatie - 4.2 Uitvoering integrale kadernota jeugd “Focus op alle jeugd”

4.3 Taalverwerving/beheersing

Terug naar navigatie - 4.3 Taalverwerving/beheersing

4.3.1 Nadrukkelijke aandacht voor achterstandsleerlingen. We streven een doelgroepbereik na van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)hoger dan 90%.

Omschrijving

Meetindicatoren: % doelgroepbereik VVE

Resultaat

G

Toelichting

Aan deze activiteit is uitvoering gegeven volgens planning. 

Het % doelgroepbereik VVE is momenteel nog niet bekend. De VVE monitor zal naar verwachting in het tweede kwartaal 2023 worden opgeleverd. 

4.3.2  Sturing op taalverwerving/beheersing van (nieuwe) Veldhovenaren.

Omschrijving

De focus ligt op het vergroten van het bereik onder de NT1 doelgroep en het verbeteren van de samenwerking tussen DigiTaalhuispartners en regionale partners van het Regionaal Educatief Plan. We streven naar een stijging van het percentage NT1-ers dat gebruik maakt van het aanbod van het STERcollege van 8,5% (peil 2020) naar 15%.

Meetindicatoren: Bereik volwasseneneducatie activiteiten onder NT1 doelgroep

Resultaat

G

Toelichting

Er zijn dit jaar meerdere activiteiten gestart om de NT1-doelgroep te bereiken. Het vraagt sinds Corona nog altijd  extra inspanningen om deze doelgroep te bereiken en te stimuleren om aan scholing deel te nemen. Het percentage NT1-ers dat gebruikt maakt van het aanbod bij Taalkracht - voormalige STERcollege - is gestegen naar 15.94% (Doelstelling 15%). Het percentage NT1-ers dat deelneemt aan de (educatieve) activiteiten van het DigiTaalhuis is laag in verhouding tot het percentage NT2-ers dat de weg naar het DigiTaalhuis wel goed weet te vinden. Met de convenantpartners van het DigiTaalhuis wordt een nieuw plan van aanpak voor 2023-2025 opgesteld. 

4.4 Terugdringen absoluut schoolverzuim

Terug naar navigatie - 4.4 Terugdringen absoluut schoolverzuim

4.5 Terugdringen relatief schoolverzuim

Terug naar navigatie - 4.5 Terugdringen relatief schoolverzuim

4.6 Voorkomen vroegtijdig schoolverlaten

Terug naar navigatie - 4.6 Voorkomen vroegtijdig schoolverlaten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Hieronder staat welke activiteiten wij hebben verricht om de doelstellingen te realiseren.

Doelstelling 1 (huisvesting onderwijs)
In 2022 is in samenwerking met de partners het definitieve plan voor de Brede School Zilverackers ontwikkeld. De omgevingsvergunning voor de bouw is verleend en de feitelijke bouw is gestart.  Daarnaast zijn de geplande aanpassingen in de MFA Noord uitgevoerd. Wat betreft de duurzaamheidsmaatregelen; Veldvest heeft ervoor gekozen om de in het IHP opgenomen maatregelen pas op te pakken in 2023.  Op 13 september 2022 hebben er bij het Sondervick College een aantal gevelvanden aan het schoolgebouw losgelaten. De buitentruimtes zijn daarom direct met hekken afgezet om alle risico's uit te sluiten. De lessen konden op deze manier doorgaan en de veiligheid van leerlingen en personeel is gewaarborgd.

Doelstelling 2 (Uitvoering integrale kadernota jeugd  “Focus op alle jeugd”)
Voor 2022 stond het wederom evalueren van de kadernota "Focus op alle Jeugd" en het opstellen van een uitvoeringsplan op basis van deze kadernota op het programma. Vanwege capaciteitsproblemen bij o.a. onze jeugdpartners en onverwachte additionele inzet op onderwijs voor vluchtelingen en statushouders is het opstellen van dit uitvoeringsplan doorgeschoven naar 2023.

Wel hebben we in  2022 uitvoering gegeven aan de "Kadernota Focus op alle Jeugd" door o.a.:
- het subsidiëren van extra activiteiten bij het jongerenwerk waarbij extra aandacht was voor kwetsbare jongeren (zoals het project Join Us);
- het subsidiëren van extra jeugdmaatschappelijk werk op het Sondervick College n.a.v. signalen over stijgende mentale problemen onder leerlingen. 

Doelstelling 3  (Taalverwerving/beheersing) 
1. Voorschoolse Educatie (VE):  Sinds 2021 hebben doelgroeppeuters recht op een VE-aanbod van 16 uur per week. Reguliere peuters kunnen 8 uur per week gebruik maken van peuteropvang. In de VVE-werkgroep komen we bij elkaar met het onderwijs, de kinderopvang, de GGD, de Bibliotheek en de gemeente. In deze werkgroep maken we afspraken over onder andere het bereik van de doelgroep, vergroten van de ouderbetrokkenheid en de doorgaande leerlijnen. 

2a. Leerlingen die nog geen Nederlands spreken, krijgen hiervoor extra ondersteuning op school. Halverwege 2022 besloot de Wereldwijzer uit Eindhoven  alleen nog onderwijs aanbied aan te bieden aan nieuwkomers uit Eindhoven. Sindsdien krijgen Veldhovense nieuwkomers onderwijsaanbod op een basisschool in Veldhoven. Waar mogelijk in een taalklas of schakelklas. Indien dit niet mogelijk is, krijgen zij aanbod binnen het reguliere primair onderwijs. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs hebben nieuwkomersonderwijs kunnen volgen bij het Stedelijk College Eindhoven, Pius X of het Summa College.

2b.  Na beeïndiging van de coronamaatregelen in maart 2022 heeft het DigiTaalhuis veel geïnvesteerd in de bekendheid van haar dienstverlening en educatieve aanbod, onder meer met de publiekscampagne “Wie help jij op weg?’. Ook zijn er verschillende lokale en regionale organisaties presentaties verzorgd en heeft het DigiTaalhuis in samenwerking met de gemeente Veldhoven een interactieve theatervoorstelling georganiseerd rond het herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid. De reacties op deze voorstelling waren zeer positief en vormen de basis voor een effectieve samenwerking in de toekomst. Anderstaligen die de Nederlandse taal willen leren (NT2-ers) weten het DigiTaalhuis goed te vinden en nemen actief deel aan activiteiten als het Taalcafé, de Leesclub NT2 en Taalmaatjes. Ook het educatieve aanbod van het DigiTaalhuis rond digitale vaardigheden trekt veel belangstelling en krijgt hoge waarderingscijfers van deelnemers.

Doelstelling 4  (Absoluut schoolverzuim) 
De aanpak van absoluut verzuim is voortgezet.  Ouders ontvangen preventief een brief wanneer er drie maanden voor een kind vijf wordt geen schoolinschrijving is. Daarnaast zijn de aanschrijvingsbrieven 'absoluut verzuim' vertaald in het  het Oekraïens, Russisch en Engels. Indien de adviseur leerplicht via het systeem geïnformeerd wordt over het absoluut verzuim van een leerling, wordt er direct actie ondernomen. Zodat de betreffende leerling zo spoedig mogelijk wordt ingeschreven op een school. Hierbij wordt er samen gewerkt met ouders, leerling onderwijs, zorginstanties en andere betrokkenen. Ondanks deze inzet was er in 2022 sprake van een hoog absoluut verzuim. Dit heeft onder andere te maken met een aantal kinderen uit Oekraïne waarvan de schoolinschrijving aanvankelijk niet goed was geregistreerd. Daarnaast was er sprake van absoluut verzuim bij kinderen van statushouders bij de Buitenjan. Het bleek niet haalbaar om op regionaal niveau afspraken te maken over organiseren van het onderwijsaanbod aan deze leerlingen. Er zijn daarom op lokaal niveau afspraken gemaakt met de schoolbesturen in Veldhoven. Kinderen bij de Buitenjan die niet direct geplaatst konden worden bij een school in de gemeente van uitstroom, zijn ingeschreven bij basisschool Dick Bruna.

Doelstelling 5 (Relatief schoolverzuim) 
De preventieve en vroegtijdige aanpak van verzuim is voortgezet. De insteek van leerplicht is om preventief het gesprek aan te gaan waar dit mogelijk is en te handhaven indien dit nodig is. Er is verder ingezet op korte lijnen met onderwijs om in een vroeg stadium betrokken te worden bij (dreigend) schoolverzuim. Alle scholen hebben een vaste contactpersoon binnen leerplicht en worden actief bezocht door de adviseurs leerplicht. Daarnaast zijn er voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd.  En zijn er preventieve gesprekken gevoerd met ouders en jongeren.  Ook wordt er nauw samengewerkt  met Integrale veiligheid, het generalisten- en specialistenteam van de gemeente en externe zorgaanbieders.  

Doelstelling 6 (Voorkomen voortijdig schoolverlaten) 
De preventieve en voortijdige aanpak voor het voorkomen van voortijdig schoolverlaten is voortgezet. RMC-regio’s (Regionale Meld- Coördinatiefunctie Voortijdig schoolverlaters), scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen proberen samen te voorkomen dat jongeren stoppen met school voordat zij een startkwalificatie hebben. Jongeren in een kwetsbare positie worden in de regio gemonitord met het systeem Intergrip. Hierdoor zijn en blijven deze jongeren in beeld binnen de arbeidsmarktregio Eindhoven de Kempen. Met dit systeem wordt daarnaast de overdracht van scholen naar Wmo, participatie en jeugdhulp geregeld. Er is sprake van goede contacten met het onderwijs en met zorgpartners. En er vindt geregeld overleg plaats om preventieve acties in te zetten om voortijdige schoolverlaters te voorkomen.  Indien nodig vindt er een warme overdracht plaats tussen leerplicht en RMC wanneer leerlingen 18 jaar worden. 

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
taakvelden programma 4 Rek. Begroting 2022 Rek. Verschil rek. 2022 met
nr. omschrijving 2021 oorspr. incl. wijz. 2022 begr. 2022 rek. 2021
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 7 8 8 8 -1
4.2 Onderwijshuisvesting 3.698 3.740 3.792 3.756 36 -58
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.513 1.696 2.136 1.748 388 -235
5.218 5.444 5.936 5.512 424 -294
Baten
4.1 Openbaar basisonderwijs
4.2 Onderwijshuisvesting 796 639 639 625 -14 -171
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 408 292 810 477 -333 69
1.204 931 1.449 1.102 -347 -102
Saldo (- = nadeel) -4.014 -4.513 -4.487 -4.410 77 -396

Toelichting

Het totale programma heeft in 2022 per saldo € 4.410 gekost. Ten opzichte van de begroting is er sprake van een voordeel van € 77. De afwijking is voornamelijk als volgt te verklaren.

Lasten taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (voordeel € 388)
De gemeente ontvangt vanuit het Rijk geoormerkte middelen voor de aanpak van onderwijsachterstanden ontstaan door de coronamaatregelen. Dit zijn zogeheten NPO-middelen. In 2022 is er een bedrag van € 84 ingezet voor extra jeugdmaatschappelijk werk bij het Sondervick College. Dit vanwege de zorgen over de sociaal-emotionele weerbaarheid van leerlingen op het Sondervick College door de impact van de coronamaatregelen. Voor de besteding van de overige NPO-middelen zal in overleg met de schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en eventuele andere partijen uit Veldhoven een plan worden opgesteld. In 2022 is € 330 minder besteed dan begroot. De geoormerkte middelen moeten voor uiterlijk 31 juli 2025 worden besteed.  Het restant verschil op dit taakveld betreft diverse kleine afwijkingen.

Baten taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (nadeel € 333)
Er zijn in 2022 minder uitgaven gedaan ten last van de NPO middelen. Hierdoor zijn de inkomsten ruim € 330 lager in 2022. Deze kunnen worden ingezet in 2023 en verder. 

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Taak Project Programma 4 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
veld nr. Omschrijving 2022 2022 2022 2023-2026 Budget gereed
4.2 718216 Zilverackers nieuwbouw onderwijs U 2.013 1.653 361 8.459 8.819 2023
4.2 718217 Zilverackers grond onderwijs U 1.546 0 1.546 0 1.546 2023
5.7 718218 Buitenruimte school Zilverackers U 44 24 21 160 181 2023
4.2 718220 Zilverackers gymnastieklokaal U 160 0 160 1.470 1.630 2023
4.2 718221 Jan Baptist verduurzamen U 35 0 35 0 35 2023
4.2 718222 MFA Noord aanpassingen U 110 83 27 0 27 2023
4.2 718223 Verbouwing Look Cobbeek Brembocht U 19 6 12 175 187 2023
Totaal programma 3.927 1.766 2.162 10.264 12.425

Investeringen Zilverackers onderwijs (lasten voordeel € 2.088)
De voorbereiding heeft meer tijd gekost dan vooraf door ons als gemeente is ingeschat. Hierdoor is de feitelijke bouw later in het jaar gestart en schuiven de werkzaamheden voor een deel door naar 2023.