Uitgaven

13,26%
€ 19.631
x €1.000
13,26% Complete

Inkomsten

63,1%
€ 98.107
x €1.000
63,1% Complete

Saldo

1055,92%
€ 78.476
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

13,26%
€ 19.631
x €1.000
13,26% Complete

Inkomsten

63,1%
€ 98.107
x €1.000
63,1% Complete

Saldo

1055,92%
€ 78.476
x €1.000

Voortgang activiteiten

Hoofdkader

Terug naar navigatie - Hoofdkader

Wij communiceren open met onze inwoners. Wij luisteren naar en antwoorden helder op signalen uit de samenleving. We maken gebruik van samenspraak met inwoners en gemeenteraad als het gaat om te ontwikkelen beleidsthema’s. In het kader van de Omgevingswet zal burgerparticipatie een nadrukkelijker plek krijgen. Aangezien daarbinnen individuele belangen en collectieve belangen een nadrukkelijker rol spelen, kiezen we voor tijdige en goede informatieverstrekking, meer duidelijkheid over de processen, helder verwachtingsmanagement waar het gaat om de inbreng van inwoners, waarbij hun actieve betrokkenheid wordt gestimuleerd. Bij uiteindelijke weging van individuele en collectieve belangen wordt verantwoording afgelegd over de gemaakte keuzes.

Samenwerken in de regio is belangrijk, daarbij staan de belangen van onze inwoners en bedrijven voorop. Het mag niet ten koste gaan van onze democratische legitimatie. Samenwerken dient voor alle partijen inhoudelijk winst op te leveren, waarbij de bestaande capaciteit en middelen de kaders vormen. Veldhoven streeft naar een vooraanstaande rol binnen de diverse regionale samenwerkingsverbanden, zeker bij voor Veldhoven belangrijke onderwerpen.

De gemeentelijke dienstverlening is vraaggericht en laagdrempelig. Het uitgangspunt is dat informatie en diensten in de eerste plaats digitaal worden aangeboden op een toegankelijke en transparante werkwijze. In alle gevallen wordt rekening gehouden met inwoners die niet over digitale technieken beschikken en laaggeletterde inwoners.

Veldhoven voert een solide financieel beleid met een jaarlijks meer dan sluitende meerjarenbegroting. Dit houdt in dat er structureel wordt gestuurd op het terugbrengen van kosten en het genereren van inkomsten.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

0.1 Samenspraak

Terug naar navigatie - 0.1 Samenspraak

0.1.1 De tijdelijke kaders burgerparticipatie worden geëvalueerd en omgezet in een definitief participatiebeleid binnen de kaders van de omgevingswet.

Omschrijving

Meetindicatoren: Evaluatie tijdelijke kaders. Vaststelling nieuw beleid rond participatie in kader omgevingswet.

Resultaat

G

Toelichting

De raad is in april geïnformeerd over de evaluatie. Die evaluatie is input voor het ruimtelijk participatiebeleid. Planning is dit Q1 2023 aan de raad voor te leggen. Dit ligt op schema.

0.1.2 De kaders voor samenspraak in brede zin worden opnieuw tegen het licht gehouden.

Omschrijving

Meetindicatoren: Herijking nota samenspraak.

Resultaat

G

Toelichting

Herijking Nota Samenspraak is onderdeel van de brede participatievisie. De naam hiervan is gewijzigd naar Visie op participatie en democratisering. Begin 2023  wordt het project om tot die visie te komen opgestart. Streven is om het eind 2023 afgerond te hebben.

0.1.3 De raad benoemt in de begroting maximaal vijf belangrijke thema’s/projecten/onderwerpen waar de komende jaren samenspraak met de omgeving over plaats moet vinden.

Omschrijving

Van die benoemde thema’s/projecten/onderwerpen stelt de raad een procesvoorstel samenspraak vast.

Meetindicatoren: Aantal procesvoorstellen samenspraak/participatie die de raad in een jaar vaststelt.

Resultaat

G

Toelichting

De raad heeft in 2022 tot nog toe 2 procesvoorstellen (over onderwerpen waar ze bevoegd zijn) vastgesteld: Woonvisie, Omgevingsplan Zonderwijk. In de begroting is geen separate voorzet gedaan voor onderwerpen. In ieder geval vindt in 2023 samenspraak plaats bij oa : Visie op Veldhoven, Visie op participatie en democratisering,, Mobiliteitsvisie, Masterplan Centrum.

0.1.4 Ieder samenspraakproces wordt geëvalueerd aan de hand van criteria. De criteria moeten als voldoende worden beoordeeld.

Omschrijving

Meetindicatoren: Beoordeelde criteria.

Resultaat

O

Toelichting

In coronatijd zijn er weinig tot geen samenspraaktrajecten gehouden. Daarom zijn er nu ook geen evaluaties gedaan. 

0.2 Toegankelijkheid van informatie

Terug naar navigatie - 0.2 Toegankelijkheid van informatie

We meten hoe onze klanten de dienstverlening waarderen. Dat doen we continu op de kanalen balie en website. 
(persoonlijk contact wordt altijd hoger gewaardeerd en de ervaring is dat bezoekers eerder over een website reageren als ze iets niet kunnen vinden)

0.3 Meldingen

Terug naar navigatie - 0.3 Meldingen

We gebruiken de feedback en waardering van inwoners om het proces van de afhandeling van meldingen openbare ruimte te verbeteren.

Toelichting:
We meten de algemene klanttevredenheid via smileys en we meten op 4 meetfactoren met stellingen (Informatiekwaliteit, empathie, betrouwbaarheid en toegankelijkheid). We meten niet in categorie ‘ongedierte/ratten’ en ‘straatverlichting’ omdat die terugkoppelingen via externe partijen worden gegeven.

0.4 Woonlasten

Terug naar navigatie - 0.4 Woonlasten

0.5 Formatie, bezetting, apparaatskosten externe inhuur, overhead

Terug naar navigatie - 0.5 Formatie, bezetting, apparaatskosten externe inhuur, overhead

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Hieronder staat welke activiteiten wij hebben verricht om de doelstellingen te realiseren.

Doelstelling 1 (Samenspraak)
In 2022 hebben we de tijdelijke kaders voor participatie bij ruimtelijke initiatieven geevalueerd. De evaluatie wordt ingebracht bij het definitief maken van de kaders in de nota 'Participatie onder de Omgevingswet' die de raad in maart/april 2023 bespreekt en vaststelt.

De voorbereiding voor een visie op participatie en democratisering is gestart. Onderdeel bij het opstellen van die visie is een evaluatie van de huidige kaders voor samenspraak (Kadernota samenspraak 2012 en Evaluatie Rekenkamercommissie 2016).

In 2022 zijn we geen samenspraaktrajecten geëvalueerd omdat er in de periode ervoor door corona geen trajecten zijn opgestart. NB. de participatie bij ruimtelijke initiatieven waar we als gemeente geen initiatiefnemer zijn, valt niet onder deze evaluatie.

Doelstelling 2 (Toegankelijkheid van informatie)
We meten continu de klanttevredenheid van de website. Met de input voeren we direct verbeteringen door. Zo hebben we in 2022 de top 100 meest bezochte pagina’s op de website herschreven naar B1 om zo de toegankelijkheid van onze informatie te verbeteren. Dit blijft continu onze aandacht houden.

Doelstelling 3 (Meldingen)
Voor de meldingen hebben we in 2022 het proces verder verbeterd. Hierbij hebben we ingezet op de snelheid waarmee we de meldingen oppakken en de kwaliteit van de terugkoppelingen. In 2023 gaan we verder met het aanscherpen van dit proces.

Doelstelling 4 (Woonlasten)
In 2022 zijn de tarieven in rekening gebracht zoals deze in de begroting 2022 waren
vastgesteld. Met deze tarieven behoren we, voor wat betreft de woonlasten, niet meer tot de laagste 25%
van Nederlandse gemeenten.

BBV voorgeschreven doelen en activiteiten
De meetindicator voor inhuur gerealiseerd ( 20,1% ) is aanzienlijk hoger dan geraamd ( 5,3% ). deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door inhuur op o.a. project Kempenbaan, aansluiting Peter Zuidlaan/Julianastraat, uitvoering omgevingsvergunningen en energietransitie. Voor een totaal overzicht verwijzen wij u naar de paragraaf bedrijfsvoering.

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
taakvelden programma 0 Rek. Begroting 2022 Rek. Verschil rek. 2022 met
nr. omschrijving 2021 oorspr. incl. wijz. 2022 begr. 2022 rek. 2021
Lasten
0.1 Bestuur 2.520 2.558 2.943 2.851 92 -331
0.2 Burgerzaken 1.229 1.084 1.157 1.370 -213 -141
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 743 596 573 804 -231 -61
0.4 Overhead 10.718 11.644 12.849 12.311 538 -1.593
0.5 Treasury 317 161 -49 159 -208 158
0.61 OZB woningen 479 512 513 576 -63 -97
0.62 OZB niet-woningen 394 421 463 473 -10 -79
0.63 Parkeerbelasting 1 1 1
0.64 Belastingen overig 23 27 27 36 -9 -13
0.7 Uitkeringen gemeentefonds 6 6 6 5 1 1
0.8 Overige baten en lasten 522 358 323 470 -147 52
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 354 -422 -588 -588 942
0.10 Mutaties reserves 7.443 3.832 2.440 970 1.470 6.473
0.11 Resultaat rekening baten en lasten 326 228 3.683 7.626 -3.943 -7.300
25.074 21.007 24.341 27.063 -2.722 -1.989
Baten
0.1 Bestuur 795 693 543 885 342 90
0.2 Burgerzaken 597 516 516 699 183 102
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 350 273 572 578 6 228
0.4 Overhead 312 90 95 295 200 -17
0.5 Treasury 168 152 155 272 117 104
0.61 OZB woningen 6.755 7.249 7.299 7.303 4 548
0.62 OZB niet-woningen 5.822 5.866 6.301 6.315 14 493
0.63 Parkeerbelasting 606 819 657 681 24 75
0.64 Belastingen overig 688 710 710 693 -17 5
0.7 Uitkeringen gemeentefonds 69.182 68.341 77.491 78.970 1.479 9.788
0.8 Overige baten en lasten 104 93 93 -11
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
0.10 Mutaties reserves 6.230 1.008 1.229 1.129 -100 -5.101
0.11 Resultaat rekening baten en lasten 132 194 194 62
91.741 85.716 95.762 98.107 2.345 6.366
Saldo (- = nadeel) 66.667 64.709 71.421 71.044 -377 4.377

Toelichting

Het totale programma exclusief taakveld 0.11 "resultaat rekening baten en lasten"  heeft in 2022 per saldo  € 78.476 opgebracht. Ten opzichte van de begroting is er sprake van een voordeel van € 3.566. De afwijking is voornamelijk als volgt te verklaren:

Lasten taakveld 0.1 Bestuur (voordeel € 92).
Het voordeel lasten op dit taakveld is enerzijds door het achterblijven van de kosten regionale samenwerking voor “21 voor de jeugd” ten opzichte van de raming (voordeel € 154), anderzijds is in de raming geen rekening gehouden met de uitbreiding aantal Fte’s wethouders in 2022 (nadeel € 58).

Lasten taakveld 0.2 Burgerzaken (nadeel € 213).
Het nadeel is voornamelijk het gevolg door meer kosten in verband met documentverstrekkingen, bevolkingsadministratie en naturalisatie. Hier tegenover staan ook hogere opbrengsten voor deze verstrekkingen.

Lasten taakveld 0.3 beheer overige gebouwen en gronden (nadeel € 231).
Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de aankoop strook grond plan Djept voor € 82 in december 2022 heeft plaatsgevonden in plaats van 2023. Daarnaast zijn er aanzienlijk meer uren toegerekend aan beheer overige gebouwen en gronden door extra werkzaamheden op dit taakveld (nadeel € 110).

Lasten taakveld 0.4 overhead (voordeel € 538).
Het voordeel komt voornamelijk door:
-    Het budget incidentele investeringen in de organisatie/interne mobiliteit is niet volledig benut (voordeel € 255).
-    Voordeel € 369 op documentaire informatievoorziening, dit voordeel komt grotendeels door nog niet afgeronde acties en projecten uit het verbeterplan informatie- en archiefbeheer (€ 275). Tijdens de verwerking van Burap III 2022 was deze informatie nog niet bekend, in Burap I 2023 wordt hiervoor opnieuw geld aangevraagd. Op de loonkosten is een voordeel behaald van € 110 door vacatureruimte van 2,68 Fte. De porti kosten geeft een  nadeel van € 18 door het versturen van brieven over de energietoeslag, leefgeld Oekraïners en warmtescans van  woningen.
-    Voordeel toerekening overhead € 267. Door meer inhuur zijn er hogere overheadkosten toegerekend aan projecten  en bouwgrondexploitatie, dit geeft voor de exploitatie een voordeel.
-    Kosten voor automatisering en informatiemanagement geeft een voordeel van € 453. Dit voordeel komt voornamelijk  door vertraging van de levering van laptops (voordeel € 250), en het niet benutten van het budget voor systeem- en applicatiesoftware (voordeel € 203).
-    Voordeel € 564  zijnde afwikkeling balansposten 2021 welke nog niet meegenomen waren in 2022.
-    Nadeel € 686  zijnde opname voorziening verlofsaldi.
-    Nadeel € 228 zijnde meer bestede werkzaamheden door coördinatoren aan sturing en leiding geven.
-     Nadeel € 226 zijnde meer overige personeelskosten dan geraamd.
-     Nadeel € 73 inkoop door tussentijdse uitbreiding van de opdracht voor Bizob. 
-      Nadeel € 95 klantcontactcentrum (KCC) voornamelijk doordat we in 2022 capaciteit hebben moeten inhuren in verband met afwezigheid van (minimaal) drie medewerkers met langdurig ziekteverzuim. De continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening aan de telefonie en receptie moet worden gewaarborgd.

Lasten taakveld 0.5 treasury (nadeel € 208).
Dit nadeel wordt met name veroorzaakt door BTW gevolgen Kempenbaan West. Doordat pas na voltooiing van het project de fiscale gevolgen inzichtelijk zijn gemaakt zijn we 4% belastingrente verschuldigd over de onterecht gecompenseerde BTW. We schatten in dat dit ca € 215 rente betreft (nadeel).

Lasten taakveld 0.61 en 0.62 OZB woningen en niet woningen (nadeel € 73).
Het nadeel is te verklaren doordat de ophoging voorziening dubieuze debiteuren niet is geraamd (nadeel € 28) en er is een budgetoverschrijding door de hoge wettelijke onkostenvergoeding van de WOZ-bezwaren van ongeveer € 47 in 2022.

Lasten taakveld 0.8 overige baten en lasten (nadeel € 147).
Het nadeel komt voornamelijk door: niet benutte stelpost onvoorzien (voordeel €100), nadeel €224 op boventalligheid personeel. Voor een deel staan hier inkomsten tegenover (€ 93) en een deel is onze bijdrage voor “Brainport development” en een nadeel van € 30 door de betaalde belasting werkkostenregeling 2022.

Lasten taakveld 0.10 reserves (voordeel € 1.470).
Het voordeel op taakveld 0.10 reserves is voornamelijk veroorzaakt door: Lagere storting in de algemene reserve door lager resultaat BGE van € 1.670 dit geeft voor taakveld 0.10 een voordeel. Bij het afsluiten van de BGE Run 1000/2000  is in het verleden een nog te betalen bedrag opgenomen. Inmiddels is duidelijk dat deze verplichting niet meer nodig is en kan deze post € 200 vrijvallen. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de algemene reserve conform resultaten van de BGE's, dit geeft voor taakveld 0.10 een nadeel.

Baten taakveld 0.1 Bestuur (voordeel € 342).
Het voordeel baten op dit taakveld  is enerzijds door het achterblijven van inkomensoverdrachten regionale samenwerking voor “21 voor de jeugd” ten opzichte van de raming (nadeel € 201), anderzijds dat de gemeente Veldhoven er voor gekozen heeft om de pensioenverplichtingen van (oud) bestuurders op te vangen met een voorziening (voordeel €558). De rekenrente wordt jaarlijks door het Ministerie van BZK vastgesteld. De rekenrente voor 2022 was vastgesteld op 0,528 %. De rekenrente per 1 januari 2023 is vastgesteld op 2,472 %. Deze stijging in rekenrente leidt voornamelijk tot dit voordeel van € 558.

Baten taakveld 0.2 Burgerzaken (voordeel € 183).
Het voordeel komt door meer leges documentverstrekkingen en meer leges naturalisatie.

Baten taakveld 0.4 overhead (voordeel € 200).
Het voordeel komt voornamelijk door vergoedingen voor personeel (o.a. WAZO vergoedingen), deze inkomsten zijn niet geraamd.

Baten taakveld 0.5 treasury (voordeel € 117).
Door de niet voorziene stijging van de rente hebben wij meer rentebaten ontvangen dan begroot, dit is ca. € 119 (voordeel).

Baten taakveld 0.7 algemene uitkering (voordeel € 1.479).
De opbrengst gemeentefonds 2022 € 79 miljoen is gebaseerd op de decembercirculaire 2022. Het voordeel gemeentefonds middels de decembercirculaire 2022 € 1.480 wordt voornamelijk veroorzaakt door de stijging van de aanpassing van aantal eenheden, taakmutaties en corona steunpakket over 2021 (voordeel € 479) en het kabinet heeft besloten om in 2023 nogmaals € 1.300,- aan mensen met een laag inkomen uit te keren. Om huishoudens in 2022 nog beter te ondersteunen, bood het kabinet gemeenten de mogelijkheid om € 500,- hiervan al in 2022 uit te keren, gemeente Veldhoven heeft hiervoor niet gekozen. Van de € 1,4 miljard uit 2023 is € 500 miljoen naar 2022 overgeheveld, voor Veldhoven is dit € 1.000 wat als energietoeslag via het gemeentefonds in 2022 is ontvangen (voordeel), uitkering van deze energietoeslag zal plaatsvinden in 2023. 

Baten taakveld 0.8 overige baten en lasten (voordeel € 93).
Het voordeel komt door inkomsten omgevingsdienst Zuidoost Brabant voor inzet boventallig personeel  welke niet zijn geraamd.

Baten taakveld 0.10 reserves (nadeel € 100).
Het nadeel komt voornamelijk door lagere onttrekking voor afbouw BGE complexen en huisvesting.     

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Taak Project Programma 0 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
veld nr. Omschrijving 2022 2022 2022 2023-2026 Budget gereed
0.3 727701 Blauwe grond Zilverackers algemeen I 0 701 -701 0 -701 2022
0.4 740005 Zaaksysteem U 39 100 -61 0 -61 2022
0.4 740008 Thin clients en monitoren gemeentehuis I 85 0 85 0 85 2023
0.4 740013 Thin clients en monitoren 2021 I 23 0 23 0 23 2022
0.4 740014 Vloerbedekking gemeentehuis beneden U 52 45 7 0 7 2022
0.4 740016 TPOW - bureau's en bureaustoelen U 45 24 21 0 21 2023
0.4 740017 TPOW - beeldbelunits U 52 50 2 0 2 2023
0.5 780198 Lening LED-verlichting sportpark VLTC I 5 5 0 18 18 Nvt
0.5 780199 Lening LED-verlichting sportpark Zeelst I 2 2 0 8 8 Nvt
0.5 799112 Leningen u/g: startersleningen I 160 142 17 216 233 Nvt
0.5 799115 Starterslening 1e woning aankopen U 367 332 35 0 35 Nvt
0.5 799115 Starterslening 1e woning aankopen I 35 69 -34 0 -34 Nvt
0.5 799116 Stimuler.lening aanpass.koopwoningen U 532 668 -136 0 -136 Nvt
0.5 799116 Stimuler.lening aanpass.koopwoningen I 103 98 5 0 5 Nvt
Totaal programma 1.500 2.235 -735 242 -494

Toelichting

727701 Blauwe grond Zilverackers algemeen (Baten voordeel € 701)
Van activa "Blauwe grond Zilverackers algemeen is grond ingebracht in de bouwgrondexploitatie Kransackerdorp voor  € 701.

740005 Zaaksysteem (Lasten nadeel € 61)
Hogere besteding voor Axxerion.

740008/740013 Thin clients en monitoren (Baten nadeel € 108)
Door vertraging van de levering van de nieuwe laptops zal afwikkeling van dit budget plaatsvinden in 2023.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Begroting 2022 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2022
Lokale heffingen 14.160 14.545 14.494
Algemene uitkering gemeentefonds 68.341 77.491 78.970
Dividend 75 80 80
Saldo financieringsfunctie -103 119 36
Totalen 82.473 92.235 93.580

Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting

Begroting 2022 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2022
Vennootschapsbelasting -422 -588 -588
Totalen -422 -588 -588

Bedrag voor onvoorzien

omschrijving bedrag
Oorspronkelijke begroting 142 ddddddddddddddddddddddddddddddddddddd
Onderzoek huisvestingslocaties -40
Totalen 102

Overzicht van de kosten van overhead

Begroting 2022 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2022
1. Lasten overhead 12.754 13.959 13.688
2. Baten overhead -90 -95 -295
3. Doorbelasting overhead -1.110 -1.110 -1.377
Totaal overhead 11.554 12.754 12.016

Overzicht incidentele baten en lasten

Progr Begroting Begroting Rekening
nr. Omschrijving oorspr. na wijz.
LASTEN:
3.2/8.2 bouwgrondexploitatie 19.420 20.527 7.449
3.2/8.2 verrekening bouwgrondexploitatie 6.293 6.667 20.342
0.9 vennootschapsbelasting -433 -571 -571
0.10 reserves 2.920 1.050 -352
5.2 Gebouwen sportaccommodaties 523 523 526
6.1 Gebouwen burgerparticipatie 33 33 0
7.4 Regionale energietransitie 100 100 76
7.4 Subsidie RREW 123 92 85
8.1 Inhuur door uitstel invoering omgevingswet 99 86 86
Totaal incidentele lasten 29.078 28.507 27.641
BATEN:
3.2/8.2 bouwgrondexploitatie 28.633 28.244 27.439
3.2/8.2 verrekening bouwgrondexploitatie 0 0
0.10 reserves 158 20 -32
7.4 Dekking subsidie RREW 123 102 102
div afschrijving nieuwe investeringen 1e jaar 239 139 16
Totaal incidentele baten 29.153 28.505 27.525
Saldo (-/- = nadeel) 75 -2 -116