Recapitulatie overzicht van baten en lasten in de jaarrekening | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
oorspr. begroting | begroting incl. wijzigingen | realisatie | |||||||||||
baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | |||||
Programma | |||||||||||||
0 | Bestuur en ondersteuning | 2.003 | 5.441 | -3.438 | 2.269 | 6.116 | -3.847 | 2.772 | 6.608 | -3.836 | |||
1 | Veiligheid | 82 | 3.470 | -3.388 | 265 | 3.735 | -3.470 | 142 | 3.781 | -3.639 | |||
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | 324 | 6.156 | -5.832 | 345 | 6.124 | -5.779 | 647 | 6.362 | -5.715 | |||
3 | Economie | 7.881 | 9.779 | -1.898 | 8.621 | 9.784 | -1.163 | 5.706 | 6.724 | -1.018 | |||
4 | Onderwijs en jeugd | 931 | 5.444 | -4.513 | 1.449 | 5.936 | -4.487 | 1.102 | 5.512 | -4.410 | |||
5 | Sport, cultuur en recreatie | 1.684 | 12.050 | -10.366 | 1.779 | 12.171 | -10.392 | 2.124 | 12.472 | -10.348 | |||
6 | Sociaal Domein | 10.929 | 49.143 | -38.214 | 11.016 | 54.927 | -43.911 | 10.734 | 54.034 | -43.300 | |||
7 | Volksgezondheid en milieu | 10.077 | 11.752 | -1.675 | 10.378 | 12.270 | -1.892 | 10.542 | 12.611 | -2.069 | |||
8 | Volkshuisv./ruimt.ord./sted.vernieuwing | 23.026 | 21.849 | 1.177 | 23.103 | 23.430 | -327 | 26.382 | 26.927 | -545 | |||
Subtotaal programma's | 56.937 | 125.084 | -68.147 | 59.225 | 134.493 | -75.268 | 60.151 | 135.031 | -74.880 | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||||||||||
Lokale heffingen (besteding is niet gebonden) | 14.160 | 0 | 14.160 | 14.545 | 0 | 14.545 | 14.494 | 0 | 14.494 | ||||
Algemene uitkering gemeentefonds | 68.341 | 0 | 68.341 | 77.491 | 0 | 77.491 | 78.970 | 0 | 78.970 | ||||
Dividend | 75 | 0 | 75 | 80 | 0 | 80 | 80 | 0 | 80 | ||||
Saldo financieringsfunctie | 40 | 143 | -103 | 53 | -66 | 119 | 173 | 137 | 36 | ||||
Subtotalen alg. dekkingsmiddelen | 82.616 | 143 | 82.473 | 92.169 | -66 | 92.235 | 93.717 | 137 | 93.580 | ||||
Vennootschapsbelasing | 0 | -422 | 422 | 0 | -588 | 588 | 0 | -588 | 588 | ||||
Onvoorzien | 0 | 142 | -142 | 0 | 102 | -102 | 0 | 0 | 0 | ||||
Overhead | 90 | 11.644 | -11.554 | 95 | 12.849 | -12.754 | 295 | 12.311 | -12.016 | ||||
Totaal van saldo van baten en lasten | 139.642 | 136.590 | 3.052 | 151.489 | 146.789 | 4.700 | 154.163 | 146.890 | 7.273 | ||||
Toevoeging/onttrekking aan reserves | |||||||||||||
0 | Bestuur en ondersteuning | 1.008 | 3.832 | -2.824 | 1.229 | 2.440 | -1.211 | 1.323 | 1.164 | 159 | |||
Subtotaal mutaties reserves | 1.008 | 3.832 | -2.824 | 1.229 | 2.440 | -1.211 | 1.323 | 1.164 | 159 | ||||
Resultaat | 140.650 | 140.422 | 228 | 152.718 | 149.229 | 3.489 | 155.486 | 148.054 | 7.432 | ||||
Totaal recapitulatie per programma | |||||||||||||
0 | Bestuur en ondersteuning | 85.716 | 20.779 | 64.937 | 95.762 | 20.852 | 74.910 | 98.107 | 19.631 | 78.476 | |||
1 | Veiligheid | 82 | 3.470 | -3.388 | 265 | 3.735 | -3.470 | 142 | 3.781 | -3.639 | |||
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | 324 | 6.156 | -5.832 | 345 | 6.124 | -5.779 | 647 | 6.362 | -5.715 | |||
3 | Economie | 7.881 | 9.779 | -1.898 | 8.621 | 9.784 | -1.163 | 5.706 | 6.724 | -1.018 | |||
4 | Onderwijs en jeugd | 931 | 5.444 | -4.513 | 1.449 | 5.936 | -4.487 | 1.102 | 5.512 | -4.410 | |||
5 | Sport, cultuur en recreatie | 1.684 | 12.050 | -10.366 | 1.779 | 12.171 | -10.392 | 2.124 | 12.472 | -10.348 | |||
6 | Sociaal Domein | 10.929 | 49.143 | -38.214 | 11.016 | 54.927 | -43.911 | 10.734 | 54.034 | -43.300 | |||
7 | Volksgezondheid en milieu | 10.077 | 11.752 | -1.675 | 10.378 | 12.270 | -1.892 | 10.542 | 12.611 | -2.069 | |||
8 | Volkshuisv./ruimt.ord./sted.vernieuwing | 23.026 | 21.849 | 1.177 | 23.103 | 23.430 | -327 | 26.382 | 26.927 | -545 | |||
Resultaat | 140.650 | 140.422 | 228 | 152.718 | 149.229 | 3.489 | 155.486 | 148.054 | 7.432 | ||||
Voortgang activiteiten
Overzicht baten en lasten 2022
Voortgang activiteiten
Analyse begrotingsafwijkingen
Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingenAnalyse begrotingsafwijkingen | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting incl. wijzigingen | realisatie | Begrotingsafwijking | Onrechtmatig | |||||||||||||
baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | |||||
Programma | ||||||||||||||||
0 | Bestuur en ondersteuning | 2.269 | 6.116 | -3.847 | 2.772 | 6.608 | -3.836 | 503 | 492 | 11 | 0 | 492 | -492 | |||
1 | Veiligheid | 265 | 3.735 | -3.470 | 142 | 3.781 | -3.639 | -123 | 46 | -169 | 0 | 46 | -46 | |||
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | 345 | 6.124 | -5.779 | 647 | 6.362 | -5.715 | 302 | 238 | 64 | 0 | 238 | -238 | |||
3 | Economie | 8.621 | 9.784 | -1.163 | 5.706 | 6.724 | -1.018 | -2.915 | -3.060 | 145 | 0 | 0 | 0 | |||
4 | Onderwijs en jeugd | 1.449 | 5.936 | -4.487 | 1.102 | 5.512 | -4.410 | -347 | -424 | 77 | 0 | 0 | 0 | |||
5 | Sport, cultuur en recreatie | 1.779 | 12.171 | -10.392 | 2.124 | 12.472 | -10.348 | 345 | 301 | 44 | 0 | 301 | -301 | |||
6 | Sociaal Domein | 11.016 | 54.927 | -43.911 | 10.734 | 54.034 | -43.300 | -282 | -893 | 611 | 0 | 0 | 0 | |||
7 | Volksgezondheid en milieu | 10.378 | 12.270 | -1.892 | 10.542 | 12.611 | -2.069 | 164 | 341 | -177 | 0 | 341 | -341 | |||
8 | Volkshuisv./ruimt.ord./sted.vernieuwing | 23.103 | 23.430 | -327 | 26.382 | 26.927 | -545 | 3.279 | 3.497 | -218 | 0 | 3.497 | -3.497 | |||
Subtotaal programma's | 59.225 | 134.493 | -75.268 | 60.151 | 135.031 | -74.880 | 926 | 538 | 388 | 0 | 4.915 | -4.915 | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||||||||||
Lokale heffingen (besteding is niet gebonden) | 14.545 | 0 | 14.545 | 14.494 | 0 | 14.494 | -51 | 0 | -51 | 0 | 0 | 0 | ||||
Algemene uitkering gemeentefonds | 77.491 | 0 | 77.491 | 78.970 | 0 | 78.970 | 1.479 | 0 | 1.479 | 0 | 0 | 0 | ||||
Dividend | 80 | 0 | 80 | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Saldo financieringsfunctie | 53 | -66 | 119 | 173 | 137 | 36 | 120 | 203 | -83 | 0 | 203 | -203 | ||||
Subtotalen alg. dekkingsmiddelen | 92.169 | -66 | 92.235 | 93.717 | 137 | 93.580 | 1.548 | 203 | 1.345 | 0 | 203 | -203 | ||||
Vennootschapsbelasting | 0 | -588 | 588 | 0 | -588 | 588 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Onvoorzien | 0 | 102 | -102 | 0 | 0 | 0 | 0 | -102 | 102 | 0 | 0 | 0 | ||||
Overhead | 95 | 12.849 | -12.754 | 295 | 12.311 | -12.016 | 201 | -538 | 738 | 0 | 0 | 0 | ||||
Totaal van saldo van baten en lasten | 151.489 | 146.789 | 4.700 | 154.163 | 146.890 | 7.273 | 2.674 | 101 | 2.573 | 0 | 5.118 | -5.118 | ||||
Toevoeging/onttrekking aan reserves | ||||||||||||||||
0 | Bestuur en ondersteuning | 1.229 | 2.440 | -1.211 | 1.323 | 1.164 | 159 | 94 | -1.276 | 1.370 | 0 | 0 | 0 | |||
Subtotaal mutaties reserves | 1.229 | 2.440 | -1.211 | 1.323 | 1.164 | 159 | 94 | -1.276 | 1.370 | 0 | 0 | 0 | ||||
Resultaat | 152.718 | 149.229 | 3.489 | 155.486 | 148.054 | 7.432 | 2.768 | -1.175 | 3.943 | 0 | 5.118 | -5.118 | ||||
Toelichting
De begrotingsafwijkingen worden niet als onrechtmatig beschouwd omdat het:
- ofwel overschrijdingen betreft die passen binnen het bestaande beleid en niet eerder konden worden geautoriseerd;
- ofwel overschrijdingen bij open einde regelingen betreft.
Nadeel op lasten taakveld 0.4 Overhead
De onrechtmatigheid van € 492 op programma 0 wordt mede veroorzaakt door overschrijding van de lasten op taakveld 0.1 en 0.4. Het nadeel is voornamelijk veroorzaakt door hogere loonkosten en inhuurkosten.
Nadeel op lasten taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid
De onrechtmatigheid van € 46 op programma 1 wordt mede veroorzaakt door overschrijding van de lasten op taakveld 1.2. Het nadeel is voornamelijk veroorzaakt door € 134 hogere inhuurkosten.
Nadeel op lasten taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
De onrechtmatigheid van € 238 op programma 2 wordt mede veroorzaakt door overschrijding van de lasten op taakveld 2.1. Het nadeel is voornamelijk veroorzaakt door hogere doorbelaste loonkosten.
Nadeel op lasten taakveld 5.7 Openbaar groen
De onrechtmatigheid van € 301 op programma 5 wordt mede veroorzaakt door overschrijding van de lasten op taakveld 5.7. Het nadeel is voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven op onderhoud derden (€ 251) en onderhoud voorziening uitlaten honden (€ 61).
Nadeel op lasten taakveld 7.3 Afval / 7.4 Milieubeheer
De onrechtmatigheid van € 341 op programma 7 wordt mede veroorzaakt door overschrijding van de lasten op taakveld 7.3 (€ 211) en 7.4 (€ 211). Het nadeel op taakveld 7.3 is voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven op huisvuil door brandstof- en energietoeslag in rekening gebracht door de afvalinzamelaar. Ook heeft een grondstoffentekort geleidt tot een prijsstijging bij het inkopen van inzamel plastic-zakken voor PMD. (€ 399). Het nadeel op taakveld 7.4 is voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven op handhaving en toezicht ODZOB (€ 127) en inhuurkosten energietransitie (€ 105).
Nadeel op lasten taakveld 8.2 grondexploitatie (niet bedrijven-terreinen)
De onrechtmatigheid van € 3.497 op programma 8 wordt met name veroorzaakt door de overschrijding van de lasten op taakveld 8.2. De oorzaak is de volgens de BBV voorgeschreven boekhoudkundige verwerking van de bouwgrondexploitatie. Het saldo van uitgaven en inkomsten wordt behoudens de (tussentijdse) winstnemingen naar het onderhanden werk op de balans geboekt.
Nadeel op rente
De onrechtmatigheid van € 203 wordt met name veroorzaakt door BTW gevolgen Kempenbaan West. Doordat pas na voltooiing van het project de fiscale gevolgen inzichtelijk zijn gemaakt zijn we 4% belastingrente verschuldigd over de onterecht gecompenseerde BTW. We schatten in dat dit ca € 215 rente betreft.
Overzicht incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lastenProgr | Begroting | Begroting | Rekening | ||
---|---|---|---|---|---|
nr. | Omschrijving | oorspr. | na wijz. | ||
LASTEN: | |||||
3.2/8.2 | bouwgrondexploitatie | 19.420 | 20.527 | 7.449 | |
3.2/8.2 | verrekening bouwgrondexploitatie | 6.293 | 6.667 | 20.342 | |
0.9 | vennootschapsbelasting | -433 | -571 | -571 | |
0.10 | reserves | 2.920 | 1.050 | -352 | |
5.2 | Gebouwen sportaccommodaties | 523 | 523 | 526 | |
6.1 | Gebouwen burgerparticipatie | 33 | 33 | 0 | |
7.4 | Regionale energietransitie | 100 | 100 | 76 | |
7.4 | Subsidie RREW | 123 | 92 | 85 | |
8.1 | Inhuur door uitstel invoering omgevingswet | 99 | 86 | 86 | |
Totaal incidentele lasten | 29.078 | 28.507 | 27.641 | ||
BATEN: | |||||
3.2/8.2 | bouwgrondexploitatie | 28.633 | 28.244 | 27.439 | |
3.2/8.2 | verrekening bouwgrondexploitatie | 0 | 0 | ||
0.10 | reserves | 158 | 20 | -32 | |
7.4 | Dekking subsidie RREW | 123 | 102 | 102 | |
div | afschrijving nieuwe investeringen 1e jaar | 239 | 139 | 16 | |
Totaal incidentele baten | 29.153 | 28.505 | 27.525 | ||
Saldo (-/- = nadeel) | 75 | -2 | -116 |
Toelichting
Bouwgrondexploitatie
De bedragen van de bouwgrondexploitaties zijn incidenteel van aard. De hier opgenomen lasten en baten worden per saldo verrekend met de balans of in het geval van winst of verlies verrekend met de algemene vrije reserve.
Vennootschapsbelasting
De vennootschapsbelasting die betaald moet worden over de bouwgrondcomplexen zijn incidenteel en worden verrekend met de algemene vrije reserve.
Reserves
Op de lasten- en batenkant is het totaal weergegeven van de mutaties met een incidenteel karakter. De posten die hier betrekking op hebben worden in deze paragraaf toegelicht.
Gebouwen sportaccommodaties
De incidentele uitgaven betreffen de sloop en boekwaarde van het zwembad.
Regionale energietransitie
Een gedeelte van de werkzaamheden mbt regionale energietransitie en de vaststelling heeft in 2022 plaatsvinden.
Subsidie RREW/ Dekking subsidie RREW
Dit is een subsidie voor projecten gericht op energiebesparing huiseigenaren en huurders. De projecten zijn uitgevoerd met het Regionaal Energieloket en Veldhoven Duurzaam.
Inhuur door uitstel invoering omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is op rijksniveau verplaatst. De reden hiervoor was dat de technische uitwerking van het onderdeel Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijk meer tijd kost en ook voor Veldhoven heeft dit gevolgen. Nu het project ‘Implementatie omgevingswet’ langer duurt dan eerder gepland, is ook langer de inzet van personele capaciteit nodig geweest in 2022.
Afschrijving nieuwe investeringen 1e jaar
Het startjaar van afschrijving is volgend op het jaar van ingebruikname van investeringen. Doordat het startjaar van afschrijving niet gelijk is aan het jaar van ingebruikname, ziet de provincie dit als een incidentele baat.
Overzicht structurele stortingen en onttrekkingen reserves
Terug naar navigatie - Overzicht structurele stortingen en onttrekkingen reservesOverzicht structurele stortingen en onttrekkingen reserves | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Progr | Bedragen (x € 1.000) | Rekening | Begroting 2022 | Rekening | |||
nr. | Omschrijving | 2021 | oorspr. | incl. wijz. | 2022 | ||
0 | Vervangingsreserve openbare verlichting | 217 | 220 | 220 | 220 | ||
0 | Vervangingsreserve openbaar groen | 621 | 630 | 630 | 630 | ||
0 | Vervangingsreserve VRI | 61 | 62 | 62 | 62 | ||
Totaal structurele toevoegingen reserves | 899 | 912 | 912 | 912 | |||
0 | Vervangingsreserve openbare verlichting | 47 | 64 | 59 | 59 | ||
0 | Vervangingsreserve openbaar groen | 104 | 140 | 113 | 113 | ||
0 | Vervangingsreserve VRI | 12 | 13 | 12 | 12 | ||
0 | Dekkingsreserve primair onderwijs | 450 | 450 | 450 | 450 | ||
0 | Dekkingsreserve bevordering energielabel | 52 | 52 | 52 | 52 | ||
0 | Dekkingsreserve Kempen Campus | 117 | 117 | 117 | 117 | ||
0 | Dekkingsreserve basis op orde | 18 | |||||
0 | Doelreserve stimuleringsfonds Brainport | 9 | |||||
0 | Dekkingsreserve tijdelijke huisvestingslocaties | 30 | 14 | 14 | -7 | ||
Totaal structurele onttrekkingen reserves | 839 | 850 | 817 | 796 | |||
Saldo (-/- = nadeel) | -60 | -62 | -95 | -116 | |||