Uitgaven

4,3%
€ 6.362
x €1.000
4,3% Complete

Inkomsten

0,42%
€ 647
x €1.000
0,42% Complete

Saldo

76,9%
€ -5.715
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

4,3%
€ 6.362
x €1.000
4,3% Complete

Inkomsten

0,42%
€ 647
x €1.000
0,42% Complete

Saldo

76,9%
€ -5.715
x €1.000

Voortgang activiteiten

Hoofdkader

Terug naar navigatie - Hoofdkader


Mobiliteit houdt niet op bij de gemeentegrens. Mensen verplaatsen zich over allerlei afstanden, om verschillende redenen, op diverse tijdstippen en met verschillende vervoerswijzen.
Daarom werken we structureel regionaal samen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Daarin komen strategische en tactische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit aan de orde, maar ook de relatie van bereikbaarheid met het verbeteren van ons leef- en vestigingsklimaat. We investeren steeds meer in andere, meer duurzame, vormen van mobiliteit en richten ons bovenal op het bewerkstelligen van een ‘mobiliteitstransitie’ (thema mobiliteit kadernota). De hieruit voortvloeiende plaatselijke- en regionale maatregelen sluiten we op elkaar aan. Tevens richten we ons ook lokaal op de integrale verbinding met de thema’s Positieve gezondheid, Omgeving en Toekomstbestendigheid.

De komende jaren werken we aan het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid van Veldhoven en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we binnen de kaders van de bereikbaarheidsagenda en het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.1 Fietsgebruik woon-werk

Terug naar navigatie - 2.1 Fietsgebruik woon-werk

2.3 Doorstroming Kempenbaan (Oost en West)

Terug naar navigatie - 2.3 Doorstroming Kempenbaan (Oost en West)

2.5 Eindhoven Airport

Terug naar navigatie - 2.5 Eindhoven Airport

2.5.1 De aanbevelingen uit de Proefcasus worden, samen met betrokken partijen, uitgevoerd.

Omschrijving

1. Invoeren nieuw sturingsmodel voor geluid ten behoeve van de luchthaven
2. In stand houden van een permanente overlegstructuur
3. Doorontwikkeling van meerwaarde voor de regio

Meetindicatoren: 1 t/m 3. Betrokken zijn bij de regionale samenwerking van gemeenten rondom de luchthaven en totaalpakket aan maatregelen monitoren.

Resultaat

O

Toelichting

Bijdrage van Veldhoven aan de overlegstructuur ligt op schema. Echter uitvoering van de aanbevelingen loopt op essentiële punten vertraging op. Het nieuwe sturingsmodel wacht nog op het mer, waarvoor het Rijk aan zet is. Het mer is nodig om een nieuw Luchthavenbesluit te kunnen nemen. Verwachte vaststelling verschuift naar eind 2024 . In de tussentijd maken we wel stappen in het beperken van de geluidsruimte via medegebruikersvergunningen. In de medegebruiksvergunning van 2023 is een (kleinere) contour opgenomen die al rekening houdt met 18% vlootvernieuwing. Het streven van 30% minder geluid in 2030 lijkt niet in gevaar te komen.

Ook op het gebied van 'meerwaarde voor de regio' blijft de meerwaarde van de samenwerking beperkt. In de praktijk blijkt dat effecten met name bereikt kunnen worden door maatregelen van de luchthaven. Overheden hebben slechts beperkt invloed hierop. Bijvoorbeeld bij het sturen op specifieke bestemmingen. Eindhoven Airport investeert, ook zonder overheidsinbreng, actief in de relatie met de regio (bv. rondleidingen, activiteiten in aansluiting op regionale evenementen, wandelroutes, gebruik lokale producten  etc.).

Goede stappen zijn gezet op het gebied van fondsvorming (oprichting en uitvoering fonds voor schrijnende gevallen: alle schrijnende gevallen hebben het uitkoopbod inmiddels geaccepteerd) , extra isolatie, aanvullende gezondheidsmaatregelen etc.) klimaat (voorstel  bevordering gebruik duurzame brandstoffen), communicatie (vernieuwing website) en klachten en meldingen (nieuwe opzet meldingen- en informatiebureau RIC gestart per 01-01-2023).

Specifieke inzet door Velhoven wordt geleverd door het bestuurlijk trekkerschap van de werkgroep klimaat en ambtelijk lidmaatschap van de werkgroepen klachten en meldingen en meerwaarde voor de regio.

2.6 Inzicht in verkeersongevallen

Terug naar navigatie - 2.6 Inzicht in verkeersongevallen

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Hieronder staat welke activiteiten wij hebben verricht om de doelstellingen te realiseren.

Doelstelling 1 (Fietsgebruik woon-werk)
De Raad van State heeft een (positieve) uitspraak gedaan inzake het beroep dat is aangetekend tegen het bestemmingsplan De Run 4200. Vervolgens is het aanbestedingstraject doorlopen en is er een marktpartij gecontracteerd die de uitvoering op zich zal nemen. Start uitvoering is voorzien in maart 2023.

Doelstelling 2 (Kruising Nieuwstraat-Kromstraat)
Door de nieuwe aansluiting A67 is inzicht ontstaan in de werkelijke verkeersstromen en de eventuele gevolgen voor de verkeersveiligheid op dit kruispunt.
In 2022 hebben we voorbereidingen getroffen voor een definitief besluit over de aanpak van de verkeerssituatie. Het definitief besluit wordt door het college genomen in het 2e kwartaal van 2023. De mogelijke maatregelen worden in 2023 uitgevoerd.

Doelstelling 3 (Doorstroming Kempenbaan Oost en West)
De uitvoering van Kempenbaan West is afgerond. Er vinden nog afrondende werkzaamheden plaats. De uitvoering van Kempenbaan Oost is in volle gang en is eind 2023 klaar.

Doelstelling 4 (Parkeren Citycentrum)
We hebben de effecten van de ingevoerde blauwe zone nauwlettend in de gaten gehouden en in overleg met belanghebbenden bepalen we uiteindelijk hoe effectief de maatregel is.
In verband met Corona is de monitoringsperiode verlengd en wordt eind 2023 de evaluatie afgerond.

Doelstelling 5 (Eindhoven Airport)
De aanbevelingen uit de proefcasus worden uitgevoerd.
We zijn betrokken bij regionale samenwerking van gemeenten via Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO).
Het totaalpakket aan maatregelen is gemonitord.

Doelstelling 6 (Inzicht in verkeersongevallen)
In 2022 waren er 214 ongevallen met uitsluitend materiele schade, 34 ongevallen met letsel/gewonden en 1 ongeval met dodelijke afloop.
(NB: De cijfers van 2022 zijn nog niet definitief vastgesteld)
(Cijfers 2021: 157 ongevallen met uitsluitend materiele schade, 25 ongevallen met letsel/gewonden en 1 ongeval met dodelijke afloop).

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
taakvelden programma 2 Rek. Begroting 2022 Rek. Verschil rek. 2022 met
nr. omschrijving 2021 oorspr. incl. wijz. 2022 begr. 2022 rek. 2021
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 5.030 5.090 5.113 5.481 -368 -451
2.2 Parkeren 799 1.026 971 879 92 -80
2.5 Openbaar vervoer 29 40 40 2 38 27
5.858 6.156 6.124 6.362 -238 -504
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 579 324 345 647 302 68
2.2 Parkeren
2.5 Openbaar vervoer
579 324 345 647 302 68
Saldo (- = nadeel) -5.279 -5.832 -5.779 -5.715 64 -436

Toelichting

Het totale programma heeft in 2022 per saldo € 5.715 gekost. Ten opzichte van de begroting is er sprake van een voordeel van € 64. De afwijking is voornamelijk als volgt te verklaren:

Lasten taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (nadeel € 368)
Ten eerste is door de extreme droogte in de zomer op veel meer plekken de verharding (o.a. asfalt) omhoog gedrukt door boomwortels (op zoek naar vocht). We hebben meer herstellingen uit moeten voeren  aan voetpaden en fietspaden. Daarnaast hebben inspraak bij planontwikkeling en de verschillende inbreidingsplannen/projecten meer tijd gevraagd. Beide hebben geleid tot meer inzet van personeel. Ten tweede zijn de energielasten hoger door voornamelijk een eindafrekening over het jaar 2021. Tot slot is meer onderhoud verlichting noodzakelijk geweest door een toename van storingen bij oudere lampen.

Lasten taakveld 2.2 Parkeren (voordeel € 92)
Door o.a. de coronapandemie en de gevolgen daarvan  (veranderende verhouding thuiswerken/ of op locatie, minder winkelbezoek) hebben we minder uitgegeven aan parkeren dan noodzakelijk. In 2023 worden de structurele gevolgen/effecten onderzocht in o.a. de evaluatie van het parkeerbeleid Citycentrum.

Lasten taakveld 2.5 Openbaar vervoer (voordeel € 38)
Buiten reguliere projecten om zijn er incidenteel geen werkzaamheden aan bushaltes (zoals het aanpassen/verhogen van busperrons, bijplaatsen van fietsklemmen e.d.) noodzakelijk gebleken.

Baten taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (voordeel € 302)
We hebben meer leges uitgevoerde (telecomunicatie-) werkzaamheden nutsbedrijven ontvangen.  Dat komt doordat we het toezicht hebben verscherpt.  Verder hebben we een bijdrage (€ 55) van de provincie ontvangen voor 'Mensgericht verkeersveiligheidsacties Veldhoven'.  Als laatste hebben we meer inkomsten gekregen uit A0-reclame sandwichborden (o.a. incidenteel voordeel € 120 door ontvangen eindafrekeningen 2021 en 2022) en meer vergoedingen voor het ingraven van kabels en leidingen (zogenaamde degeneratievergoedingen).

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Taak Project Programma 2 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
veld nr. Omschrijving 2022 2022 2022 2023-2026 Budget gereed
2.1 707203 Aansluiting A67 (BNR) U 4.321 8.356 -4.036 1.000 -3.036 2023
2.1 707203 Aansluiting A67 (BNR) I 333 57 276 0 276 2023
2.1 729001 vervanging wegen: gebied 12-B U 0 21 -21 83 63 2024
2.1 729002 vervanging wegen: gebied Dreef U 115 1 114 116 231 2023
2.1 729003 vervanging wegen: riolering Oude Kerkstr U 858 47 811 100 911 2023
2.1 729004 vervanging wegen: St.Janstraat U 10 0 10 147 158 2023
2.1 729005 verv.wegen: Heiberg (verv.drukrioolsyst) U 13 0 12 204 216 2023
2.1 729006 verv.wegen: BvHooflaan (excl.stamriool) U 18 0 18 238 256 2023
2.1 729007 verv.wegen:Mr Rijkenstr./Kerkakkerstr. U 3 0 3 497 500 2023
2.1 729008 vervanging wegen: Frans Bekerstraat U 77 51 26 0 26 2022
2.1 729011 vervanging wegen: Alzettenhof (pleintje) U 13 10 3 0 3 2022
2.1 729011 vervanging wegen: Alzettenhof (pleintje) I 0 10 -10 0 -10 2022
2.1 729014 vervanging wegen: Banstraat U 12 2 10 380 390 2023
2.1 729016 vervang.wegen: Run 4200 (niet Slowlane) U 8 0 8 472 480 2023
2.1 729017 vervanging wegen: De Run 4400 U 11 0 11 590 601 2023
2.1 729018 vervanging wegen: De Run 4300 U 12 0 12 442 454 2023
2.1 729019 vervanging weg: stille deklaag Heerbaan U 1 0 1 249 250 2023
2.1 729020 vervanging wegen: Vooraard U 21 21 0 0 0 2022
2.1 729021 Kruispunt Kromstraat U 20 0 20 180 200 2023
2.1 729022 Aansluiting Peter Zuidlaan/Julianastraat U 287 252 35 2.382 2.417 2023
2.1 730049 MP De Run/Hovenring-De Run U 217 0 217 193 410 2023
2.1 730049 MP De Run/Hovenring-De Run I 167 0 167 148 315 2023
2.1 730050 MP De Run/verbinding nabij Run 2000 U 312 0 312 288 600 2023
2.1 730050 MP De Run/verbinding nabij Run 2000 I 239 0 239 219 458 2023
2.1 707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) U 5.700 5.042 658 23.983 24.641 2024
2.1 707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) I 5.048 5.042 7 20.953 20.959 2024
2.1 707208 Slowlane U 277 117 161 1.130 1.291 2023
2.1 707208 Slowlane I 68 117 -49 1.130 1.081 2023
2.1 707209 Nazorgbudget groen Zilverbaan U 3 0 3 150 153 2023
2.1 707210 Nazorgbudget archeologie Zilverbaan U 58 0 58 0 58 2023
2.1 709114 Herinrichting Oude Kerkstraat U 342 194 149 350 499 2023
2.1 712701 Verblijfsgebied 't Look - fase 3 U 1.005 884 120 0 120 2023
2.1 712702 Verblijfsgebied 't Look fase 4 U 230 5 224 1.744 1.968 2024
2.1 712702 Verblijfsgebied 't Look fase 4 I 152 18 133 0 133 2024
2.1 727414 Zwembad (toegangsgebied) U 57 53 4 0 4 2022
2.1 728900 Reconstructie St. Jansstraat U 30 0 30 470 500 2023
2.1 729025 Vervanging brug Runstraat U 285 27 258 0 258 2023
2.1 780340 Rollend materieel Gladheid U 30 0 30 0 30 2023
2.1 780522 Vervangingsinvesteringen masten 2022 U 294 61 233 0 233 2022
2.1 780622 Vervangingsinvesteringen armaturen 2022 U 473 308 165 0 165 2022
2.1 780922 Vervanging investeringen VRI 2022 U 398 50 348 0 348 2022
2.1 780716 Verlichting Oersebaan U 136 38 98 0 98 2023
2.2 713100 Actualisatie parkeren maaiveld U 20 0 20 0 20 2023
2.2 740011 Fietsenstalling i.r.t. impuls City-Centr U 1 0 1 86 87 2023
Totaal programma 21.673 20.785 888 57.924 58.812

Toelichting

707203 Aansluiting A67 (BNR) (lasten nadeel € 4.036 en baten nadeel € 276)
Een groot deel van het tracé van dit project is op grondgebied van het Rijk. De btw van de kosten die wij hiervoor maken is kostenverhogend. Dit is een nadeel van € 4,9 mln. We hebben in 2022 € 900 minder uitgegeven doordat facturen later worden verstuurd of afrondende werkzaamheden nog uitgevoerd moeten worden. Daarnaast zijn een aantal kostenposten komen te vervallen en is meerwerk meegevallen.

729001 t/m 729020 vervanging wegen (lasten voordeel € 1.019 en baten voordeel € 10)
Door vertragingen en onvoldoende capaciteit zijn de (voorbereidende) werkzaamheden doorgeschoven naar 2023.

730049 MP De Run/Hovenring-De Run (lasten voordeel € 217 en baten nadeel € 176)
Deze investering is onderdeel van project Kempenbaan Oost (7072026).

730050 MP De Run/verbinding nabij Run 2000 (lasten voordeel € 312 en baten nadeel € 239) 
Deze investering is onderdeel van project Kempenbaan Oost (7072026).

707206    Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) (lasten voordeel € 658 en baten nadeel € 7) 
De uitvoering is achter gebleven door een vertraagde vergunningverlening met als gevolg een lagere besteding.

707208 Slowlane (lasten voordeel € 161 en baten voordeel € 49) 
Verwacht werd dat de uitvoering eind 2022 zou starten. Procedure  bij Raad van State (RvS) duurde langer evenals de uitspraak die langer op zich liet wachten. Hierdoor is er minder geld uitgegeven dan vooraf begroot. Baten halen we vrijwel helemaal uit subsidie omdat lasten lager zijn dit jaar zijn ook de baten lager.

709114 Herinrichting Oude Kerkstraat (lasten voordeel € 149) 
Door de langere levertijden van rioolputten worden de werkzaamheden van dit project in de eerste helft van 2023 afgerond.

712701 Verblijfsgebied 't Look - fase 3 (lasten voordeel € 120) 
De afronding van het project Herinrichting 't Look fase 3 is in het 4e kwartaal 2022 vertraagd door extra grondwerk voor beplanting en door extra rioleringswerkzaamheden. Begin 2023 kan deze fase hierdoor worden afgerond.

712702 Verblijfsgebied 't Look - fase 4 (lasten voordeel € 224 en baten nadeel € 133) 
De afronding van het project Herinrichting 't Look fase 3 is in het 4e kwartaal 2022 vertraagd door extra grondwerk voor beplanting en door extra rioleringswerkzaamheden. Fase 4 kan hierdoor pas starten in 2023. Hierdoor zijn de kosten 2022 niet gerealiseerd en wordt het bedrag voor 2022 doorgeschoven naar 2023.

729025 Vervanging brug Runstraat (lasten voordeel € 258) 
Doordat de aannemer niet eerder beschikbaar was wordt de vervanging begin 2023 afgerond.

780522 Vervangingsinvesteringen masten 2022 (lasten voordeel € 233)  
Door de lange levertijden van masten en armaturen en door niet tijdige beschikbaarheid van de aannemer zijn de vervangingen vertraagd. Het restantbudget wordt hierdoor doorgeschoven naar 2023.

780622 Vervangingsinvesteringen armaturen 2022 (lasten voordeel € 165)  
Door de lange levertijden van masten en armaturen en door niet tijdige beschikbaarheid van de aannemer zijn de vervangingen vertraagd. Het restantbudget wordt hierdoor doorgeschoven naar 2023.

780922 Vervanging investeringen VRI 2022 (lasten voordeel € 348)  
De voorbereiding van dit project loopt. Doordat de vervangingsinvesteringen HOV VRI integraal worden aangepakt wordt dit project in 2023 verder uitgevoerd.

780716 Verlichting Oersebaan (lasten voordeel € 98)  
Door vertraging bij de aanleg van de OV-kabel door de aannemer wordt dit project in de loop van 2023 afgerond.