Voortgang activiteiten

Financiering

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf leggen we verantwoording af over het gevoerde financieringsbeleid in 2022. Financiering betekent: ‘het voorzien in de benodigde financiële middelen voor de uitvoering van het beleid over de periode van tenminste één jaar’. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen als vreemd vermogen. In deze paragraaf worden elementen van financiering nader belicht. 

Uitgangspunten treaurybeleid

Terug naar navigatie - Uitgangspunten treaurybeleid

Treasury gaat om financiering van het gemeentelijk beleid tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden, het te allen tijde zorgen voor voldoende liquide middelen, waarbij een tijdelijk overschot tegen een zo hoog mogelijk rendement wordt belegd, en het daarbij afdekken van rente- en kredietrisico’s. En dat alles op de meest doelmatige wijze en waarbij we voldoen aan de wettelijke voorschriften (Wet financiering decentrale overheden, FIDO).
Van het begrip treasury kan de volgende definitie worden gegeven:
Treasury is het sturen en beheersen, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.

Vermogenspositie

Terug naar navigatie - Vermogenspositie

Wanneer een oordeel moet worden geveld over de vermogenspositie van een organisatie wordt gekeken naar de creditzijde van de balans. Het eigen vermogen wordt daar uitgedrukt in termen van reserves. Reserves zijn feitelijk niets anders dan een boekhoudkundige sluitpost waarmee aan het eind van een boekjaar het verschil tussen baten en lasten wordt uitgedrukt. De vermogenspositie van de gemeente Veldhoven ziet er ultimo 2022 als volgt uit:

Bedragen (x € 1.000) Realisatie Begroting Realisatie Afwijking
Omschrijving ultimo 2021 ultimo 2022 ultimo 2022 2022
Algemene reserves 47.152 48.448 47.021 -1.427
Bestemmingsreserves 21.635 21.744 21.801 57
Saldo rekening 194 3.489 7.936 4.447
Eigen vermogen 68.981 73.681 76.758 3.077
Voorzieningen 20.764 19.105 20.246 1.141
Vaste schulden met rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 143.312 129.560 129.560 0
Vlottende schulden 21.775 41.819 43.715 1.896
Vreemd vermogen 185.851 190.484 193.521 3.037
Totaal vermogen 254.832 264.165 270.279 6.114
Solvabiliteitsratio (eigen vermogen/ totaal vermogen) 27,1% 27,9% 28,4%
Vermogensratio (solvabiliteitsratio excl vlottende schulden) 29,6% 33,1% 33,9%
Debt ratio (vreemd vermogen/ totaal vermogen) 72,9% 72,1% 71,6%
test

De solvabiliteitsratio is ultimo 2022 iets gunstiger dan begroot. De gunstigere ratio t.o.v. de begroting komt vooral doordat het eigen vermogen verhoudingsgewijs meer is gestegen dan het totaal vermogen ten opzichte van de begroting.  Dit laatste wordt voornamelijk veroorzaakt door het hoge positieve rekeningsaldo.

Treasurystatuut

Terug naar navigatie - Treasurystatuut

In 2022 is het treasurystatuut uit 2016 geactualiseerd. In december 2022 heeft de raad een nieuw meerjarig treasurystatuut vastgesteld. Het treasurystatuut bevat de meerjarige beleidskaders voor de uitvoering van de treasuryfunctie. Ook worden de uitgangspunten, doelstellingen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden hierin vastgelegd. Daarnaast beschrijft het de financiële kaders voor financieringen, uitzettingen en derivaten gebruik. 

Treasury acties

Terug naar navigatie - Treasury acties

De uitvoering van treasury maakt deel uit van het reguliere instrumentarium van de planning & control cyclus. 

Renteontwikkelingen 2022 en vooruitblik
De situatie op de rentemarkt kan worden bezien op de lange en korte termijn. Als referentierente voor de korte markt (geldmarkt) wordt gewoonlijk de 3-maands Euribor1 gebruikt. Op de lange markt ofwel kapitaalmarkt fungeert het tarief van de 10-jaars IRS2 als ankerpunt. In onderstaande tabel is te zien wat de ontwikkeling is van de daadwerkelijke renteniveaus vanaf januari 2022 tot begin februari 2023.

1 De Euribor (Euro Interbank Offered Rate) is de rente die gehanteerd wordt in het interbancaire circuit in het Eurogebied.
2  Interest Rate Swap. De renteswap is een ruiltransactie die geschiedt op een internationale financiële markt, waarbij partijen de rentebetalingen gedurende de looptijd, of een deel van de looptijd, tegen elkaar ruilen. De koper van een renteswap koopt een renteswap om zich te beschermen tegen renterisico's. De koper kan zo kiezen om een lopende lening tegen een variabele rente niet om te zetten in een nieuwe lening, maar met de swap het renterisico af te dekken. De hoofdsommen van de leningen worden bij een IRS niet uitgewisseld. Die zijn alleen in theorie, in de berekeningen herkenbaar. Uitwisseling vindt uitsluitend plaats tussen de rentes.

 

Rente % Rente % Rente % Rente %
3-1-2022 1-7-2022 2-1-2023 1-2-2023
3 maands euribor -0,57% -0,18% 2,16% 2,48%
10-jaars IRS 0,32% 2,08% 3,15% 2,90%
test

Zowel de rente op de korte als de lange markt zijn in de loop van 2022 gestegen. Door de oplopende inflatie liep de rente op de lange markt op.  Door de verwachting dat het opkoopprogramma van de ECB afgebouwd gaat worden is ook in de loop van maart 2022 een stijging te zien van de rente op de korte markt. De oorlog in Oekraïne zorgt ervoor dat de stijgende trend van de rente wordt voortgezet. Er ontstaan tekorten in aanbod en het consumentenvertrouwen gaat omlaag. In 2022 heeft de ECB op diverse momenten de beleidsrente verhoogd om de inflatie te beteugelen. De inflatie blijft gedurende 2022 doorstijgen, dit zorgt voor een koopkrachtdaling en vertraging van de economische groei.

De verwachting voor 2023 is dat de verhogingen van de rente  door zullen gaan tot de inflatie is teruggebracht tot 2%. 

a) Liquiditeitenplanning en financiering
In 2022 zijn, conform begroting, geen langlopende leningen aangetrokken. 
Gedurende 34 dagen is de financieringsbehoefte gefinancierd met een kortlopende kasgeldlening van € 10.000.000.

b) Huisbankierschap
Sinds begin 2015 is de Bank Nederlandse Gemeenten onze huisbankier. De dienstverlening verloopt naar volle tevredenheid. Eind 2022 is een nieuwe overeenkomst afgesloten met de Bank Nederlandse Gemeenten. Deze overeenkomst heeft een looptijd tot 31 december 2025 met een stilzwijgende verlengingsmogelijkheid voor tweemaal een periode van 2 jaar, derhalve tot uiterlijk 31 december 2029.

c) Schatkistbankieren
In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden behoudens het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor onze gemeente is dat voor 2022 € 2.736.000. In 2022 heeft geen overschrijding plaats gevonden van het drempelbedrag. Voor een gedetailleerde toelichting per kwartaal verwijzen we naar de toelichting op de balans.

Opgenomen geldleningen

Terug naar navigatie - Opgenomen geldleningen

Opgenomen leningenportefeuille van de gemeente per 31 december 2022

Leningnr Afsluitdatum Soort Oorspr. Restant bedrag Oorspr. Rente Laatste
Lening bedrag (€) 31-12-2022 looptijd (jr) % jaar van aflossing
NWB 1-27963 26-jun-13 Aflossing ineens einde looptijd 15.000.000 15.000.000 25 3,404 2038
NWB 1-27964 26-jun-13 Aflossing ineens einde looptijd 15.000.000 15.000.000 35 3,594 2048
NWB 1-27965 26-jun-13 Aflossing ineens einde looptijd 20.000.000 20.000.000 30 3,473 2043
NWB 10028477 1-okt-14 Lineair 24.000.000 4.800.000 10 0,923 2024
BNG 40.111202 1-jun-17 Lineair 10.000.000 5.000.000 10 0,538 2027
BNG 40.111296 17-jul-17 Lineair 48.519.898 24.259.949 10 2,065 2027
BNG 40.111882 2-mei-18 Lineair 10.000.000 6.000.000 10 0,667 2028
BNG 40.114397 2-dec-20 Lineair 10.000.000 8.000.000 10 -0,155 2030
NWB I-31001 8-jun-21 Lineair 25.000.000 22.500.000 10 -0,150 2031
BNG 40.115229 25-nov-21 Lineair 10.000.000 9.000.000 10 0,000 2031
187.519.898 129.559.949

Op 31 december 2022 bedraagt het totale bedrag aan opgenomen geldleningen € 129,6 miljoen.

Uitstaande geldleningen

Terug naar navigatie - Uitstaande geldleningen

Verstrekte leningenportefeuille van de gemeente per 31 december 2022

Geldnemer Aantal Oorspr. Restant bedrag Rente
leningen bedrag (€) 31-12-2022 %
Startersleningen (oude regeling) 19 293.709 253.215 4,58%
Starters- en combinatieleningen (nieuwe regeling) 42 1.395.672 1.361.667 2,34%
Stimuleringsleningen (nieuwe regeling) 156 1.243.243 1.157.138 1,40%
Stichting Accommodatie UNA 1 40.000 30.000 0,00%
Tennisvereniging VLTC 1 67.000 30.050 0,00%
219 3.039.624 2.832.070 2,11%

In 2008 is gestart met het verstrekken van startersleningen. In bovenstaand overzicht betreft dit de startersleningen (oude regeling). Hiermee wilde Veldhoven de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name starters op de woningmarkt. In totaal is voor een bedrag van € 2.841.380 aan startersleningen verstrekt. Van de € 2.841.380 aan verstrekte startersleningen is inmiddels € 2.547.671 volledig afgelost. Van de nog lopende startersleningen is € 40.494 afgelost. 

In mei 2019 is besloten om per 1 januari 2020 opnieuw € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor de “starterslening” ten behoeve van eerste-woning-aankopen door koopstarters op de woningmarkt in Veldhoven. Ook is € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor de invoering per 1 januari 2020 van de “stimuleringslening” ten behoeve van de aanpassing van koopwoningen in Veldhoven voor:
a.    het langer thuis wonen van oudere bewoners dan wel bewoners met kinderen met een beperking;
b.    het verduurzamen van de woning;
c.    het saneren van asbestdaken in verband met het asbestverbod per 2025.
Deze budgetten worden revolverend ingelegd op de rekening courant bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn). Revolverend betekent dat ontvangen aflossingen weer opnieuw beschikbaar komen om als lening te worden verstrekt.

De twee leningen in het overzicht aan Stichting Accommodatie UNA en Tennisvereniging VLTC betreffen renteloze leningen ten behoeve van de aanschaf van LED-verlichting.

Taakveld treasury

Terug naar navigatie - Taakveld treasury

De onderstaande tabel toont het treasury overzicht in de begroting 2022 t.o.v. de realisatie.

Bedragen (x € 1.000) Realisatie Begroting Realisatie Afwijking
Omschrijving 2021 2022 * 2022 (- is nadeel)
Externe rentelasten 2.570 2.450 2.653 -203
Externe rentebaten 105 74 192 -118
Saldo rentelasten en rentebaten 2.465 2.376 2.461 -85
De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend 935 1.076 1.076 0
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 1.530 1.300 1.385 -85
Aan taakvelden toegerekende rente (rente omslag) 1.329 1.440 1.440 0
Rente resultaat treasury 201 -140 -55 -85


* Laatst vastgestelde begroting 2022 (burap III 2022)

Uitgangspunt bij de doorberekening van de rentelasten naar taakvelden (programma’s) is een omslagrentepercentage van 1,0%, de doorbelasting van rente naar de bouwgrondexploitatie (BGE) is begroot en gerealiseerd op 1,3%. Dit resulteert op begrotingsbasis in een voordelig rentesaldo van € 140. 

De rentelasten zijn hoger dan begroot door een verwachte naheffing BTW in verband met het project Kempenbaan. Over deze naheffing zal de belastingdienst rente in rekening brengen. 

De rentebaten zijn hoger dan begroot doordat in het laatste kwartaal rente vergoed werd over ons creditsaldo bij de schatkist. Ook hebben we in het laatste kwartaal door oplopende creditrentes kortlopende leningen verstrekt aan andere gemeenten. Dit resulteert in hogere rentebaten van ca € 118.

In de uiteindelijke realisatie van 2022 komt het renteresultaat uit op een voordeel van € 55. Een negatieve afwijking ten opzichte van de begroting van € 85. 

Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet is het gekwantificeerde risico dat een gemeente mag lopen op de korte schuld (looptijd < 1 jaar). Van het begrotingstotaal van een jaar mag 8,5% worden gefinancierd met kort geld. De kasgeldlimiet (o.b.v. primitieve begroting) bedraagt voor 2022 € 11.610. In 2022 is de kasgeldlimiet niet overschreden.  Als de kasgeldlimiet voor het derde achtereenvolgende kwartaal wordt overschreden moet aan de provincie een herstelplan worden voorgelegd. De onderschrijdingen per kwartaal zijn respectievelijk het 1e, 2e, 3e en 4e kwartaal € 20.020, € 40.953, € 41.731 en € 47.557.

Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Renterisiconorm

In de wet Fido wordt eveneens een norm gehanteerd ten aanzien van het renterisico dat de gemeente loopt op de opgenomen vaste geldleningen. De norm wordt berekend als 20% van het begrotingstotaal (van de lasten) van het betreffende jaar.

De onderstaande tabel brengt de renterisico’s voor de vaste schuld in relatie tot de renterisiconorm in beeld voor het jaar 2021 en de komende 4 jaren. 

Figuur:

Bedragen (x € 1.000) 2022 2023 2024 2025 2026
Omschrijving
1. Nieuw aangetrokken vaste schuld 0 22.500 0 13.000 15.000
2. Nieuw verstrekte langlopende leningen 999 1.082 676 250 300
3. Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (1-2) -999 21.418 -676 12.750 14.700
4. Renteherzieningen 0 0 0 0 0
5. Aflossingen 13.752 16.002 16.002 13.602 14.902
6. Herfinanciering (laagste van 3 en 5) >0 0 16.002 0 12.750 14.700
7. Renterisico (4+6) 0 16.002 0 12.750 14.700
8. Renterisico norm 29.378 32.611 33.302 28.787 30.553
9a. Ruimte onder renterisiconorm (8>7) 29.378 16.609 33.302 16.037 15.853
9b Overschrijding renterisiconorm (7>8)
10a. Begrotingstotaal 146.892 163.054 166.510 143.933 152.767
10b. Vastgesteld percentage 20% 20% 20% 20% 20%
10c. Renterisiconorm (10a x 10b) 29.378 32.611 33.302 28.787 30.553
test

Overige financieringsrisico's

Terug naar navigatie - Overige financieringsrisico's

Ten aanzien van uitstaande geldleningen nemen we, behoudens de startersleningen, nagenoeg geen positie in. Het renterisico is daardoor verwaarloosbaar.
We hebben in 2022 geen vorderingen, liquiditeiten en/of beleggingen in vreemde valuta aangehouden en hebben dus geen valutarisico gelopen.
Voor het risico van oninbare debiteuren is in 2022 een voorziening getroffen. Het kredietrisico wordt in voldoende mate door deze voorziening afgedekt.
Door het periodiek actualiseren van de liquiditeitsprognose en het bewaken van de geldstromen is het liquiditeitsrisico beheersbaar.