Voortgang activiteiten

Grondbeleid

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In onderstaand overzicht staan de bouwgrondexploitaties (hierna: BGE’s) die opgenomen zijn in de jaarrekening 2022. Deze worden ontwikkeld op basis van de uitgangspunten van het gemeentelijk grondbeleid. De genoemde bedragen in de paragraaf dienen vermenigvuldigd te worden met € 1.000.

Voor de uitgangspunten en de definities van het grondbeleid wordt verwezen naar de Kadernota Grondbeleid 2017 en naar de begroting 2023.

In onderstaand overzicht zijn de bouwgrondexploitaties weergegeven die opgenomen zijn in de jaarrekening 2022. Hierbij is ook de winstneming en de mutatie in de verliesvoorziening opgenomen die elders in deze paragraaf wordt toegelicht.

Projectnr Naam BGE Winstneming Tussentijds in 2022 Mutatie verliesvoorz. 2022
908200 Habraken € 330  
908500 Zilverackers -/- €1.300 € 196
911100 Springplank    
911400 Slot-Oost    
911800 Noordrand Meerstraat    
913000 Noordrand Zandven € 500  
917600 The Village    


Tweemaal per jaar worden alle BGE’s van de gemeente Veldhoven herzien. Halverwege het jaar worden de BGE’s herzien ten behoeve van de meerjarenplanning bij de begroting en aan het eind van het jaar worden de BGE’s herzien in het kader van de jaarrekening. Deze paragraaf gaat specifiek in op de herziening in het kader van de jaarrekening 2022.|

Bij het herzien van de diverse bouwgrondexploitaties wordt bekeken of de ramingen en/of planning moet worden aangepast ten opzichte van de berekeningen van de begroting 2023. Oorzaak van de aanpassing ligt bijvoorbeeld in een gewijzigd ruimtegebruik of aangepaste planning van uitgifte. 

Bij de jaarrekening wordt niet alleen terug gekeken naar het afgelopen jaar, maar ook vooruit naar de komende jaren. Hierbij wordt rekening gehouden met prijsontwikkelingen en inflatie.

Ten behoeve van de bouwgrondexploitaties van de jaarrekening 2022 is rekening gehouden met de inzichten op het gebied van woningbouwplanning en bedrijfskavelplanning. Deze wordt gebruikt als input voor de planning van de grondopbrengsten in de grondexploitatie.

Met het grondbeleid kan de gemeente invloed uitoefenen op de realisatie van doelstellingen van gebiedsontwikkeling en de beleidsterreinen die daarmee verband houden, zoals verkeer en vervoer, cultuur, welzijn, onderwijs, sport, recreatie en natuur, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, duurzaamheid en milieu. Daarnaast heeft het grondbeleid invloed op de financiële situatie van de gemeente. De kosten en de opbrengsten van gebiedsontwikkeling en de hiermee samenhangende risico’s zijn van belang voor de algemene financiële positie van de gemeente.

Projecten gebiedsontwikkeling

Terug naar navigatie - Projecten gebiedsontwikkeling

Vanaf 2018 is de vraag naar woningen sterk toegenomen. Deze toegenomen vraag versterkt het vertrouwen dat de prioriteitstelling die is aangebracht in een aangepaste woningbouwplanning reëel is. Op een fors aantal ontwikkellocaties in Veldhoven wordt momenteel gebouwd. De vraag naar particuliere bouwkavels en kleinere bedrijfskavels is sterk toegenomen. Maar 2022 liet een stabilisatie en zelfs voor bepaalde types van woningen een teruggang in de vraag zien. Dit heeft met name te maken met de stijgende bouwkosten en hypotheekrentes. In deze jaarrekening is daarom de meerjarenraming aangepast zodat deze beter aansluit bij de huidige marktsituatie. Ook is rekening gehouden met stijgende kosten voor het bouw- en woonrijp maken van de gemeentelijke gronden en de aanleg van infrastructuur. Onderstaand worden de BGE’s toegelicht.

Problematiek naar aanleiding van stikstof en PFAS

In 2019 zijn er regels gekomen over hoe om te gaan met de stikstofuitstoot en PFAS bij nieuwbouwprojecten.

Bij nieuwbouwprojecten moet de bijdrage aan de stikstofdepositie worden beperkt. Door middel van een quick-scan is regionaal onderzocht wat de gevolgen hiervan zijn voor een aantal woningbouwprojecten in de regio, waar onder Huysackers en het Kransakkerdorp. Zie hieronder bij de toelichting van de projecten. Belangrijk is om de stikstofemissie in de gaten te houden bij o.a. het transport en de bouwwerkzaamheden bij nieuwbouw. 

Problematiek naar aanleiding van het Didam arrest

De overheid is, na de uitspraak van de Hoge Raad in het Didam arrest eind 2021, verplicht om mededingingsruimte te bieden bij de verkoop van haar percelen grond of andere onroerende zaken. Er moet ruimte geboden worden aan (potentiële) gegadigden om mee te dingen naar percelen grond of andere onroerende zaken indien er meerdere gegadigden zijn voor de aankoop. Dit is anders dan voorheen, waarbij het gangbaar was dat overheden hun grond of andere onroerende zaken één-op-één verkochten of verhuurden. Door juristen wordt geadviseerd om het Didam arrest ook te betrekken bij verhuur en verpachting van grond of ander vastgoed. Het college heeft algemene systeemafspraken vastgesteld die aangegeven wat vanuit juridisch perspectief de gevolgen zijn van het Didam arrest. Ook is geïnventariseerd wat de gevolgen zijn van het Didam Arrest voor onderhandelingen die reeds vóór het arrest liepen. Per woningbouwproject is gekeken naar de status ervan en zijn alle relevante feiten en omstandigheden overwogen. Als gemotiveerd kan worden dat de beoogde contractuele wederpartij redelijkerwijs als enige serieuze gegadigde is aan te merken hoeven de onderhandelingen niet te worden afgebroken. In veel gevallen wordt de verkoop  wel gepubliceerd. Belanghebbenden zich, binnen een bepaalde termijn, wenden tot de Voorzieningenrechter als zij van oordeel zijn dat zij in aanmerking komen voor de aankoop. 

De lopende projecten in Veldhoven zijn getoetst aan het Didam arrest. Een deel van de lopende woningbouwprojecten krijgt helemaal niet te maken met het Didam arrest omdat de grondverkoop al had plaatsgevonden voordat de Hoge Raad uitspraak had gedaan over het Didam arrest. Een ander deel van deze projecten voldoet al aan de voorwaarden die het Didam arrest stelt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de verkoop van particuliere woningbouwkavels in Huysackers. Hiervoor heeft een openbare selectieprocedure plaatsgevonden. Tenslotte is een deel van de projecten waarbij er van kan worden uitgegaan dat er redelijkerwijs maar één potentiële koper aanwezig is. Er moet voor deze projecten wel de voorgenomen verkoop worden gepubliceerd.

Woningbouw en voorzieningen

SGE-Woondeal

In maart 2019 heeft het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) samen met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Provincie Noord-Brabant, de zogenaamde SGE-Woondeal gesloten. In deze Woondeal is afgesproken dat de regio de komende 5 jaar 27.000 woningen zal realiseren. Hiertoe heeft het college van Veldhoven de ‘Aanpak woningbouwversnelling’ (WBV) vastgesteld. Hierbij worden vaste criteria gebruikt om projecten en particuliere initiatieven te beoordelen op hun bijdrage aan de versnelling.

In juni van 2022 heeft de provincie Noord-Brabant concept-afspraken gemaakt met het Rijk over de woningbouwopgave in de periode tot en met 2030. Deze concept-afspraken zijn in het SGE aan een reality check onderworpen geweest. Hierbij is zowel gekeken naar de kwantitatieve opgave als naar de randvoorwaarden voor de daadwerkelijke realisatie van deze opgave.
De uitkomst is dat er voldoende plancapaciteit, maar realisatie staat wel onder druk. Dit heeft o.a. te maken met procedures voor planontwikkeling en vergunningverlening en ook met de grote vraag naar bouwproductie en stijgende prijzen.

In maart 2023 heeft de gemeente Veldhoven een nieuwe regionale Woondeal ondertekend.

Voor de periode 2021-2030 beschikken de SGE-gemeenten gezamenlijk over plancapaciteit voor de realisatie van 48.740 (netto) tot 50.059 (bruto) woningen. Zo het er nu naar uitziet, wordt ongeveer 2/3 van deze extra woningen in het betaalbare segment gerealiseerd en bijna 30% in de sociale huursector.

Zilverackers, Kransackerdorp

De grondexploitatie Zilverackers (908500) heeft betrekking op een gebiedsontwikkeling met wonen in het landschap, gelegen in het westen van de gemeente Veldhoven. Het plan bestaat uit het hoofddorp Huysackers met daaromheen een krans van kleinere erven, buurtjes en gehuchten (Kransackerdorp). In het plan Zilverackers zijn in totaal circa 1250 woningen voorzien. Het bestemmingsplan voor het hoofddorp Huysackers is al enige jaren onherroepelijk. 
30 Oktober 2018 heeft de gemeenteraad de ontwikkelvisie vastgesteld voor de krans van dorpen om Huysackers heen. Op 21 april 2021 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Zilverackers, Kransackerdorp vastgesteld. Tegen het vastgestelde bestemmingsplan is beroep ingediend. In 2021 heeft de Raad van State positief besloten op een kort geding waardoor het bestemmingsplan wel rechtskracht heeft verkregen en omgevingsvergunningen konden worden afgegeven. 16 maart 2023 is voor dit bestemmingsplan een zitting bij de Raad van State. Dit proces heeft de ontwikkeling van het plangebied vertraagd.

Het totale gebied Zilverackers wordt ontsloten door de Zilverbaan. Deze noord-zuid verbinding is medio 2018 in gebruik genomen. Het centraal gelegen dorp Huysackers is als eerste ontwikkeld. Inmiddels volgen de omliggende gehuchten, conform nummering in de afbeelding verderop.

De woonlocaties in Zilverackers staan hoog op de woningbouwprojectenlijst van de WBV.





Het resultaat van de BGE fluctueert vanwege de grootte van het gebied en het grote aantal woningen in het plan. Na vaststelling van de grondprijzen 2023 en de aanbesteding van zowel het bouwrijp maken van Bosackergehucht als het woonrijp maken van Huysackers is het resultaat bijgesteld. Daarnaast is de verwachting dat op korte termijn de onderhandelingen over de laatste  grond verwervingen afgerond zullen worden. In 2022 is grond aangekocht om de hindercirkel in het noorden van het plangebied te laten vervallen, dit betekent dat er vanaf 2023 meer uitgeefbare grond in de berekening kan worden opgenomen. Verder zal het moment van onherroepelijk worden van het bestemmingsplan Kransackerdorp invloed kunnen hebben op de planning. Ook zal er in 2023 een nieuwe Woonvisie vastgesteld worden. Gevolg is dat het woningbouwprogramma aangepast gaat worden. Mogelijk gaan deze ontwikkelingen tot bijstellingen leiden van de exploitatie.

Slot-Oost

Het project Slot-Oost betreft een woningbouwlocatie. Het plangebied is gelegen in het noordoosten van de gemeente Veldhoven omsloten door de Heerbaan, de Heistraat en een bestaande woonwijk. 
De gemeenteraad heeft in het verleden het besluit genomen om in het plangebied maximaal 60 woningen mogelijk te maken. 
Het bestemmingsplan is december 2021 vastgesteld door de gemeenteraad. Er zijn 5 beroepen ingediend. Er is inmiddels gestart met uitwerking van de omgevingsvergunning, dit loopt parallel met de bodemprocedure. De zitting vindt plaats in Q2 2023, in Q4 2023 verwachten we een uitspraak.

Noordrand Zandven (woningbouw)

Het project Noordrand Zandven betrof voorheen enkel een kleinschalig bedrijventerrein met naast bedrijven ook woon-werkkavels. Vanuit de markt was er nauwelijks vraag naar woon-werkkavels. In 2019 is er voor een ander concept gekozen. Woningen en bedrijven worden los van elkaar verkocht. Het  bestemmingsplan hiervoor is op 17 december 2019 door de raad vastgesteld. Op basis hiervan is de bouwgrondexploitatie bijgesteld. De verkoop van de laatste woonkavels wordt in 2023 verwacht.

Springplank

Voor het projectgebied geldt een onherroepelijk bestemmingsplan voor maximaal 130 appartementen en een wijkvoorziening. In 2019 is aan de hand van de woonvisie een woonprogramma voor de complete wijk gemaakt en vastgesteld waarin het projectgebied zich bevindt. Vertegenwoordigers van de wijk hebben aangegeven, dat ze het gebied graag ontwikkeld zien.  

In 2020 is het project herstart. In 2021 heeft er een marktconsultatie plaatsgevonden met onder andere als doel te onderzoeken hoe financieel om te gaan met ’t Tweespan.

Eind 2021 is door de stuurgroep woningbouwversnelling, mede naar aanleiding van de uitkomsten van de marktconsultatie besloten tot een prijsvraag, welke is uitgezet in 2022 in de vorm van een verkoopprocedure. Na de zomer van 2022 is een partij geselecteerd om de grond aan te verkopen. Vanaf dat moment tot aan de zomer van 2023 wordt het volledige proces tot aan projectovereenkomst en grondverkoop doorlopen en afgerond.

Bedrijventerreinen

Habraken 

De bouwgrondexploitatie Habraken heeft betrekking op een bedrijventerrein, gelegen ten noordwesten van de kern van Veldhoven. De gemeente Veldhoven is bezig het bedrijventerrein Habraken gefaseerd te ontwikkelen en uit te geven. Op Habraken is nagenoeg alles verkocht wat in het onherroepelijke bestemmingsplan opgenomen is.

In 2017 waren er in regionaal verband afspraken gemaakt over aanpassing van het aanbod van bedrijventerreinen. In de regionale afspraken is 15 hectare aan werklocaties op Habraken geschrapt en ook financieel verwerkt. Ook stond tot heden  15 hectare op oranje voor circulaire economie. 
In 2021 is dit geactualiseerd door de regio en is bekrachtigd te worden door 9 gemeenteraden. De 15 hectare oranje is omgezet in 5 hectare functioneel werkmilieu grootschalig wat na een uitgewerkt bestemmingsplan mag worden uitgegeven. En 10 licht groen, hoe deze ingevuld gaat worden en wat de uitgiftecriteria wordt is nog geen besluit over.
In 2023 worden er nieuwe programmeringsafspraken gemaakt in de regio, verwachting is dat deze eind 2023 gereed zijn.

Noordrand Zandven (bedrijventerrein)

De exploitatie Noordrand Zandven heeft betrekking op een bedrijventerrein in Veldhoven gelegen ten noorden van de kern van Veldhoven en ten oosten van het (grotere) bedrijventerrein Habraken. In 2019 zijn de werkkavels losgekoppeld van de woonkavels. Alle bedrijfskavels zijn verkocht.

Stand van zaken bouwgrondexploitaties

Terug naar navigatie - Stand van zaken bouwgrondexploitaties

Het herzien van de diverse bouwgrondexploitaties betekent dat de ramingen en/of planningen zijn aangepast ten opzichte van de berekeningen van de begroting 2023. Een grondslag hiervoor ligt in een gewijzigd ruimtegebruik of een aangepaste planning van gronduitgifte als gevolg van de gewijzigde marktvraag. Ten behoeve van de bouwgrondexploitaties van de jaarrekening 2022 is rekening gehouden met de woningbouwplanning en bedrijfskavelplanning.

a.    Parameters

De parameters vormen input voor de berekeningen bij de jaarrekening 2022. Alle bouwgrondexploitaties gaan uit van de netto contante waarde per 01-01-2023. De hierbij gehanteerde parameters zijn:
•    Rente 1,3% op jaarbasis;
•    Disconteringsvoet 2,0% (op basis van ECB en BBV-regelgeving);
•    Kostenstijging op jaarbasis o.b.v. Metafoor:
       2022 8%, 2023 6%, 2024 en 2025 4%, daarna 2,0% op jaarbasis;
•    Opbrengstenstijging op jaarbasis o.b.v. Metafoor en STEC:
•    bij woningbouw 2022 4%, 2023 -1%, daarna 2,0% op jaarbasis. 
•    bij bedrijventerreinen gezien beleid 0%.

b.    Bovenwijkse Voorzieningen (BoVo)

Bovenwijkse Voorzieningen zijn investeringen in het openbaar gebied zoals 
infrastructuur (hoofdwegen), parken en openbare vervoervoorzieningen. Bij een particulier verzoek tot een bestemmingsplan(wijziging) voor de bouw van woningen of bedrijfsruimten worden de BoVo-bijdrage en de gemeentelijke kosten verhaald. Dit gebeurt, in meeste gevallen, door middel van een anterieure exploitatieovereenkomst. Het bedrag wordt berekend per woningequivalent.
Dit vindt niet plaats bij BGE-complexen omdat dit reeds verrekend is in de grondprijs. Conform de bepalingen in de BBV worden er geen BoVo-bijdragen vanuit de BGE’s  gedaan.

c.    Afgesloten complexen in 2022

Grondexploitatie The Village

d.    (Tussentijdse) winstnemingen

Bij de jaarrekening 2022 heeft er, als gevolg van de winstnemingen, een mutatie op de algemene vrije reserve plaatsgevonden ter grootte van -/- € 470. Door regelgeving BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) voor tussentijdse winstnemingen moet winst worden genomen naar rato van de gerealiseerde kosten en opbrengsten. Een zekerheidsmarge om minder of geen winst te nemen kan alleen worden gehandhaafd als er nog onzekerheden bestaan over de nog te realiseren baten of lasten. De tussentijdse winstneming geschiedt in overeenstemming met de POC methode.  
Bij de volgende projecten is in de jaarrekening 2022 tussentijds winst genomen:

908200    Habraken                            € 330
913000    Noordrand Zandven    € 500
908500    Zilverackers                -/- € 1.300*

*In verband met een negatieve eindwaarde is het bedrag van eerdere tussentijdse winstnemingen à € 1.300 teruggenomen.

e.    Verlieslatende complexen 

In onderstaand overzicht wordt weergegeven voor welke bouwgrondexploitaties, met een negatief eindresultaat, een voorziening verlieslatend complex wordt opgenomen. Ook wordt weergegeven welk verlies (in een eerder stadium) bij de jaarrekening 2021 werd verwacht.  Het treffen van een voorziening gebeurt bij een geprognosticeerd verlies direct ter grootte van dit volledige verlies.

Projectnummer Naam BGE Voorziening verlieslatend complex Voorziening verlieslatend complex Mutatie
    jaarrekening 2021 jaarrekening 2022  
908500 Zilverackers 0 € 196 - € 196
Totaal
  0 € 196  

 

f.    Nazorgbudget

Voor het project The Village dienen in het opengebaar gebied nog werkzaamheden uitgevoerd te worden. Hier zal een nazorgbudget voor worden opgenomen. Deze kosten drukken niet op het resultaat van de BGE maar de algemene dienst.

Aandachtspunten 

In de jaarrekening worden wederom risicoanalyses voor het grondbedrijf opgenomen. Voor de accountantscontrole bij jaarrekening 2022 hebben de onderwerpen welke in de managementletter staan de prioriteit

 

Financieel resultaat bouwgrondexploitaties jaarrekening 2022

Terug naar navigatie - Financieel resultaat bouwgrondexploitaties jaarrekening 2022

Op basis van bovengenoemde uitgangspunten en stand van de projecten bedraagt het resultaat van de jaarrekening 2022 op eindwaarde € 1.133 positief. Daarnaast wordt er in de toekomst in totaal € 7.406 aan geraamde winstnemingen verwacht. In 2022 is in totaal -/- € 400 aan verlies genomen en project The Village positief afgesloten met € 244 . In eerdere jaren was reeds € 17.395 aan winst genomen. Opgeteld is dat 
€ 25.778. Dit laatste getal komt terug in onderstaande tabellen. 

Onderstaand volgt een overzicht van de verschillen van de eindresultaten bij de begroting 2023 en jaarrekening 2022. Daarnaast worden de verschillen van de eindresultaten begroting 2023 en jaarrekening 2022 weergegeven.

Begroting 2023 <-> Jaarrekening 2022 (bedragen x € 1.000,-) 

Complex Projecten Eindwaarde Begroting 2023 (incl. winstnemingen) Eindwaarde Jaarrekening 2022 (incl. winstnemingen) Verschil Begroting 2023 vs. jaarrekening 2021
908200 Habraken € 6.899 € 7.143 € 244
908500 Zilverackers € 4.977 -/- € 196 -/- € 5.173 
911100 Springplank € 696 € 2.460 € 1.764 
911400 Slot-Oost € 2.130 € 1.579 -/- € 551 
911800 Noordrand Meerstraat € 10.574 € 10.566 -/- € 8
913000 Noordrand Zandven € 3.593 € 3.607 € 14 
917600 The Village € 499 € 619 € 120
  Subtotaal € 29.368  € 25.778 -/- € 3.590 

Door afronding ontstaat er een verschil van + of -1. 

Verklaring van verschillen > € 500:

908500 Zilverackers, Kransackerdorp:
Analyse van het verschil:
•    Ramingen voor kosten bouw- en woonrijpmaken zijn fors gestegen. 
•    Opbrengsten woningbouw vrije sector zijn afgenomen door aanpassing van de grondprijzen.

911100 Springplank:
Analyse van het verschil:
•    Opbrengsten zijn gestegen door gunning aan een marktpartij.

911400 Slot Oost:
Analyse van het verschil:
•    De ramingen voor de post bouw- en woonrijpmaken zijn herzien.
•    De opbrengsten voor woningbouw vrije sector is afgenomen door een daling van de grondprijzen per 2023.

Bij deze doorrekening horen een aantal kanttekeningen:
•    Het resultaat van de bouwgrondexploitatie wordt sterk bepaald door de opbrengst van de grondverkopen. De sterk aangetrokken woningmarkt heeft geleid tot stijgende grondprijzen en daarmee ook tot een stijgende opbrengst van de bouwgrondexploitatie. Een stagnerende woningmarkt kan leiden tot een aanzienlijke daling van de grondopbrengst. Oorzaak hiervan kan zijn een lagere grondprijs of minder grondverkopen dan thans is gepland.
•    In de berekening is gerekend met grondprijzen 2023 waar dit op basis van de stand van onderhandelingen mogelijk was. 

Mede door deze kanttekeningen kan het aangegeven resultaat wijzigen. Zoals gebruikelijk hebben we ook de risico’s van de BGE’s geactualiseerd. We kunnen de risico’s opvangen binnen de resultaten van de BGE’s.

Jaarrekening 2021 <-> Jaarrekening 2022

Complex Projecten Eindwaarde Jaarrekening 2021 (incl. winstnemingen) Eindwaarde Jaarrekening 2022 (incl. winstnemingen) Verschil Jaarrekening 2021 vs. jaarrekening 2022
908200 Habraken € 7.483 € 7.143 -/- € 340
908500 Zilverackers € 8.128 -/- € 196 -/- € 8.324
911100 Springplank € 732 € 2.460 € 1.728
911400 Slot-Oost € 2.334 € 1.579 -/- € 755
911800 Noordrand Meerstraat € 10.575 € 10.566 -/- € 9
913000 Noordrand Zandven € 3.532 € 3.607 € 75
917600 The Village € 498 € 619 € 121
  Subtotaal € 33.282 € 25.778 -/- € 7.504

Door afronding ontstaat er een verschil van + of -1. 

Verklaring van verschillen > € 500: 

Voor alle BGE’s zijn de rentekosten toegenomen ten opzichte van jaarrekening 2021.

908500 Zilverackers, Kransakkerdorp:
Analyse van het verschil:
•    De explosieve stijging in bouwkosten in 2022. 
•    De opbrengsten woningbouw vrije sector zijn afgenomen door aanpassing van de grondprijzen.

911100 Springplank:
Analyse van het verschil:
•    Het project is een jaar ingekort.
•    Opbrengsten gestegen door gunning aan een marktpartij.

911400 Slot Oost:
Analyse van het verschil:
•    De post bouw- en woonrijpmaken is toegenomen door de ramingen te herzien op basis van actuele cijfers uit het bouwkostenkompas.
•    De post opbrengsten woningbouw vrije sector is afgenomen door daling van de grondprijzen.

Tendens

Terug naar navigatie - Tendens

Onderstaand wordt een inzicht gegeven in het resultaat van de afgelopen vijf jaar van de BGE’s welk nog een looptijd hebben van 5 jaar of langer (dus afsluiten na 2026). Dit om inzicht te krijgen in het verloop van het resultaat van een langlopende BGE en zo nodig sneller te kunnen acteren indien een negatieve tendens zichtbaar is. 

908200 Habraken

Jaar             Projectresultaat
2018           € 1.965
2019          € 883
2020           € 5.267
2021           € 7.483
2022           € 7.143


BGE Habraken heeft een aanpassing binnen de grondprijzen bedrijventerreinen ondergaan conform opgave bureau Stec. Deze wijziging is in twee stappen in 2020 en vervolgens in 2021 doorgevoerd. Dit gaf voor beide jaren als resultaat een hogere opbrengst en daarmee een hoger resultaat. 

908500 Zilverackers

Jaar             Projectresultaat
2018          € 29.361
2019          € 25.874 
2020          € 15.699 
2021          €   8.128 
2022          €    -196 


Binnen BGE Zilverackers zijn over de jaren heen verschillende aanpassingen doorgevoerd welke een nadelig effect hebben gehad op het projectresultaat. 
De grootste wijziging bestaat uit het hanteren van een realistischer percentage uitgeefbaarheid. Tevens is een woonvlek komen te vervallen. Beide aanpassingen hebben direct invloed gehad op de hoeveelheid uitgeefbare bouwgrond binnen het ontwikkelgebied. 
Ook zijn in de tijd twee eerder onvoorziene grondverwervingen in het ontwikkelgebied toegevoegd welke gezorgd hebben voor een toename in de verwervingskosten. Daarnaast zijn de planontwikkelingskosten in de loop der jaren toegenomen, een oorzaak hiervan is de toename aan inhuurkosten voor de woningbouwversnelling. Tot slot zijn de kostenramingen voor het bouw- en woonrijpmaken meermaals gestegen door actualisaties op basis van aanbestedingen en realisatiecijfers. 

Risicoanalyses

Terug naar navigatie - Risicoanalyses

Om inzicht te verkrijgen in de aannames en de bandbreedtes van de eindwaarden zijn er enkele scenario’s doorgerekend met aangepaste parameters. Er is een scenario berekend voor rente, opbrengstenindexering, kostenindexering en een combinatie van rente en opbrengstenindexering, allen gebaseerd op de resultaten van de bouwgrondexploitaties bij de jaarrekening 2022. Het resultaat van de jaarrekening 2022 bedraagt op eindwaarde € 1.133 positief (en daarnaast in totaal € 24.645 aan winstnemingen).

Indien de rente van alle BGE’s met 1,0% toeneemt (van 1,3% naar 2,3%), dan bedraagt het eindsaldo € 372 positief (en in totaal € 24.645 aan winstnemingen). Conclusie is dat de som van alle BGE’s door de winstnemingen positief blijft. 
Indien de opbrengststijging van alle BGE’s 0,0% bedraagt over de gehele looptijd, dan bedraagt het eindsaldo € 554 negatief (en in totaal € 24.645 aan winstnemingen). De conclusie is dat de som van alle BGE’s door de winstnemingen positief blijft. 
Indien de kostenstijging van alle BGE’s met 1,0% toeneemt, dan bedraagt het eindsaldo € 142 negatief (en in totaal € 24.645 aan winstnemingen). De conclusie is dat de som van alle BGE’s door de winstnemingen positief blijft. 
Indien het rentescenario en het opbrengstenscenario gecombineerd worden dan bedraagt het eindsaldo € 1.390 negatief (en in totaal € 24.645 aan winstnemingen). De conclusie is daarmee dat de som van alle BGE’s door de winstnemingen positief blijft. 

Het grootste effect heeft het gecombineerde rente en opbrengstenstijgingsscenario. En dan specifiek het opbrengstenscenario. Dit komt omdat de gemeente in totaal nog 
€ 138.263 aan opbrengsten verwacht. Van die verwachte opbrengsten komt circa driekwart uit verkopen van woningbouwterreinen en een kwart uit verkopen van bedrijventerreinen.
 
De gemeente heeft conform raadsbeleid een risicoanalyse opgesteld voor het plan Habraken. Zoals gangbaar, zijn de risico’s voor dit project geïnventariseerd, en afgezet tegen de verwachte contante waarde (het resultaat). Uit de inventarisatie kwamen verschillende risico’s naar voren. Zo speelt een planologisch risico, een stikstof risico en een vertragingsrisico door congestie op het elektriciteitsnet en het Didam arrest. Ook is voorzichtigheidshalve een risico opgenomen voor het mogelijk aantreffen van PFAS in het gebied. Het standpunt van de gemeente is dat alle bovengenoemde risico’s in de huidige BGE-berekening voldoende zijn opgenomen.

Voor het project Habraken kan gezien de lange looptijd sprake zijn van een balanswaarderingsrisico. Dit is het risico dat, gezien de toekomstige verkoopopbrengsten, de huidige boekwaarde van de gronden te hoog is.

Voor Habraken zijn reeds eerder de volgende beheersmaatregelen getroffen om de risico’s te beperken:
1.    De plancapaciteit is in regionaal verband teruggebracht;
2.    Actieve en snelle verkoop van kavels modern gemengd is gerealiseerd;
3.    Een deel van het plangebied wordt ontwikkeld als een bedrijventerrein voor circulaire bedrijvigheid;
4.    Vanwege de sterk toegenomen vraag naar bedrijventerrein is in de regio, bespreekbaar gemaakt om de plancapaciteit weer op te voeren.

De gemeente heeft tevens conform raadsbeleid een risicoanalyse opgesteld voor het plan Zilverackers. Zoals gangbaar, zijn de risico’s voor dit project geïnventariseerd, en afgezet tegen de verwachte contante waarde (het resultaat). Uit de inventarisatie kwam een planologisch(ook stikstof)-, een afzetrisico, en, omdat er een nieuw bestemmingsplan is opgesteld, een planschaderisico. Op basis van de resultaten van verschillende recente bodemonderzoeken is er geen reden om aan te nemen dat PFAS in het gebied een probleem zal vormen. Het standpunt van de gemeente is dat het planschaderisico in de huidige BGE-berekening voldoende is opgenomen. Voor de overige risico’s wordt een bedrag van € 586 opgenomen in de risicoparagraaf.

Om dit risico voor Zilverackers te beperken zijn de volgende beheersmaatregelen getroffen:
1.    De gemeente geeft, vanwege de huidige behoefte vanuit de markt en risicobeheersing, zowel voor projectmatige bouw als voor particuliere kavels versneld grond uit. Het projectmatige deel van Huysackers is inmiddels verkocht. Daarnaast is in 2022 de eerste bouwrijpe grond in Bosackergehucht en de Nieuwe Erven verkocht aan een projectontwikkelaar. De overige te ontwikkelen gronden worden zo snel mogelijk verkocht. Op dit moment lopen hiervoor de gesprekken over deelgebied Gehucht Zuid. Daarna resteren de nog uit te geven deelgebieden Gehucht Noord, Villapark in het bos, Het Klooster, Bosgehucht, Wonen in de Natuur en De Landschappelijke Erven.
2.    Regionale afspraken met betrekking tot woningbouwaantallen en de kwaliteit van de woningbouwlocaties bieden voldoende zekerheid over de gemeentelijke gronduitgifte;
3.    Momenteel wordt kritisch gekeken naar de kostenramingen, en wordt bekeken op welke onderdelen nog kostenbesparingen zijn te realiseren.
4.    De plannen van Zilverackers zijn ruimtelijk flexibel van opzet en kunnen bijgesteld worden.