Uitgaven

4,54%
€ 6.724
x €1.000
4,54% Complete

Inkomsten

3,67%
€ 5.706
x €1.000
3,67% Complete

Saldo

13,7%
€ -1.018
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 3 | Economie

Uitgaven

4,54%
€ 6.724
x €1.000
4,54% Complete

Inkomsten

3,67%
€ 5.706
x €1.000
3,67% Complete

Saldo

13,7%
€ -1.018
x €1.000

Voortgang activiteiten

Hoofdkader

Terug naar navigatie - Hoofdkader

We willen in Veldhoven meebewegen met de sterke groei van de regio. Met ASML in Veldhoven als motor van onze regionale economie brengt dit grote uitdagingen en verplichtingen met zich mee. De groei van de economie kunnen we als gemeente Veldhoven slechts in beperkte mate beïnvloeden. Ons hoofddoel is ervoor te zorgen dat de leef- en werkomgeving en de bereikbaarheid van Veldhoven de economische groei niet belemmeren. Voor een toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bestaande en nieuwe bedrijven is het noodzakelijk om nog een stap verder te gaan. We investeren daarom in de omvorming van de Run naar een innovatief werklandschap. Bedrijventerrein Habraken ontwikkelen we naar een regionaal terrein voor vestiging van innovatieve circulaire bedrijven. Zorgen voor synergie tussen bedrijven is hierbij een sleutelwoord. Daarvoor moeten we de wensen van onze bedrijven nog beter leren kennen en de contacten met bedrijven verder aanhalen.
Voor het Citycentrum geldt iets vergelijkbaars: samen met ondernemers, bezoekers en bewoners werken we aan de omvorming van het centrum naar een plek waar prettig verblijven en ondernemen voorop staat. De rol van de gemeente richt zich met name op het aantrekkelijk maken van de openbare ruimte, zorgen voor een goede bereikbaarheid en het mogelijk maken van ruimtelijke en sociale ontwikkelingen, zodat het Citycentrum zich verder kan ontwikkelen tot een toekomstbestendig hart van Veldhoven.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

3.1 Ondernemersimago

Terug naar navigatie - 3.1 Ondernemersimago

3.2 Bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.2 Bedrijventerreinen

3.2.1 De Run is aantrekkelijk voor high tech (maak-)industrie en (innovatieve) health. Er wordt actief ingezet op omvorming van het bestaande terrein naar een innovatief werklandschap.

Omschrijving

Meetindicatoren: Mutatie en aanwezigheid aantal bedrijven op de Run uit de doelgroep

Resultaat

O

Toelichting

Ondanks dat we weinig verandering in het aantal bedrijven op De Run zien, is de dynamiek op het bedrijventerrein groot.  Er is op dit moment geen plaats op De Run om deze dynamiek de ruimte te geven. We werken aan randvoorwaarden om deze impasse te doorbreken en daarmee de doorontwikkeling van bedrijventerrein De Run te realiseren.

Hiervoor werken we samen met regiogemeenten, provincie en Rijk.  Zo zijn in het verstedelijkingsakkoord afspraken gemaakt over de realisatie van een HOV-4 tracé en in het omliggende gebied functiemenging wonen en werken. Hoe dat vorm krijgt wordt uitgewerkt in een integrale gebiedsvisie De Run . 

3.2.2 Habraken ontwikkelt zich tot een aantrekkelijk circulair bedrijventerrein. Hiervoor wordt een omgevingsplan opgesteld.

Omschrijving

Meetindicatoren:
a. In 2022 zal een omgevingsplan voor de doorontwikkeling van Habraken in procedure worden genomen.
b. Mutatie en aanwezigheid aantal circulaire bedrijven op Habraken

Resultaat

O

Toelichting

Voor Habraken regulier is een bestemmingsplan in voorbereiding.  Het plan zou in 2022,  Q4 in procedure worden gebracht. In de tweede helft van 2022 is besloten om deze procedure naar 2023 door te schuiven. Reden hiervoor is dat er behoefte ontstond voor een totale visie op Habraken. 

Zowel het onderzoek naar het Circulair Ambachtscentrum als de verkenning naar de circulaire ontwikkeling van bedrijventerrein Habraken is afgerond. Beide ontwikkelingen hebben een verbinding met elkaar en kunnen elkaar versterken. Van de in totaal 10 hectare circulair bedrijventerrein is inmiddels circa 4 hectare uitgegeven. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Hieronder staat welke activiteiten wij hebben verricht om de doelstellingen te realiseren.

Doelstelling 1 (Ondernemersimago)
Individuele ondernemers met vragen kunnen terecht bij het ondernemersloket.  Onze accountmanager bedrijven helpt ondernemers met vragen over ondernemen in Veldhoven. Bijvoorbeeld over huisvesting, beschikbare bedrijfsgrond, relevante ondernemersnetwerken en financiële regelingen.  In 2022 zijn door het ondernemersloket zo'n 150  vragen behandeld.  In 2022 hebben we een start gemaakt met een upgrade van onze digitale vindbaarheid op basis van de huidige mogelijkheden van onze gemeentelijke website.  Naar verwachting komt het vernieuwde ondernemersloket op de website  begin Q2 2023 online.

Daarnaast hebben we structureel contact met onze ondernemersverenigingen en serviceclubs in Veldhoven.  Samen met onze partners kijken we naar mogelijkheden en kansen om samen te werken aan een goed ondernemersklimaat. We leveren onder andere een actieve bijdrage bij ondernemersevenementen zoals Veldhoven Verbindt. Ieder jaar wordt tijdens dit event de Ondernemer van het Jaar gekozen. 

Doelstelling 2 (Bedrijventerreinen)
Om de doorontwikkelingen van bedrijventerrein De Run mogelijk te maken werken we samen met regiogemeenten, provincie en Rijk.  Zo zijn in het verstedelijkingsakkoord afspraken gemaakt over de realisatie van een HOV-4 tracé en in het omliggende gebied functiemenging wonen en werken. In 2022 zijn we gestart met de voorbereidingen van een integrale gebiedsvisie De Run.

Samen met VNO-NCW Co creatie, het VOC en een aantal bedrijven hebben we eind 2022 een start gemaakt met verduurzaming op De Run.  In 2023 gaan we werksessies organiseren om te komen tot een of meerdere concrete activiteiten en projecten. Thema's van de sessie zijn vergroenen en energie.

In de tweede helft van 2022 is besloten om deze bestemmingsplanprocedure voor Habraken regulier,  naar 2023 door te schuiven.  De onderzoeken naar het Circulair Ambachtscentrum en een circulaire ontwikkeling van bedrijventerrein Habraken zijn afgerond.  De resultaten worden meegenomen in de ontwikkeling van Habraken en de nieuwe regionale programmering werklocaties.  

Eind 2022 hebben alle Brabantse regio’s afspraken gemaakt over de locaties in Brabant  waar de vestiging  van grootschalige logistiek toegestaan moet blijven/ beperkt moet worden.  Provinciale Staten (PS) heeft begin 2023 een voorbereidingsbesluit genomen. Hierdoor is de ontwikkeling/vestiging van grootschalige logistiek op bestaande locaties in Veldhoven uitgesloten.   

Doelstelling 3 (Winkelcentra)
De gemeente werkt samen met de ondernemers in de (kern)winkelgebieden aan de aantrekkingskracht en het economisch functioneren van de centra. De samenwerking wordt voor het Citycentrum georganiseerd in het Centrum Ontwikkelings Programma (COPr) en voor Veldhoven Dorp in het Centrummanagement. 

In 2021 is de verkenning voor de toekomst van het Citycentrum gepresenteerd.  In 2022 is de aanbestedingsprocedure voor het opstellen van het Masterplan Citycentrum opgestart en in februari 2023 vindt de selectie plaats van het bureau dat het Masterplan gaat opstellen.  

De regionale detailhandelsvisie uit 2015 is verouderd en moet geactualiseerd worden. In 2022 is gestart met de voorbereidingen van deze actualisatie.  Deze keer ligt de focus minder op kwantitatieve (grootschalige) uitbreiding van winkelgebieden en PDV-locaties. De vraagstukken liggen nu op het vlak van herpositionering van centrumgebieden, het compacter maken en kwalitatief versterken van centrumgebieden en terugdringen van leegstand en overtollig aanbod.

Doelstelling 4 (Werkgelegenheid) 
We werken op het gebied van werkgelegenheid nauw samen met onze partners in de regio. Voor de samenwerking binnen het sociaal domein en participatie op de arbeidsmarkt verwijzen wij u naar programma 6. Op het gebied van talentontwikkeling haken we waar mogelijk aan op programma's als Leven Lang Leren vanuit Brainport Development en de provincie Noord-Brabant. Binnen het programma Economie van de gemeente Veldhoven ontwikkelen we hierop geen extra activiteiten. 

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
taakvelden programma 3 Rek. Begroting 2022 Rek. Verschil rek. 2022 met
nr. omschrijving 2021 oorspr. incl. wijz. 2022 begr. 2022 rek. 2021
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling 1.903 1.368 1.358 1.268 90 635
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 1.420 7.991 8.006 5.037 2.969 -3.617
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 370 352 352 361 -9 9
3.4 Economische promotie 53 68 68 58 10 -5
3.746 9.779 9.784 6.724 3.060 -2.978
Baten
3.1 Economische ontwikkeling 55 22 22 -33
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 4.046 7.526 8.344 5.479 -2.865 1.433
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 21 20 20 22 2 1
3.4 Economische promotie 128 335 235 183 -52 55
4.250 7.881 8.621 5.706 -2.915 1.456
Saldo (- = nadeel) 504 -1.898 -1.163 -1.018 145 -1.522

Toelichting

Het totale programma heeft in 2022 per saldo € 1.018 gekost. Ten opzichte van de begroting is er sprake van een voordeel van € 145. De afwijking is voornamelijk als volgt te verklaren:

Lasten taakveld 3.1 Economische ontwikkeling (voordeel € 90)
In 2022 is een vacature voor economische ontwikkeling opengesteld. Deze vacature is echter pas in de loop van het jaar gedeeltelijk ingevuld. Dit heeft onder andere geleid tot vertraging bij het masterplan City Centrum. Daarnaast is begrote formatie op Economische ontwikkeling ingezet voor grondexploitatie (taakveld 3.2). 

Lasten en baten taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur (voordeel € 104)
De grootste afwijkingen die dit voordeel veroorzaken zijn:
Op het centrumontwikkelingsprogramma zijn minder kosten gemaakt (voordeel € 98). In februari 2022 heeft de raad het verkenningsdocument vastgesteld en daarmee het college en de ambtelijke organisatie opdracht gegeven aan de slag te gaan met het masterplan/ontwikkelstrategie met bijbehorend participatie traject. In de zomer van 2022 is de kwartiermaker gestart met het instellen van een programmateam. Een deel van de werkzaamheden (en daarmee samenhangende kosten) worden dus later gemaakt. De doelstellingen staan nog recht overeind maar er is wel een beperkte vertraging opgelopen. Dit is echter niet onoverkomelijk. Begin 2023 is een separaat raadsvoorstel behandeld om budgetten voor het masterplan aan te vragen. Daarmee kunnen we in 2023 op volle snelheid verder met dit plan. 

Bij het afsluiten van de BGE Run 1000/2000  is in het verleden een nog te betalen bedrag opgenomen. Inmiddels is duidelijk dat deze verplichting niet meer nodig is en kan deze post vrijvallen (voordeel € 200). Overigens wordt ditzelfde bedrag via programma 0 toegevoegd aan de algemene reserve conform resultaten van de BGE's.

De resultaten van de BGE's bedrijventerreinen zijn € 220 nadelig t.o.v. de begroting.


Voor een nadere toelichting op deze afwijkingen verwijzen wij naar de paragraaf grondbeleid. Overigens worden de resultaten op de bouwgrondexploitatie via programma 0 gestort in de algemene reserve.
De budgettair neutrale afwijking op zowel de lasten als de baten op taakveld 3.2 komt met name door lagere opbrengsten (dan begroot) bij de BGE Habraken.

Baten taakveld 3.4 Economische promotie (nadeel € 52)
Dit nadeel wordt met name veroorzaakt door tegenvallende opbrengsten uit toeristenbelasting. Het aantal overnachtingen is nog niet op het niveau van voor corona.

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Taak Project Programma 3 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
veld nr. Omschrijving 2022 2022 2022 2023-2026 Budget gereed
3.2 740002 Herinrichting Zuidentree U 231 231 -1 0 -1 2023
Totaal programma 231 231 -1 0 -1