Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2024
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2024
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemeen
        1. Blz. 5 Bestuurlijke hoofdlijn
          1. Blz. 6 Werken aan de Veldhovense opgaven
        2. Blz. 7 Financiële hoofdlijn
          1. Blz. 8 Inleiding
          2. Blz. 9 Actualisatie meerjarenperspectief 2024-2027
          3. Blz. 10 Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid
          4. Blz. 11 Financieel resumé
        3. Blz. 12 Leeswijzer
          1. Blz. 13 Opzet van de begroting
          2. Blz. 14 Autorisatie door de Raad op programmaniveau
          3. Blz. 15 Programmaopbouw
      2. Blz. 16 Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 17 Inleiding
        2. Blz. 18 Bronnen
        3. Blz. 19 Doelstellingen
          1. Blz. 20 0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief
            1. Blz. 21 0.01.01 We gaan de bevindingen en ideeën uit de visie op Participatie en Democratisering uitwerken
            2. Blz. 22 0.01.02 We gaan de uitgangspunten voor ons communicatiebeleid beschrijven
            3. Blz. 23 0.01.03 We gaan de zichtbaarheid en professionaliteit van de gemeente bij openbare bijeenkomsten verbeteren.
          2. Blz. 24 0.02 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend
            1. Blz. 25 0.02.01 We starten met het uitvoeringsprogramma van de visie Dienstverlening
            2. Blz. 26 0.02.02 Wij voldoen aan de Europese verordening Single Digital Gateway
            3. Blz. 27 0.02.03 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie
            4. Blz. 28 0.02.04 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit
          3. Blz. 29 0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijke visie
            1. Blz. 30 0.03.01 We borgen de visie op Veldhoven in ons beleid
          4. Blz. 31 0.04 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig
            1. Blz. 32 0.04.01 We werken met een strategisch personeelsbeleid
            2. Blz. 33 0.04.02 We werken verder aan de producten uit de Geluksexpeditie
          5. Blz. 34 0.05 Het financieel beleid van de gemeente is op orde
            1. Blz. 35 0.05.01 Begrotingsevenwicht en sluitende begroting
        4. Blz. 36 Meetindicatoren
        5. Blz. 37 Verbonden partijen
        6. Blz. 38 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 39 Bijstelling bestaand en nieuw beleid
        8. Blz. 40 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        9. Blz. 41 Overhead
        10. Blz. 42 Geraamd bedrag voor onvoorzien
        11. Blz. 43 Overzicht vennootschapsbelasting
      3. Blz. 44 Programma 1 | Veiligheid
        1. Blz. 45 Inleiding
        2. Blz. 46 Bronnen
        3. Blz. 47 Doelstellingen
          1. Blz. 48 1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel
            1. Blz. 49 1.01.01 Uitvoering geven aan het Integrale Veiligheidsplan en Uitvoeringsplan Basisteam De Kempen 2023-2026
            2. Blz. 50 1.01.02 In 2024 ontwikkelen we samen met onze (keten)partners de wijkgerichte aanpak verder door.
            3. Blz. 51 1.01.03 Meer ondersteuning bieden aan buurtpreventiegroepen.
            4. Blz. 52 1.01.04 We versterken de Keurmerken veilig ondernemen voor bedrijventerreinen, winkelgebieden, horeca, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties
            5. Blz. 53 1.01.05 Invoeren van een “Branche-aanpak Veiligheid”
            6. Blz. 54 1.01.06 Implementatie van de Skip leidraad drugs bij evenementen
          2. Blz. 55 1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en digitale criminaliteit
            1. Blz. 56 1.02.01 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en digitale criminaliteit.
            2. Blz. 57 1.02.02 Bij strafrechtelijke overtredingen waar mogelijk ook bestuursrechtelijk optreden
          3. Blz. 58 1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit
            1. Blz. 59 1.03.01 In 2024 gaan we in de pilot datagedreven werken ervaring op doen met het analyseren van gegevens om de aanpak van ondermijning te verbeteren
            2. Blz. 60 1.03.02 In 2024 voeren we het actieplan (2023-2024) uit voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit (en voldoen daarmee aan de Brabantse Norm)
            3. Blz. 61 1.03.03 Aanpak van jonge aanwas en doorgroeiers
          4. Blz. 62 1.04 We verminderen het aantal slachtoffers op het gebied van digitale veiligheid (Cybercrime)
            1. Blz. 63 1.04.01 Gericht specifieke (kwetsbare) doelgroepen actief informeren over gedigitaliseerde criminaliteit
            2. Blz. 64 1.04.02 Implementeren van het handboek voor online monitoring
          5. Blz. 65 1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving
            1. Blz. 66 1.05.01 In 2024 zorgen we ervoor dat veiligheid nog beter aansluit bij zorg- en hulpverlening.
            2. Blz. 67 1.05.02 Het doorontwikkelen van zorg- en veiligheidsnetwerken
            3. Blz. 68 1.05.03 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk.
            4. Blz. 69 1.05.04 Versterken Aanpak Verward Gedrag WVGGZ
            5. Blz. 70 1.05.05 Vroegtijdige samenwerking met zorg- en veiligheidspartners op Nazorg (ex) gedetineerden en op de aanpak van de problematische jeugd
            6. Blz. 71 1.05.06 Uitvoeren van de visie op criminele familienetwerken
          6. Blz. 72 1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
            1. Blz. 73 1.06.01 Crisisorganisatie door ontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
            2. Blz. 74 1.06.02 Uitvoering geven aan het nieuw integraal brandweerzorgplan
        4. Blz. 75 Meetindicatoren
        5. Blz. 76 Verbonden partijen
        6. Blz. 77 Wat gaat dat kosten?
      4. Blz. 78 Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 79 Inleiding
        2. Blz. 80 Bronnen
        3. Blz. 81 Doelstellingen
          1. Blz. 82 2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.
            1. Blz. 83 2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west
            2. Blz. 84 2.01.02 Opstellen van een persoonsgebonden mobiliteitsplan als werkgever.
            3. Blz. 85 2.01.03 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.
            4. Blz. 86 2.01.04 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.
          2. Blz. 87 2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.
            1. Blz. 88 2.02.01 We voeren de activiteiten opgenomen in de mobiliteitsvisie uit.
            2. Blz. 89 2.02.02 We werken aan de HOV4 verbinding.
            3. Blz. 90 2.02.03 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.
            4. Blz. 91 2.02.04 We exploiteren betaald parkeren rondom het City Centrum.
          3. Blz. 92 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.
            1. Blz. 93 2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.
            2. Blz. 94 2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.
            3. Blz. 95 2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.
          4. Blz. 96 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.
            1. Blz. 97 2.04.01 Inzicht hebben en houden in de verkeersongevallen in Veldhoven.
            2. Blz. 98 2.04.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.
        4. Blz. 99 Meetindicatoren
        5. Blz. 100 Wat gaat dat kosten?
        6. Blz. 101 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      5. Blz. 102 Programma 3 | Economie
        1. Blz. 103 Inleiding
        2. Blz. 104 Bronnen
        3. Blz. 105 Doelstellingen
          1. Blz. 106 3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem
            1. Blz. 107 3.01.01 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners uitvoeren van Strategische Agenda Brainport
            2. Blz. 108 3.01.02 Het innovatieve vermogen van ons bedrijfsleven stimuleren en ondersteunen door een financiële bijdrage aan het Stimuleringsfonds
            3. Blz. 109 3.01.03 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners talent beschikbaar krijgen en behouden voor onze regio
            4. Blz. 110 3.01.04 Actieve deelname in de regionale werkgroep Brede Welvaart
            5. Blz. 111 3.01.05 Inbedden Veldhovense belangen in diverse regionale overlegstructuren
          2. Blz. 112 3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat op de bedrijventerreinen in Veldhoven en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen.
            1. Blz. 113 3.02.01 Vormgeven programmatische aanpak bedrijventerrein De Run
            2. Blz. 114 3.02.02 Opstellen van een gebiedsvisie voor bedrijventerrein De Run
            3. Blz. 115 3.02.03 Na vaststelling van een gebiedsvisie De Run een uitvoeringsprogramma maken
            4. Blz. 116 3.02.04 Opstellen van een gebiedsvisie Ontwikkelas Zuidwest (HOV 4)
            5. Blz. 117 3.02.05 Het totale bedrijventerrein Habraken in ontwikkeling brengen
            6. Blz. 118 3.02.06 Invullen voorzitterschap 9 voor 1 loket
            7. Blz. 119 3.02.07 Met een actuele programmering werklocaties sturen op een zorgvuldige inpassing
            8. Blz. 120 3.02.08 Aanhaken op initiatieven om de effecten van de congestie op het energienetwerk te beperken
          3. Blz. 121 3.03 Voorzieningenniveau afstemmen op de groei van de gemeente Veldhoven
            1. Blz. 122 3.03.01 Na vastelling van het Masterplan Citycentrum en Ontwikkelstrategie de eerste stappen zetten naar uitvoering
            2. Blz. 123 3.03.02 Na vaststelling van de lokale retailvisie gaan we over tot uitvoering
            3. Blz. 124 3.03.03 Realiseren van een bewaakte fietsenstalling.
          4. Blz. 125 3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers
            1. Blz. 126 3.04.01 Verbeteren digitale zichtbaarheid en bereikbaarheid voor ondernemers.
            2. Blz. 127 3.04.02 Doorontwikkelen samenwerking binnen parkmanagement- en centrummanagementorganisaties
            3. Blz. 128 3.04.03 Structurele contacten onderhouden met het (georganiseerd) bedrijfsleven
            4. Blz. 129 3.04.04 Deelnemen aan het onderzoek MKB vriendelijkste gemeente
        4. Blz. 130 Meetindicatoren
        5. Blz. 131 Verbonden partijen
        6. Blz. 132 Subsidies in dit programma
        7. Blz. 133 Wat gaat dat kosten?
      6. Blz. 134 Programma 4 | Onderwijs
        1. Blz. 135 Inleiding
        2. Blz. 136 Bronnen
        3. Blz. 137 Doelstellingen
          1. Blz. 138 4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen
            1. Blz. 139 4.01.01 Uitvoeren en actualiseren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
            2. Blz. 140 4.01.02 Beschikbaar stellen van adequaat leerlingenvervoer
          2. Blz. 141 4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd
            1. Blz. 142 4.02.01 We zetten in op talentontwikkeling van jeugd
            2. Blz. 143 4.02.02 Doorontwikkelen afspraken VVE-werkgroep (vroeg- en voorschoolse educatie)
            3. Blz. 144 4.02.03 Inzetten op voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers
          3. Blz. 145 4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen
            1. Blz. 146 4.03.01 Bewustzijn vergroten rondom laaggeletterdheid
          4. Blz. 147 4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim
            1. Blz. 148 4.04.01 Tegengaan van absoluut-, relatief-, en overig schoolverzuim
            2. Blz. 149 4.04.02 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
        4. Blz. 150 Meetindicatoren
        5. Blz. 151 Wat gaat dat kosten?
        6. Blz. 152 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      7. Blz. 153 Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 154 Inleiding
        2. Blz. 155 Bronnen
        3. Blz. 156 Doelstellingen
          1. Blz. 157 5.01 Beschikbaar stellen van sport- en cultuuraanbod
            1. Blz. 158 5.01.01 We zetten in op een robuuste en toekomstbestendige bibliotheek
            2. Blz. 159 5.01.02 Kunstroute het Groene Lint wordt opgeleverd
            3. Blz. 160 5.01.03 Veilige en rookvrije sportaccommodaties
            4. Blz. 161 5.01.04 Verduurzamen sportaccommodaties
          2. Blz. 162 5.02 Stimuleren van deelname aan sport en cultuur
            1. Blz. 163 5.02.01 We voeren het uitvoeringsprogramma 'Veldhoven Beweegt!' uit.
            2. Blz. 164 5.02.02 We voeren het uitvoeringsplan 'Cultuur verbindt Veldhoven 2023-2024' uit'
          3. Blz. 165 5.03 Behouden van historisch erfgoed
            1. Blz. 166 5.03.01 Actualiseren van het erfgoedbeleid
            2. Blz. 167 5.03.02 Aanwijzing van gemeentelijke monumenten
            3. Blz. 168 5.03.03 Opstellen kerkenvisie
          4. Blz. 169 5.04 Bevorderen van een duurzame en natuurvriendelijke leefomgeving.
            1. Blz. 170 5.04.01 Controleren bestaande kwaliteitsafspraken voor het openbaar groen
            2. Blz. 171 5.04.02 We voeren acties uit om biodiversiteit in stand te houden en uit te breiden.
            3. Blz. 172 5.04.03 Bestrijden explosief woekerende exotische planten
            4. Blz. 173 5.04.04 Bestrijden ziekten en plagen.
        4. Blz. 174 Meetindicatoren
        5. Blz. 175 Subsidies in dit programma
        6. Blz. 176 Wat gaat dat kosten?
        7. Blz. 177 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      8. Blz. 178 Programma 6 | Sociaal Domein
        1. Blz. 179 Inleiding
        2. Blz. 180 Bronnen
        3. Blz. 181 Doelstellingen
          1. Blz. 182 6.01 Versterken van de sociale basisstructuur
            1. Blz. 183 6.01.01 Visie vorming sociaal domein
            2. Blz. 184 6.01.02 Uitvoeren subsidieregelingen sociaal domein
          2. Blz. 185 6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken
            1. Blz. 186 6.02.01 Themagerichte inzet in wijken
            2. Blz. 187 6.02.02 Stimuleren van sociale cohesie
            3. Blz. 188 6.02.03 Inwoners breder betrekken bij ruimtelijke plannen
          3. Blz. 189 6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname
            1. Blz. 190 6.03.01 Informatie over ondersteuningsvoorzieningen verbeteren
            2. Blz. 191 6.03.02 Maatregelen treffen ten behoeve van continuïteit maatschappelijke ondersteuning
            3. Blz. 192 6.03.03 Stimuleren innovatie in het ondersteuningsaanbod
            4. Blz. 193 6.03.04 Voorbereiden doordecentralisatie Beschermd Wonen
            5. Blz. 194 6.03.05 Implementatie Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE)
            6. Blz. 195 6.03.06 Uitvoeren aanpak preventie Dakloosheid
          4. Blz. 196 6.04 Bevorderen inclusieve samenleving
            1. Blz. 197 6.04.01 Werken aan een inclusieve samenleving
            2. Blz. 198 6.04.02 Vergroten acceptatie en tolerantie doelgroepen in de wijk
          5. Blz. 199 6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen
            1. Blz. 200 6.05.01 Uitvoering geven aan het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd
            2. Blz. 201 6.05.02 Implementeren Landelijke Hervormingsagenda Jeugd
            3. Blz. 202 6.05.03 Invoering programma Storm
          6. Blz. 203 6.06 Vergroten van financiële redzaamheid
            1. Blz. 204 6.06.01 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen
            2. Blz. 205 6.06.02 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen
            3. Blz. 206 6.06.03 Ontwikkelen armoedebeleid
          7. Blz. 207 6.07 Vergroten uitstroom naar betaald werk
            1. Blz. 208 6.07.01 We bemiddelen bijstandsgerechtigden naar een betaalde baan
            2. Blz. 209 6.07.02 We begeleiden bijstandsgerechtigden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar vrijwilligerswerk
          8. Blz. 210 6.08 Vergroten integratie nieuwkomers
            1. Blz. 211 6.08.01 We begeleiden nieuwkomers bij hun inburgeringstraject.
            2. Blz. 212 6.08.02 We bemiddelen nieuwkomers naar werk
        4. Blz. 213 Meetindicatoren
        5. Blz. 214 Verbonden partijen
        6. Blz. 215 Subsidies in dit programma
        7. Blz. 216 Wat gaat dat kosten?
        8. Blz. 217 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      9. Blz. 218 Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 219 Inleiding
        2. Blz. 220 Bronnen
        3. Blz. 221 Doelstellingen
          1. Blz. 222 7.01 Gezond leven bevorderen en inzet van dure zorg voorkomen
            1. Blz. 223 7.01.01 Uitvoering geven aan het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord
          2. Blz. 224 7.02 Sociaal-economische gezondheidsverschillen verkleinen
            1. Blz. 225 7.02.01 Ontwikkelen van activiteiten gericht op het creeren van gelijke kansen en goede gezondheid van inwoners
          3. Blz. 226 7.03 De volksgezondheid houden we op peil
            1. Blz. 227 7.03.01 Uitvoeren kwaliteitsinspectie riolering
            2. Blz. 228 7.03.02 Voorzien in rustplaatsen op de gemeentelijke begraafplaats
            3. Blz. 229 7.03.03 Aansluiten bij het Schone Lucht Akkoord
          4. Blz. 230 7.04 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen
            1. Blz. 231 7.04.01 Aanbesteding afval
            2. Blz. 232 7.04.02 Gescheiden invoeren GFT+E in alle hoogbouw
            3. Blz. 233 7.04.03 Communicatie-activiteiten over afval richting bewoners
          5. Blz. 234 7.05 Afname van het aardgasverbruik van alle gebouwen
            1. Blz. 235 7.05.01 Ontzorgingsproject isolatie woningen (met slechte energielabels)
            2. Blz. 236 7.05.02 Begeleiden en stimuleren collectieve buurtverduurzamingsinitiatieven
            3. Blz. 237 7.05.03 Wijkuitvoeringsprogramma voor 'T Look
            4. Blz. 238 7.05.04 Verder doorontwikkelen Routekaart Maatschappelijk Vastgoed.
          6. Blz. 239 7.06 Toename van de hoeveelheid in Veldhoven opgewekte hernieuwbare elektriciteit
            1. Blz. 240 7.06.01 Collectieve inkoop-/ontzorgingsprojecten zonnepanelen voor inwoners
            2. Blz. 241 7.06.02 Deelname aan regionaal project Klimaatcorridor A67
          7. Blz. 242 7.07 Iedereen kan meedoen met de energietransitie
            1. Blz. 243 7.07.01 Werken aan een uitvoerings-/ samenwerkingsplatform energietransitie gebouwde omgeving
            2. Blz. 244 7.07.02 Diverse verduurzamingsactiviteiten voor inwoners met (energie)armoede
            3. Blz. 245 7.07.03 Diverse verduurzamingsactiviteiten voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s)
            4. Blz. 246 7.07.04 Schooldag van de duurzaamheid
          8. Blz. 247 7.08 Afname van de uitstoot van broeikasgassen
            1. Blz. 248 7.08.01 Verduurzamingsproject ondernemers De Run i.s.m. VNO-NCW en VOC
            2. Blz. 249 7.08.02 Opzetten energie- en klimaatmonitor
            3. Blz. 250 7.08.03 Uitvoeren actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen.
          9. Blz. 251 7.09 Mogelijk maken van het elektrisch rijden
            1. Blz. 252 7.09.01 Het lokale laadpalenbeleid afgestemd houden op de landelijke ontwikkelingen en de groei van het elektrische wagenpark.
          10. Blz. 253 7.10 We hebben een klimaatbestendige leefomgeving in 2050.
            1. Blz. 254 7.10.01 We voeren bewustwordingsacties uit.
            2. Blz. 255 7.10.02 We voeren activiteiten uit die voortvloeien uit de klimaatuitvoeringsagenda.
          11. Blz. 256 7.11 We verminderen de milieubelasting van luchthaven Eindhoven
            1. Blz. 257 7.11.01 sturen op minder geluidsbelasting
            2. Blz. 258 7.11.02 Actief bijdragen aan klimaatdoelstellingen gerelateerd aan de luchthaven
            3. Blz. 259 7.11.03 Sturen op verbetering luchtkwaliteit
        4. Blz. 260 Meetindicatoren
        5. Blz. 261 Verbonden partijen
        6. Blz. 262 Subsidies in programma
        7. Blz. 263 Wat gaat dat kosten?
        8. Blz. 264 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
      10. Blz. 265 Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 266 Inleiding
        2. Blz. 267 Bronnen
        3. Blz. 268 Doelstellingen
          1. Blz. 269 8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad
            1. Blz. 270 8.01.01 Opstellen actieplan bewustwording en doorstroming
            2. Blz. 271 8.01.02 Verkenning pilot voorrangsregeling
            3. Blz. 272 8.01.03 Verkenning en planvorming herstructurering
            4. Blz. 273 8.01.04 Uitwerken opgave wonen voor spoedzoekers
            5. Blz. 274 8.01.05 Actualiseren prestatieafspraken woningcorporaties
            6. Blz. 275 8.01.06 Regionale samenwerking thema wonen (en zorg)
          2. Blz. 276 8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg
            1. Blz. 277 8.02.01 Organiseren Samenwerkingstafel Wonen en Zorg
            2. Blz. 278 8.02.02 Ontwikkeling toetsingskader woonzorg-initiatieven
            3. Blz. 279 8.02.03 Verkenning en borging kwaliteitseisen wonen en zorg
          3. Blz. 280 8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen
            1. Blz. 281 8.03.01 Uitvoeren woningbouwversnelling
            2. Blz. 282 8.03.02 Communicatie Woningbouwprojecten
            3. Blz. 283 8.03.03 Stimuleren realisatie sociale woningbouw
            4. Blz. 284 8.03.04 Aanpak n.a.v. behoefteonderzoek woonwagenlocaties
            5. Blz. 285 8.03.05 Vaststellen kwaliteitseisen voor (tijdelijke) huisvesting van (internationale) werknemers
          4. Blz. 286 8.04 We verbeteren onze dienstverlening bij initiatieven in de fysieke leefomgeving.
            1. Blz. 287 8.04.01 We ondersteunen initiatiefnemers in het doorlopen van de juiste processen en adviseren welk proces het beste past om het initiatief mogelijk te maken.
            2. Blz. 288 8.04.02 Het omgevingsloket is makkelijk bereikbaar, toegankelijk en altijd het eerste aanspreekpunt omtrent initiatieven in de fysieke leefomgeving.
          5. Blz. 289 8.05 We kunnen werken met de instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.
            1. Blz. 290 8.05.01 We bouwen door op de ervaringen uit de pilot Zonderwijk en starten met een nieuwe pilot voor een ander gebied om te komen tot één omgevingsplan voor heel Veldhoven.
            2. Blz. 291 8.05.02 We gaan werken met programma's (een nieuw instrument uit de omgevingswet).
            3. Blz. 292 8.05.03 We borgen, monitoren en evalueren de nieuwe werkprocessen om te werken met de instrumenten uit de Omgevingswet.
            4. Blz. 293 8.05.04 We behandelen aanvragen binnen de wettelijk geldende termijnen.
          6. Blz. 294 8.06 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.
            1. Blz. 295 8.06.01 Implementeren groenafspraak Verstedelijkingakkoord SGE
        4. Blz. 296 Meetindicatoren
        5. Blz. 297 Wat gaat dat kosten?
        6. Blz. 298 Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
    3. Blz. 299 Paragrafen
      1. Blz. 300 Lokale heffingen
        1. Blz. 301 Inleiding
        2. Blz. 302 1. Onroerende zaakbelasting
        3. Blz. 303 2. Afvalstoffenheffing
        4. Blz. 304 3. Rioolheffing
        5. Blz. 305 4. Hondenbelasting
        6. Blz. 306 5. Begraafrechten
        7. Blz. 307 6. Marktgelden
        8. Blz. 308 7. Toeristenbelasting
        9. Blz. 309 8. Tarieven dienstverlening aan derden
        10. Blz. 310 9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp
        11. Blz. 311 10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum
        12. Blz. 312 11. Leges
        13. Blz. 313 12. Parkeerbelasting
        14. Blz. 314 13. Kwijtscheldingsbeleid
        15. Blz. 315 14. Woonlasten gemiddeld gezin
      2. Blz. 316 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 317 Inleiding
        2. Blz. 318 Risico’s
        3. Blz. 319 Weerstandscapaciteit
        4. Blz. 320 Weerstandsvermogen
        5. Blz. 321 Ontwikkelingen
        6. Blz. 322 Kengetallen
        7. Blz. 323 Bronnen
      3. Blz. 324 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 325 Algemeen
        2. Blz. 326 Wegen
        3. Blz. 327 Openbaar groen
        4. Blz. 328 Openbare verlichting
        5. Blz. 329 Riolering
        6. Blz. 330 Verkeersregelinstallaties (VRI’s)
        7. Blz. 331 Gebouwen
      4. Blz. 332 Financiering
        1. Blz. 333 Uitgangspunten treasurybeleid
        2. Blz. 334 Vermogenspositie
        3. Blz. 335 Treasury acties 2024
        4. Blz. 336 Leningenportefeuille
        5. Blz. 337 Taakveld treasury
        6. Blz. 338 Algemeen
        7. Blz. 339 Kasgeldlimiet
        8. Blz. 340 Renterisiconorm
        9. Blz. 341 Overige financieringsrisico’s
      5. Blz. 342 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 343 Inleiding
        2. Blz. 344 Strategische bedrijfsvoeringsthema's
        3. Blz. 345 Bedrijfsvoeringsdoelstellingen
        4. Blz. 346 Planning en Control
        5. Blz. 347 Bedrijfsvoeringskosten
      6. Blz. 348 Verbonden partijen
        1. Blz. 349 Inleiding
        2. Blz. 350 Wettelijk kader
        3. Blz. 351 Ontwikkelingen
        4. Blz. 352 Bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen
        5. Blz. 353 Bronnen
      7. Blz. 354 Grondbeleid
        1. Blz. 355 1. Inleiding
        2. Blz. 356 2. Gemeentelijke grondprijzen
        3. Blz. 357 3. Projecten gebiedsontwikkeling
        4. Blz. 358 4. Beheer gemeentelijke gronden en panden (kapitaalgoederen)
        5. Blz. 359 5. Gemeentelijk kostenverhaal en financiële bijdragen
        6. Blz. 360 6. Richtlijnen en aanbevelingen van de Commissie besluit begroting en verantwoording (BBV)
        7. Blz. 361 7. Invoering vennootschapsbelasting voor overheden
      8. Blz. 362 Wet open overheid
        1. Blz. 363 Inleiding
      9. Blz. 364 Duurzaamheid
        1. Blz. 365 Inleiding
        2. Blz. 366 Algemeen
        3. Blz. 367 Klimaatadaptatie en biodiversiteit
        4. Blz. 368 Energietransitie
        5. Blz. 369 Circulariteit
    4. Blz. 370 Financiële begroting
      1. Blz. 371 Kerngegevens
        1. Blz. 372 Sociaal
        2. Blz. 373 Fysiek
        3. Blz. 374 Financieel
      2. Blz. 375 Overzicht baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 376 Inleiding
        2. Blz. 377 Overzicht baten en lasten per programma (exclusief mutaties reserves)
        3. Blz. 378 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 379 Overzicht van de kosten van overhead
        5. Blz. 380 Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
        6. Blz. 381 Bedrag voor onvoorzien
        7. Blz. 382 Overzicht mutaties in reserves per programma
        8. Blz. 383 Resultaat
        9. Blz. 384 Overzicht incidentele baten en lasten
        10. Blz. 385 Overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        11. Blz. 386 Structureel begrotingssaldo
      3. Blz. 387 Uiteenzetting financiële positie
        1. Blz. 388 Inleiding
        2. Blz. 389 Raming van de financiële gevolgen van bestaand en nieuw beleid
        3. Blz. 390 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        4. Blz. 391 Investeringen
        5. Blz. 392 Stand en verloop van de reserves
        6. Blz. 393 Stand en verloop van de voorzieningen
        7. Blz. 394 EMU-saldo
        8. Blz. 395 Geprognosticeerde balans
      4. Blz. 396 Baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 397 Baten en lasten begroting 2024-2027
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap