Algemeen

Bestuurlijke hoofdlijn

Werken aan de Veldhovense opgaven

Terug naar navigatie - Werken aan de Veldhovense opgaven

Met deze begroting leggen we onze ambities neer voor 2024 en de jaren daarna. Het coalitieprogramma 2022-2026 De Veldhovense opgaven – Investeren voor een duurzame toekomst vormt de basis. Samen met de wettelijke doelen en eerder vastgestelde ambities. In de Kadernota, die de gemeenteraad eerder dit jaar vaststelde, zijn de doelstellingen geformuleerd. In deze begroting werken we die uit in activiteiten. 

Welvaart en welzijn in evenwicht
Het evenwicht tussen onze economische groei (welvaart) en een goede kwaliteit van leven (welzijn) hebben we steeds in beeld. Daarbij gaat het om aandacht voor economische (groei)kansen, duurzame keuzes, sociale samenhang, en fijn wonen en leven.   

Armoede en schulden zijn de dagelijkse realiteit voor veel mensen. Ook in Veldhoven leven steeds meer gezinnen en alleenstaanden in armoede. De risico’s voor deze groep zijn groot: stress, gezondheidsproblemen, schaamte en eenzaamheid. Als gemeente willen wij onze verantwoordelijkheid nemen en hier integraal beleid voor ontwikkelen. Zodat we de doelgroep goed kunnen bereiken en helpen. 

Tot de periode 2032 gaan we 5000 extra woningen bouwen. Vanaf 2024 willen we doorgaan met onze aanpak voor de woningbouwversnelling: Woningbouwversnelling II. Het is een succesvolle manier van werken die ons helpt om sneller en meer kunnen bouwen. Zodat zoveel mogelijk inwoners een fijne plek kunnen vinden om te wonen.

Professionele ambtelijke organisatie
In de Kadernota noemden we al het belang van een organisatie die in kan spelen op de snelle veranderingen en de vele uitdagingen, mede als gevolg van de enorme (economische) groei van onze regio. We hebben de afgelopen periode hard gewerkt aan het verbeteren van onze ambtelijke organisatie. Dit proces zetten we voort: we werken stevig door aan de organisatieontwikkeling en het strategisch personeelsplan.

Komend jaar gaan we ook aan de slag met een brede aanpak van onze dienstverlening. Dit onderwerp raakt alle beleidsterreinen en is een vraagstuk van de hele organisatie. Van de service aan de balie tot het behandelen van klachten, van digitale zelfservice tot het afhandelen van een vergunningaanvraag. We bieden de gemeenteraad in 2024 de visie Dienstverlening aan en een uitvoeringsplan met verbeterpunten.

Sluitende meerjarenbegroting
Door de afname van het Gemeentefonds was het voor veel gemeenten lastig om voor alle begrotingsjaren een positief resultaat te presenteren. Het aanbieden van een sluitende meerjarenbegroting was in dit begrotingsproces dan ook geen doel op zich. Immers onze vastgelegde ambities en de wettelijke kaders vormen het uitgangspunt. Toch bieden we, ondanks de afname van het Gemeentefonds, een sluitende meerjarenbegroting aan. Ook de zogenoemde ravijnjaren  (2026 en 2027) laten een positief resultaat zien. We hebben hiervoor geen ingrijpende maatregelen genomen en het effect van de ravijnjaren is wel zichtbaar. 

Financiële hoofdlijn

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze begroting is de eerste begroting over 2024 voor de Planning & Control cyclus 2024. Daarom noemen we deze begroting ook wel de primitieve begroting. In de loop van 2024 wordt deze begroting gewijzigd binnen de P&C cyclus via de rapportages aan en besluiten van de raad.

De financiële uitgangspunten voor de meerjarenbegroting 2024-2027 vinden we in de Kadernota 2024. De vertaling van deze uitgangspunten in de primitieve begroting heeft verder geleid tot een aantal technische bijstellingen, die in dit hoofdstuk worden gepresenteerd. 

Daarnaast is er sprake van nieuwe beleidsvoorstellen en bijstellingen op bestaand beleid. Deze voorstellen zijn vertaald in een geactualiseerd meerjarenperspectief. Hiermee komen wij voor de meerjarenbegroting 2024-2027 met positieve saldi.

Actualisatie meerjarenperspectief 2024-2027

Terug naar navigatie - Actualisatie meerjarenperspectief 2024-2027

In deze paragraaf worden deze begrotingssaldi aan de hand van diverse invalshoeken geactualiseerd. Dat leidt tot onderstaand bijgesteld meerjarenperspectief en schetst hoe deze begroting tot stand is gekomen.

Het vertrekpunt voor deze begroting, zijn de saldi zoals gepresenteerd in de meerjarenbegroting 2023-2026. Deze saldi zijn geactualiseerd met 3 bestuursrapportages zoals blijkt in onderstaande tabel. Hiermee ontstaat het meerjarenperspectief tot en met de 2e bestuursrapportage 2023. 

Begrotingssaldi 2024 t/m 2027 als vertrekpunt

Omschrijving Begroting (x € 1.000)
2024 2025 2026 2027
Vertrekpunt 2.511 5.058 -1.562 -2.221
Meerjarige doorwerking 3e bestuursrapportage 2022 1.570 1.493 3.782 3.782
Meerjarige doorwerking 1e bestuursrapportage 2023 -682 -1.602 -1.709 -1.709
Meerjarige doorwerking 2e bestuursrapportage 2023 -1.052 904 170 2.263
Uitvoeringsprogramma energietransitie 0 0 0 0
Uitvoeringsprogramma Woon(zorg)visie -225 -225 -225 -225
Project De Groene Zone Isoleren (DGZ-I) 2023-2026 -61 -61 -61 0
Korte termijn maatregelen randweg A2 Eindhoven 35 6 -4 -87
Meerjarenperspectief 2024-2027 tot en met 2e bestuursrapportage 2.096 5.573 391 1.803

Vanuit bovenstaand meerjarenperspectief zijn wij het begrotingsproces ingegaan. 

Belangrijk binnen het proces zijn naast de bestuursrapportages, de technische bijstellingen. Technische bijstellingen zijn bijvoorbeeld rentelasten, loon-en prijsindexering en bijstellingen op de kostendekkendheid van riolering en afval. Deze worden hieronder aangegeven met de invloed op het begrotingssaldo.

Geactualiseerd meerjarenperspectief 2024 -2027

Omschrijving Begroting (x € 1.000)
2024 2025 2026 2027
Meerjarenperspectief 2024-2027 tot en met 2e bestuursrapportage 2.096 5.572 391 1.803
Technische bijstellingen volgens uitgangspunten Kadernota 2024 50 292 266 -1.523
- rente -230 -300 -339 -610
- indexering (prijs, areaal, loon) -513 -493 -836 -2.558
- toerekening loonkosten 323 316 320 330
- toerekening overhead 409 623 927 920
- kapitaallasten 76 158 154 358
- kostendekkende tarieven (Afval, riool en hondenbelasting) -15 -10 40 38
Meerjarenperspectief 2024-2027 incl. technische bijstellingen kadernota 2024 2.146 5.864 657 280

De technische bijstellingen hebben een grote invloed op het begrotingssaldo. Dit is vooral het gevolg van de indexering. De indexering voor 2024 tot en met 2027 is toegepast zoals vastgelegd in de Kadernota 2024. Hierbij wordt de indexering in de jaren 2024-2026 geactualiseerd t.o.v. indexering zoals opgenomen in de begroting 2023. De jaarschijf 2027 is nieuw en heeft als basis de structurele budgetten uit de jaarschijf 2026 met daar bovenop de indexering. 

Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid en bijstellingen op bestaand beleid

In deze paragraaf komen de voorstellen aan bod voor nieuw beleid en de bijstellingen van bestaand beleid.

De bijstellingen op bestaand beleid en het nieuwe beleid maken inzichtelijk aan welke programma's meer of minder geld wordt uitgegeven:

Progr Begroting (x € 1.000,-)
bijstelling bestaand en nieuw beleid 2024 2025 2026 2027
0 Uitbreiding Griffie -80 -80 -80 -80
0 Uitkeringsaanspraken -124 -120 -118 -115
0 Verkiezingen -55 -70 -70 -85
0 Energiekosten (gemeentehuis) -90 -90 -90 -90
0 Doorontwikkeling dienstverlening -200 -100 -100 -100
0 Ontwikkelbudget/investeringen in de organisatie -250 -250 -250 0
0 Reserve stimulering sociale huurwoningen -1.251 998 39 -105
2 Ruimtelijke schaalsprong (BO-MIRT: HOV4 en regionale bijdrage station Eindhoven) -5 -13 -86 -136
2 Energiekosten (verkeerslichten en openbare verlichting) -200 -200 -200 -200
2 Bewaakte fietsenstalling -125 -75 -75 -75
2 Strateeg mobiliteit (capaciteit) -60 -60 -49 -44
2 Strateeg mobiliteit (dekking uit projecten) 60 60 49 44
2 Uitgaven parkeren 30 30 30 30
2 Aanbrengen plateau's Abdijlaan en De Run 5300 (Investering 2024: € 55.000) 0 -2 -2 -2
4 Peuterspeelzaalwerk 60 60 60 60
5 Energiekosten (sportaccommodaties) -40 -40 -40 -40
5 Vervanging atletiekbaan (Investering 2024: € 505) 0 -39 -39 -39
5 Vervangingsinvestering binnensport (investering: € 259) 0 -2 -4 -3
6 Participatie algemeen aframen 25 25 25 25
6 Subsidies maatschappelijke participatie 25 25 25 25
6 Lagere WMO lasten door afschaffen abonnementstarief 0 0 2.269 2.269
6 Inhuur projectleider vluchtelingen -130 -133 -136 0
6 Inhuur projectleider vluchtelingen (externe middelen) 130 133 136 0
6 Formatie vroegsignalering -83 -85 -86 -87
6 Formatie budgetcoaching -42 -42 -43 -44
6 Inhuur doorontwikkeling kwaliteit W en I -35 -33 -31 -29
6 Dekking vroegsignalering en budgetcoaching en kwaliteit W en I 160 160 160 160
6 Indexering tarieven Jeugdhulp -733 -733 -733 -733
6 Formatie beleidsmedewerker armoedebeleid -100 -101 -103 -105
6 Uitvoeringsplan focus op alle jeugd -100 -100
6 Programma STORM 0 -25 -50 -50
7 Energiekosten (riolering) -150 -150 -150 -150
7 Uitgaven volksgezondheid 30 30 30 30
7 Investering Klimaat robuust maken De Gender (€ 700) 0 -2 -16 -15
7 Kostendekkendheid riool en waterzorgtaken 0 2 16 15
7 Asbestemmingen De Hoge Boght (Investering 2024 € 393.000) 0 -24 -24 -24
8 Aframen externe kosten structuurplannen algemeen 8 8 9 9
8 Aanvullend verhaal projecten derden 318 471 408 409
8 Leges omgevingswet -285 -285 -285 -285
8 Woningbouwversnelling II (WBV-II) extra capaciteit -121 -1.054 -1.075 -1.096
8 Woningbouwversnelling II (WBV-II) verhaal derden 121 1.054 1.075 1.096
8 Strateeg ruimte (capaciteit) -83 -85 -61 -62
8 Strateeg ruimte (dekking projecten & verhaal derden) 83 85 61 62
8 Inrichting omgevingsloket 37 38 38 39
8 Inrichting omgevingsloket (dekking efficiency woningbouwversnelling) -37 -38 -38 -39
8 Subsidie stimulering sociale huurwoningen 0 -1.400 -298 -407
8 Bijdrage stimulering sociale huurwoningen 1.251 402 259 512
Saldo (- = nadeel) -2.041 -1.850 357 545

Financieel resumé

Terug naar navigatie - Financieel resumé

Uiteindelijk leiden alle voorstellen tot onderstaand overzicht. Dit resumé geeft een beeld van het meerjarenperspectief volgens het raadsbesluit.

Omschrijving Begroting (x € 1.000)
2024 2025 2026 2027
Vertrekpunt 2.511 5.058 -1.562 -2.221
Meerjarige doorwerking 3e bestuursrapportage 2022 1.570 1.492 3.782 3.782
Meerjarige doorwerking 1e bestuursrapportage 2023 -682 -1.602 -1.709 -1.709
Meerjarige doorwerking 2e bestuursrapportage 2023 -1.052 904 170 2.263
Uitvoeringsprogramma energietransitie 0 0 0 0
Uitvoeringsprogramma Woon(zorg)visie -225 -225 -225 -225
Project De Groene Zone Isoleren (DGZ-I) 2023-2026 -61 -61 -61 0
Korte termijn maatregelen randweg A2 Eindhoven 35 6 -4 -87
Meerjarenperspectief 2024-2027 tot en met 2e bestuursrapportage 2.096 5.572 391 1.803
Technische bijstellingen volgens uitgangspunten Kadernota 2024 50 292 266 -1.523
Meerjarenperspectief 2024-2027 incl. technische bijstellingen kadernota 2024 2.146 5.864 657 280
Bijstellingen bestaand en nieuw beleid -2.041 -1.850 357 545
Meerjarenperspectief 2024-2027 begroting 2024 105 4.014 1.014 825
Opbouw begrotingssaldo
Incidentele baten en lasten * -440 -184 -68 0
Structureel saldo 2024 - 2027 545 4.198 1.082 825
* Baten en lasten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden, voor een toelichting en specificatie verwijzen wij u naar de financiële begroting.

Leeswijzer

Opzet van de begroting

Terug naar navigatie - Opzet van de begroting

Met de programmabegroting stelt de gemeenteraad de kaders vast waarbinnen het college van burgemeester en wethouders het beleid dient uit te voeren.

Deze programmabegroting 2024 is volgens de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgebouwd uit een beleidsbegroting en een financiële begroting. De beleidsbegroting bestaat uit het programmaplan en de acht verplichte paragrafen. Binnen het programmaplan treft u de negen begrotingsprogramma’s, het overzicht van algemene dekkingsmiddelen en het bedrag voor onvoorzien aan.

Een begrotingsprogramma bevat voor één of meerdere met elkaar samenhangende beleidsterreinen de beantwoording van de drie ’W-vragen’:
Wat willen we bereiken? --> Doelstellingen
Wat gaan we daarvoor doen? --> Activiteiten 
Wat gaat dat kosten?

De doelstellingen zijn ingevuld met de kaderstelling uit de Kadernota 2024 als basis. Deze zijn aangevuld met de meetindicatoren en activiteiten.
Een begrotingsprogramma is opgebouwd volgens een piramidestructuur. Een programma bestaat namelijk uit diverse taakvelden.  De taakveldenraming is voor het college een instrument om deze beleidsuitvoering op meer gedetailleerd niveau te volgen en (bij) te sturen.  

Naast de programma’s bestaat de programmabegroting uit paragrafen. Deze paragrafen geven een dwarsdoorsnede van de begroting weer vanuit een bepaald perspectief. De paragrafen zijn over het algemeen programma-overstijgend. 

Deze programmabegroting is een onderdeel van de planning en control-cyclus van de gemeente Veldhoven. Hierin sluiten de verschillende instrumenten qua opzet en opbouw op elkaar aan. In de jaarstukken worden ook de drie W-vragen belicht. Tijdens het begrotingsjaar wordt de uitvoering van het in de programmabegroting opgenomen beleid gevolgd en (bij)gestuurd via 3 bestuursrapportages.

Autorisatie door de Raad op programmaniveau

Terug naar navigatie - Autorisatie door de Raad op programmaniveau

De raad autoriseert met de vaststelling van de programmabegroting het college tot het doen van uitgaven op programmaniveau. Met de instrumenten van planning en control (programmabegroting en bestuursrapportages) en het controle-instrumentarium (rekenkamercommissie, recht van onderzoek, rechtmatigheidsverantwoording) beschikt zij hiervoor over voldoende waarborgen. In het schema hieronder wordt de verschillende verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor het doen van uitgaven samengevat weergegeven. 

Gemeenteraad Exploitatie:
Totale (bruto-)lasten en baten per programma
  • Programmabegroting
  • Begrotingswijzigingen, die leiden tot bijstelling van de raming van de totale lasten en/of baten van een programma
Investeringen:
Totale (bruto-)uitgaven en inkomsten per investeringskrediet
  • Programmabegroting
  • Begrotingswijzigingen, die leiden tot bijstelling van de raming van de totale  (bruto-)uitgaven en/of inkomsten op een investeringskrediet 
Bouwgrondexploitatie:
Totale (bruto-)uitgaven en inkomsten op bge-complexen in totaliteit
  • Meerjarenperspectief bouwgrondexploitatie
College B&W Exploitatie:
Totale lasten en baten per taakveld
  • Taakveldenraming
  • Begrotingswijzigingen, die verschuivingen binnen programma’s bevatten
Investeringen:
(Bruto-) uitgaven en inkomsten binnen totale investeringskrediet
  • Taakveldenraming
  • Begrotingswijzigingen die leiden tot bijstelling van de raming van (bruto-) uitgaven en/of inkomsten op een investeringskrediet
Bouwgrondexploitatie:
Per complex de totale (bruto-) uitgaven en inkomsten
  • Bijstellingen exploitatieopzet per complex


Autorisatie op programmaniveau betekent dat begrotingswijzigingen, met verschuivingen tussen taakvelden binnen één programma, niet door de Raad worden vastgesteld. Deze wijzigingen, die door het college worden goedgekeurd, worden wel ter inzage aan de gemeenteraad voorgelegd. 

Programmaopbouw

Terug naar navigatie - Programmaopbouw

Alle programma’s zijn volgens dezelfde indeling opgebouwd:

  • Inleiding
  • Bronnen
  • Doelstellingen (Wat willen we bereiken?)
  • Activiteiten per doelstelling (Wat gaan we daarvoor doen?)
  • Meetindicatoren per programma
  • Verbonden partijen (waar van toepassing)
  • Subsidies in programma (waar van toepassing)
  • Lasten en baten per programma (Wat gaat dat kosten?)
  • Bijstellingen bestaand en nieuw beleid (waar van toepassing)


Op de programmabladen zijn de bedragen in € 1.000 weergegeven.

Per programma is een set aan meetindicatoren opgenomen. Deze indicatoren zijn gekoppeld aan de doelstellingen. De set bevat een vergelijking met andere gemeenten, landelijke cijfers en onze eigen realisatie over het peiljaar. Tot slot zijn zoveel als mogelijk de streefwaarden meerjarig aangegeven.
De meetindicatoren worden door verschillende eenheden  weergegeven.  In het tabel is de soort eenheid genoemd zoals bedrag, percentage, aantal etc..