Uitgaven

4,5%
€ 7.515
x €1.000
4,5% Complete

Inkomsten

2,81%
€ 4.703
x €1.000
2,81% Complete

Saldo

2678,1%
€ -2.812
x €1.000

Programma 3 | Economie

Uitgaven

4,5%
€ 7.515
x €1.000
4,5% Complete

Inkomsten

2,81%
€ 4.703
x €1.000
2,81% Complete

Saldo

2678,1%
€ -2.812
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

We wonen en werken samen in dé technologie- en maakregio van Nederland, Brainport Eindhoven. De regio is uitgegroeid tot een belangrijke mainport van Nederland. Dit brengt enorme economische groei met zich mee, maar schept ook een verantwoordelijkheid. Met de vestiging van ASML, als sleutelspeler van de Brainportregio, hebben we een belangrijke opgave om de groei en het bijbehorend ecosysteem op een zo gezond mogelijke manier te faciliteren. We moeten daarbij het belang en de waarde van ons lokaal MKB niet uit het oog verliezen. Ook het lokaal MKB groeit en vormt door haar maatschappelijke lokale betrokkenheid de ruggengraat van onze Veldhovense economie. De groei van onze gemeente en het aantal arbeidsplaatsen, maakt ook dat het voorzieningenniveau in gelijke tred moet meegroeien. Het Citycentrum vraagt onze acute aandacht. Een heroriëntatie op en investeringen in de toekomst van het Citycentrum zijn noodzakelijk om van het Citycentrum een toekomstbestendig en kloppend hart voor alle Veldhovenaren te maken.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem

Terug naar navigatie - 3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem

We versterken de economie in de Brainportregio door: 1) het beschikbaar houden en maken van ruimte voor diverse economische sectoren 2) het zoveel mogelijk beschikbaar krijgen en houden van talent en 3) ervoor te zorgen dat de economische groei bijdraagt aan Brede Welvaart in onze regio. Binnen de Strategische Agenda Brainport maken we als regio hier afspraken over met de rijksoverheid en de provincie. Door deelname aan Brainport Eindhoven maken we als regio samen deze agenda en werken we aan de verdere doorontwikkeling van de mainportstatus.    

3.01.01 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners uitvoeren van Strategische Agenda Brainport

In de Strategische Agenda Brainport staan de afspraken die de regio met provincie en Rijk hebben gemaakt. De agenda bestaat uit drie pijlers: de pijlers Innovatie, Talent en Leef-en vestigingsklimaat. Er bestaat een groot verschil tussen de pijlers als het gaat over de inzet van de organisatie van de gemeente Veldhoven. Pijler 1 bestaat uit het ondersteunen en ontwikkelen van nieuwe sleuteltechnologieën, nieuwe technologiemarktcombinaties voor maatschappelijke vraagstukken en de financiering voor start- en scale ups.  De uitvoering ligt vooral bij onze partners als Brainport Development. Pijler 3 daarentegen kent juist een sterke relatie met onze organisatie.  Het gaat in deze pijler over de investering in gezamenlijke voorzieningen, bereikbaarheid, woningbouw, werklocaties en brede welvaart.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.01.02 Het innovatieve vermogen van ons bedrijfsleven stimuleren en ondersteunen door een financiële bijdrage aan het Stimuleringsfonds

Prachtige ideeën een kans bieden en zo de economie in de regio versterken, dat doet het Stimuleringsfonds. Ondernemers, kennisinstellingen en overheden kunnen subsidie krijgen voor bijvoorbeeld een haalbaarheidsstudie, het uitwerken van een business case, het opzetten van een pilot of de ontwikkeling van een prototype. Als het maar gaat om samenwerken, innovatie en versterken van de regionale economie in Zuidoost-Brabant. Het Stimuleringsfonds geeft al jaren subsidie en zijn er zeer succesvolle ondernemingen uit voortgekomen. Het Stimuleringsfonds wordt beheerd en uitgevoerd door de de organisatie van de Metropoolregio Eindhoven. 

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.01.03 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners talent beschikbaar krijgen en behouden voor onze regio

Veel (MKB) bedrijven ervaren dagelijks de schaarste aan talent. Binnen regio Brainport zijn verschillende non-profit dienstverleners en onderwijsinstellingen actief in het verbinden van werkzoekenden met bedrijven uit de regio.  Brainport Development, overheden en opleiders zijn samen bezig met het om-, her- en bijscholen van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden.  Ook helpt Brainport Development  en het Holland Expat Center met het aantrekken en binden van internationals aan onze regio.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.01.04 Actieve deelname in de regionale werkgroep Brede Welvaart

Brede welvaart is geen apart thema binnen de samenwerking MRE. Veldhoven neemt deel aan de werkgroep die een afwegingskader brede welvaart concreet maakt voor de bestaande thema's in het MRE. Daarin brengen we focus aan in het brede spectrum van brede welvaart, als perspectief waarmee koers kan worden bepaald.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

3.01.05 Inbedden Veldhovense belangen in diverse regionale overlegstructuren

We werken op veel thema's, schaalniveaus en concrete projecten samen. Deze ambities en projecten worden vastgelegd in de diverse samenwerkingsakkoorden en actieagenda's.  Voorbeelden hiervan zijn het samenwerkingsakkoord Metropoolregio Eindhoven inclusief bijbehorende jaarplannen, en het meerjarenplan Brainport Development inclusief bijbehorende jaarplannen.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat op de bedrijventerreinen in Veldhoven en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen.

Terug naar navigatie - 3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat op de bedrijventerreinen in Veldhoven en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen.

We ontwikkelen onze bestaande bedrijventerreinen De Run en Habraken naar aantrekkelijke en toekomstbestendige werklocaties voor ons lokaal MKB en de high-tech (maak)industrie. Wat een  aantrekkelijk werkklimaat precies inhoudt, kan per terrein verschillen. Het is het resultaat van het gesprek waarin de wensen en behoeften van ondernemers samenkomen met onze (publieke) ambities en opgaven op het gebied van mobiliteit, energietransitie/-congestie, nieuwe vormen van stedelijke mixmilieus en klimaatadaptatie. 

3.02.01 Vormgeven programmatische aanpak bedrijventerrein De Run

Er is een aantal complexe opgaven voor De Run die vragen om focus en richting.  In 2024 wordt daarom  vorm gegeven aan Programma De Run. Dit programma is een meerjarige programmatische aanpak binnen de organisatie die bijdraagt aan het stroomlijnen en versterken van alle activiteiten op De Run of met een impact op de Run. Zoals we nu zien zijn er in verschillende begrotingsprogramma's activiteiten opgenomen voor bedrijventerrein De Run.  Het Programma De Run helpt de verschillende activiteiten binnen programma 2, 3, 7 en 8 te verbinden. Als deze goed verbonden worden kunnen ze elkaar verstreken en daarmee helpen bij het halen van de beoogde doelen voor De Run.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

3.02.02 Opstellen van een gebiedsvisie voor bedrijventerrein De Run

We stellen voor bedrijventerrein De Run een gebiedsvisie op. Hierin staat een helder profiel voor de toekomst en een duidelijke visie op ruimtegebruik en duurzaamheid. Deze gebiedsvisie wordt opgesteld in samenwerking met de betrokken partijen op De Run en is richtinggevend voor actuele en toekomstige initiatieven. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

3.02.03 Na vaststelling van een gebiedsvisie De Run een uitvoeringsprogramma maken

Na vaststelling van de gebiedsvisie De Run stellen we in samenwerking met de eigenaren, bedrijven en bewoners een uitvoeringsprogramma voor het hele bedrijventerrein op inclusief deeluitvoeringsprogramma's voor de verschillende deelterreinen. Omdat niet alles tegelijk kan worden opgepakt worden keuzes gemaakt. Factoren die deze keuzes beïnvloeden zijn de uitkomsten van de gebiedsvisie en de mogelijkheden tot uitvoering en financiering door gezamenlijke partijen. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

3.02.04 Opstellen van een gebiedsvisie Ontwikkelas Zuidwest (HOV 4)

In het Meerjarig Programma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) Brainportregio Eindhoven zijn afspraken gemaakt over een HOV-4 ontwikkelas  tussen Eindhoven centrum en bedrijventerrein De Run. In deze gebiedsvisie Ontwikkelas Zuidwest wordt in beeld gebracht welke stedelijke verdichting en transformatie mogelijk is in dit gebied. Dit richt zich niet alleen op het toevoegen van woningen en arbeidsplaatsen, maar ook op verbetering van bereikbaarheid, groen en voorzieningen. Het proces voor het opstellen van de gebiedsvisie Ontwikkelas Zuidwest wordt geïntegreerd met het proces voor de gebiedsvisie De Run. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

3.02.05 Het totale bedrijventerrein Habraken in ontwikkeling brengen

We willen het lokale verzorgende MKB ontwikkelingsruimte bieden om te blijven ondernemen. Tegelijkertijd is schuifruimte noodzakelijk voor verplaatsers op De Run ten behoeve groei van ASML en de woningbouwontwikkelingen vanuit de woningbouwversnelling.  Om ruimte te realiseren wordt het totale bedrijventerrein Habraken in ontwikkeling gebracht. Dat betekent concreet het opstellen van een bestemmingsplan voor het resterende deel, het opstellen van een uitgifteprotocol inclusief begeleiden van de uitgifte, maar ook het realiseren van een alternatief op het gebied van energie. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

3.02.06 Invullen voorzitterschap 9 voor 1 loket

De doelstelling van het regionale 9 voor 1 is om bedrijven, die zich bij één van de negen SGE gemeenten melden met een huisvestingsvraag, op weg te helpen naar de best passende vestigingslocatie in de regio.  Binnen de 9 voor 1 samenwerking worden de huisvestingsvragen besproken en verder begeleid. Daarnaast heeft 9 voor 1 de taak om het beschikbare aanbod aan werklocaties te monitoren en om marktontwikkelingen voor de werklocaties proactief te signaleren. 

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.02.07 Met een actuele programmering werklocaties sturen op een zorgvuldige inpassing

We hebben de ambitie uitgesproken onze economische toppositie te willen behouden. Het bieden van de juiste vestigingsmilieus en tegelijkertijd het behouden en versterken van het woon- en leefklimaat vraagt om werklocaties die zorgvuldig zijn ingepast in het stedelijk en landschappelijk raamwerk. De regio maakt hiervoor gebruik van een regionale programmering werklocaties als sturend instrument. Na vaststelling van de nieuwe programmering werklocaties (eind 2023) wordt in 2024 gestart met de uitvoering. 

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.02.08 Aanhaken op initiatieven om de effecten van de congestie op het energienetwerk te beperken

Op korte termijn gaat het over lokale grid oplossingen, op lange termijn over het maken van regionale programmeringsafspraken. Op korte termijn heeft  de realisatie van de (alternatieve) energievoorziening op bedrijventerrein Habraken prioriteit. Hiervoor gaan we in gesprek over de kansen en mogelijkheden met betrokken ondernemers, energiepartners en regionale partners.

Portefeuillehouder

  • Mariëlle Giesbertz

3.03 Voorzieningenniveau afstemmen op de groei van de gemeente Veldhoven

Terug naar navigatie - 3.03 Voorzieningenniveau afstemmen op de groei van de gemeente Veldhoven

De gemeente Veldhoven groeit en daarmee ook de behoefte aan een breed palet aan voorzieningen. Binnen het programma Economie wordt met name gekeken naar de retail, horeca en vrijetijdseconomie. Belangrijke ontwikkeling is de realisatie van het Citycentrum als toekomstbestendig hart van Veldhoven. 

3.03.01 Na vastelling van het Masterplan Citycentrum en Ontwikkelstrategie de eerste stappen zetten naar uitvoering

De deelprojecten kunnen worden uitgewerkt. Daarbij geldt het Masterplan Citycentrum als toetsingskader. In 2024 zal een beeldkwaliteitsplan worden opgesteld, dat zowel voor de bebouwde ruimte als voor de openbare ruimte beeldkwaliteitskaders zal scheppen. Bij het Masterplan is waar het kon al rekening gehouden met andere visies en/of nieuw beleid zoals bijvoorbeeld de woonzorgvisie, de regionale detailhandelsvisie en de mobiliteitsvisie. Door deze integrale aanpak ontwikkelt het Citycentrum zich de komende jaren tot een bruisend en toekomstbestendig hart van Veldhoven.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.03.02 Na vaststelling van de lokale retailvisie gaan we over tot uitvoering

De regionale detailhandelsvisie uit 2015 was voor de gemeente Veldhoven altijd een belangrijk toetsingskader voor nieuwe detailhandelsinitiatieven. De detailhandelsvisie is inmiddels sterk verouderd. De gemeente Veldhoven groeit qua woningbouw en aantal inwoners sneller dan destijds verwacht. Ook de regio als geheel ontwikkelt zich snel.  In de nieuwe lokale retailvisie zijn de ruimtelijke kaders opgenomen waarbinnen winkels, horeca en publieksgerichte dienstverlening zich kunnen vestigen. De visie schetst het perspectief voor de komende 10 tot 15 jaar.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.03.03 Realiseren van een bewaakte fietsenstalling.

Voortschrijdend inzicht zorgt ervoor dat de geplande bewaakte fietsenstalling door middel van videobewaking niet voldoende lijkt te zijn om de fiets veilig te kunnen stallen zonder aanzienlijk verminderd risico op diefstal. Om het fietsgebruik te stimuleren en het centrum aantrekkelijker te maken, is gekozen de bewaking van de fietsstalling uit te breiden met menskracht (zie hiervoor programma 2).

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers

Terug naar navigatie - 3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers

Het is belangrijk in contact te blijven met onze bedrijven en haar belangenorganisaties om hun wensen te vertalen naar de gemeentelijke opgaven voor de toekomst. 

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2023 2024 2025 2026 2027
3.01 Stimuleringsregeling Metropoolregio Eindhoven Aantal toegekende aanvragen in Metropoolregio Registratie Metropoolregio 2022 28
3.02 9 voor 1 loket Aantal aanvragen van bedrijven per jaar Registratie 9 voor 1 loket 2022 116*
3.02 Functiemenging (BBV) Verhouding tussen banen en woningen. 0=Alleen wonen, 100=alleen werken. waarstaatjegemeente.nl / LISA 2022 53,8% 55,0% 64,8% <75% <75% <75% <75% <75%
3.02 Vestigingen (van bedrijven) (BBV) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar waarstaatjegemeente.nl / LISA 2022 174 166 149
3.02 Uitgifte bedrijfskavels Aantal hectaren uitgegeven bedrijfsgrond per jaar Registratie gemeente Veldhoven 2022 2,42 0 5 5 5 0
3.04 Digitaal ondernemersloket Aantal bezoekers digitaal ondernemersloket per jaar Registratie gemeente Veldhoven 2022 68 50 75 75 75 75
3.04 Waardering ondernemersklimaat Cijfer MKB vriendelijkste gemeente (indien onderzoek wordt uitgevoerd, eerstvolgende in 2024) MKB Nederland 2020 7,3 7,0
t
* Van de 116 aanvragen wacht 1/3 op nieuw uit te geven bedrijfsgrond

Subsidies in dit programma

Terug naar navigatie - Subsidies in dit programma

Conform de aanbeveling van de rekenkamercommissie wordt per programma zichtbaar gemaakt welke subsidies zijn opgenomen in het Welzijnsbudgetplan (WBP).

    Bedragen x € 1.000

Omschrijving

WBP bedrag

Volksfeesten 16

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten 6.724 4.141 7.515 4.999 4.079 4.129
Baten 5.706 557 4.703 3.339 2.018 2.052
Saldo (- = nadeel) -1.018 -3.584 -2.812 -1.660 -2.061 -2.077