Uitgaven

34,36%
€ 57.381
x €1.000
34,36% Complete

Inkomsten

6,63%
€ 11.075
x €1.000
6,63% Complete

Saldo

44100,95%
€ -46.306
x €1.000

Programma 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

34,36%
€ 57.381
x €1.000
34,36% Complete

Inkomsten

6,63%
€ 11.075
x €1.000
6,63% Complete

Saldo

44100,95%
€ -46.306
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Vanuit het sociaal domein dragen we bij aan een duurzame toekomst voor al onze inwoners. Dat doen we vanuit de gedachte, waarbij we willen dat onze inwoners:
•    zich zo gezond, positief en veilig mogelijk ontwikkelen;
•    zo optimaal mogelijk mee kunnen doen in de (lokale) samenleving;
•    zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen;
•    zo goed en lang mogelijk sociaal en financieel zelfredzaam zijn en eigen regie over hun leven kunnen voeren.

De verantwoordelijkheid om dit te bereiken ligt primair bij de inwoner zelf. Daarbij vinden we ‘een beroep doen op de naaste omgeving’ vanzelfsprekend. Inwoners die (nog) niet zelfredzaam zijn of dat tijdelijk niet kunnen zijn, ondersteunen we (tijdelijk) met als doel om hen zoveel mogelijk weer zelfredzaam te maken dan wel de kwaliteit van leven te verbeteren.

Wij vinden voorkomen beter dan genezen. Daarom zetten we in op preventie en voorliggende voorzieningen die toegankelijk en laagdrempelig zijn. Onze maatwerkvoorzieningen vanuit de sociaal domein-wetten zien we als vangnet en sluitstuk van onze ondersteuning.

We werken hiervoor integraal samen en zorgen voor de verbinding in de opgaven van het sociale en het fysieke domein. We betrekken hierbij  nadrukkelijk zowel externe partners als  inwoners zowel bij de ontwikkeling als de uitvoering van beleid. Als gemeente hebben we zowel een regisserende, faciliterende als uitvoerende rol. 

Het armoedevraagstuk wordt meer en meer urgent. Armoede en schulden zijn de dagelijkse realiteit voor veel mensen. Ook in Veldhoven zijn steeds meer gezinnen en alleenstaanden die in armoede leven als gevolg van schuldenproblematiek, stijgende vaste lasten, achterblijvende inkomens en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Iemand die in armoede leeft heeft vaker last van stress, problemen met de gezondheid, eenzaamheid en schaamte. In deze begroting staat armoede daarom hoog op de agenda. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

6.01 Versterken van de sociale basisstructuur

Terug naar navigatie - 6.01 Versterken van de sociale basisstructuur

We subsidieren maatschappelijke- en culturele organisaties om onze doelstellingen te realiseren. Door meer samenhang en verbinding tussen organisaties en activiteiten versterken we de sociale basisstructuur. 

6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken

Terug naar navigatie - 6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken

We dragen bij aan het creëren en versterken van een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid onder bewoners. Het moet bijdragen aan een veilig en prettig leefklimaat en betere leefbaarheid in de wijk. Ook kan het bijdragen aan het verminderen van eenzaamheid, het verwerven van een groter sociaal netwerk en het bevorderen van participatie en betrokkenheid van bewoners in de wijk.

6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

Terug naar navigatie - 6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

We continueren, transformeren en ontwikkelen de diverse (nieuwe) vormen van ondersteuning en voorzieningen in het kader van de Wmo. We geven daarmee een antwoord op de uitdagingen waarmee we binnen het sociaal domein te maken hebben en sluiten aan op de behoeften van de veranderende samenleving.

6.03.01 Informatie over ondersteuningsvoorzieningen verbeteren

In 2024  gaan we de informatievoorziening aan inwoners verder verbeteren, zodat inwoners weten op welke (voorliggende) voorzieningen ze een beroep kunnen doen om hun zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname te behouden en/of te vergroten. 

Portefeuillehouder

  • Huub Stroeks

6.03.02 Maatregelen treffen ten behoeve van continuïteit maatschappelijke ondersteuning

Zelfredzame mensen die (goed) deelnemen aan de maatschappij, hebben een beter welzijn en doen minder beroep op (zware) vormen van zorg. Om dat te bevorderen, continueren, transformeren en ontwikkelen we  diverse (nieuwe) vormen van ondersteuning en voorzieningen in het kader van de Wmo. We geven daarmee  antwoord op de uitdagingen waarmee we binnen het sociaal domein te maken hebben, zoals vergrijzing, beschikbaarheid mantelzorgers, aanzuigende werking van maatregelen op de Wmo-aanvragen, lang(er) zelfstandig thuis wonen, afbouw intramurale voorzieningen en decentralisatie van Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang. 

Portefeuillehouder

  • Huub Stroeks

6.03.03 Stimuleren innovatie in het ondersteuningsaanbod

We stimuleren  initiatieven die betrekking hebben op  innovatie in de maatschappelijke ondersteuning die bijdragen aan zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname van inwoners. Dit doen wij onder meer vanuit de innovatieregeling Beschermd Wonen en door ruimte te bieden aan innovatie binnen de contracten met Wmo-aanbieders.

Portefeuillehouder

  • Huub Stroeks

6.03.04 Voorbereiden doordecentralisatie Beschermd Wonen

Samen met de regio treffen we de financiële en inhoudelijke maatregelen om de invoering van het woonplaatsbeginsel en de (financiële) doorcentralisatie Beschermd Wonen per 1-1-2025 mogelijk te maken.  In 2024 gaat de aandacht naar het organiseren van een goede lokale toegang tot Beschermd Wonen, het versterken van de lokale basisvoorzieningen en het maken van afspraken tussen gemeenten, aanbieders en woningcorporaties inzake passende woonvormen na uitstroom. 

Portefeuillehouder

  • Huub Stroeks

6.03.05 Implementatie Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE)

In 2024 implementeren we intern en met de externe zorg- en veiligheidspartners de Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE) voor casuïstiek die zowel een zorg- als een veiligheidsaspect kent. De AVE-aanpak zorgt voor duidelijkheid in betrokken partijen en rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot casusregie en procesregie.. Betrokken vanuit de uitvoering Wmo en jeugdwet, het generalisten- en specialistenteam en integrale veiligheid worden in 2024 getraind om met deze aanpak te werken. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez
  • Huub Stroeks

6.03.06 Uitvoeren aanpak preventie Dakloosheid

We nemen samen met de regiogemeenten deel aan de regionale aanpak preventie dakloosheid en zorgen  voor de lokale implementatie van de actielijnen uit het regionale actieplan. Daarbij sluiten we aan op de opdracht voortvloeiend uit het nationaal actieplan Dakloosheid Eerst een Thuis.

Portefeuillehouder

  • Huub Stroeks

6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

Vergroten van bewustwording over en inzet van ervaringsdeskundigheid van mensen met een beperking draagt bij aan een inclusieve samenleving. 

6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - 6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

We ondersteunen ouders en jeugdigen in het opvoeden en opgroeien o.a. middels het laagdrempelige aanbod van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Indien nodig zetten we geïndiceerde jeugdhulp in. Bij risicovolle situaties grijpen we snel en effectief in. 
Professionals in het jeugddomein geven de ondersteuning integraal vorm. 

6.06 Vergroten van financiële redzaamheid

Terug naar navigatie - 6.06 Vergroten van financiële redzaamheid

We ondersteunen inwoners in een financieel kwetsbare positie, om te voorkomen dat er problematische schulden ontstaan. Dit doen we door inkomensondersteuning, het geven van uitvoering aan onze minimaregelingen en schulddienstverlening. Bij schulddienstverlening ligt de nadruk op inzet van vroegsignalering en budgetcoaching.  

6.06.01 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners. Hiervoor zijn convenanten afgesloten waarmee de privacy is gewaarborgd. Het team schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of ondersteuning gewenst is.  Daarnaast staat team schulddienstverlening in verbinding met energiecoaches, zij verwijzen inwoners die naast een vraag naar energiebesparende maatregelen ook financiële vragen hebben door naar team schulddienstverlening. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

6.06.02 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen

De gemeente Veldhoven heeft diverse minimaregelingen zoals de meedoen voorziening, een collectieve ziektekosten verzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We gaan het gebruik hiervan extra stimuleren.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

6.06.03 Ontwikkelen armoedebeleid

Het armoedevraagstuk vraagt om een brede en integrale benadering. Voor een effectieve aanpak is het nodig om te weten hoe het armoedevraagstuk er lokaal uitziet en welke aanpak gaat bijdragen aan successen. Extra inzet op het ontwikkelen van integraal en breed armoedebeleid en uitvoering in Veldhoven is nodig. Gezien de huidige problematieken en groeiende urgentie voor dit onderwerp is het noodzakelijk om hier beleid in de brede context op te ontwikkelen. Dit beleid zal worden vastgelegd in een op te stellen nota.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

6.07 Vergroten uitstroom naar betaald werk

Terug naar navigatie - 6.07 Vergroten uitstroom naar betaald werk

Door de inzet van de klantmanagers Werk worden mensen met een uitkering naar betaald werk begeleid. De klantmanagers benaderen bedrijven in de zoektocht naar geschikte vacatures en zorgen, soms met inzet van onze partner Ergon, voor het werkfit maken van de uitkeringsgerechtigden.  Iedereen met een uitkering volgt in principe een weg naar werk, tenzij er medische of dringende redenen zijn waardoor dit (voorlopig) niet kan. Als werk (nog) niet mogelijk is, wordt ingezet op vrijwilligerswerk of sociale activering vanuit het uitgangspunt "Iedereen doet mee".

6.08 Vergroten integratie nieuwkomers

Terug naar navigatie - 6.08 Vergroten integratie nieuwkomers

We ondersteunen vergunninghouders die inburgeringsplichtig zijn in hun inburgeringstraject. We bieden hen taalonderwijs en diverse workshops over het leven in Nederland en het deelnemen op de arbeidsmarkt. Daarnaast hebben we een aanbod om hen financieel zelfredzaam te maken. We ontzorgen hen financieel daar waar dat nodig is. De ondersteuning bieden we voor een periode van 3 jaar na huisvesting in Veldhoven. 

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2023 2024 2025 2026 2027
6.01 Visie sociaal domein Opleveren visie gereed
6.01 Subsidies sociaal domein Aantal gesubsidieerde organisaties WelzijnsBudgetPlan
6.02 Versterken sociale samenhang in buurten en wijken % participatiegraad Onsveldhoven.nl Onsveldhoven.nl 2022 - < 2023 < 2024 < 2025 < 2026
6.03 Cliënten met een maatwerkarragement WMO (BBV) Aantal per 10.000 inwoners GMSD 2022 700 500 780 < 800 < 800 < 800 < 800 < 800
6.04 Bewustwordingsaciviteiten Aantal interne bewustwordingsactiviteiten Gemeente Veldhoven 2024 2 2 0 0 0
6.05 Jongeren met jeugdreclassering (BBV) % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 2022 0,3 0,1 0,3 < 2022 < 2023 < 2024 < 2025 < 2026
6.05 Jongeren met jeugdbescherming (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2022 1,2 0,9 0,7 < 2022 < 2023 < 2024 < 2025 < 2026
6.05 Jongeren met jeugdhulp (BBV) % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2022 13,2% 11,7% 13,5% < 2022 < 2023 < 2024 < 2025 < 2026
6.05 Jongeren met een delict voor de rechter (BBV) % 12 t/m 21-jarigen Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel 2021 1% 1% 1% < 2022 < 2023 < 2024 < 2025 < 2026
6.06 Vroegsignalering Aantal inwoners dat zich meldt voor schulddienstverlening n.a.v. vroegsignalering Klantvolgsysteem schulddienstverlening 2023 > 2024 > 2025 > 2026
6.06 Minimaregelingen Aantal unieke inwoners dat gebruik maakt van een minimaregeling Suite 2023 2.223 > 2024 > 2025 > 2026
6.06 Kinderen in uitkeringsgezin (BBV) % kinderen tot 18 jaar CBS 2021 6 3 3 <4 <4 <4 <4 <4
6.07 Banen (BBV) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar LISA 2022 825 1.301 >1.000 >1.000 >1.000 >1.000 >1.000
6.07 Netto arbeidsparticipatie (BBV) % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 2022 72 73 >70 >70 >70 >70 >70
6.07 Werkloze jongeren (BBV) % 16 t/m 22 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 2021 2 1 <3 <3 <3 <3 <3
6.07 Personen met een bijstandsuitkering (BBV) Aantal per 10.000 inwoners CBS 2022 431 211 < 250 < 250 < 250 < 250 < 250
6.07 Lopende re-integratievoorzieningen (BBV) Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar CBS 2022 197 173 < 200 < 200 < 200 < 200 < 200
6.07 Bemiddeling naar werk Aantal klanten naar werk Suite 2022 50 50 50 50 50 50
6.07 Begeleiding naar vrijwilligerswerk Aantal klanten naar vrijwilligerswerk Suite 2022 30 30 30 30 30 30
6.08 Asielinburgeraars Percentage geslaagde inburgeringstrajecten binnen termijn Suite/CBS 2022 nnb nnb 75% 75% 75% 75%
6.08 Nieuwkomers naar werk Percentage nieuwkomers met betaalde baan binnen inburgeringstermijn Suite/CBS 2022 nnb nnb 50% 50% 50% 50%
t

Subsidies in dit programma

Terug naar navigatie - Subsidies in dit programma

Conform de aanbeveling van de rekenkamercommissie wordt per programma zichtbaar gemaakt welke subsidies zijn opgenomen in het Welzijnsbudgetplan (WBP).

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

WBP bedrag

Jeugdactiviteiten en scouting 169
Jeugdwerk algemeen 122
Vluchtelingen 69
Maatschappelijke participatie 1401
Samenlevingsopbouw algemeen 813
Buurt- en wijkactiviteiten 31
Mantelzorg 38
Clientondersteuning 233
Minimabeleid 252
Indicatievrije inloop 146

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten 54.034 58.579 57.381 58.551 57.190 58.335
Baten 10.734 12.156 11.075 11.278 11.509 11.405
Saldo (- = nadeel) -43.300 -46.423 -46.306 -47.273 -45.681 -46.930

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting (x € 1.000,-)
2024 2025 2026 2027
Indexering tarieven Jeugdhulp -733 -733 -733 -733
Inhuur projectleider vluchtelingen -130 -133 -136
Dekking inhuur projectleider vluchtelingen 130 133 136
Uitvoeringsplan focus op alle jeugd 2024 - 2025 -100 -100
Formatie beleidsmedewerker armoedebeleid -100 -101 -103 -105
Formatie vroegsignalering -83 -85 -86 -87
Formatie budgetcoaching -42 -42 -43 -44
Inhuur doorontwikkeling kwaliteit W en I -35 -33 -31 -29
Dekking formatie vroegsignalering en budgetcoaching en kwaliteit W en I 160 160 160 160
Aframen lasten maatschappelijke participatie 25 25 25 25
Aframen lasten subsidieplafonds 25 25 25 25
Programma STORM -25 -50 -50
Lagere WMO lasten vanwege afschaffen abonnemetstarief 2.269 2.269
Saldo (- = nadeel) -883 -909 1.433 1.431

Indexering tarieven Jeugdhulp
De tarieven voor jeugdhulpaanbieders stijgen vanaf 2024 met 6,43%. Hiermee volgen de tarieven de arbeidskostenontwikkeling en de prijsindex. Met deze verhoging komen de tarieven op een reëel niveau uit.

Inhuur projectleider vluchtelingen
De gemeenteraad heeft op 18 april 2023 het Strategisch beleidskader vluchtelingen, inclusief programmatische aanpak, en het afwegingskader locaties vastgesteld. Ook zijn toen middelen beschikbaar gesteld voor 2023 voor de realisatie van een integrale en structurele aanpak. In het raadsvoorstel bij dit besluit is aangegeven dat de benodigde structurele middelen vanaf 2024 integraal worden afgewogen bij de behandeling van de Programmabegroting 2024-2027. Het raadsbesluit van april 2023 biedt het kader om diverse locaties binnen Veldhoven te ontwikkelen ten behoeve van vluchtelingen. De verwachting is dat de komende 3 jaar deze locaties moeten worden ontwikkeld. Hiervoor is extra extra ambtelijke inzet nodig in de vorm van een projectleider voor de komende 3 jaren. Deze lasten worden gedekt uit Rijksmiddelen.

Uitvoeringsplan focus op alle jeugd  2024-2025
In 2023 wordt er samen met de partners in het Jeugddomein een Uitvoeringsplan opgesteld aan de hand van de Kadernota Focus op alle jeugd (conform de begroting 2023). Het Uitvoeringsplan heeft een looptijd van 2024 - 2025. Het Uitvoeringsplan zal in ieder geval aandacht hebben voor het mentale welzijn van jeugdigen en het versterken van het voorliggend veld. Het doel is dat de jeugd in Veldhoven, gezond, gelukkig en veilig kan opgroeien. Om in 2024 en 2025 ook daadwerkelijk uitvoering te kunnen geven aan het Uitvoeringsplan is een stijging van het preventief jeugdbudget noodzakelijk.

Formatie beleidsmedewerker armoedebeleid
In Veldhoven zijn steeds meer gezinnen en alleenstaanden die in armoede leven als gevolg van schuldenproblematiek, stijgende vaste lasten, achterblijvende inkomens en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Het kabinet wil dat in 2030 de helft minder mensen in armoede leeft dan in 2015. Het armoedevraagstuk vraagt om een structurele en integrale aanpak. De gemeente Veldhoven kent wel enkele minimaregelingen en schulddienstverlening maar een brede aanpak op armoede ontbreekt. Gezien de huidige problematieken en groeiende urgentie voor dit onderwerp is het noodzakelijk om hier beleid in de brede context op te ontwikkelen. Voor de ontwikkeling en beleidsuitvoering van deze aanpak is extra beleidscapaciteit noodzakelijk.

Formatie vroegsignalering
Met vroegsignalering zetten we in op het voorkomen en van schulden bij inwoners. Dit is één van de doelen uit het beleidsplan ‘Schulden: Veldhoven aan zet 2020-2023’. Verder is vroegsignalering benoemd in het coalitieakkoord ‘De Veldhovense opgaven’. Het ontbreekt aan voldoende personele capaciteit om vroegsignalering uit te kunnen voeren. 

Formatie budgetcoaching
De groeiende schuldenproblematiek vraagt om extra aandacht. Naast preventie en vroegsignalering is budgetcoaching een belangrijk instrument om mensen duurzaam schuldenvrij te houden. Verder zijn de schuldsaneringstrajecten van 36 naar 18 maanden gegaan.
Om dit vorm te kunnen geven is aanvullende personele capaciteit nodig. 

Inhuur doorontwikkeling kwaliteit Werk en Inkomen
Om de ontwikkelingen aan te kunnen binnen het gehele vakgebied is extra inzet op het gebied van kwaliteit nodig. Er worden flinke inspanningen geleverd om de basis op orde te krijgen en te houden maar ook om tot een efficiëntie slag te komen, dit is een voortdurend proces. De input vanuit de kwaliteitscontroles, wetwijzigingen, nieuw beleid, het optimaliseren en aanpassen van processen en documenten vormen hier jaarlijks de basis voor. De grootte van de clusters, de complexiteit en diversiteit van de verschillende wetten en regelingen en een doelgroep die steeds meer ondersteuning nodig heeft, vraagt om (structureel)extra inzet om dit blijvend goed te begeleiden en de basis op orde te kunnen houden.

Dekking formatie vroegsignalering en budgetcoaching en doorontwikkeling kwaliteit W en I
Om de kosten van de formatie voor vroegsignalering en budgetcoaching en de inhuur voor de doorontwikkeling van W en I te dekken hebben we binnen dit programma omgebogen. In totaal hebben we € 160 omgebogen binnen taakveld 6.3 Inkomensregelingen op het gebied van schuldhulpverlening, meedoenvoorziening en IOAW starters. 

Aframen budget maatschappelijke participatie
Jaarlijks geven we minder uit aan Maatschappelijke participatie. Het budget hiervoor kan met € 25 structureel worden verlaagd.

Aframen niet benutte subsidieplafonds
Jaarlijks worden de subsidieplafonds niet maximaal benut. Het budget hiervoor kan met € 25 structureel worden verlaagd.

Programma STORM
In de afgelopen periode zien we significante toename van het aantal jongeren met suïcide gedachten. Om (beginnende) somberheid en suïcidale gedachten bij jongeren op te sporen, wordt het programma STORM regionaal geïmplementeerd. Door deze regionale uitbreiding zal STORM worden aangeboden op alle middelbare scholen in Zuidoost-Brabant. De kosten zijn voor de gemeente Veldhoven begroot op €50 per jaar. In 2024 en de eerste helft van 2025 kunnen nog NPO-middelen voor dit doel worden ingezet.

Lagere WMO-lasten door afschaffing abonnementstarief
Vanaf 2026 wordt het abonnementstarief voor de WMO afgeschaft. Hiervoor in de plaats komt de inkomensafhankelijke eigen bijdrage terug. Het abonnementstarief veroorzaakte de afgelopen jaren een aanzuigende werking op de WMO voorzieningen. Hierdoor zijn de lasten gestegen. Omdat het abonnementstarief wordt afgeschaft, nemen de lasten ook af.