Uitgaven

15,92%
€ 26.580
x €1.000
15,92% Complete

Inkomsten

18,05%
€ 30.160
x €1.000
18,05% Complete

Saldo

3409,52%
€ 3.580
x €1.000

Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

15,92%
€ 26.580
x €1.000
15,92% Complete

Inkomsten

18,05%
€ 30.160
x €1.000
18,05% Complete

Saldo

3409,52%
€ 3.580
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Vanuit volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling en stedelijke vernieuwing dragen we bij aan het behoud en versterking van onze fysieke leefomgeving en het Veldhovense DNA. We willen dat Veldhoven ook in de toekomst  net zo'n fijne gemeente is om in te wonen, te werken en te verblijven als vandaag de dag het geval is. 

Om dat te bereiken hebben we in de Veldhovense Omgevingsvisie samen met de inwoners van Veldhoven beschreven hoe de gewenste toekomst van de fysieke leefomgeving van Veldhoven eruit ziet. Veldhoven groeit al flink sinds de tweede helft van de vorige eeuw en is nog steeds niet uitgegroeid. 

Met haar ligging aan de A2/N2, ligt Veldhoven aan de levensader van de Brainportregio. De aanhoudende  economische groei (we spreken over een schaalsprong) van die Brainportregio zorgt dat er ook de komende jaren nog een grote vraag naar ruimte om te wonen en werken in Veldhoven blijft.  Die ruimte kan, zeker in Veldhoven, steeds lastiger gevonden worden aan de randen van de stad. De groei zal dus steeds meer moeten plaatsvinden binnen het al verstedelijkte gebied.   Door in Veldhoven meer in te zetten op stedelijke werkmilieus, waarbij wonen, werken en voorzieningen gecombineerd worden, zorgen we dat de schaarse ruimte beter benut wordt.  Door vooral te verstedelijken in het Citycentrum, op De Run en langs de verbinding tussen die twee gebieden, zorgen we dat de oude dorpskernen van Veldhoven hun karakter kunnen behouden. Het mogelijk maken van die groei,  zonder dat dit ten koste gaat van het woon- en leefklimaat in Veldhoven (we noemen dat 'gezonde groei'), vraagt ook iets van onze manier van werken. Zo zullen we anders naar ontwikkelingen moeten kijken (meer integraal, in samenhang met andere thema's, visiegericht, gebieds- en opgavegericht, lerend) én de samenleving actiever moeten betrekken (vanuit een structurele dialoog over de toekomst van de gemeente, met een open houding en vanuit wederkerigheid). Deze 'gezonde groei' is alleen mogelijk als ook op onder meer het vlak van mobiliteit, voorzieningen, duurzaamheid en milieu en kwaliteit en  beheer van de buitenruimte voldoende ambities worden waargemaakt. 

Wonen is een belangrijk thema binnen de fysieke leefomgeving en de schaalsprong. Het betreft een primaire levensbehoefte, voor mensen  met en zonder zorgvraag of beperking. Wij willen dan ook dat er voor iedereen die in Veldhoven woont, of wil wonen, een passende, toekomstbestendige woning is te vinden. Om goed wonen in een groeiend Veldhoven te kunnen faciliteren is in 2023 in aanvulling op de Omgevingsvisie de Woon(zorg)visie vastgesteld.

Zowel op het vlak van 'ruimte' als dat van 'wonen (en zorg)' maken we afspraken in de regio. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad

Terug naar navigatie - 8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad

Vanuit de Woon(zorg)visie sturen we op het toekomstbestendig maken van de bestaande woningvoorraad. Dit betekent voldoende beschikbare en betaalbare woningen met een grotere diversiteit aan woningen. Aanpassingen in de bestaande woningvoorraad zouden moeten leiden tot meer aanbod voor kleine huishoudens, ouderen en mensen met fysieke beperkingen. Bestaande woningen worden verduurzaamd en levensloopbestendig gemaakt.  Ook kunnen bestaande woningen of andere panden beter worden benut, bijvoorbeeld door transformatie tot wonen, woningsplitsing en kamerbewoning. Zo kunnen meer mensen doorstroming naar een beter passende woning. Indien nodig zetten we instrumentarium in om beschikbaarheid, betaalbaarheid en passendheid te waarborgen. 

8.01.01 Opstellen actieplan bewustwording en doorstroming

We ontwikkelen in 2024 samen met onze partners een actieplan gericht op het bevorderen van bewustwording en doorstroming, in het kader van passend wonen in elke levensfase.  Specifieke aandacht voor senioren. Daarbij richten wij ons op zowel koop als (sociale en vrije sector) huur.  Denk bijvoorbeeld aan Seniorenpunt, woonmakelaar, ontzorgen met verhuizen, etc.).  We stimuleren daarin ook dat onze inwoners eigen verantwoordelijkheid nemen voor toekomstbestendig wonen. We leggen verbinding met lopende projecten vanuit duurzaamheid: o.a. ontzorging verduurzaming koopwoningen, onderzoek benutten natuurlijke momenten. Ook de rol van de SNV-stimuleringslening (tbv. aanpassingen  voor verduurzaming of om langer thuis te wonen) wordt hierin betrokken.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.01.02 Verkenning pilot voorrangsregeling

In Q4 van 2024 wordt gestart met een onderzoek naar de mogelijkheid van een pilotproject met een voorrangsregeling voor mensen die binnen hun eigen wijk willen doorstromen. We willen op die manier ruimte bieden aan zowel jong als oud, waarvoor het sociaal netwerk in de nabijheid belangrijk is.  Het onderzoek moet halverwege 2025 gereed zijn.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.01.03 Verkenning en planvorming herstructurering

We ontwikkelen een visie op kansen voor (grootschalige) herstructurering van bestaande woonwijken, in nauwe samenspraak met de corporaties en overige stakeholders. Daarbij onderzoeken we actief de koppelkansen met andere ontwikkelingen in die gebieden, bv. rondom wonen en zorg, veiligheid, openbare ruimte, mobiliteit, klimaatbestendigheid en energietransitie.  Eind 2024 wordt dit gestart.  In het najaar van 2025 moet de visie gereed zijn.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.01.04 Uitwerken opgave wonen voor spoedzoekers

We maken in 2024 met beoogde partners een plan om te komen tot projecten voor woonvoorzieningen voor mensen (een mix van doelgroepen) die snel en/of tijdelijk een woning nodig hebben. Voorlopige ambitie ca. 250 woningen in sociale en middeldure huur voor 2030. Dit kan, maar hoeft niet uitsluitend, in de vorm van tijdelijke woningen.   

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.01.05 Actualiseren prestatieafspraken woningcorporaties

We actualiseren de meerjarige prestatieafspraken met de corporaties en de huurdersorganisatie om de doelen uit de Woon(zorg)visie te bereiken. Eind 2024 worden de nieuwe afspraken ondertekend.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.01.06 Regionale samenwerking thema wonen (en zorg)

We werken in de regio samen op het thema Wonen binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven. Voor de Woondeal 2023 werken we via deze regio's samen met de provincie en het Rijk. Op het thema wonen voor senioren werken we samen in Het Juiste Huis. De Wet (in voorbereiding) Versterking Regie Volkshuisvesting, biedt wettelijke kaders voor de regionale samenwerking op deze thema's.  We werken daarbij in 2024 specifiek aan het versterken van de verbindingen tussen het lokale en de verschillende regionale samenwerkingen. Binnen deze samenwerkingen werken we aan de doelen uit de Woon(zorg)visie.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg

Terug naar navigatie - 8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg

Wonen en zorg zijn geen gescheiden werelden. We streven ernaar dat inwoners met een zorgvraag zo lang mogelijk zelfstandig kunnen (blijven) wonen in een geschikte woning in hun eigen omgeving of sociale netwerk. De woonomgeving moet hiervoor ook geschikt zijn, met aandacht voor leefbaarheid, inclusie, voorzieningen en ontmoetingsplekken. Inwoners moeten zich meer bewust worden van de mogelijkheden van aanpassen van de eigen woning of doorstromen naar een meer geschikte woning. Om wonen en zorg te kunnen faciliteren, versterken we de samenwerking met de externe partners en in de regio.   

8.02.01 Organiseren Samenwerkingstafel Wonen en Zorg

We organiseren een Samenwerkingstafel Wonen en Zorg. We zetten daarbij in op een goede ketensamenwerking tussen onder andere zorginstellingen, zorgkantoor en woningcorporaties. Daarin stemmen we gewenste ontwikkelingen af en bespreken we kansen, knelpunten, voorwaarden en financieringsmogelijkheden.  In 2024 werken we aan het opzetten van deze samenswerking. Daarnaast maken we een doorvertaling van de huidige analyse van de woonzorgbehoefte in een concrete opgave voor wonen met zorg, inclusief geclusterd wonen voor alle doelgroepen. We gebruiken dit om samen met onze partners de komende jaren gericht ontwikkelingen te sturen en te monitoren. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.02.02 Ontwikkeling toetsingskader woonzorg-initiatieven

We werken een breed toetsingskader uit, op basis waarvan we nieuwe projecten en initiatieven goed afgewogen – gemeentebreed - kunnen beoordelen. Er wordt getoetst of deze wel voorzien in een lokale of regionale behoefte en hoe dit gespreid is over de gemeente of regio en de betaalbaarheid van de voorziening in relatie tot de doelgroep. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.02.03 Verkenning en borging kwaliteitseisen wonen en zorg

Algemene definities rondom wonen en zorg worden in de regionale begrippenlijst wonen vastgelegd. Daarnaast willen we graag randvoorwaarden stellen aan de bouw, bijvoorbeeld om te voorkomen dat er direct na oplevering wmo-voorzieningen moeten worden aangebracht in een nieuwbouwproject voor wonen en zorg. Er zijn veel verschillende keurmerken die toegepast kunnen worden op de bouw van woonzorgconcepten en woningbouw in het algemeen. Er zijn echter ook belemmeringen (vooral financieel) om deze generiek toe te passen. Daarom wordt een document opgesteld met de kwaliteitseisen die we voor Veldhoven het meest belangrijk vinden. Deze passen we toe met maatwerk, rekening houdend met de doelgroep van het desbetreffende project. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen

Terug naar navigatie - 8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen

We realiseren de schaalsprong door vanaf 2020 tot en met 2030 4.200 woningen toe te voegen aan de voorraad (5.000 tot en met 2032). Dat doen we onder andere in uitbreidingslocatie Zilverackers en in nieuwe aantrekkelijke, meer stedelijke woonmilieus, passend binnen de ruimtelijke structuur van de Omgevingsvisie. In de nieuwbouwprojecten voegen we aanvullende en innovatieve woonvormen toe voor meer differentiatie  binnen de woningvoorraad.  Gemeentebreed 30% sociale huur, 10% sociale koop, 15% middeldure huur, 20% middeldure koop en 25% duur segment. Op projectniveau wordt dit gespecificeerd vanwege gebiedsgericht maatwerk. We faciliteren bewonersinitiatieven en CPO-ontwikkelingen daar waar mogelijk. Door te sturen op de kwalitatieve invulling van het woningbouwprogramma, vergroten we zoveel mogelijk de kansen op passende huisvesting voor specifieke doelgroepen, zoals lage en middeninkomens, starters, ouderen en kwetsbaren, internationale werknemers, vluchtelingen en woonwagenbewoners. 

8.03.01 Uitvoeren woningbouwversnelling

2024 is het schakeljaar tussen woningbouwversnelling I en II. In 2020 is de aanpak woningbouwversnelling vastgesteld, op basis waarvan we in 5 jaar 2.000 woningen moeten realiseren. In de loop van 2025 zal de 2.000e woning worden opgeleverd.

Inmiddels is bovendien besloten de woningbouwversnelling door te zetten tot 2032. Vanaf 2024 worden daarvoor nieuwe projecten opgestart op basis van de ingezette woningbouwversnellingsaanpak. Het doel is om tot en met 2032 nog eens 3.000 woningen toe te voegen om de groei van arbeidsplaatsen te kunnen faciliteren.  In totaal worden daarmee tussen 2000 en 2032 zo'n 5.000 woningen gerealiseerd. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.03.02 Communicatie Woningbouwprojecten

In 2024 digitaal ontsluiten van informatie m.b.t. lopende woningbouwprojecten t.b.v. inwoners en woningzoekenden. Daarnaast onderzoeken hoe de informatie in bredere context van de ontwikkelingen rond de schaalsprong kan worden geplaatst.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.03.03 Stimuleren realisatie sociale woningbouw

De bouw van sociale huurwoningen zet de haalbaarheid van woningbouwprojecten onder druk. Om de bouw van sociale huurwoningen met een goede spreiding over de gemeente mogelijk te maken, worden de mogelijke instrumenten om te verevenen of egaliseren onderzocht en ingevoerd. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.03.04 Aanpak n.a.v. behoefteonderzoek woonwagenlocaties

Naar aanleiding van de resultaten van het behoefteonderzoek woonwagenlocaties wordt een vervolgaanpak opgesteld.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.03.05 Vaststellen kwaliteitseisen voor (tijdelijke) huisvesting van (internationale) werknemers

We stellen kwaliteitseisen vast t.a.v. (tijdelijke) huisvesting van internationale werknemers in aanvulling op het SGE Afsprakenkader huisvesting arbeidsmigranten.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.04 We verbeteren onze dienstverlening bij initiatieven in de fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 8.04 We verbeteren onze dienstverlening bij initiatieven in de fysieke leefomgeving.

In de behandeling van ruimtelijke initiatieven gaan we zo vroeg mogelijk het gesprek aan met de initiatiefnemer. Door initiatiefnemers in het proces te betrekken wordt vroegtijdig duidelijk wat er voor beide partijen te wachten staat. De gemeente kan beter adviseren aan de initiatiefnemer wat er nodig is om het initiatief te laten slagen. Hierbij gaan we uit van het mogelijk maken via het "ja, mits" principe. We voegen waarde toe aan het initiatief, kunnen we maatwerk bieden indien nodig en zijn we toegankelijk en transparant richting de klant. In dit verband zijn we gestart met de pilot 'Onsveldhoven.nl. Met deze site wordt ingezet op het breder betrekken en informeren van inwoners bij ruimtelijke ontwikkelingen. 

8.05 We kunnen werken met de instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

Terug naar navigatie - 8.05 We kunnen werken met de instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

De relevantste instrumenten uit de Omgevingswet voor de gemeente Veldhoven zijn de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning.

De activiteiten in het omgevingsplan zijn evenwichtig toebedeeld aan locaties. Hiermee geven we vorm aan de kernopgaven uit de omgevingsvisie en geeft dit de kaders weer waarbinnen we initiatieven mogelijk maken. Daarnaast is de organisatie ingericht en opgeleid om omgevingsvergunningen te verlenen binnen de verkorte wettelijke termijnen.

8.05.01 We bouwen door op de ervaringen uit de pilot Zonderwijk en starten met een nieuwe pilot voor een ander gebied om te komen tot één omgevingsplan voor heel Veldhoven.

De manier van werken om te komen tot een omgevingsplan is in de pilot Zonderwijk goed bevallen. De aanpak leent zich voldoende om toe te passen op andere woonwijken in Veldhoven, waar we op basis van onze ervaringen naar verwachting met een efficiënter en eenvoudiger proces tot een omgevingsplan kunnen komen. De regels voor woonwijken breiden we hiermee stapsgewijs uit. Daarnaast kiezen we een ander gebied met een andere thematiek, zoals een bedrijventerrein, waarop we weer nieuwe kennis en ervaringen op doen en de regels voor omgevingsplan Veldhoven uitbreiden. In welke specifieke gebieden we na Zonderwijk aan de slag gaan, wordt op een later moment bepaald op basis van de ervaringen uit pilot Zonderwijk en ontwikkelingen binnen en buiten het gemeentehuis.  

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.05.02 We gaan werken met programma's (een nieuw instrument uit de omgevingswet).

Eén van de nieuwe instrumenten van de Omgevingswet zijn programma's.  Een programma kan vorm geven aan de centrale opgaven uit de omgevingsvisie. We gaan in 2024 te starten met het programma Kostenverhaal.  

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.05.03 We borgen, monitoren en evalueren de nieuwe werkprocessen om te werken met de instrumenten uit de Omgevingswet.

 Voor de uitvoering van de Omgevingswet zijn de  werkprocessen verbeterd en aangepast.  Het is van belang om deze processen te monitoren en evalueren, zodat we kunnen leren en bijstellen. Met de opgedane kennis en ervaring kunnen we de competenties van de medewerkers (verder) ontwikkelen.

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.05.04 We behandelen aanvragen binnen de wettelijk geldende termijnen.

Een omgevingsvergunning is een instrument uit de Omgevingswet. Dit instrument is vernieuwd waarbij een meer integrale werkwijze wordt gehanteerd. Door in de voorbereiding de initiatiefnemer beter te adviseren kunnen we de omgevingsvergunning binnen de verkorte wettelijke termijnen verlenen. 

Portefeuillehouder

  • Caroline van Brakel

8.06 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.

Terug naar navigatie - 8.06 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.

Door de sterke groei van het aantal arbeidsplaatsen en woningen wordt een deel van Veldhoven meer stedelijk van karakter. Om de kwaliteit van de leefomgeving hoog te houden  moet worden ingezet op een versterken het groen en de openbare ruimte. Ook moet rekening worden gehouden met voldoende ruimte voor extra voorzieningen.  Zo zorgen we ervoor dat inwoners de meer stedelijke omgeving en dynamiek kunnen omarmen. Daarnaast behouden we het dorpse karakter van de oude kernen en linten. 

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2023 2024 2025 2026 2027
8.01 Leefbarometer.nl * 9 categorieën van 'Zeer onvoldoende' tot 'Uitstekend' Ministerie van Binnenlandse Zaken 2020 n.v.t. Goed / Ruim voldoende / Goed zeer goed zeer goed zeer goed zeer goed zeer goed zeer goed
8.01 Gemiddelde WOZ waarde (BBV) Duizend euro CBS 2021 290 328 346
8.01 Demografische druk (BBV) % CBS 2022 70.3 73.1 74.8
8.01 Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (BBV) In Euro’s COELO 2022 823 746 777
8.01 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (BBV) In Euro’s COELO 2022 905 928 859
8.01 Startersleningen Aantal uitgegeven leningen SVN 2023 - - 13 14 nnb nnb nnb nnb
8.01 Stimuleringsleningen Aantal uitgegeven leningen SVN 2023 - - 25 30 nnb nnb nnb nnb
8.03 Nieuw gebouwde woningen (BBV) Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen en gebouwen 2022 9,3 12,6 5,5 - - - - -
8.03 In aanbouw genomen woningen Aantal 2022 399 400 400 400 400 400
8.03 Opgeleverde woningen Aantal Gemeente Veldhoven 2022 154 400 400 400 400 400
8.03 Aandeel sociale huur (22/30%) ** Aantal opgeleverde woningen Gemeente Veldhoven 2022 0% 120 120 120 120 120
t
* Met behulp van de Leefbaarometer kan de leefbaarheid in alle bewoonde wijken, buurten en straten in Nederland gemonitord worden. De Leefbaarometer laat zien hoe de situatie van de leefbaarheid er is en hoe die zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Hiermee biedt de Leefbaarometer informatie voor beleidsvoorbereiding, -bijsturing en -evaluatie voor verschillende partijen die betrokken zijn bij de leefbaarheid van wijken en buurten. De leefbarometer wordt elke 2 jaar geactualiseerd.
** In peiljaar 2022 is nog de oude woonvisie van toepassing waarin het aandeel sociale huur op 22% lag. In meerjarig perspectief is deze doelstelling overigens wel gehaald. Vanaf 2023 is als streefwaarde 30% van 400 opgenomen.

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten 26.927 25.880 26.580 18.136 20.785 12.228
Baten 26.382 24.889 30.160 16.697 21.300 11.745
Saldo (- = nadeel) -545 -991 3.580 -1.439 515 -483

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting (x € 1.000,-)
2024 2025 2026 2027
Aanvullend verhaal projecten derden 318 471 408 409
Bijstelling baten leges omgevingswet -285 -285 -285 -285
Woningbouwversnelling II lasten -121 -1.054 -1.075 -1.096
Woningbouwversnelling II baten 121 1.054 1.075 1.096
Strateeg ruimte (capaciteit) -83 -85 -61 -62
Strateeg ruimte (dekking projecten & verhaal derden) 83 85 61 62
Inrichting omgevingsloket 37 38 38 39
Inrichting omgevingsloket (dekking door efficiency woningbouwversnelling) -37 -38 -38 -39
Aframen lasten structuurplannen 8 8 9 9
Subsidie stimulering sociale huurwoningen 0 -1.400 -298 -407
Bijdrage stimulering sociale huurwoningen 1.251 402 259 512
Saldo (- = nadeel) 1.292 -804 93 238

Aanvullend verhaal projecten derden
Het uitgangspunt bij projecten derden is dat kosten (inclusief overhead) door middel van anterieure overeenkomsten worden verhaald bij derden.

Bijstelling baten leges omgevingswet
Door de komst van de Omgevingswet en vooral de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) komen veel vergunningplichten te vervallen. Voor de meld- en informatieplichten die er als vervangende gemeentelijke taak bij komen, mogen wettelijk geen leges geheven worden. Hierdoor heeft vooral de komst van de Wkb grote gevolgen voor de inkomsten uit leges. Hetzelfde geldt in mindere mate ook voor het vervallen van de vergunningplicht voor brandveilig gebruik. Voor milieubelastende activiteiten mogen onder de Omgevingswet wel weer leges geheven worden. 

Woningbouwversnelling II (lasten en baten)
We zetten de al ingezette woningbouwversnellingsaanpak voort. We voegen in de periode 2020 tot en met 2030 minimaal 4.200 woningen toe aan de woningvoorraad en 5.000 woningen in de periode 2020 tot en met 2032. Mede gebaseerd op de ervaringen uit de uitgevoerde evaluatie WBV-I en de uitgangspunten van de woon(zorg)visie 2023.

Strateeg ruimte
De opgaven waar de gemeente Veldhoven voor staat worden complexer en houden niet op bij de gemeentegrenzen. Daarnaast zien we dat de sturing steeds meer plaatsvindt in regionaal verband. Om de gemeente Veldhoven hier goed in positie te brengen sluiten de strategen aan bij de regionale overleggen van Brainport, het SGE en het MRE. De regionale inzet van deze strategen is in totaal 1,4 fte. Door deze grote inzet kunnen de strategen niet worden ingezet voor de Veldhovense projecten/werkzaamheden en komt de gewenste strategische denkkracht hiervoor onder druk te staan. Gelet op de grote complexe vraagstukken en opgaven waar de gemeente voor staat is het van belang dat de strategische denkkracht wordt uitgebreid. Deze strateeg dient een bijdrage te leveren aan de ontwikkelingen die spelen rondom ASML, woningbouwversnellingsprojecten en  gebiedsvisie trajecten. Een groot deel van deze projecten loopt door tot 2030/2032, maar gelet op de schaalsprong en de ontwikkeling waar Veldhoven voor staat is het nu al duidelijk dat de behoefte aan strategische denkkracht ook na deze periode blijft. Dit is ook in lijn met de conclusies uit het BMC-rapport waarin wordt aangegeven dat ook kwantitatief in de strategische adviesvaardigheden moet worden geïnvesteerd.

Inrichting omgevingsloket
We verbeteren onze dienstverlening bij initiatieven in de fysieke leefomgeving. We gaan zo vroeg mogelijk in gesprek met de initiatiefnemer. Hierbij gaan we uit van het mogelijk maken via het "ja, mits" principe. We voegen waarde toe aan het initiatief, kunnen maatwerk bieden indien nodig en zijn toegankelijk en transparant richting  de klant. Door een strak en efficiënt proces van omgevingsvergunning - vooroverleg zal dit tot efficiencywinst leiden bij de opgenomen capaciteit van de woningbouwversnelling.

Aframen uitgaven structuurplannen
Jaarlijks geven we minder uit aan structuurplannen. Het budget hiervoor kan structureel met € 8 worden verlaagd.

Stimulering sociale huurwoningen
Om de realisatie van sociale huurwoningen in de gemeente te stimuleren en de voorraad sociale huurwoningen in de gemeente te vergroten zal, naar verwachting eind 2024/begin 2025, de mogelijkheid bestaan voor woningcorporaties (toegelaten instellingen) om bij de gemeente subsidie aan te vragen voor de realisatie van sociale huurwoningen. Vanaf 1 januari 2024 zal bij particuliere ontwikkelingen een financiële bijdrage worden gevraagd bij de realisatie van een vrije sectorwoning. Deze bijdrage wordt gebruikt voor de subsidiering nieuwbouw sociale huurwoningen. Om zowel de financiële bijdrage als de subsidie te stroomlijnen wordt er een nieuwe bestemmingsreserve met dekkingsfunctie ingesteld. Uitgebreide informatie wordt verstrekt in de paragraaf grondbeleid.