Uitgaven

4,79%
€ 7.997
x €1.000
4,79% Complete

Inkomsten

0,25%
€ 410
x €1.000
0,25% Complete

Saldo

7225,71%
€ -7.587
x €1.000

Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

4,79%
€ 7.997
x €1.000
4,79% Complete

Inkomsten

0,25%
€ 410
x €1.000
0,25% Complete

Saldo

7225,71%
€ -7.587
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Mensen verplaatsen zich over allerlei afstanden, om verschillende redenen, op diverse tijdstippen en met verschillende vervoermiddelen. Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens. We werken daarom structureel regionaal samen op bestuurlijk en ambtelijk niveau. Daarin komen strategische en tactische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit aan de orde, maar ook de relatie van bereikbaarheid met het verbeteren van ons leef-, woon- en vestigingsklimaat.

We investeren steeds meer in andere en duurzamere manieren van mobiliteit. Dit wordt de transitie duurzame mobiliteit genoemd. De geleidelijke overgang naar een duurzaam, integraal mobiliteitssysteem dat ook anticipeert op komende ontwikkelingen.

Plannen voor wonen, werken en bereikbaarheid worden in samenhang opgesteld. De hieruit voortkomende plaatselijke- en regionale maatregelen sluiten we op elkaar aan. Daarnaast richten we ons ook lokaal op de integrale verbinding met de onderwerpen als welzijn, gezonde groei en duurzame toekomst.

We gebruiken beschikbare data en moderne technieken, die ons helpen bij de opgaven waar we voor staan. Daarnaast helpen ze ons bij een objectieve monitoring en/of toetsing.

De komende jaren werken we aan het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid van Veldhoven en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we binnen de kaders van de bereikbaarheidsagenda en het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en een op te stellen mobiliteitsvisie. Ook de Omgevingsvisie en het Maatregelenpakket De Run zijn een belangrijke leidraad.

Onze aanwezige infrastructuur onderhouden we goed. Hiermee is de veiligheid en het comfort van de weggebruiker geborgd. Handvat voor de uitvoering van dit onderhoud vormt het integraal beheerkader met de bijbehorende beheerplannen.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.

Terug naar navigatie - 2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.

We dragen hiermee bij aan het reduceren van de CO2 uitstoot in 2030 met 17 procent ten opzichte van 1990 in de sector mobiliteit.  Doordat er steeds minder ruimte is in het openbaar gebied zetten we meer in op duurzame mobiliteit, zeker bij multi gebruik. Dit sluit ook aan bij de behoefte om minder CO2 uit te stoten.

2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west

We realiseren een veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Zilverackers en het centrum in de periode 2024-2026.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.02 Opstellen van een persoonsgebonden mobiliteitsplan als werkgever.

Naar aanleiding van het besluit werk-gebonden personenmobiliteit van het ministerie van I&W is het noodzakelijk vanaf januari 2024 de afgelegde kilometers in woon-werk en zakelijk verkeer naar soort vervoermiddel in beeld te brengen.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.03 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.

We starten met het ontwerp van snelle en aantrekkelijke regionale fietsverbindingen als volwaardig alternatief voor de auto. Het gaat om de fietsverbindingen Reusel-Eersel-Veldhoven en Bergeijk-Riethoven-Veldhoven.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

2.01.04 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.

We zijn gestart met het meten van het fietsgebruik en hebben we hiervoor op verschillende locaties in Veldhoven een 0-meting uitgevoerd voor toekomstig gebruik. Hiermee ontstaat een beeld over hoe bestaande structuren worden gebruikt en of nieuwe structuren effectief zijn.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.

We onderzoeken en leggen verbindingen (bijvoorbeeld de HOV 4) tussen het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven en andere functies binnen de openbare ruimte.

2.02.01 We voeren de activiteiten opgenomen in de mobiliteitsvisie uit.

De mobiliteitsvisie is in 2023 opgesteld. We starten in 2024 met het opstellen van het mobiliteitsprogramma.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

2.02.02 We werken aan de HOV4 verbinding.

Economische groei blijven faciliteren op de Run en gelijktijdig meeliften met schaalsprong regio / duurzame mobiliteitsvormen.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

2.02.03 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.

Onderzoek of een autoluwe toegang (Burg. van Hoofflaan) tot het centrum mogelijk is.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

2.02.04 We exploiteren betaald parkeren rondom het City Centrum.

Door optimaal gebruik te maken van de parkeervoorzieningen in het centrum reguleren we de parkeerstromen om de aantrekkelijkheid van het City Centrum te vergroten.  Bij de ontwikkelingen in het City Centrum wordt het parkeren meegenomen.

Portefeuillehouder

  • Thomas van Broekhoven

2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

We onderhouden de gemeentelijke infrastructuur (wegen, kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties) op de afgesproken onderhoudsniveau's vanuit de verschillende beheerplannen.

2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.

Eén keer per 2 jaar voeren we een visuele weginspectie uit volgens landelijke richtlijnen om een actueel kwaliteitsbeeld te krijgen

Portefeuillehouder

  • Mariëlle Giesbertz

2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.

Door doelmatig onderhoud en verledden hebben we minder storingen aan lampen.

Portefeuillehouder

  • Mariëlle Giesbertz

2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.

Door het uitvoeren van klein- en groot onderhoud aan de verhardingen onderhouden wij de wegen.  Hierbij wordt afgewogen of een reconstructie nodig is, door bijvoorbeeld een veranderende woonomgeving of door mee te liften met andere vakdisciplines.

Portefeuillehouder

  • Mariëlle Giesbertz

2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Terug naar navigatie - 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Zowel de Provincie Noord-Brabant als de gemeente streven naar 0 verkeersslachtoffers.

2.04.01 Inzicht hebben en houden in de verkeersongevallen in Veldhoven.

We volgen en analyseren de ongevalstatistieken.  We streven naar 0 verkeersslachtoffers.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

2.04.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.

Op de inzet van mobiliteit en verkeersveiligheid  in relatie tot andere werkvelden (onderwijs) en externe partners (scholen,  Veldhoven Samen Verkeersveilig) voeren we 5 bewustwordingsacties uit.

Portefeuillehouder

  • Jeroen Rooijakkers

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2023 2024 2025 2026 2027
2.01 Fietsgebruik Aantal fietsers in Veldhoven (27 telpunten, gemiddeld per werkdag) Gemeente Veldhoven 2023 1.595 +5% +5% +5% +5%
2.01 Gebruik van deelmobiliteit Aantal gebruikers Gemeente Veldhoven 2023 +3% +3% +3% +3%
2.03 Wegverharding die voldoet aan de CROW-kwaliteitsnorm % Gemeente Veldhoven 2023 90 90 90 90 90
2.03 Storingen lampen openbare verlichting Aantal meldingen storingen lampen Nobralux (periode 2018-2022) 2022 1.850 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500
2.04 Uitvoeren bewustwordingsacties Aantal Gemeente Veldhoven 2023 5 5 5 5 5
2.04 Inzicht in verkeersongevallen letsel (BBV) Aantal ongevallen (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen 2022 34
2.04 Inzicht in verkeersongevallen materieel (BBV) Aantal ongevallen (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen 2022 214
2.04 Inzicht in verkeersongevallen dodelijk (BBV) Aantal ongevallen (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen 2022 1 0 0 0 0 0
t

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten 6.362 6.871 7.997 8.561 8.871 9.265
Baten 647 397 410 426 440 454
Saldo (- = nadeel) -5.715 -6.474 -7.587 -8.135 -8.431 -8.811

Bijstellingen bestaand en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Bijstellingen bestaand en nieuw beleid
Bijstelling bestaand en nieuw beleid Begroting (x € 1.000,-)
2024 2025 2026 2027
Energiekosten (verkeerslichten en openbare verlichting) -200 -200 -200 -200
Bewaakte fietsenstalling -125 -75 -75 -75
Regionale afspraken mobiliteit (HOV4 en bijdrage station Eindhoven) -5 -13 -86 -136
Mobiliteitsstrateeg -60 -60 -49 -44
Dekking mobiliteitsstrateeg 60 60 49 44
Parkeren 30 30 30 30
Aanbrengen plateau's Abdijlaan en De Run 5300 (Investering 2024: € 55.000) 0 -2 -2 -2
Saldo (- = nadeel) -300 -260 -333 -383

Energiekosten
Door een nieuwe aanbesteding voor energie is door het gemeentelijke collectieve inkoopbureau een indicatie aangegeven van de toename van de energiekosten vanaf 2024.

Bewaakte fietsenstalling
Tijdens de reguliere openingstijden van de winkels in het City Centrum is aanvullend budget noodzakelijk voor de bewaking van de fietsenstalling met menskracht (inclusief onderkomen).  
Dit leidt tot een structurele bijstelling van de begroting (€ 75 medewerker fietsenstalling) en een incidentele bijstelling van de begroting (€ 50 eenmalige aanlegkosten).

Regionale afspraken mobiliteit HOV4, korte termijn maatregelen en bijdrage station Eindhoven)

In de komende jaren staat de Brainportregio voor een enorme opgave: het faciliteren van een schaalsprong en bijkomende vraagstukken. Om te voorkomen dat de regio vastloopt en de groei stagneert is versneld actie nodig. Dit vraagt op korte termijn om investeringen in extra woningen, in extra werklocaties én in een duurzaam mobiliteitssysteem. In het verlengde van deze opgave hebben Rijk en regio eind 2022 pakketafspraken gemaakt van in totaal € 1,6 miljard aan investeringen. In de regio wordt nu (eind 2023) aan de raden voorgelegd hoe de gemeentelijke bijdrage aan deze €1,6 miljard wordt verdeeld over de 21 gemeenten van Zuidoost Brabant (dit is de ‘bekostigingssystematiek’). Concreet voor Veldhoven betekent dit een bijdrage van € 13,4 mln (plus € 0,75 mln voorbereiding) verdeeld over 3 maatregelen, zijnde: korte termijn maatregelen (€ 4,3 mln), HOV4 (€ 7,2 mln plus € 0,75 mln voorbereiding) en regiobijdrage station Eindhoven (€ 1,9 mln). Over de korte termijn maatregelen (F67) heeft u raad in juni 2023 al een (financieel) besluit genomen. Over de bijdrage aan HOV4 en het station Eindhoven heeft uw raad op het moment dat deze begroting wordt vastgesteld ook een besluit genomen. In deze begroting borgen we de financiële impact hiervan (uitgaande van een positief besluit over HOV4 en het station Eindhoven) door de kapitaallasten vast te leggen.

Mobiliteitsstrateeg
Werd mobiliteit voorheen aangevlogen vanuit een verkeerskundige invalshoek (het managen van verkeersstromen in relatie tot infrastructuur), nu vragen de ontwikkelingen op dit gebied om een meer strategische invalshoek in plaats van een operationele. Door de schaalsprong worden de mobiliteitsvraagstukken en het speelveld (aan tafel zitten met programmanagers, senior-adviseurs en strategen van Eindhoven of provincie) steeds complexer. Momenteel wordt een strateeg mobiliteit ingehuurd die voor de gemeente Veldhoven betrokken is bij diverse grootschalige mobiliteitsvraagstukken, zoals de HOV4, het te realiseren snelfietspad F67, de tangent Best-De Run, de realisering van hubs, de brainporttangent en de Brainportlijn. Een groot deel van deze projecten lopen door tot 2030, maar het is nu al duidelijk dat door de schaalsprong en de ontwikkelingen ook daarna behoefte is aan strategische denkkracht op het gebied van mobiliteit. De MRE gaat zich meer focussen op mobiliteit, waar de strateeg mobiliteit ook bij aan zal sluiten. De dekking van de strateeg mobiliteit vindt voor circa 50% plaats via de projecten waaraan wordt gewerkt (HOV4, F67). 

Aframen budget parkeren
Jaarlijks geven we minder uit aan parkeren. Het budget hiervoor kan met € 30 structureel worden verlaagd.

Aanbrengen plateau's Abdijlaan en De Run 5300
Uit onderzoek en uit analyse van geregistreerde ongevallen en snelheden is het aan te bevelen de snelheid op de Abdijlaan en de Run 5300 te verlagen. Dit willen we bereiken door het aanbrengen van plateau’s. Voor het aanbrengen van plateau's is € 55 nodig.