Uitgaven

2,41%
€ 4.028
x €1.000
2,41% Complete

Inkomsten

0,05%
€ 85
x €1.000
0,05% Complete

Saldo

3755,24%
€ -3.943
x €1.000

Programma 1 | Veiligheid

Uitgaven

2,41%
€ 4.028
x €1.000
2,41% Complete

Inkomsten

0,05%
€ 85
x €1.000
0,05% Complete

Saldo

3755,24%
€ -3.943
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De zorg voor veiligheid is een kerntaak van de gemeente. Die verantwoordelijkheid dragen we samen met vele (keten)partners. Veiligheid is veelomvattend en gaat om zaken waar inwoners dagelijks (bewust en onbewust) mee te maken krijgen. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor een aantrekkelijke woon-, werk- en leef gemeente en voor een goede economische en sociale ontwikkeling. 

Om dit te bereiken, werken wij vanuit een gezamenlijke visie: Wij willen een aantrekkelijke gemeente zijn waar inwoners, bedrijven en bezoekers zich thuis en veilig voelen. Daarbij wordt gekozen voor een aanpak met een balans tussen preventie, zorg en repressie. Wij vinden voorkomen beter dan genezen. Samenwerken is hierbij erg belangrijk; inwoners, bedrijven, organisaties en veiligheidspartners zijn actief en helpen mee. Er is vertrouwen in de lokale overheid en de gemeente staat dichtbij haar inwoners en ondernemers. Op het gebied van veiligheid opereren wij als een eenheid in de regio met aandacht voor de lokale verschillen.

Hierbij zijn de volgende punten leidend:
•    We werken aan veiligheid vanuit de eigen kracht van onze inwoners.
•    We zorgen voor een overheid die snel, daadkrachtig en betrouwbaar handelt.
•    We benutten de mogelijkheden van datagedreven werken.
•    We zorgen voor een balans tussen preventie en repressie en zorg en veiligheid
•    We hebben een intensieve samenwerking op zorg en veiligheid.
•    We hanteren een wijk- en persoonsgerichte aanpak.

Als gemeente hebben we zowel een regisserende, faciliterende als uitvoerende rol.
Binnen de veiligheidsthema's stellen we prioriteiten. De thema’s worden integraal met onze partners aangepakt. De incidenten die niet plaatsvinden en de goede samenwerking om incidenten te voorkomen zijn hierbij ons succes. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel

Terug naar navigatie - 1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel

Inwoners van Veldhoven moeten met een veilig gevoel in hun wijk of buurt kunnen leven. Om dit veiligheidsgevoel te verbeteren, wordt ingezet op een aantal onderdelen:
- een verdere afname van de criminaliteit
- een verdere afname van incidenten en verstoringen van de openbare orde
- een verbeterde verankering van veiligheid in buurten en wijken
- een goede samenwerking, waarin we met ketenpartners een gezamenlijke focus hebben 

1.01.01 Uitvoering geven aan het Integrale Veiligheidsplan en Uitvoeringsplan Basisteam De Kempen 2023-2026

In 2022 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan (IVP) vastgesteld. Deze vierjaarlijkse kadernota geeft sturing aan de lokale veiligheid. De projecten en activiteiten die hieruit voortvloeien staan in het tweejaarlijkse Uitvoeringsplan (UVP). Dit plan is in 2023 door het college vastgesteld. Komend jaar gaan we deze projecten en activiteiten uitvoeren. Jaarlijks evalueren we deze uitvoering met partners en gemeenteraad. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.01.02 In 2024 ontwikkelen we samen met onze (keten)partners de wijkgerichte aanpak verder door.

Veldhoven is in 2022 gestart met wijkgericht werken met onder andere de partners Cordaad, Politie, Woningbouwstichtingen en zorgpartners (onder andere de GGD en Lumens). Bij een wijkgerichte aanpak wordt er samengewerkt om te voorkomen dat de leefbaarheid en veiligheid in een wijk of gebied (met multiproblematiek) verslechtert. Vanuit veiligheid sluiten we  periodiek aan bij overleggen van onze bewoners, zoals o.a. wijkplatforms en buurtpreventie. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.01.03 Meer ondersteuning bieden aan buurtpreventiegroepen.

Buurtpreventiegroepen zijn onze ogen en oren in de wijk. Om deze reden gaan we meer investeren in en samenwerken met de buurtpreventiegroepen. De buurtpreventiegroepen worden ook ingezet bij de informatievoorziening naar onze inwoners toe. Tot slot, organiseren we jaarlijks een gezamenlijke buurtpreventieavond. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.01.04 We versterken de Keurmerken veilig ondernemen voor bedrijventerreinen, winkelgebieden, horeca, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties

Als preventieve actie willen we bestaande Keurmerken Veilig ondernemen, bedrijventerreinen en winkelgebieden verder versterken en onze informatiebronnen (netwerkpartners) uitbreiden. Het is de bedoeling om hiermee zowel de objectieve als subjectieve veiligheid te verhogen. We gaan actief informatie bij de betrokken doelgroep ophalen en bespreken. Voor de horeca van Veldhoven gaan we een keurmerk Veilig Uitgaan opzetten om de samenwerking tussen overheid en horecaondernemers te versterken. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.01.05 Invoeren van een “Branche-aanpak Veiligheid”

Jaarlijks selecteert Integrale Veiligheid een branche of thema, waarop intensief wordt ingezet dat jaar. Gedurende het jaargeven we deze branche of thema extra aandacht. Dit doen we o.a. door preventieve acties, trainingen, inzetten van controles en voorlichting. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.01.06 Implementatie van de Skip leidraad drugs bij evenementen

We zijn drugs in Nederland steeds normaler gaan vinden en het gebruik hiervan lijkt toe te nemen. Ook bijvoorbeeld overlast, criminaliteit, de (verkeers)veiligheid en de milieudelicten die hiermee ontstaan. Met SKIP willen 32 gemeenten in Oost-Brabant hier iets aan doen met de regionaal ontwikkelde “SKIP leidraad drugs bij evenementen”. De leidraad is ondersteunend aan vergunningstrajecten van evenementen.  

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez
  • Jeroen Rooijakkers

1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en digitale criminaliteit

Terug naar navigatie - 1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en digitale criminaliteit

Ter preventie willen wij meer aandacht besteden aan het goed informeren van onze inwoners. Op gebied van digitale criminaliteit gaan we het programma Hackshield (game) en Cyber 24 inbedden in onze werkwijze om jeugdigen de gevaren van digitale criminaliteit bij te brengen. 

1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit

Terug naar navigatie - 1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit

Ondermijnende criminaliteit verstoort de balans tussen onderwereld (criminelen) en bovenwereld (de samenleving). Daarmee is ondermijnende criminaliteit een minder zichtbare vorm van criminaliteit, maar kent daarentegen grote gevolgen en impact voor de samenleving in zijn geheel. Ondermijnende criminaliteit creëert gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld brand- en explosiegevaar, afpersing, intimidatie met geweld of milieuschade. Ondermijning zorgt ook voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van onze inwoners, ondernemers en organisaties. 

1.04 We verminderen het aantal slachtoffers op het gebied van digitale veiligheid (Cybercrime)

Terug naar navigatie - 1.04 We verminderen het aantal slachtoffers op het gebied van digitale veiligheid (Cybercrime)

Gedigitaliseerde criminaliteit is een verzamelterm geworden van alle criminaliteit die met een computer en op internet wordt gepleegd. Maar ook incidenten zoals sexting of digitaal pesten vallen onder deze term. Dit thema is inmiddels het snelst groeiende thema in de veiligheidswereld en is daarmee belangrijk om aan te pakken.

1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving

Terug naar navigatie - 1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving

Onder complexe zorg- en veiligheidsproblematieken vallen meerdere onderwerpen: Jeugdzorg- en veiligheid, Jeugdproblematiek, Polarisatie en Radicalisering, Woonoverlast, Personen met onbegrepen gedrag, Nazorg ex-gedetineerden en criminele familienetwerken. In deze veiligheidsthema's zien we als trend, een toename in de complexiteit van de zaken en daarentegen minder mogelijkheden om deze zaken op te lossen. Veldhoven streeft naar een juiste balans tussen preventie, repressie en zorg. We kijken daarbij binnen alle domeinen en denken vanuit de bedoeling en de leefwereld van onze kwetsbare inwoners. Het is van belang om met elkaar voorwaarden te creëren, waardoor iemand "fijn" kan wonen, zonder dat de buurt overlast ervaart. We praten waar kan en pakken door waar moet!

1.05.01 In 2024 zorgen we ervoor dat veiligheid nog beter aansluit bij zorg- en hulpverlening.

Dit doen we onder andere door het borgen van een goede structuur en werkwijze binnen het zorg- en veiligheidsdomein met de partners: de wijkagent, de Wijk-GGD’ers, de kwartiermaker GGzE met specifieke aandacht voor (overlastgevende) kwetsbare personen. We werken gestructureerd door het vastgestelde AVE-model uit te voeren, waarin iedereen elkaars rol, taak, bevoegdheden in het totale proces kent en toepast. Zie ook programma 6 Sociaal Domein. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.05.02 Het doorontwikkelen van zorg- en veiligheidsnetwerken

Per genoemd veiligheidsthema wordt verder ingezet op netwerkversterkingen op basis van trends en ontwikkelingen. Per casus wordt inzichtelijk gemaakt met welke professionals we te maken kunnen hebben/krijgen en regulier overlegd hoe de stappen in het proces het beste kunnen lopen. Ook bespreken we regelmatig het inschalen van casussen en wie per casus de regie heeft.  

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.05.03 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk.

We kiezen voor maatwerk en het werken volgens de bedoeling, zodat de aansluiting op de leefwereld van onze inwoner goed plaatsvindt. Zie ook programma 6 Sociaal Domein. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.05.04 Versterken Aanpak Verward Gedrag WVGGZ

In 2024 ontwikkelen we samen met onze partners de aanpak Verward Gedrag door. Belangrijke aandachtspunten zijn het werken vanuit de bedoeling en de inzet van ervaringsdeskundigheid. Daarnaast wordt er een werkproces opgesteld en dragen we bij aan aan de doorontwikkeling van het Meldpunt Zorg en Veiligheid. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez
  • Huub Stroeks

1.05.05 Vroegtijdige samenwerking met zorg- en veiligheidspartners op Nazorg (ex) gedetineerden en op de aanpak van de problematische jeugd

Samen met Zorg & Veiligheid pakken we casuïstiek op. We leggen vroegtijdig contact met de gedetineerde en de instelling waar hij/zij verblijft. Door inzet te plegen op vijf leefgebieden trachten we de kans op recidive te verminderen. Binnen de aanpak jeugd ligt voor 2024 de focus op het vroeg signaleren en het versterken van samenwerkingsverbanden. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.05.06 Uitvoeren van de visie op criminele familienetwerken

In 2024 werkt de gemeente vanuit een gedragen en bestuurlijk vastgestelde visie op het doorbreken van mobiele criminele familienetwerken. Deze netwerken bestaan veelal al generaties. De inzet op scholing, participatie en afstraffen daar waar moet zijn daarbij leidend. 

Portefeuillehouder

  • Marcel Delhez

1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.

Terug naar navigatie - 1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.

We zijn onderdeel van de regionale crisisbeheersingsorganisatie. Hierbij werken wij regionaal samen aan bestaande en veranderende fysieke veiligheidsvraagstukken. De veranderende vraagstukken (zoals vergrijzing, klimaatverandering, gezondheidscrisis, dreiging van terrorisme en extreem geweld) vragen om het up-do-date houden en een doorontwikkeling van onze crisisorganisatie. Dit doen we door medewerkers (interne rampen- en crisisorganisatie), het college, het managementteam structureel te blijven trainen in hun rol in de crisis- en rampenbestrijding. Ook worden de facilitaire randzaken regelmatig door de organisatie getest en goed voorbereid op een mogelijke crisis. 

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr. Realisatie peiljaar Streefwaarden
Doel Naam Eenheid Bron Peiljaar NL Verg. Vhvn 2023 2024 2025 2026 2027
1.01 Sociale veiligheid, index overlast Index (2014=100) CBS Veiligheidsmonitor 2021 98 98 92 90,16 88,35 86,59 84,86 83,16
1.01 Winkeldiefstallen (BBV) Per 10.000 inwoners Politie 2022 23 16 7 6,86 6,72 6,59 6,45 6,32
1.01 Brandstichting Per 10.000 inwoners Politie 4e kwartaal 2022 0,68 geen data 0,22 0,22 0,21 0,21 0,20 0,20
1.01 Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (BBV) Per 10.000 inwoners CBS 2022 60 44 45 44,10 43,22 42,35 41,51 40,68
1.01 Diefstal van brom-, snor-, fietsen Per 10.000 inwoners Politie 1e kwartaal 2023 11,68 geen data 6,25 6,13 6,00 5,88 5,76 5,65
1.01 Diefstal van motorvoertuigen Per 10.000 inwoners Politie 1e kwartaal 2023 1,28 geen data 0,22 0,22 0,21 0,21 0,20 0,20
1.01 Diefstal en inbraak bij bedrijven Per 10.000 inwoners Politie mei 2023 7,30 geen data 9,17 8,99 8,81 8,63 8,46 8,29
1.01 Verboden wapenbezit en -handel Per 10.000 inwoners Politie 2022 3,90 geen data 2,40 2,35 2,30 2,26 2,21 2,17
1.01 Geluidshinder Per 10.000 inwoners Politie 2022 75,04 geen data 60,67 59,46 58,27 57,10 55,96 54,84
1.01 Sociaal-preventief gedrag Somscore (0 t/m 4) CBS Veiligheidsmonitor 2021 2,1 2,2 2,4 2,45 2,50 2,55 2,60 2,65
1.01 Preventieve voorzieningen in en rond de woning Somscore (0 t/m 6) CBS Veiligheidsmonitor 2021 1,7 1,8 2,0 2,04 2,08 2,12 2,16 2,21
1.02 Diefstal en inbraak uit woning (BBV) Per 10.000 inwoners Politie 2022 14 16 14 13,72 13,45 13,18 12,91 12,65
1.02 Verwijzingen Halt (BBV) Per 1.000 inwoners Halt 2022 8 6 6 5,88 5,76 5,65 5,53 5,42
1.02 Geweldsmisdrijven (BBV) Per 10.000 inwoners Politie 2022 46 31 28 27,44 26,89 26,35 25,83 23,30
1.02 Levensdelicten per 10.000 inwoners Politie 4e kwartaal 2022 0,35 geen data 0,22 0,22 0,21 0,21 0,20 0,20
1.02 Overval Per 10.000 inwoners Politie 4e kwartaal 2022 0,10 geen data 0,22 0,22 0,21 0,21 0,20 0,20
1.02 Straatroof Per 10.000 inwoners Politie 4e kwartaal 2022 0,35 geen data 0,22 0,22 0,21 0,21 0,20 0,20
1.02 Aantasting lichamelijke integriteit: Per 10.000 inwoners Politie 1e kwartaal 2023
- Bedreiging 3,22 geen data 1,51 1,48 1,45 1,42 1,39 1,36
- Mishandeling 5,24 geen data 2,15 2,11 2,06 2,02 1,98 1,94
- Openlijk geweld (persoon) 0,54 geen data geen data n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t.
1.02 Zedenmisdrijven Per 10.000 inwoners Politie 2022 5,13 geen data 5,46 5,35 5,24 5,14 5,04 4,94
1.03 Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit Per 10.000 inwoners Politie 2022 6,62 geen data 3,71 3,64 3,56 3,49 3,42 3,35
1.03 Ondermijning: Aantallen Politie- en gemeentelijke cijfers 2022 geen data geen data 17 n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t.
- Damocles waarschuwingen
- Sluitingen
- Wet Bibob
1.04 Gedigitaliseerde Veiligheid Aantallen Politiecijfers 2022 geen data geen data 43 42,14 41,30 40,47 39,66 38,87
1.04 Slachtoffers van hacken Cijfers percentages CBS Veiligheidsmonitor 2021 6,9 7,3 6,3 6,17 6,05 5,93 5,81 5,69
1.05 Veilig Thuis-meldingen (ex)partnergeweld Per 100.000 inwoners Politie 2e halfjaar 2022 141 geen data 87 85,26 83,55 81,88 80,24 78,64
1.05  Veilig Thuis-meldingen kindermishandeling Per 100.000 inwoners Politie 2e halfjaar 2022 183 geen data 175 171,5 168,07 164,71 161,41 158,19
1.05 Overlast door personen met onbegrepen gedrag Per 10.000 inwoners Politie 1e kwartaal 2023 18,28 geen data 11,2 10,98 10,76 10,54 10,33 10,12
1.05 Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 2e halfjaar 2020 0,3 0,2 0,4 0,39 0,38 0,38 0,37 0,36
1.05 Overlast door  jeugd Per 10.000 inwoners Politie 1e kwartaal 2023 9,61 geen data 8,83 7,84 7,68 7,53 7,38 7,23
1.06 Brand - ontploffing Aantallen Politie 2022 geen data geen data 5 4,9 4,8 4,71 4,61 4,52
t

Wat gaat dat kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat dat kosten?
Budget Rekening Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten 3.781 3.999 4.028 4.005 4.056 4.144
Baten 142 83 85 85 85 85
Saldo (- = nadeel) -3.639 -3.916 -3.943 -3.920 -3.971 -4.059