Overzicht baten en lasten en de toelichting

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in:
•    per programma (exclusief reserves) de baten, lasten en het saldo;
•    het overzicht van de geraamde algemene dekkingsmiddelen;
•    het overzicht van de kosten van overhead;
•    het bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting;
•    het bedrag voor onvoorzien;
•    de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma;
•    het resultaat;
•    een overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma;
•    en tot slot een overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
•    structureel begrotingssaldo.

Overzicht baten en lasten per programma (exclusief mutaties reserves)

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten per programma (exclusief mutaties reserves)

De realisatie van doelstellingen op programmaniveau omvat alle geplande taken op het terrein van beleid en beheer gericht op de realisatie van de programmadoelstellingen. De hieraan verbonden baten en lasten worden per programma gespecificeerd weergegeven.

Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
Programma 2022 2023 2024 2025 2026 2027
0 Bestuur en ondersteuning * 6.744 7.150 6.856 6.894 6.881 6.895
1 Veiligheid 3.781 3.999 4.028 4.005 4.056 4.144
2 Verkeer, vervoer en waterstaat 6.362 6.871 7.997 8.561 8.871 9.265
3 Economie 6.724 4.141 7.515 4.999 4.079 4.129
4 Onderwijs en jeugd 5.512 6.338 6.036 6.578 7.016 7.061
5 Sport, cultuur en recreatie 12.472 12.972 13.184 13.577 13.906 14.240
6 Sociaal Domein 54.034 58.579 57.381 58.551 57.190 58.335
7 Volksgezondheid en milieu 12.611 14.884 15.508 15.957 16.683 17.190
8 Volkshuisvesting/ruimtelijke ordening/stedelijke vernieuwing 26.927 25.880 26.580 18.136 20.785 12.228
Totaal lasten 135.167 140.814 145.085 137.258 139.467 133.487
0 Bestuur en ondersteuning * 2.909 10.225 1.959 2.008 2.067 2.045
1 Veiligheid 142 83 85 85 85 85
2 Verkeer, vervoer en waterstaat 647 397 410 426 440 454
3 Economie 5.706 557 4.703 3.339 2.018 2.052
4 Onderwijs en jeugd 1.102 1.295 1.077 1.085 1.092 1.094
5 Sport, cultuur en recreatie 2.124 2.085 2.064 2.033 2.023 2.027
6 Sociaal Domein 10.734 12.156 11.075 11.278 11.509 11.405
7 Volksgezondheid en milieu 10.542 12.852 12.544 13.090 13.583 14.155
8 Volkshuisvesting/ruimtelijke ordening/stedelijke vernieuwing 26.382 24.889 30.160 16.697 21.300 11.745
Totaal baten 60.288 64.539 64.077 50.041 54.117 45.062
Saldo (-/- = nadeel) -74.879 -76.275 -81.008 -87.217 -85.350 -88.425

*) De baten en lasten zijn gepresenteerd exclusief de overzichten voor algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien.

Voor een toelichting op de geplande taken en bovenstaande bedragen wordt verwezen naar de programmabegroting.

Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen

Naast baten die zijn verbonden aan de uitvoering van programma’s (derhalve verantwoord op het programma) beschikt de gemeente ook over baten die niet aan een specifiek programma zijn verbonden. Voorbeelden van deze algemene dekkingsmiddelen zijn de algemene uitkering, dividenden en gemeentelijke belastingen. Hierna volgt een overzicht.

Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
1 Lokale heffingen 14.494 15.811 17.068 17.988 18.782 19.549
2 Algemene uitkering gemeentefonds 78.970 77.551 82.561 87.747 83.787 86.022
3 Dividend 80 88 75 75 75 75
4 Saldo financieringsfunctie 36 -193 14 -555 -903 -1.312
5 Overige algemene dekkingsmiddelen 0 0 0 0 0 0
Totaal algemene dekkingsmiddelen 93.580 93.257 99.718 105.255 101.741 104.334

Overzicht van de kosten van overhead

Terug naar navigatie - Overzicht van de kosten van overhead

De definitie van overhead luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Alle bedrijfskosten die direct verbonden zijn aan activiteiten/taken/producten die gericht zijn op de externe klant worden in de betreffende taakvelden geregistreerd. De overhead wordt centraal begroot en verantwoord op het overzicht overhead (taakveld 0.4). Overhead mag nog wel worden toegerekend aan grondexploitaties, investeringen en andere (subsidie)projecten. Dit betreft de doorbelasting van overhead.

Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
1 Lasten overhead 13.688 16.099 16.066 15.882 16.065 16.095
2 Baten overhead -295 -122 -111 -113 -115 -117
3 Doorbelasting overhead -1.377 -1.397 -1.508 -1.473 -1.485 -1.489
Totaal overhead 12.016 14.580 14.447 14.296 14.465 14.489

Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting

Het bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting komt overeen met taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting.

Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
1 Vennootschapsbelasting -588 839 264 334 460 0
Totaal vennootschapsbelasting -588 839 264 334 460 0

Bedrag voor onvoorzien

Terug naar navigatie - Bedrag voor onvoorzien

De post onvoorzien is in de begroting opgenomen om onvoorziene incidentele financiële tegenvallers op te vangen. Doel hiervan is dat de realisatie van programmadoelstellingen op het geplande niveau kan worden gehandhaafd. De post is geraamd op programma 0 (onderdeel taakveld 0.8 Overige baten en lasten).

Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
1 Stelpost onvoorziene uitgaven 0 101 156 160 164 168
Totaal onvoorzien 0 101 156 160 164 168

Overzicht mutaties in reserves per programma

Terug naar navigatie - Overzicht mutaties in reserves per programma

Hieronder een overzicht van de mutaties in reserves per programma. In paragraaf 3.3.5 wordt een meerjarig overzicht gegeven van de mutaties per onderscheiden reserve.

Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
Programma 2022 2023 2024 2025 2026 2027
Toevoeging aan reserves
0.10 Bestuur en ondersteuning: mutaties reserves 970 2.043 6.908 2.470 2.861 2.059
Totaal toevoeging aan reserves 970 2.043 6.908 2.470 2.861 2.059
Onttrekkingen aan reserves
0.10 Bestuur en ondersteuning: mutaties reserves 1.129 4.244 3.170 3.236 2.573 1.633
Totaal onttrekking aan reserves 1.129 4.244 3.170 3.236 2.573 1.633
Saldo (- = nadeel) 159 2.201 -3.738 766 -288 -426

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Het begrotingsresultaat wordt in twee stappen gepresenteerd, te weten vóór en na de mutaties in de reserves. Op deze wijze wordt de beïnvloeding door de stortingen in en onttrekkingen uit de reserves, respectievelijk ten laste en ten gunste van de exploitatiebegroting, expliciet zichtbaar gemaakt.

Par. Bedragen (x € 1.000) Rek. Begr. Begroting
-/- = nadeel 2022 2023 2024 2025 2026 2027
3.2.2 Raming baten en lasten per programma
Totaal lasten per programma 135.167 140.814 145.085 137.259 139.467 133.487 -/-
Totaal baten per programma 60.288 64.539 64.077 50.041 54.117 45.062 +
Geraamd saldo baten en lasten programma's -74.879 -76.275 -81.008 -87.218 -85.351 -88.425
3.2.3 Algemene dekkingsmiddelen 93.580 93.257 99.718 105.255 101.741 104.334 +
3.2.4 Overhead 12.016 14.580 14.447 14.296 14.465 14.489 -/-
3.2.5 Vennootschapsbelasting -588 839 264 334 460 0 -/-
3.2.6 Onvoorzien 0 101 156 160 164 168 -/-
Totaal geraamd saldo baten en lasten 7.273 1.462 3.843 3.247 1.301 1.252
3.2.7 Beoogde toevoegingen/onttrekkingen reserves:
Stortingen in de reserves 970 2.043 6.908 2.470 2.861 2.059 -/-
Bijdragen uit de reserves 1.129 4.244 3.170 3.236 2.573 1.633 +
Saldo beoogde toevoegingen/onttrekkingen 159 2.201 -3.738 766 -288 -426
Resultaat 7.432 3.663 105 4.014 1.014 826

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten

Om inzicht te krijgen in de aard (incidenteel of structureel) van de baten en lasten wordt het overzicht van incidentele baten en lasten (per programma) gepresenteerd. Hiermee wordt informatie gegeven die relevant is voor de beoordeling van de financiële positie en de meerjarenraming. Voor een nadere invulling van het begrip incidenteel kan worden gedacht aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. 

Bedragen (x € 1.000) Begroting
Taakveld Omschrijving 2024 2025 2026 2027
LASTEN:
3.2/8.2 Bouwgrondexploitatie 25.648 14.034 16.939 8.192
3.2/8.2 Verrekening bouwgrondexploitatie 37.607 11.295 10.363 0
0.10 Reserve resultaat BGE 4.703 1.089 1.600 522
0.9 Vennootschapsbelasting BGE 258 318 443 0
0.4 Inplementatiekosten WOO 106 68 68 0
3.2 Begeleiding invoering Masterplan Citycentrum 105 0 0 0
3.2 Begeleiding invoering programma De Run 81 40 0 0
3.2 Programmeringsafspraken bedrijventerreinen SGE 1.500 0 0 0
8,1 Invoeren omgevingswet 148 76 0 0
8.1 Projecten derden niet BGE 1.169 1.160 1.081 1.091
Totaal incidentele lasten 71.325 28.080 30.494 9.805
BATEN:
3.2/8.2 Bouwgrondexploitatie 67.958 26.418 28.902 1.760
3.2/8.2 Verrekening bouwgrondexploitatie 0 0 0 6.954
0.10 Reserve Vennoorschapsbelasting BGE 258 318 443 0
0.10 Reserve prog.afspraken bedrijventerreinen SGE 1.500 0 0 0
8.1 Projecten derden niet BGE 1.169 1.160 1.081 1.091
Totaal incidentele baten 70.885 27.896 30.426 9.805
Saldo (-/- = nadeel) -440 -184 -68 0

Toelichting

Bouwgrondexploitatie
De bedragen van de bouwgrondexploitaties zijn incidenteel van aard. De hier opgenomen lasten en baten worden per saldo verrekend met de balans of in het geval van winst of verlies verrekend met de algemene vrije reserve.

Vennootschapsbelasting BGE
Het deel van de vennootschapsbelasting dat gaat over de winst van de bouwgrondexploitatie is incidenteel van aard. De winst per individuele bouwgrondexploitatie komt namelijk maar één keer voor en zo ook de daaruit voortvloeiende vennootschapsbelasting. De hier opgenomen lasten worden verrekend met de algemene vrije reserve.

Implementatiekosten Wet open overheid (Woo)
De Wet open overheid is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur en is per 1 mei 2022 gedeeltelijk in werking getreden conform het meerjarenplan Woo. Tot 2026 zal de invoering gefaseerd uitgerold worden. Incidenteel is er voor 2024 € 106 en 2025/2026 € 68 aan extra kosten benodigd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie.

Begeleiding invoering Masterplan Citycentrum
De incidentele last betreft  de begeleiding invoering Masterplan Citycentrum.

Begeleiding invoering programma de Run
De incidentele last betreft  de begeleiding invoering programma de Run.

Programmeringsafspraken bedrijventerreinen SGE (€ 1.500 in 2024)
De “Programmering werklocaties Stedelijk Gebied Eindhoven 2021” en het daarin opgenomen financieel arrangement hebben financiële gevolgen voor de negen SGE-gemeenten. In 2017 heeft Veldhoven vanuit de regio € 2 mln ontvangen voor het uit de markt nemen van bedrijventerreinen. Dit bedrag is toen in de vrije reserve gestort. In de Jaarstukken 2017 is een risico benoemd over een mogelijke terugbetaling. Dit risico heeft een kans van 70% en een maximaal financieel gevolg van € 2,3 mln. Met de afrekening van de programmeringsafspraken uit 2016 is dit bedrag verminderd met € 0,8 mln. Met de herziene afspraken kunnen zich in 2024 de volgende 3 mogelijkheden voordoen:
1.    Vanwege programmeringsafspraken moet Veldhoven € 1,5 mln betalen;
2.    Als mogelijkheid 1 zich niet voordoet, kan het zijn dat Veldhoven € 1,5 mln uitgeeft aan ‘andere doeleinden’. Hiervoor is wel een unaniem besluit nodig;
3.    Veldhoven hoeft niets te betalen.
Mogelijkheid 1 hebben we tot deze begroting afgedekt met een risico.
Mogelijkheid 2 leent zich er niet voor om dit met een risico af te dekken. Met een tegenstem heeft Veldhoven de mogelijkheid om in 2024 mogelijkheid 2 niet door te laten gaan. Deze keuze zal afhankelijk zijn van de feiten en omstandigheden op dat moment. Om in de toekomst het mogelijke probleem te voorkomen dat er geen dekking is, is het nodig om de dekking nu te borgen voor 2024. Dit doen we door het risico te laten vervallen. En een kostenbudget in de jaarschijf 2024 te ramen van € 1,5 mln voor of terugbetalen vanwege programmeringsafspraken over rode gronden of voor de andere doeleinden uit de afspraken. En dit kostenbudget in de jaarschijf 2024 te dekken met een onttrekking aan de vrije reserve. Deze dekking is opgenomen in programma 0.

Invoering omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is op rijksniveau verplaatst naar 1 januari 2024.  Incidenteel benodigd budget voor invoering omgevingswet voor 2024 € 148 en 2025 € 76.

Projecten derden niet BGE
De bedragen baten en lasten projecten derden niet bouwgrondexploitaties zijn incidenteel van aard .

Overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

In onderstaand overzicht wordt aangegeven wat het effect op het exploitatiesaldo is van de structurele stortingen en onttrekkingen reserves.

Bedragen (x € 1.000) Begroting
Prog Omschrijving 2024 2025 2026 2027
4 Vervangingsreserve openbare verlichting 231 236 242 248
5 Vervangingsreserve openbaar groen 660 676 692 708
6 Vervangingsreserve VRI 64 66 68 69
Totaal structurele toevoegingen reserves 955 978 1.002 1.025
4 Vervangingsreserve openbare verlichting 112 137 163 188
5 Vervangingsreserve openbaar groen 221 263 301 339
6 Vervangingsreserve VRI 73 83 88 90
10 Dekkingsreserve primair onderwijs 445 440 437 425
10 Dekkingsreserve bevordering energielabel 52 52 52 52
10 Dekkingsreserve Kempen Campus 117 117 117 117
10 Dekkingsreserve tijdelijke huisvestingslocaties 13 13 13 13
Totaal structurele onttrekkingen reserves 1.033 1.107 1.172 1.226
Saldo (-/- = nadeel) 79 128 170 201

Structureel begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Structureel begrotingssaldo

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in het structurele begrotingssaldo.

Bedragen (x € 1.000) Begroting
Omschrijving 2024 2025 2026 2027
3.2.8 Resultaat 105 4.014 1.014 826
3.2.9 Incidentele baten en lasten -440 -184 -68 0
Strutureel saldo (-/- = nadeel) 545 4.198 1.082 826