Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf gaat in op de onderdelen die betrekking hebben op de lokale heffingen van de gemeente Veldhoven. Dat zijn de volgende:
1.    onroerende zaakbelasting;
2.    afvalstoffenheffing;
3.    rioolheffing;
4.    hondenbelasting;
5.    begraafrechten;
6.    marktgelden;
7.    toeristenbelasting;
8.    tarieven dienstverlening aan derden;
9.    reclamebelasting Kromstraat;
10. bedrijven investeringszone City Centrum
11.  leges;
12.  parkeerbelasting;
13.  kwijtscheldingsbeleid;
14.  woonlasten (voor een gemiddeld gezin).

1. Onroerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - 1. Onroerende zaakbelasting

WOZ-waarde is de basis voor de bepaling van de hoogte van de OZB. De waardepeildatum ligt wettelijk een jaar vóór het begin van de periode waarvoor deze wordt gebruikt. Voor 2024 is de wettelijke waardepeildatum dus 1 januari 2023. Alle WOZ-objecten worden getaxeerd naar de waarde op de waardepeildatum.

In Veldhoven zijn de WOZ-waarden van woningen 5% gestegen. De gemiddelde woningwaarde komt daarmee op € 467.000 (2023 was € 445.000). De waarden van de niet-woningen zijn ongeveer 2% gestegen. In de media is een aantal keren aangegeven dat er sprake is van daling van huizenprijzen. Zoals bij een groot aantal andere gemeente is daarvan in Veldhoven rondom peildatum 1 januari 2023 geen sprake. Overigens wint of verliest de gemeente niet aan de waardeontwikkeling. De waardeontwikkeling wordt jaarlijks gecorrigeerd op de tarieven van de OZB.

Opbrengst voor 2024
Bij de begroting van 2023 is besloten om de opbrengst van de onroerende zaakbelastingen in 2024 naast het inflatiepercentage extra te verhogen met 2%, in tegenstelling tot de eerder beoogde 5% verhoging. 

Rekening houdend met de uitbreiding van het aantal onroerende zaken (areaaluitbreiding) bedraagt de verwachte opbrengst voor 2024, met toepassing van het inflatiepercentage van 3,1% over 2024 plus de inflatiecorrectie over 2023, € 15.850.364.

OZB-tarieven 2024
De tarieven worden voor 2024:
•    eigenarendeel woningen:                0,0911% (tarief 2023: 0,0888%)
•    eigenarendeel niet-woningen:      0,2375% (tarief 2023: 0,2451%)
•    gebruikersdeel niet-woningen:    0,1320% (tarief 2023: 0,1399%)

2. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 2. Afvalstoffenheffing

De kosten die de gemeente maakt voor het beheer van de huishoudelijke afvalstoffen worden omgezet in tarieven die de kosten moeten dekken.
Het tarief voor éénpersoonshuishoudens bedraagt 70% van het tarief voor meerpersoonshuishoudens.
Voor het jaar 2024 verwachten we dat de totale kosten van het beheer van de afvalstromen € 5.712.616 bedragen. Deze kosten worden over de daarvoor in aanmerking komende huishoudens omgeslagen.

Tabel 1: Ontwikkeling afvalstoffenheffing

2019 2020 2021 2022 2023 2024
Eenpersoonshuishoudens   166,17   169,39 192,87 207,69 217,67
Basistarief 129,98
tarief minicontainer 144,42
tarief ondergronds 129,98
meerpersoonshuishoudens   237,39   241,98 275,53 296,70 310,96
Basistarief 191,87
tarief minicontainer 206,31
tarief ondergronds 191,87

Voor het jaar 2024 geldt voor de afvalstoffenheffing een teruggave van € 0,36 in de vorm van een lastenvermindering op het totaalbedrag van de aanslag “Gemeentebelastingen 2024”.  Dat gaat om een totaalbedrag van € 7.230.

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000)

kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente 5.461
inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen 1.029
netto kosten taakveld 4.432
toe te rekenen kosten:
- overhead inclusief (omslag)rente 214
- btw 1.070
totale kosten 5.714
opbrengst heffingen 5.714
Dekkingspercentage 100%

3. Rioolheffing

Terug naar navigatie - 3. Rioolheffing

Gemeenten hebben vanuit de Wet gemeentelijke watertaken de zorg voor het transport voor afval- en hemelwater en ook de zorg om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand tegen te gaan. De rioolheffing is het instrument om deze taken te bekostigen. 

Om de kosten volledig te kunnen betalen wordt het tarief voor 2024 verhoogd naar € 201,05. Daarbij moet worden opgemerkt dat het aantal klassen waterverbruik vanaf 2024 wordt beperkt. De tabel bestond uit acht klassen. De eerste klasse betrof een waterverbruik tot en met 350 m3. De meeste woningen vielen in die klasse. Die klasse is verhoogd naar 1.000 m3.  Het bedrag voor die klasse is gelijk aan de oude klasse tot en met 350 m3, behoudens de aanpassing op basis van de kostenontwikkeling. Voor woningen en kleine bedrijfsruimte is daardoor geen sprake van lastenverzwaring als gevolg van de wijziging. In de klassen daarboven is er wel sprake van lastenverzwaring. Dat is een bewuste keuze, omdat de grote lozers op dit moment niet verhoudingsgewijs bijdragen aan de bekostiging van de gemeentelijke watertaken. Met de nieuwe klassenindeling wordt daaraan meer recht gedaan.

Tabel 2 toont het tarievenverloop. Vanwege extra inkomsten over voorafgaande jaren wordt, conform besluit gemeenteraad, een bedrag van € 23,94 aan de inwoners teruggegeven middels een korting op het aanslagbiljet “Gemeentebelastingen 2024”.

Tabel 2: Tarievenverloop rioolheffing

2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Rioolheffing 146,38 151,55 158,16 186,32 183,43 186,69 201,05


Berekening kostendekkendheid rioolheffing (bedragen x € 1.000)

kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente 3.515
inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen 596
netto kosten taakveld 2.919
toe te rekenen kosten:
- overhead inclusief (omslag)rente 233
- btw 664
totale kosten 3.816
opbrengst heffingen 3.816
Dekkingspercentage 100%

4. Hondenbelasting

Terug naar navigatie - 4. Hondenbelasting

Bij de invoering van de hondenbelasting gaf de raad aan dat het bedrag van de belasting in principe de kosten moet dekken. 

Het bedrag voor het houden van een hond voor het jaar 2024 bedraagt € 95, 94.

De onderstaande tabel toont het tarievenverloop.

Tabel 3: Tarievenverloop hondenbelasting

2019 2020 2021 2022 2023 2024
tarief per hond 84,18 89,12 79,81 83,24 90,25 95,94
kenneltarief 252,54 267,36 239,43 249,72 270,75 287,82

6. Marktgelden

Terug naar navigatie - 6. Marktgelden

De marktgelden worden geheven van standhouders op de weekmarkt op het Meiveld. De gemeente heeft het Meiveld aangewezen als marktplaats voor de verkoop van goederen waarvoor de markt bestemd is. Zij betalen deze vergoeding voor het innemen van een standplaats op de marktplaats.
Voor het jaar 2024 worden de marktgelden verhoogd met het inflatiepercentage van 3,1%. 
De onderstaande tabel toont het tarievenverloop.

Tabel 4: Tarievenverloop marktgelden

2019 2020 2021 2022 2023 2024
losse standplaats, per dag per meter 1,81 1,84 1,87 1,90 1,95 2,01
vaste standplaats, per kwartaal per meter 20,07 20,35 20,68 20,97 21,47 22,14
standwerkersplaats, per dag 1,81 1,84 1,87 1,90 1,95 2,01

7. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 7. Toeristenbelasting

Mensen die binnen de gemeente verblijven door overnachting tegen vergoeding moeten deze belasting betalen. Toeristen maken namelijk wel gebruik van gemeentelijke voorzieningen, maar betalen geen belastingen binnen Veldhoven. 

In 2023 is het tariefonderscheid tussen hotels en kampeerterreinen, waartoe uw raad in overleg met de verblijfsaanbieders had besloten, voltooid. De voor 2023 vastgestelde tarieven blijven voor 2024 gehandhaafd. 

De tarieven voor 2024 bedragen per persoon per overnachting:
in hotels                                          € 2,70
in groepsaccommodaties     € 1,60
op kampeerterreinen             € 1,60

8. Tarieven dienstverlening aan derden

Terug naar navigatie - 8. Tarieven dienstverlening aan derden

Voor 2024 worden de tarieven ten opzichte van 2023 met het inflatiepercentage van 3,1% verhoogd. Daarbij moet worden opgemerkt dat deze tarieven niet als belastingen gelden, maar als privaatrechtelijke bedragen.

9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp

Terug naar navigatie - 9. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp

In Veldhoven-Dorp (Kromstraat) is een Centrummanagement in het leven geroepen. Om ervoor te zorgen dat alle ondernemers meebetalen om de kwaliteit van deze winkelstraat te verbeteren is vanaf 2011 reclamebelasting ingevoerd. De belasting bestaat enerzijds uit een minimum te betalen bedrag van € 200 per belastingplichtige. Anderzijds wordt voor het jaar 2024 een bedrag van € 3,00  per € 1.000 aan WOZ-waarde in rekening gebracht zodra de WOZ-waarde € 67.000 overstijgt. Het maximum te betalen bedrag is € 700. De opbrengsten worden rechtstreeks, met uitzondering van de kosten die de gemeente maakt, in een ondernemersfonds gestort. Uit dit fonds worden activiteiten betaald die de kwaliteit van het winkelgebied moet stimuleren en het winkelklimaat aantrekkelijk maken.

Tabel 5: Tarievenverloop reclamebelasting Veldhoven-Dorp 

2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
tarief per € 1.000,- WOZ-waarde 4,51 3,00 2,77 3,49 3,56 3,20 3,00

10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum

Terug naar navigatie - 10. Bedrijveninvesteringszone Citycentrum

De ondernemers in het Citycentrum hebben in samenwerking met de gemeente voor het parkeren blauwe zones in het leven geroepen. Binnen deze blauwe zones kan dan 2 uur gratis worden geparkeerd. Op sommige terreinen geldt na verloop van die tijd het normale parkeertarief.

Om dit te realiseren is op 15 december 2020 door de raad de verordening vastgesteld en geldt voor de jaren 2021 tot en met 2025. Het tarief bedraagt 0,55% van de WOZ-waarde zoals deze voor belastingjaar 2019 is vastgesteld met een minimum van € 800,- en een maximum bijdrage van € 8.000,-.

11. Leges

Terug naar navigatie - 11. Leges

De gemeente probeert een goede balans te vinden tussen de kosten en de opbrengsten van de leges. De wettelijk voorgeschreven tarieven vormen hierop een uitzondering. Bij de vaststelling van de tarieven wordt rekening gehouden met de uitgangspunten die voor de leges zijn vastgesteld. Er wordt in deze begroting vanuit gegaan  dat de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging in werking treden op 1 januari 2024. De Omgevingswet en de Wkb hebben impact op zowel de taken van en uitvoering door de gemeente, als op de leges. In het raadsvoorstel over de belastingverordening zal nader worden ingegaan op de impact van de nieuwe wetgeving op de leges . 

Aan het einde van deze paragraaf zijn de dekkingspercentages van de verschillende hoofdstukken en paragrafen van de legesverordening duidelijker weergegeven. Het betreft de tabellen 'oude stijl'. In het raadsvoorstel ter vaststelling van de verordeningen zullen u de definitieve tabellen ten aanzien van de kostendekkendheid 'nieuwe stijl' worden gepresenteerd. Van de indeling 'titel/hoofdstuk' wordt volgens de modelverordening van de VNG de indeling omgezet naar 'Hoofdstuk/paragraaf'. Op de financieel inhoudelijke kant van de leges heeft dat geen effect.

Tabel 6: kostendekendheid leges

Titel I Taakveld (A) Overhead (B) BTW BCF (C) Kosten (A+B+C) Leges Kstdek %
hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 44 7 5 56 106 189%
hoofdstuk 2 Reisdocumenten 136 51 5 192 190 99%
hoofdstuk 3 Rijbewijzen 142 45 5 192 207 108%
hoofdstuk 4 Verstrekkingen GBA persoonsgegevens 14 7 2 23 23 98%
hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 13 7 0 20 18 90%
hoofdstuk 10 Gemeentearchief 0 0 0 0 1 0%
hoofdstuk 12 Leegstandswet 0 0 0 0 0 0%
hoofdstuk 15 Kansspelen 2 2 0 4 0 12%
hoofdstuk 16 Kinderopvang 0 0 0 0 7 0%
hoofdstuk 17 Telecommunicatie 35 22 2 59 43 72%
hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer 0 0 0 0 10 0%
hoofdstuk 19 Diversen (niet in titel I genoemd) 37 18 3 58 1 2%
Totaal titel I 423 158 22 606 606 100%
Titel II Taakveld (A) Overhead (B) BTW BCF (C) Kosten (A+B+C) Leges Kstdek %
Omgevingsvergunningen algemeen 16 2 0 18 44 251%
hoofdstuk 3.1 Bouwactiviteiten 796 56 75 927 1.373 148%
hoofdstuk 3.2 Aanlegactiviteiten 11 1 0 12 1 11%
hoofdstuk 3.3 Planologisch strijdig gebruik 404 33 2 439 137 31%
hoofdstuk 3.5 Gebruik bouwwerken irt brandveiligheid 16 1 0 17 7 44%
hoofdstuk 3.6 Monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 10 1 0 11 0 2%
hoofdstuk 3.10 Kappen 16 1 0 17 1 3%
hoofdstuk 3.13 Flora- en Faunawet 0 0 0 0 1 0%
hoofdstuk 4 Vermindering 0 0 0 0 -116 0%
hoofdstuk 8 Bestemmingswijziging zonder activiteit 8 1 0 9 0 0%
Totaal titel II 1.277 95 78 1.450 1.448 100%
Titel III Taakveld (A) Overhead (B) BTW BCF (C) Kosten (A+B+C) Leges Kstdek %
hoofdstuk 1 Horeca 6 4 1 11 11 100%
hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten 52 35 3 90 5 5%
Totaal titel III 58 39 4 101 16 15%
Totaal legesverordening 1.317 549 121 1.987 1.875 94%
Kostendekkendheid %: Leges/Kosten
Hoofdstukken waar geen kosten en leges te verwachten zijn, zijn niet gepresenteerd.

12. Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - 12. Parkeerbelasting

De gemeente heeft ingevoerd dat je moet betalen als je parkeert. Je moet dan parkeerbelasting betalen. Als bij een controle niet zichtbaar is dat parkeerders het tarief hebben betaald, volgt een naheffing. Dit geldt op de parkeerterreinen Repel en Bree. Hier kan men lang parkeren. De eerste 2 uur zijn gratis. Daarna betaal je het uurtarief van € 1,30 met een maximum van € 4,00 per dag. In de parkeergarage Geer (onder het Minneveld/Meiveld), geldt na 2 uur gratis parkeren een uurtarief van € 1,30 zonder maximum. Je moet daar betalen bij het verlaten van de garage.
Om het Citycentrum aantrekkelijker te maken zijn blauwe zones van 2 uur ingevoerd op parkeerterreinen Braak Noord en Zuid, Geer, Lei, Meent Noord en Zuid en Meiveld en is het betaald parkeren hier afgeschaft. Je kan hier maximaal 2 uur gratis parkeren. De tarieven wijzigen in 2024 niet.

Tabel 7: Tarievenverloop parkeerbelasting

2019 2020 2021 2022 2023 2024
parkeertarief per uur 1,30 1,30 1,30 1,30 1,30 1,30

13. Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - 13. Kwijtscheldingsbeleid

Als je de belastingen niet kunt betalen, kun je in aanmerking komen voor (volledige) kwijtschelding. Dit geldt voor de onroerende zaakbelasting (onder voorwaarden), de hondenbelasting (alleen voor één hond) en de riool- en afvalstoffenheffing. Voor leges, marktgelden en begraafrechten krijg je geen kwijtschelding omdat het hier gaat om diensten die de gemeente op aanvraag van de mensen verleent.

Onder bepaalde voorwaarden kan men in aanmerking komen voor geautomatiseerde toetsing van hun kwijtscheldingsverzoek.
Ondernemers kunnen voor hun privé-belastingschulden ook in aanmerking komen voor kwijtschelding.

14. Woonlasten gemiddeld gezin

Terug naar navigatie - 14. Woonlasten gemiddeld gezin

Voor een gemiddeld gezin stijgen de lasten in 2024 gemiddeld met € 49,62 ten opzichte van 2023. Uitgaande van een gemiddelde waardestijging van de woningen van 5% bedraagt de te verwachte WOZ-waarde voor een gemiddelde woning voor het jaar 2024 ongeveer € 467.000. Voor de berekening van de gemiddelde onroerende zaakbelasting is van deze waarde uitgegaan.

Tabel 8: Verloop woonlasten

2019 2020 2021 2022 2023 2024
OZB eigenaren 274,16 312,01 333,20 357,59 397,82 425,44
afvalstoffenheffing 206,31 237,39 241,98 275,53 296,70 310,96
rioolrechten 151,55 158,16 186,32 183,43 186,69 201,05
632,02 707,56 761,50 816,55 881,21 937,45
lastenvermindering:
- afvalstoffenheffing 0,00 -0,24 -0,21 0,00 -0,93 -0,36
- rioolrechten -16,44 -6,93 -10,73 11,85 -16,75 -23,94
totale woonlasten 615,58 700,39 750,56 804,70 863,53 913,15

Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden, kortweg COELO genaamd, doet jaarlijks onderzoek naar de economische en financiële kanten van decentrale overheden zoals gemeenten, waterschappen en provincies. In 2023 staat de gemeente Veldhoven op plaats 155 van de goedkoopste gemeenten van Nederland. 

Tabel 9: Begrote opbrengsten belastingen en heffingen (x € 1.000,-)

begr. 2021 rek. 2021 begr. 2022 rek. 2022 begr. 2023 begr. 2024
OZB 12.135 12.577 13.115 13.618 14.753 15.850
parkeerbelasting 819 606 819 681 819 819
toeristenbelasting 266 128 335 183 299 443
hondenbelasting * 351 335 362 350 394 403
marktgelden * 20 19 20 22 20 20
(bouw)leges 1.282 764 1.270 2.151 1.407 1.149
begraafrechten * 132 168 132 119 132 132
afvalstoffenheffing * 4.324 4.377 4.953 5.038 5.410 5.705
rioolheffing * 3.766 3.789 3.632 3.758 3.753 3.816
reclamebelasting Dorp 47 49 48 49 51 52
Bedrijveninvesteringszone 107 304 300 294 314 319
totaal 23.249 23.116 24.986 26.263 27.352 28.708
* Deze belastingen en heffingen worden geheven met kostendekkendheid als uitgangspunt