Bestuursrapportage I-2022
|
Blz. 1
|
Bestuursrapportage I-2022
|
Blz. 2
|
Hoofdstukken
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Algemeen
|
Blz. 5
|
Leeswijzer
|
Blz. 6
|
Financiële hoofdlijn
|
Blz. 7
|
Inleiding
|
Blz. 8
|
Algemene uitkering
|
Blz. 9
|
Begrotingssaldo 2022
|
Blz. 10
|
Belangrijke bijstellingen
|
Blz. 11
|
Programma overstijgende bijstellingen
|
Blz. 12
|
Financieel technische bijstellingen
|
Blz. 13
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 14
|
Doelstellingen
|
Blz. 15
|
0.1 Samenspraak
|
Blz. 16
|
0.1.1 De tijdelijke kaders burgerparticipatie worden geëvalueerd en omgezet in een definitief participatiebeleid binnen de kaders van de omgevingswet.
|
Blz. 17
|
0.1.2 De kaders voor samenspraak in brede zin worden opnieuw tegen het licht gehouden.
|
Blz. 18
|
0.1.3 De raad benoemt in de begroting maximaal vijf belangrijke thema’s/projecten/onderwerpen waar de komende jaren samenspraak met de omgeving over plaats moet vinden.
|
Blz. 19
|
0.1.4 Ieder samenspraakproces wordt geëvalueerd aan de hand van criteria. De criteria moeten als voldoende worden beoordeeld.
|
Blz. 20
|
0.2 Toegankelijkheid van informatie
|
Blz. 21
|
0.2.1 Rapportcijfer = 7,5 voor de klanttevredenheid balie
|
Blz. 22
|
0.2.2 Rapportcijfer = 6,5 voor de klanttevredenheid website
|
Blz. 23
|
0.3 Meldingen
|
Blz. 24
|
0.3.1 Rapportcijfer = 6,5 op de gemeten onderdelen van het meldingenproces
|
Blz. 25
|
0.4 Woonlasten
|
Blz. 26
|
0.4.1 Ons uitgangspunt is dat de woonlasten in Veldhoven tot de laagste 25% van alle Nederlandse gemeenten blijven behoren.
|
Blz. 27
|
0.5 Formatie, bezetting, apparaatskosten externe inhuur, overhead
|
Blz. 28
|
0.5.1 Formatie (2022: 7,3 Fte per 1.000 inwoners)
|
Blz. 29
|
0.5.2 Bezetting (2022: 7,3 Fte per 1.000 inwoners)
|
Blz. 30
|
0.5.3 Apparaatskosten (2022: € 131,03 per inwoner)
|
Blz. 31
|
0.5.4 Externe inhuur (2022: 5,3% van totale loonsom + totale kosten inhuur externen)
|
Blz. 32
|
0.5.5 Overhead (2022: 8,2% van totale lasten)
|
Blz. 33
|
Budget
|
Blz. 34
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 35
|
Bijstellingen investeringen
|
Blz. 36
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 37
|
Doelstellingen
|
Blz. 38
|
1.1 High Impact Crimes/incidenten
|
Blz. 39
|
1.1.1 Woninginbraken: Aantal pogingen en voltooide woninginbraken met 10% verminderen t.o.v. 2020
|
Blz. 40
|
1.1.2 Geweld: Daling aantal geweldsmisdrijven met 10% t.o.v. 2020
|
Blz. 41
|
1.1.3 Winkeldiefstallen: Daling van het aantal winkeldiefstallen met 10% t.o.v. 2020
|
Blz. 42
|
1.1.4 Vernielingen/beschadigingen: daling van het aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte met 10% t.o.v. 2020
|
Blz. 43
|
1.2 Personen met verward gedrag
|
Blz. 44
|
1.2.1 Het aantal veiligheidsincidenten door personen met verward gedrag in samenwerking terugdringen met 5% t.o.v. 2020
|
Blz. 45
|
1.3 Problematische jeugd(groepen)
|
Blz. 46
|
1.3.1 Aantal incidenten jeugdoverlast met 10% verminderen t.o.v. 2020
|
Blz. 47
|
1.3.2 Wij streven naar het aantal criminele jeugdgroepen tot nul terug te dringen
|
Blz. 48
|
1.3.3 Monitoren en anticiperen op het aantal verwijzingen Halt
|
Blz. 49
|
1.3.4 Wij streven naar het aantal harde kern jongeren tot nul terug te dringen
|
Blz. 50
|
Budget
|
Blz. 51
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 52
|
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 53
|
Doelstellingen
|
Blz. 54
|
2.1 Fietsgebruik woon-werk
|
Blz. 55
|
2.1.1 Stimuleren door goede verbinding tussen bedrijventerreinen Run en High Tech Campus (slowlane). Realisatie in 2022.
|
Blz. 56
|
2.2 Kruising Nieuwstraat-Kromstraat
|
Blz. 57
|
2.2.1 Definitief besluit aanpak verkeerssituatie na realisatie aansluiting A67. Mogelijke uitvoering maatregelen in 2022/2023.
|
Blz. 58
|
2.3 Doorstroming Kempenbaan (Oost en West)
|
Blz. 59
|
2.3.1 West: De nieuwe aansluiting en Kempenbaan zijn opengesteld voor verkeer.
|
Blz. 60
|
2.3.2 Oost: Ontwerpfase wordt afgerond en de realisatie wordt gestart.
|
Blz. 61
|
2.4 Parkeren Citycentrum
|
Blz. 62
|
2.4.1 Herijken betaald parkeren om te komen tot een aantrekkelijker winkelklimaat en ter voorkoming leegstand.
|
Blz. 63
|
2.5 Eindhoven Airport
|
Blz. 64
|
2.5.1 De aanbevelingen uit de Proefcasus worden, samen met betrokken partijen, uitgevoerd.
|
Blz. 65
|
2.6 Inzicht in verkeersongevallen
|
Blz. 66
|
2.6.1 Aantal ongevallen met letsel (voertuig en fiets) (BBV)
|
Blz. 67
|
2.6.2 Aantal ongevallen materieel (voertuig en fiets) (BBV)
|
Blz. 68
|
2.6.3 Aantal dodelijke ongevallen (voertuig en fiets) (BBV)
|
Blz. 69
|
Budget
|
Blz. 70
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 71
|
Bijstellingen investeringen
|
Blz. 72
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 73
|
Doelstellingen
|
Blz. 74
|
3.1 Ondernemersimago
|
Blz. 75
|
3.1.1 Ondernemers waarderen ons ondernemersklimaat met minstens een 7.
|
Blz. 76
|
3.1.2 In 2022 nemen we, net als in 2021 weer deel aan het landelijke onderzoek ‘de MKB vriendelijkste gemeente’ georganiseerd door MKB Nederland.
|
Blz. 77
|
3.2 Bedrijventerreinen
|
Blz. 78
|
3.2.1 De Run is aantrekkelijk voor high tech (maak-)industrie en (innovatieve) health. Er wordt actief ingezet op omvorming van het bestaande terrein naar een innovatief werklandschap.
|
Blz. 79
|
3.2.2 Habraken ontwikkelt zich tot een aantrekkelijk circulair bedrijventerrein. Hiervoor wordt een omgevingsplan opgesteld.
|
Blz. 80
|
3.3 Citycentrum
|
Blz. 81
|
3.3.1 Het Citycentrum ontwikkelt zich tot een bruisend en toekomstbestendig hart van Veldhoven.
|
Blz. 82
|
3.4 Werkgelegenheid
|
Blz. 83
|
3.4.1 Arbeid is zo min mogelijk een beperkende factor voor ontwikkeling van het bedrijfsleven in Veldhoven.
|
Blz. 84
|
Budget
|
Blz. 85
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 86
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 87
|
Doelstellingen
|
Blz. 88
|
4.1 Huisvesting onderwijs
|
Blz. 89
|
4.1.1 Er wordt uitvoering gegeven aan het vastgestelde IHP, door het opstellen en uitvoeren van afzonderlijke projectplannen.
|
Blz. 90
|
4.2 Uitvoering integrale kadernota jeugd “Focus op alle jeugd”
|
Blz. 91
|
4.2.1 Nadrukkelijke aandacht voor achterstandsleerlingen. We streven een doelgroepbereik na van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)hoger dan 90%.
|
Blz. 92
|
4.3 Taalverwerving/beheersing
|
Blz. 93
|
4.3.1 Samen met de partners binnen het jeugdbeleid wordt de uitvoering van de nota opgepakt.
|
Blz. 94
|
4.3.2 Sturing op taalverwerving/beheersing van (nieuwe) Veldhovenaren.
|
Blz. 95
|
4.4 Terugdringen absoluut schoolverzuim
|
Blz. 96
|
4.4.1 Veldhoven voert actief beleid om absoluut schoolverzuim zoveel mogelijk terug te dringen.
|
Blz. 97
|
4.5 Terugdringen relatief schoolverzuim
|
Blz. 98
|
4.5.1 Veldhoven voert actief beleid om relatief schoolverzuim zoveel mogelijk terug te dringen.
|
Blz. 99
|
4.6 Voorkomen vroegtijdig schoolverlaten
|
Blz. 100
|
4.6.1 Veldhoven voert actief beleid om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen.
|
Blz. 101
|
Budget
|
Blz. 102
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 103
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 104
|
Doelstellingen
|
Blz. 105
|
5.1 Groenonderhoud en zwerfafval
|
Blz. 106
|
5.1.1 Continue aandacht voor verwijderen zwerfvuil en onderhoud groenvoorzieningen onder andere door bewustwordingsacties. In 2022 voeren wij 6 bewustwordingsacties uit.
|
Blz. 107
|
5.1.2 Openbaar groen verder vormgeven en uitbouwen naar groen met een grotere biodiversiteit.
|
Blz. 108
|
5.2 Veldhoven Beweegt!
|
Blz. 109
|
5.2.1 Uitvoering geven aan de visie en realisatie van het uitvoeringsprogramma ‘Veldhoven Beweegt’.
|
Blz. 110
|
5.3 Verduurzamen sportaccommodaties
|
Blz. 111
|
5.3.1 Onderzoek uitvoeren naar wat er nodig is om de binnen- en buitensportaccommodaties te verduurzamen.
|
Blz. 112
|
5.3.2 Opstellen van afwegingskader hoe om te gaan met kunstgrasvelden (aanvragen hiervan)
|
Blz. 113
|
5.4 Zwembad
|
Blz. 114
|
5.4.1 In 2021 wordt het nieuwe nieuw zwembad in gebruik genomen. Het oude zwembad zal in 2022 gesloopt worden.
|
Blz. 115
|
5.5 Cultuur verbindt Veldhoven!
|
Blz. 116
|
5.5.1 Uitvoering geven aan de visie en realisatie van het uitvoeringsdocument ‘Cultuur verbindt Veldhoven!’
|
Blz. 117
|
5.6 Uitbreiding foyer Art4U
|
Blz. 118
|
5.6.1 De uitbreiding van de foyer van de muziekschool is vanwege Corona doorgeschoven naar 2023. In 2022 worden de noodzakelijke voorbereidingen getroffen.
|
Blz. 119
|
5.7 Ontwikkelen visie op beeldende kunst en het onderhoud hiervan in de openbare ruimte
|
Blz. 120
|
5.7.1 In de visie op cultuur ‘Cultuur verbindt Veldhoven’ zijn geen uitspraken gedaan over de positie van beeldende kunst in de openbare ruimte en het onderhoud daarvan.
|
Blz. 121
|
5.8 Ontwikkelen visie op volwaardige bibliotheekvoorziening
|
Blz. 122
|
5.8.1 Om de regie over de bibliotheekvoorziening te blijven houden is het noodzakelijk een visie te ontwikkelen op een volwaardige bibliotheekvoorziening voor Veldhoven.
|
Blz. 123
|
5.9 Afname % niet-sporters
|
Blz. 124
|
5.9.1 Een afname van het % niet-sporters t.o.v. 2020 (55%)
|
Blz. 125
|
Budget
|
Blz. 126
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 127
|
Bijstellingen investeringen
|
Blz. 128
|
Programma 6 | Sociaal Domein
|
Blz. 129
|
Doelstellingen
|
Blz. 130
|
6.1 Klanttevredenheid
|
Blz. 131
|
6.1.1 We meten jaarlijks de klanttevredenheid van onze cliënten op de terreinen van Werk en Inkomen, Schulddienstverlening, Maatschappelijke Ondersteuning en Specialistische jeugdhulp.
|
Blz. 132
|
6.2 Schulddienstverlening
|
Blz. 133
|
6.2.1 Een toename van het aantal trajecten budgetcoaching en budgetbeheer vanuit de gemeente tov 2021.
|
Blz. 134
|
6.2.2 Het terugdringen van het beroep op bewindvoering (vanuit bijzondere bijstand) tov 2021.
|
Blz. 135
|
6.2.3 Toename aantal geslaagde schuldregelingen tov 2021.
|
Blz. 136
|
6.2.4 Een lagere gemiddelde schuld van de inwoner die zich meldt bij de gemeente Veldhoven voor een minnelijk schuldtraject ten opzichte van het landelijke gemiddelde
|
Blz. 137
|
6.2.5 Vergroten van deelname aan de samenleving door mensen in de schulddienstverlening, door middel van de gemeentelijke meedoenvoorziening. Dit aantal stijgt ten opzichte van vorig jaar (2021).
|
Blz. 138
|
6.2.6 Het aantal inwoners met schulden dat zich voor ondersteuning meldt bij de gemeente Veldhoven neemt toe ten opzichte van het voorafgaande jaar (2021).
|
Blz. 139
|
6.3 Cliëntondersteuning
|
Blz. 140
|
6.3.1 Wij streven naar een toename van de bekendheid onder Wmo- en Jeugdhulpcliënten tot minimaal 50% (2019: Wmo 49% en Jeugdhulp 27%)
|
Blz. 141
|
6.3.2 Wij streven naar een afname van het aantal cliënten van werk&inkomen dat graag hulp had bij het contact met de gemeente maar niet wist waar zij hulp konden krijgen. (2019: 15%)
|
Blz. 142
|
6.4 Kwaliteit van leven
|
Blz. 143
|
6.4.1 Wij streven er naar dat minimaal 75% van de Wmo-cliënten verbetering in de kwaliteit van leven ervaart (2019: 85%)
|
Blz. 144
|
6.5 Wmo
|
Blz. 145
|
6.5.1 Wij streven er naar dat het aantal inwoners met een maatwerkvoorziening Wmo stabiliseert ten opzichte van 2020.
|
Blz. 146
|
6.6 Jeugdhulp
|
Blz. 147
|
6.6.1 Monitoren en sturen op wachttijd (kwaliteit)
|
Blz. 148
|
6.6.2 Matched care in plaats van stepped care (kwaliteit)
|
Blz. 149
|
6.6.3 Een afname van het aantal jongeren met (specialistische) jeugdhulp t.o.v. 2021
|
Blz. 150
|
6.6.4 Een afname van het aantal jongeren met een delict voor de rechter t.o.v. 2021
|
Blz. 151
|
6.6.5 Een afname van het aantal jongeren met jeugdbescherming t.o.v. 2021
|
Blz. 152
|
6.6.6 Een afname van het aantal jongeren in de jeugdreclassering t.o.v. 2021
|
Blz. 153
|
6.7 Inclusieve arbeidsmarkt
|
Blz. 154
|
6.7.1 Een toename van de werkzame beroepsbevolking tov de beroepsbevolking tov 2021
|
Blz. 155
|
6.7.2 Een afname van het aantal werkloze jongeren tussen 16 en 22 jaar tov 2021
|
Blz. 156
|
6.7.3 Een toename van het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot 64 jaar tov 2021
|
Blz. 157
|
6.7.4 45 personen, die werkzaam zijn met loonkostensubsidie
|
Blz. 158
|
6.7.5 Het uitstromen van 75 uitkeringsgerechtigden naar werk
|
Blz. 159
|
6.7.6 >= 15 lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners (15-64 jaar)
|
Blz. 160
|
6.7.7 Het verminderen van het aantal personen met een bijstandsuitkering tot = 20 personen per 10.000 inwoners tov 2021
|
Blz. 161
|
6.8 Minimabeleid
|
Blz. 162
|
6.8.1 Een toename van aantal toekenningen ten opzichte van 2021
|
Blz. 163
|
6.8.2 < 4 % kinderen tot 18 jaar in een uitkeringsgezin
|
Blz. 164
|
Budget
|
Blz. 165
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 166
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 167
|
Doelstellingen
|
Blz. 168
|
7.1 Volksgezondheid
|
Blz. 169
|
7.1.1 De uitvoering van taken van de Wet Publieke Gezondheid wordt gedaan door de GGD. Een actuele nota lokaal gezondheidsbeleid, conform de uitgangspunten van het Rijk, vormt daarbij het kompas.
|
Blz. 170
|
7.2 Actueel laadpalenbeleid
|
Blz. 171
|
7.2.1 Het lokale laadpalenbeleid afgestemd houden op de landelijke ontwikkelingen en de groei van het elektrische wagenpark.
|
Blz. 172
|
7.3 Verlaging restafval
|
Blz. 173
|
7.3.1 Verdere verlaging van restafval per inwoner naar 100 kilo (incl. Milieustraat) in 2025 (peil 2020: 138,5 kg/inw incl. Milieustraat).
|
Blz. 174
|
7.4 Hernieuwbare energie
|
Blz. 175
|
7.4.1 Stimuleren dat het percentage hernieuwbare energie hoger wordt.
|
Blz. 176
|
Budget
|
Blz. 177
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 178
|
Bijstellingen investeringen
|
Blz. 179
|
Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 180
|
Doelstellingen
|
Blz. 181
|
8.1 Omgevingswet
|
Blz. 182
|
8.1.1 In 2022 wordt de Omgevingswet verder geïmplementeerd met de daarbij behorende aanpassingen van instrumenten, regelgeving, werkprocessen en ondersteunende systemen.
|
Blz. 183
|
8.2 Woningbouwversnelling (WBV)
|
Blz. 184
|
8.2.1 De aanpak WBV leidt tot aantal opgeleverde woningen van gemiddeld 400 per jaar van 2020-2024.
|
Blz. 185
|
8.2.2 De realisatie van Huysackers vindt plaats in de periode 2018-2022.
|
Blz. 186
|
8.2.3 Huysackers is in zijn geheel bouwrijp. Het bouwrijp maken van het Kransackerdorp wordt in 2021/2022 uitgevoerd.
|
Blz. 187
|
8.3 Woningcorporaties
|
Blz. 188
|
8.3.1 Waarborgen van een goed functionerende sociale huurwoningenmarkt in Veldhoven. Prestatieafspraken worden met de woningcorporaties gemaakt.
|
Blz. 189
|
8.4 Actueel woonbeleid
|
Blz. 190
|
8.4.1 Actualisatie van de woonvisie uit 2016 en een specificatie op wonen en zorg zodat deze beter aansluiten op de actualiteiten zoals de WBV.
|
Blz. 191
|
8.5 Woningbouwprogramma
|
Blz. 192
|
8.5.1 In 2022 worden de doelgroepen en het hierop afgestemde woningbouwprogramma gemonitord en wordt de woonvisie geactualiseerd.
|
Blz. 193
|
8.6 Regionaal bouwperspectief
|
Blz. 194
|
8.6.1 Veldhoven bouwt in overeenstemming met demografische ontwikkelingen en marktvraag en stemt af met de regio.
|
Blz. 195
|
8.7 WOZ-waarde
|
Blz. 196
|
8.7.1 We bepalen de WOZ-waardes als grondslag voor de berekening van de onroerende zaakbelasting (onderdeel woonlasten).
|
Blz. 197
|
8.8 Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden.
|
Blz. 198
|
8.8.1 Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden.
|
Blz. 199
|
8.9 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.
|
Blz. 200
|
8.9.1 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.
|
Blz. 201
|
Budget
|
Blz. 202
|
Bijstellingen budget
|
Blz. 203
|
Bijstellingen investeringen
|
Blz. 204
|
Projectenblad
|
Blz. 205
|
Inleiding
|
Blz. 206
|
Kempenbaan West
|
Blz. 207
|
Kempenbaan Oost
|
Blz. 208
|
Archivering
|
Blz. 209
|
Vluchtelingen Oekraïne
|
Blz. 210
|
Financiële recapitulatie
|
Blz. 211
|
Inleiding
|
Blz. 212
|
Meerjarenperspectief 2022-2025
|
Blz. 213
|
Bijstelling reserves & voorzieningen
|
Blz. 214
|
Collegeblad
|
Blz. 215
|
Inleiding
|
Blz. 216
|
Taakveldmutaties
|
Blz. 217
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|