In deze paragraaf gaan we in op de vraag hoe de gemeente Veldhoven haar financiële risico’s opvangt. Hiervoor geven we inzicht in de omvang van de aanwezige risico’s, de mogelijkheden om de risico’s financieel af te dekken (weerstandscapaciteit), en de relatie daartussen: het weerstandsvermogen.
Verder maken kengetallen inzichtelijk hoeveel (financiële) ruimte de gemeente heeft om incidentele en structurele lasten te kunnen dekken of opvangen. Ze geven inzicht in de financiële weer- en wendbaarheid.
De paragraaf is als volgt opgebouwd:
• aanwezige risico’s;
• beschikbare weerstandscapaciteit;
• weerstandsvermogen;
• ontwikkelingen;
• kengetallen.
Het beleid over risicomanagement en weerstandsvermogen is vastgelegd in de nota ‘Risicomanagement en weerstandsvermogen gemeente Veldhoven 2023’.
Voortgang activiteiten
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Voortgang activiteiten
Risico's
Terug naar navigatie - Risico'sInventariseren en kwantificeren
Voor deze jaarstukken zijn de risico’s geïnventariseerd, samen met de kans dat ze optreden en de verwachte negatieve financiële gevolgen. Op basis van de inventarisatie hebben we een risicokaart samengesteld voor onze gemeente. Aan elk risico is een zogeheten risicoscore verbonden. Dit hebben we gedaan door de kansklasse te koppelen aan de gevolgklasse. Hierdoor kunnen we de risico’s onderling rangschikken op grootte. De risico’s met het grootste risicogetal moeten de hoogste prioriteit krijgen en dus als zodanig ‘gemanaged’ worden. De risicokaart is weergegeven in figuur 1. Het cijfer in de cel geeft het aantal risico’s weer met dezelfde risicoscore. De kaart telt op dit moment 44 risico’s.
Financieel gevolg (x) | |||||
---|---|---|---|---|---|
x > € 1.000 | 2 | ||||
€ 500 < x < € 1.000 | 1 | 1 | |||
€ 200 < x < € 500 | 4 | 4 | 1 | ||
€ 50 < x < € 200 | 10 | 4 | 2 | 1 | 2 |
x < € 50 | 7 | 3 | 3 | ||
10% | 30% | 50% | 70% | 90% | |
Kans |
In de tabel hieronder worden 10 risico’s aangegeven die de grootste invloed hebben op het risicoprofiel van de gemeente.
Tabel 1: 10 risico's met de meeste invloed | ||||
---|---|---|---|---|
Belangrijkste risico's | Kans (%) | Gevolg (max. in € 1.000) | Invloed (%) | |
1 | Risico's BGE Zilverackers: afzetrisico (30%), realisatie-planologisch (50%) en realisatie stikstofrisico (70%) | 99 | 632 | 32,3 |
2 | Gesubsidieerde instellingen kunnen niet voldoen aan hun verplichtingen (financieel en/of beleidsmatig) | 50 | 300 | 7,8 |
3 | Heffing vennootschapsbelasting op reclame en parkeren | 70 | 170 | 6,2 |
4 | Ongeautoriseerde toegang ICT infrastructuur/ Cyber crime | 20 | 500 | 5,2 |
5 | Derving huuropbrengsten door brandschade aan verhuurd vastgoed | 30 | 300 | 4,7 |
6 | Negatief aanbestedingsresultaat | 30 | 300 | 4,7 |
7 | Claims door ontoereikende planschadeanalyse | 30 | 200 | 3,1 |
8 | Bosbrand (herplantplicht na brand) | 30 | 200 | 3,1 |
9 | Niet naleven beleidsregels Autoriteit Persoonsgegevens | 5 | 1000 | 2,6 |
10 | Uitval stroomvoorziening binnen gemeentehuis | 50 | 100 | 2,2 |
Totaal maximale geldgevolg top 10 risico's | € 3.702 | |||
Maximaal geldgevolg overige risico's ( 34) | € 5.562 | |||
Totaal maximaal geldgevolg alle risico's | € 9.264 |
Beheersen
We vinden het belangrijk om beheersmaatregelen te treffen bij risico’s. Met deze beheersmaatregelen wordt de kans en/ of gevolg van het risico kleiner. Als we het weerstandsvermogen bepalen, houden we rekening met de beheersmaatregelen.
Voor vijf van de 10 belangrijkste risico’s is een beheersmaatregel actief. In totaal zijn voor 27 van de 44 risico’s maatregelen getroffen. Dit betekent niet dat wij voor 17 risico’s geen maatregelen treffen. Een risico kan worden geïdentificeerd vóór en ná het toepassen van maatregelen. Er worden ook risico’s meteen geïdentificeerd op het niveau ná maatregelen. Dan is het niet zinvol om alsnog maatregelen te formuleren.
Weerstandscapaciteit
Terug naar navigatie - WeerstandscapaciteitDe weerstandscapaciteit omvat de financiële middelen en mogelijkheden van de gemeente Veldhoven om financiële tegenvallers als gevolg van risico’s op te vangen, zonder het bestaande beleid te hoeven aanpassen.
Op basis van de beleidsnota wordt de beschikbare weerstandscapaciteit als volgt opgebouwd:
Reserve benoemde risico's | 4.134 | |
---|---|---|
Begrotingspost onvoorzien | 156 | |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 4.290 | |
Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - WeerstandsvermogenHet weerstandsvermogen is een getal dat aangeeft of de gemeente risico’s financieel kan opvangen zonder beleid te hoeven aanpassen. Als dit getal 100% is of hoger, kunnen de risico’s worden opgevangen. Wij streven altijd naar 100%.
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de gekwantificeerde risico’s (benodigde weerstandscapaciteit). Om te garanderen dat ons weerstandsvermogen toereikend is, streven we naar een norm van 100%. Dit percentage is gekwalificeerd als ‘ruim voldoende’. Om ongewenste schommelingen te voorkomen, hanteren we een minimum van 82% en een maximum van 141%. Buiten deze marges vullen we de risicoreserve benoemde risico’s aan of romen we die af.
De benodigde weerstandscapaciteit bepalen we door van alle risico’s de kans te vermenigvuldigen met het maximale schadegevolg. Daarna vermenigvuldigen we dit met 1,25. Deze berekening levert een benodigde weerstandscapaciteit op van € 2.415. Bij dit bedrag is het weerstandsvermogen 100%
Zoals aangegeven is de beschikbare weerstandscapaciteit nu € 4.290. Het weerstandsvermogen is dan € 4.290 / € 2.415 = 178%.
Dit percentage valt buiten de bovengrens van 141%. In de beleidsnota risicomanagement is vastgesteld dat de reserve dan bijgesteld wordt naar 100% wat betekent dat de reserve benoemde risico's met € 1.719 naar beneden wordt bijgesteld. Dit zal worden opgenomen in de 2e bestuursrapportage 2025.
Hieronder een grafiek met het verloop van het weerstandsvermogen de afgelopen jaren.
Grafiek:
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenVergeleken met het vorige actualisatiemoment – de Begroting 2025 – waren er de volgende ontwikkelingen:
• Het risico met betrekking tot Heibloem is komen te vervallen omdat het project afgerond is.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenHieronder de kengetallen.
De kengetallen die de wet voorschrijft, gaan in op totale financiële componenten zoals het totale eigen vermogen, totale baten etc. De bepaling van het weerstandsvermogen bevat één component van het eigen vermogen, namelijk de reserve benoemde risico’s. Er is geen verband tussen het weerstandsvermogen en de kengetallen. De kengetallen geven een aanvullend inzicht in de financiële weerbaarheid (kunnen we financieel tegen een stootje) en wendbaarheid (kunnen we ons financieel aanpassen aan veranderende omstandigheden) bovenop het weerstandsvermogen.
Verloop van de kengetallen | |||
---|---|---|---|
Kengetallen | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Rekening 2024 |
Netto schuldquote | 84% | 77% | 64% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 82% | 74% | 61% |
Solvabiliteitsratio | 30% | 36% | 31% |
Structurele exploitatieruimte | 5% | 2% | 8% |
Grondexploitatie | 36% | 10% | 27% |
Belastingcapaciteit | 91% | 97% | 91% |
Toelichting kengetallen
• Netto schuldquote:
Dit kengetal geeft de schulden van de gemeente aan, in een percentage van de totale baten. Op de schulden zijn de financiële vorderingen in mindering gebracht, behalve de langlopend verstrekte leningen, zoals startersleningen.
• Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen:
Hier wordt hetzelfde aangegeven als bij bovenstaande netto schuldquote waarbij de langlopend verstrekte leningen in mindering worden gebracht op de schuldpositie.
• Solvabiliteitsratio:
Deze ratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Het eigen vermogen is uitgedrukt in een percentage van het balanstotaal.
• Structurele exploitatieruimte:
Dit getal geeft aan in hoeverre de structurele lasten kunnen worden gedekt met structurele baten.
• Grondexploitatie:
Dit kengetal geeft de boekwaarde van de bouwgrondexploitatie weer in verhouding tot de totale baten.
• Belastingcapaciteit:
Bij dit getal worden de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing voor een gemiddeld gezin opgeteld en afgezet tegen een landelijk gemiddelde. Dit percentage kan geïnterpreteerd worden als de benutte belastingcapaciteit.
Beoordeling kengetallen
Ten eerste wordt opgemerkt dat de Begroting 2024 eerder is opgesteld dan de Rekening 2023. Verder zijn de kengetallen van de Begroting 2024 overgenomen uit de primitieve begroting.
De schuldquoten zijn lager dan begroot en verbetert ten opzichte van 2023. Dit komt door de de afname van de schuldpositie (aflossing door reguliere aflossingen). De lagere schuldquote ten opzichte van de begroting wordt veroorzaakt doordat onderhanden werken zijn doorgeschoven naar 2025. Hierdoor was het financieringstekort minder groot dan verwacht.
De solvabiliteit is iets lager dan begroot. Dit komt door een hoger vreemd vermogen en een lager eigen vermogen ultimo van het jaar. Toch geeft dit een wat vertekend beeld omdat we ultimo van het jaar een behoorlijk saldo aan liquide middelen hebben. Medio van het jaar leek ons liquiditeitssaldo snel te verslechteren door de grote investeringsopgave en hebben we deze financieringsbehoefte ingevuld met langlopende leningen. Achteraf gezien iets te voorbarig. Dit blijkt ook uit het grote bedrag aan investeringen dat doorgeschoven wordt naar volgende jaren. Overigens is het solvabiliteitspercentage t.o.v. ultimo 2023 wel licht verbeterd.
De grondexploitatie is lager dan vorig jaar omdat de boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie is afgenomen. Ten opzichte van de primitieve begroting is het percentage voor de grondexploitatie hoger. Dit wordt veroorzaakt doordat in de geraamde opbrengsten voor grondverkopen in de begroting aanzienlijk hoger waren dan de daadwerkelijk gerealiseerde opbrengsten. Ook de werkelijke lasten waren overigens lager.