De aanslagen gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking zijn op 21 februari 2024 aan de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen bekend gemaakt. De Wet WOZ vereist verzending door de gemeente binnen acht weken na aanvang van het kalenderjaar. Het betreft een WOZ-waarde naar peildatum 1 januari 2023. De waardeontwikkeling van de woningen liet tussen de peildatum en de vorige peildatum (1 januari 2022) een stijging zien van gemiddeld 5%. Bij niet-woningen is de gemiddelde waarde ten opzichte van een jaar eerder 2% gestegen.
In 2024 zijn in totaal 30.180 waardebeschikkingen afgenomen. Hier tegen zijn 918 bezwaren ingediend. Dat is 3,04%. In 2023 lag het aantal bezwaren op 2.011 (6,72%). Het zwaartepunt van de bezwaren lag vanwege de waardestijging vooral op bezwaren tegen woningen. Tegen de waarde van woningen is 914 keer bezwaar gemaakt. Dat zijn 1.059 minder bezwaren dan in 2023. Van de bezwaren waren er 215 gegrond.
Ondanks het minder aantal bezwaren ten opzichte van vorig jaar, is het aantal bezwaarschriften toch aanzienlijk. Wel zijn ze allemaal vóór de wettelijke termijn van 31 december 2024 afgehandeld.
De waardestijging heeft invloed gehad op het aantal ingediende bezwaarschriften en de afhandeling daarvan. Daarnaast is het aandeel ingediende bezwaarschriften van zogenaamde No-Cure-No-Pay-bureaus (NCNP-bureaus) sinds een aantal jaren buitensporig toegenomen. De behandeling van deze bezwaarschriften neemt veel meer tijd in beslag dan bezwaarschriften van inwoners zelf. Zo wordt standaard verzocht om alle aan de waardering ten grondslag liggende stukken (door een uitspraak elders in het land zijn gemeenten verplicht die gegevens te verstrekken), en wordt standaard verzocht om een hoorzitting. Daarmee neemt de druk op het bezwaarproces toe. Bovendien leidt een gegrond bezwaar van een NCNP-bureau tot kostenvergoedingen. Omdat de WOZ-waarde geen exacte wetenschap is, maar een indicatie van de marktwaarde, is deze betwistbaar en ligt het percentage gegronde bezwaren rond de 28,1%. Dat ligt iets onder het landelijk gemiddelde.
Overigens is in 2024 de Wet WOZ gewijzigd ten aanzien van de hoogte van proceskostenvergoeding en de uitbetaling daarvan. Mogelijk dat het daardoor minder interessant wordt voor NCNP-bedrijven om bezwaar en/of beroep in te stellen.
De Waarderingskamer, wettelijke toezichthouder op de uitvoering van de Wet WOZ, heeft aan Veldhoven ook in 2024 het maximaal aantal van vijf sterren gegeven voor de uitvoering. De WOZ-waarde wordt niet alleen gebruikt voor de gemeentelijke OZB, en in Veldhoven ook voor de reclamebelasting en de BIZ, maar ook voor de watersysteemheffing (waterschap), eigenwoningforfait inkomstenbelasting, verhuurdersheffing, erfbelasting, hypotheekaanvragen en voor de bepaling van de maximale huur in het woningwaarderingsstelsel.
Door van de verdergaande digitalisering en dienstverlening is ook in 2024 gebruik gemaakt van de berichtenbox van MijnOverheid. Dat betekent dat aanslagen gemeentelijke belastingen en herinneringen, wanneer inwoners daarvoor toestemming hebben gegeven, in de berichtenbox worden geplaatst. Ongeveer de helft van alle aanslagen werd digitaal verzonden. Daarnaast heeft de afdeling de digitale belastingbalie verder ontwikkeld. Inwoners en bedrijven kunnen zo eenvoudiger zelf bezwaar indienen, verzoeken om een betalingsregeling of een automatische incasso afsluiten. Ook in 2024 kon daarvan gebruik worden gemaakt.
Deze paragraaf gaat in op de onderdelen die betrekking hebben op de lokale heffingen van de gemeente Veldhoven. Dat zijn de volgende:
1. onroerendezaakbelasting;
2. afvalstoffenheffing;
3. rioolheffing;
4. hondenbelasting;
5. begraafrechten;
6. marktgelden;
7. toeristenbelasting;
8. reclamebelasting Veldhoven dorp;
9. bedrijven investeringszone City Centrum;
10. leges;
11. parkeerbelasting;
12. kwijtscheldingsbeleid;
13. lokale lastendruk.
Voor de heffingen genoemd bij de nummers 2/3/4/5/6 geldt, dat we ervan uitgaan dat, met de tarieven die zijn vastgesteld, we niet meer geld aan de burgers vragen dan dat het de gemeente kost. Met de inkomsten moeten de kosten worden betaald. In deze paragraaf geven we met een percentage aan in hoeverre dat is gelukt.
In 2024 zijn voor deze producten de navolgende inkomsten begroot/bereikt:
Heffingssoort | Bereikt 2023 | Begroot 2024 | Bereikt 2024 | |
---|---|---|---|---|
OZB | 15.016 | 15.850 | 17.205 | |
parkeerbelasting | 692 | 820 | 719 | |
toeristenbelasting | 378 | 443 | 478 | |
hondenbelasting * | 368 | 403 | 372 | |
marktgelden * | 22 | 20 | 21 | |
(bouw)leges | 1.400 | 1.149 | 1.112 | |
begraafrechten * | 126 | 132 | 112 | |
afvalstoffenheffing * | 5.458 | 5.705 | 5.799 | |
rioolheffing * | 3.734 | 3.816 | 3.961 | |
reclamebelasting Dorp | 49 | 52 | 46 | |
Bedrijveninvesteringszone | 300 | 319 | 283 | |
totaal | 27.543 | 28.710 | 30.107 | |
* Deze belastingen en heffingen worden geheven met kostendekkendheid als uitgangspunt | ||||
Bedragen x € 1.000 |