Voortgang activiteiten

Lokale heffingen

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De aanslagen gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking zijn op 21 februari 2024 aan de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen bekend gemaakt. De Wet WOZ vereist verzending door de gemeente binnen acht weken na aanvang van het kalenderjaar. Het betreft een WOZ-waarde naar peildatum 1 januari 2023. De waardeontwikkeling van de woningen liet tussen de peildatum en de vorige peildatum (1 januari 2022) een stijging zien van gemiddeld 5%. Bij niet-woningen is de gemiddelde waarde ten opzichte van een jaar eerder 2% gestegen.

 

In 2024 zijn in totaal 30.180 waardebeschikkingen afgenomen. Hier tegen zijn 918 bezwaren ingediend. Dat is 3,04%. In 2023 lag het aantal bezwaren op 2.011 (6,72%). Het zwaartepunt van de bezwaren lag vanwege de waardestijging vooral op bezwaren tegen woningen. Tegen de waarde van woningen is 914 keer bezwaar gemaakt. Dat zijn 1.059 minder bezwaren dan in 2023. Van de bezwaren waren er 215 gegrond.

 

Ondanks het minder aantal bezwaren ten opzichte van vorig jaar, is het aantal bezwaarschriften toch aanzienlijk. Wel zijn ze allemaal vóór de wettelijke termijn van 31 december 2024 afgehandeld.

 

De waardestijging heeft invloed gehad op het aantal ingediende bezwaarschriften en de afhandeling daarvan. Daarnaast is het aandeel ingediende bezwaarschriften van zogenaamde No-Cure-No-Pay-bureaus (NCNP-bureaus) sinds een aantal jaren buitensporig toegenomen. De behandeling van deze bezwaarschriften neemt veel meer tijd in beslag dan bezwaarschriften van inwoners zelf. Zo wordt standaard verzocht om alle aan de waardering ten grondslag liggende stukken (door een uitspraak elders in het land zijn gemeenten verplicht die gegevens te verstrekken), en wordt standaard verzocht om een hoorzitting. Daarmee neemt de druk op het bezwaarproces toe. Bovendien leidt een gegrond bezwaar van een NCNP-bureau tot kostenvergoedingen. Omdat de WOZ-waarde geen exacte wetenschap is, maar een indicatie van de marktwaarde, is deze betwistbaar en ligt het percentage gegronde bezwaren rond de 28,1%. Dat ligt iets onder het landelijk gemiddelde.

 

Overigens is in 2024 de Wet WOZ gewijzigd ten aanzien van de hoogte van proceskostenvergoeding en de uitbetaling daarvan. Mogelijk dat het daardoor minder interessant wordt voor NCNP-bedrijven om bezwaar en/of beroep in te stellen.

De Waarderingskamer, wettelijke toezichthouder op de uitvoering van de Wet WOZ, heeft aan Veldhoven ook in 2024 het maximaal aantal van vijf sterren gegeven voor de uitvoering.  De WOZ-waarde wordt niet alleen gebruikt voor de gemeentelijke OZB, en in Veldhoven ook voor de reclamebelasting en de BIZ, maar ook voor de watersysteemheffing (waterschap), eigenwoningforfait inkomstenbelasting, verhuurdersheffing, erfbelasting, hypotheekaanvragen en voor de bepaling van de maximale huur in het woningwaarderingsstelsel.

Door van de verdergaande digitalisering en dienstverlening is ook in 2024 gebruik gemaakt van de berichtenbox van MijnOverheid. Dat betekent dat aanslagen gemeentelijke belastingen en herinneringen, wanneer inwoners daarvoor toestemming hebben gegeven, in de berichtenbox worden geplaatst. Ongeveer de helft van alle aanslagen werd digitaal verzonden. Daarnaast heeft de afdeling de digitale belastingbalie verder ontwikkeld. Inwoners en bedrijven kunnen zo eenvoudiger zelf bezwaar indienen, verzoeken om een betalingsregeling of een automatische incasso afsluiten. Ook in 2024 kon daarvan gebruik worden gemaakt.

Deze paragraaf gaat in op de onderdelen die betrekking hebben op de lokale heffingen van de gemeente Veldhoven. Dat zijn de volgende:
1. onroerendezaakbelasting;
2. afvalstoffenheffing;
3. rioolheffing;
4. hondenbelasting;
5. begraafrechten;
6. marktgelden;
7. toeristenbelasting;
8. reclamebelasting Veldhoven dorp;
9. bedrijven investeringszone City Centrum;
10. leges;
11. parkeerbelasting;
12. kwijtscheldingsbeleid;
13. lokale lastendruk.

Voor de heffingen genoemd bij de nummers 2/3/4/5/6 geldt, dat we ervan uitgaan dat, met de tarieven die zijn vastgesteld, we niet meer geld aan de burgers vragen dan dat het de gemeente kost. Met de inkomsten moeten de kosten worden betaald. In deze paragraaf geven we met een percentage aan in hoeverre dat is gelukt.

In 2024 zijn voor deze producten de navolgende inkomsten begroot/bereikt:

 

Heffingssoort Bereikt 2023 Begroot 2024 Bereikt 2024
OZB 15.016 15.850 17.205
parkeerbelasting 692 820 719
toeristenbelasting 378 443 478
hondenbelasting * 368 403 372
marktgelden * 22 20 21
(bouw)leges 1.400 1.149 1.112
begraafrechten * 126 132 112
afvalstoffenheffing * 5.458 5.705 5.799
rioolheffing * 3.734 3.816 3.961
reclamebelasting Dorp 49 52 46
Bedrijveninvesteringszone 300 319 283
totaal 27.543 28.710 30.107
* Deze belastingen en heffingen worden geheven met kostendekkendheid als uitgangspunt
Bedragen x € 1.000

1. Onroerendezaakbelasting

Terug naar navigatie - 1. Onroerendezaakbelasting

De onroerendezaakbelastingen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de gemeente voldoende geld heeft om alle kosten te betalen. Elk jaar wordt van alle onroerende zaken (gebouwen en grond) de waarde vastgesteld. Het bedrag dat men aan onroerendezaakbelasting moet betalen is een percentage van deze waarde.

Bij de begroting van 2023 was besloten om de opbrengst van de onroerendezaakbelastingen in 2024 naast het inflatiepercentage extra te verhogen met 2%, in tegenstelling tot de eerder beoogde 5% verhoging. Rekening houdend met de uitbreiding van het aantal onroerende zaken (areaaluitbreiding) bedroeg de opbrengst voor 2024, met toepassing van het inflatiepercentage van 3,1%, € 15,85 mln. In 2024 bedraagt de gerealiseerde opbrengst € 17,2 mln. Reden hiervoor is dat de WOZ-waarde van de in aanbouw zijnde panden niet-woningen hoger is dan ingeschat werd ten tijde van de tariefbepaling.

De tarieven voor 2024 zijn aangepast aan de waardeontwikkeling van de onroerende zaken in de periode tussen 1 januari 2022 en 1 januari 2023. Zo verdient of verliest de gemeente niets aan de waardeontwikkeling. De gemiddelde waardeontwikkeling voor het belastingjaar 2024 was voor woningen +5%. Voor niet-woningen, zoals bedrijven en instellingen, was de gemiddelde waardeontwikkeling +2%.

De percentages zijn voor het belastingjaar 2024:  
Woningen
eigenaar                 0,0911%    
Niet-woningen
eigenaar                 0,2375%
gebruiker               0,1320%

 

2. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 2. Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing moet door huishoudens worden betaald. De gemeente is wettelijk verplicht bij elk huishouden waar huishoudelijk afval kan ontstaan, dit te verzamelen. Voor panden die geen woning zijn, bestaat deze wettelijke verplichting niet.

In 2024 bedragen de tarieven:

Afvalstoffenheffing 
Eenpersoonshuishouden      € 217,67    
Meerpersoonshuishouden    € 310,96    
De afvalstoffenheffing mag alleen worden gebruikt om de kosten die de gemeente heeft, voor de inzameling en verwerking van afval, te dekken. In het jaar 2024 werd een bedrag teruggegeven van € 0,36.

 

Berekening kostendekking van de Afvalstoffenheffing
kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente 5.572
inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen 1.390
netto kosten taakveld 4.181
toe te rekenen kosten:
- overhead inclusief (omslag)rente 226
- btw 1.103
totale kosten 5.512
opbrengst heffingen 5.799
Dekkingspercentage 105,04%

3. Rioolheffing

Terug naar navigatie - 3. Rioolheffing

Rioolheffing moet je betalen zodat de gemeente de kosten van beheer- en onderhoud van het gemeentelijke rioleringsstelsel kan bekostigen. De gemeente Veldhoven heeft steeds volledige kostendekking voor ogen. In 2024 is het tarief voor gebruikers, bij een jaarlijkse waterafvoer tot en met 1.000m3, verhoogd naar € 201,05. De gemeente is sinds 2024 afgestapt van het systeem met verschillende staffels voor gebruik tot en met 1.000m3.

 

In 2024 werd een bedrag van € 23,94 aan inwoners en bedrijven teruggegeven. De gemeente deed dat door dit bedrag in mindering te brengen op het totaalbedrag van de aanslag “Gemeentebelastingen 2024”.

 

Berekening kostendekking van de rioolheffing
kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente 3.643
inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen 138
netto kosten taakveld 3.505
toe te rekenen kosten:
- overhead inclusief (omslag)rente 229
- btw 700
totale kosten 4.435
opbrengst heffingen 3.960
Dekkingspercentage 89,29%

4. Hondenbelasting

Terug naar navigatie - 4. Hondenbelasting

Deze belasting moet worden betaald als je één of meerdere honden houdt. Een gemeente is vrij om te bepalen wat zij per hond daarvoor vraagt. In Veldhoven is het bedrag gekoppeld aan de kosten die de gemeente heeft voor het in stand brengen en houden en het schoonhouden van uitlaatterreinen voor honden en voor het handhavingsbeleid. In 2024 is de hondenbelasting verhoogd naar de volgende tarieven:

Tarieven
Per hond      € 95,94
Kennel         € 287,82

Het dekkingspercentage voor 2024 is uitgekomen op 86,11%.

 

5. Begraafrechten

Terug naar navigatie - 5. Begraafrechten

Begraafrechten moet je betalen als iemand op begraafplaats de Hoge Boght wordt begraven of een urn wordt geplaatst. De tarieven voor de begraafrechten zijn in 2024 ten opzichte van 2023 met het inflatiepercentage van 3,1% verhoogd. Uiteindelijk is een kostendekking van 46,47 % bereikt. 

6. Marktgelden

Terug naar navigatie - 6. Marktgelden

Marktgelden betalen degenen die een marktkraam op de weekmarkt op het Meiveld hebben. De bedragen moeten worden betaald voor het innemen van een standplaats op de als marktplaats aangewezen gemeentegrond voor de verkoop van goederen waarvoor de markt bestemd is. De tarieven zijn in 2024 nauwelijks gewijzigd.

Tarieven:
Losse standplaats per dag per strekkende meter € 2,01
Vaste standplaats per kwartaal per strekkende meter € 22,14
Standwerkersplaats per dag € 2,01

Voor het belastingjaar 2024 is de kostendekking 62,76%.

7. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 7. Toeristenbelasting

Deze belasting betalen toeristen als ze binnen de gemeente verblijven met overnachting tegen vergoeding. De toeristen maken namelijk gebruik van gemeentelijke voorzieningen, maar betalen binnen Veldhoven geen belastingen. Voor het jaar 2024 zijn de tarieven gehandhaafd.

 

Vanwege de coronacrisis is het aantal overnachtingen sinds 2020 sterk verminderd. In 2023 heeft het herstel zich echter ingezet. Het gevolg daarvan is dat de gemeente meer inkomsten heeft ontvangen dan begroot. De meeropbrengst ten opzichte van de begroting is ongeveer € 35.000.

8. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp

Terug naar navigatie - 8. Reclamebelasting Veldhoven-Dorp

In 2024 is een opbrengst van € 46.000 bereikt.
Dit is € 6.000 minder dan begroot. Ieder jaar wordt in de begroting ten onrechte de opbrengst reclamebelasting geïndexeerd. De opbrengt wordt als subsidie uitgekeerd aan het ondernemersfonds in Veldhoven-Dorp en die subsidie is vastgeklikt op maximaal € 40.000.

 

9. Bedrijveninvesteringszone Ciytcentrum

Terug naar navigatie - 9. Bedrijveninvesteringszone Ciytcentrum

De bedrijveninvesteringszone is een belasting die op verzoek van ondernemers door de gemeente wordt geheven. De opbrengst van de belasting wordt als subsidie uitgekeerd aan de Stichting BIZ Citycentrum Veldhoven, die de subsidie gebruikt voor activiteiten ter versterking van de centrumfunctie. 

In 2024 is een opbrengst van € 283.000 bereikt. Dat is € 36.000 minder dan begroot.
Dit is voornamelijk het gevolg van een aantal samenvoegingen van bedrijfsruimten in deze zone, waardoor het aantal belastingplichtigen is afgenomen. Bovendien wordt in de begroting ieder jaar ten onrechte de opbrengst reclamebelasting geïndexeerd. De opbrengst wordt als subsidie uitgekeerd aan het ondernemersfonds en is gemaximeerd op € 300.000.


De reclamebelasting en de bedrijveninvesteringszone vormen geen inkomstenbron voor de gemeente. De opbrengsten komen, met uitzondering van de kosten die de gemeente maakt, geheel ten goede aan de ondernemers. De te betalen bedragen zijn dan ook afhankelijk van het bedrag dat de ondernemers bij de begroting aangeven dat er bij hen geïnd moet worden.

 

10. Leges

Terug naar navigatie - 10. Leges

Leges moet je betalen als je de gemeente vraagt om voor jou een dienst te verlenen die door de gemeente vanuit haar publieke en/of wettelijke taken wordt verleend.
De gemeente vraagt niet meer dan wat de dienstverlening kost.

De legestabel is in 3 hoofdstukken onderverdeeld:
Hoofdstuk 1   Algemene Dienstverlening
Hoofdstuk 2   Dienstverlening vallend onder de Omgevingswet
Hoofdstuk 3   Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Voor Hoofdstuk 1 is in de begroting over 2024 een dekkingspercentage van 100,09% opgenomen. Bereikt is een dekkingspercentage van 132,07%.

Het dekkingspercentage Hoofdstuk 2 werd begroot op 100,01%. Bereikt is een percentage van 105,04%. Dat wordt met name veroorzaakt door extra bouwactiviteiten.

Voor Hoofdstuk 3 heeft de raad besloten om niet kostendekkend te werken.
Voor 2024 werd een dekkingspercentage begroot van 15,54%.
Bereikt is een percentage van 13,83%.

Voor de totale legesverordening is een kostendekking begroot van 96,15%. Gerealiseerd is een percentage van 110,10%.


Een nadere uitwerking van de kosten en opbrengsten van de specifieke legesonderdelen verwijzen wij naar de bijlage.

 

11. Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - 11. Parkeerbelasting

Nadat de gemeenteraad van Veldhoven heeft besloten om bepaalde locaties aan te wijzen als parkeerterreinen, waarvoor men voor parkeren moet betalen, geldt de tariefheffing als een belastingheffing (zgn. parkeerbelasting). Vanaf november 2020 is er op de parkeerterreinen in en om het Citycentrum en in de parkeergarage Geer, voor de eerste 2 uur, gratis parkeren ingevoerd. De ondernemers in het Citycentrum betalen mee aan de kosten die dit met zich meebrengt. 

In 2024 zijn de tarieven niet verhoogd. Een dekkingspercentage wordt voor de parkeerbelastingen niet gehanteerd. Dit komt omdat de inkomsten afhankelijk zijn van het aantal keren dat geparkeerd wordt en de tarieven niet afhankelijk zijn gemaakt van de kosten.

 

12. Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - 12. Kwijtscheldingsbeleid

Voor personen die niet in staat zijn om hun gemeentelijke belastingen te betalen wordt, onder voorwaarden, volledige kwijtschelding verleend. Kwijtschelding kan alleen worden verleend voor:
   -    de afvalstoffenheffing (met uitzondering van extra kliko’s); 
   -    de rioolheffing (tot het bedrag van een verbruik tot en met 350m3); 
   -    de hondenbelasting (voor de ’eerste’ hond);
   -    de onroerendezaakbelasting (in zeer uitzonderlijke gevallen). 

Kwijtschelding van overige belastingen en heffingen wordt niet verleend.

In boekjaar 2024 is aan kwijtschelding € 228.063,23 verleend.
Deze kwijtschelding verleende kwijtschelding per belastingsoort bedraagt:

Heffingssoort 2024
OZB 0
hondenbelasting 7.643,38
afvalstoffenheffing 118.819,76
rioolheffing 101.600,09
totaal 228.063,23

In 2024 zijn er 609 verzoeken om kwijtschelding ingediend. Hiervan zijn 515 verzoeken geheel, en 3 verzoeken gedeeltelijk toegekend. In 2024 werden in totaal 21 aanvragen minder ingediend dan in 2023 en werden er 10 minder toegekend.

Kwijtschelding die wordt verleend op de hondenbelasting en de onroerende zaakbelasting, wordt in mindering gebracht op de totaalopbrengst van dit product. Kwijtschelding verleend voor de afvalstoffen- en rioolheffing komt ten laste van het minimabeleid (programma 6). 

 

13. Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - 13. Lokale lastendruk

In de begroting van 2024 is uitgegaan van een WOZ-waarde van een gemiddelde woning van € 467.000. Uiteindelijk is de gemiddelde waarde uitgekomen op € 460.000. De lastendruk voor een gemiddeld gezin bedroeg in 2024:

2023 2024
Gemiddelde waarde 444.000 460.000
OZB eigenaren 394,27 419,06
afvalstoffenheffing 296,7 310,96
Lastenverlichting -0,93 -0,36
rioolheffing 186,69 201,05
Lastenverlichting -16,75 -23,94
totaal 859,98 906,77

In de tabel van COELO (Centrum Onderzoek Economie Lagere Overheden) waar de woonlasten per gemeente worden vergeleken, staat Veldhoven in 2024 in de ranking van laagste woonlasten op plek 159 bij eigenaren/gebruikers en 202 bij huurders (van de 347 gemeenten).

 

Samenvatting kostendekkingen

Terug naar navigatie - Samenvatting kostendekkingen
Begroot 2024 Bereikt 2024
Afvalstoffenheffing 100,00% 105,04%
Rioolheffing 100,00% 89,29%
Marktgelden 100,00% 62,76%
Begraafrechten 100,00% 46,47%
Hondenbelasting 100,00% 86,11%
Leges Titel I, II en III 96,15% 110,10%
test


* De bedragen van de leges komen tot stand op basis van begrote aantallen en begrote kosten. Deze aantallen en kosten worden per hoofdstuk bepaald. Tussen de hoofdstukken binnen een titel mag “kruisbestuiving” plaatsvinden. Dit betekent dat het mogelijk is om op bepaalde onderdelen meer dan 100% dekking te bereiken waarmee de lagere opbrengst op andere onderdelen kan worden gecompenseerd. Een uitzondering hierop vormen de vergunningen, die vallen onder de Europese Dienstrichtlijn. Deze vergunningen mogen per hoofdstuk maximaal kostendekkend zijn en zijn daarom ook geclusterd in titel III van de tarieventabel.