Voortgang activiteiten

Bedrijfsvoering

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De bedrijfsvoering is een van de verplichte onderdelen van de gemeentelijke begroting en jaarrekening volgens het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Voor het jaar 2024 biedt dit onderdeel een overzicht van de interne processen en activiteiten die bijdragen aan de efficiëntie en effectiviteit van de gemeentelijke organisatie:

Onze missie, visie & kernwaarden, aangevuld met het coalitieprogramma en bestuursagenda zijn vertaald in een strategie en SMART doelstellingen;
-    Ons resultaat / maatschappelijk effect wordt gemeten, geëvalueerd en gedeeld met onze stakeholders;
-    Onze organisatie- en processtructuur  flexibel en efficiënt zijn opgezet, waarin taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden voor iedereen helder zijn;
-    De competenties van onze mensen zijn toereikend en ze blijven zich continue ontwikkelen;
-    De ervaren cultuur sluit aan op de kernwaarden van onze organisatie en draagt bij aan het behalen van resultaten;
-    Er zijn voldoende middelen (o.a. Fte’s, €’s, faciliteiten en systemen) beschikbaar zodat we het werk goed kunnen uitvoeren.

 In deze paragraaf wordt verder ingegaan op de belangrijkste ontwikkelingen en resultaten van het afgelopen jaar om de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers te waarborgen en te verbeteren.

Bedrijfvoeringsdoelstellingen

Terug naar navigatie - Bedrijfvoeringsdoelstellingen

In de begroting 2024 zijn vier bedrijfsvoeringsdoelstellingen opgenomen met bijbehorende activiteiten. Net zoals de activiteiten in de verschillende programma’s van de begroting rapporteren we over deze activiteiten in de jaarrekening.

B.01 Investeren in de ontwikkeling (groei) van de organisatie.

B.01.01: We voeren ontwikkel- en veranderadviezen uit door invulling te geven aan onze organisatievisie; 

Er is verdere invulling gegeven aan de organisatievisie door de ontwikkel en veranderadviezen op te nemen in het concernplan.

B.01.02: We ontwikkelen en implementeren een strategische personeelsplanning; 

In 2024 is een kwantitatieve strategische personeelsplanning per team gemaakt. In 2025 zal hier een kwalitatieve strategische personeelsplanning aan worden toegevoegd. 

B.01.03: We ontwikkelen en rapporteren over de voortgang van de ‘Visie op Veldhoven’. 

De ‘Inwonersvisie op Veldhoven’ is vastgesteld.

B.02 Meer aandacht voor duurzaamheid, klimaat neutraal en innovatief inkopen.

B.02.01: We leggen circulair asfalt/ bestratingsmateriaal in de St. Janstraat en Zandoerleseweg.

De projecten St. Janstraat en Zandoerleseweg zijn opgenomen in de Integraal Maatschappelijk beheerkaders voor 2025 - 2028 en worden in deze periode uitgevoerd.

B.02.02: Circulariteit is onderdeel van alle aanbestedingen van inrichting openbare ruimte in bedrijfventerein Habraken.

'Zero emissies materiaal' wordt bij de aanbestedingen voor de inrichting van de openbare ruimte in bedrijventerrein Habraken meegewogen.

B.02.03: Bij gemeentelijk vastgoed dat gesloopt gaat worden, passen we circulair slopen toe.

Er is geen gemeentelijk vastgoed gesloopt. 

B.02.04: We starten 3 aanbestedingen waar we een innovatieve inkoopmethodiek toepassen.

Er hebben zich geen inkooptrajecten voorgedaan waarbij een innovatieve inkoopmethodiek waardevoller is gebleken dan onze huidige inkoopmethodiek. 

B.02.05: De meest innovatieve aanbesteding binnen de organisatie zetten we in het zonnetje.

Er zijn een aantal uitgaves van het MVI magazine gepubliceerd in de organisatie. Hierin zijn verschillende aanbestedingen met een duurzaamheidscomponent in het zonnetje gezet.

B.02.06: Eenmaal per jaar delen we de voortgang van het MVI actieplan, actualiseren we deze en verankeren we de in processen en werkwijzen. 

Op 26 maart is besloten ons aan te sluiten bij het landelijk Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en inkopen (MVOI). Hierbij wordt opnieuw gekeken hoe we acties vanuit het convenant verankeren in onze processen en werkwijzen.

B.02.08: We voeren een 0 meting uit.

De 0 meting is onderdeel van het nieuwe MVOI convenant en wordt nog ingericht.

B.02.09: We passen structureel een monitoring en rapportage methodiek toe om de voortgang te volgen. 

De methodiek voor monitoring en rapportage wordt ontwikkeld tegelijkertijd met de acties vanuit het nieuwe MVOI convenant. Deze activiteiten zijn nog in uitvoering.

B.03 Verbeteren van het Hybride Werken.

B.03.01: We voorzien onze medewerkers van de juiste ondersteunende middelen.

De medewerkers zijn voorzien van zakelijke smartphones, zakelijke laptops en thuiswerkfaciliteiten met 2 schermen, een dockingstation en muis & toetsenbord.

B.03.02: We leggen afspraken vast over het beheer en gebruik van nieuwe apparatuur. 

Er zijn afspraken en regelingen gemaakt over het beheer en gebruik van nieuwe apparatuur. Deze richtlijnen zijn door het team HRM in 2024 geactualiseerd.

B.03.03: We ontwikkelen een visie op dienstverlening en stellen deze vast (incl. visie op digitalisering). 

De visie op dienstverlening is vastgesteld.

 

B.04 Informatiehuishouding verder op orde krijgen

B.04.01: Volledig overzicht over netwerkschijven en ongestructureerde data.

Fit overzicht is gecreëerd.  We hebben inzicht in de netwerkschrijven en onze ongestructureerde data.

B.04.02: Djuma is volledig operationeel en gekoppeld aan applicatie iNavigator.

Djuma is volledig operationeel en gekoppeld aan applicatie iNavigator

B.04.03: We implementeren een volledig ingericht zaaksysteem gekoppeld aan applicatie iNavigator.

Djuma is geïmplementeerd als zaaksysteem, verdere inrichting van procedures zal nog in 2025 plaats moeten vinden. De applicatie is gekoppeld met iNavigator.

B.04.04:  We implementeren een vastgestelde hotspotmonitor.

De hotspotmonitor is geïmplementeerd.

B.04.05: We vernietigen tijdig onze archiefbescheiden.

We vernietigen onze archiefbestanden tijdig.

B.04.06: We ronden het aanpak informatiebeheer succesvol af. 

Er is hard gewerkt aan de aanpak rondom het informatiebeheer maar het project is nog niet afgerond in 2024. Vooral het volledig uitfaseren van ons oude zaaksysteem Corsa/NXT zal ook een groot gedeelte van 2025 in beslag nemen. 

 

Planning en Control

Terug naar navigatie - Planning en Control

Om te sturen op het bereiken van onze doelstellingen beschikken we over een adequate planning- en controlcyclus. Gedurende het jaar sturen we op de voortgang van de geplande activiteiten en de financiële stand van zaken aan de hand van drie tussentijdse bestuursrapportages. Aan het eind van het jaar leggen we in de jaarstukken verantwoording af over het bereiken van de beleidsdoelstellingen en financiën.

Naast de uitvoering van de cyclus kunnen we over 2024 rapporteren:  

  • Het concernplan 2024-2027 is opgesteld, als uitwerking van de organisatievisie ‘Gelukkig in Veldhoven’. Eind 2024 is dit geactualiseerd voor de periode 2025-2028. Dit concernplan bevat ook de bedrijfsvoeringskaders voor de teamplannen 2025. De teamplannen vormen een belangrijk stuurinstrument voor de 15 teams die zijn ingericht als onderdeel van onze organisatieontwikkeling.
  • Op advies van de rekenkamer is een gemengde werkgroep gevormd die uitvoering geeft aan een groot aantal aanbevelingen uit het rekenkamerrapport over de Planning & Control cyclus van de gemeente Veldhoven. De werkgroep verwacht kort na de zomer 2025 een voorstel aan de raad voor te kunnen leggen.
  • Een aanbestedingstraject is doorlopen dat heeft geresulteerd in de selectie van een externe accountant met ingang van de jaarrekeningcontrole 2025.

 

Toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording

Vanaf het verslagjaar 2023 moet het college van burgemeester en wethouders een rechtmatigheidsverantwoording opnemen in de jaarrekening. Hiermee wordt verantwoording afgelegd over de naleving van de financiële rechtmatigheid door de gemeente. Financiële rechtmatigheid heeft betrekking op het voldoen aan wet- en regelgeving bij het uitvoeren van financiële beheershandelingen. Het college heeft in de rechtmatigheidsverantwoording aangegeven of de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. De verantwoording is opgenomen in de jaarrekening. De ambtelijke organisatie is verantwoordelijk voor goede en zichtbare borging van rechtmatigheid in de processen en procedures. Het college draagt zorg voor de interne toetsing van de rechtmatigheid van beheershandelingen. Hiervoor voeren we verbijzonderde interne controles op de processen uit. Deze controles vinden plaats op basis van een jaarlijks intern controleplan. Bij het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording baseert het college zich in belangrijke mate op de kwaliteit, bevindingen en conclusies uit deze controles. In deze toelichting hanteren we de door de raad vastgestelde rapportagegrens van € 100. Onrechtmatigheden onder deze grens lichten we niet toe. 

Begrotingscriterium
Begrotingsonrechtmatigheden die op basis van ons beleid acceptabel zijn hebben we toegelicht bij de individuele programma's. Het resterend saldo van niet acceptabele begrotingsonrechtmatigheden bedraagt € 173. 

Voorwaardencriterium
Met betrekking tot het voorwaardencriterium zijn 13 onrechtmatigheden aangetroffen, voor een totaalbedrag van € 1.262. Zes daarvan betreffen inhuur van extern personeel waarbij contracten uit eerdere jaren (2020/2022) zijn doorgelopen en ten onrechte niet via de marktplaats voor externe inhuur zijn aanbesteed. Het gaat om een totaalbedrag van € 785. De omvangrijkste betreffen de inhuur van een projectmanager voor het project Kempenbaan Oost (€ 235), inhuur van een toezichthouder (€ 157), inzet van de flexibele schil van het Klantcontact Centrum (€ 146), en inhuur bij de verstrekking van uitkeringen (€ 114). Alle contracten zijn inmiddels beëindigd of rechtmatige aanbesteding is in gang gezet. 
Vijf onrechtmatigheden betreffen leveringen of diensten die 1 op 1 zijn gegund, of meervoudig onderhands, terwijl de Europese drempel is overschreden. Het gaat om een totaalbedrag van € 461. De grootste betreffen, een raamovereenkomst voor vergunningverlening geleverd door de Omgevingsdienst Nederland (€ 144) en verhoogde inzet voor arbeidsmarktcommunicatie (€ 128). Deze contracten lopen in 2025 af. 
Door personele wisselingen en afwezigheid heeft overdracht niet altijd goed plaats kunnen vinden waardoor oude contracten niet tijdig zijn beëindigd. 
Binnen de nieuwe organisatiestructuur geven we extra aandacht aan het tijdig starten van aanbestedingen. 
Wij hebben geen niet financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bepalingen in de wet Fido en bijbehorende Regelingen aangetroffen. 
Ook veelvuldig afwijken van de normen uit de gids proportionaliteit bij aanbestedingen hebben we niet geconstateerd.

M&O-criterium
Bij het M&O-criterium gaat het erom dat in de organisatie effectieve maatregelen zijn getroffen om misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- en regelgeving te voorkomen, dan wel op te sporen. Dat de vigerende wet- en regelgeving duidelijk is, aangepast is aan actuele omstandigheden en te handhaven is. Om dit te bewerkstellingen is een mix van maatregelen nodig. Ons overkoepelend M&O beleid ligt vast in de beleidsnota M&O. Deze nota wordt in 2025 geactualiseerd.
Uit de interne controles zijn geen bevindingen naar voren gekomen dat het M&O beleid niet is nageleefd.
In 2024 zijn 7 terugvorderingen gedaan die het gevolg waren van misbruik of oneigenlijk gebruik van een uitkering, voor een bedrag van € 38. In 5 gevallen is een boete opgelegd.

Fraude 

Bij fraude is sprake van bewuste misleiding om (al dan niet financieel) voordeel te krijgen. Daarom is fraude lastig te identificeren. De fraudeur kan daarbij iedereen zijn, ieder vanuit zijn of haar eigen belang.

In de context van deze toelichting doelen we met fraude op bewuste misleiding vanuit de eigen organisatie. Dit in tegenstelling tot misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O). Bij misbruik gaat het om derden die bewust niet (of tijdig) de goede gegevens en inlichtingen verstrekken aan de gemeente. Bij oneigenlijk gebruik wordt in strijd met de bedoeling van de wet gehandeld.

M&O valt onder de financiële rechtmatigheid; eventuele bevindingen komen in de rechtmatigheidsverantwoording met toelichting aan de orde.

 

Om een cultuur van eerlijkheid te bevorderen heeft de gemeente Veldhoven de volgende regels afgesproken:

-   Afleggen van de ambtseed of -belofte

-   Gedragscode voor goed ambtelijk handelen

-   Klachtenregeling ongewenst gedrag voor de decentrale overheid

-   Regeling melding vermoeden misstand

-   Sanctiebeleid

-   Regeling verklaring omtrent gedrag

-   Informatie over de vertrouwenspersonen.

 

Een interne frauderisicoanalyse waarin frauderisico’s worden geïdentificeerd en relevante interne controlemaatregelen gedefinieerd om deze frauderisico’s te mitigeren is nog niet integraal aanwezig en onderhanden. Vanwege capaciteitsgebrek is het niet gelukt de risicoanalyse verder door te ontwikkelen.

Binnen de verschillende financieel materiële processen hebben we wel afzonderlijke beheersmaatregelen ingevoerd om frauderisico’s te beperken. De belangrijkste zijn:

-   Functiescheiding

-   Verantwoording van opbrengsten

-   Training m.b.t. integriteit en ondermijning

-   Borging van objectieve prijsbepaling

-   Training m.b.t. gegevensbescherming en informatiebeveiliging.

-   Verbijzonderde interne controle op de meest risicovolle processen.

 

Desondanks blijven restrisico’s aanwezig, waarvan wij als de belangrijkste identificeren:

-   Het doorbreken van interne beheersingsmaatregelen door het management

-   Frauderisico in de inkomende subsidies (juiste afgrenzing en voldoen aan voorwaarden)

-   Frauderisico dat de Europese en/of interne aanbestedingsrichtlijnen niet worden nageleefd om gunning aan een bevriende partij mogelijk te maken

-   Grondexploitaties: risico op onjuiste waarderingen.

 

In 2024 zijn geen gevallen van fraude vanuit de eigen organisatie naar voren gekomen.

 

Bedrijfvoeringskosten

Terug naar navigatie - Bedrijfvoeringskosten

Bedrijfsvoeringskosten (organisatiekosten) zijn kosten die gemaakt moeten worden om te komen tot het uitvoeren van de doelen, taken en kaders die zijn beschreven in de voorgaande programma’s.

Nr Bedragen (x € 1.000) Rek. Begroting Rek. verschil
2023 oorspr. incl. wijz. 2024
1 Personele bedrijfsvoeringskosten 37.282 35.451 40.205 40.228 -23
2 Huisvestings- en facilitaire kosten 1.045 1.653 1.757 1.955 -199
3 Kosten informatisering & automatisering 2.657 2.978 3.033 2.940 93
4 Overige bedrijfsvoeringskosten 320 2.037 1.580 1.210 370
Totale bedrijfsvoeringskosten 41.304 42.119 46.574 46.333 241
Nr Bedragen (x € 1.000) Rek. Begroting Rek. verschil
2023 oorspr. incl. wijz. 2024
1 Loonkosten/sociale uitkeringen 28.245 31.761 31.092 30.588 504
2 Inhuurkosten 8.669 2.908 8.375 9.341 -966
3 Opleidingskosten 277 285 285 299 -14
4 Algemene personele kosten 383 549 524 433 90
5 Vergoeding voor personeel -292 -51 -71 -433 362
Totale personele bedrijfvoeringskosten 37.282 35.452 40.205 40.228 -23

De totale bedrijfsvoeringskosten zijn €241 lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een tekort op de personele bedrijfsvoeringskosten en de huisvestings- en facilitaire kosten in verband met een groeiende organisatie. Dit wordt opgevangen door minder uitgave voor informatisering & automatisering en overige bedrijfsvoeringskosten.  

De totale personele bedrijfsvoeringskosten zijn €23 hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een negatief resultaat op de inhuurkosten die grotendeels wordt opgevangen door ontvangen vergoedingen voor het personeel en door minder loonkosten.  Dit komt doordat het budgetten voor loonkosten en de vergoedingen die we ontvangen, zijn ingezet om inhuurkrachten te werven. Inhuurkrachten zijn duurder dan reguliere werknemers. Daarnaast leidde uitstel van de organisatiewijziging naar 1 oktober 2024 tot meer inhuur om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. 

 

 

 

 

Informatieveiligheid

Terug naar navigatie - Informatieveiligheid

De gemeente Veldhoven maakt gebruik van aansluitingen voor Digid en Suwinet voor de uitvoering van haar taken. 

  • DigiD is een digitale identiteitsverificatie waarmee je veilig kunt inloggen bij overheidsinstanties, zorginstellingen, en andere organisaties 
  • SUWINET is een digitale infrastructuur die overheidsinstanties zoals UWV, SVB en gemeenten in staat stelt om gegevens uit te wisselen voor de uitvoering van hun wettelijke taken 

Het College is eindverantwoordelijk voor de informatieveiligheid van deze aansluitingen. Elk jaar wordt een rapport opgesteld om te toetsen of beide systemen de huidige veiligsheidsnormen halen. Voor 2024 geldt dat de normen in de opzet en het bestaan getoetst zijn. Daarnaast is ook de werking van deze normen getoetst. De Collegeverklaring hierover geeft een getrouw beeld van de stand van zaken rondom informatiebeveiliging binnen de genoemde domeinen. Ten aanzien van een drietal normen zijn verbeterpunten geconstateerd. Deze zijn vertaald naar verbeterplannen, die begin 2025 zijn opgepakt.