Voortgang activiteiten

Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Mensen verplaatsen zich over allerlei afstanden, om verschillende redenen, op diverse tijdstippen en met verschillende vervoermiddelen. Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens. We werken daarom structureel regionaal samen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Daarin komen strategische en tactische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit aan de orde, maar ook de relatie van bereikbaarheid met het verbeteren van ons leef-, woon- en vestigingsklimaat.

We investeren steeds meer in andere en duurzamere manieren van mobiliteit. Dit wordt de transitie duurzame mobiliteit genoemd. De geleidelijke overgang naar een duurzaam, integraal mobiliteitssysteem dat ook anticipeert op komende ontwikkelingen.

Plannen voor wonen, werken en bereikbaarheid worden in samenhang opgesteld. De hieruit voortkomende plaatselijke- en regionale maatregelen sluiten we op elkaar aan. Daarnaast richten we ons ook lokaal op de integrale verbinding met de onderwerpen als welzijn, gezonde groei en duurzame toekomst.

We gebruiken beschikbare data en moderne technieken, die ons helpen bij de opgaven waar we voor staan. Daarnaast helpen ze ons bij een objectieve monitoring en/of toetsing.

De komende jaren werken we aan het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid van Veldhoven en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we binnen de kaders van de bereikbaarheidsagenda en het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en een op te stellen mobiliteitsvisie. Ook de Omgevingsvisie en het Maatregelenpakket De Run zijn een belangrijke leidraad.

Onze aanwezige infrastructuur onderhouden we goed. Hiermee is de veiligheid en het comfort van de weggebruiker geborgd. Handvat voor de uitvoering van dit onderhoud vormt het integraal beheerkader met de bijbehorende beheerplannen.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.

Terug naar navigatie - 2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.

We dragen hiermee bij aan het reduceren van de CO2 uitstoot in 2030 met 17 procent ten opzichte van 1990 in de sector mobiliteit.  Doordat er steeds minder ruimte is in het openbaar gebied zetten we meer in op duurzame mobiliteit, zeker bij multi gebruik. Dit sluit ook aan bij de behoefte om minder CO2 uit te stoten.

2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west

Omschrijving

We realiseren een veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Zilverackers en het centrum in de periode 2024-2026.

Resultaat

O

Toelichting

De voorbereidingen voor de ontwerpfase en het participatieproces  zijn gestart. Vooruitlopend daarop zijn  maatregelen genomen om de doorgang door het Vogelzangpark voor brom- fietsers onaantrekkelijker te maken. 

2.01.02 Opstellen van een persoonsgebonden mobiliteitsplan als werkgever.

Omschrijving

Naar aanleiding van het besluit werk-gebonden personenmobiliteit van het ministerie van I&W is het noodzakelijk vanaf januari 2024 de afgelegde kilometers in woon-werk en zakelijk verkeer naar soort vervoermiddel in beeld te brengen.

Resultaat

O

Toelichting

De activiteit is gedeeltelijk afgerond. Voor de zakelijk gereden kilometers is dit inmiddels geregeld. Voor de woon-werk kilometers volgt dat in 2025.

2.01.03 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.

Omschrijving

We starten met het ontwerp van snelle en aantrekkelijke regionale fietsverbindingen als volwaardig alternatief voor de auto. Het gaat om de fietsverbindingen Reusel-Eersel-Veldhoven en Bergeijk-Riethoven-Veldhoven.

Resultaat

O

Toelichting

Samen met BIZOB wordt de aanbesteding van een ingenieursbureau voorbereid die het ontwerp tot uitvoering op zich gaat nemen. Er is een projectleider aangesteld om dit project te begeleiden.

2.01.04 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.

Omschrijving

We zijn gestart met het meten van het fietsgebruik en hebben we hiervoor op verschillende locaties in Veldhoven een 0-meting uitgevoerd voor toekomstig gebruik. Hiermee ontstaat een beeld over hoe bestaande structuren worden gebruikt en of nieuwe structuren effectief zijn.

Resultaat

G

Toelichting

De nieuwe fietstellingen zijn uitgevoerd.  Omdat slechts 2x geteld is, kan nog geen goede uitspraak gedaan worden over het fietsgebruik in de afgelopen jaren. Wel laten de nieuwe fietstellingen (uit 2024) een soortgelijk beeld zien dan de eerdere tellingen (uit 2023)

2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.

We onderzoeken en leggen verbindingen (bijvoorbeeld de HOV 4) tussen het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven en andere functies binnen de openbare ruimte.

2.02.01 We voeren de activiteiten opgenomen in de mobiliteitsvisie uit.

Omschrijving

De mobiliteitsvisie is in 2023 opgesteld. We starten in 2024 met het opstellen van het mobiliteitsprogramma.

Resultaat

G

Toelichting

In  2024 is gestart met het opstellen van het mobiliteitsprogramma. Het opstellen van het programma zal in 2025 afgerond worden.   

2.02.02 We werken aan de HOV4 verbinding.

Omschrijving

Economische groei blijven faciliteren op de Run en gelijktijdig meeliften met schaalsprong regio / duurzame mobiliteitsvormen.

Resultaat

G

Toelichting

De verkeersmodelonderzoeken zijn afgerond. Deze gegevens worden gebruikt bij de ruimtelijke inpassing van de HOV4.  Gekeken wordt wat de globale consequenties zijn (o.a. ruimtelijk en financieel) om een vrije busbaan over de Kempenbaan  tot aan Koningshof aan te leggen. 

2.02.03 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.

Omschrijving

Onderzoek of een autoluwe toegang (Burg. van Hoofflaan) tot het centrum mogelijk is.

Resultaat

O

Toelichting

De functie en het verkeer over de Burg. Van Hoofflaan kent een sterke relatie met de ontwikkelingen in het centrum. Het onderzoek wordt richtinggevend uitgewerkt in het mobiliteitsprogramma, dat eind 2025 gereed is. In het uitvoeringsplan mobiliteit vindt de verdere uitwerking plaats.

2.02.04 We exploiteren betaald parkeren rondom het City Centrum.

Omschrijving

Door optimaal gebruik te maken van de parkeervoorzieningen in het centrum reguleren we de parkeerstromen om de aantrekkelijkheid van het City Centrum te vergroten.  Bij de ontwikkelingen in het City Centrum wordt het parkeren meegenomen.

Resultaat

O

Toelichting

Het onderzoek naar de structurele gevolgen/effecten in o.a. de evaluatie van het parkeerbeleid City Centrum is gestart. De evaluatie loopt door in 2025 omdat het niet meer lukt om op een zorgvuldige wijze deze evaluatie in 2024 af te ronden. 

2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

We onderhouden de gemeentelijke infrastructuur (wegen, kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties) op de afgesproken onderhoudsniveau's vanuit de verschillende beheerplannen.

2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.

Omschrijving

Eén keer per 2 jaar voeren we een visuele weginspectie uit volgens landelijke richtlijnen om een actueel kwaliteitsbeeld te krijgen

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. De inspecties zijn in 2023 uitgevoerd. De eerstvolgende inspectie volgt in 2025, waarvan de voorbereiding in 2024 is gestart.

2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.

Omschrijving

Door doelmatig onderhoud en verledden hebben we minder storingen aan lampen.

Resultaat

G

Toelichting

De nieuwe aanbesteding van het (onderhouds)bestek aan masten, armaturen en verledding is in de afrondende fase. De uitvoering vindt plaats in 2025.

2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.

Omschrijving

Door het uitvoeren van klein- en groot onderhoud aan de verhardingen onderhouden wij de wegen.  Hierbij wordt afgewogen of een reconstructie nodig is, door bijvoorbeeld een veranderende woonomgeving of door mee te liften met andere vakdisciplines.

Resultaat

G

Toelichting

Het onderhoud (klein- en groot) is uitgevoerd, waarbij extra aandacht voor fietspaden is geweest. Zo is een groot gedeelte van de fietspaden aan de Heerbaan opgeknapt. Daarnaast zorgt het vastgestelde IMBK ervoor dat de openbare ruimte op het afgesproken kwaliteitsniveau onderhouden wordt.

2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Terug naar navigatie - 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Zowel de Provincie Noord-Brabant als de gemeente streven naar 0 verkeersslachtoffers.

2.04.01 Inzicht hebben en houden in de verkeersongevallen in Veldhoven.

Omschrijving

We volgen en analyseren de ongevalstatistieken.  We streven naar 0 verkeersslachtoffers.

Resultaat

G

Toelichting

 We hebben de (voorlopige) ongeval-statistieken gevolgd en geanalyseerd.   In 2024 waren er geen verkeersdoden. Bij de meetindicatoren zijn het aantal verkeersslachtoffers vermeld (materieel, letsel en dodelijk).  In 2024 waren er 311 ongevallen materieel (voertuig en fiets) tegenover 247 ongevallen in  2023 en er waren 30 ongevallen met letsel (voertuig en fiets) tegenover 33 ongevallen in 2023. Het aantal verkeersongevallen met materiele schade blijft stijgen.  

2.04.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.

Omschrijving

Op de inzet van mobiliteit en verkeersveiligheid  in relatie tot andere werkvelden (onderwijs) en externe partners (scholen,  Veldhoven Samen Verkeersveilig) voeren we 5 bewustwordingsacties uit.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben 5 bewustwordingsacties uitgevoerd op de inzet van mobiliteit en verkeersveiligheid in relatie tot andere werkvelden (onderwijs) en externe partners (scholen, Veldhoven Samen Verkeersveilig). Zo is er met het BrabantsVerkeersveiligheidslabel continu aandacht geweest voor verkeer in de lessen op Veldhovense basisscholen, zijn fietsexamens (theorie en praktijk) uitgevoerd op de  basisscholen en is de Reflection Day, Jongleren in het verkeer bij 5 kinderdagopvangcentra, en project Go Mono op het Sondervick College georganiseerd.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
2.01 Fietsgebruik Aantal fietsers in Veldhoven (27 telpunten, gemiddeld per werkdag) Gemeente Veldhoven 5%  + 5,8%
2.01 Gebruik van deelmobiliteit Aantal gebruikers Gemeente Veldhoven 3% onbekend
2.03 Wegverharding die voldoet aan de CROW-kwaliteitsnorm % Gemeente Veldhoven 90% 90%
2.03 Storingen lampen openbare verlichting Aantal meldingen storingen lampen Nobralux 1.500 1.562
2.03 Uitvoeren bewustwordingsacties Aantal Gemeente Veldhoven 5 5
2.04 Inzicht in verkeersongevallen letsel (BBV) Aantal ongevallen met letsel (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen <2021 30
2.04 Inzicht in verkeersongevallen materieel (BBV) Aantal ongevallen materieel (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen <2021 311
2.04 Inzicht in verkeersongevallen dodelijk (BBV) Aantal dodelijke ongevallen (voertuig en fiets) Via Statistiek Ongevallen 0 0
t

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
Programma 2 Rek. Begroting 2024 Rek. Verschil rek. 2024 met
2023 oorspr. incl. wijz. 2024 begr. 2024 rek. 2023
Lasten 7.137 7.997 8.044 8.458 -414 -1.321
Baten 798 410 646 840 194 42
Saldo (- = nadeel) -6.339 -7.587 -7.398 -7.618 -220 -1.279

Toelichting

De hogere lasten van € 414 (nadeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Hogere uitgaven onderhoud wegen (€ 410 nadeel)
Door wortelopdruk en wateroverlast is er op veel plekken klein onderhoud aan verhardingen noodzakelijk geweest.
Daarnaast hebben we veel lokale herstelwerkzaamheden aan fietspaden uitgevoerd voor verhoging van fietscomfort.
Dit heeft geleid tot meer eigen uren onderhoud wegen (nadeel € 195) en meer uitbestede werkzaamheden onderhoud wegen en onderhoud bermen (nadeel € 215).

Hogere uitgaven mobiliteit en veiligheid (€ 51 nadeel)
De kosten voor mobiliteit en veiligheid voorzien niet in de extra werkzaamheden die voortvloeien uit de ontwikkelingen op het gebied van de algehele mobiliteitsopgave. De afwijking wordt veroorzaakt door meer eigen uren en uitbestede werkzaamheden binnen de organisatie die op dit product zijn verantwoord.

Hogere uitgaven verlichting (€ 40 nadeel)
Bij verlichting is er meer ingezet op het verder actualiseren van beheergegevens. Er is veel nieuwe uitbreiding die verwerkt moet worden in de beheersystemen. Dit heeft geleid tot meer uitbestede werkzaamheden.

Lagere uitgaven parkeren (€ 125 voordeel)
Er zijn in het eerste deel van het jaar minder noodzakelijke kosten aan de fietsenstalling  geweest dan geraamd (€ 49), doordat de evaluatie van het parkeerbeleid Citycentrum niet is afgerond zijn er minder kosten hiervoor gemaakt (€45) en in afwachting van de evaluatie zijn er ook minder lasten parkeren Maaiveld noodzakelijk geweest (€ 31).

De hogere baten van € 194 (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:

Er zijn meer ontvangsten voor gebruik openbare gemeentegrond, meer ontvangen vergoedingen voor het ingraven van kabels en leidingen en meer inkomsten abri’s gerealiseerd dan geraamd.

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Project Programma 2 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
nr. Omschrijving 2024 2024 2024 2025-2028 Budget gereed
707203 Aansluiting A67 (BNR) U 0 -84 84 0 84 2023
707203 Aansluiting A67 (BNR) I 0 2.949 -2.949 0 -2.949 2023
707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) U 3.538 2.335 1.203 0 1.203 2025
707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) I 3.338 2.113 1.225 0 1.225 2025
707208 Inprikker Slowlane (fiets) U 289 183 106 0 106 2025
707208 Inprikker Slowlane (fiets) I 257 723 -467 0 -467 2025
707209 Nazorgbudget groen Zilverbaan U 131 3 128 0 128 2025
707210 Nazorgbudget archeologie Zilverbaan U 58 0 58 0 58 2024
707210 Nazorgbudget archeologie Zilverbaan I 0 12 -12 0 -12 2024
707217 Kempenbaan West: afrondende werkzaamheden U 492 293 199 0 199 2025
707218 Nazorgbudget archeologie Kempenbaan West U 165 65 100 0 100 2025
709114 Herinrichting Oude Kerkstraat U 59 57 2 0 2 2024
712702 Verblijfsgebied 't Look fase 4 U 339 188 151 1.600 1.751 2025
712702 Verblijfsgebied 't Look fase 4 I 133 133 0 0 0 2025
728900 Reconstructie St. Jansstraat U -1 0 -1 0 -1 2024
728900 Reconstructie St. Jansstraat I 0 1 -1 0 -1 2024
729001 Vervanging wegen: gebied 12-B U 46 21 25 0 25 2025
729002 Vervanging wegen: gebied Dreef U 182 21 160 0 160 2025
729007 Verv.wegen:Mr Rijkenstr./Kerkakkerstr. U 1 0 1 0 1 2024
729009 Verv.wegen: Kerkweg/Pastoor Verhoevenstr U 140 2 138 0 138 2025
729014 Vervanging wegen: Banstraat U 169 20 150 0 150 2025
729016 Vervang.wegen: Run 4200 (niet Slowlane) U 4 0 4 0 4 2024
729017 Vervanging wegen: De Run 4400 U 5 0 5 0 5 2024
729018 Vervanging wegen: De Run 4300 U 4 0 4 0 4 2024
729022 Aansluiting Peter zuidlaan Julianastraat U 3.744 572 3.172 342 3.514 2025
729022 Aansluiting Peter zuidlaan Julianastraat I 1.650 0 1.650 0 1.650 2025
729027 Aanbrengen plateaus Abdijlaan en De Run 5300 U 55 46 9 0 9 2024
729028 Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) U 750 0 750 0 750 2025
729028 Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) I 750 0 750 0 750 2025
729029 Wegen Meester Rijkenstraat U 0 -1 1 15.244 15.245 2026
729045 Aanpassingen De Run 2000 U 50 3 47 0 47 2025
730060 Maatregelen randweg A2/mobiliteitshubs U 384 0 384 0 384 2025
730061 Maatregelen randweg A2/fietspad F67 U 2.069 39 2.030 3.940 5.970 2026
730061 Maatregelen randweg A2/fietspad F67 I 1.060 0 1.060 2.019 3.079 2026
730062 HOV4 U 3.847 522 3.325 41.503 44.828 2027
730062 HOV4 I 2.597 0 2.597 34.803 37.400 2027
740011 Investering fietsenstalling U 7 7 0 80 80 2025
740018 Fietsenstalling U 50 58 -8 0 -8 2024
740019 Fietsstructuur west-Veldhoven U 2.692 46 2.647 0 2.647 2025
780317 Investeringen speelvelden 2024 U 57 61 -4 0 -4 2024
780317 Investeringen speelvelden 2024 I 10 11 -1 0 -1 2024
780340 Rollend materieel gladheid U 30 47 -17 0 -17 2024
780524 vervangingsinvestering masten 2024 U 412 24 388 0 388 2025
780624 vervangingsinvestering armaturen 2024 U 627 154 473 0 473 2025
780634 OV-armaturen Lange Mees eo U 0 -1 1 53 54 2025
780716 Verlichting Oersebaan U 30 30 0 0 0 2024
780924 vervangingsinvestering VRI 2024 U 425 32 393 0 393 2025
Totaal programma 30.643 10.681 19.962 99.584 119.545

Toelichting

707203 Aansluiting A67 (BNR) (voordeel € 3.034)
Project is afgesloten in 2023 . In 2024 zijn er nog inkomsten als vermindering geboekt op het project. Dit leidt tot lagere kapitaallasten vanaf 2025.

707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) (lasten € 1.203 voordeel en baten € 1.225 nadeel)
Tijdens de uitvoeringsfase is gebleken dat we geen gebruik hebben gemaakt van een groot deel van de risicoreservering. Tegenover de gemaakte kosten heeft vervolgens minder bijdragen vanuit de partners gestaan. 

707208 Inprikker Slowlane (fiets) (lasten € 106 voordeel en baten € 467 voordeel)
Er is meer subsidie ontvangen dan verwacht en er zijn besparingsmaatregelen doorgevoerd om de uitgave te beperken

707209 Nazorgbudget groen Zilverbaan (lasten € 128 voordeel)

In het najaar 2024 zijn deze werkzaamheden niet uitvoerbaar geweest door de weersomstandigheden. Daarnaast dienen de werkzaamheden uitgevoerd te worden in een rustigere periode in verband met afsluiting van de Zilverbaan. De werkzaamheden zijn nu gepland in de zomervakantie van 2025.

707217 Kempenbaan West: afrondende werkzaamheden (lasten € 199 voordeel)
De afrondende werkzaamheden zijn nog niet volledig klaar.

707218 Nazorgbudget archeologie Kempenbaan West (lasten € 100 voordeel)
De resterende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in 2025.

712702 Verblijfsgebied 't Look fase 4 (lasten € 151 voordeel)

De geplande vervangingen van de riolering onder de Schaatsenmaker zijn eerder uitgevoerd. Door deze projecten opvolgend aan elkaar uit te voeren is er minder overlast geweest voor omwonenden. Hierdoor worden een deel (€ 151) van de werkzaamheden voor het verblijfsgebied 't Look uitgevoerd in 2025.

729002 Vervanging wegen: gebied Dreef (lasten € 160 voordeel)
De voorbereiding van vervanging wegen gebied Dreef is gestart, de daadwerkelijke vervanging vindt plaats in 2025. Deze werkzaamheden worden gecombineerd uitgevoerd met de vervangingen van riool, OV, bomen en groen in gebied Dreef.

729009 Verv.wegen: Kerkweg/Pastoor Verhoevenstr (lasten €138 voordeel)
De voorbereiding van vervanging wegen Kerkweg/ Pastoor Verhoevenstraat is gestart, door beperkte capaciteit werkvoorbereiding heeft dit langer geduurd dan vooraf gepland.

729014 Vervanging wegen: Banstraat (lasten € 150 voordeel)
De voorbereiding van vervanging wegen Banstraat is gestart, door beperkte capaciteit werkvoorbereiding heeft dit langer geduurd dan vooraf gepland.

729022 Aansluiting Peter zuidlaan Julianastraat (lasten € 3.172 voordeel en baten € 1.650 nadeel)
Het project is later aanbesteed. De subsidie is toegezegd maar nog niet ontvangen.

729028 Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) (lasten € 750 voordeel en baten € 750 nadeel)
De laatste afrondende werkzaamheden worden uitgevoerd in 2025. Daarna vindt de afrekening plaats.

730060 Maatregelen randweg A2/mobiliteitshubs (lasten € 384 voordeel)
De mobiliteitshubs zijn nog niet gerealiseerd. Ambtelijk is dit niet nader ingevuld.

730061 Maatregelen randweg A2/fietspad F67 (lasten € 2.030 voordeel en baten € 1.060 nadeel)
Project is eind 2024 opgestart. De subsidieaanvraag is daarom ook pas begin 2025 definitief ingediend.

730062 HOV4 (lasten € 3.325 voordeel en baten € 2.597 nadeel)
Project in initiatieffase. Gelden zijn nog niet beschikbaar gesteld vanuit brainportdeal

740019 Fietsstructuur west-Veldhoven (lasten € 2.647 voordeel) 
Project is eind 2024 opgestart, loopt door in 2025.

780524 vervangingsinvestering masten 2024 (lasten € 388 voordeel)
780624 vervangingsinvestering armaturen 2024 (lasten € 473 voordeel)
780924 vervangingsinvestering VRI 2024 (lasten € 393 voordeel)
De inkooptrajecten masten, armaturen en VRI's (verkeersregelinstallaties) hebben in 2024 vertraging opgelopen door schaarste in de markt. De restant vervangingsinvesteringen 2024 (masten, armaturen en VRI) vinden hierdoor in 2025 plaats.